Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2003, 18:03
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Is het heelal echt oneindig, aangenomen dat er geen god of zoiets bestaat. Want hoe kan iets nou oneindig zijn? En wat is dan de definitie van oneindig aangezien alles toch wel een keer moet ophouden...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2003, 18:06
nojol
nojol is offline
het is de meest logische zaak van de wereld dat het heelal oneindig is
stel het heelal zit in een soort bol, wat is er dan buiten die bol?
of het zou bij een "muur" stoppen, wat ligt achter die muur
het kan niet stoppen, er is altijd iets achter het andere
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:09
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Wat zou het heelal anders zijn?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:13
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Citaat:
nojol schreef op 01-08-2003 @ 19:06:
het is de meest logische zaak van de wereld dat het heelal oneindig is
stel het heelal zit in een soort bol, wat is er dan buiten die bol?
of het zou bij een "muur" stoppen, wat ligt achter die muur
het kan niet stoppen, er is altijd iets achter het andere
dan stopt het bij die 'muur' en is het niet oneindig meer...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:13
dark_poetry
Avatar van dark_poetry
dark_poetry is offline
Stel je voor het heelal zou niet oneindig zijn.
het zou stoppen met een muur....wat zou er dan achter die muur zijn....juist het heelal is oneindig.
__________________
Do you remember what we tried to reach and build together? forever forever "schoonheid is ontzetting"onkruid vergaat niet"
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:16
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Ik denk hier soms ook aan en het is gewoon moeilijk te begrijpen dat het altijd maar doorgaat.
Het moet toch ergens stoppen?!
Damned tis ingewikkeld.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:17
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Citaat:
dark_poetry schreef op 01-08-2003 @ 19:13:
Stel je voor het heelal zou niet oneindig zijn.
het zou stoppen met een muur....wat zou er dan achter die muur zijn....juist het heelal is oneindig.
nee want dan stopt het bij die muur en daarachter zou dus iets anders zijn...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:23
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 01-08-2003 @ 19:16:
Ik denk hier soms ook aan en het is gewoon moeilijk te begrijpen dat het altijd maar doorgaat.
Het moet toch ergens stoppen?!
Damned tis ingewikkeld.
Je hebt groot gelijk, het is ook te ingewikkeld. Niet moet namelijk uitgesloten worden, dat het heelal kleiner is dan de billen van jouw moeder, hetgeen nog steeds een redelijke grootte aan het heelal zou toekennen. Echter moeten wij niet meer in drie dimensies denken, maar in veel meer dimensies (het aantal wordt nog betwist). Voor een drie-dimensionaal ingesteld mens (en ja, dat ís een pleonasme met als uitzondering wellicht enkelen) is deze vorm van oneindigheid dus ook niet te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:24
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Tja wie weet wat er nog allemaal in het heelal te vinden is, alleen zullen we veel nooit ontdekken.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:32
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 01-08-2003 @ 19:24:
Tja wie weet wat er nog allemaal in het heelal te vinden is, alleen zullen we veel nooit ontdekken.
Ja, wellicht bevindt zich in een afgelegen zwart gat een waterloos eiland met naar onze maatstaven opwindende vrouwen bij wie het woord "nee" niet voorkomt in het vocabulaire. En nee, ik probeer je niet belachelijk te maken, ik probeer aan te tonen hoe nutteloos het is te streven naar het ontdekken van het al. Zeker als men inziet dat in het heelal, omdat zij oneindig groot en complex is, al het bedenkbare en niet bedenkbare niet alleen één keer maar een oneindig aantal keren voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:04
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Wie weet vinden we een planeet met een andere levensvorm ooit.

Alhoewel we die dan ook gaan bewonen en vervuilen en vernietigen zoals ooit nog met de aarde zal gebeuren.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:22
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
maarja, hebben wij ook weer wat te doen nadat we deze planeet een beetje verknald hebben....
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:23
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Waarom zou het niet kunnen dat de ruimte niet oneindig is...Stel dat er een muur is, en na die muur is er niets meer...ook geen ruimte! Das toch ook een mogelijkheid?
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:27
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
Droyd schreef op 01-08-2003 @ 20:23:
Waarom zou het niet kunnen dat de ruimte niet oneindig is...Stel dat er een muur is, en na die muur is er niets meer...ook geen ruimte! Das toch ook een mogelijkheid?
Het heelal heet heelal omdat het alles omvat. Het is het alles.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:30
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 01-08-2003 @ 20:27:
Het heelal heet heelal omdat het alles omvat. Het is het alles.
Maar waarom zou het alles oneindig zijn?
Voor het onstaan van het heelal was er niets (of neem dat even aan) Hoe kan iets in een oneindige kleine tijdspanne oneindig groot worden? Volgens mij breidt het heelal uit.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:34
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
daar zit wat in
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:40
herz
herz is offline
heeft misschien iets met hogere wiskunde te maken maar ja..

het heelal is inderdaad oneindig maar eigenlijk ook weer niet je moet het voorstellen met de ring van nobidium (de ring die maar 1 kant heeft).. je komt dus telkens op dezelfde plek en daarom zouden dus ook worm holes bestaan door middel van een gat in een kant= je komt dus op dezelfde kant alleen veel sneller en zonder tijdsverlies, maar die barriere kan dus niet ruimte zijn maar bijvoorbeeld tijd...


overigens moet je het heelal niet voorstellen met 1 ring maar met meerdere ringen
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:48
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
herz schreef op 01-08-2003 @ 20:40:
heeft misschien iets met hogere wiskunde te maken maar ja..

het heelal is inderdaad oneindig maar eigenlijk ook weer niet je moet het voorstellen met de ring van nobidium (de ring die maar 1 kant heeft).. je komt dus telkens op dezelfde plek en daarom zouden dus ook worm holes bestaan door middel van een gat in een kant= je komt dus op dezelfde kant alleen veel sneller en zonder tijdsverlies, maar die barriere kan dus niet ruimte zijn maar bijvoorbeeld tijd...


overigens moet je het heelal niet voorstellen met 1 ring maar met meerdere ringen
Heb je hier meer info over? Nog nooit gehoord over die ring etc
Bedoel je dat het heelal ruimtelijk de vorm van een ring zou hebben? En misschien een stomme vraag maar zijn worm holes identiek aan zwarte gaten?
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-08-2003, 20:24
tempestas
Avatar van tempestas
tempestas is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 01-08-2003 @ 19:23:
Je hebt groot gelijk, het is ook te ingewikkeld. Niet moet namelijk uitgesloten worden, dat het heelal kleiner is dan de billen van jouw moeder, hetgeen nog steeds een redelijke grootte aan het heelal zou toekennen. Echter moeten wij niet meer in drie dimensies denken, maar in veel meer dimensies (het aantal wordt nog betwist). Voor een drie-dimensionaal ingesteld mens (en ja, dat ís een pleonasme met als uitzondering wellicht enkelen) is deze vorm van oneindigheid dus ook niet te begrijpen.
Hetzelfde verhaal geld voor een muur die de grens van het heelal aangeeft. Kunnen onze hersentjes ook niet begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 20:28
tempestas
Avatar van tempestas
tempestas is offline
Citaat:
Droyd schreef op 01-08-2003 @ 20:30:
Maar waarom zou het alles oneindig zijn?
Voor het onstaan van het heelal was er niets (of neem dat even aan) Hoe kan iets in een oneindige kleine tijdspanne oneindig groot worden? Volgens mij breidt het heelal uit.
Lijkt me sterk. Ik denk dat 'niets' niet bestaat en dat alles er al was. Dat vind ik makkelijker te begrijpen dan een steeds groter wordend universum.

Er van uitgaande dat het niets niet bestaat denk ik dat alles ruimte nodig heeft om te groeien. Die ruimte moet er dus al zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 20:43
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
tempestas schreef op 01-08-2003 @ 21:28:
Lijkt me sterk. Ik denk dat 'niets' niet bestaat en dat alles er al was. Dat vind ik makkelijker te begrijpen dan een steeds groter wordend universum.

Er van uitgaande dat het niets niet bestaat denk ik dat alles ruimte nodig heeft om te groeien. Die ruimte moet er dus al zijn.
Ik geloof wel in het niets. De overgang van niets naar iets lijkt me nog een raadsel. Maar naar verluid neemt de afstand tussen sterren, planeten etc toe wat erop wijst dat het "groeit".
Als je terugkeert in de tijd zou alle materie zich op 1 punt bevinden...Maar wat was er voordien ipv dat punt, geen idee :-)
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 21:02
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Als je over de drempel heen kan stappen dat oneindigheid mogelijk is ipv dan tog te denken dat het ergens op moet houden is het denk ik zo uit te leggen:

Dat materie bestaat betekent automatisch dat er een ruimte is waar die materie zich bevindt. (Ruimte is eigenlijk een verkeerd begrip, maar ok )

Als er op een bepaalde plek geen materie is, is dus alleen die ruimte niet opgevuld. De enige voorwaarde voor een ruimte is dus dat er op die plek niet al materie is, niet dat er ruimte is.

Voor oneindigheid is helemaal niks nodig, behalve de mogelijkheid dat zich er materie kan bevinden. Als oneindigheid nergens "uit bestaat" dan de afwezigheid van alles is het denk ik wel te geloven dat oneindigheid bestaat.

nu dit stuk zelf maar es doorlezen, kijken of ik het zelf nog wel begrijp...
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."

Laatst gewijzigd op 01-08-2003 om 21:05.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 21:58
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
de theorie van de ring van nobidium heeft wel een mogelijke waarheid wat betrefd het universum, naar mijn mening
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 22:05
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 01-08-2003 @ 22:02:

Als er op een bepaalde plek geen materie is, is dus alleen die ruimte niet opgevuld. De enige voorwaarde voor een ruimte is dus dat er op die plek niet al materie is, niet dat er ruimte is.
Dat stukje zie ik niet in. Tuurlijk, materie kan slechts bestaan waar ruimte is. Neem de materie weg, en ongevulde ruimte blijft over. Dat dus ontstentenis van materie voor het bestaan van ruimte noodzakelijk is, is helder. Dat echter ruimte ontstaat bij de gratie van afwezigheid van materie, en die implicatie lijkt wat jij zegt te behelzen, lijkt me onjuist. Er moet eerst ruimte zijn. Die kan vervolgens gevuld raken door materie. Het is evenwel niet zo dat materie kan ontstaan of bestaan waar geen ruimte is. Wat jij?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 22:07
*Burning water*
*Burning water* is offline
Geen idee, of het heelal oneindig is. Ik kan me het niet voorstellen, letterlijk, maar ik denk dat heren sterrenkundigen er zinniger dingen over te zeggen hebben. Anderzijds, afgaande op hun informatie: hoe kan het heelal oneindig zijn en toch uitdijen?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2003, 22:12
Verwijderd
ik heb ergens gelezen dat het heelal niet oneindig doorloopt. het stopt ook abrupt niet ( onee "abrupt zo'n woord) als je aan het "einde" geraak kom je aan de andere kant verder. ik weet het het klinkt raar, maar zie het zo: bv als je van een punt van de aarde vertrekt en je doet gewoon een rondje rond de aarde zodat je op het zelfde punt terecht komt. Maar het heelal is zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooo......... groot dat het "voelt dat het oneindig is, en ze zullen het nooit kunnen ondervinden.



correct me if i'm wrong.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 22:24
Sweet Serenity
Avatar van Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
Citaat:
sick minds schreef op 01-08-2003 @ 23:12:
ik heb ergens gelezen dat het heelal niet oneindig doorloopt. het stopt ook abrupt niet ( onee "abrupt zo'n woord) als je aan het "einde" geraak kom je aan de andere kant verder. ik weet het het klinkt raar, maar zie het zo: bv als je van een punt van de aarde vertrekt en je doet gewoon een rondje rond de aarde zodat je op het zelfde punt terecht komt. Maar het heelal is zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooo......... groot dat het "voelt dat het oneindig is, en ze zullen het nooit kunnen ondervinden.



correct me if i'm wrong.

een cirkeltje dus .....hmz ja, het is niet zo'n vraag waar ik me mee bezig houd eigenlijk.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." - Einstein. Fantasie is belangrijker dan kennis.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 23:42
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Droyd schreef op 01-08-2003 @ 20:48:
Heb je hier meer info over? Nog nooit gehoord over die ring etc
Bedoel je dat het heelal ruimtelijk de vorm van een ring zou hebben? En misschien een stomme vraag maar zijn worm holes identiek aan zwarte gaten?
Je kan het heelal beter als het oppervlak van een bol voorstellen ipv een ring. De oppervlakte van een bol is 'eindig maar onbegrensd'. Datzelfde kan voor het heelal gelden als de massa van alle materie boven een bepaalde kritische waarde uitkomt. Het heelal (of de ruimte-tijd) wordt dan op een positieve manier gekromt. (zie voor uitleg over kromming van ruimte-tijd: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=486330 ) Het heelal kromt in zichzelf terug en vormt een eindig volume, zoals de oppervlakte van een bol. Maar er zijn nergens beperkingen of grenzen, althans niet in onze 3-dimensionale wereld.
Als de waarde van de totale massa in het heelal onder de kritische waarde ligt kromt het heelal in een negatieve manier. Zoals het oppervlak van een zadel. Het heelal is dan wel oneindig omdat het niet in zichzelf terug kromt. De uitdijingssnelheid van het heelal werkt dan zijn eigen oneindigheid in de hand omdat er niet genoeg massa is om het heelal terug te krommen.
De precieze massa van de materie is nog niet helemaal bekend omdat er veel 'donkere materie' in het heelal bestaat. Deze is niet waar te nemen, maar verraad zijn aanwezigheid door uitgezonden zwaartekrachtsvelden.
__________________
vive la feast!!

Laatst gewijzigd op 01-08-2003 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 08:01
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 23:05:
Dat stukje zie ik niet in. Tuurlijk, materie kan slechts bestaan waar ruimte is. Neem de materie weg, en ongevulde ruimte blijft over. Dat dus ontstentenis van materie voor het bestaan van ruimte noodzakelijk is, is helder. Dat echter ruimte ontstaat bij de gratie van afwezigheid van materie, en die implicatie lijkt wat jij zegt te behelzen, lijkt me onjuist. Er moet eerst ruimte zijn. Die kan vervolgens gevuld raken door materie. Het is evenwel niet zo dat materie kan ontstaan of bestaan waar geen ruimte is. Wat jij?
Wat ik probeerde duidelijk te maken was, dat je volstrekt niets nodig heb om oneindig door te kunnen gaan. Ruimte ontstaat niet, het is er in zekere zin al. Je moet ruimte niet zien als een voorwerp, alleen omdat het een naam heeft. Het is volkomen leeg. Dat dat kan bestaan is al bewezen door de aanwezigheid van leven. Ik denk dat het óf zo is dat er niks is, niet eens leegte, of dat er leegte is en moleculen enz die die leegte in beslag kunnen nemen. Het tweede lijkt me al bewezen (sommige mensen noemen dit dan dimensie).
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 08:44
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Hoe weet men dat het heelal oneindig is?
hmm... en als het heelal nou eens een soort bol is, waarvan wij denken dat het oneindig is, maar dat het ook weer deel uitmaakt van iets. Zoals de aarde uitmaakt van ons zonnestelsel, ons heelal van een nog groter geheel?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 09:19
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
here I am schreef op 02-08-2003 @ 09:44:
Hoe weet men dat het heelal oneindig is?
hmm... en als het heelal nou eens een soort bol is, waarvan wij denken dat het oneindig is, maar dat het ook weer deel uitmaakt van iets. Zoals de aarde uitmaakt van ons zonnestelsel, ons heelal van een nog groter geheel?
Het heelal is gewoon de term waarmee wij het al aanduiden. Daarom is het alles en oneindig.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 09:20
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 01-08-2003 @ 23:07:
Geen idee, of het heelal oneindig is. Ik kan me het niet voorstellen, letterlijk, maar ik denk dat heren sterrenkundigen er zinniger dingen over te zeggen hebben. Anderzijds, afgaande op hun informatie: hoe kan het heelal oneindig zijn en toch uitdijen?
Wellicht omdat oneindig + 1 ook nog oneindig is? De abstracte kant van de wiskunde is mij af en toe ook een raadsel.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 10:03
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 02-08-2003 @ 10:19:
Het heelal is gewoon de term waarmee wij het al aanduiden. Daarom is het alles en oneindig.
dus iets waarvan we niet weten hoe ver het doorgaat en misschien oneindig is noemen we 'heelal'? En nogmaals, hoe weet je dan dat het heelal ook niet deel uitmaakt van iets?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 10:15
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
het hangt er een beetje vanaf of het heelal ooit ontstaan is of dat het altijd al heeft bestaan.
in het eerste geval is dit waarschijnlijk door een explosie gebeurt, wat betekend dat het heelal zich uitbreidt met de snelheid van het licht. deze snelheid zal echter steeds lager zijn, aangezien alle sterren ed elkaar aantrekken. er zijn dan 3 mogelijkheden:
1) de snelheid waarmee het heelal groeit blijft positief; maw de sterren zullen elkaar nooit zo hard aantrekken dat het heelal stopt met groeien
2) de snelheid wordt negatief (het heelal krimpt dan weer). dit gebeurt als de sterren elkaar zo hard aantrekken dat het heelal weer krimpt
3) de snelheid wordt langzaam 0.

als je de kracht berekend tussen alle sterren (ruwe schatting) lijkt 1) de meest logische

als het heelal niet ontstaan is, maar altijd heeft bestaan is het idd het meest logisch, dat het heelal vergelijkbaar is met het oppervlak van een bol.
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 11:52
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-08-2003 @ 11:15:
als het heelal niet ontstaan is, maar altijd heeft bestaan is het idd het meest logisch, dat het heelal vergelijkbaar is met het oppervlak van een bol.
Als het heelal wel ontstaan is en aan het uitdijen is kan je het ook met het oppervlak van een bol vergelijken.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 12:02
nojol
nojol is offline
Citaat:
here I am schreef op 01-08-2003 @ 19:17:
nee want dan stopt het bij die muur en daarachter zou dus iets anders zijn...
niet alles gelezen wat er staat, maar versta niet hoe je dit zo moeilik kan maken
wat anders zou er achter die muur zijn? het andere is opnieuw heelal, het ziet er misschien anders uit maar het is het heelal
alles wat je ooit tegekomt achter zo'n "muur" is het heelal
het woord zegt het zelf "HEEL" en "AL" ---> alles is het heelal, het heelal is oneindig
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-08-2003, 12:04
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Citaat:
nojol schreef op 02-08-2003 @ 13:02:
niet alles gelezen wat er staat, maar versta niet hoe je dit zo moeilik kan maken
wat anders zou er achter die muur zijn? het andere is opnieuw heelal, het ziet er misschien anders uit maar het is het heelal
alles wat je ooit tegekomt achter zo'n "muur" is het heelal
het woord zegt het zelf "HEEL" en "AL" ---> alles is het heelal, het heelal is oneindig
omdat ik daar zin in heb
en niet alle woorden moet je zo letterlijk nemen...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 13:12
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
duyvel schreef op 02-08-2003 @ 12:52:
Als het heelal wel ontstaan is en aan het uitdijen is kan je het ook met het oppervlak van een bol vergelijken.
nee. als het uitdijt zijn er wel degelijk grenzen, hoe raar dit voor sommige ook klinkt
en om de vraag te beantwoorden wat daar dan achter is: niets, er is geen 'achter' en je kan er ook niet komen, want er is niets en je kan niet naar een plaats gaan die er niet is
__________________
ignorance is bliss

Laatst gewijzigd op 02-08-2003 om 13:14.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 13:17
Alexanchez
Avatar van Alexanchez
Alexanchez is offline
Ik denk dat het helal zich herhaald, maar voor dat het zich herhaald dat er dan eerst alle mogelijke planeten zijn geweest: dus dan bijvoorbeeld dat de aarde er bijna identiek nog een keer is maar dat dan bijvoorbeeld 1 klein zandkorreltje bijv. anders ligt of dat iemand daar gewoon net zijn haar niet heeft geknipt maar dat het opdeze aarde wel zo is.... snappie?
en dat dus na dat alle mogelijke dingen er zijn geweest dat het daarna weer herhaald...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 13:26
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
jaja...
*denkt*
denk dat ik snap wat je bedoelt
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 14:12
Verwijderd
Ik heb het altijd zo gezien:

Mensen kunnen 3 dimensies waarnemen (links-rechts vooruit-achteruit omhoog-omlaag).
Stel dat er een wezen is dat alleen maar 2 dimensies kan waarnemen (links-rechts achteruit-vooruit)
Stel dit wezen woont op een gladde witte bol... Hij kan in al zijn richtingen bewegen en totaal niet doorhebben dat hij eigenlijk in een bochtje loopt, namelijk om de bol heen. Stel hij zet met een stift een stip op de bol en hij loopt rechtdoor, dan zal hij verbaasd zijn dat hij zijn stip weer tegenkomt... Hij dacht immers rechtdoor te lopen! En niet in een rondje om de bol omdat hij boven en beneden niet kan waarnemen.

zo zit het met ons volgens mij ook. Wij denken met een raket recht door de ruimte te vliegen, terwijl we eigenlijk een (lichte) kromming afleggen in de 4e dimensie (of misschien ook wel 5e 6e enz...) Daardoor zullen we na heel lang reizen weer terugkomen op de aarde. Dit is voor ons net zo moeilijk te bevatten als de 3e dimensie voor het 2d-wezentje.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 14:48
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-08-2003 @ 14:12:
nee. als het uitdijt zijn er wel degelijk grenzen, hoe raar dit voor sommige ook klinkt
en om de vraag te beantwoorden wat daar dan achter is: niets, er is geen 'achter' en je kan er ook niet komen, want er is niets en je kan niet naar een plaats gaan die er niet is
Lees mijn post eerder in dit topic maar eens. Het heelal kan 'eindig maar onbegrensd' zijn.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 17:12
Verwijderd
Ik heb owk welles gehoord dat je het heelal kunt voorstellen als een druif en die hangt dan weer aan een druiventros. Dus dat er meerdere heelallen zijn. En dan zat ik weer te denken dat die 'druiventros' wel ergens aan moest zitten => een plant dus. Maar dat betekent dan wel weer dat er meerdere 'druiventrossen' zijn, zeer veel zelfs. En die bevatten weer heel veel druiven.....
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 17:54
herz
herz is offline
nog ff over zwarte gaten en over worm holes

zwarte gaten zijn sterren met zo'n grote zwaarte kracht dat ze planeten naar zich toezuigen en dat ze zelfs licht krombuigen waardoor je zwarte gaten ook nooit ziet (zwart zuigt alle kleuren op).. een worm hole of een dimensie breuk kun je dus tijd of een andere onbekende dimensie doorbreken om sneller op je plek te zijn.. maar dat zijn speculatie's op een theorie die bepaalde dingen geloofwaardig maken.. (lees als je wilt mijn vorige post)

mata
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 17:57
herz
herz is offline
ik heb nu jullie posts gelezen en ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen



GA DE KIJK LEZEN
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 19:04
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
herz schreef op 02-08-2003 @ 18:57:
ik heb nu jullie posts gelezen en ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen



GA DE KIJK LEZEN
Nou ja, als jij het allemaal zo goed weet, kun je ons net zo goed even vertellen hoe het zit. Dat scheelt ons een duur abonnement op "Kijk".
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 19:30
here I am
Avatar van here I am
here I am is offline
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 06:36
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
duyvel schreef op 02-08-2003 @ 15:48:
Lees mijn post eerder in dit topic maar eens. Het heelal kan 'eindig maar onbegrensd' zijn.
die heb ik ook gelezen, maar mijn punt is juist, dat bij een groeiend heelal het heelal eindig en begrensd is. dat dat andere ook een theorie is weet ik (als jij mijn 1e post leest dan zie je dat ), maar bij een groeiend heelal is dit niet erg waarschijnlijk


en @ alexanchez: dat is dus echt onmogelijk. heb je er wel ns over nagedacht hoeveel verschillende planeten er dan moeten zijn?? ik bedoel, als elke molecuul die hier ooit geweest is elke mogelijke beweging gemaakt moet hebben in alle tijd dat alle planeten bestaan heb je er letterlijk oneindig veel, wat zou betekenen dat er geen herhaling mogelijk is, waardoor je theorie niet klopt
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 06:38
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
herz schreef op 02-08-2003 @ 18:57:
ik heb nu jullie posts gelezen en ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen



GA DE KIJK LEZEN


ik heb nu jullie posts gelezen en ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen

lees ns wat boeken over de omvang van het heelal

...als we dat nou es met alle topics hier doen, dan zou er wel weinig te discussieren zijn he
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 10:36
herz
herz is offline
ga iemand anders vervelen of ga eens op wat internet site's over astrologie bekijken of haal bij de bieb een paar ouwe kijks
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Ik ben Jezus
harriechristus
0 06-10-2006 17:44
Psychologie wie is er bezig met existentie
puto
18 29-12-2004 13:16
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Heelal
*Lotte*
24 03-03-2002 13:43
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59
Levensbeschouwing & Filosofie het universum oneindig
vuurvliegje
104 19-01-2002 14:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.