Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2010, 18:11
Violet Vivian
Avatar van Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Ik zit op dit moment in VMBO-4 en stroom nog door naar de HAVO, maar ik ben toch al vrij veel bezig met mijn vervolgopleiding. Ik wil namelijk graag Nederlands of Engels studeren, maar ik weet niet of dit kan. Als ik Nederlands wil gaan studeren, met welke HBO-opleiding kan ik dan bij een universitaire studie komen? Een lerarenopleiding Nederlands van één jaar? Want ik wil geen leraar worden, maar echt iets met de taal doen in de vorm van schrijven. Engels lijkt me ook leuk om vertaler te worden, maar ik heb geen idee of daar aparte vertaalstudies/opleidingen voor zijn?
__________________
A mirror is a reflection of your soul and always shows you who you truly are.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2010, 18:54
Sudoku.
Avatar van Sudoku.
Sudoku. is offline
Volgens mij kan je inderdaad na één jaar HBO lerarenopleiding Nederlands de studie Nederlands gaan doen. Je moet wel bedenken dat tijdens de universitaire studies Nederlands en Engels niet zozeer leert schrijven, je behandelt ook veel andere onderwerpen zoals de cultuur, literatuur, geschiedenis, etc. Ik denk dus eigenlijk niet dat dat precies is wat je zoekt.

Er bestaat een speciale vertaalopleiding. Dit is op HBO niveau. De vertaalacademie bevindt zich in Maastricht (Hogeschool Zuyd). Zie ook http://www.vacmaastricht.nl/

Een hele goede site over HBO-opleidingen in het algemeen is http://www.carrieretijger.nl/opleiding, op deze website staat enorm veel nuttige informatie.

Succes!
__________________
Je bent zelf een signature.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 19:07
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij is het juist wel handig om literatuur, cultuur enz. te behandelen als je wilt schrijven. Zo krijg je meer ideeën en kun je betere teksten schrijven.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 17:07
YumYum
YumYum is offline
Ik ben met m'n hbo propedeuse leraren opleiding Nederlands naar de universitaire studie literatuurwetenschappen gegaan. En wij krijgen ook een vak Engels, maar ik moet wel zeggen dat dat een enorm pittig vak is en ze gaan ervan uit dat je als je begint al vwo+ niveau hebt. Is een studie zoals journalistiek niet meer iets voor je of iets anders met media. Geen idee wat voor soort teksten je wilt gaan schrijven?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 20:50
Violet Vivian
Avatar van Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Nederlandse cultuur/literatuur/geschiedenis etc lijkt me erg leuk, totaal geen problemen mee. Journalistiek heb ik overwogen, maar ik heb niet heel veel met de media. Ik wil me liever focussen op het schrijven van fictie, en daarvoor lijkt een taalstudie mij beter. Ik zal eens op de websites rondkijken!
__________________
A mirror is a reflection of your soul and always shows you who you truly are.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 22:34
Sudoku.
Avatar van Sudoku.
Sudoku. is offline
Citaat:
Nederlandse cultuur/literatuur/geschiedenis etc lijkt me erg leuk, totaal geen problemen mee. Journalistiek heb ik overwogen, maar ik heb niet heel veel met de media. Ik wil me liever focussen op het schrijven van fictie, en daarvoor lijkt een taalstudie mij beter. Ik zal eens op de websites rondkijken!
Oh, in dat geval zou ik je de studie Nederlandse taal en cultuur aanraden! (en dan het liefst de richting 'Taalbeheersing').
Je moet echter wel bedenken dat je nog een flink lange weg te gaan hebt, en dat de studie mogelijk ook wat pittig of zelfs hooggegrepen voor je kan zijn. Je moet het echt graag willen om het haalbaar te maken. Journalistiek is toch ook geen heel verkeerde keus voor je denk ik, maar dit is inderdaad wel meer op media gericht. Als ik jou was zou ik binnenkort eens een bezoekje brengen aan open dagen op Universiteiten en Hogescholen, die zijn volgende maand geloof ik alweer (november dus).
__________________
Je bent zelf een signature.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 00:29
Verwijderd
@Sudoku: van de richting Taalbeheersing ga je echt niet beter schrijven, hoor, in ieder geval geen fictie. Dat is meer argumentatieleer, tekstanalyse, communicatieve vaardigheden etcetera. Je leert er wel 'technisch' goed schrijven, maar dat zegt niks over je stijl en taalgebruik in fictie. Daarbij leer je ook als je afstudeert op literatuur of taalkunde meer dan genoeg over het schrijven in het algemeen, omdat je gewoon zo ontzettend veel essays en werkstukken moet schrijven

Op veel universiteiten hebben ze ook een vertaalrichting binnen studies, in een minor of zelfs een afstudeerrichting. Ook interessant, en je opleiding is een stuk breder dan wanneer je alleen maar een vertaalopleiding doet... Engels en Nederlands kun je allebei in met de propedeuse van de HBO lerarenopleiding Engels en Nederlands, inderdaad
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 09:21
Sudoku.
Avatar van Sudoku.
Sudoku. is offline
Citaat:
@Sudoku: van de richting Taalbeheersing ga je echt niet beter schrijven, hoor, in ieder geval geen fictie. Dat is meer argumentatieleer, tekstanalyse, communicatieve vaardigheden etcetera. Je leert er wel 'technisch' goed schrijven, maar dat zegt niks over je stijl en taalgebruik in fictie. Daarbij leer je ook als je afstudeert op literatuur of taalkunde meer dan genoeg over het schrijven in het algemeen, omdat je gewoon zo ontzettend veel essays en werkstukken moet schrijven
Oh, oke, bedankt. Dan had ik dat dus verkeerd begrepen.
__________________
Je bent zelf een signature.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Universitaire studie zonder Engels
....Chan....
14 28-01-2013 22:45
Studeren Vertaler Engels - welke studierichting???
VincentFernande
12 27-03-2012 19:56
Studeren Studie in Engeland
Fennapple
4 30-03-2011 18:56
Studeren studie kiezen
bobbyyy
4 11-02-2009 18:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plasterk wil studiebeurs afschaffen
Signy
122 08-11-2007 11:10
Lifestyle Dromen
WishfulDreaming
64 10-06-2003 14:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.