Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2008, 08:51
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hallo flora en fauna!
Het komt niet vaak voor, maar ik heb zojuist een topic over een plant geopend. Over een boom.
Op school hebben we allemaal een appelboom geënt vorig jaar. Een elstar, ter verduidelijking. Dit jaar in de herfst kregen we het kale sprietje mee en ik heb het in mijn tuin geplant.
Het groeit vreselijk goed en heeft allemaal blaadjes en je ziet al bijna dat het een appelboom is. Maar ik maak me een beetje zorgen om hem.
Toen ik hem plantte, was de tuin kaal en stond hij op een mooi ruim plekje. Nu staan er allemaal planten omheen die hem het zonlicht belemmeren. Zouden ze ook zijn water wegnemen? Want in dat geval knip ik niet alleen hun toppen eraf maar trek ik ze gewoon helemaal uit (die planten stonden ooit aan de andere kant van het terras maar ze zijn overgewaaid). Verder zitten er weleens slakken op en die haal ik weg, maar nu woont er ook een spin op en er heerst een ware bladluizenplaag die ook de appelboom aanvalt! Ik wil liever geen gif gebruiken, maar ik weet niet waar ik zoveel lieveheersbeestjes vandaan haal. Weet iemand een manier om bladluizen weg te krijgen op een plantvriendelijke wijs? Mijn moeder zegt spiritus, maar volgensmij lost de boom dan op.
Verder zit er dus een spin op de boom en ik vraag me af of dat kwaad kan. Bij een volwassen boom natuurlijk niet, maar hij is nog zo klein!
En dan nog één ding: Mijn appelboom begint een paar gele blaadjes te krijgen. Ik denk dat het door slakken komt, want er zit ook een gat in één van de blaadjes. Ik kan niet 24/7 bij mijn boom blijven om de slakken weg te jagen. Hoe krijg ik ze anders weg? Ik heb geen bier om mee te strooien en ik wil wederom liever geen gif gebruiken (ook ivm katten en konijnen in de tuin) maar er zijn zeker weten nog wel andere manieren.

Alvast bij voorbaat dank! (ook van mijn appelboom ^^)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2008, 22:15
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Bladluis: Brandnetelwater oid. In ieder geval was het iets met brandnetel
Spin: Laten doen, goede kans dat die mieren vangt, mieren 'beschermen' bladluizen.
Slakken: Schelpen(zand) rondom de boom, daar gaan ze niet overheen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 22:19
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
En tegen slakken kan je ook ruw tuinafval (takken, enz) in een hoek van de tuin gooien. Dan heb je kans op egels, en die top-beesten vreten ook slakken.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 16:46
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
We hebben al duisent egels in de tuin ^^ Maar ook duisent slakken. We hebben een tuin van zo'n vijfhonderd vierkante meter dus daar hou je de slakken niet uit. Maar schelpenzand lijkt me een goed plan! Zal ik aan denken als ik naar het strand ga^^
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 21:23
2breed
Avatar van 2breed
2breed is offline
schelpenzand KOPEN is niet duur, niet zelf op het strand verzamelen, dan is het ZOUT en appelbomen houden niet van ZOUT.

brandnetelwater: laat brandnetels rotten in water en gooi dit water over je plant
dat is wat mijn vader altijd deed, maar ht stonk vreeselijk (met de nadruk op lijk)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 21:48
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
schelpenzand KOPEN is niet duur, niet zelf op het strand verzamelen, dan is het ZOUT en appelbomen houden niet van ZOUT.

brandnetelwater: laat brandnetels rotten in water en gooi dit water over je plant
dat is wat mijn vader altijd deed, maar ht stonk vreeselijk (met de nadruk op lijk)
Ja, precies, het gaat om de kalk, niet om het zout, juist geen zout
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:45
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh okee. Dan ga ik het kopen. Koop je zoiets gewoon bij de dierenwinkel? Of juist bij een tuincentrum?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 12:11
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Oh okee. Dan ga ik het kopen. Koop je zoiets gewoon bij de dierenwinkel? Of juist bij een tuincentrum?
Beide hebben het wel denk ik, bij een tuincentrum hebben misschien wat grover schelpenzand (voor paden). Wat denk ik beter is omdat het niet zo snel wegwaaid als schelpenzand voor vogelkooien
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 15:08
Verwijderd
Je moet de spiritus ook niet puur over de boom gooien... Een klein beetje spiritus en wat afwasmiddel met water in een plantenspuit schijnt goed te werken tegen bladluis, aldus mijn schoonmoeder. Als je de spiritus te heftig vindt, kun je ook alleen water met wat afwasmiddel nemen, maar dat werkt minder (hier lijkt het in ieder geval niets te hebben geholpen...ik had geen spiritus in huis, vandaar dat ik alleen afwasmiddel heb gebruikt).
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 15:35
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Is dat ook niet slecht voor de boom?

Ik heb nu trouwens tijdelijk een afgeknipt flesje rond de boom gezet, tot ik schelpenzand heb. Maar die gele blaadjes, zou dat van de bladluis komen of van dat andere planten hem het zonlicht ontnemen? Of moet ik me er niet teveel zorgen om maken? (het zijn er drie of vier)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Is dat ook niet slecht voor de boom?
Ik heb geen flauw idee, maar ik geloof niet dat bladluis wel goed is voor een boom.

Gele blaadjes klinkt als te weinig zonlicht, maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 18:27
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Eenvoudige middelen:
* Bladluizen houden niet van kou. Een stevige waterstraal doet ze verkleumen. Soms helpt het als de aantasting niet al te groot is.
* Een mengsel van 1 eetlepel groene zeep plus een eetlepel spiritus en in water opgeloste nicotine kan over de luizen verneveld worden. Herhaal deze bespuiting om de 3 - 5 dagen.

Biologische middelen:
Buiten
* Vloeistofconcentraat van Alsem of vlier helpt ook redelijk goed.
* Kook pijptabak of shag in water. Spuit het concentraat op de bladluizen. Herhaal de bespuiting een week lang om de dag.
* Plantschoon Rozen (voor rozen), Plantschoon Fuchsia (voor Fuchsia's), Pomanal (tegen wolluis, schildluis, dopluis en spint), ECO Luisspray en Spruzit zijn allemaal middelen van ECOstyle, die tegen bladluiswerken. Het zijn biologisch afbreekbare middelen.
* Brimex Insectenspray (voor planten, rozen of Fuchsia)
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 09:40
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
@Vinnie: waar koop ik die dingen? In de biologische winkel ofzo?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:38
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh en als het een paar dagen niet regent, is het dan verstandig om hem water te geven? Of is kraanwater niet goed?
En zal ik hem bemesten of als ik een dood dier vind, dat ik het bij zijn wortels begraaf zodat er extra voedingsstoffen komen? Of zijn dode planten en de hollandse klei goed genoeg voor een appelboom?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.