Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2009, 22:50
Quruxleey
Quruxleey is offline
YES aangenomen aan de AUC. Superblij, was vandaag al zwaar bummed out aangezien ik niet door ben met de decentrale selectie geneeskunde, en loting tjah daar kan je niet vanuit gaan. Maargoed nu dus alles op de bus doen... Weet alleen niet stel ik word ingeloot wat ik dan ga doen, ik sta dus ook voor een dilemma!

Gefeliciteerd iedereen die aangenomen is!
Advertentie
Oud 29-04-2009, 09:45
les
les is offline
Gefeliciteerd allemaal! De groep mensen die zijn aangenomen wordt alsmaar groter!
Oud 29-04-2009, 17:35
Verwijderd
@Lengar
Ja, ik zit met hetzelfde probleem.
Gister de acceptatiemail van Amsterdam binnengekregen..
Ik weet echt niet wat ik moet kiezen.
Ik neig nu meer naar Utrecht, maar eerst meer naar Amsterdam.

AUC
+ Veel vrijheid (qua eten)
+ Mooiere kamers, kan je in de zomer inblijven, zelf inrichten.
+ Dichterbij (voor mij, niet echt van belang)
+ Waarschijnlijk heb je meer invloed op alles, er zal naar de mening van de eerste lichting worden gevraagd.
0 Je kan veel dingen opstarten/ er moeten nog veel dingen worden opgestart
- Amsterdam vind ik niet echt een leuke stad
- Het is het eerste jaar, naast dat er wat fout kan gaan, is er nog geen eigen debatgroep bijv. (Ik hecht daar wel veel waarde aan).
- Alleen maar 200 1e jaars
- Nog geen gevestigde naam
- Nog geen partneruniversiteiten ( er wordt wel gezegd dat ze die delen met de VU en UvA)

UCU
+ Goede naam
+ Programma is in orde
+ Utrecht is een leukere stad
+ Er zijn al dingen zoals een studentenvereniging.
0 Eten wordt geregeld, dit vind ik wel makkelijk, maar het belemmert ook.
- Niet zulke goede kamers, je deelt badkamer (en keuken),
- Je moet er in de zomer uit, en kan daarom niet je kamer zelf inrichten.
- Naar ik heb gehoord is het eten niet geweldig, iemand die mij hierover kan aanvullen?

Naar mijn mening maakt het niet uit dat de AUC meer exact is dan UCU.

Hoe kijk(en) jij(/jullie) er tegenaan? Heeft iemand nog aanvullingen?

Nog een vraagje, weet iemand of je bij de UCU huursubsidie krijgt?
Oud 29-04-2009, 18:14
Lenn1324
Lenn1324 is offline
Citaat:
@Lengar
Ja, ik zit met hetzelfde probleem.
Gister de acceptatiemail van Amsterdam binnengekregen..
Ik weet echt niet wat ik moet kiezen.
Ik neig nu meer naar Utrecht, maar eerst meer naar Amsterdam.

AUC
+ Veel vrijheid (qua eten)
+ Mooiere kamers, kan je in de zomer inblijven, zelf inrichten.
+ Dichterbij (voor mij, niet echt van belang)
+ Waarschijnlijk heb je meer invloed op alles, er zal naar de mening van de eerste lichting worden gevraagd.
0 Je kan veel dingen opstarten/ er moeten nog veel dingen worden opgestart
- Amsterdam vind ik niet echt een leuke stad
- Het is het eerste jaar, naast dat er wat fout kan gaan, is er nog geen eigen debatgroep bijv. (Ik hecht daar wel veel waarde aan).
- Alleen maar 200 1e jaars
- Nog geen gevestigde naam
- Nog geen partneruniversiteiten ( er wordt wel gezegd dat ze die delen met de VU en UvA)

UCU
+ Goede naam
+ Programma is in orde
+ Utrecht is een leukere stad
+ Er zijn al dingen zoals een studentenvereniging.
0 Eten wordt geregeld, dit vind ik wel makkelijk, maar het belemmert ook.
- Niet zulke goede kamers, je deelt badkamer (en keuken),
- Je moet er in de zomer uit, en kan daarom niet je kamer zelf inrichten.
- Naar ik heb gehoord is het eten niet geweldig, iemand die mij hierover kan aanvullen?

Naar mijn mening maakt het niet uit dat de AUC meer exact is dan UCU.

Hoe kijk(en) jij(/jullie) er tegenaan? Heeft iemand nog aanvullingen?

Nog een vraagje, weet iemand of je bij de UCU huursubsidie krijgt?
Ghehe ben jij Annemiek de N?
Oud 29-04-2009, 19:36
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
@Lengar
Ja, ik zit met hetzelfde probleem.
Gister de acceptatiemail van Amsterdam binnengekregen..
Ik weet echt niet wat ik moet kiezen.
Ik neig nu meer naar Utrecht, maar eerst meer naar Amsterdam.

AUC
+ Veel vrijheid (qua eten)
+ Mooiere kamers, kan je in de zomer inblijven, zelf inrichten.
+ Dichterbij (voor mij, niet echt van belang)
+ Waarschijnlijk heb je meer invloed op alles, er zal naar de mening van de eerste lichting worden gevraagd.
0 Je kan veel dingen opstarten/ er moeten nog veel dingen worden opgestart
- Amsterdam vind ik niet echt een leuke stad
- Het is het eerste jaar, naast dat er wat fout kan gaan, is er nog geen eigen debatgroep bijv. (Ik hecht daar wel veel waarde aan).
- Alleen maar 200 1e jaars
- Nog geen gevestigde naam
- Nog geen partneruniversiteiten ( er wordt wel gezegd dat ze die delen met de VU en UvA)

UCU
+ Goede naam
+ Programma is in orde
+ Utrecht is een leukere stad
+ Er zijn al dingen zoals een studentenvereniging.
0 Eten wordt geregeld, dit vind ik wel makkelijk, maar het belemmert ook.
- Niet zulke goede kamers, je deelt badkamer (en keuken),
- Je moet er in de zomer uit, en kan daarom niet je kamer zelf inrichten.
- Naar ik heb gehoord is het eten niet geweldig, iemand die mij hierover kan aanvullen?

Naar mijn mening maakt het niet uit dat de AUC meer exact is dan UCU.

Hoe kijk(en) jij(/jullie) er tegenaan? Heeft iemand nog aanvullingen?

Nog een vraagje, weet iemand of je bij de UCU huursubsidie krijgt?
Zal hier proberen wat dingen aan te vullen / reactie te geven.

Amsterdam lijkt me toch ook geen gave stad hoor om te studeren (ook is het naar mijn idee wat internationaler, wat ook een pluspunt (kan) zijn) + veel studentenverenigingen

En wat bedoel je met 'niet zulke goede kamers' in Utrecht? Het zijn juist vrij goede kamers en dat je een badkamer + keuken deelt is niet meer dan normaal... Ik bedoel zou je een andere studie aan de UU bijvoorbeeld doen dan zou je het waarschijnlijk veel slechter treffen qua kamer...

Persoonlijk vind ik het eten niet zo lekker hier op UCU, ik moet zeggen dat er sinds het afgelopen jaar wel wat verbeteringen zijn maar ik heb nog steeds het idee dat ik veel hetzelfde eet (terwijl het dan niet eens hetzelfde is maar de smaak is gewoon zo flauwig). Maar ik heb gehoord dat ze (vooral derdejaars) wat meer vrijheid willen geven zodat mensen zelf kunnen koken. Ik hoop dan ook dat dit volgend jaar (wanneer ik 3e jaars ben) ingaat haha .

En wat bedoel je met huursubsidie? Gewoon Stufi?

X
__________________
Neti gaat studeren <3
Oud 30-04-2009, 12:09
ACertainRomance
ACertainRomance is offline
Van de week ben ik me nog meer gaan verdiepen in het vakkenaanbod om een beetje een beeld te krijgen hoe ik alles ga invullen. (Je hoeft nu maar 4 vakken te kiezen, maar het leek me handig wel even naar het totaalplaatje te kijken.) Ik had alleen een aantal vraagjes, dus ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen

1.) Wat is precies het verschil tussen een 300-level halen en een track afmaken? (of is er geen verschil?)
2.) Is er een soort van richtlijn hoeveel 100-levels je in totaal het beste kan doen? Of een gemiddelde?
3.) Ik neem science als major, dat betekent volgens mij dat ik sowieso 4 300-levels in science moet doen. Is het dan mogelijk/haalbaar om ook ACC 330 (international journalism) en een HUM 300-level (philosophy) te doen?
4.) En als laatste: zijn er serieus mensen die 3 majors doen? Dat haal je dan toch nooit in 3 jaar?

Alvast bedankt voor het beantwoorden
Oud 30-04-2009, 14:22
East
East is offline
Citaat:
@Lengar
Ja, ik zit met hetzelfde probleem.
Gister de acceptatiemail van Amsterdam binnengekregen..
Ik weet echt niet wat ik moet kiezen.
Ik neig nu meer naar Utrecht, maar eerst meer naar Amsterdam.

AUC
+ Veel vrijheid (qua eten)
+ Mooiere kamers, kan je in de zomer inblijven, zelf inrichten.
+ Dichterbij (voor mij, niet echt van belang)
+ Waarschijnlijk heb je meer invloed op alles, er zal naar de mening van de eerste lichting worden gevraagd.
0 Je kan veel dingen opstarten/ er moeten nog veel dingen worden opgestart
- Amsterdam vind ik niet echt een leuke stad
- Het is het eerste jaar, naast dat er wat fout kan gaan, is er nog geen eigen debatgroep bijv. (Ik hecht daar wel veel waarde aan).
- Alleen maar 200 1e jaars
- Nog geen gevestigde naam
- Nog geen partneruniversiteiten ( er wordt wel gezegd dat ze die delen met de VU en UvA)

UCU
+ Goede naam
+ Programma is in orde
+ Utrecht is een leukere stad
+ Er zijn al dingen zoals een studentenvereniging.
0 Eten wordt geregeld, dit vind ik wel makkelijk, maar het belemmert ook.
- Niet zulke goede kamers, je deelt badkamer (en keuken),
- Je moet er in de zomer uit, en kan daarom niet je kamer zelf inrichten.
- Naar ik heb gehoord is het eten niet geweldig, iemand die mij hierover kan aanvullen?

Naar mijn mening maakt het niet uit dat de AUC meer exact is dan UCU.

Hoe kijk(en) jij(/jullie) er tegenaan? Heeft iemand nog aanvullingen?

Nog een vraagje, weet iemand of je bij de UCU huursubsidie krijgt?

Ik wil wel even reageren want ik zit zelf ook heeel erg te twijfelen en heb zo ongeveer precies hetzelfde lijstje met voors en tegens gemaakt Ten eerste over die bindingen met andere universiteiten: ik vroeg daar bij zowel AUC en UCU naar en bij AUC maken ze inderdaad gewoon gebruik van de contacten van zowel UvA als VU (dubbel zoveel dus), en zijn zelf ook al aan het linken geslagen. Voor UCU geldt precies hetzelfde, zij gebruiken ook voornamelijk het netwerk van de UU. Dat vertelde althans de vrouw die mij interviewde daar.

In de tweede plaats over die internationale reputatie: dat volgt nogal mee volgens mij. Laatst had ik het er met mijn vader over, omdat 't mij ook een belangrijk voordeel van UCU leek. Maar zijn ervaring was juist dat bijna geen van zijn collega's in het buitenland echt bekend was met Utrecht, laat staan UCU. Hij heeft een keer een soort studiereis moeten organiseren voor een aantal universiteitsdirecteuren uit het buitenland (dus wel mensen die de wereld 'kennen' zeg maar) maar had veel moeite die trip vol te krijgen, itt eerdere reisjes naar Heidelberg, Oxford, Parijs en zo. Mensen kenden Utrecht niet, en vroegen vaak waarom 't niet gewoon in Amsterdam gehouden werd. Kortom: qua naam maakt het denk ik niet zo veel uit... en de UvA staat ook hoger op de rankings (al kan mij dat niet zoveel schelen maar misschien anderen wel).

Zelf neig ik meer naar AUC nu, eerst naar UCU maar toen ik daar geweest was met het interview vond ik het eigenlijk heel erg tegenvallen. Geen leuke interviewer, saai gesprek, niet spontaan, lege en stille campus... en ja dat staat toch wel erg in contrast met Amsterdam waar alles veel vrijer is
(en niet te vergeten vanuit je collegezaal uitzicht op de leeuwen in Artis)
Oud 30-04-2009, 19:42
Verwijderd
Voor de mensen die naar AUC gaan: http://amsterdamuc.hyves.nl/ dan kunnen we daar verder kletsen!
Oud 01-05-2009, 02:25
SjaakieTorrie
SjaakieTorrie is offline
Citaat:
Ik wil wel even reageren want ik zit zelf ook heeel erg te twijfelen en heb zo ongeveer precies hetzelfde lijstje met voors en tegens gemaakt Ten eerste over die bindingen met andere universiteiten: ik vroeg daar bij zowel AUC en UCU naar en bij AUC maken ze inderdaad gewoon gebruik van de contacten van zowel UvA als VU (dubbel zoveel dus), en zijn zelf ook al aan het linken geslagen. Voor UCU geldt precies hetzelfde, zij gebruiken ook voornamelijk het netwerk van de UU. Dat vertelde althans de vrouw die mij interviewde daar.

In de tweede plaats over die internationale reputatie: dat volgt nogal mee volgens mij. Laatst had ik het er met mijn vader over, omdat 't mij ook een belangrijk voordeel van UCU leek. Maar zijn ervaring was juist dat bijna geen van zijn collega's in het buitenland echt bekend was met Utrecht, laat staan UCU. Hij heeft een keer een soort studiereis moeten organiseren voor een aantal universiteitsdirecteuren uit het buitenland (dus wel mensen die de wereld 'kennen' zeg maar) maar had veel moeite die trip vol te krijgen, itt eerdere reisjes naar Heidelberg, Oxford, Parijs en zo. Mensen kenden Utrecht niet, en vroegen vaak waarom 't niet gewoon in Amsterdam gehouden werd. Kortom: qua naam maakt het denk ik niet zo veel uit... en de UvA staat ook hoger op de rankings (al kan mij dat niet zoveel schelen maar misschien anderen wel).

Zelf neig ik meer naar AUC nu, eerst naar UCU maar toen ik daar geweest was met het interview vond ik het eigenlijk heel erg tegenvallen. Geen leuke interviewer, saai gesprek, niet spontaan, lege en stille campus... en ja dat staat toch wel erg in contrast met Amsterdam waar alles veel vrijer is
(en niet te vergeten vanuit je collegezaal uitzicht op de leeuwen in Artis)
Hey Iedereen,

Ik ben blij om te zien dat veel mensen voor dezelfde keuze staan. De keuze tussen UCU en AUC valt me behoorlijk zwaar. Het is echt koffiedik kijken. Met name omdat Amsterdam zo nieuw is. Hoewel ik nu alleen nog van AUC heb teruggehoord, studeer ik op dit moment een jaar in Amerika. Dus ik hoop dat de brief van UCU simpelweg laat aankomt (anders is mijn keuze erg simpel - en het deel van mij wat niet wilt kiezen hoopt daar ook stiekem op).

Bedankt voor de lijst voor en tegens. De lijst is behoorlijk volledig dus de keuze me vrij duidelijk; alleen hoe moet je kiezen? Welke punten wegen zwaarder dan andere? Ik heb de indruk dat Amsterdam op den duur de beste van de University College's gaat worden, mede vanwege de ligging en het internationale karakter van Amsterdam. Het is echter maar helemaal de vraag of wij - als eerste lichting - daar profijt van zullen hebben. Maar het heeft ook wel iets moois om bij te kunnen dragen aan het vormgeven van de identiteit van een universiteit.

Wat betreft de woningen moet ik nog wel een extra minnetje kwijt bij Amsterdam. Het Science Park ligt namelijk behoorlijk buiten de stad, wat toch wel jammer is. Ondanks dat het maar 20 minuten fietsen is, zul je als AUC student het echte Amsterdamse gevoel missen. Bovendien gaat de totale campus over 3 jaar naar het Science Park (heeft iemand het ontwerp van het gebouw gezien? Ben erg benieuwd. Ik denk namelijk dat het een heel mooi gebouw zou kunnen worden).

Tot zover nog wat aanvullingen op de discussie. Als laatste had ik nog een vraag aan Annemiek, East en alle anderen die zich zowel in Utrecht als Amsterdam hebben aangemeld.

East, heel opvallend dat jij kritiek uit op Utrecht. Ik deel namelijk datzelfde gevoel. Een goede vriend van mij die zich ook heeft aangemeld heeft hetzelfde. Ik krijg steeds meer de indruk dat Amsterdam net een slag vrijer is. Het team, en zeker ook de mensen die mijn interview deden, leken ambitieus en slim, net zoals in Utrecht, maar tegelijkertijd een slag meer oprecht, meer gebalanceerd en meer oprecht geintresseerd in hun studenten. Utrecht daarentegen, hoewel het een fantastische univeresiteit is, lijkt soms iets teveel de nadruk op ambitie te leggen. Als die indruk gerechtvaardigd is, dan is het vooral een keuze tussen academische ambitie en een leukere 3 jaar...

Ik vind die indruk tegelijkertijd gevaarlijk, omdat het op zo'n kleine steekproef is gebaseerd. Als ik hier naar mijn huidige universiteit kijkt zou het een wereld van verschil kunnen maken als je Professor A of B tegenover je krijgt. Desondanks ben ik echt ontzettend benieuwd wat jullie hiervan vinden. Delen jullie deze gevoelens of totaal niet? Annemiek, ik ben ook erg benieuwd wat jij hiervan denkt als UCU student! (Trouwens, ontzettend bedankt voor je inbreng hier, en op de vorige thread).

Laatst gewijzigd op 01-05-2009 om 02:33.
Oud 01-05-2009, 09:06
les
les is offline
Citaat:
Voor de mensen die naar AUC gaan: http://amsterdamuc.hyves.nl/ dan kunnen we daar verder kletsen!
Ik heb me aangemeld
Oud 01-05-2009, 09:22
East
East is offline
Wat een lange reactie!
Eerst maar even over de ligging van AUC. Het is inderdaad wel jammer dat de kamers op het SciencePark liggen, maar wij krijgen de komende drie jaar nog wel les aan de Plantage Middenlaan en dat is behoorlijk centraal. Dus overdag heb je het 'Je kan er langs de grachten lopen, dat zou je eigenlijk wel es moeten doen'-gevoel denk ik wel

Ik deel verder je mening over AUC/UCU, maar dat was je al opgevallen zag ik. Inderdaad, ik vond ook dat de docenten bij AUC meer oprecht geïnteresseerd in je waren, veel wisten over de onderwerpen die jij interessant vond en ook een beetje discussie niet uit de weg gingen. Bijvoorbeeld tijdens mijn interview bij AUC vroeg degene die me interviewde of ik een toekomstbeeld had. Ik heb toen eerlijk geantwoord van niet, dat ik wel over zus en zo wel eens nadacht (hier ging ze nog even op door, waarom en zo) maar vooral wist wat me nu interesseerde en dus hoopte dat AUC me de mogelijkheid zou bieden dat toekomstbeeld duidelijker te schetsen, zeg maar. Bij UCU wilde ik dit ook vertellen, omdat het gewoon waar is. Maar daar wilde de vrouw die me interviewde echt een beroep horen, en ze bleef dus doorzagen daarover. En toen ik zei dat ik moeilijk kon vertellen dat ik iets zou willen worden wat ik helemaal niet wil worden puur en alleen omdat ze 't bij UCU willen weten, keek ze een beetje gepikeerd. Ik weet niet of het voor jullie een duidelijk voorbeeld is, maar het is voor mij wel één van die dingen die ik jammer vond aan het gesprek in Utrecht.

Dan nog één ding: ik ben het niet helemaal met je eens wb het '3 leuke jaren versus academische ambitie'. Ik denk eigenlijk dat op AUC zeker ook academische ambitie wordt gevraagd, omdat ze als opleiding willen slagen. Dat geldt dan zeker voor de eerste lichting, denk ik..

Maar dan blijven nog steeds de voordelen van Utrecht staan: bestaat al langer, doorgewinterd lesprogramma, enz. enz.

Nog een vraagje aan jou, Sjaakie: hoe ben je in de States terechtgekomen? En waarom ga je nu in NL studeren?
Oud 02-05-2009, 23:55
OrpheusHubble
OrpheusHubble is offline
Hallohallo,

Ik zit ook met dit probleem van kiezen tussen AUC en UCU. Ik ben vandaag bij de student residences in Amsterdam geweest. Het is best dichtbij het centrum. De gebouwen zelf zijn wel wat minder mooi dan de campus in Utrecht. Qua ligging maakt het echter helemaal niet uit. Ik ben in 11 minuten van de residences naar de plantage middenlaan gefietst, en ik fietste niet heel snel. Daar begint ook meteen het centrum van Amsterdam, dus met ongeveer 17-20 minuten ben je volgens mij wel bij de Dam. Voor mij heeft Utrecht juist een minnetje wat woningen betreft, omdat je douche, toilet en keuken moet delen, je ieder jaar je kamer weer uit moet en er ook nog eens verschillen zijn in grootte tussen de kamers.

Het interview van Amsterdam ging bij mij ook een stuk opener. Bij Utrecht was het echt een soort van vragenvuur, en ik deel de ervaring dat er niet echt ruimte was voor discussie. Waar ik me bij Utrecht ook aan ergerde waren vragen als "hoe ga jij in de tijd hier zorgen dat je succesvol bent in de samenleving". Alsof alles draait om succesvol zijn en worden. Je ben niet iemand, als je niet succesvol bent. Ik vind het heel raar dat er naar succesvol zijn toe gewerkt wordt. Het zou moeten draaien om of je wel gelukkig bent, een leuke tijd hebt, en toch een plek hebt om veel te leren en later veel te kunnen betekenen en je droom te kunnen verwezenlijken.

Utrecht bestaat al wel langer. Hier zitten voor-, en nadelen aan. De onderwijzers hebben meer ervaring, het bestuur heeft meer ervaring en je kunt in de voetsporen treden van je voorgangers. Maar aan de andere kant heb je misschien wel veel meer vrijheid om zelf je pad te banen in Amsterdam. De grootste uitdaging is het zelf zoeken van je weg, en daar leer je ook het meest van. Bepaalde clubjes/verenigingen en activiteiten die er al wel zijn in Utrecht, zullen er misschien nog niet meteen zijn in Amsterdam. Maar het is juist leuk om het dan zelf op te richten, en je kunt trots zijn als de volgende lichting het ook nog doet. Ik denk zeker niet dat het onderwijs in Amsterdam slechter is dan in Utrecht. Bij allebei de opleidingen haal je gewoon je bachelors, daaruit blijkt al dat het niet veel verschilt in kwaliteit. Ook is er geen reden waarom Utrecht wel goede leraren binnen zou weten te halen, en Amsterdam niet. De leraren in Utrecht zullen iets meer ervaring hebben met het soort leerlingen en het programma, maar dat heeft niets met de kwaliteit van de lessen te maken.

Een voordeel van Utrecht is dat er meer studenten zijn in het eerste jaar. Een campus met 600 mensen lijkt me leuker dan een campus met 200 mensen. Dit hoeft natuurlijk niet een heel groot probleem te zijn. Als je het heel goed met die 200 mensen kan vinden en er snel vrienden maakt, is het helemaal geen probleem. Met 200 mensen ontstaan er misschien wel veel hechtere banden. Daarnaast kun je je ook nog aanmelden voor een studentenvereniging. Dat heeft niks meer met AUC of UCU te maken, dat kan altijd. Studentenverenigingen zijn altijd heel gezellig, dus een kleine campuspopulatie hoeft dan zeker geen probleem te zijn.

Ik neig nu dus meer naar Amsterdam, maar toch twijfel ik nog erg. Heeft een van jullie nog andere argumenten voor Amsterdam of Utrecht?
Oud 04-05-2009, 16:07
ammme
ammme is offline
Eai iedereen,

Ik volg al tijdje alle berichten over UCU, RU, UCM etcetera. Heb zelf besloten me voor UCM aan te melden, leek me het leukst en meest bij me passen. Onderhand ben ik ook toegelaten, jeej, maar het valt me op dat hier (vrijwel) niemand is die naar Maastricht gaat. Dus vandaar de vraag... iemand?

Bye
Oud 04-05-2009, 17:37
les
les is offline
Citaat:
Eai iedereen,

Ik volg al tijdje alle berichten over UCU, RU, UCM etcetera. Heb zelf besloten me voor UCM aan te melden, leek me het leukst en meest bij me passen. Onderhand ben ik ook toegelaten, jeej, maar het valt me op dat hier (vrijwel) niemand is die naar Maastricht gaat. Dus vandaar de vraag... iemand?

Bye
Voor zo ver ik weet hier niemand.
Kom je zelf uit Maastricht/Limburg?
Oud 05-05-2009, 07:34
Verwijderd
@ Jannekus:
Ja gewoon Stufi. Ik kon niet op de site vinden of je huursubsidie krijgt bij de UCU.
Verder zijn de kamers idd niet slecht, maar ik bedoel dat Amsterdam ten opzichte van bijv. badkamers beter is.
Vraagje: Met hoeveel mensen deel jij je badkamer?
En wat mag je aan je kamer zelf inrichten, gezien het feit dat je er in de zomer 3 maanden (?) uit moet? Het lijkt mij wel leuk als je er toch voor een jaar je eigen kamer van kan maken, maar ik weet niet wat er allemaal wel en niet mag.

Amsterdam lijkt me qua stad zo massaal. Toevallig sprak ik een aantal mensen die daar hadden gestudeerd en die zeiden wel dat ze achteraf liever naar Utrecht of ergens anders waren gegaan. Dat zegt natuurlijk niet heel veel, maar toch heb ik het idee dat Utrecht een leukere stad is.

Ik denk dat AUC uiteindelijk ook de beste UC zal worden, maar in de eerste jaren denk ik dat de UCU beter is. Daarbij weet ik niet of de verschillen aanzienlijk zullen zijn, ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Zelf had ik bij mijn interview niet het idee dat ze me erg ondervroegen. Ik kon gewoon mijn verhaal houden, en werd alleen met vragen daarop onderbroken. Dit kan dus erg liggen aan de persoon die je interviewt. Beide interviews vond ik leuk om te doen.

Ik neig nog steeds meer naar Utrecht.
Zijn er al mensen van de twijfelaars die besloten hebben?
Oud 05-05-2009, 11:08
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
@ Jannekus:
Ja gewoon Stufi. Ik kon niet op de site vinden of je huursubsidie krijgt bij de UCU.
Verder zijn de kamers idd niet slecht, maar ik bedoel dat Amsterdam ten opzichte van bijv. badkamers beter is.
Vraagje: Met hoeveel mensen deel jij je badkamer?
En wat mag je aan je kamer zelf inrichten, gezien het feit dat je er in de zomer 3 maanden (?) uit moet? Het lijkt mij wel leuk als je er toch voor een jaar je eigen kamer van kan maken, maar ik weet niet wat er allemaal wel en niet mag.
Je krijgt gewoon uitwonende stufi, maar ja UC is redelijk duur dus je kan het daar sowieso niet mee betalen helaas
Ik deel nu met één ander meisje de douche en toilet. Dat is dus best wel goed te doen. Vorig jaar deelde ik het met twee anderen. Het verschilt dus wel waar je woont maar volgens mij is het echt maximaal 4 mensen per wc/douche.
Ik vind het inderdaad wel een nadeel dat je in de zomer je kamer uit! Dan is Utrecht namelijk juist op z'n leukst met terrasjes. Bovendien vind ik het ook stom dat je nog geen kamer hebt tijdens de UIT-week!
Je kunt dus niet echt verven in je kamer dus al je muren zijn wit. Maar je kunt het wel redelijk opleuken met kleedjes, foto's, posters en schilderijen. Op bijna elke kamer zit een klein balkje aan de muren waarin je dus spijkers mag slaan om dingen op te hangen, je mag dus niet gewoon in de muur boren.

Je moet dus elk jaar verhuizen naar een andere kamer, dit is vervelend maar betekent wel dat je dus steeds andere huisgenoten krijgt en ook mag kiezen in je 2e en 3e jaar met wie je gaat wonen (2 à 3 anderen).

Woow ik zie dat ik erg vaak 'dus' gebruik haha, nou ik hoop dat je hier iets aan hebt!
__________________
Neti gaat studeren <3
Oud 05-05-2009, 11:49
East
East is offline
Hmm ik zit voor 95% nu op AUC. Laatst met een vriend er over gehad, en hij heeft me wel weten over te halen. Het onderwijs kan niet beter of slechter zijn eigenlijk, want je krijgt ook gewoon les van hoogleraren (grotendeels met buitenlandse achtergrond) die al jaren ervaring hebben. Misschien niet in het lesgeven aan een UC, maar of dat slecht is weet ik eigenlijk niet. Het gaat vooral om enthousiasme en dat zullen ze zeker hebben, omdat de opleiding net begint.
Verder blijft Amsterdam als stad toch veel meer 'stad' dan Utrecht, althans voor mij, weet niet waarom. Plus in de zomer heb je daar een kamer plus je hebt niet een balkje waar je dingen aan op mag hangen ( hoe oud zijn we in godsnaam?!) maar gewoon je eigen hok dat je naar eigen inzicht mag inrichten

Maar goed that's just me
Oud 05-05-2009, 13:01
crackrocks
crackrocks is offline
Iedereen die is aangenomen: gefeliciteerd
Ik had op 30 januari mijn gesprek op RA, en hoorde op 3 februari dat ik was aangenomen.... echt heel erg snel!
Oud 05-05-2009, 19:26
East
East is offline
Jij ook gefeliciteerd dan!

(btw: crack rocks? )
Oud 05-05-2009, 20:18
Verwijderd
@ East: 95 % AUC?? Ik zit op 65 % UCU
Zou jij nu precies kunnen zeggen wat de doorslag geeft voor AUC?
Ander vraagje: Enig idee wat je op het UC en erna wil gaan doen ( gewoon een richting, politiek ofzo)?

Ben ik nou echt de enige die Utrecht een leukere stad lijkt als Amsterdam?
Amsterdam is zó massaal, of niet...??

Jannekus, bedankt voor je antwoorden!
Echt wel jammer dat je er uit moet in de zomer...
Maar.. mijn vriend gaat ook naar Utrecht, dus moet ik daar met de leuke dagen en UIT-week maar slapen
Ten minste, als ie dan al een kamer heeft, want dat is nog niet gelukt. En Utrecht is écht lastig kamers zoeken.

Ik weet t nog steeds niet.. nog 10 dagen om het uit te zoeken.
Oud 05-05-2009, 23:50
East
East is offline
Citaat:
@ East: 95 % AUC?? Ik zit op 65 % UCU
Zou jij nu precies kunnen zeggen wat de doorslag geeft voor AUC?
Ander vraagje: Enig idee wat je op het UC en erna wil gaan doen ( gewoon een richting, politiek ofzo)?

Ben ik nou echt de enige die Utrecht een leukere stad lijkt als Amsterdam?
Amsterdam is zó massaal, of niet...??

Jannekus, bedankt voor je antwoorden!
Echt wel jammer dat je er uit moet in de zomer...
Maar.. mijn vriend gaat ook naar Utrecht, dus moet ik daar met de leuke dagen en UIT-week maar slapen
Ten minste, als ie dan al een kamer heeft, want dat is nog niet gelukt. En Utrecht is écht lastig kamers zoeken.

Ik weet t nog steeds niet.. nog 10 dagen om het uit te zoeken.
Haha, ja wel bijna definitief. Ik denk dat voor mij de doorslag heeft gegeven (in volgorde van belangrijkheid):
- veel meer vrijheid (eigen kamer, niet afhankelijk van eten en zo)
- locatie (ik denk dat Amsterdam niet massaal is, het is gewoon een grote stad. Het centrum van Utrecht is denk ik net zo 'massaal' als dat van Amsterdam, maar op een andere manier. Misschien s UvA als universiteit wel massaal, dat is iig wat je veel hoort, maar daar merk je als AUC-student niet veel van)
- de sfeer (in Amsterdam voelde ik me meteen op m'n plek, in Utrecht was dat veel minder.. en het is wel cliche en zo, maar ik denk dat dat toch wel een van de belangrijkste dingen is om voor 'n bepaalde studie/stad te kiezen!)

En na UC? Keine ahnung, ik heb een tijdje aan zoiets zitten denken als MSF in 't veld, maar niet als arts maar als een soort begeleidend antropoloog/psycholoog/taalkundige. Dat is behoorlijk wat natuurlijk, maar 't is een idee. Daarvoor heb ik heel lang internationale politiek willen doen. En de laatste tijd lijkt het me ook wel wat om hoogleraar te zijn, maar dat komt misschien meer voort uit die mooie pakjes die je dan aan mag bij promoties en zo En da's missssschien ook niet iets waar je voor kiest maar waar je in rolt.. maar dat weet ik eigenlijk niet.

Weet jij al een beetje wat je er na wil gaan doen? En waarom zit je op 65% UCU? Kom gezellig naar Amsterdam joh...
Oud 07-05-2009, 13:00
MValentina91
MValentina91 is offline
Citaat:
Voor de mensen die naar AUC gaan: http://amsterdamuc.hyves.nl/ dan kunnen we daar verder kletsen!
Heb me gisteren aangemeld! Ben ook aangenomen bij AUC!
Oud 08-05-2009, 17:05
ErwinH
ErwinH is offline
Hey allemaal!

Wat een moeilijke keuzes zeg! Ik ben zelf nu bijna klaar met mijn eerste jaar op UCU, en wil graag mijn ervaringen delen. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Laat ik kort even uitleggen waarom ik gekozen heb voor UCU.

RA vond ik:
-Te afgelegen (middelburg)
-Te elitair (het gevoel dat ik toentertijd kreeg van de folders, al heb ik nu dat idee niet meer)
-Te veel gericht op Culture&Arts (especially music)

UCM ben ik gaan kijken en vond ik:
-Een veel te slecht sprekende Dean hebben (Tijdens de opendag begreep hij de helft van de vragen niet)
-Ongemotiveerde studenten (eveneens tijdens de opendag, waar ik een proefles volgde)
-Problem Based Learning (Dat vond ik helemaaaaaal niks!)
-Een student vertelde mij dat bijna iedereen meer dan 3 jaar nodig heeft
-Teveel Duitsers/Belgen(te Europees geörienteerd)

Achteraf gezien denk ik nu dat RA toch niet al te elitair is, en dat ik misschien iets te slecht over UCM dacht, maar toch ben ik zeer blij met UCU!

Voor mij was de keuze of UCU, of een compleet andere studie. De reden waarom ik me heb aangemeld voor UCU:
-Een ontzettend hoog slagingspercentage na 3 jaar (84% als ik me het goed herinner... het gemiddelde in Nederland ligt onder de 50% geloof ik)
-Zeer divers aanbod van vakken
-Veel internationale studenten
-Kleine klassen (ook al heb je dit op elke UC)

Ik was erg aan het twijfelen over:
-Eten
-Campus

Nu ik bijna klaar ben met mijn eerste jaar moet ik zeggen dat ik absoluut ontzettend blij ben met mijn keuzes! Het is echt een heel gezellig jaar geweest. Het meest verrast was ik door het campus leven! Ik was hier erg over aan het twijfelen, maar dit is echt het leukste van de hele opleiding gebleken! Je kent iedereen die aan de opleiding zit, je ontbijt, luncht en dineert samen! Als je geen zin hebt om te studeren klop je bij je buurman/vrouw aan om even te gaan chillen, maar als die geen tijd heeft loop je gewoon een deurtje verder. Als je geen vroege les hebt, kun je de avond daarvoor gezellig naar de bar die 1 minuut lopen is. ( ook als je vroeg les hebt kun je naar de bar... ) ((pitcher van 1.8 liter = €5 )) Als de zon schijnt ga je op het gras zitten chillen/bbqen/voetballen/frisbeën etc. Overall is het campusleven echt een van de leukste dingen van UCU gebleken. Het onderwijs niveau is niet superieur tot dat van andere opleidingen, maar je hebt wel kleinere klassen. Een heel groot verschil is ook dat docenten veel persoonlijker zijn dan met gewone opleidingen. Je merkt duidelijk een verschil tussen docenten die voor het eerst op UCU doceren, en docenten die al langer op UCU actief zijn. De laatst vernoemde is veel flexibeler en begrijpt beter dat UCU studenten graag de docent tegenspreken . Ik heb gelezen dat sommige van jullie bezorgd zijn over het Engels van de docenten, maar je hoeft je hier geen zorgen over te maken. Over het algemeen is het Engels zeer goed, en als dit niet het geval is wordt er meestal voor het volgende jaar naar een andere docent gezocht. Een ander groot voordeel van UCU, waar ik nooit echt over na had gedacht is Exchange. Het is ontzettend makkelijk, en normaal, om op exchange te gaan! Ik ga in juni tijdens de summercourse chinees leren, en volgend semester zit ik in Xiamen, China, samen met 10 andere UCU studenten! Ik heb er echt ontzettend veel zin in, en hoewel het niet echt past bij mijn vakkenpakket economie/politics/wiskunde, kan je toch gewoon daar op exchange gaan.

Hehe... Ik heb nu al aardig wat geschreven... Maar om nog even terug te komen op eerdere berichten over de moeilijke keuze tussen AUC en UCU, zal ik mijn mening daar ook even over geven (hoewel ik uiteraard partijdig ben )

AUC:
+ Betere naam internationaal
+ Waarschijnlijk meer internationale studenten
+ Internationale stad
+ Heel veel ruimte voor opzetten van commities/studievereniging/studentenvereniging! Zeker voor de organisatorische studenten is dit super leuk om te doen.
- Weinig commities/studievereniging/studentenvereniging
- Je bent een proefkonijn
- De courses zijn nog niet verfijnd
- Waarschijnlijk minder studierichtingen, dat zal zich nog moeten ontwikkelen
- Slechte locatie?

UCU:
+ Gezellig!
+ Elk jaar nieuwe unit mates+ bijna elke course 1e jaars, 2e jaar en 3e jaars studenten = Je kent bijna iedereen
+ Bewezen resultaten (beste bachelor opleiding van nederland)
+ Bewezen netwerk
+ Gevestigde courses
+ Veel exchange mogelijkheden (er zijn vrij veel programma's speciaal voor UCU + je kan altijd gebruik maken van het UU netwerk)
+ Dining hall (nooit zelf koken , en hoewel het geen sterren restaurant is, is het best goed te eten!)
- Duur

Ik kan even geen min puntjes bedenken , maar mochten er nog vragen zijn: Shoot!

Ik hoop dat jullie er uit komen! Een laatste tip is: Kom kijken! Kom op een zonnig dagje een keertje naar utrecht en kijk of de sfeer je bevalt .

Good Luck,

Erwin
Oud 08-05-2009, 17:40
East
East is offline
Zo, bedankt voor die uitgebreide reactie! Ik heb inmiddels al gekozen voor Amsterdam, maar wellicht hebben anderen er nog iets aan?

Maar ik wou nog even reageren... namelijk dat eigenlijk alle pluspunten die je noemt ook gelden voor Amsterdam
Oud 08-05-2009, 18:16
kolientje
kolientje is offline
hey allemaal ik ben aangenomen op AUC en ben net sommige van jullie aan het twijfelen of ik wel of niet de opleiding ga volgen. Ik zit te twijfelen tussen AUC en geneeskunde.
Ik vraag me af of als je je nu aanmeldt voor AUC, kan je dan nog steeds meeloten voor geneeskunde? Daarvoor moet je je namelijk ook voor 15 mei opgeven. Heeft iemand het verlossende antwoord want ik kan het nergens vinden..
Oud 08-05-2009, 19:08
harpje
harpje is offline
Citaat:
hey allemaal ik ben aangenomen op AUC en ben net sommige van jullie aan het twijfelen of ik wel of niet de opleiding ga volgen. Ik zit te twijfelen tussen AUC en geneeskunde.
Ik vraag me af of als je je nu aanmeldt voor AUC, kan je dan nog steeds meeloten voor geneeskunde? Daarvoor moet je je namelijk ook voor 15 mei opgeven. Heeft iemand het verlossende antwoord want ik kan het nergens vinden..
In Utrecht is het zo dat dat gewoon kan, omdat UCU valt onder Liberal Arts and Sciences, en dat is geen lotingsstudie. Maar bij AUC weet ik niet of dat daar ook zo werkt.
Oud 08-05-2009, 20:56
East
East is offline
Het is in ieder geval zo dat je bij AUC vóór 15 mei moet laten weten of je er naar toe wilt of niet. En dan meteen 200E als deposit betalen... dus ik denk dat je voord e 15e gewoon moet kiezen?
Oud 08-05-2009, 22:12
Alyssia
Alyssia is offline
Ik heb eens even een lijstje zitten maken met iedereen die aangenomen is op de verschillende UC's, in de afgelopen twee topics Als iets niet klopt, pas het dan gerust aan. Leek me even leuk om een overzichtje te hebben van wie waarheen gaat. Kan zijn dat ik sommige mensen twee keer in het lijstje heb staan, omdat ze dus bij meerdere UC's zijn aangenomen en ik niet heb gezien voor welke ze gekozen hadden.

Roosevelt Academy
RedOrange
Nickhirsh
Tinkerbelll
Lorelei.vd
Alyssia
Neutie
Crackrocks

University College Utrecht

TimmyFCG
AliceV
Lengar
Oolivier
Djoeke1
ACertainRomance
OrpheusHubble
Annemiek1406

Amsterdam University College
KarlijnH
Ies
Djunaa
Lengar
Laurie!
Sann*
Quruxleey
OrpheusHubble
East
Annemiek1406
MValentina91

University College Maastricht
Ammme
Oud 09-05-2009, 08:23
les
les is offline
Citaat:
hey allemaal ik ben aangenomen op AUC en ben net sommige van jullie aan het twijfelen of ik wel of niet de opleiding ga volgen. Ik zit te twijfelen tussen AUC en geneeskunde.
Ik vraag me af of als je je nu aanmeldt voor AUC, kan je dan nog steeds meeloten voor geneeskunde? Daarvoor moet je je namelijk ook voor 15 mei opgeven. Heeft iemand het verlossende antwoord want ik kan het nergens vinden..
Mail AUC, dan weet je het tenminste zeker
Oud 09-05-2009, 17:57
SjaakieTorrie
SjaakieTorrie is offline
Citaat:
Wat een lange reactie!
Eerst maar even over de ligging van AUC. Het is inderdaad wel jammer dat de kamers op het SciencePark liggen, maar wij krijgen de komende drie jaar nog wel les aan de Plantage Middenlaan en dat is behoorlijk centraal. Dus overdag heb je het 'Je kan er langs de grachten lopen, dat zou je eigenlijk wel es moeten doen'-gevoel denk ik wel

Ik deel verder je mening over AUC/UCU, maar dat was je al opgevallen zag ik. Inderdaad, ik vond ook dat de docenten bij AUC meer oprecht geïnteresseerd in je waren, veel wisten over de onderwerpen die jij interessant vond en ook een beetje discussie niet uit de weg gingen. Bijvoorbeeld tijdens mijn interview bij AUC vroeg degene die me interviewde of ik een toekomstbeeld had. Ik heb toen eerlijk geantwoord van niet, dat ik wel over zus en zo wel eens nadacht (hier ging ze nog even op door, waarom en zo) maar vooral wist wat me nu interesseerde en dus hoopte dat AUC me de mogelijkheid zou bieden dat toekomstbeeld duidelijker te schetsen, zeg maar. Bij UCU wilde ik dit ook vertellen, omdat het gewoon waar is. Maar daar wilde de vrouw die me interviewde echt een beroep horen, en ze bleef dus doorzagen daarover. En toen ik zei dat ik moeilijk kon vertellen dat ik iets zou willen worden wat ik helemaal niet wil worden puur en alleen omdat ze 't bij UCU willen weten, keek ze een beetje gepikeerd. Ik weet niet of het voor jullie een duidelijk voorbeeld is, maar het is voor mij wel één van die dingen die ik jammer vond aan het gesprek in Utrecht.

Dan nog één ding: ik ben het niet helemaal met je eens wb het '3 leuke jaren versus academische ambitie'. Ik denk eigenlijk dat op AUC zeker ook academische ambitie wordt gevraagd, omdat ze als opleiding willen slagen. Dat geldt dan zeker voor de eerste lichting, denk ik..

Maar dan blijven nog steeds de voordelen van Utrecht staan: bestaat al langer, doorgewinterd lesprogramma, enz. enz.

Nog een vraagje aan jou, Sjaakie: hoe ben je in de States terechtgekomen? En waarom ga je nu in NL studeren?
Hey East,

Hiebij een hele late reactie. Om allereerst op jouw vraag in te gaan. Ik ben via het Fulbright Centeri n Amsterdam een jaar in Amerika gaan studeren. Op de UC's zul je ongetwijfeld meer mensen tegen komen die dat hebben gedaan. Ik heb echt een vet mooi jaar gehad hier, geheel boven verwachting. Maar het is tijd om terug naar huis te gaan. Ondanks mijn internationale instelling ben ik ook heel erg dol op Nederland, close met mijn familie en vrienden. Ik wil me in Nederland wortelen, en dat kan wat mij betreft alleen door daar ook te studeren. Bovendien heb ik de indruk dat de UC's buitengewoon sterke academische programma's zijn, in het Engels nota bene. Wat mij betreft kun je dus een net zo goede, danwel betere opleiding in Nederland krijgen als in Amerika of Engeland (en het is nog goedkoper ook!)

Ik zal zometeen ook nog even reageren op de posts over de UCs...
Oud 09-05-2009, 17:59
SjaakieTorrie
SjaakieTorrie is offline
Citaat:
hey allemaal ik ben aangenomen op AUC en ben net sommige van jullie aan het twijfelen of ik wel of niet de opleiding ga volgen. Ik zit te twijfelen tussen AUC en geneeskunde.
Ik vraag me af of als je je nu aanmeldt voor AUC, kan je dan nog steeds meeloten voor geneeskunde? Daarvoor moet je je namelijk ook voor 15 mei opgeven. Heeft iemand het verlossende antwoord want ik kan het nergens vinden..
Hey Kolientje,

Ik zou je gewoon inschrijven. Je kunt je altijd nog terugtrekken (dat kost je alleen de 200 euro inschrijfgeld).

Verder wilde ik je nog vertellen dat een kennis van mij naar UCU is gegaan en daarna gewoon arts is geworden. Volgens mij is zij heel erg blij dat ze naar UCU is gegaan, dus ik denk dat hetzelfde geldt voor AUC. Hoe dan ook kun je arts worden. Het belangrijkste is ook of je arts in het buitenland, of simpelweg in Nederland wil blijven. Sowieso is geneeskunde in Nederland ook erg goed volgens mij
Oud 09-05-2009, 18:09
SjaakieTorrie
SjaakieTorrie is offline
Goed,

Ik denk dat voor mij de doorslagevende factor word dat ik, na hier ene jaar in Amerika te hebben gestudeerd, toch liever een universiteit wil waar al wat meer studenten rond lopen. Ik denk dat 200 studenten toch nog aan de lage kant is...daar staan dan wel tegenover dat er in Amsterdan mogelijk een hechtere groepsband zal ontstaan. Het ligt er maar net aan wat je zwaarder weegt.
Oud 09-05-2009, 18:54
Verwijderd
Hmm, ik denk dat ik a bijna heb besloten dat ik voor UCU ga..
Na de reactie van Erwin en anderen denk ik dat het UC in Utrecht me leuker lijkt.
Doorslag gevende punten:
- Utrecht lijkt me een leukere stad (dit houdt ook verband met vrienden die daar heen gaan/zitten)
- Al bestaande debatinggroups in Utrecht. Organiseren en opstarten lijkt me hartstikke leuk, maar naast het feit dat dat in Utrecht ook kan, vind ik de bestaande debatinggroup belangrijker.

@ East, maar nee ik heb geen idee wat ik hierna wil gaan doen. Wel over gedacht natuurlijk, het lijkt mij geweldig om internationaal diplomatiek wat te bereiken. Vroeger wilde ik altijd de wereld verbeteren, denk aan ontwikkelingslanden enzo.. dat verlangen is ergens nog wel een beetje gebleven.
Dus daarom wil ik politiek gaan doen naast Science als major, mijn major word of neurologie of climatologie/milieukunde/aardwetenschappen..
Ik vind veelste veel interessant.

Dus Sjaak, je gaat ook naar UCU?
En Lengar, heb jij al een besluit genomen?
Oud 09-05-2009, 19:22
SjaakieTorrie
SjaakieTorrie is offline
Citaat:
Hmm, ik denk dat ik a bijna heb besloten dat ik voor UCU ga..
Na de reactie van Erwin en anderen denk ik dat het UC in Utrecht me leuker lijkt.
Doorslag gevende punten:
- Utrecht lijkt me een leukere stad (dit houdt ook verband met vrienden die daar heen gaan/zitten)
- Al bestaande debatinggroups in Utrecht. Organiseren en opstarten lijkt me hartstikke leuk, maar naast het feit dat dat in Utrecht ook kan, vind ik de bestaande debatinggroup belangrijker.

@ East, maar nee ik heb geen idee wat ik hierna wil gaan doen. Wel over gedacht natuurlijk, het lijkt mij geweldig om internationaal diplomatiek wat te bereiken. Vroeger wilde ik altijd de wereld verbeteren, denk aan ontwikkelingslanden enzo.. dat verlangen is ergens nog wel een beetje gebleven.
Dus daarom wil ik politiek gaan doen naast Science als major, mijn major word of neurologie of climatologie/milieukunde/aardwetenschappen..
Ik vind veelste veel interessant.

Dus Sjaak, je gaat ook naar UCU?
En Lengar, heb jij al een besluit genomen?
Hey Annemiek,

Wat fijn dat je hebt besloten. Vast een pak van je hart. Ik zit zelf nog heel erg te tobben. Ik neig op het moment toch weer meer naar Amsterdam. Maar ik zie ook zeker jouw punten. Wat voor mij heel doorslagevend kan zijn is dat er in Amsterdam maar 200 mensen zullen zitten. Daarentegen zullen het allemaal vet leuek mensen zijn, interessant, slim gezellig. Toch zul je dat in Utrehct ook vinden, en daar zijn 400 meer mensen om te ontmoeten...ik weet niet.

Anderzijds ben ik heel erg dol op Amsterdam als stad. Mooi internationaal, mijn familie woont in Amsterdam and so on...ook blijf ik erbij dat er in Amsterdam een wat relaxtere sfeer zal hangen. Althans, die indruk krijg ik keer op keer heel sterk!

Bovendien wil een van mijn beste vrienden liever naar Amsterdam, wat me ook heel erg aan het twijfelen brengt.

Enfin, als ik heb besloten zal ik het zeker op dit forum melden.
Oud 09-05-2009, 21:48
East
East is offline
Hee Sjaakie,

Ik wil natuurlijk geen zieltjes winnen oid, maar ik weet niet in hoeverre het 'dan kan ik maar 200 mensen leren kennen ipv 600' écht waar is. Wat denk ik wel een groot verschil wordt tussen Amsterdam en Utrecht, is dat daar de campus toch de komende drie jaar anders ingericht is. Je zult denk ik zeker veel in Amsterdam uit gaan, en daar leer je ook weer mensen kennen, terwijl je in Utrecht (dat hoor ik dan van mensen die daar zitten) best vaak op de campus blijft en heel erg in dat 'kliekje' blijft hangen, niet echt mensen van daar buiten leert kennen... dat staat mij heel erg tegen iig, maar goed, het is maar hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk!

Veel succes met je keuze! Het lijkt me trouwens leuk om met alle mensen van 't forum die naar Amsterdam gaan, een keertje af te spreken begin volgend jaar!

edit: ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik zat ook zó te twijfelen en heb uiteindelijk op gevoel gekozen. Klinkt cliché I know, maar ik denk dat een eerste indruk van een plek je heel veel kan vertellen over hoe je het zal vinden, of het echt 'jouw' plek kan worden.. nou ja, nogmaals, succes er mee je lijkt me een gezellige mede-student, dus kom maar gewoon naar Amsterdam haha
Oud 09-05-2009, 22:43
kolientje
kolientje is offline
Citaat:
Hey Kolientje,

Ik zou je gewoon inschrijven. Je kunt je altijd nog terugtrekken (dat kost je alleen de 200 euro inschrijfgeld).

Verder wilde ik je nog vertellen dat een kennis van mij naar UCU is gegaan en daarna gewoon arts is geworden. Volgens mij is zij heel erg blij dat ze naar UCU is gegaan, dus ik denk dat hetzelfde geldt voor AUC. Hoe dan ook kun je arts worden. Het belangrijkste is ook of je arts in het buitenland, of simpelweg in Nederland wil blijven. Sowieso is geneeskunde in Nederland ook erg goed volgens mij
hey sjaakie torrie,

Bedankt voor je reactie, je hebt helemaal gelijk volgens mij. Ik heb die acceptance brief nog een keer doorgelezen en er stond letterlijk dat je die 200 eur niet terug krijgt als je uiteindelijk besluit de opleiding niet te gaan doen. Bedoel je trouwens dat het met een UC makkelijker is om arts in het buitenland te worden?

Even over de keus AUC vs UCU, nouja eigenlijk alleen over AUC want over UCU weet ik niet zoveel, ik denk net zoals East dat je in Amsterdam heel veel nieuwe mensen zal leren kennen, als je dat wilt, ook buiten je studie. Ik heb zelf in a'dam gewoond en ik ken een heleboel mensen die daar studeren en die vinden het studentenleven en uitgaan etc. daar allemaal echt heel leuk. Het is inderdaad een grote stad maar ik denk dat je altijd je eigen groep kan vinden en over het algemeen vind ik dat er echt een relaxte sfeer hangt. Zelf vind ik het eigenlijk wel leuk om de eerste lichting te zijn van AUC, ik weet niet precies wat ik moet verwachten maar dat is ook eigenlijk wel spannend.
Dus AUC of geneeskunde.. waarschijnlijk toch AUC
Oud 11-05-2009, 13:48
Verwijderd
Hoi iedereen,

Ik zat hier al een tijdje mee te lezen omdat ik in het zelfde dilemma zit: UCU of AUC? Dus ik dacht dat ik mij ook maar eens zou aanmelden om me te mengen met de discussie!

Eerst even snel voorstellen: ik heet Leonore, kom uit Nederland maar ben op m'n 5e verhuist naar Indonesie. De afgelopen 7 jaar woon ik in Singapore en heb hier al die tijd internationaal (Engelstalig) onderwijs gedaan. Toen het op opleidingen kiezen neerkwam, heb ik vrij snel besloten dat ik na 12 jaar buitenland toch wel terug wou naar Nederland, een kwestie van 'nu of nooit', maar dan wel Engelstalig onderwijs omdat ik vrees dat mijn Nederlands niet meer goed genoeg is voor Nederlandstalig onderwijs! Maar goed, een UC dus!

Ik had me aangemeld voor AUC en UCU, heb voor beiden een interview gekregen en ben toegelaten tot AUC. Van UCU heb ik nog niks gehoord, maar die zeiden dat ze op de 13e gaan besluiten wie ze toelaten. In tegenstelling tot veel van jullie (van wat ik lees) heb ik wel een goed interview voor UCU gehad -- meer dan een uur aan de telefoon gehangen met een professor van Science die heel duidelijk geinteresseerd in mij was, en dat zelfs ook zei. Voor AUC vond ik mijn interview weer iets minder gaan, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan mijzelf omdat ik erg nerveus ervoor was terwijl dat eigenlijk niet nodig was.

Maar goed, het blijft eeuwig tobben tussen de twee! Voor mij heeft het voordeel dat ik op UCU een aantal bekenden heb en mijn zus in Utrecht woont, wat belangerijk voor mij is omdat mijn ouders dus in het buitenland wonen. AUC aan de andere hand klinkt wel erg leuk en ik krijg van hun eigenlijk ook een betere 'vibe'; ze zijn veel meer georganiseerd dan UCU, hebben er duidelijk zelf veel zin in en krijgen natuurlijk veel steun van UA, UvA en de overheid.

Ik heb vanwege de 15 Mei deadline AUC geaccepteerd, en eerst dacht ik nog, 'als UCU me toelaat ga ik daar naartoe', maar nu begin in eigenlijk toch steeds meer zin in AUC te krijgen! Anyway, mijn berichtje helpt jullie natuurlijk niet echt in het kiezen maar ik dacht dat het leuk zou zijn om even kennis met toekomstige studiegenoten te maken!
Oud 11-05-2009, 14:06
Alyssia
Alyssia is offline
@ Leonore, gefeliciteerd met je toelating tot AUC! En misschien UCU ook. Maar Amsterdam ligt helemaal niet zo ver van Utrecht hoor! Het is maar een half uurtje tot drie kwartier met de trein, dus het is heus niet ver van je zus vandaan.
Oud 11-05-2009, 14:59
Verwijderd
Hey allemaal,

Al weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, maar ondertussen heb ik te horen gekregen dat ik voor zowel AUC als RA op de wachtlijst sta Dus dat is een vrij irritante positie. Beide zeggen dat ik wel 'qualified' ben, maar dat er te weinig plekken zijn om alle 'qualified' mensen toe te laten. Dus gewoon niet 1e keuze helaas .. Van AUC hoor ik nu voor 29 mei of ik alsnog door ben, en van RA pas veel later. Voor AUC heb ik nog wel een stille hoop dat ik er héél misschien alsnog door ben, omdat dat mailtje iets positiever was.
Ik hoop gewoon echt van harte dat ik bij 1 van de 2 ben toegelaten, omdat ik nu niet echt weet wat ik anders moet gaan doen...

Nog gefeliciteerd aan iedereen die wel door is!
Oud 11-05-2009, 15:00
Leonieeetje
Leonieeetje is offline
Ik heb een vraagje, afgelopen week heb ik te horen gekregen dat ik ben toegelaten op RA. Daar ben ik natuurlijk heel blij om, maar ik moet binnen 2 weken doorgeven of ik ook daadwerkelijk naar RA wil gaan. RA is voor mij 2e keus. Mijn eerste keus is UCU, maar daar heb ik nog niets van gehoord. Nu moet ik dus beslissen of ik de gok wil nemen en RA afwijs of toch voor RA ga, met de kans dat als ik alsnog op UCU wordt toegelaten mijn €200 kwijt ben. Heeft iemand anders hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie hier mee om?
Oud 11-05-2009, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een vraagje, afgelopen week heb ik te horen gekregen dat ik ben toegelaten op RA. Daar ben ik natuurlijk heel blij om, maar ik moet binnen 2 weken doorgeven of ik ook daadwerkelijk naar RA wil gaan. RA is voor mij 2e keus. Mijn eerste keus is UCU, maar daar heb ik nog niets van gehoord. Nu moet ik dus beslissen of ik de gok wil nemen en RA afwijs of toch voor RA ga, met de kans dat als ik alsnog op UCU wordt toegelaten mijn €200 kwijt ben. Heeft iemand anders hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie hier mee om?
Wat zijn de gevolgen als jij na je uitslag van UCU tegen RA nee zegt?
Oud 11-05-2009, 15:15
Leonieeetje
Leonieeetje is offline
Dan ben ik €200 kwijt, als het niet anders kan dan moet het maar, maar liever niet, natuurlijk.
Oud 11-05-2009, 16:14
Alyssia
Alyssia is offline
Ik zou zeggen, probeer het sowieso zo lang mogelijk uit te stellen. Stuur dus pas je brief de dag van te voren (het gaat toch op stempeldatum) en maak dan ook pas het geld over... Probeer bovendien nog wat gas achter Utrecht te zetten.
Eerder in het topic las ik iets over bekendmaking van UCU op 13 mei, zou je dat halen met de twee weken van RA?
Oud 11-05-2009, 17:45
SjaakieTorrie
SjaakieTorrie is offline
Hey iedereen,

Bedankt voor de reacties. Hoewel ik nog geen keuze heb gemaakt denk ik dat sommige van jullie het verschil tussen Amsterdam en Utrecht onderschatten. Op termijn zullen de twee scholen meer elkaars evenbeeld worden, maar nog niet op dit moment.

Allereerst wil ik wat kwijt over de positieve indruk die wij hebben van Amsterdam. Hoewel veel van ons de indruk hebben dat de mensen in Amsterdam oprechter geintresseerd zijn is dat meer net de vraag. Ten eerste kan het een enorm verschil maken met welke professor je spreekt. In Utrecht verspreiden ze de interviews over een heel aantal professoren. In Amsterdam worden bijn alle interviews gedaan door de staf, de decaan enz. De mensen in Amstrerdam zullen dus meer specifiek getraind zijn om zulke interviews te doen. Daarnaast kan het enorm verschillen van professor tot professor. OP mijn Amerikaanse universiteit zie ik dat ook al: als je de ene profeessor tegenover je krijgt zul je een radicaal andere indruk krijgen dan als je een ander krijgt. Dat zegt dus erg weinig.. Neem bijvoorbeeld Leonore die in tegenstelling tot East, Oprheus en ik een positievere ervaring had met Utrecht. Vergeet ook niet dat Utercht zich veel meer kan veroorloven. Ze zijn al 'estbalished' en zijn dus niet bang hoge eisen en nare vragen te stellen (hoewel een interview nooit op die manier zou moeten worden gedaan). over 2 jaar zal Amsterdam hetzelfde doen.

East: Ik denk dat je echt onderschat hoe klein 200 studenten is. Ik zit nu op een universiteit met 2000 studenten, en ik ken zowat iedereen hier al. Af en toe is het echt leuker om meer mensen te hebben zodat je wat meer afwisseling krijgt. Daarentegen zal op er AUC een constant niveau van echt leuke slimme e ncoole mensen zijn (zoals jullie!). Hier in Amerika nemen ze allerlei mensen aan vanwege hun athletische talent niet hun intellect. Ik wil niet zeggen dat intellectuele vaardigheden meer waard zijn dan athletische, maar voor mij (subjectief) zijn ze dat wel.

Bovendien denk ik dat Academische programma wel degelijk verschilt. In Amsterdam hebben ze nog maar 1/3 van de vakken ontwikkeld. Logisch ook, ze draaien pas op 1/3 van de volledige capaciteit. Het zal dus moeilijk zijn een uitdagender vak te vinden. Ook zal er zelfs na 3 jaar nog meer vakken worden bijgevoegd om het programma diverser en aantrekkelijker te maken. In Utrecht zijn ze die fase allang voorbij. Oftewel, de kwaliteit van ieder vak zal wellicht hetzelfde zijn. Als je Science 101 in Utrecht of in Amsterdam neetm zal er geen verschil zijn. Maar de kwaliteit van het algehele programma, met name met betrekking tot het totale aanbod, zal er wel degelijke verswchil zijn.

Daar staat tegenover dat een groot deel van jullie ondanks deze verschillen de gok voor Amsterdam nemen. Dat vind ik ehct super cool omdat ik altijd had gedacht dat Amsterdam moeite zou hebben een goed eerste jaar aan te trekken. Het tegendeel lijkt waar. Als wij ons met zijn allen ervoor in zouden zetten zou Amsterdam binnen een paar jaar zo voorbij Utrecht kunnen stomen in zowel academische kwaliteit als sfeer op de campus. Een deel van mij denkt dat ik gelukkiger zal zijn in Amsterdam, ook al zal het moeilijker zijn een Masters opleiding in het buitenland te vinden. Dat is het uitendelijk het belangrijkste.

Ik wilde deze overwegingen nog even kwijt. ik zat heel erg te twijfelen om dit te doen, des te meer omdat een groot deel van jullie al voor Amsterdam heeft gekozen. Het laatste wat ik wil is jullie een slecht gevoel geven oer jullie keuze. Ik begrijp de overwegingen zeker. Amsterdam zal echt een geweldige school zijn. Toch ben ik benieuwd naar jullie reacties.
Oud 11-05-2009, 20:59
East
East is offline
Toch bedankt dat je het met ons deelt, want je hebt zeker gelijk!

Ik doe het even per punt, dat leest vast makkelijk...

W.b. die 200 mensen, ik bedoelde niet dat dat vrij veel is want dat is het niet, ik zit nu op een middelbare school met ruim 1500 leerlingen en daar ken ik ongeveer de helft van, dus nee, 200 is inderdaad weinig. Mijn punt was meer dat je op AUC denk ik meer in Amsterdam komt, meer buiten de campus en buiten de establishment, dus op die manier meer mensen leert kennen. Meer verschillende mensen vooral (en dat vind ik dus positief).

En dan over dat programma, ik denk niet dat je daar veel over kunt zeggen. Het programma heeft zo'n acht miljoen subsidiegeld gekregen van de gemeente Amsterdam, dus ik denk niet dat ze 'dingen niet voorbereiden'. En als jij een vak wilt volgen wat ze nog niet hebben, is 't aan jou om daar het initiatief voor te tonen, en daar is dan zeker ruimte voor. Meer wegen leiden naar Rome! Dat brengt me eigenlijk nog tot een vraag aan jou, want waarom denk je dat een Masteropleiding vinden in het buitenland moeilijker is met AUC? Ik heb 't hiervoor al eens gepost, en ik wil nu niet zo klinken van 'mijn pappie dit en dat', maar hij heeft écht veel ervaring op buitenlandse universiteiten en met onderwijsprogramma's enz. Zijn ervaring: niemand kent Utrecht. Mensen kennen het principe 'University College' wel, maar hebben geen idee waar Utrecht ligt en hoe je het uitspreekt. Amsterdam kent iedereen, en ik denk dat veel bedrijven bijvoorbeeld het veel meer kunnen waarderen als je daar komt als 'pionier' (beetje overdreven, maar je snapt wat ik bedoel) die op een nieuwe opleiding allerlei clubs hebt opgezet.

Dat is denk het belangrijkste, je moet durven en het als student ook tot een succes willen maken. Niet de allang belopen paden lopen

Nog een laatste vraag (sorry!): vind je het echt belangrijker om een goede mastersopleiding te vinden dan om gelukkig te zijn? ehhhhhh !
Oud 11-05-2009, 21:23
Verwijderd
Het wordt steed serieuzer
Ik ben het met Sjaak eens dat (in mijn ogen) Utrecht een uitgebreider programma heeft en dat de eerste jaren wel zal houden.
En daarbij denk ik dat uiteindelijk het verschil niet heel groot zal zijn, ook niet in het begin en je zult heus wel bij allebei gelukkig worden om even dat misverstand uit de wereld te helpen.

Verder nog iets over de UvA, er gingen wel vaak geruchten rond dat de UvA ontzettend chaotisch is, dit kan natuurlijk ook invloed hebben op AUC.

Ik heb geen idee of het moeilijker is om aan een Masteropleiding (op een goede universiteit) te komen met AUC. Inderdaad zal Amsterdam meer bellen doen rinkelen, maar UCU heeft vaak al een goede naam en de buitenlandse universiteiten al ervaring met studenten van UCU.

Daarnaast is gebleken dat UCU de beste bacheloropleiding van Nederland was (zonder AUC). Het lijkt me duidelijk dat we ons om kwaliteit dus niet druk hoeven te maken.

Zelf vind ik het nog steeds jammer dat je bij UCU meer beperkt bent, maar ik heb desondanks toch voor UCU gekozen. Eerst zag ik het geregelde eten echt als een nadeel, nu zie ik het minder zo. Vanwege de hoge studielast zul je niet vaak zin en tijd hebben om te koken dus wat dat betreft is het handig om wat achter de hand te hebben. Daarnaast hoef je er niet te eten, je kan prima 1x in de week zelf koken, of buiten de deur eten, je hebt alleen wel voor het andere eten betaald. Maargoed, dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik denk dat als AUC al wel een debating group (jaa mijn favoriet) en een uitgebreider lesprogramma zou hebben, ik eerder voor AUC zou hebben gekozen.
Voor mij heeft verder alleen de stad en mijn vriend(en) meegewogen (mag eigenlijk niet hè).

@ Freei, mijn plaats bij AUC komt vrij, dus ik hoop dat je daarvoor terecht kan!
Oud 11-05-2009, 21:38
East
East is offline
Haha ja het wordt steeds serieuzer.. Nee, iedereen heeft z'n eigen voorkeuren natuurlijk. Ik vond het een beetje alarmerend dat Sjaakie zei 'ik denk dat ik in Amsterdam gelukkiger word, maar ja, het is dan wel moeilijker een masteropleiding te krijgen in het buitenland en daar gaat het uiteindelijk om'. Maar goed, zoals ik al zei, iedereen z'n eigen voorkeuren haha En UCU doet dus geen bellen rinkelen in het buitenland, maar afijn ze hebben inderdaad wel ervaring met ucu studenten dus dat is prima natuurlijk

Ik heb uiteindelijk gekozen voor:
- veel meer mogelijkheden om zelf je leven in te richten (ik bedoel eigen kamer, zelf koken, gewoon onafhankelijk)
- de stad Amsterdam (!!!!!!! mag eigenlijk niet)
- veel meer mogelijkheden tot eigen initiatief w.b. het lesprogramma/fraternities etc.
- het feit dat je ook veel mensen buiten campus zult leren kennen en niet zo op campus blijft hangen (want ook al zegt iedereen van te voren, echt niet, ik ga lekker uit in Utrecht en blablabla, wat ucu'ers daarover vertelden maakte mij nogal benauwd. Maar sommigen vinden dat ongetwijfeld geweldig!)
Oud 11-05-2009, 21:41
Alyssia
Alyssia is offline
We moeten van de zomer wel een keer een meeting doen eigenlijk Deden ze vorige jaren ook. Maar dat komt later wel en dan via pm hoor (om even een standje van Leonoor te voorkomen!) ^^
Oud 11-05-2009, 21:44
Verwijderd
Ik las net ff terug, naar de vorige thread.
@East, jij bent echt een switcher

Ik ben nu bezig met alle formulieren. Ergens zit er nog wel twijfel.
Maar dat zal wel blijven. Ik ben altijd veelste bang om de verkeerde keuzes te maken.
Maargoed, het zal vast leuk worden.

Ik hoop dat AUC en UCU veel gaan samenwerken, ik denk dat beide daar beter van kunnen worden.
Bij kleine aanmeldingen voor bepaalde vakken kan dit een oplossing zijn.

Verder hoop ik dat zoals Jannekus zei, UCU toch meer vrijheid gaat creëren. Dat zou fijn zijn.
Ikzelf ben wel van plan veel van de campus af te gaan, dit zal idd wel lastig zijn.
Maar mijn vriend zit ook in Utrecht (ik herhaal te veel, sorry daarvoor), dus die wil ik wel regelmatig opzoeken
Oud 11-05-2009, 22:11
nickhirsch
nickhirsch is offline
als ik erop mag inhaken, ik denk dat je best in je beslissing mag laten meewegen waar je toekomstige school is! Je moet toch wel lol hebben in waar je gaat wonen de komende 3 jaar
Ook denk ik dat je in Amsterdam niet al teveel zal merken dat ze academisch pas op 1/3e van hun capaciteit werken, want je zal toch met de 100 of 200 level courses moeten beginnen, omdat die nodig zijn om hoger level course te nemen, dus ze zullen die lessen volgend jaar nog niet aanbieden omdat niemand zich ervoor kan inschrijven...

En het vinden van een internationale master moet geen probleem zijn, de hele beredenering achter liberal arts is dat je opleiding internationaal is, dat betekent niet alleen in engels maar vooral dat je diploma te begrijpen is voor buitenlandse universiteiten, in Amerika is liberal arts een standaard begrip en als ze je diploma zien zullen ze meteen begrijpen wat het betekent, wat misschien niet zo is met een normale nederlandse diploma. universiteiten in Amerika zullen ook vooral kijken waar je je bachelor hebt gehaald, en de Nederlandse universiteiten staan erg hoog aangeschreven, UU UVA VU allemaal in de top 80 van de wereld en aangezien de UC's hun 'paradepaardjes' moeten zijn zal het toch wel goed komen..
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in het buitenland (Engeland)
ferdinandV
83 17-04-2015 09:22
Studeren University College #10
Diamera
500 30-11-2013 09:00
Studeren University College #8
MizZoo
500 21-03-2011 22:50
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Studeren University College #3
kiss_the_sky
493 15-01-2007 15:57
Studeren International Economic Studies vs. International Business
-::SyrinX-NL::-
27 12-10-2004 17:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.