Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2012, 18:20
ItsJustMe
Avatar van ItsJustMe
ItsJustMe is offline
Ik zit nu dus op 3 vwo, en ik ben (voor zover ik vind) een goede leerlinge. Maar de laaste tijd heb ik nogal erg onverwacht, een stuk of zes, zeven keer achter elkaar een 5 of lager gehaald.
Dat zit me ontzettend dwars, om verschillende redenen;
- Als ik het cijfer voor het eerst in de klas hoor, ipv het bijvoorbeeld voor het eerst op Magister te zien, word ik altijd 'verdrietig'. Ik heb dan een soort van neiging om te huilen. Maar dan is me gelukkig nog nooit gebeurd. Maar ik ben dan voor de rest van de dag best wel down, terwijl ik normaal gesproken best wel (lekker) uitbundig ben.
- Zoals ik al heb gezegd, zijn deze cijfers nogal onverwacht gekomen, want ik heb er namelijk ontzettend goed voor geleerd. Ik leer namelijk altijd wel, in het weekend, zo'n 4 tot 5 uurtjes per dag. (Met natuurlijk pauzes tussendoor!) En aan het eind heb ik dan meestal wel een ontzettend goed gevoel over mezelf, maar dan blijkt het achteraf niet goed genoeg te zijn geweest...
- Mijn ouder, die zijn denk ik wel het grootste probleem. Ik houd ontzettend veel van ze en ik ben heel erg blij dat ze me zoveel mogelijk pushen om goed te leren en goede cijfers te halen. Maar aan de andere kant, als ik dus een slecht cijfer haal, wordt voornamelijk mijn vader erg boos. Meestal bereid ik wel in mijn hoofd voor wat ik wil gaan zeggen, maar daar kom ik nooit aan toe want zo boos wordt mijn vader dan.
Ik moet er wel bij zeggen, dat mijn vader me niet slaat ofzo, en ik krijg zelfs geen huisarrest ().

En kort samengevat: wat kan ik doen, om geen slechte cijfers meer te krijgen? Ik zie bijles opzich niet echt als een optie, maar als het niet anders kan dan ben ik er wel bereid voor.

Pfffff, ik hoop dat jullie me hebben kunnen volgen, want dit is echt een ontzettend lang verhaal!
XCeline
__________________
Hakuna matata
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2012, 18:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik heb niet echt genoeg info om op af te gaan, maar ik veronderstel dat je doorleert tot vlak voor het slapen?

If so, dan kan het dat je de kennis wel goed in je korte termijn hebt zitten maar niet in je lange termijn, daarvoor moet je eerder stoppen.

Verder, hoe leer je, lees je de tekst?

Ikzelf maak altijd samenvattingen om het zo kort en bondig in mijn hoofd te krijgen.

Ook kan het best zijn dat je met het leren gewoon teveel op de verkeerde dingen heb zitten hameren (met verkeerd bedoel ik; je hebt dingen geleerd die niet gevraagd worden of waar je maar weinig punten voor krijgt), mijn ervaring is een beetje dat toetsen niet echt de kennis toetsen maar meer specifieke kennis.

Kortom mijn enige tip is, probeer af te wijken van je "normale" leermethode: begin bij eht laatste hoofdstuk/paragraaf in plaats van de eerste, of schrijf eerst per deel van de stof een aantal steekwoorden op.

Verder in het algemeen, zorg dat je genoeg slaap hebt gehad, genoeg hebt gegeten en dat je op tijd even je leermateriaal weg legt om het te laten bezinken.

Verder kan je aan je docent vragen of hij/zij samen met je de toets wil doorkijken om te weten te komen waar/wat er precies mis gaat.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 19:19
ItsJustMe
Avatar van ItsJustMe
ItsJustMe is offline
Bij wat meer 'theoretische' vakken maak ik wel samenvattingen.Verder zal ik van wat je zei over specifieke kennis, afwijken van het "normale", en nog even bij de leraren langsgaan zeker proberen! Echt bedeankt!!
__________________
Hakuna matata
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 22:52
astro-rock79
Avatar van astro-rock79
astro-rock79 is offline
Hallo

Mijn ouders werden ook altijd boos.... (ja je leest het goed WERDEN heb namelijk al 3 maanden geen onvoldoende meer gehaald) maar als je dat hebt met de heletijd onvoldoendes achter elkaar aanhaald is dat rottig dat snap ik natuurlijk maar dat komt echt wel weer een keer goed heb het eerst namelijk veel mee gemaakt. Maar mischien is vwo mischien iets te moeilijk? Zou ook kunnen? Dat je gewoon niet beter kan.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2012, 22:54
astro-rock79
Avatar van astro-rock79
astro-rock79 is offline
Als ik lees dat je zo lang leert lijkt me dat zeker voldoende genoeg leren.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2012, 06:48
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Waarom zie je bijles niet als optie, als ik vragen mag?

Verder moet je in je achterhoofd houden dat het alleen nog maar moeilijker wordt, dus je wel vaker met teleurstellingen te maken zult krijgen. Belangrijk daarbij is dat je je daardoor niet op je kop laat zitten. Wat ik altijd doe bij een slecht cijfer, waar ik niet tevreden mee ben, is gewoon de hele toets analyseren en goed kijken wat ik fout heb gedaan. Dat schrijf ik dan op.

De proefwerken/toetsen die je nu maakt zijn enkel om je fouten in te zien en om van te leren, zodat het later bij de schoolexamens en de eindexamens wel goed doet. Dus verdrietig of je er dus echt niet om te worden.

Verder kun je misschien proberen meer aan de leraren te vragen, zodat je alles snapt. Ook zou ik, als ik jou was, de oefentoetsen/Test Jezelf/Testbeeld/Oefenproefwerk(vragen) niet overslaan, want docenten willen nog wel eens vragen in hun proefwerken doen die vrij veel op de vragen lijken uit deze oefeningen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2012, 17:25
ItsJustMe
Avatar van ItsJustMe
ItsJustMe is offline
De enige reden waarom ik bijles niet als optie zie is omdat ik voor alle vakken wel goede cijfers haal, maar nu (opeens) een periode heb waarin ik al een paar hele lage onvoldoendes heb gehaald.

Maar ik heb veel dingen gelezen die ik wel ga toepassen, dus heel erg bedankt iedereen!!
__________________
Hakuna matata
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 09:38
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ja, maar misschien kan je dan bijles vragen voor het onderwerp in het vak wat je moeilijk vindt en waarvoor je dus lage cijfers haalt. Tijdelijke bijles, dus. Just saying .
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 17:41
Bijles_docent
Bijles_docent is offline
Ik zou jou wel kunnen helpen door tijdelijk bijles te geven: ik heb namelijk veel ervaring in het geven van bijles. Met welke vakken heb jij problemen?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 17:54
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Mja, het komt allemaal neer op een leerstrategie die bij je past, mensen leren op verschillende manieren het 'makkelijkst' ik heb dat zelf ondervonden toen ze bij ons om het ROC van proefwerkweken overstapten op het competentiegericht leren, ik ben iemand die dingen leert door ze regelmatig te toetsen, vooral omdat ik in de les weinig oppik (ik luister zelden naar 'het verhaal' van de docent en zit dan opdrachten te maken vooral omdat de hele klas dan met de docent en elkaar interactie heeft en dat is voor mij persoonlijk 'te druk') dit komt omdat ik analytisch leer d.w.z. door middel van stappenplannen, het verhaal logisch voor mijzelf uitbeelden en vervolgens eerst chronologisch en dan a-chronologisch alle details.

andere mensen pikken soms sneller iets op door het 'uitgelegd' te krijgen door iemand met ervaring of juist door het in de praktijk een aantal keer toe te passen.

naarmate je ouder wordt leer je jezelf en je leermethodes beter kennen en dan wordt het ook makkelijker voor jezelf om te bepalen welke informatie je hoe opslaat en kan je ook vermijden dat je teveel informatie in je kop stopt en dus misschien steken laat vallen, (zoals bij mij gebeurde bij dat competentiegericht leren, waarbij er zo veel tijd en energie in de "competenties" ging zitten dat de informatie die nodig was voor de uiteindelijke toetsing naar de achtergrond werd gedrukt).

Hier zijn een paar websites met wat informatie over verschillen in methoden, ook raad ik je aan zelf even verder te googlen om te ondekken wat bij jou past, ook zou ik even serieus met je ouders gaan praten want als zij boos worden omdat je eens een keer faalt dan benadeeld je dat alleen maar en kan je zelfs faalangst gaan ontwikkelen (waardoor de druk alleen maar groter wordt, en de kans op slagen kleiner)
http://www.ou.nl/web/celstec/leerstrategieen
https://www.kuleuven.be/algdid/difdy...3&gr=1&studnr=
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Cijfers omzetten
victor2211
7 26-02-2013 20:32
Algemene schoolzaken School-Cijfers.nl
School-Cijfers
2 06-06-2009 17:20
Algemene schoolzaken Mijn cijfers.. ik heb angst..
Verwijderd
3 18-05-2008 22:03
Algemene schoolzaken Enquête over cijfers op school
Gunkan
23 22-02-2008 07:06
Eindexamens 2006 Groot probleem :( met ouwe cijfers
jemappelebas
7 11-05-2006 16:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.