Oud 06-10-2003, 19:16
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Hey...
Ik heb echt problemen met engels. De grammatica en schrijfvaardigheid lukt over het algemeen wel hoor, maar lees- en luistervaardigheid is echt een groot probleem. Ik zit in 4gymnasium, ik had vandaag een luistertoets havo, om te oefenen, als deze mee had geteld had ik een 2,5 gehad . Ik heb ook al twee leesteksten gehad, voor de ene had ik een 3 en voor de andere een 4. De teksten hadden we van te voren al en ik had ze wel 3 keer doorgelezen, samen met m'n broer ernaar gekeken, en ik dacht echt dat ik ze goed snapte... niet dus. Ik kijk elke dag naar de BBC, en als ik tijd heb lees ik ook engelse boeken. Maar het helpt helemaal niets! (Vorig jaar had ik ook al problemen met de lees- en luistertoetsen (mavo) vandaar dat ik ermee begonnen ben).
Ik heb vandaag met m'n leraar gesproken, eerst reageerde hij hulpvaardig, van je mag best af en toe een bandje met luistervaardigheid komen lenen om extra te oefenen. Toen ik zei dat ik de BBC al een jaar volg, antwoordde hij botweg: "Nou dan kun je dus geen Engels op VWO-niveau". Ik vind het echt verschrikkelijk lullig. Ik heb verder (behalve dan met luistervaardigheid van duits) geen problemen met vakken. Ik ben gewoon beter in exacte vakken, alhoewel ik wel goed ben in Latijn en Frans(1,2). Ik vind Latijn ook erg leuk, dus ik wil op het gymnasium blijven. M'n decaan en de andere leraren zeggen ook dat het zonde is als ik naar de havo ga (ik heb dit vaak overlegd omdat ik bang was dat ik Natuurkunde niet op vwo niveau zou kunnen).
Iemand nog meer tips om mijn Engels te verbeteren? En wat moet ik nou met die reactie van mijn leraar?

(ik heb overigens helemaal niets aan m'n ouders verteld, ze worden erg boos als ik onvoldoendes haal )
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2003, 20:53
Verwijderd
Die reactie van je leraar vind ik eigenlijk een beetje cru. Maar ik weet natuurlijk niet wat er de afgelopen jaren is gebeurd bij Engels. Volgens mij doe jij er erg veel aan en ik juich dat alleen maar toe. Ik weet echter niet waar de schoen wringt:
Als je naar de BBC kijkt (by the way, waar kijk jij dan zoal naar?), versta je dan wel genoeg of haal je de meeste informatie van de beelden? En heb je de ondertiteling aanstaan of niet? Zowel het informatie uit beelden halen als ondertiteling aan hebben staan ondermijnen eigenlijk het principe van een luistertoets. Het is niet zo moeilijk om deze twee invloeden weg te halen. Vooral niet als je een snelle internetverbinding hebt. Ga naar www.bbc.co.uk/radio. Daar heb je keuze uit behoorlijk wat engelstalige muziekzenders. Er zit vast wel wat bij dat jou interesseert. Zet eens zo'n zender op en kijk of je het nu nog snapt. Als je er ineens niks meer van begrijpt, dan zit 'm daar de kneep.
Als je het nog snapt, dan kan het aan je manier van luisteren liggen. Haal iemand erbij die goed Engels kan en die gewillig is om er een beetje tijd in te steken. Luister samen naar een programma (een hoorspel is het beste, deze worden regelmatig op BBC7 uitgezonden) en vat het allebei apart samen. Als jij een heel andere samenvatting hebt, dan ligt het misschien daaraan. Luisteren moet je selectief doen, je moet dus naar bepaalde stukken luisteren. Bij een luistertoets wordt je hierbij geholpen doordat je de vragen aan het begin krijgt. Als dit de oorzaak is, dan zul je vaker naar BBC Radio moeten luisteren en telkens samenvatten.
Mocht ook het samenvatten goed gaan, dan kan het zijn dat je de vragen in de toets niet goed doorhebt. Dit kan alleen verbeteren door veel luistertoetsen te oefenen. Dat werkt sowieso altijd het beste. Begin met luistertoetsen van de MAVO en ga dan omhoog. En bedenk dat oudere examens vaak makkelijker zijn dan nieuwere examens.
Hetzelfde werkt in de grote lijnen voor het lezen. Je zou op internet sites op kunnen zoeken met korte verhalen en deze samen kunnen vatten.

En, ik weet dat je dit niet leuk gaat vinden, maar ik denk dat je het toch aan je ouders zult moeten vertellen. Leg uit dat je moeite hebt met Engels. Ze kunnen je dan ook helpen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 21:05
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik kijk altijd naar het nieuws, op BBC World. En af en toe zap ik wat op engelse zenders. Soms snap ik er niets van, en dan haal ik alle informatie uit de beelden ja, jeetje dat realiseer ik me nu pas. Ik doe het wel zonder ondertiteling. Bedankt voor die radiozender, dat is dat denk ik wel erg handig...

Ook een probleem van de luistervaardigheid, dat niets met engels te maken heeft, is dat ik me absoluut niet kan concentreren in de klas. Ik snap het meestal na 4 vragen niet meer, dan word ik hardstikke depri en dan ga ik aan andere dingen denken, voordat ik het weet zijn we dan opeens bij vraag 10 aangelandt...

Volgens mijn leraar engels van vorig jaar heeft het ook te maken met mijn te kort aan woordenschat, dus deze ben ik aan het bijspijkeren. Ik heb alle woorden tot de 3de herhaald. Ik ben nu met die van de derde bezig. Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Ik weet niet of ik het wel aan m'n ouders durf te vertellen, ze zien het vanzelf op m'n rapport (die stop ik altijd zo lang mogelijk weg). Ze worden altijd boos, ze zeggen dat ik te weinig aan me school doe, te veel naar m'n vrienden ga enzovoorts.... Ik word er helemaal gek van. Want ja, soms doe ik weinig aan m'n school, maar dat is dan voor Nederlands, Geschiedenis, M&O (vakken waar ik weinig voor hoef te doen) Maar voor de vakken waar ik moeite mee heb doe ik echt heel veel...
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 13:28
Verwijderd
je mag me wel pm'en of msn toevoegen als je vragen over engels hebt. ik spreek en schrijf het fließend. Owneej, das Duits . maar goed, je begrijpt wat ik bedoel .
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 14:09
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Het zou zo maar kunnen dat je last hebt van dyslexie, of adhd. Ieder mens is een beetje gek, bij jou is er wellicht een naam voor. Dat soort dingen kan je testen, en het fijne is dat als je de diagnose hebt gesteld, je weet wat er aan de hand is en wat je eraan kan doen.

Ongetwijfeld dat je bij jou op school een counselor hebt die je daarover aan zijn of haar mouw kan trekken.

Citaat:
Op http://www.dyslexie.nl/
Dyslexie is een onzichtbare handicap. Deze handicap wordt in het basis- en voortgezet onderwijs helaas te vaak niet onderkend. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor dyslectische kinderen zelf, voor hun ouders/verzorgers en voor het onderwijzend personeel.

Dyslexie betekent: “Ernstige en hardnekkige problemen bij de automatisering van het lezen en/of de spelling”. Dyslectici hebben, zelfs als zij extra hulp krijgen, moeite met foutloos en vlot leren lezen en spellen. Ook hebben zij moeite met het leren lezen en spellen in de moderne vreemde talen. Dyslexie is onafhankelijk van intelligentie; het komt ook voor bij normale of zelfs hoge intelligentie. Kinderen met dyslexie blijven wat betreft schoolprestaties ver achter bij het gemiddelde niveau. Dit ondanks inzet en ijver, met alle gevolgen van dien in de persoonlijke, gezins- en maatschappelijke sfeer.
Citaat:
Op http://www.adhd.nl/
Wat is ADHD?
ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit.
Makkelijker te onthouden is misschien Alle Dagen Heel Druk. Maar: deze benaming klopt niet helemaal omdat niet iedereen met ADHD hyperactief of druk is!

In het Engels heeft men het vaak over ADD, dus zonder H, als men àlle ADHD bedoelt, dus met en zonder hyperactiviteit.

Hopelijk vindt u in de toekomst via deze pagina ook specifieke informatie over de niet-hyperactieve vorm: ADD.


Wat als je problemen hebt?
Als je ADHD hebt kun je van veel verschillende dingen last hebben. Een verdeling die gemaakt kan worden is de volgende:
- aandachtsproblemen of concentratieproblemen
- impulsiviteit
- hyperactiviteit

Daarnaast zijn er bij ADHD ook vaak problemen met de

- tijdsbeleving

Deze verschijnselen hoeven niet allemaal voor te komen, er zijn verschillende typen ADHD.

Aandachtsproblemen

Hierbij is er sprake van vergeetachtigheid, moeite met details, je spullen kwijtraken, afgeleid raken door andere dingen, van alles tegelijk doen. Niet kunnen blijven luisteren, 'het ene oor in, het andere uit' valt hier ook onder. Maar ook komt hyperfocussen voor, het lijkt dan alsof men 'wel kan, als men maar wil'.

Iemand zei eens: een ADHD-kind wordt zijn hele leven gestraft als hij twee keer iets goed doet. Bedoeld wordt hiermee dat als het kind zich heel sterk ergens op richt, hyperfocust, een taak dan kan worden afgerond, en vaak nog goed ook. Dit zet de verwachting voor de volgende keren en dan kan het misschien wel niet lukken om te 'hyperfocussen'. Dan zegt de omgeving al snel: "Je kunt wel, maar je wilt niet, je bent lui!"

Impulsiviteit

Meteen dingen doen, niet eerst nadenken. Dingen 'eruit flappen', voor je beurt spreken (vaak ook omdat men bang is te vergeten wat men wil zeggen, zie ook de vergeetachtigheid), vreetbuien, snel relaties aangaan en weer verbreken, geld uitgeven zonder dat het nodig of vrantwoord is, voordringen zonder dat men er erg in heeft.

Hyperactiviteit

Altijd een gevoel van onrust in het lijf, niet stil kunnen zitten, steeds moeten opstaan en rondwandelen, steeds friemelen met de handen of met een voorwerp, tikken met de voeten, doorpraten alsof er geen rem is. Ellenlange verhalen afsteken waarbij de luisteraar de draad allang kwijt is. Gespannen zijn en blijven, moeilijk to rust komen. Vaak beweeglijk zijn in de slaap.

Tijdsbeleving

Ook wordt tijdsbeleving genoemd, al staat dit niet in de DSM-IV criteria.

Bij veel ADHD-ers is er namelijk een probleem met het inschatten van tijd. Je komt vaak te laat, schat de tijd die ergens voor nodig is altijd verkeerd in, altijd te kort. Alsof de klok in je hersenen niet goed loopt. ADHD-ers komen vaak te laat! Zelfs is er onderzoek gedaan of je dit verschijnsel zou kunnen gebruiken als een van de testen op ADHD.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 14:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Hoe is je Engels naast luistertoetsen?
Je kunt mij msn-en in het Engels; niet dat ik perfect Engels spreek (soms een beetje lui Engels ; maar ik zal proberen t volgens de norm te spreken).

gataravcaric@hotmail.com
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:43
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Harstikke bedankt allemaal!
ADHD lijkt me sterk, ik ben supermoe overdag..
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 16:16
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
Nolita schreef op 07-10-2003 @ 15:43:
Harstikke bedankt allemaal!
ADHD lijkt me sterk, ik ben supermoe overdag..
Dat zou de andere variant kunnen zijn: ADD.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 08:50
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Mwah ja, dat zou kunnen, maar ik heb er verder geen last van (met andere vakken enzo)

Bah, zometeen luistertoets
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 09:07
Verwijderd
Misschien nog een keer met je leraar gaan praten? Dat je het echt heel graag wil en dat je bv. met grammatica en schrijven toch ook geen problemen hebt. Iedereen heeft zijn/haar sterke en minder sterke kanten, bij mij was het precies omgekeerd. Ik ben echt mega-slecht in grammatica en schrijven, maar lezen en luisteren kan ik vrij aardig. Ik haalde met lezen/luisteren mijn cijfers voor grammatica en schrijven altijd op...maar dat kan nu niet meer, toch?

Er zijn voor die dingen best wel tips die een docent je kan geven. Je zou ook een keer bijles kunnen proberen, ik denk dat dat vooral bij lezen best wel zin kan hebben.

Het is ook verstandig om je te bedenken of je radend of spellend leest (lees je heel langzaam of raas je over een tekst heen?). En begrijp je de woorden wel? Weet je hoe je de woorden uit moet spreken? Als je weet hoe je ze uit moet spreken, kun je een tekst misschien hardop (of zachtjes fluisterend) voor jezelf voorlezen, dan hoor je de woorden ook en soms helpt dat best wel. Bij lezen helpt het vaak ook om als je een vraag leest, eerst zelf het antwoord te bedenken en dan pas de antwoorden te gaan lezen. Dan kun je het antwoord kiezen wat het meeste op je eigen antwoord lijkt.

Luistervaardigheid...das, denk ik, behalve een kwestie van heel veel oefenen (wat je dus al doet ) ook een kwestie van je heel goed concentreren.

Ik zou het je ouders btw nu maar vast vertellen, dat je er moeite mee hebt. Stel dat je een onvoldoende haalt, dan valt het dan niet zo koud op hun dak.

Je deed vorig jaar mavo en nu vwo? Of oefenden jullie met mavo-toetsen? Wanneer moet je een profiel kiezen? Eind van dit jaar?

(Om meteen aan adhd, add of dyslexie te denken, is denk ik wat lichtelijk overdreven...maar goed, je zou je natuurlijk altijd kunnen laten testen, als je toch denkt dat het meer is dan gewoon ergens niet goed in zijn.)
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 15:43
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Ik heb altijd vwo gedaan, maar vorig jaar (in de derde) oefenden we mavo-examens, nu in de vierde oefenen we havo-examens. Ik heb m'n profiel al gekozen, Natuur en Gezondheid + Latijn, Frans2, Wib2, Ec1,2
We krijgen maar een paar schrijfopdrachten (brieven) en die tellen bijna nooit mee, ik kan hier dus amper m'n cijfer mee ophalen. Ik heb binnenkort wel een grammatica toets, maar we krijgen over het algemeen per unit 2 leestoetsen, 2 luistertoetsen, 1 spreek- of schrijfopdracht en 1 grammaticatoets.
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 16:41
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Nolita schreef op 08-10-2003 @ 08:50:
Mwah ja, dat zou kunnen, maar ik heb er verder geen last van (met andere vakken enzo)

Bah, zometeen luistertoets
een 5,2...
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Nolita schreef op 09-10-2003 @ 16:41:
een 5,2...
Persoonlijk vind ik dat nog niet eens super slecht...maar goed, daar heb jij natuurlijk niks aan... Kun je niet nog een keertje met die docent (of met een andere docent of je mentor ofzo) gaan praten?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 16:51
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Ik ook niet, zeker niet bij de 2 van de vorige keer. Maar mn ouders vinden het niet zo geweldig, en het blijft natuurlijk onvoldoende...
Ik heb met mn lerares duits gepraat (daar heb ik wel een goede band mee, zij geeft ook engels). Ze heeft me een paar tips gegeven, en ze heeft ook beloofd af en toe een engelse krant mee te nemen.
Verder heb ik faalangst, binnekort start ik met een cursus daarvoor.
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 18:54
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
Nolita schreef op 10-10-2003 @ 16:51:
Ze heeft me een paar tips gegeven, en ze heeft ook beloofd af en toe een engelse krant mee te nemen.
Oh, die vind je ook op internet, hoor:

www.thesun.co.uk
www.newsoftheworld.co.uk
www.mirror.co.uk
www.independent.co.uk
www.dailytelegraph.co.uk
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 19:06
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Ow haha bedankt! (Ik ben niet zo'n internetwonder )
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 22:17
Verwijderd
kee, 't blijft onvoldoende, maar wel eentje die op te halen is. En bovendien kun je niet in alles goed zijn, zo is dat nou eenmaal.

Zo'n lerares moet je hebben.

'k heb ff voor je gezocht:

Citaat:
Tips für niederländische Deutschlehrer für den Umgang mit den CITO-Tests
Een aantal jaren geleden deed Kees Houtman in Levende Talen een aantal suggesties aan de hand, hoe je het werken met luistertoetsen produktiever zou kunnen maken. Ik geef hieronder een bewerking van deze tips, aangevuld met mijn ervaringen:
- Werk eens per item en inventariseer hoe vaak welk antwoord gekozen is. Geef eventueel een gerichte aanwijzing en beluister het fragment nog eens.
- Laat de lln. hun hand opsteken als ze het niet meer kunnen volgen. Laat vervolgens vertellen wat men tot nu toe wel gehoord heeft.
- Laat de vraag beantwoorden voordat men het fragment gehoord heeft. Dit kan wat gokken zijn, maar bij een klassikale bespreking van de motivatie achter de keuze wordt veel duidelijker. Tijdens het luisteren wil men "zijn gelijk halen" en zal daardoor gerichter luisteren. Men is immers weerbaarder t.o.v. de vraag als men al een eigen mening heeft. Als een sleutelpassage valt of een beruchte afleider zullen de leerlingen sneller reageren. Zet de band even stop en vraag bijv. of dit nu het antwoord was, of een afleider, en waarom.
- Laat de lln. eens commentaar geven op de kwaliteit van de vraag en de alternatieven. Is er naar de essentie van het fragment gevraagd? Waren de afleiders al te simpel?
- Werk eens zonder de antwoord-alternatieven. De meeste vragen zijn hier wel voor geschikt. Tijdens het luisteren maken de lln. desgewenst aantekeningen en formuleren hun antwoord op de vraag in het Nederlands. Daarna pas de alternatieven bekijken en samen het goede antwoord bepalen.
- Laat eens turven hoe vaak de essentiële mededeling gedaan/herhaald/gevarieerd wordt door de spreker.
- Leer ze gericht te luisteren naar de laatste zin. Die bevat vaak een conclusie of een samenvatting.
- Leer leeringen te letten op signaalwoorden. Als er in de vraag een "waarom" staat, is in het fragment ergens een "want" of "omdat" te verwachten.
- Oefen niet langer dan 25 tot 30 minuten in een lesuur.
- Laat relevante woorden uit bijv. de vragen en hun alternatieven, die algemeen moeilijk gevonden werden, noteren.
- Oefen eens omgekeerd. Geef het juiste antwoord meteen weg, en vraag om tijdens het luisteren te reageren als de scene/zin langskomt, waardoor je dit antwoord zeker zou moeten weten. Ook hier zult u merken, dat leerlingen gerichter luisteren. Sommigen melden zich te vroeg (bij de afleider). Ook dan de band stoppen en aan anderen vragen waarom dat nog niet het goede antwoord kan zijn.
http://www.digischool.nl/du/lehrer/p...rverstehen.php

Dat zou je ook zelf kunnen doen, met oefentoetsen.

http://members.lycos.nl/bladel/grammar/links.htm

Citaat:
TIP 1

Bij een luistertoets krijg je natuurlijk nooit te horen, wat je graag had willen horen. Die toetsen gaan zelden over sex, drugs en rock ’n roll. Meestal gaan ze over maatschappelijk relevante onderwerpen zoals: zinloos geweld, de Japanse school, euthanasie en meer van dat soort hoogst interessante onderwerpen. Als je begint met je daaraan te ergeren, mis je de helft. Luister dus, alsof je, wat er verteld wordt, hartstikke leuk vindt en altijd al hebt willen weten.

Maak daarbij driftig aantekeningen, maar niet te veel. Probeer de zaak in trefwoorden (pijltjes werken ook vaak goed) op te schrijven.

TIP 2

Net als bij tekstverklaring (leesvaardigheid, e-mail), heeft zo’n luistertekst een opbouw. In de inleiding wordt die opbouw vaak aangekondigd. Vaak gebeurt dat met vragen, zoals: "wat onderscheidt de Japanse school van de West-Europese?" Je weet nu dus, dat daar een antwoord op komt. De kans dat dat antwoord weer aan jou gevraagd wordt, is tamelijk groot. Schrijf dat soort dingen dus op. Redeneringen en argumenten zijn altijd belangrijk.

TIP 3

Let ook goed op signaalwoorden: "maar" geeft een tegenstelling aan, "dus" er volgt een conclusie, "ook" deel van een opsomming. Andere signaalwoorden vind je ongetwijfeld terug in je methode Nederlands. Kijk ze nog een keer over!

TIP 4

Als je de vragen bij de luistertoets krijgt uitgereikt, lees die dan eerst allemaal door en vul zo nodig je antekeningen aan. Anders ben je het vergeten!

TIP 5

Tot slot, concentratie is het sleutelwoord bij luistertoetsen. Zorg dus dat je uitgerust bent.
http://www.examen.nl/php/verslagen/s...erslag_id=6159

Citaat:
Eerst maar eens wat je vooral niet moet doen:

Wat je hoort woordelijk opschrijven, lukt nooit. Probeer dat dus ook niet.

Erger je niet aan het onderwerp. Of jij het leuk vindt, is niet belangrijk.

Laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt.

Nu wat je vooral wel moet doen:

Schrijf wat je hoort op in trefwoorden (geen hele zinnen dus).

Als er in het filmpje meerdere mensen aan het woord zijn, schrijf dan op wie wat zegt.

Probeer argumenten te herkennen (dat zijn de ‘waaroms’ bijv.: mijnheer A heeft de politie gebeld, omdat z’n buurman de radio snoeihard aan heeft. De vraag "waarom heeft mijnheer A de politie gebeld?", kun je verwachten.)

Concentreer je niet alleen op wat je hoort maar kijk ook goed. Gebaren zijn ook veelzeggend. Let niet teveel op details.

Zorg dat je schrijfmateriaal goed in orde is. Het klinkt lullig, maar als je tijdens de toets ineens een pen hebt die het niet doet, raak je in paniek!

Als je de vragen krijgt uitgereikt, lees die dan eerst allemaal door en vul zonodig je aantekeningen aan. Anders ben je het vergeten.

Tot slot: kijk- en luistervaardigheid vraagt veel van je concentratievermogen. Zorg dus dat je uitgerust bent!
http://www.examen.nl/php/verslagen/s...erslag_id=6160

Citaat:
Tip A

Lees de titel, de tussenkopjes, de bronvermelding en kijk naar eventuele illustraties.

Tip B

Afwijkende lettertypen ook bekijken (cursief gedrukte woorden bijvoorbeeld).

Tip C

Lees de eerste en de laatste alinea. Probeer nu te bedenken wat het onderwerp van de tekst is.

Tip D

Bedenk wat je zelf al van het onderwerp weet. Heb je er ooit iets over gehoord of gelezen?

Tip E

Lees nu eerst de vragen. Schrijf geen antwoorden op, maar probeer wel al antwoorden in je hoofd te formuleren. Bij het lezen van de tekst kun je dan controleren of je eerste idee juist was.

Tip F

Lees de tekst nu helemaal en beantwoord de vragen. Als je een antwoord hebt opgeschreven, lees dan de vraag nog een keer om te kijken of je daadwerkelijk een antwoord op die vraag hebt geformuleerd.

Tip G

Geef antwoorden uit de tekst en niet uit je eigen kennis. Als er in de tekst staat dat Van Nistelrooy rechtsback bij Fortuna is, dan moet je dus niet in je antwoorden verwerken dat hij de geblesseerde spits is van PSV.

Tip H

“De meeste schrijvers weten wel wat ze bedoelen, maar ze bedoelen niet wat ze schrijven”. Controleer dus of er in je antwoord wel staat wat je bedoelt.
http://www.examen.nl/php/verslagen/s...erslag_id=6165

Citaat:
Oriënteer je eerst. Daarmee bedoelen we dat je eerst de titel en eventuele tussenkopjes bekijkt . Let ook op de bronvermelding (waar komt de tekst uit). Als er plaatjes bij staan, bekijk die dan ook eerst. Ga nu eerst de vragen lezen, zodat je straks al een beetje weet waar je op moet letten.

Lees nu pas de hele tekst aandachtig door. Zet eventueel strepen, dat mag.

Denk aan het volgende bij meerkeuzevragen: als er vier mogelijkheden zijn, is er één altijd echt fout. Er is er ook altijd één onvolledig. De twee die overblijven zijn allebei goed maar één van de twee is beter dan de ander. Die moet je dus hebben.

Als je een antwoord hebt opgeschreven (of gekozen), lees dan de vraag nog een keer over. Heb je antwoord op die vraag gegeven?

Als er in de tekst staat dat gras blauw is, dan is het juiste antwoord op de vraag “welke kleur heeft gras?” dus ook blauw, ook al weet je zeker dat gras groen is.

Als je in tijdnood komt, beantwoord dan eerst de vragen die je zeker weet. Zet het nummer van de vraag er duidelijk voor.

Geef bij meerkeuzevragen altijd een antwoord. Niet geschoten is altijd mis. Niet voor niks wordt het ook wel “multiple gok” genoemd.

Controleer aan het eind of je alle vragen hebt beantwoord. Je zult niet de eerste zijn die de achterkant van het blaadje heeft vergeten.
http://www.examen.nl/php/verslagen/s...erslag_id=6166

('t kan dat er in sommige dingen een beetje hetzelfde staat...maar ja... )

En gewoon super veel oefenen met toetsen...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 12:41
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
wow....!!!
BEDANKT!!!!!
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Problemen met leraar
thimoharte10
3 17-05-2013 23:17
Studeren Hbo of universiteit
Fija
3 12-09-2010 21:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Engels] Brief hulp nodig
Gast2342423424
1 02-11-2007 19:04
Eindexamens 2005 examens te moeilijk?
.Pure
94 12-06-2005 00:50
Algemene schoolzaken studie: kunst wetenschappen
Mustang_Sally
13 29-06-2004 17:45
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen engels... vertalen :S
Barbietjuh
6 06-02-2004 08:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.