Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 21:08
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
ik heb een idee van wat ik wil, maar als ik daar niet toegelaten wordt weet ik eigenlijk wat ik anders moet gaan doen. en dan wordt het lastig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2005, 21:50
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
weet t ook nog steeds niet
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 21:53
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik vind alles leuk, en tegelijkertijd alles stom. ik vind wat ik met studies kan worden leuk maar de studie stom. ik vind studies leuk maar wat je er mee kan worden stom. het ene moment wil ik film theater en televisie wetenschappen doen, het andere bedrijfseconomie, en een moment later psychologie.. en dan wil ik het allemaal tegelijk, en dan allemaal niet meer




kortom, ik zoek een rijke man
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 01:32
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
jet schreef op 28-11-2005 @ 22:53 :
ik vind alles leuk, en tegelijkertijd alles stom. ik vind wat ik met studies kan worden leuk maar de studie stom. ik vind studies leuk maar wat je er mee kan worden stom.
Dat heb ik ook en ik vind het irritant
Ik zoek een leuke opleiding waarmee ik leer voor een leuke baan
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 07:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik wil heel graag IETS met economie doen aan de universiteit, maar ben tegelijkertijd weer bang dat de stof te moeilijk wordt. Grm En ik heb al alle studies zo'n beetje bekeken, maar niets springt eruit. Ik twijfel echt bij alles.

Ik ga maar zo'n grote, goede, betaalde test doen. Weet iemand waar dat kan?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:19
~louise~
Avatar van ~louise~
~louise~ is offline
is echt een aanrader zo'n goede test. M'n zus heeft er één laten doen, ik zal even vragen waar precies (volgens mij bij Blaak in Rotterdam maar weet niet van welk bedrijf)
Is zowel een test voor je persoonlijkheid, voorkeuren en je vermogen.. en uiteindelijk gecombineerd

oke je hebt er nog niet veel aan maar ik kom er op terug
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:56
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik weet eindelijk definitief wat ik wil gaan doen (wiskunde), maar nou nog beslissen waar.
Ik twijfel echt gigantisch tussen Nijmegen en Utrecht, weet er iemand voor/nadelen van deze 2?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 21:03
jet
Avatar van jet
jet is offline
als je naar nijmegen gaat, dan zit je in nijmegen. dan woon je dus in nijmegen. dan sta je op in nijmegen, en ga je daar ook naar bed. dan leef je daar. nijmegen.

uhm oke.. maargoed, ik ben te laat om zo'n test te doen en weet nu echt niet wat ik moet doen.. nog een jaar er tussen uit en gaan werken?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 20:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
OMG, die interesse/capaciteitentest in Utrecht kost gewoon bijna 500 euro
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 10:48
Sannieee
Sannieee is offline
Nou...ik ken dat zeker... Ik heb eerst Mavo gedaan, toen Havo en toen wist ik het niet... Toen ben ik verkort MBO Paardenhouderij en Management gaan doen, gewoon omdat ik dat leuk vond en om dan in die 2 jaar te beslissen wat ik wel wilde. Je raadt het al, ik wist het nog steeds niet en dat was dus afgelopen jaar. Toen ben ik begonnen met Lerarenopleiding Nederlands maar vond er echt NIX aan dus ben weer gestopt. Nu werk ik en begin als het goed is in februari op de HAN in Nijmegen, de studie MWD. Het "lijkt" me heel leuk, hopen dat dat dus ook zo is... Ik moet nu toch echt eens weten wat ik wil !!! Moeilijk... Er is ook zoooveeel !

Jij iig succes met het maken van je keuze en met je examen strax.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 29-11-2005 @ 22:03 :
als je naar nijmegen gaat, dan zit je in nijmegen. dan woon je dus in nijmegen. dan sta je op in nijmegen, en ga je daar ook naar bed. dan leef je daar. nijmegen.
Als je naar Utrecht gaat, studeer je in de Uithof, die gevoelsmatig 1400 kilometer van de bewoonde wereld af ligt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 14:45
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 28-11-2005 @ 22:53 :
ik vind alles leuk, en tegelijkertijd alles stom. ik vind wat ik met studies kan worden leuk maar de studie stom. ik vind studies leuk maar wat je er mee kan worden stom. het ene moment wil ik film theater en televisie wetenschappen doen, het andere bedrijfseconomie, en een moment later psychologie.. en dan wil ik het allemaal tegelijk, en dan allemaal niet meer




kortom, ik zoek een rijke man
is een studie waar je zelf je vakken kan kiezen dan niets voor jou? University College of liberal arts and science in Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 19:31
kiddin
Avatar van kiddin
kiddin is offline
Citaat:
kiek schreef op 05-11-2005 @ 18:42 :
Ik heb precies hetzelfde. De ene keer wil ik Geneeskunde, dan vind ik het weer stom, nu is het weer terug op mn lijstje. Dan wil ik weer Gezondheidswetenschappen, ook al hoor ik dat de stof niet zo diep gaat. Nu heb ik weer iets gelezen over Béta-Gamma (iemand die het doet?) en ondertussen blijven Rechten en Criminologie ook staan. En Biomed. staat er ook nog.
Ik vind eigenlijk dat ik al heel goed op weg ben, heb al Psychologie weggestreept en Communicatie bijna. Heb ook al een selectie van steden gemaakt. Ik moet natuurlijk wel nog heel veel doen
Mijn probleem is denk ik dat ik niets écht superleuk vind.
Je overweegt dezelfde studies die ik vorig jaar ook overwoog. Mijn uiteindelijk keus was Psychobiologie Misschien iets voor jou?
__________________
--Ik ben me er eentje--
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 21:17
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-12-2005 @ 15:45 :
is een studie waar je zelf je vakken kan kiezen dan niets voor jou? University College of liberal arts and science in Utrecht.
ja, maar ik zit university college niet zo zitten, om meerdere redenen


ik maak het mezelf ook vooral heel erg moeilijk
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 22:25
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 24-12-2005 @ 22:17 :
ja, maar ik zit university college niet zo zitten, om meerdere redenen


ik maak het mezelf ook vooral heel erg moeilijk
liberal arts is totaal anders
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 23:16
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
ik zit te denken over Nederlandse taal en cultuur, literatuurwetenschappen en cmv
ik kan eigenlijk pas een keus maken na de open dagen etc.
En die zijn pas weer in maart
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 10:06
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-11-2005 @ 08:12 :
Ik wil heel graag IETS met economie doen aan de universiteit, maar ben tegelijkertijd weer bang dat de stof te moeilijk wordt. Grm En ik heb al alle studies zo'n beetje bekeken, maar niets springt eruit. Ik twijfel echt bij alles.

Ik ga maar zo'n grote, goede, betaalde test doen. Weet iemand waar dat kan?
is dat niet gratis bij de uni zelf? en daar kunnen studieadviseurs je meer vertellen over de vakken en mogelijkheden, spreek vooral ook master studenten aan. Dan weetje een beetje wat je kan verwachten
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 14:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
twain4me schreef op 27-12-2005 @ 11:06 :
is dat niet gratis bij de uni zelf? en daar kunnen studieadviseurs je meer vertellen over de vakken en mogelijkheden, spreek vooral ook master studenten aan. Dan weetje een beetje wat je kan verwachten
Ik heb de vu al gemaild, maar moet nog een reactie krijgen. Zal wel even duren nu ivm de vakantie.

Maar na de vakantie heb ik een gesprek met de decaan van mijn hogeschool dus ben benieuwd wat hij toe te voegen heeft! Misschien heeft hij wel mogelijkheden voor testen oid liggen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 21:57
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
kiddin schreef op 23-12-2005 @ 20:31 :
Je overweegt dezelfde studies die ik vorig jaar ook overwoog. Mijn uiteindelijk keus was Psychobiologie Misschien iets voor jou?
Nou, ik ben wel bij een voorlichting van Psychobiologie geweest, vond het wel interessant, maar omdat het een redelijk nieuwe studie is schrikt het me toch wel af. Wat kún je er uiteindelijk mee enz. Ik heb het allemaal wel gehoord tijdens de voorlichting, maar ik ben bang dat je uiteindelijk niets aan je papiertje hebt, en ik weet ook niet zeker of ik wel de onderzoek in wil...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 03:19
Verwijderd
Zucht, nou twijfel ik weer. Je zou er toch gek van worden. Nu weer omdat ik weer niet zeker weet of taalwetenschap de juiste opleiding voor mij is. Ik ben wel naar de meeloopdag geweest, en het leek me leuk - maar als ik zo een beetje door de cursuspagina's heenbladert bekruipt me toch weer dat 'nee dit is het niet'-gevoel. Misschien overdrijf ik, en ben ik gewoon bang voor nieuwe dingen. Dat zou best kunnen. Maar het geheel lijkt me allemaal zo droog, zo theoretisch en vooral zo maatschappelijk niet relevant. Het is allemaal zo abstract, en ik heb geen idee wat ik met de aangeboden kennis kan. Misschien probeer ik mezelf wel wijs te maken dat ik het leuk vind, ik weet het niet. En als ik dan bijvoorbeeld iets van sociologie doorkijk dan lijkt me dat vooral veel relevanter en ook leuker . Maar ik wil niet wééér wisselen, ik heb op zich een keus voor taalwetenschap gemaakt, niet alle vakken kunnen leuk zijn en zo blijf ik aan de gang met m'n keuzes wisselen. Ik kom nu vast als een hele erge stumper op jjullie over, maar goed, voor mij is het dus toch best wel een issue.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 14:25
Verwijderd
Citaat:
kiek schreef op 29-12-2005 @ 22:57 :
Nou, ik ben wel bij een voorlichting van Psychobiologie geweest, vond het wel interessant, maar omdat het een redelijk nieuwe studie is schrikt het me toch wel af. Wat kún je er uiteindelijk mee enz. Ik heb het allemaal wel gehoord tijdens de voorlichting, maar ik ben bang dat je uiteindelijk niets aan je papiertje hebt, en ik weet ook niet zeker of ik wel de onderzoek in wil...
Ik vond juist, de voorlichting van Psychobiologie wel duidelijk en goed. Ik vind een studie als "beta-gamma bachelor" een veel onduidelijker arbeidsperspectief hebben dan Psychobiologie, het is naar wat me nog is bij gebleven echt een studie waar je later veel kanten mee op kan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 17:49
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-12-2005 @ 15:25 :
Ik vond juist, de voorlichting van Psychobiologie wel duidelijk en goed. Ik vind een studie als "beta-gamma bachelor" een veel onduidelijker arbeidsperspectief hebben dan Psychobiologie, het is naar wat me nog is bij gebleven echt een studie waar je later veel kanten mee op kan.
Ja ik vond de voorlichting ook duidelijk en goed, maar volgens mij is het echt gericht op onderzoek hoor, en ik weet dus gewoon niet of ik dat wel wil.

Beta-gamma vond ik idd ook erg onduidelijk. "Je moet het niet kiezen als je niet weet wat je moet kiezen" en "na een jaar met alle mogelijke vakken, kies je één major, waarin je na 3 jaar evenveel weet als iemand die bachelor van die major doet" Ook al 'mag' het dan niet, het lijkt me dan toch wel een handige keuze voorals je je een jaartje wil orienteren als je het niet weet. Maar volgens gaat het om bredere algemene kennis dan als je de bachelor kiest. Right. Of de werkgevers dat ook erkennen weet ik niet hoorrr
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 21:09
Verwijderd
Ik ben sinds een jaar nu vreselijk stellig geweest in het feit dat ik Nederlands wil gaan studeren. Maar nu komt alles dichterbij ( ik zit nu n 6vwo) En ik begin vreselijk te twijfelen. Nederlands aan een univerisiteit lijkt me wel leuk, maar ik wil graag ook praktische dingen doen (hbo dus), dingen met muziek en toneel. Daarom heb ik ook nu brochures aangevraagd voor creatieve therapie en docent muziek. en gewoon muziek. Ik vind het vreselijk moeilijk om te bedenken of ik hbo of universiteit wil gaan doen.


Iemand die ook voor een soortgelijke keuze stond en mij een beetje kan helpen misschien?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 21:35
Verwijderd
Ach, die opdeling in praktisch/theoretisch is vreselijk arbitrair. Zie het liever zo: op de universiteit leer je het hoe en waarom, op het hbo alleen het hoe.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 07:27
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-01-2006 @ 22:35 :
Ach, die opdeling in praktisch/theoretisch is vreselijk arbitrair. Zie het liever zo: op de universiteit leer je het hoe en waarom, op het hbo alleen het hoe.
dat hangt nogal af van wat voor soort opleiding. Een opleiding bedrijfskunde is veel theoretischer dan een opleiding retail management, maar bij bv talen e.d. heb je helemaal gelijk.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:50
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Mushu schreef op 03-01-2006 @ 22:09 :
Ik ben sinds een jaar nu vreselijk stellig geweest in het feit dat ik Nederlands wil gaan studeren. Maar nu komt alles dichterbij ( ik zit nu n 6vwo) En ik begin vreselijk te twijfelen. Nederlands aan een univerisiteit lijkt me wel leuk, maar ik wil graag ook praktische dingen doen (hbo dus), dingen met muziek en toneel. Daarom heb ik ook nu brochures aangevraagd voor creatieve therapie en docent muziek. en gewoon muziek. Ik vind het vreselijk moeilijk om te bedenken of ik hbo of universiteit wil gaan doen.


Iemand die ook voor een soortgelijke keuze stond en mij een beetje kan helpen misschien?
Ik heb zeg maar het omgekeerde van jou.
Vorig jaar ben ik bij al die toneeldingen etc. gaan kijken.
Onder andere creatieve therapie en docent drama en was er echt van overtuigd dat ik dat wilde gaan doen. Ik heb ook zelfs meeloopdagen gedaan etc. En daarna was ik zeker dat ik het wilde doen. Ook dacht ik dat hbo meer wat voor mij was omdat ze daar nog echt in klassen en met lessen werken. Alleen door 'iets' (ik weet zelf niet echt wat) bedacht ik me ineens dat het toch niet was wat ik wilde.

Toen ben ik dus aan het begin van dit schooljaar naar allerlei korte voorlichtingen geweest en blijkt dat ik Nederlandse taal en cultuur wel erg leuk vind. Ook vind ik daar wel voordeel dat er per jaar ook niet zoveel eerstejaars opstappen dus dat het ook in klassen wordt gegeven zeg maar, dat was in ieder geval zo op de universiteit waar ik was. Ik vind klassen mooier omdat dat persoonlijker is enz. Ik vind dat in ieder geval veel fijner dan grote collegezalen. Maar ik twijfel nog wel, ik ga in maart naar een uitgebreidere voorlichting, want ik ben echt bang het verkeerde te kiezen. Maar Nederlands lijkt me tot nu toe nog wel leuk, ik kan eigenlijk niet veel dan wachten tot maart.

Dus eigenlijk zit ik zeg maar ongeveer in hetzelfde schuitje, maar dan omgekeerd. Dus helpen kan ik je niet echt jammer genoeg.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 17:27
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
~louise~ schreef op 29-11-2005 @ 20:19 :
is echt een aanrader zo'n goede test. M'n zus heeft er één laten doen, ik zal even vragen waar precies (volgens mij bij Blaak in Rotterdam maar weet niet van welk bedrijf)
Is zowel een test voor je persoonlijkheid, voorkeuren en je vermogen.. en uiteindelijk gecombineerd

oke je hebt er nog niet veel aan maar ik kom er op terug
Ja dat ben ik dus Het was inderdaad op de Blaak in Rotterdam, maar de bedrijfsnaam weet ik ook niet

Heb 2 dagen lang testen gemaakt en heb er echt wel veel aan gehad
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 31-12-2005 @ 04:19 :
Maar het geheel lijkt me allemaal zo droog, zo theoretisch en vooral zo maatschappelijk niet relevant.
Taalwetenschap is wel maatschappelijk relevant. Denk maar aan tweede taalleerders in Nederland, wie stellen er beleidsplannen voor op en wie ontwikkelen lesmethoden? Taalwetenschappers. Dyslectici kunnen dankzij taalwetenschappers gewoon vwo doen, in plaats van de LOM-school. Met de vergrijzing en hart- en vaatziekten als volksziekte nummer een zullen steeds meer mensen een hersenbloeding en eventueel afasie (spraakstoornis) krijgen. Taalwetenschappers helpen met revalideren en zoeken naar mogelijkheden om afasie te genezen.

Droog is het niet, mede door de afwisseling tussen 'sappige' vakken als taalverwerving, communicatie en sociolinguïstiek en de theoretische vakken als grammatica en programmeren.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 18:50
Verwijderd
Nou, wat ik gezien heb was wel heel droog. Maar goed, een meeloopdag is natuurlijk ook maar een selectie.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 18:51
Verwijderd
En je bent naar Utrecht geweest.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 18:53
Verwijderd
Ja, okay - we weten wel dat Nijmegen het neusje van de zalm is, maar Utrecht blijft Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 07:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 05-01-2006 @ 19:53 :
Ja, okay - we weten wel dat Nijmegen het neusje van de zalm is, maar Utrecht blijft Utrecht.
Stop daar nou mee, Utrecht is helemaal niet zo geweldig
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 10:48
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb ook eindeloos lopen twijfelen over m'n studie. Eerst natuurlijk toen ik nog op het VWO zat. Ik heb anderhalf jaar volgehouden dat ik Europese studies zou gaan doen, aan de UVA. Toen wilde ik dat opeens niet meer, ik wilde niet naar het grote Amsterdam en ik was bang dat het te economisch zou zijn en dat ik te weinig zou weten van veel dingen. Toen heb ik nog nagedacht over Algemene taalwetenschap/Vergelijkende taalwetenschap, IO/IB, Algemene cultuur studies, Keltische taal en cultuur en geschiedenis. Was ik er net van overtuigd dat ik geschiedenis ging doen, ging ik op een opendag in Groningen naar de voorlichting Klassieke talen en uiteindelijk ben ik dat gaan doen.

Het was geen weloverwogen keuze en ik kreeg er al gauw spijt van. Ik wilde voor februari stoppen en sociale geografie gaan doen. Uiteindelijk niet gedaan en nu ben ik inmiddels 4e jaars en heb bijna m'n bachelor afgerond. Vorig jaar begon ik weer te twijfelen of ik wel door zou gaan voor m'n master of dat ik een andere opleiding zou gaan doet: diëtiek. Knoop doorgehakt, ik zou diëtiek gaan doen in Den Haag of Brugge. Een maand later kwam ik er weer op terug, toch maar een master. Dus nu is het plan dat ik volgend jaar de master Oudheidkunde aan de Vu ga doen. En daarna zien we wel. Hoezo brede interesse

Maar mijn tip aan alle twijfelaars: doe vooral iets wat je leuk vindt; er komt altijd wel iets op je pad als je klaar bent met je studie en tegenwoordig leer je niet meer specifiek voor één vak, maar meer voor een loopbaan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 13:53
Verwijderd
Ik herken het ja.

Daarom heb ik voor twee studies gekozen. De studies hebben praktisch niets met elkaar te maken, maar toch. Kon écht niet kiezen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 15:56
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
S. schreef op 10-01-2006 @ 14:53 :
Ik herken het ja.

Daarom heb ik voor twee studies gekozen. De studies hebben praktisch niets met elkaar te maken, maar toch. Kon écht niet kiezen.
Misschien wel leuk om te vermelden welke 2 studies het dan zijn
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:06
Verwijderd
Citaat:
NickB schreef op 10-01-2006 @ 16:56 :
Misschien wel leuk om te vermelden welke 2 studies het dan zijn
In haar info staat Rechten en Psychologie. Maar dat is denk ik beter te koppelen dan Onderwijskunde en Natuurkunde
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:11
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Is het met tijd+moeite en zo wel te doen, 2 studies?
en idd ik wou ook net typen dat het bij info stond
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:15
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 10-01-2006 @ 17:11 :
Is het met tijd+moeite en zo wel te doen, 2 studies?
en idd ik wou ook net typen dat het bij info stond
ok
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 18:25
Verwijderd
Citaat:
IcedEarth schreef op 10-01-2006 @ 17:11 :
Is het met tijd+moeite en zo wel te doen, 2 studies?
en idd ik wou ook net typen dat het bij info stond
Daar is wel eens een topic over geweest.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 22:41
D'nisSe
D'nisSe is offline
Ik weet het ook echt niet meer, ik zit nou in 4VWO en ik heb nu testweek, op m'n tussen cijferlijst had ik 5 onvoldoendes (van de 10) dus ik moet nu wel goede cijfers halen als ik over wil. Ik heb alleen niet meer de drang/de motivatie en de discipline om m'n best te doen. Van m'n moeder moet ik VWO doen dat zei ze me laatst toen ik zei dat ik havo wilde gaan doen. Ik zou ook echt niet weten wat ik na m'n opleiding zou gaan willen doen. Zelfstandig ondernemer?, makelaar?, binnenhuis architect? of toch iets met gehandicapte kinderen???? Het is zooo moeilijk!
__________________
Change what you can't accept and accept what you can't change..
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 19:29
ImaRobot
ImaRobot is offline
Ik vind kunst interessant, maar scheikunde ook. Wat nu?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 20:57
Verwijderd
Citaat:
ImaRobot schreef op 18-01-2006 @ 20:29 :
Ik vind kunst interessant, maar scheikunde ook. Wat nu?
Een dag meelopen, d'uh
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:14
Verwijderd
Citaat:
D'nisSe schreef op 17-01-2006 @ 23:41 :
Ik weet het ook echt niet meer, ik zit nou in 4VWO en ik heb nu testweek, op m'n tussen cijferlijst had ik 5 onvoldoendes (van de 10) dus ik moet nu wel goede cijfers halen als ik over wil. Ik heb alleen niet meer de drang/de motivatie en de discipline om m'n best te doen. Van m'n moeder moet ik VWO doen dat zei ze me laatst toen ik zei dat ik havo wilde gaan doen. Ik zou ook echt niet weten wat ik na m'n opleiding zou gaan willen doen. Zelfstandig ondernemer?, makelaar?, binnenhuis architect? of toch iets met gehandicapte kinderen???? Het is zooo moeilijk!
Advies: trek je niets van je moeder aan, als jij het veel makkelijker hebt op de havo, en daardoor je eindexamen wel binnen 6 jaar haalt moet je havo gaan doen.
De opleidingen die jij opnoemt (nja beroepen) kan je allemaal met hbo doen. SPH, makelaar, hoge school van de kunsten.
Het is inderdaad moeilijk. Maar ga eerst maar is goed bedenken of je nou havo of vwo wilt doen. De keuze of je naar de universiteitwilt of het hbo moet je daarin ook meenemen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:21
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
ImaRobot schreef op 18-01-2006 @ 20:29 :
Ik vind kunst interessant, maar scheikunde ook. Wat nu?
Over scheikundevragen mag je wel bij mij aan kloppen..
vragen over kunst ook maar daar heb ik geen studie voor gedaan.

Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 18-01-2006 @ 22:14 :
Advies: trek je niets van je moeder aan, als jij het veel makkelijker hebt op de havo, en daardoor je eindexamen wel binnen 6 jaar haalt moet je havo gaan doen.
De opleidingen die jij opnoemt (nja beroepen) kan je allemaal met hbo doen. SPH, makelaar, hoge school van de kunsten.
Het is inderdaad moeilijk. Maar ga eerst maar is goed bedenken of je nou havo of vwo wilt doen. De keuze of je naar de universiteitwilt of het hbo moet je daarin ook meenemen.
Ik zou inderdaad niets van je moeder aantrekken, meer als je best kan je niet doen, je kan ook via havo naar het VWO. Waarschijnlijk zal jouw school het beste advies geven, ze kennen jou het beste en als zij het vertrouwen in je hebben dat je het kan dan kan je dat ook!

Naast dat je moet bedenken of je havo of vwo wil doen moet je eerder kijken naar het profiel wat je wil gaan doen. Tussen CM op havo en vwo zitten veel verschillen, EM/NG/NT hebben dat minder.

Daarnaast: het is net kerst geweest en zoals mijn mentor zei "geen man over boord" je hebt nog alle tijd (tot april) om het goed te maken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mushu schreef op 03-01-2006 @ 22:09 :
Iemand die ook voor een soortgelijke keuze stond en mij een beetje kan helpen misschien?
Ik had een beetje hetzelfde idee. Als ik door boekjes bladerde enzo dan sprak het HBO me altijd meer aan dan het WO (praktischer, kleinschaliger enz.). Uiteindelijk toch gekozen voor het WO want 'je komt immers van het vwo'. Uiteindelijk na een jaar toch geswitcht waar ik nu een verkort traject volg omdat ik van het vwo af kom zodat ik met mensen met dezelfde vooropleiding in een klas zit, het niet te makkelijk is en ik een jaar sneller klaar ben. Zoiets zou je ook kunnen overwegen als er HBO opleidingen zijn die je aanspreken en die zoiets aanbieden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 21:58
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Ik vind het nog steeds echt héél moeilijk. Ik dacht dat ik wel aardig op weg was, met mn plan om maar 'gewoon mee te loten voor Geneeskunde en dan nog even iets kiezen wat ik ga doen als ik neit wordt ingeloot' maar: ik zou dan liever iets willen kiezen wat niet zoveel met Geneeskunde te maken heeft (gewoon om te verkennen zeg maar, leuk om te proberen en als het heel leuk is mee doorgaan), zoals Rechten of Communicatie&Informatiewetenschappen, maar als ik Geneeskunde wil doen moet ik natuurlijk wel een studie tussendoor doen die er een beetje op aansluit, zodat het mooi meegenomen is, die voorkennis.

En ook nog, ik weet niet eens of ik wel Geneeskunde wil doen, want ik hou niet van vieze mensen (ben wat smetvrezig) en het is gelijk dat je zo in dat wereldje zit en je doet niets meer met cultuur enzo.

Maar ik zou ook weer niet een 'creatieve'/'lichte' (zeg maar) zoals iets met Literatuur, Cultuur, Talen, Communicatie of zoiets wilen doen omdat ik dat gewoon niet 'genoeg' vind (niet lulig bedoeld, maar je snapt me wel toch). Ik vind Film & Televisie (HBO) ook erg leuk klinken, het is gewoon te veel één richting (logisch natuurlijk ook) en ik wil liever geen HBO doen (jaa, ondanks dat verhaal van Daantje) omdat ik het dus ergens wel 'zonde' vind .

Ik weet het gewoon echt TOTAAL niet meer Ik wou gewoon zo graag dat ik iets zó leuk vond en goed kon, zodat ik dát gewoon kon kiezen! Ik vind het nu gewoon zo moeilijk dat je iets kiest en dan echt het vooruitzicht hebt om in die richting te moeten werken . Ik zie mezelf gewoon niets doen!

En een jaar reizen is ook geen optie (geen geld) en werken ook niet (wil ik gewoon niet).

Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 11:00
Verwijderd
Citaat:
kiek schreef op 27-01-2006 @ 22:58 :
Ik weet het gewoon echt TOTAAL niet meer Ik wou gewoon zo graag dat ik iets zó leuk vond en goed kon, zodat ik dát gewoon kon kiezen! Ik vind het nu gewoon zo moeilijk dat je iets kiest en dan echt het vooruitzicht hebt om in die richting te moeten werken . Ik zie mezelf gewoon niets doen!
Ik had vorig jaar ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb me toen ook opgegeven voor de loting van geneeskunde (en was ingeloot), maar dit bleek uiteindelijk toch niet echt mijn ding te zijn.

Inmiddels studeer ik biologie en (onofficieel) psychologie. Dit bevalt me goed, hoewel ik ook overweeg nog wat met Engels te gaan doen. Misschien is het ook voor jou een optie om twee opleidingen te doen? Dan kun je zowel geneeskunde gaan doen als een 'culturele' opleiding. Het is dan misschien wel aan te raden om maar met eentje te beginnen.

Het lijkt me bovendien geen probleem als je een jaar rechten studeert als je niet ingeloot wordt voor geneeskunde. Aan je VWO-kennis heb je genoeg; er is geen noodzaak om extra voorkennis op te doen door iets als biologie of biomedische wetenschappen te studeren.

Ik denk dat je moet proberen het idee los te laten dat je nu direct de juiste opleiding moet kiezen. Hier had ik ook last van, en dan durf je niet meer te kiezen uit angst dat je het verkeerde kiest en je leven verpest. Kies een van de opleidingen die je het leukst lijkt, in gedachten houdend dat als het niet bevalt, je altijd nog kunt switchen en je er ook altijd nog een andere opleiding bij zou kunnen doen. Dan studeer je misschien wat langer, maar dat is ook geen ramp.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 11:53
Verwijderd
Zal ik wel of niet naar proefstuderen van de UL gaan?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 11:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 28-01-2006 @ 12:53 :
Zal ik wel of niet naar proefstuderen van de UL gaan?
Waarom zou je niet gaan? Het lijkt mij dat je er altijd wel wat aan hebt
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 19:34
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten Roalds belofte
joes
3 13-08-2005 15:32
Liefde & Relatie Twijfels over mijn lange relatie
Innocence
51 27-02-2005 18:38
Psychologie Wat moet ik doen kweet het niet meer
diane
19 28-04-2003 19:30
Liefde & Relatie Pff misschien overdreven maar wie herkent dit? :(
Verwijderd
10 06-02-2002 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.