Oud 20-04-2011, 13:19
Verwijderd
Haaay!

Ik zit in het eerste jaar hoger onderwijs.
Ik studeer voor leerkracht.
Ze hebben zo pas vastgesteld dat ik dyslexie heb, maar ik wil leerkracht worden!
Heb ik nu wel het recht om voort te studeren?
Ik ben er echt kapot van ...

Hoe zouden jullie reageren als je in het secundair een leerkracht aardrijkskunde - Techniek voor je zou hebben met dyslexie.
Vind je het erg bij deze vakken of denk je bij deze vakken moet dat nog wel lukken ?

Wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Heeft iemand wat tips want ik ben er echt hard van aangedaan, eventjes een diep dipje


xx Astrid
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2011, 13:48
Verwijderd
Moeite hebben met spellen en langzamer lezen is geen reden om geen docent te kunnen worden.
Doen alsof je het recht hebt om spelfouten te maken enkel omdat je dyslexie hebt, is dat wel.
Dus het lijkt me dat als je gewoon goed oplet dat je toetsen en bordteksten en dergelijke zonder spelfouten schrijft, en toetsen gewoon op tijd nakijkt, het geen belemmering vormt.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 15:10
Verwijderd
Mijn oude scheikundeleraar had het ook, hij had altijd boeken met grote letters en had wat moeite met namen onthouden maar verder merkte ik er niets van.
Zie niet in waarom het niet zou kunnen, zeker omdat techniek naar mijn idee veel meer praktisch als theoretisch is...
Ik merk dat dyslextische leerlingen het ook altijd fijn vonden om les te hebben van die scheikundeleraar, omdat hij het ook had en daardoor dus beter begreep waar ze behoefte aan hadden enzo
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 15:18
Verwijderd
En hoe reageerde de leerlingen als deze lkr een spelfout maakte?
Ik ben wel bang dat ik de lln fouten ga aanleren en zo ...


Xx Astrid
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 16:12
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mijn natuurkundeleraar heeft dyslexie. Mijn ANW-leraar had dat ook. Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen, tenzij het misschien heel erg is en je Nederlands wilt gaan geven. Maar aardrijkskunde en techniek zijn geen talen, dus dan maakt een spellingsfouten al wat minder uit. En ik denk dat je óók met dyslexie aardig goed/foutloos kan leren schrijven, al kost het wat meer moeite.

Ik denk niet dat leerlingen het heel erg vinden. Ik heb wel eens bij ANW op een toets geschreven 'fel licht, niet vel' en misschien lachen een paar mensen/verbeteren ze het vanuit de klas. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel overwicht je hebt en hoe erg de fout is. En als je leerlingen weten dat je dyslexie hebt en af en toe een vreemde fout kan maken, nou ja. En wat je hier typt kan ik ook prima lezen/begrijpen dus zeker als je er nog wat extra aandacht aan zou besteden waar nodig, moet het wel goed gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 16:36
Verwijderd
Dank u!
Door dat ze het zo laat ontdekt hebben, merkte ze dat ik uit mijn eigen heel veel trucjes heb geleerd en veel woorden gewoon vanbuiten heb geleerd.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 16:40
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik vind het bijzonder dat mensen tegenwoordig maar menen dat ze overal "recht" op hebben. Maar goed, dat is een andere discussie.

Bij een vak als aardrijkskunde/techniek in het voortgezet onderwijs lijkt het me geen probleem als je dyslexie hebt, zeker niet met de digiborden van tegenwoordig, dan kun je alles voorbereiden of typen (evt. met spellingcontrole).
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 16:43
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Al zouden al mijn docenten groep 8 lees en schrijfvaardigheid hebben als dat betekend dat ze meer dan 1 toon kunnen praten, minder dan 8x per zin het woord "uh" gebruiken en structuur in een les hebben, dan graag zelfs!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 17:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe zouden jullie reageren als je in het secundair een leerkracht aardrijkskunde - Techniek voor je zou hebben met dyslexie.
Het gaat niet om dyslexie of niet, het gaat om het niveau. Als je veel fouten maakt in taal of spelling kun je geen goede leerkracht zijn, omdat het je functioneren in de weg staat.

Stel je voor dat je docent economie dyslectisch is, en regelmatig kwantitatief en kwalitatief daar elkaar haalt. Knap verwarrend voor de scholieren die aan de hand daarvan het verschil tussen die twee moeten leren.


Hoewel ik een lerares Nederland heb gezien die door haar dikke Surinaamse accent nauwelijks verstaanbaar was en de leerlingen gerust "veel sukses" wenste. Maar goed, dat het VMBO verdoemd is, is een andere discussie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 20:38
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Iedereen heeft het recht een beroep uit te oefenen, mits je daar de juiste kwalificaties voor hebt. Als jouw dyslexie echt ernstig is dat je heel veel taalfouten maakt, en je wil bijvoorbeeld talen gaan doceren of les geven op een basisschool, ben je gewoon niet gekwalificeerd. Maargoed, dat is maar net hoe ernstig je dyslexie is, er zijn genoeg mensen die er heel goed mee kunnen omgaan.
Dat wil niet wegnemen dat je dan misschien wel leraar geschiedenis of economie kan worden, waar taal iets minder van belang is.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Het gaat niet om dyslexie of niet, het gaat om het niveau. Als je veel fouten maakt in taal of spelling kun je geen goede leerkracht zijn, omdat het je functioneren in de weg staat.
Wat een ontzettende onzin.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 10:35
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik heb een docent met zware dyslexie. Hij kan de namen van de leerlingen amper voorlezen. Maar hij weet precies wat hij moet vertellen en bereidt zijn lessen goed voor. De presentaties die hij gebruikt zijn ook allemaal foutloos, waarschijnlijk laat hij die door iemand anders doorlezen voordat hij ze op internet zet. Met een goed geheugen en de wil om hard te werken moet er geen probleem zijn. Je merkt helemaal niet aan hem dat hij dyslexie heeft. Behalve dus bij het voorlezen van namen, maar die kent hij heel snel. Ik kan me wel voorstellen dat hij thuis erg lang bezig is met het nakijken van werk. Maar je wil docent worden of niet.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 13:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Iedereen heeft het recht een beroep uit te oefenen, mits je daar de juiste kwalificaties voor hebt.
Maar zo werkt het niet. Je stelt zelf erna al dat te ernstige dyslexie je tot niet gekwalificeerd maakt. Het is een objectief probleem dat het functioneren hindert of onmogelijk maakt. Dat is een valide afwijzingsgrond.

Daarnaast bestaat er ook gewoon niets zoiets als een recht om een beroep uit te oefenen. Dat zou betekenen dat er een plicht ontstaat om elke sollicitant aan te nemen. If only....
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 16:04
Verwijderd
Dat is een valide afwijzingsgrond.


Haloo ik ben niet gehandicapt he!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 16:10
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Als ze het toevallig niet ontdekt hadden, was er waarschijnlijk ook niets aan de hand geweest. Volgens mij ben je nog altijd wel of niet geschikt om wat je kunt en niet om of je toevallig dyslexie hebt. Iemand zonder dyslexie die vreselijk kut spelt lijkt me toch echt minder geschikt dan iemand mét dyslexie die het wel goed doet.

En verder snap ik niet zo goed waar je 'het recht' vandaan haalt. Ik vind het eigenlijk een vreemde woordkeuze, je hebt niet wel of niet recht op een bepaalde opleiding. Je mag het doen, mits je de juiste kwaliteiten bezit een bepaald bedrag betaalt en genoeg punten haalt en dat soort dingen?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 16:55
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Dat is een valide afwijzingsgrond.


Haloo ik ben niet gehandicapt he!


va·li·de bn (rechts)geldig, van kracht: een ~ argument

Het gaat hier niet over een invalide persoon
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 17:50
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Ik denk dat het weinig uitmaakt.
Voor techniek lijkt het mij helemaal van niet, voor aardrijkskunde iets meer.
Toch is aardrijkskunde een vak waarbij het minder erg is dan bijv. Nederlands of een taal.

Met het maken van toetsen is het misschien een idee om ze door iemand anders te laten controleren op spellingsfouten?

Misschien vormt nakijken een probleem (dat weet ik niet hoor, ik heb weinig ervaring met dyslexie)?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 20:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is een valide afwijzingsgrond.
Ja. Het gaat om een fatsoenlijk niveau van taal. Dat zal nodig zijn voor docenten om goed te kunnen functioneren.

Als iemand dermate dyslectisch is dat hij/zij dat niet kan (het gaat niet om de oorzaak, maar om het gevolg), kan diegene dus niet functioneren, en kun je afwijzen. Hoe strikt men daar in is, is verder grotendeels aan de werkgever.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-04-2011, 14:48
Verwijderd
TID, er zijn talloze mensen met dyslexie die een studie geneeskunde tot een goed einde hebben gebracht, en goeie vakmensen zijn geworden.

Verklaar jij dan maar hoe dat mogelijk is.

Laat maar, doe ik zelf. Als ze hun vak goed verstaan, is er geen reden, gewoon geen reden, om ze af te wijzen. Want ze leveren goed werk.

Laat TID maar kletsen, de werkelijke wereld is toch een stukje rooskleuriger dan het wereldje waarin TID leeft.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 21:53
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
TID, er zijn talloze mensen met dyslexie die een studie geneeskunde tot een goed einde hebben gebracht, en goeie vakmensen zijn geworden.

Verklaar jij dan maar hoe dat mogelijk is.

Laat maar, doe ik zelf. Als ze hun vak goed verstaan, is er geen reden, gewoon geen reden, om ze af te wijzen. Want ze leveren goed werk.

Laat TID maar kletsen, de werkelijke wereld is toch een stukje rooskleuriger dan het wereldje waarin TID leeft.
Die mensen hebben dan ook een fatsoenlijk niveau van taal... Je kunt me niet vertellen dat ze die studie succesvol afgerond zouden hebben als ze de ene spelfout na de andere zouden maken en geen bal van zinsopbouw zouden snappen...

Dyslexie op zich zegt niets over het wel of niet hebben van een fatsoenlijk niveau van taal.
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 01:21
Verwijderd
Citaat:
TID, er zijn talloze mensen met dyslexie die een studie geneeskunde tot een goed einde hebben gebracht, en goeie vakmensen zijn geworden.

Verklaar jij dan maar hoe dat mogelijk is.

Laat maar, doe ik zelf. Als ze hun vak goed verstaan, is er geen reden, gewoon geen reden, om ze af te wijzen. Want ze leveren goed werk.

Laat TID maar kletsen, de werkelijke wereld is toch een stukje rooskleuriger dan het wereldje waarin TID leeft.
Hij zegt toch ook niet dat puur dyslexie een reden is om iets niet te kunnen? Hij zegt dat het een reden kán zijn. En reken maar dat er mensen zijn die zo dyslectisch zijn dat ze geen arts zouden kunnen worden; als je gewoon echt niet kan lezen en schrijven door dyslexie (en in die mate komt dyslexie ook voor), dan kun je echt bepaalde beroepen niet uitvoeren. Net zoals dat iemand die blind is, geen chirurg kan worden.
Maar er zijn ook mensen met dyslexie die er veel minder last van hebben, de een kan gewoon net wat lastiger lezen (maar is bv al geholpen met een iets groter lettertype) de ander heeft moeite met spelling (maar maakt alleen af en toe wat foutjes die niet voor problemen zorgen). Docent worden lijkt me zeker wel mogelijk als je goed kan omgaan met je dyslexie, misschien ben je dan soms wat afhankelijk van anderen (bv bij het nakijken van een door jou opgestelde toets of helpen nakijken van spellingstoetsen oid).

@TS: misschien kun je hier met iemand over praten? Bv met een coordinator van jouw opleiding. Bespreken tegen wat voor problemen jij aan kan lopen, bijvoorbeeld, en of hij/zij tips of adviezen voor je heeft.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 01:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
TID, er zijn talloze mensen met dyslexie die een studie geneeskunde tot een goed einde hebben gebracht, en goeie vakmensen zijn geworden.
Verklaar jij dan maar hoe dat mogelijk is.
Laat maar, doe ik zelf. Als ze hun vak goed verstaan, is er geen reden, gewoon geen reden, om ze af te wijzen. Want ze leveren goed werk.
Laat TID maar kletsen, de werkelijke wereld is toch een stukje rooskleuriger dan het wereldje waarin TID leeft.
Ik snap niet hoe dit slaat op mijn bericht. Misschien quotte je het verkeerde bericht of heb je mijn bericht niet gelezen alvorens te antwoorden?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 10:19
Verwijderd
Jaa ik ga inderdaad nog op gesprek met de coördinator. Ik ga haar ook vragen met welke vakken ik het minste last zou hebben met mijn dyslexie. Ik ga voor secundaire onderwijs dus ik hoop dat ik een vak vind waar dit geminimaliseerd kan worden.

Wat ik het ergste vind is dat ze het pas op een leeftijd van 18 jaar ontdekken. Ik heb heel mijn leven voor het Nederlands moeten vechten en moeite doen. Ik ben best nijdig op de mensen die altijd punten hebben afgetrokken voor mijn spelfouten. En ik kan gerust zeggen dat deden en ze zaten er niets met in. Het was heel dikwijls dat ik er niet door was op mijn taken en testen omdat ik spellingsfouten maakte. Ik voel me daar nu echt heel slecht bij.

Dus als je zelf vind ik maak veel spellingsfouten of mijn zoon / dochter maakt er precies toch wel veel, laat ze TESTEN het kost misschien veel geld maar het loont wel!!!
(Meestal betaald de school de kosten terug, althans hier in België toch )



Dank u allemaal voor de reacties. Want toen ik het verdikt kreeg zag ik mijn studies echt niet meer zitten.

xx Astrid
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 12:29
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Wat ik het ergste vind is dat ze het pas op een leeftijd van 18 jaar ontdekken. Ik heb heel mijn leven voor het Nederlands moeten vechten en moeite doen. Ik ben best nijdig op de mensen die altijd punten hebben afgetrokken voor mijn spelfouten. En ik kan gerust zeggen dat deden en ze zaten er niets met in. Het was heel dikwijls dat ik er niet door was op mijn taken en testen omdat ik spellingsfouten maakte. Ik voel me daar nu echt heel slecht bij.
Dat snap ik. Zelf ben ik pas op mijn 23e achtergekomen dat ik dyslexie heb ( en later ook nog eens autisme).
Echter moet je daar niet te veel onder lijden. Het is nu eenmaal gebeurd en hopelijk weet je zelf wel waar jouw kwaliteiten liggen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Wat ik het ergste vind is dat ze het pas op een leeftijd van 18 jaar ontdekken. Ik heb heel mijn leven voor het Nederlands moeten vechten en moeite doen. Ik ben best nijdig op de mensen die altijd punten hebben afgetrokken voor mijn spelfouten. En ik kan gerust zeggen dat deden en ze zaten er niets met in. Het was heel dikwijls dat ik er niet door was op mijn taken en testen omdat ik spellingsfouten maakte. Ik voel me daar nu echt heel slecht bij.
Waarom? Spellingfouten zijn spellingsfouten. Of die het gevolg zijn van dyslexie of iets anders maakt helemaal niks uit. Je moet niet verwachten dat alles je maar vergeven wordt omdat je dyslexie hebt.

En daarnaast: als je voor je te horen kreeg dat je dyslexie kreeg er van overtuigd was dat je de opleiding kan halen, dan ben je dat nu toch nog steeds? Je beheerst de Nederlandse taal nog even goed of slecht als op het moment voordat je te horen kreeg dat je dyslexie hebt.

Als het al invloed op je kansen heeft gehad, is dat alleen maar op een positieve manier. Er zal nu immers (tot op zekere hoogte) rekening mee worden gehouden dat je dyslexie hebt, door je bijvoorbeeld wat meer tijd te gunnen voor een tentamen of het tentamen wat grote af te drukken etc.

Laatst gewijzigd op 23-04-2011 om 13:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2011, 19:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben best nijdig op de mensen die altijd punten hebben afgetrokken voor mijn spelfouten. En ik kan gerust zeggen dat deden en ze zaten er niets met in.
Waarom dat? Fout is fout.

Ik had ook graag vrijstelling gewild van heel statistiek op de universiteit vanwege een falende wiskundeleraar twee jaar lang. Dankzij die knuppel die tijdens de les vooral huilde of schold moest ik me in de 6e de klere werken en vaak bijles om met een krappe 5 te slagen. Alle studievertraging die ik heb opgelopen komt in principe van dat vak. Wow, zou vrijstelling daarvoor mij schelen zeg.


Maar op die manier hol je diploma's uit, en het is oneerlijk richting andere leerlingen die wel aan de normale normen moeten voldoen. Je kunt handicaps e.d. wel accomoderen, maar de normen aanpassen is een foute manier van dat aanpakken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 22:53
Verwijderd
Als ze het toen eerder hadden ontdekt hadden ze er eerder rekening met kunnen houden! Dat zouden ze mij misschien begrepen hebben!
Hoe denk jij dat ik mij voel!!!!!!!
Ik had altijd zitten oefenen voor spelling en het lukte maar niet, toen ik klein was heb ik vaak alleen zitten huilen omdat ik het niet kon..
Dat is dan allemaal wel eerlijk volgens jou ???
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Hoe denk jij dat ik mij voel!!!!!!!
Kennelijk heb je nogal veel medelijden met jezelf. Stel je niet zo aan.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 00:04
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Tja, het leven is nu eenmaal niet eerlijk.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 08:34
Verwijderd
Je moet kunnen functioneren en het heeft geen zin ergens een etiketje op te plakken en het dan maar ok te vinden als je onder de maat presteert.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 10:21
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Maar zo werkt het niet. Je stelt zelf erna al dat te ernstige dyslexie je tot niet gekwalificeerd maakt. Het is een objectief probleem dat het functioneren hindert of onmogelijk maakt. Dat is een valide afwijzingsgrond.
Ja, duh, dat zeg ik toch. Dat is de strekking van mijn post. Overigens kan dyslexie in verschillende mate voorkomen, dus het kan best dat sommige mensen met dyslexie gewoon leraar kunnen worden.

Citaat:
Daarnaast bestaat er ook gewoon niets zoiets als een recht om een beroep uit te oefenen. Dat zou betekenen dat er een plicht ontstaat om elke sollicitant aan te nemen. If only....
Zo letterlijk bedoelde ik het niet, dat snap jij ook wel.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 11:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zo letterlijk bedoelde ik het niet, dat snap jij ook wel.
Jij niet, anderen wel. Gewoon een stukje hen de wind uit de zeilen nemen.
Citaat:
Ik had altijd zitten oefenen voor spelling en het lukte maar niet, toen ik klein was heb ik vaak alleen zitten huilen omdat ik het niet kon..
Dat is dan allemaal wel eerlijk volgens jou ???
Daar had jij het niet over, en ik ook niet. Jij stelde dat het oneerlijk zou zijn om fouten fout te rekenen omdat je dyslectisch bent.

Ik wierp daarop tegen dat dat oneerlijk is, en diploma's uitholt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 14:39
Akhlys
Avatar van Akhlys
Akhlys is offline
Citaat:
Als ze het toen eerder hadden ontdekt hadden ze er eerder rekening met kunnen houden! Dat zouden ze mij misschien begrepen hebben!
Hoe denk jij dat ik mij voel!!!!!!!
De enige manier waarop ze dan rekening met je hadden gehouden was je een maatje groter papier geven. Dat voorkomt niet de spelfouten die jij maakt. Heel vervelend dat ze je fouten fout rekenen, maar dat is niet meer dan de normaalste zaak van de wereld, dyslexie of niet.

Maar om even terug te komen op het hele punt of je leraar kan worden of niet. Aardrijkskunde of techniek kan je best geven, ook al ben je dyslectisch. Ik had een docent geschiedenis die zwaar dyslectisch was en dat werkte ook prima, omdat hij las gaf aan de hand van praktische voorbeelden, filmpjes ed. Daardoor hoefde hij maar weinig te schrijven en ontweek hij zijn eigen probleem. De manier waarop je les geeft en hoe je met je eigen dyslexie omgaat is dus ook heel belangrijk.

Dus het kan wel, maar of het wenselijk is? Het niveau Nederlands wat de meeste VMBO leerlingen hebben als ze van school af komen is dermate slecht dat de MBO's nu een inhaalslag moeten maken en de leerlingen opzadelen met nutteloze niveau-toetsen en eindeloos oefenen met programma's die zelf nog vol zitten met fouten. Het niveau Nederlands (en Engels overigens ook) is toch al dramatisch. Zou dus in ieder geval kunnen zeggen dat het niet verstandig is om docent Nederlands of Engels te worden
__________________
"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen" / "Een eendagsvlieg die zijn dag niet heeft, is nooit grappig"
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 14:55
Verwijderd
@Akhlys,
ben ik het niet mee eens.
Iemand die een ziekte heeft waardoor en daardoor niet kan sporten, die krijgt toch ook niet allemaal 1en voor gym?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 15:51
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Jij niet, anderen wel. Gewoon een stukje hen de wind uit de zeilen nemen.
Daar had jij het niet over, en ik ook niet. Jij stelde dat het oneerlijk zou zijn om fouten fout te rekenen omdat je dyslectisch bent.

Ik wierp daarop tegen dat dat oneerlijk is, en diploma's uitholt.
Ik ben ik wel mee eens. Dyslexie is nog geen vrijbrief om fouten te maken. In plaats daarvan kun je beter focussen op de spelling. Vandaar dat ik ook altijd mijn scripties liet nakijken door iemand anders. Bij tentamens gaat dat helaas wat lastiger vanwege tijd en je geen woordenboek mag gebruiken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 16:35
Verwijderd
ja ik maak heel veel oefeningen, maar het vervelendste is dat ik de regels allemaal van buiten ken en ze zo kan opzeggen. Maar ik maak de fouten precies in mijn onbewust zijn . Heel vervelend dus.
Maar ik ben er ook met eens dat je zult moeten blijven oefenen.
Wat ze bij mij konden vaststellen is dat ik gewoon heel veel woorden vanbuiten heb geleerd
Ook een manier dus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2011, 16:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Iemand die een ziekte heeft waardoor en daardoor niet kan sporten, die krijgt toch ook niet allemaal 1en voor gym?
Iemand die niet kan sporten, verdient wat mij betreft een 'niet beoordeeld' op zijn rapport voor gym. Je kunt iemand geen voldoende geven voor iets wat hij/zij niet gedaan heeft.
Zo kun je een dyslectische leerling wel middelen bieden om minder last te hebben van dyslexie (grotere teksten, dictees maken op de computer zonder spellingscontrole), maar uiteindelijk moet ook die leerling kritisch (zo kritisch als mogelijk is) naar zijn spelling (leren) kijken. Je zou dan evt. wel een aantekening bij het resultaat (cijfer) kunnen zetten dat de leerling dyslectisch is.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 18:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@Akhlys,
ben ik het niet mee eens.
Iemand die een ziekte heeft waardoor en daardoor niet kan sporten, die krijgt toch ook niet allemaal 1en voor gym?
Maar zou je zo iemand een 10 voor gym geven omdat hij het niet heeft gedaan, of diegene inzetten in een beroep waar fysieke prestaties nodig zijn?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 18:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Als ze het toen eerder hadden ontdekt hadden ze er eerder rekening met kunnen houden! Dat zouden ze mij misschien begrepen hebben!
Hoe denk jij dat ik mij voel!!!!!!!
Ik had altijd zitten oefenen voor spelling en het lukte maar niet, toen ik klein was heb ik vaak alleen zitten huilen omdat ik het niet kon..
Dat is dan allemaal wel eerlijk volgens jou ???
Tegen mij heeft een leraar ooit gezegd dat ik maar jampotten moest meenemen en die voor mijn bril houden zodat ik kon zien dat er aan mijn spelling dingen niet klopte. Ook belde ze van de middelbare school (toen het wel bekend was) ieder jaar maar weer dat ik beter naar de havo kon vanwege mijn dyslexie.
En dan? Maar bij de pakken neer zitten? Boos zijn? Ik heb gewoon in 1 keer mijn examen van de middelbare gehaald zonder te blijven zitten en inmiddels afgestudeerd (en werkzaam) als arts.
Ik heb het gewoon gedaan zonder veel extra dingen. Ik heb alleen af en toe gebruik gemaakt van extra tijd, die grote letterdingen vind ik echt volstrekte onzin. Ik kan de letters prima zien, daar heb ik mijn bril voor.

Ik geef mijn dyslexie in principe nooit meer aan. Zoveel negatieve reacties gehad in de opleidingen etc, terwijl ik altijd prima doe. Op den duur krijgen mensen het vaak wel door en vragen ze of ik dyslectisch ben, wat ik dan beaam. Meer niet.
Als jij gewoon je dyslexie zo kan compenseren (en dan maakt het niet eens uit hoe erg het is!) dat je gewoon je opleiding kan doen lijkt het me geen enkel beletsel te doen wat je zelf wil.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Tegen mij heeft een leraar ooit gezegd dat ik maar jampotten moest meenemen en die voor mijn bril houden zodat ik kon zien dat er aan mijn spelling dingen niet klopte. Ook belde ze van de middelbare school (toen het wel bekend was) ieder jaar maar weer dat ik beter naar de havo kon vanwege mijn dyslexie.
En dan? Maar bij de pakken neer zitten? Boos zijn? Ik heb gewoon in 1 keer mijn examen van de middelbare gehaald zonder te blijven zitten en inmiddels afgestudeerd (en werkzaam) als arts.
Ik heb het gewoon gedaan zonder veel extra dingen. Ik heb alleen af en toe gebruik gemaakt van extra tijd, die grote letterdingen vind ik echt volstrekte onzin. Ik kan de letters prima zien, daar heb ik mijn bril voor.

Ik geef mijn dyslexie in principe nooit meer aan. Zoveel negatieve reacties gehad in de opleidingen etc, terwijl ik altijd prima doe. Op den duur krijgen mensen het vaak wel door en vragen ze of ik dyslectisch ben, wat ik dan beaam. Meer niet.
Als jij gewoon je dyslexie zo kan compenseren (en dan maakt het niet eens uit hoe erg het is!) dat je gewoon je opleiding kan doen lijkt het me geen enkel beletsel te doen wat je zelf wil.


Danku wel Leke!!
Fijn om te horen dat iemand met dyslexie toch een hoge job heeft kunnen halen!
Dit geeft mij best moed om door te gaan.

Thx !
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 21:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Dyslexie is niet een probleem dat het leerproces in de weg hoeft te staan, mensen met dyslexie en dyscalculie hebben alleen meer oefening nodig op die vakgebieden dan anderen.

Uiteraard heb je gelijk dat het niet uit desinteresse is waardoor je mogelijk lagere punten haalt maar door jezelf beter en anders (audio, visueel) te trainen kunnen mensen met dys... best even goede punten halen in dezelfde omstandigheden.

bovendien zijn niet alle spelfouten te wijten aan dyslexie.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 20:46
YumYum
YumYum is offline
Natuurlijk zou je docent techniek en aardrijkskunde kunnen worden. Ik heb m'n propedeuse gehaald van de lerarenopleiding Nederlands, ook met dyslexie en nu doe ik literatuurwetenschappen, nog steeds met m'n dyslexie. Wat een onzin dat iemand met dyslexie geen docent Nederlands zou kunnen worden (ik was niet de enige met dyslexie in die groep). Zoals al gezegd kunnen mensen met dyslexie het vaak heel goed compenseren en is het inderdaad geen vrijbrief om zomaar spelfouten te maken, maar wanneer je je op iets anders focust lijkt het me compleet onzinnig om iemand af te rekenen op spelfouten.

Daarnaast heb ik het idee dat ontzettend veel mensen hier zo maar lukraak dingen roepen, zonder te weten wat dyslexie überhaupt inhoudt. Dat je niet weet wat het inhoudt, geeft jou natuurlijk ook geen vrijbrief om zo maar onzin te roepen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk zou je docent techniek en aardrijkskunde kunnen worden. Ik heb m'n propedeuse gehaald van de lerarenopleiding Nederlands, ook met dyslexie en nu doe ik literatuurwetenschappen, nog steeds met m'n dyslexie. Wat een onzin dat iemand met dyslexie geen docent Nederlands zou kunnen worden (ik was niet de enige met dyslexie in die groep). Zoals al gezegd kunnen mensen met dyslexie het vaak heel goed compenseren en is het inderdaad geen vrijbrief om zomaar spelfouten te maken, maar wanneer je je op iets anders focust lijkt het me compleet onzinnig om iemand af te rekenen op spelfouten.

Daarnaast heb ik het idee dat ontzettend veel mensen hier zo maar lukraak dingen roepen, zonder te weten wat dyslexie überhaupt inhoudt. Dat je niet weet wat het inhoudt, geeft jou natuurlijk ook geen vrijbrief om zo maar onzin te roepen
Idd dat gevoel heb ik ook. Hier voor hebben ze mij ook gewaarschuwd. Mensen die niet om kunnen gaan met mensen die dyslexie hebben, en die graag de mensen confronteren met dat feit.
Het is leuk om te horen dat het jou gelukt is om docent lkr te worden en dat je zelf nu nog verder studeert! Het geeft mij en misschien nog vele andere toch moed

xx Astrid
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 17:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mensen die niet om kunnen gaan met mensen die dyslexie hebben, en die graag de mensen confronteren met dat feit.
Het is een hele comfortabele oplossing om al je eigen falen en dingen die niet kunnen te wijten aan andere mensen. Zo hoef je nooit verantwoordelijkheid te nemen of dingen te accepteren zoals ze zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-05-2011, 18:24
Verwijderd
Begrijp jij wel wat dyslexie inhoudt?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2011, 19:39
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Mensen die niet om kunnen gaan met mensen die dyslexie hebben, en die graag de mensen confronteren met dat feit.
Citaat:
Dyslexie is niet een probleem dat het leerproces in de weg hoeft te staan ... maar door jezelf beter en anders (audio, visueel) te trainen kunnen mensen met dys... best even goede punten halen in dezelfde omstandigheden.
Citaat:
Citaat:
Een baanbrekend onderzoek toonde aan dat kinderen die slecht presteerden in een fonologische verwerkingstaak voordat zij schoolgaand waren, duidelijk baat hadden bij een training in klankcategorisatie door middel van rijm en alliteratie, vooral wanneer dit gecombineerd werd met het leren van letterklanken. Als gevolg hiervan is bewezen dat training op het gebied van fonologische bewustheid gecombineerd met gestructureerde leesoefeningen, een effectieve behandeling is voor slechte lezers. Het geeft betere vooruitgang dan training in lezen of fonologische bewustheid alleen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 03:54
Chaquan
Chaquan is offline
Ik weet niet waarom het niet kon, behalve misschien erg Nederlands en je wilt geven. Maar aardrijkskunde en technologie zijn nog geen taal, dus het is een spelling iets minder...

Laatst gewijzigd op 09-05-2011 om 08:40.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 12:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Begrijp jij wel wat dyslexie inhoudt?
Nu doe je precies hetzelfde: jouw onwillendheid om je beperkingen te accepteren projecteer je op anderen, zodat het niet jouw schuld is.

Ik zou ook graag zeggen dat alles altijd andermans schuld is hoor, heel comfortabel, maar zo werkt het niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 01:28
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Het is een hele comfortabele oplossing om al je eigen falen en dingen die niet kunnen te wijten aan andere mensen. Zo hoef je nooit verantwoordelijkheid te nemen of dingen te accepteren zoals ze zijn.
Dat heeft niks met dyslexie te maken, maar met je houding. Als je dyslexie hebt kun je twee dingen doen, namelijk je dyslexie de schuld te geven als het om spelfouten gaat of juist beter focussen op de spelling en je eigen zwakheden kennen. Zelf kies ik persoonlijk voor de tweede optie en hoewel mijn Nederlands niet super is, probeer ik wel zoveel mogelijk op de spelling en zinsopbouw te letten. Misschien nog wel meer dan mensen die geen dyslexie hebben, aangezien het voor hun veel vanzelfsprekender is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2011, 11:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
"leesblindheid" is geen probleem met grammaticaregels.
Het is het niet kunnen herkennen cq. het verwarren van leestekens en (deel)woorden.

Zinsopbouw kan hierdoor een probleem zijn maar dat gebeurt feitelijk zelden, de meeste mensen met dyslexie hebben dan ook vooral het probleem dat ze teksten meermaals of op een andere moeten lezen om te registreren wat er staat. i.a.w. ze begrijpen echt wel wat er staat.

Maarja zolang mensen met dyslexie blijven roepen dat grammaticaregels er ook onder vallen zal men ze wel zielig blijven vinden, toch...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.