Oud 08-05-2006, 17:55
Filia Aquilae
Avatar van Filia Aquilae
Filia Aquilae is offline
L.S.

Ik ga volgend jaar GLTC aan de VU studeren, maar ik heb op school alleen Grieks gedaan, dus ik zal de basiscursus Latijn moeten volgen. Opzich geen probleem, zou je zeggen, maar ik vroeg me af hoe mensen die een basiscursus Grieks of Latijn hebben gedaan dat hebben ervaren.

Is het erg zwaar? Komt er niet erg veel op je af, zeker wat betreft grammtica? Ik ben namelijk een ramp in grammatica.
Ik kan Grieks vrij goed vertalen, maar zelfs daarvan kan ik haast geen rijtje noemen, laat staan van Latijn.

Anyway, ik denk dat ik mijn vraag wel duidelijk heb gemaakt... Hoe zwaar is een basiscursus? Graag reacties! Zeker van mensen die het hebben moeten doen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2006, 00:47
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Filia Aquilae schreef op 08-05-2006 @ 18:55 :
Is het erg zwaar? Komt er niet erg veel op je af, zeker wat betreft grammtica? Ik ben namelijk een ramp in grammatica.
Ik kan Grieks vrij goed vertalen, maar zelfs daarvan kan ik haast geen rijtje noemen, laat staan van Latijn.

Anyway, ik denk dat ik mijn vraag wel duidelijk heb gemaakt... Hoe zwaar is een basiscursus? Graag reacties! Zeker van mensen die het hebben moeten doen!
Ha Filia Aquilae,

Hartstikke leuk dat je ook aan de VU komt studeren . In een ander topic zeg je dat je helemaal verkocht was na de meeloopdag. Is dat de meeloop dag van een paar weken geleden? Zo ja, dan heb ik je waarschijnlijk gezien .

On topic: ik zou me maar geen zorgen maken als ik jou was. Het niveauverschil bij de eerstejaars studenten kan heel erg groot zijn, maar het eerste jaar is er juist voor om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Dat betekent dus dat er bijvoorbeeld mensen zullen zijn die alle rijtjes e.d. al kennen , en mensen die ze wat minder goed kennen . De mensen die de rijtjes al kennen zullen in dat geval minder tijd kwijt zijn met het leren/herhalen van rijtjes, en de mensen die ze niet kennen zullen dus meer tijd kwijt zijn met herhalen. Maar nogmaals, daar is dus tijd voor ingeruimd: alle grammatica wordt herhaald. Maar uiteraard in een hoger tempo dan op de Middelbare school.

Wat de basiscursus betreft kan ik je ook gerust stellen. Ik heb zelf vorig jaar een basiscursus Grieks gedaan. En dat was zeer goed te doen. Het was uiteraard wel hard werken (maar dat geldt ook voor de Taalverwervingscolleges), maar als je het allemaal goed bijhoudt, heb je als het even meezit zelfs een betere kennis van de grammatica dan je studiegenoten die wel gewoon eindexamen hebben gedaan. Uiteindelijk komen de basiscursisten na een half jaartje (als ze helemaal bijgespijkerd zijn) bij de gewone taalverwervingscolleges te zitten. Dat zal in het begin even schrikken zijn, omdat je dan echt 'echt Latijn' gaat lezen, en dat is nogal een overgang. Verder zul je, zelfs na de basiscursus, een behoorlijke achterstand in vertaalervaring hebben, maar dat is niet zo gek. En gelukkig zul je ook daar bij geholpen worden.

Ik maak er weer een veel te lang verhaal van .
Als je nog vragen hebt: stel ze gerust .
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 00:59
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Die MC () perst er toch maar weer een knap staaltje waarheid uit op de late avond.

Ik heb in beide talen eindexamen gedaan en heb dus geen basiscursus gevolgd. Maar ook ik had die rijtjes voor deze studie niet allemaal even paraat, en dat is ook goed gekomen. Ik zou zeggen: je hebt niets te vrezen.

Citaat:
Master Corax schreef op 09-05-2006 @ 01:47 :
als je het allemaal goed bijhoudt, heb je als het even meezit zelfs een betere kennis van de grammatica dan je studiegenoten die wel gewoon eindexamen hebben gedaan.
En wat vind jij, zat het bij jou even mee?
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 09:01
Filia Aquilae
Avatar van Filia Aquilae
Filia Aquilae is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 09-05-2006 @ 01:47 :
Ha Filia Aquilae,

Hartstikke leuk dat je ook aan de VU komt studeren . In een ander topic zeg je dat je helemaal verkocht was na de meeloopdag. Is dat de meeloop dag van een paar weken geleden? Zo ja, dan heb ik je waarschijnlijk gezien .

Hey Master Corax,

Ik heb al een heel tijdje terug een meeloopdag gedaan, in ieder geval dus niet die van een paar weken terug. Ik was helemaal alleen de dag dat ik meeliep, want het was een beetje officieus geregeld. Maar wie weet hebben we elkaar gezien! Ik vond echt iedereen aardig en de colleges superinteressant. Het was wel een lange dag. Ik was helemaal kapot daarna.


Terug naar mijn onderwerp/vraag: je zegt dat als de basiscursus hebt gedaan, je dan de grammatica beter beheerst dan sommige anderen. Dat klinkt opzich heel logisch, als je daar een half jaar heel druk mee bezig bent. Dus daar ga ik me dan maar geen zorgen meer over maken. Is het alleen niet zo dat je naast minder vertaalervaring ook minder taalkennis hebt? Dus veel langzamer vertaalt en hou je het dan nog wel bij?
Het lijkt me namelijk dat als je geen Latijn resp. Grieks hebt gehad in de 4e, 5e en 6e klas, dat je dan, naast grammaticaal, ook erg achterloopt met woordenkennis en cultuurkennis. Krijg je daar dan ook aparte colleges over bij de basiscursus of is dat extra werk voor jezelf?
Zeker de cultuur(-geschiedenis) van de Griekse/Romeinse beschaving is niet 1, 2, 3 bijgespijkerd, toch?


Ok, het wordt weer een beetje een lang verhaal, maar nog steeds graag reacties op mijn vragen! En bedankt Dynamico en Master Corax voor de snelle reactie!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 20:36
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik word een jaarlang doodgegooid met Latijn en Grieks de ganse week, telt dat als basiscursus?
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 17:55
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 09-05-2006 @ 01:59 :
En wat vind jij, zat het bij jou even mee?
Oké, ik zal eerlijk bekennen dat de overgang van basiscursus Grieks naar Taalverwerving Grieks bij mij vorig jaar niet helemaal ging zoals ik wilde. In feite lees je bij de basiscursus namelijk alleen maar teksten die door hedendaagse auteurs zijn bedacht. Het is dus nep-net-echt-Grieks. In ieder geval stelt het bijzonder weinig voor als je het met Plato's Grieks gaat vergelijken en die overgang vond ik dus nogal groot.
Maar dit jaar heb ik de gemiste taalverwervingsvakken allemaal ingehaald en nu kan ik die vakken goed met de basiscursus vergelijken. Voor de basiscursus is het hard werken, omdat je heel erg veel nieuwe dingen in korte tijd in je op moet nemen. Bij de taalverwervingscolleges moet je nog harder werken, omdat je meteen vanaf het eerste college aan het vertalen wordt gezet en zelf de grammatica moet gaan herhalen. De ervaring leert dat je zoveel tijd kwijt bent met het vertalen, dat je geen tijd/zin meer hebt om ook nog eens zelf die woordjes en grammatica te gaan zitten herhalen. Daarom blijf ik erbij dat de mensen van de basiscursus, hoewel ze veel minder vertaalervaring hebben (en dat is natuurlijk ook erg vervelend en kan in het begin lastig zijn, zoals bij mij en de teksten van Plato), toch een betere kennis van de grammatica hebben dan de taalverwervers, omdat ze daar een half jaar vooral mee bezig zijn geweest.
Citaat:
Filia Aquilae schreef op 09-05-2006 @ 10:01 :
Hey Master Corax,

Ik heb al een heel tijdje terug een meeloopdag gedaan, in ieder geval dus niet die van een paar weken terug. Ik was helemaal alleen de dag dat ik meeliep, want het was een beetje officieus geregeld. Maar wie weet hebben we elkaar gezien!
Mmm ... eens even zien . Ben jij niet heel misschien toevallig Master Corax' vriendin (!!!) ??? Die zich hier heel stiekem heeft aangemeld, zonder het mij te vertellen, om te kijken hoe lang het zou duren voor ik daar achter zou komen...
Niet zo lang dus, want zoals je weet wist ik het 9 dagen geleden al na je 2de post.
In ieder geval: welkom op het forum, Lief !

Citaat:
Filia Aquilae schreef op 09-05-2006 @ 10:01 :
Is het alleen niet zo dat je naast minder vertaalervaring ook minder taalkennis hebt? Dus veel langzamer vertaalt en hou je het dan nog wel bij?
Ja, dat is zo. Maar: jij gaat basiscursus Latijn doen, en die sluit veel beter op de taalverwervingscolleges aan dan de basiscursus Grieks. Na de basiscursus Latijn krijg je namelijk syntaxix-colleges en dat is misschien in het begin wel even slikken, maar geloof me het is heel goed te doen. De basiscursisten van dit jaar zijn daar goede voorbeelden van.

Citaat:
Filia Aquilae schreef op 09-05-2006 @ 10:01 :
Krijg je daar dan ook aparte colleges over bij de basiscursus of is dat extra werk voor jezelf?
Zeker de cultuur(-geschiedenis) van de Griekse/Romeinse beschaving is niet 1, 2, 3 bijgespijkerd, toch?
Bij de basiscursus lees je ook al korte tekstjes en die tekstjes gaan altijd over een bepaald cultureel onderwerp. Dus maak je daar maar geen zorgen over . Daar komt nog bij dat je niet alleen de basiscursus Latijn en taalverwerving Grieks moet volgen, maar ook nog verschillende cultuurvakken, zoals Klassieke Archeologie en Oude Geschiedenis. Cultuur genoeg !

Citaat:
hasseltboy schreef op 09-05-2006 @ 21:36 :
Ik word een jaarlang doodgegooid met Latijn en Grieks de ganse week, telt dat als basiscursus?
Dat weet ik niet: ligt eraan wat voor vak je doet en waar je studeert. Voor zover ik weet spreekt alleen de VU van de zogenaamde basiscursus. Andere universiteiten spijkeren je bijvoorbeeld bij in de zomervakantie .

Citaat:
Filia Aquilae schreef op 09-05-2006 @ 10:01 :
Ok, het wordt weer een beetje een lang verhaal, maar nog steeds graag reacties op mijn vragen! En bedankt Dynamico en Master Corax voor de snelle reactie!
Geen dank en ja, ik ga ook maar eens stoppen want ik bazel ook weer veel te lang door .




Filia Aquilae: van harte GEFELICITEERD met je verjaardag !!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 20:28
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 13-05-2006 @ 18:55 :
Dat weet ik niet: ligt eraan wat voor vak je doet en waar je studeert. Voor zover ik weet spreekt alleen de VU van de zogenaamde basiscursus. Andere universiteiten spijkeren je bijvoorbeeld bij in de zomervakantie .

Filia Aquilae: van harte GEFELICITEERD met je verjaardag !!!
Hasseltboy studeert theologie? (gokje) Ook de RUG heeft een basiscursus (halfjaar voor grieks, jaar voor latijn ), Leiden waarschijnlijk ook.

Oh ja, *feliciteert Filia Aquilae ook*
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 11:57
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ja, theologie, vooropleiding dus 1 jaar lang alleen Latijn en Grieks.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 18:25
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 13-05-2006 @ 18:55 :
Bij de basiscursus lees je ook al korte tekstjes en die tekstjes gaan altijd over een bepaald cultureel onderwerp. Dus maak je daar maar geen zorgen over . Daar komt nog bij dat je niet alleen de basiscursus Latijn en taalverwerving Grieks moet volgen, maar ook nog verschillende cultuurvakken, zoals Klassieke Archeologie en Oude Geschiedenis. Cultuur genoeg !
Inderdaad. Wat de cultuur betreft begin je zelfs bij het absolute nulpunt. Helaas wordt er wel in een rap tempo door de oude geschiedenis heen gejakkerd, maar dat is een ander verhaal.

Citaat:
Master Corax schreef op 13-05-2006 @ 18:55 :
Filia Aquilae: van harte GEFELICITEERD met je verjaardag !!!
Hier sluit ik me volledig bij aan! Gefeliciteerd! Moge je een gelukkige voortzetting van je leven hebben met Master Corax (en) op de VU.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 22:29
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 14-05-2006 @ 12:57 :
Ja, theologie, vooropleiding dus 1 jaar lang alleen Latijn en Grieks.
You lucky boy. En de tijd die je overhoudt gaat uiteraard naar Duits.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 14:56
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 14-05-2006 @ 23:29 :
You lucky boy. En de tijd die je overhoudt gaat uiteraard naar Duits.
Alleen Duitse muziek en tv En een keer een bezoekje aan een voorlichtingsdag voor de studie Duits in Groningen, heb ik je nu teleurgesteld?
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 10:09
Filia Aquilae
Avatar van Filia Aquilae
Filia Aquilae is offline
Wow, thanks voor alle reacties, lieve mensen! En natuurlijk voor de felicitaties! (Ik heb een hele leuke verjaardag gehad met veel cadeaus geïnspireerd op mijn studiekeuze )
Ik ga het kort houden, want ik heb morgen mijn eindexamen Grieks en daar moet ik nog een deel van voorbereiden.

Master Corax, ik had moeten weten dat je er snel genoeg achter zou komen wie ik ben. Mijn tweede post gaf het idd een beetje weg Klein beetje maar...

Lieve mensen, ik ben er uit: basiscursus is zwaar, maar wel te doen. Het gaat helemaal lukken!
__________________
De fructu arbor cognoscitur
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 13:25
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 16-05-2006 @ 15:56 :
Alleen Duitse muziek en tv En een keer een bezoekje aan een voorlichtingsdag voor de studie Duits in Groningen, heb ik je nu teleurgesteld?
Nee. Hoe zou jij mij nou kunnen teleurstellen, jij?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 13:25
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Filia Aquilae schreef op 17-05-2006 @ 11:09 :

Lieve mensen, ik ben er uit: basiscursus is zwaar, maar wel te doen. Het gaat helemaal lukken!
Succes ermee.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 19:14
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Misschien is dit iets voor je:

http://www.koxkollum.nl/cursus/frameset.htm om je alvast in de vakantie wat te vermaken en dan zit je er al een beetje in na de vakantie. Mij lijkt het wel nuttig!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 19:35
Filia Aquilae
Avatar van Filia Aquilae
Filia Aquilae is offline
Hey

Dankje! Ik heb ook op school privé-bijles gevolgd, dus ik zit al op een iets hoger niveau dan normaal zou zijn, als je geen Latijn hebt gehad. Maar aangezien ik een ramp ben in grammatica, zijn alle soorten oefeningen superwelkom! Tnx.
__________________
De fructu arbor cognoscitur
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.