Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2005, 19:37
Verwijderd
Letteraars,

Scholieren.com en Stichting Lezen willen mogelijk een samenwerking aangaan. Het doel van de Stichting Lezen is om het lezen en het leesplezier te bevorderen door het opzetten van verschillende projecten, onder andere voor jongeren. Scholieren.com is met haar grote en voornamelijk jonge publiek natuurlijk een uitgelezen partner.

Uw forumbazenteam heeft al wat om de tafel gezeten om te hersenstormen en hieruit zijn enkele ideeën voortgekomen, maar het leek ons een goed idee om de experts aan het woord te laten. Jullie dus. Jullie zijn bekend op Scholieren.com en houden (in het algemeen) van lezen. Wat voor projecten, evenementen, wedstrijden of andere leuke dingen zou Scholieren.com op poten kunnen zetten om jongeren meer aan het lezen te krijgen en ze tegelijk ook meer leesplezier te verschaffen?

Natuurlijk zijn jullie vrij om er een discussie omheen te bouwen over de manier waarop jongeren in aanraking gebracht worden met lezen in het onderwijs. Is verplichting van leeslijsten de juiste manier, of zou er op een andere manier veel meer plezier bij komen kijken, zodat mensen ook na hun middelbare school nog eens een boek pakken?

Spui uw meningen en ideeën over dit alles en wie weet kunnen we dankzij u een boel mensen wat leesplezier schenken middels Scholieren.com.

Het forumbazenteam van Letteren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2005, 20:03
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Erg leuk idee!

Ik zal eens nadenken over leuke manieren.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 20:05
Verwijderd
Laat ze inzien dat lezen nuttig is, je er veel aan hebt voor later, je er slimmer van wordt en dat het absoluut niet saai is?

Ik denk dan toch dat het vrij lastig kan gaan worden om jongeren ook echt aan het lezen te krijgen. Ligt er vooral aan welke doelgroep je wilt bereiken.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 01-11-2005 @ 21:05 :
Laat ze inzien dat lezen nuttig is, je er veel aan hebt voor later, je er slimmer van wordt en dat het absoluut niet saai is?
Ja, wij weten dat allemaal, maar hoe kun je hen dat in laten zien?

Citaat:
Grimm schreef op 01-11-2005 @ 21:05 :
Ik denk dan toch dat het vrij lastig kan gaan worden om jongeren ook echt aan het lezen te krijgen. Ligt er vooral aan welke doelgroep je wilt bereiken.
In dit geval voornamelijk de jeugd van Scholieren.com. Een groep die volgens overéénkomt met de middelbare school en twee jaar daarna, ongeveer. Een gemiddelde van 16/17 klopt wel aardig, toch? Het liefst nog jonger, maar goed.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 23:33
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Mijn mening is dat het opzich goed is dat er wel een verplichting is om een aantal boeken te moeten lezen, anders gebeurt dat helemaal niet. Maar vaak is het een beperkte lijst en zijn het zeker niet altijd boeken die leuk gevonden worden door de lezer, waardoor die gene nog minder zin krijgt in lezen in zijn vrije tijd.
Ik denk dat je lezen pas leuk gaat vinden als je boeken hebt gevonden die bij je passen. Wat de een geweldig vind, vind de volgende een hel om te lezen. Dit is voor mij persoonlijk heel sterk opgegaan. Ik vond lezen echt verschrikkelijk. Mede door mijn dyslexie waardoor het als nel te moeilijk voor me is. Toen kreeg ik een keer een boekje voor mijn verjaardag van een vriendin. Ik vond het geweldig en ben steeds meer gaan lezen. Wel met als gevolg dat ik echt moeilijkere dingen kan lezen. (hoewel er nog steeds dingen zijn die ik gewoon echt moeilijk vind en daardoor geen bal aan)
Het beste is naar mijn mening een goede leraar die een brede boekenkennis heeft. Die kan dan de juiste boeken aanraden. Maar goed, niet alle leraren zijn natuurlijk goede leraren en daar doen we niet zoveel aan. Wat bijvoorbeeld een idee is is een soort database maken. Jij kan invoeren wat je aanspreekt en wat je echt verschrikkelijk vind. Dan komen er een aantal titels uitrollen.
Dit heeft 2 voordelen. Ten eerste dat het waarscheinlijk aangenamer is om het boek te lezen en ten 2e dat je wat sneller in je vrije tijd ook boeken kan lezen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 08:07
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik dacht zelf meteen aan een 'boek van de maand'.

Dus: we kiezen een boek (bijv. via een poll, of desnoods via pure autocratie) en plaatsen dat met een korte beschrijving/wat aanradende stemmen/mooi plaatje/noem maar op, op Scholieren.com.
Meerdere boeken in verschillende categorieen kunnen natuurlijk ook. Alleen de vraag op welke pagina je dit aan een groter publiek weet te verkopen.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 08:28
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 02-11-2005 @ 09:07 :
Alleen de vraag op welke pagina je dit aan een groter publiek weet te verkopen.
De hoofdpagina van s.com
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 08:43
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Sketch schreef op 02-11-2005 @ 09:28 :
De hoofdpagina van s.com
Get real, wie komt daar ooit?
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 08:46
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Niemand van het forum komt daar, maar wel heel veel nietforumjongeren die werkstukken en uitreksels nodig hebben.
Ik kwam er vroeger wel vaak
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 10:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 02-11-2005 @ 09:43 :
Get real, wie komt daar ooit?
Ik voordat ik naar het forum ga? Want ik tik altijd in www.sch en vandaar. Oké, dit is niet echt relevant.

Boek van de maand op de hoofdpagina lijkt me best een goed idee, echt veel mensen maken van scholieren gebruik om uittreksels te zoeken, hoor...

Middelbare scholieren zijn trouwens best een lastige doelgroep. Het is makkelijker kinderen op de basisschool aan het lezen te zetten, dan mensen die al hun tijd al aan heel andere dingen besteden en zo. Hoe jonger je lezen leuk vindt, hoe makkelijker je het leuk blijft vinden, toch?

Ik ga nadenken hierover
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 10:29
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 02-11-2005 @ 09:43 :
Get real, wie komt daar ooit?
Heel veel mensen. De voorpagina heeft echt aardig wat hits op een dag. Voor de precieze aantallen moet je bij Jon zijn.
Het forum is een apart gebied opzich. De mensen die hier veel komen gaan echt niet meer via de hoofdpagina, maar direct naar het forum. (Ik zelf overgens wel omdat de hoofdpagina mijn startpagina is)
Maar goed, hier op letteren komen juist de mensen die lezen. Veel zin om hier wat te doen heeft het niet, maar misschien kunnen we wel 'samenwerken' Dat wij hier iets leuks doen of er iets leuks op de hoofdpagina is. Kan weer nieuwe mensen naar Letteren trekken en dat is ook altijd leuk
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 10:58
Verwijderd
Een ander idee is dat forummers recensies kunnen schrijven over boeken die ze gelezen hebben. Natuurlijk op een zo leuk mogelijke manier en zonder het einde te verklappen. Het fijne daarvan is dat mensen die twijfelen of ze een boek willen lezen een recensie van een leeftijdsgenoot kunnen opzoeken. Dat werkt toch weer anders dan dat je één of andere literatuurknakker erover hoort neuzelen.

Als het een beetje leuk in elkaar zit, is dat natuurlijk een uitnodiging om het boek ergens op te snorren en te gaan lezen. Handig als je toch al iets moet lezen en wie weet vind je het nog wel leuk ook, waardoor je ook eens een ander boek van diezelfde schrijven oppikken in je vrije tijd, of iets in die geest.

Wie weet kunnen we daarvoor een sticky openen op Letteren waarin telkens recensies en verder niets gepost worden. Een soort read-only database. Stel dat Stichting Lezen een apart vakje krijgt op de hoofdpagina, of wat dan ook, kan het daar ook komen te staan als er een nieuwe recensie is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 12:26
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-11-2005 @ 11:58 :
Een ander idee is dat forummers recensies kunnen schrijven over boeken die ze gelezen hebben. Natuurlijk op een zo leuk mogelijke manier en zonder het einde te verklappen.
Ja, precies! Zoiets bedoel ik. Als we ze dan toch in een sticky hebben staan, kan daar altijd een selectie uit worden gemaakt. Mocht 't lukken om die dan op zijn beurt op de hoofdpagina te krijgen met een mooi plaatje van het boek zou het nog best wel eens kunnen werken.

Juist ja, ik ben overtuigd van de hoofdpagina, achteraf gezien kijk ik er zelf ook nog wel eens voor de actieve topics, dus dat zou nog wel kunnen
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 14:34
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-11-2005 @ 11:58 :
Een ander idee is dat forummers recensies kunnen schrijven over boeken die ze gelezen hebben. Natuurlijk op een zo leuk mogelijke manier en zonder het einde te verklappen. Het fijne daarvan is dat mensen die twijfelen of ze een boek willen lezen een recensie van een leeftijdsgenoot kunnen opzoeken. Dat werkt toch weer anders dan dat je één of andere literatuurknakker erover hoort neuzelen.

Als het een beetje leuk in elkaar zit, is dat natuurlijk een uitnodiging om het boek ergens op te snorren en te gaan lezen. Handig als je toch al iets moet lezen en wie weet vind je het nog wel leuk ook, waardoor je ook eens een ander boek van diezelfde schrijven oppikken in je vrije tijd, of iets in die geest.

Wie weet kunnen we daarvoor een sticky openen op Letteren waarin telkens recensies en verder niets gepost worden. Een soort read-only database. Stel dat Stichting Lezen een apart vakje krijgt op de hoofdpagina, of wat dan ook, kan het daar ook komen te staan als er een nieuwe recensie is.

LUH-3417
Dat had ik ook eens bedacht ja. Alleen maar recensies over boeken zodat iemand, die dat topic leest, een beetje een idee heeft wel boek hem of haar wel of niet aanspreekt.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 19:04
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Goed, dat is alvast één idee!



NEXT.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 19:15
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Waar ik vooral van baal bij het verplichte lezen op school, is dat het vaak ook onmogelijke boeken zijn, boeken die vaak pas leuk worden 'wanneer je later groot bent'. Ik moet bijvoorbeeld boeken lezen van rond 1900, nou, de paar die ik gelezen heb vond ik dus echt niet boeiend. Ik kan me voorstellen als mensen dat soort boeken voor hun neus krijgen, ze het lezen al snel voor gezien houden. Misschien wat soepeler worden ivm leeslijsten? Geen idee trouwens of dit nuttige info was
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 20:12
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Ik weet niet in hoeverre verplicht lezen verschilt per school. Maar bij ons moet je in drie jaar tijd twaalf boeken lezen, waarvan twee worden behandeld in de klas (voor 1900) en de rest mag je zelf weten. Ze raden je wel aan om zoveel mogelijk variatie te brengen in je lijst, maar daar ben je wel vrij in.

Het grootste euvel zit het 'em erin bij ons op school, dat je, als je niet echt een doorgewinterd lezer, totaal in het diepe wordt gegooid qua boek keuze. Als er nu eens iets van een ranglijst of aanraadlijst voor scholieren zou bestaan, op onderwerp bijv. zou het misschien makkelijker zijn voor mensen om een leuk boek te kiezen. Geen ellenlange zoekacties in de bibliotheek meer! En als jongeren eens hebben ondervonden dat lezen ook leuk kan zijn, en niet altijd saai, zullen ze misschien wel meer gaan lezen.

Maar dat gaat denk ik niet lukken, zolang gros van de docenten Nederlands 'Eline Vere' als geweldig boek aanraden...generatiekloofje, misschien?
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 21:49
Verwijderd
Ik denk dat het probleem ligt bij de doelstellingen van het onderwijs. Ze willen dat jongeren 'moeilijke boeken' lezen die tot de hoogstaande literatuur gerekend worden. twee problemen: deze boeken zijn vaak niet zo erg toegankelijk en het is überhaupt al knap als je een jongere aan het lezen krijgt.

Misschien is het wel handiger om jongeren compleet vrij te laten in hun keuze. Wat maakt het uit als ze zestien boeken van één of andere prutschrijver lezen; ze lezen en ze hebben er plezier aan. Als je dat kunt ontwikkelen en behouden, ben je als docent al heel ver, denk ik. Als iemand met een gezonde leeslust van de middelbare school afkomt, zullen ze vanzelf het niveau van hun boeken wel opschroeven en ook al doen ze dat niet; ze lezen nog steeds, iets wat we nu niet kunnen zeggen.

Het onderwijs probeert twee vliegen in één klap te slaan: meer lezen en 'beter' lezen. Ik denk dat ze daarmee teveel hooi op de vork van de jongere leggen, die er daardoor bij voorbaat al geen zin meer in heeft.

LUH-3417
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-11-2005, 09:15
Elisabeth.
Avatar van Elisabeth.
Elisabeth. is offline
Leuk idee. Ik zal hard nadenken over manieren. =).
__________________
for where your treasure is your heart will also be.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 16:42
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-11-2005 @ 22:49 :
Ik denk dat het probleem ligt bij de doelstellingen van het onderwijs. Ze willen dat jongeren 'moeilijke boeken' lezen die tot de hoogstaande literatuur gerekend worden. twee problemen: deze boeken zijn vaak niet zo erg toegankelijk en het is überhaupt al knap als je een jongere aan het lezen krijgt.

Misschien is het wel handiger om jongeren compleet vrij te laten in hun keuze. Wat maakt het uit als ze zestien boeken van één of andere prutschrijver lezen; ze lezen en ze hebben er plezier aan. Als je dat kunt ontwikkelen en behouden, ben je als docent al heel ver, denk ik. Als iemand met een gezonde leeslust van de middelbare school afkomt, zullen ze vanzelf het niveau van hun boeken wel opschroeven en ook al doen ze dat niet; ze lezen nog steeds, iets wat we nu niet kunnen zeggen.

Het onderwijs probeert twee vliegen in één klap te slaan: meer lezen en 'beter' lezen. Ik denk dat ze daarmee teveel hooi op de vork van de jongere leggen, die er daardoor bij voorbaat al geen zin meer in heeft.

LUH-3417
En ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik lees dolgraag, en ik doe het ook buiten school om, maar als ik zie wat mij aangeraden wordt te lezen voor school, dan zou ik er ook geen zin in hebben. Echt toegankelijk is het idd niet. Ik kan me voorstellen dat je je leerlingen wil laten kennis maken met literatuur, maar doe dat dan wat subtieler dan meteen met alle Groten der Nederlandse Literatuur te gooien... Maar leg dat maar es uit aan mijn leraar Literatuur...
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 12:48
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
Ik had zelf een onmogelijk plan m.b.t. een zwaar computerprogramma waarbij je invoert watvoor boeken je leuk vindt en waar daarnaast je intresse naar uit gaat. Het programma stippelt dan een persoonlijk leesplan uit dat én leuk is én educatief verantwoord.

Dus je voert in: Snelle Jelle, Harry Potter en Spanning, Humor
en het programma stippelt dan uit in chronologische volgorde:

De Renner (Tim Krabbé), Lord Of The Rings (Tolkiens), Het Bureau (Voskuil), Elementaire Deeltjes (Michel Houellebecq).

Na elk boek kan je vervolgens aangeven of je het goed vond of helemaal niks. Het programma past daar dan het leesplan op aan.

Zo. Stichting Lezen betaalt.
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 14:28
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Zoiets als dit? http://romanadvies.bibliotheek.nl/Default.aspx

Ik vind het wel een goed plan
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:55
Verwijderd
Dat zou je kunnen koppelen aan een tweede database, waarin lezers titels/schrijvers kunnen invoeren en een aantal eigenschappen ervan kunnen aanvinken. Je kunt dan denken aan genre-bepalingen, of iets als 'makkelijk leesbaar', 'veel moeilijke woorden', 'veel personages', 'gezever over de omgevingen', enz.

Een zoeker kan dan bepaalde eigenschappen aanvinken die hij graag in zijn toekomste boek wil lezen en de database geeft dan de beste resultaten. Zoiets werkt natuurlijk het mooiste als boeken door meerdere personen ingevoerd zijn, aangezien iedereen elk boek weer op een andere manier ervaart. Uiteindelijk kan je wel tot een bepaalde algemene norm komen en zullen zoekers het boek vinden dat past bij de eigenschappen die ze aanvinkten.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:45
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Maurice schreef op 04-11-2005 @ 13:48 :
Zo. Stichting Lezen betaalt.
Oh, als we zo gaan beginnen...
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 13:01
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
als ik ook nog even mag zeuren:

schrijven moet uiteraard leuk blijven. dat er op school gelezen moet worden is goed.
nou heb ik het geluk gehad dat ik twee geweldige docenten Nederlands had die veel gelezen hadden, duidelijke voorkeuren hadden, maar ook zeker bereid waren boeken te lezen die wij aandroegen! we hadden ook geen verplichte leeslijst ofzo.
Giphart dus liever niet, maar het werd ook niet verboden.

Een groot deel ligt dus bij de scholen, maar daar kunnen we weinig aan doen!

een westrijd uitschrijven gaat ook niet werken, want wie doen daar aan mee? Juist, de mensen die toch zo nu en dan al een boek lazen.
wie bereiken we via s.com? mensen die al lezen of op zoek zijn naar uitreksels die ze voor school nodig hebben. wat willen we bereiken? dat ze het boek, waar ze het uitreksel voor zoeken, ook echt gaan lezen! de vraag is dus, HOE gaan we dat doel bereiken?

algemeen bekend is inmiddels denk ik wel dat er veel tv en films gekeken worden. hoeveel boeken zijn er verfilmd? juist ja, veel. misschien kunnen we daar een beetje op inspelen. het liefst dan natuurlijk wel de wat betere boeken uitzoeken en niet flirt etc. aanraden. bij mijn weten mogen er toch ook toneelstukken gelezen worden? van cloaca is bijvoorbeeld ook gewoon de toneel en filmtekst te krijgen. misschien geen ideale optie, want we willen tenslotte niet dat ze alleen naar de film gaan kijken, toch? misschien is het wel een van de meerdere dingen die we kunnen doen. ik denk dat er ook niet ingezet moet worden op slechts 1 punt, maar op drie punten, zo bereik je ook meer mensen.

interesse wekken in het verhaal is denk ik al weer een stukje beter dan puur interesse wekken in boeken. mensen vinden verhalen vaak niet vervelend (anders zouden ze ook geen muziek met goede teksten luisteren, naar cabaret luisteren of tijdschriften lezen). Misschien moeten we er iets bij zoeken wat ze aanspreekt. Net zoals er bij Kluun bijvoorbeeld liedjes worden genoemd. Het misschien dus iets breder trekken dan het boek alleen. Misschien lastig en te veel gedoe, maar laat eens weten wat jullie er van vinden.

Trouwens, Spunk.nl heeft ook altijd wel recensies. De laatste tijd helaas veel chiklit, maar daarvoor ook veel leuke. Bijvoorbeeld Mores van Onno te Rijdt. Dat hele boek was ik nooit tegengekomen als ik die recensie niet had gelezen. Als we dus gaan recenseren, laten we ons dan vooral focussen op onbekende boeken die wel aan kunnen spreken etc.

*heeft nog meer hersenstormen nodig*
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2005, 13:54
Verwijderd
Het mooiste zou zijn als scholieren.com alle uitreksels offline zou halen en dan de tekst "Ga lezen, luie nepscholier!" zou neerzetten.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 14:02
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 05-11-2005 @ 14:54 :
Het mooiste zou zijn als scholieren.com alle uitreksels offline zou halen en dan de tekst "Ga lezen, luie nepscholier!" zou neerzetten.

LUH-3417
Ja. Of 50 cent per uittreksel, is goed voor Jon. Verder misschien gewooon short summary van ieder boek doen eerst?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 16:43
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
jammer dat er meer sites bestaan waar je uitreksels vandaan kunt halen. (weliswaar vaak een stuk minder dan hier, maar goed)

en voor uitreksels (ook bijzonder slechte) van mijn studieboeken moet ik ook altijd betalen....

maar goed.... dat gaat niet werken...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 17:36
Verwijderd
Je zou natuurlijk, maar dat is niet echt goed te realiseren, scholieren korting kunnen geven op de aankoop van leesboeken.
Of op de hoofdpagina een link kunnen zetten naar http://print.google.com/, zodat scholieren makkelijker kunnen bladeren in boeken, en sneller kunnen zien of iets wel of niet leuk is, of de schrijfstijl hen aanstaat, etc. Het zou in ieder geval de drempelwaarde van een bieb/boekenwinkel verlagen.



Google-print is misschien ook wel handig voor de algemene links, Ieke, LUH-3417?

Laatst gewijzigd op 06-11-2005 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:10
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
kopen?
als scholier mag je toch gratis lenen bij de bieb, dan heb je toch niet eens een biebpasje nodig?
korting lijkt me dus niet nodig, aangezien alles gewoon gratis kan, toch?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:13
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 06-11-2005 @ 21:10 :
kopen?
als scholier mag je toch gratis lenen bij de bieb, dan heb je toch niet eens een biebpasje nodig?
korting lijkt me dus niet nodig, aangezien alles gewoon gratis kan, toch?
Hangt er maar net vanaf. In de bieb in het dorp waar ik woonde was het tot je 18e gratis, maar toen ik ook een pasje van de bieb van Zutphen wilde hebben (omdat het natuurlijk een minibieb is in zo'n dorp) moest er gewoon geld voor betaalt worden.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:51
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
tot mijn 16e kon ik gratis bij de bieb lenen (dat was dan in ehh 3 dorpen denk ik. Elsloo (mijn eigen dorp en kleine bieb) Stein (de grootste, hiervandaan kon je ook boeken over laten komen) en Urmond (daar kwam ik nooit). Toen ik naar de middelbare school ging kon ik met mijn schoolpasje ook lenen in de stad waar mijn school stond: Geleen.
Aangezien we het toch voornamelijk over middelbare scholieren hebben....

Verder mag er nooit zomaar korting op boeken gegeven worden, alleen in clubverband enzo.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 21:39
Verwijderd
Ik heb ruzie met print.google. Ik was een poos terug bezig met een paper waarvoor ik enkele boeken gelezen had, maar die boeken had ik alweer teruggebracht. Het probleem was dat ik enkele citaten had overgenomen en dus niet meer wist op welke bladzijden die stonden. Ik dacht dat via print.google wel even te kunnen fixen, maar na een bepaald aantal pagina's bekeken te hebben klapt hij dicht wegens copyright, geloof ik. Zelfs door te kutten met slome rotproxys kon ik ze niet neppen. Gelukkig heeft Amazon een zelfde soort preview-functie en kon ik daar mijn heil zoeken.

Oh, en nog een debakel; print.google kon ik in eerste instantie alleen in *gruwel* Internet Exploroer *gruwel* bekijken, omdat Firefox alleen maar een enorm uitgerekte afbeelding van het eerste woord gaf. Heel mooi, maar niet zo nuttig.

Maar de links kunnen wel een keer ge-update worden. Ook al wil ik de legale afhandeling van print.google afwachten. Microsoft pakt het slimmer aan, door een verband aan te gaan met de British Library voor een berg boeken waarop geen copyright meer rust.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 12:13
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 06-11-2005 @ 21:51 :
tot mijn 16e kon ik gratis bij de bieb lenen (dat was dan in ehh 3 dorpen denk ik. Elsloo (mijn eigen dorp en kleine bieb) Stein (de grootste, hiervandaan kon je ook boeken over laten komen) en Urmond (daar kwam ik nooit). Toen ik naar de middelbare school ging kon ik met mijn schoolpasje ook lenen in de stad waar mijn school stond: Geleen.
Aangezien we het toch voornamelijk over middelbare scholieren hebben....

Verder mag er nooit zomaar korting op boeken gegeven worden, alleen in clubverband enzo.
Middelbare scholieren zijn toch ouder dan zestien? Of nou ja, juist zestien, zeventien en achtienjarige moeten een literatuurdossier maken en die moeten vaak wel betalen voor de bibliotheek. Maar er is vaak toch ook nog een schoolbieb en daar hoeft dat natuurlijk niet
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 12:23
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik geloof dat je me verkeerd begrijpt.
met je schoolpasje kun je meestal terecht bij de bieb in diezelfde stad (zelfde dorp).
dus ook als je 18 of 19, wat mij betreft zelfs 20 bent , zolang je maar op de middelbare school zit. Alleen als je dus ook nog in een andere bieb terecht wilt kunnen zul je een pasje aan moeten schaffen.

Maar dan nog, een pasje voor een jaar kost net zoveel als twee midprice boeken.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 12:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 07-11-2005 @ 13:23 :
ik geloof dat je me verkeerd begrijpt.
met je schoolpasje kun je meestal terecht bij de bieb in diezelfde stad (zelfde dorp).
dus ook als je 18 of 19, wat mij betreft zelfs 20 bent , zolang je maar op de middelbare school zit. Alleen als je dus ook nog in een andere bieb terecht wilt kunnen zul je een pasje aan moeten schaffen.

Maar dan nog, een pasje voor een jaar kost net zoveel als twee midprice boeken.
Ja en nu begrijp ik je helemaal niet meer

Je kon met je pasje van school bij een normale bieb lenen? Dat kan bij ons volgens mij niet, hoor. Je kunt wel met één biebpasje bij alle bibliotheken in Eindhoven lenen.

Nou ja, het kost toch weer veertig euro, hè Ongeveer dan.. In dorpen wat minder, waarschijnlijk.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-11-2005, 18:25
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Je begrijpt me dus heeeel goed nu! mooi!
(en met hetzelfde pasje bij alle biebs kunnen lenen, niet heel onlogisch, aangezien het vaak een gemeentebieb is, toch?)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 07-11-2005 @ 13:29 :
Nou ja, het kost toch weer veertig euro, hè Ongeveer dan.. In dorpen wat minder, waarschijnlijk.
Uhu, da's veel... Bij ons 5 euro ofzo?

Nog een ideetje: actie voeren zodat de lidmaatschapsprijs in bibliotheken verlaagd wordt. In België wordt, geloof ik, meer gelezen dan in Nederland en misschien komt dat wel deels door die lage prijs (en gratis voor kinderen)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 18:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 07-11-2005 @ 19:25 :
Je begrijpt me dus heeeel goed nu! mooi!
(en met hetzelfde pasje bij alle biebs kunnen lenen, niet heel onlogisch, aangezien het vaak een gemeentebieb is, toch?)
Hoera, hoera
En ja, maar ik ging het er toch bij vermelden.

@doezel: vandaag sprak mijn moeder weer over dertig euro, dus misschien is veertig wat veel geschat Maar ik vind dat eigenlijk niet zo´n heel goed idee, want bibliotheken moeten ook ergens hun geld vandaan halen
In Noord-Brabant kun je nu wel tot en met februari gratis lid worden, dat vind ik wel weer goed
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 13:58
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik zou in ieder geval meer recensies op scholieren.com willen zien... misschien moeten daar bepaalde mensen voor worden aangesteld? Dit is toch een van de bekendste sites onder scholieren, misschien ook mede om de verkeerde reden (dat je hier heel makkelijk aan info kan komen zodat je je huiswerk niet al te serieus hoeft te nemen) maar je kan van die positie wel gebruik maken. En dan niet perse alleen op dit forum, maar inderdaad op de hoofdpagina.

Misschien zou er iets in het leven kunnen worden geroepen als de ''scholierenjury'', dat elk jaar een willekeurig aantal boeken op deze site worden gekozen, die dat jaar verschenen zijn, en dat het populairste boek een prijs krijgt. En bijvoorbeeld drie scholieren die het beste commentaar hebben ingestuurd krijgen een uit te kiezen boek...
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 17:22
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 08-11-2005 @ 14:58 :
Misschien zou er iets in het leven kunnen worden geroepen als de ''scholierenjury'', dat elk jaar een willekeurig aantal boeken op deze site worden gekozen, die dat jaar verschenen zijn, en dat het populairste boek een prijs krijgt. En bijvoorbeeld drie scholieren die het beste commentaar hebben ingestuurd krijgen een uit te kiezen boek...
dus een soort kinderjury voor pubers ofwel een ako literatuurprijs voor tweede fase scholieren...

hmmmm, niet heel gek
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:41
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
doezel schreef op 07-11-2005 @ 19:44 :
Uhu, da's veel... Bij ons 5 euro ofzo?

Nog een ideetje: actie voeren zodat de lidmaatschapsprijs in bibliotheken verlaagd wordt. In België wordt, geloof ik, meer gelezen dan in Nederland en misschien komt dat wel deels door die lage prijs (en gratis voor kinderen)
Boeken lenen op je CJP?
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:51
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Guenevery schreef op 08-11-2005 @ 20:41 :
Boeken lenen op je CJP?
*zucht* die goeie ouwe tijd, dat je nog een gratis CJP lidmaatschap kreeg bij een ABN AMRO rekening...
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 11:13
Verwijderd
Ik vermoed dat om middelbare-scholieren aan het lezen te krijgen, je moet beginnen op de lagere school. Kinderen die op hun twaalfde niet met plezier lezen, zullen - uitzonderingen daargelaten - op hun zestiende al helemaal geen boek meer vrijwillig aanraken.

Verder, zijn ze eenmaal aangekomen op de middelbare school, zorg dan voor een uur of twee in de week aan verplicht 'vrij lezen'. Als leerlingen beginnen aan een boek en het blijken te waarderen, zullen ze wellicht thuis ook verder lezen. Een leraar die enthousiast en leuk kan vertellen over (jeugd)literatuur is dan absoluut een pluspunt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 13:37
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Het is een goed idee inderdaad maar ik denk dat er vrij weinig te stimuleren valt. Als mensen niet van lezen houden, dan is het moeilijk om ze er alsnog aan te krijgen.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 11:30
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Op mijn lagere scholen werd er genoeg aandacht besteed aan lezen. Zelfs die baggerschool, daar heb ik namelijk niks anders gedaan dan dat, maar goed.
Op de lagere school moet je leren lezen om op het juiste avi-niveau te komen etc. dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien moeten ze die tijd voor lezen inderdaad wel door blijven zetten op de middelbare school. lijkt me nog geen slecht plan. Maar hoe zorg je ervoor dat dat gaat gebeuren? Om zoiets in te voeren zul je toch echt naar de tweede kamer moeten....

De vraag op dit moment is denk ik meer, wat kunnen wij als site doen? in elk geval als site samen met stichting lezen?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 18:37
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 07-11-2005 @ 13:29 :
Nou ja, het kost toch weer veertig euro, hè Ongeveer dan.. In dorpen wat minder, waarschijnlijk.
De administratie van onze bibliotheek zuigt. Ik heb in ieder geval al 2 jaar geen lidmaatschap betaald, maar daar hoor ik dus niks van. Ondertussen leen ik gewoon lekker verder.

Maar als je zo'n biebpasje nou gewoon gratis krijgt van school, wordt het inderdaad al een stuk schappelijker. En misschien iets van een boekpresentatie voor de klas (dat iedereen een keertje een minuut of 10 een boek moet aanprijzen, en daar ook op wordt beoordeeld oid.) Lijkt me wel wat.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 06:59
songeur
Avatar van songeur
songeur is offline
Ik denk dat het beter helpt als je de ouders uitlegt dat (voor)lezen belangrijk is vanaf dat de kindertjes nog heel klein zijn. Als de ouders lezen stimuleren, dan komt dat vanzelf.

Citaat:
Vogelvrij schreef op 07-11-2005 @ 13:29 :
Nou ja, het kost toch weer veertig euro, hè Ongeveer dan.. In dorpen wat minder, waarschijnlijk.
40? Dat is echt veel, volgens mij betaal ik de helft.
__________________
'Je ne perdrai pas mon temps à essayer de prolonger ma vie', aldus Renaud.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 09:23
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 08-11-2005 @ 18:22 :
dus een soort kinderjury voor pubers ofwel een ako literatuurprijs voor tweede fase scholieren...

hmmmm, niet heel gek
Ik geloof dat je al zoiets hebt, de Inktaap (tja, rare naam, ik weet het.) Het grote verschil is alleen dat je uit drie boeken kiest die een grote literatuurprijs gewonnen hebben. Ik heb hier een tijdje terug een topic over geopend...

Ik heb trouwens geen idee hoeveel ik voor mijn lidmaatschap van de bieb betaal, maar veel is het geloof ik niet, zeker geen 40 euro.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 18:57
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
boekbesptrekingen etc. worden op scholen al gedaan (in elk geval op mijn middelbare scholen)

ouders worden daar in principe al op aangewezen bij het consultatiebureau.

bovengenoemde ideeen van anderen: misschien leuk, maar kunnen wij als site niets, maar dan ook niets aan doen.

Inktkaap is een leuk initiatief, maar wel heel anders dan een opgewaardeerde kinderjury.
Bij de kinderjury kun je kiezen uit boeken die in een jaar daarvoor uitgebracht zijn en dus nog geen prijs hebben kunnen winnen.
Boeken die al een prijs hebben gewonnen hebben in principe ook al genoeg aandacht gehad, wat dat betreft kun je beter iets heel nieuws opstarten voor jongeren.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.