Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2006, 00:46
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Iraq's national-unity government is not united and does not govern. Iraqi security forces, the centerpiece of the U.S.'s efforts for stability, are ineffective or, even worse, combatants in the country's escalating civil war. President George W. Bush says the U.S.'s goal is a unified and democratic Iraq, but we have no way to get there. As Americans search for answers, there is one obvious alternative: split Iraq into separate Kurdish, Sunni and Shi'ite states.
http://www.time.com/time/magazine/ar...5130-1,00.html

Via CNN.com ....

Wat denken jullie? Is dit de enige oplossing?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2006, 00:53
Verwijderd
om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit ook geen oplossing is. Want waar trek je de grenzen bijvoorbeeld, waar haal je de legitimiteit vandaan om een stuk van Irak aan een bepaalde groep (sjieten, soennieten, koerden) toe te delen.

Mocht dit wel lukken dan krijg je 3 buurlanden met onderling zeer grote spanningen, wat mij een beetje doet denken aan het midden oosten.

Kan me niet voorstellen dat dit daar wat goeds van gaat komen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 01:12
Daevrem
Daevrem is offline
En dan sluiten de shi'iten zich, samen met heel veel olie, zich aan bij Iran.

Gaat dus nooit gebeuren.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 02:40
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Als dit geen hhendrikxx topic is...

Ik denk dat het niet echt iets gaat verhelpen.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 04:07
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Als dit geen hhendrikxx topic is...
Ach, stond op site van TIME!

Ik weet ook niet of oplossing is. Maar zo kan het iig ook niet verder. Idd zal trekken van precieze grenzen heel lastig worden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 07:44
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
De lijst netelige kwesties is een paar a4tjes lang . Ik zie ook niet echt een andere oplossing.

In feite is ook de opdeling van Irak al een feit, en wordt er nu juist al gevochten om waar de grenzen zijn, wie de olie krijgt, etc. etc.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 09:26
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Irak deelt zichzelf wel op, die grenzen komen er vanzelf. Niet leuk, maar ja.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 13:14
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
als je dat hele gebied onder water laat lopen ben je van het gezeik af met die eikels. olie oppompen en weg daar.
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 13:30
Verwijderd
Citaat:
jøss_1991 schreef op 24-11-2006 @ 14:14 :
als je dat hele gebied onder water laat lopen ben je van het gezeik af met die eikels.
ja goed plan, doen we dat meteen ook met korea, het midden oosten, afghanistan, de balkan, tibet, midden afrika, cuba en ik ben er vast nog wel een paar vergeten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 17:32
fractuur
fractuur is offline
Spanningen blijven er toch wel door het gezamelijke verleden. Dat raak je niet kwijt door een paar grenzen te trekken. Je krijgt er alleen nog maar meer ruzie om door de oliebelangen en de precieze route die die grenzen zouden moeten volgen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 11:45
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Bartezz schreef op 24-11-2006 @ 14:30 :
ja goed plan, doen we dat meteen ook met korea, het midden oosten, afghanistan, de balkan, tibet, midden afrika, cuba en ik ben er vast nog wel een paar vergeten.
rusland.
en waar basshunter woont.
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 12:14
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Bartezz schreef op 24-11-2006 @ 14:30 :
ja goed plan, doen we dat meteen ook met korea, het midden oosten, afghanistan, de balkan, tibet, midden afrika, cuba en ik ben er vast nog wel een paar vergeten.
tibet onder water laten lopen ? knappe kerel als je dat voor elkaar krijgt
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 13:02
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 26-11-2006 @ 13:14 :
tibet onder water laten lopen ? knappe kerel als je dat voor elkaar krijgt
bijna net zo knap als Irak onder water laten lopen hoor..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 14:02
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Dit is natuurlijk geen oplossing. Men doet net alsof Irak bestaat uit een deel waarin uitsluitend Sjieten, een deel waarin Soennieten en een deel waarin Koerden wonen, wat niet het geval is.

Daarbij vechten de verschillende groepen helemaal niet voor onafhankelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 14:03
juno
Avatar van juno
juno is offline
Och, het heeft met Pakistan wel gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 26-11-2006 @ 15:03 :
Och, het heeft met Pakistan wel gewerkt.
jah want er zijn totaal geen (nucleaire) spanningen tussen India en Pakistan..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-11-2006 @ 15:02 :

Daarbij vechten de verschillende groepen helemaal niet voor onafhankelijkheid.
juist
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-11-2006, 14:22
Verwijderd
Met Irak komt het nooit meer goed vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 16:07
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Sylph schreef op 26-11-2006 @ 15:22 :
Met Irak komt het nooit meer goed vrees ik.
Zo lang de Amerikanen daar zitten niet nee. Maar aan de andere kant moet je toch wel bewondering hebben voor Saddam. Onder zijn bewind was het sektarisch geweld miniem.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 16:18
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 26-11-2006 @ 17:07 :
Zo lang de Amerikanen daar zitten niet nee. Maar aan de andere kant moet je toch wel bewondering hebben voor Saddam. Onder zijn bewind was het sektarisch geweld miniem.
dat hij zijn eigen volk vermoorde vergeten we ff voor het gemak he?
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 16:34
Daevrem
Daevrem is offline
Dat is de 'grap' natuurlijk.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:28
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 26-11-2006 @ 17:34 :
Dat is de 'grap' natuurlijk.
hier is niks grappig aan maat.
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:45
Daevrem
Daevrem is offline
Dat zeg ik.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 20:59
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 26-11-2006 @ 17:18 :
dat hij zijn eigen volk vermoorde vergeten we ff voor het gemak he?
maar misschien kan men wel stellen dat Irak er beter aan toe was onder het bewind van de dictator dan onder de 'democratie' die de amerikanen komen brengen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2006, 21:02
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Bartezz schreef op 26-11-2006 @ 21:59 :
maar misschien kan men wel stellen dat Irak er beter aan toe was onder het bewind van de dictator dan onder de 'democratie' die de amerikanen komen brengen.
toen was het de dictator die het volk kwelde.

nu kwelt het volk zichzelf.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 21:03
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 26-11-2006 @ 22:02 :
toen was het de dictator die het volk kwelde.

nu kwelt het volk zichzelf.
het maakt niet uit wat de kwelling veroorzaakt, het gaat hier om de mate van kwelling
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 21:21
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
alsof het iets uitmaakt. het ging van begin af aan toch alleen maar om olie.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-11-2006 @ 15:02 :
Dit is natuurlijk geen oplossing. Men doet net alsof Irak bestaat uit een deel waarin uitsluitend Sjieten, een deel waarin Soennieten en een deel waarin Koerden wonen, wat niet het geval is.

Daarbij vechten de verschillende groepen helemaal niet voor onafhankelijkheid.
Dit dus.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 21:42
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-11-2006 @ 15:02 :
Dit is natuurlijk geen oplossing. Men doet net alsof Irak bestaat uit een deel waarin uitsluitend Sjieten, een deel waarin Soennieten en een deel waarin Koerden wonen, wat niet het geval is.

Daarbij vechten de verschillende groepen helemaal niet voor onafhankelijkheid.
De Koerden wel.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 08:07
juno
Avatar van juno
juno is offline
Zal je Turkije horen als de Koerden in Irak een eigen staat krijgen...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 10:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Irak bevind zich op een plaats waar soennieten en sji'ieten erg door elkaar wonen. Opsplitsen zou demografisch gezien alleen al onzinnig zijn.

Laten we het anders stellen: Irak moet ten koste van alles een eenheid blijven zodat alle godsdienstwaanzinnigen eindelijk eens leren een ander niet af te schieten om wat ze wel of niet geloven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 11:40
juno
Avatar van juno
juno is offline
Pff. Als pasen en pinksteren op een dag vallen ja.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 12:07
Krynn
Krynn is offline
Irak opsplitsen is wat er juist niet moet gebeuren...als de diverse bevolkingsgroepen netjes in hokjes zouden wonen (kan voor gezorgd worden, kijk naar wat er in Bosnië is gebeurd) en die hokjes zouden aansluiting zoeken bij de omringende landen...brrr. Turkse Koerden die 'hun' grondgebied bij Iraaks Koerdistan willen voegen, sjiieten bij Iran, soennieten bij Syrië, (of omgekeerd, zo goed volg ik dit nou ook weer niet) en allemaal vechten maar?

Ik moet er niet aan denken. Ik zie alleen niet hoe dit afgewend kan worden? Ja, bepaalde groepen vechten tegen de Amerikanen...maar denken jullie dat het geweld stopt als de Amerikanen weg zijn? Er worden niet alleen politiebureaus ed. aangevallen, maar ook moskeeën/heilige plaatsen worden beschoten. Moskeeën zijn nou niet bepaald uitingen van het nieuwe gezag...

Citaat:
Love & Peace schreef op 26-11-2006 @ 15:02 :
Daarbij vechten de verschillende groepen helemaal niet voor onafhankelijkheid.
...waar dan wel voor/tegen? Alleen de Amerikanen? Dat denk ik dus niet.
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Krynn schreef op 28-11-2006 @ 13:07 :




...waar dan wel voor/tegen? Alleen de Amerikanen? Dat denk ik dus niet.
in Irak wonen verschillende soorten moslims, de soennieten en de sjieten, deze bestrijden elkaar al sinds halverwege de 7e eeuw en dit heeft te maken met de opvolgingskwestie van Mohammed.. Bovendien hebben de Soennieten (die in de minderheid zijn in Irak) in het verleden alle hoge posities bekleed in de regering en hadden zij het dus voor het zeggen in Irak (wij danken saddam hiervoor) Dit draagt dus ook een behoorlijke steen bij in het al eeuwenoude conflict.

De koerden streven echter wel voor een onafhankelijke staat (dit zijn dus niet alleen de irakeze koerden, maar bijv ook de turkse koerden)
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 14:28
Krynn
Krynn is offline
Dat zeg ik toch? ...en als dat niet duidelijk is, bij deze
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2006, 15:12
Korsakoff
Avatar van Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
Krynn schreef op 28-11-2006 @ 13:07 :
...waar dan wel voor/tegen? Alleen de Amerikanen? Dat denk ik dus niet.
ze vechten om de macht.
__________________
elke dag dronken is ook een regelmatig leven.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 18:11
Supersuri
Supersuri is offline
Als die arrogante klote Amerikanen er niet zaten was dit helemaal niet nodig geweest.

Het is natuurlijk wel een manier om de olie goedkoper te maken. Verdeel en creeer concurentie en neem vervolgens de goedkoopste aanbieder.

Het opsplitsen heeft geen zin. Er zal dan oorlog komen in plaats van burger oorlog. En bij oorlog zijn de wapens die gebruikt worden waarschijnlijk erger.

offtopic:

Citaat:
Och, het heeft met Pakistan wel gewerkt.
Volgens mij is Pakistan niet opgesplits of bedoel je misschien voormalig Brits Indië dat nu Pakistan, India en Bangladesh is?

Tussen India en Pakistan gaat het nu beter, maar 4 oorlogen in 50 jaar en nog steeds onenigheid over Kasmir. Het zijn allebei kernmachten geworden. Maar verder was het vast een fantastisch idee.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 18:12
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
juno schreef op 28-11-2006 @ 09:07 :
Zal je Turkije horen als de Koerden in Irak een eigen staat krijgen...
Jazeker.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 18:15
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Even serieus. Hoe halen de Amerikanen het in hun botte hersenen om de situatie in Irak nog meer te ontregelen. Zij hebben geen recht van spreken. Zij zijn niet de bewoners van Irak. Eerst vallen ze een land om illegale, criminele redenen binnen, plaatsen daar een marionettenregering en nu komen ze ook eens met een idioot voorstel. De Amerikanen moeten daar als de sodemieter oplazeren, dan maar met gezichtsverlies.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:12
juno
Avatar van juno
juno is offline
En wat denk jij wat er voor bloedbad er tussen al die vrome gelovigen, wiens geloof volgens eigen zeggen "vrede" betekent, gaat losbarsten zodra de buitenlandse troepen hun hielen lichten?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:16
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
juno schreef op 28-11-2006 @ 20:12 :
En wat denk jij wat er voor bloedbad er tussen al die vrome gelovigen, wiens geloof volgens eigen zeggen "vrede" betekent, gaat losbarsten zodra de buitenlandse troepen hun hielen lichten?
Ik weet niet waarom je over vrome gelovigen spreekt. Maar ik weet wel dat de Amerikanen en hun bondgenoten de boel flink ophitsen. Het opblazen van moskeëen kan niet het werk zijn van een moslim. Ik ruik snitchacties.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:24
juno
Avatar van juno
juno is offline
Do I detect the smell of burning martyr?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:24
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Verder moet je eens ophouden om te pas en te onpas de Islam overal bij te slepen. Het waren de Amerikanen die Irak binnenvielen en niet de Irakezen die Amerika aanvielen. Het waren de Amerikanen die de oorlog verklaarden aan Irak en Afghanistan en niet andersom. Beide landen zo goed als vernield. En reken maar de komende jaren niet op verbetering van de toestanden waar de landen in verkeren. De Amerikanen wilden toch democratie brengen. Nou dat is ze mooi niet gelukt, het enige wat ze gebracht hebben, is haat en ellende.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:25
juno
Avatar van juno
juno is offline
IK doe niks in naam van het geloof.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:26
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 28-11-2006 @ 19:12 :
Jazeker.
Nee, Turkije heeft daar niets over te zeggen. Eerder wilden zij gezellig meevechten in Irak, om de stichting van een Koerdische staat te voorkomen, maar de Amerikanen stonden dit niet toe. Ik geloof dat er nu zelfs een verdrag is getekend waarin Turkije beloofd dat het Irak niet binnen zal vallen. Deze passieve houding is premier Erdigan op veel kritiek komen te staan. Vooral ook omdat Iran, dat ook tegen de stichting van een 2e Israel (= slaaf van de VS, maar dan 'islamitisch') is, en ook allerlei militaire operaties in irak heeft uitgevoerd.

Er liggen nu wel 200.000 turkse soldaten op de grens turkije-irak, maar die zitten daar wss om er voor te zorgen dat men geen turkse gebieden toevoegt aan koerdistan.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 28-11-2006 @ 20:16 :
Ik weet niet waarom je over vrome gelovigen spreekt.
Nou, omdat Soennieten Sji'ieten afmaken omdat die volgens hen niet de ware islam aanhangen en Sji'ieten Soennieten afmaken omdat ze vinden dat die niet de ware islam aanhangen.

Zo zie je maar weer, niemand hoeft de islam erbij te slepen, die zit er gewoon midden in. Zelfs geestelijken spreken een hartig woordje mee, neem Al Sadr met zijn prive-doodseskaders bijvoorbeeld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:28
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-11-2006 @ 20:26 :
Nee, Turkije heeft daar niets over te zeggen. Eerder wilden zij gezellig meevechten in Irak, om de stichting van een Koerdische staat te voorkomen, maar de Amerikanen stonden dit niet toe. Ik geloof dat er nu zelfs een verdrag is getekend waarin Turkije beloofd dat het Irak niet binnen zal vallen. Deze passieve houding is premier Erdigan op veel kritiek komen te staan. Vooral ook omdat Iran, dat ook tegen de stichting van een 2e Israel (= slaaf van de VS, maar dan 'islamitisch') is, en ook allerlei militaire operaties in irak heeft uitgevoerd.

Er liggen nu wel 200.000 turkse soldaten op de grens turkije-irak, maar die zitten daar wss om er voor te zorgen dat men geen turkse gebieden toevoegt aan koerdistan.
Ja dat bedoelde ik ook.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:36
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-11-2006 @ 20:28 :
Nou, omdat Soennieten Sji'ieten afmaken omdat die volgens hen niet de ware islam aanhangen en Sji'ieten Soennieten afmaken omdat ze vinden dat die niet de ware islam aanhangen.

Zo zie je maar weer, niemand hoeft de islam erbij te slepen, die zit er gewoon midden in. Zelfs geestelijken spreken een hartig woordje mee, neem Al Sadr met zijn prive-doodseskaders bijvoorbeeld.
Heb je te lang met je vingers in de stopcontacten gezeten?! Dat is toch niet vroom? Dat is toch niet de Islam.
Onder de leiding van Saddam was er nauwelijks sprake van sektarisch geweld. De Amerikanen hebben veel kwaad bloed gezet door een marionettenregering te plaatsen. Zij hebben getracht om deze twee partijen tegenover elkaar te zetten om zo zelf buiten schot te blijven. Maar dat is ze niet gelukt. Ze hebben de situatie alleen nog maar verergerd. Geen lachende derdes dus in dit geheel.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:36
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
juno schreef op 28-11-2006 @ 20:25 :
IK doe niks in naam van het geloof.
En nu?
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Iran: geweld in Irak de schuld van VS
fromBALKAN :D
37 02-06-2007 19:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De toekomst van Irak
Gatara
77 12-05-2007 23:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Irak
hookee
123 20-10-2006 16:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap irak sjiieten/soennieten
suus1610
150 07-03-2005 18:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Blix: Irak slechter af dan onder Saddam
LaResistance
104 21-04-2004 00:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Irak] Oeps. Tijden veranderen?
Gatara
82 07-07-2003 15:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.