Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 15:42
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Daarstraks hadden we het er op school over.
Ken je iemand die blind geboren is of heb je zo al iemand ontmoet?
Hoe zien zij de wereld?
Want ze weten niet hoe de dingen eruit zien, hoe zien zij alles door hun "ogen"?
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:11
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 02-04-2004 @ 16:42 :
Daarstraks hadden we het er op school over.
Ken je iemand die blind geboren is of heb je zo al iemand ontmoet?
Hoe zien zij de wereld?
Want ze weten niet hoe de dingen eruit zien, hoe zien zij alles door hun "ogen"?
ze zienw aarschijnlijk niks he...

kijk: als jij denkt, dan vorm je ook beelden in je hoofd. dat komt omdat denken gaat mbv al eerder genomen waarnemingen. blinden hebben nooit gezien, dus ze denken niet met beelden.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:25
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
JaJ schreef op 02-04-2004 @ 20:11 :
ze zienw aarschijnlijk niks he...

kijk: als jij denkt, dan vorm je ook beelden in je hoofd. dat komt omdat denken gaat mbv al eerder genomen waarnemingen. blinden hebben nooit gezien, dus ze denken niet met beelden.
Inderdaad.

Maar wat ik me nog afvroeg, ze kunnen wel vormen waarnemen, door middel van aftasten, zouden ze zich dan vormen voor kunnen stellen ofzo, hoe zit dat?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 21:13
Dragon God
Dragon God is offline
maar ik denk dan wel kleurloos... ik heb geen idee
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 22:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 02-04-2004 @ 16:42 :

Ken je iemand die blind geboren is of heb je zo al iemand ontmoet?
Hoe zien zij de wereld?
Want ze weten niet hoe de dingen eruit zien, hoe zien zij alles door hun "ogen"?
Ik heb twee keer een blinde ontmoet waarmee ik gesproken heb. 1 keer in de trein en een klasgenootje.

Maar ik kan geen antwoord geven op je vraag. Beide blinden waren geboren blind, maar toch schenen ze een bepaalde voorstelling te hebben van de wereld. Het zal niet een juiste voorstelling zijn. Maar hoe die voorstelling is?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 23:50
thebbb
thebbb is offline
Ik heb zelf zeven jaar op een school voor visueelgehandicapten gezeten, en heb toen ook blinde klasgenootjes gehad.
Herkennen gaat voor blinden dan op de tast of geluid, dus ik neem aan dat de voorstelling van blinden daar ook op is gebaseerd. Het is moeilijker voor blinde kinderen een voorstelling van sommige dingen te maken (een bepaalde voorstelling van een berg is bijvoorbeeld amper mogelijk, behalve een rationele voorstelling). Net zoals het moeilijk is voor blinden zich dingen van een visuele wereld in te beelden, is het moeilijk voor zienden zich dingen van een niet-visuele wereld in te beelden. Zo denken de meeste niet-blinden dat een blinde "zwart ziet." In werkelijkheid ziet een volledig blinde met z'n ogen hetzelfde als met z'n pink: niks! Dat laatste weet ik omdat ik aan m'n linkeroog volledig blind ben (en daarmee ook geen onderscheid kan maken tussen licht en donker).
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 12:35
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-04-2004 @ 23:03 :
Ik heb twee keer een blinde ontmoet waarmee ik gesproken heb. 1 keer in de trein en een klasgenootje.

Maar ik kan geen antwoord geven op je vraag. Beide blinden waren geboren blind, maar toch schenen ze een bepaalde voorstelling te hebben van de wereld. Het zal niet een juiste voorstelling zijn. Maar hoe die voorstelling is?
niet een juiste voortselling???
die van ons wel dan?

ik denk dat die beeldvorming wordt gebaseerd op het gevoel van bepaalde texturen. je moet je namelijk eerst afvragen welke waarnemingsvorm na "zien" het meest dominant is van allen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 15:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JaJ schreef op 03-04-2004 @ 13:35 :
niet een juiste voortselling???
die van ons wel dan?


Mijn excuses Een niet overeenkomstige voorstelling

Ik stuur deze overigens door naa Lichaam en Gezondheid. Denk dat ie daar beter past.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 15:43
Verwijderd
ik heb wel eens gelezen dat ze wel licht en donker kunnen onderscheiden. Maar dat ze geen idee hebben hoe alles eruit ziet. Kleuren kunnen ze mss wel zien maar dan weten ze niet wat het is.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 17:09
Jules
Avatar van Jules
Jules is offline
Ik vraag me af of (maar dat denk ik wel), en hoe blind geborenen dromen
__________________
qkw <3
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 21:34
thebbb
thebbb is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 03-04-2004 @ 16:43 :
ik heb wel eens gelezen dat ze wel licht en donker kunnen onderscheiden. Maar dat ze geen idee hebben hoe alles eruit ziet. Kleuren kunnen ze mss wel zien maar dan weten ze niet wat het is.
Sommige blinden kunnen het verschil tussen licht en donker waarnemen. Sommige niet. Dat hangt er vanaf welk deel van het oog beschadigd is. Na een netvliesloslating is ook waarneming van licht en donker niet meer mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 00:12
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Lijkt me heel raar.. maar als je blind geboren bent dan weet je eigenlijk niet anders, je groeit ermee op en leert er dus mee leven.
Kan het me eigenlijk niet goed voorstellen wat je je dan indenken moet hoe alles eruit ziet, kleuren enzo
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 09:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
thebbb schreef op 03-04-2004 @ 22:34 :
Sommige blinden kunnen het verschil tussen licht en donker waarnemen. Sommige niet. Dat hangt er vanaf welk deel van het oog beschadigd is. Na een netvliesloslating is ook waarneming van licht en donker niet meer mogelijk.
Juist. De officiele definitie van blindheid houdt in dat je nog maar hooguit een-zoveelste-deel kunt zien (getallen weet ik nu even niet, zou ik wel op kunnen zoeken). Het verschil tussen blind en slechtziend is soms niet eens zo heel groot; dit hangt puur van de (DSM-IV-)definitie af. Sommige blinden kunnen nog enigszins vormen onderscheiden, anderen hebben nog lichtperceptie, anderen zien helemaal niets.
Ze gaan de wereld dan op andere manieren bekijken: door tast, geluid, en dergelijke. Zolang een blindgeboren kind goed begeleid wordt, zal zijn perceptie van de wereld behoorlijk 'goed' ontwikkeld worden.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 11:13
Rutger
Rutger is offline
wat ik me afvraag is hoe zij iets voorstellen, voor zichzelf.. als je zelf aan iets denkt, kun je het in gedachten "voor je zien", kunnen zij dat helemaal niet, of wel? Dus niet het daadwerkelijk zien, maar bijna net zoals een droom toch visualiseren?
__________________
[ Gereserveerd voor spam die mij binnen aanzienlijk korte tijd aanzienlijk veel geld opleverd. :p ]
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 12:21
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sooz schreef op 03-04-2004 @ 18:09 :
Ik vraag me af of (maar dat denk ik wel), en hoe blind geborenen dromen
Ja, dat doen ze.

Alleen niet in beelden, maar wel in ervaringen. Stel dat ze bijvoorbeeld dromen dat ze in een vliegtuig zitten. Dan voelen ze het ding trillen, ze horen de motor, ruiken misschien kerosine, voelen het ding zich in beweging zetten en loskomen van de grond etc.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 14:56
de Koe!
Avatar van de Koe!
de Koe! is offline
Citaat:
thebbb schreef op 03-04-2004 @ 00:50 :
Zo denken de meeste niet-blinden dat een blinde "zwart ziet." In werkelijkheid ziet een volledig blinde met z'n ogen hetzelfde als met z'n pink: niks! Dat laatste weet ik omdat ik aan m'n linkeroog volledig blind ben (en daarmee ook geen onderscheid kan maken tussen licht en donker).
Op een ander forum werd dit gesprek ook eens gevoerd en toen stelde ik ook dat blinden waarschijnlijk helemaal niets zien, ook geen zwart. Dat er dus echt gewoon een zintuig ontbreekt bij hen.

Maar nu begrijp ik toch iets niet: je ziet wel nog met je rechteroog, dus als je je rechteroog sluit, moet je toch wél zwart zien, want je ziet het zwart van je ooglid dat voor je rechteroog zit ... nee? Hoe komt het dan dat je toch weet wat je met je linkeroog niet ziet? Beetje onduidelijke vraag denk ik, maar ik hoop dat je het begrijpt en het mij kan uitleggen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 16:43
thebbb
thebbb is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 04-04-2004 @ 15:56 :
Op een ander forum werd dit gesprek ook eens gevoerd en toen stelde ik ook dat blinden waarschijnlijk helemaal niets zien, ook geen zwart. Dat er dus echt gewoon een zintuig ontbreekt bij hen.

Maar nu begrijp ik toch iets niet: je ziet wel nog met je rechteroog, dus als je je rechteroog sluit, moet je toch wél zwart zien, want je ziet het zwart van je ooglid dat voor je rechteroog zit ... nee? Hoe komt het dan dat je toch weet wat je met je linkeroog niet ziet? Beetje onduidelijke vraag denk ik, maar ik hoop dat je het begrijpt en het mij kan uitleggen
Ik weet niet zeker of ik je vraag snap eigenlijk.
Als ik m'n rechteroog dicht doe, zie ik inderdaad gewoon zwart daarmee. Net zoals iedereen. Het maakt echter voor het zien niet uit of ik m'n linkeroog dicht heb of ermee richting de zon kijk, op precies dezelfde manier als dat niks uitmaakt voor het zicht van je oor. M'n gezichtsveld houdt naar links toe gewoon "eerder" op dan je (rationeel) zou mogen verwachten.

Laatst gewijzigd op 04-04-2004 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 19:45
Jules
Avatar van Jules
Jules is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 04-04-2004 @ 15:56 :
Maar nu begrijp ik toch iets niet: je ziet wel nog met je rechteroog, dus als je je rechteroog sluit, moet je toch wél zwart zien, want je ziet het zwart van je ooglid dat voor je rechteroog zit ... nee? Hoe komt het dan dat je toch weet wat je met je linkeroog niet ziet? Beetje onduidelijke vraag denk ik, maar ik hoop dat je het begrijpt en het mij kan uitleggen
Citaat:
In werkelijkheid ziet een volledig blinde met z'n ogen hetzelfde als met z'n pink: niks!
__________________
qkw <3
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:09
sextinction
Avatar van sextinction
sextinction is offline
Ach wie zegt dat de voorstellign van een blinde nietj uist is
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 11:26
Verwijderd
Mijn neef is blind geboren, en voor zover ik weet denkt hij in geluid en gevoel. Vroeger bleef ik hem maar testen door dingen voor zijn ogen te houden en dingen in zijn handen te duwen, kijken of hij het kon herkennen. Met z'n handen ging dat eigenlijk altijd goed.
Hij leest ook braille met zijn vingers en daarin droomt hij ook wel eens, dat hij dus iets leest. Of dat hij iets vast heeft. Dus ja, hij droomt gewoon met wat hij wél kan.

Mja, je kan het wel eens 'voelen' pak een kubus, doe je ogen dicht en voel... zo voelt een blinde dat ook. Maar voor hem is dat gevoel belangrijker dan het zien (voor ons is het zien vaak belangrijker).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Rutger schreef op 04-04-2004 @ 12:13 :
wat ik me afvraag is hoe zij iets voorstellen, voor zichzelf.. als je zelf aan iets denkt, kun je het in gedachten "voor je zien", kunnen zij dat helemaal niet, of wel? Dus niet het daadwerkelijk zien, maar bijna net zoals een droom toch visualiseren?
Mijn neef droomt dus echt niet in beelden, maar in gevoel en geluid. Dus op die manier weet hij zaken te 'visualiseren' (terwijl het dat dus niet echt is).
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 19:12
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
lovetear schreef op 02-04-2004 @ 20:25 :
Inderdaad.

Maar wat ik me nog afvroeg, ze kunnen wel vormen waarnemen, door middel van aftasten, zouden ze zich dan vormen voor kunnen stellen ofzo, hoe zit dat?
Ik vraag me dit nog steeds af, weet iemand hoe dit zit?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 07-04-2004 @ 20:12 :
Ik vraag me dit nog steeds af, weet iemand hoe dit zit?
Wat zeg ik nou net boven je dan?
Ja dus, ze kunnen zich vormen voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 17:23
bappie15
bappie15 is offline
Hoi! En hier heb je dan iemand die zelf blind geboren is. Toen ik hier even rond zat te neuzen zag ik ineens je berichtje staan.

Maar hoe leg ik uit hoe ik me alles voor stel? Idd. kan ik me eigenlijk bij niets een beeld vormen. Ik zie dus helemaal niets voor me als iemand iets verteld. Soms wel lastig natuurlijk. Als jullie nog meer vragen hebben, hoor ik het wel. Er zijn niet zo heel veel mensen die echt helemaal blind geboren zijn. Ik weet dat ons gezin echt een uitzondering is, met 3 blinde kinderen, 2 gewoon ziende kinderen en 2 goed ziende ouders. Brand maar los met je vragen, zou ik zeggen. Ik vind het fijn om ze te beantwoorden, zodat er meer begrip in de wereld komt.

groetjes: Barbera
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 17:38
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
uh niet lullig bedoeld hoor barbera..
maar hoe kun je dit dan lezen
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 17:43
bappie15
bappie15 is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 08-04-2004 @ 18:38 :
uh niet lullig bedoeld hoor barbera..
maar hoe kun je dit dan lezen
Ik heb een laptop met brailleleesregel en een spraakprogramma die alle tekst op deze site voor rateld. Met een speciaal uitlees programma kan ik alle tekst op het internet lezen, als de site tenminste 'n beetje toegankelijk is. plaatjes zijn wel irritant, maar daar lees ik gewoon een beetje omheen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 14:01
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 08-04-2004 @ 18:43 :
Ik heb een laptop met brailleleesregel en een spraakprogramma die alle tekst op deze site voor rateld. Met een speciaal uitlees programma kan ik alle tekst op het internet lezen, als de site tenminste 'n beetje toegankelijk is. plaatjes zijn wel irritant, maar daar lees ik gewoon een beetje omheen.
Handig
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 21:51
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Tja de wereld van een blinde is kaler dan de onze in een bepaald opzicht: een boom bestaat pas wanneer zij hem voelen of het ruisen van de wind in de bladeren horen....voelen of horen zij hem niet, dan is hij er ook niet in hun wereld!

Wanneer het waait gaat er ineens een wereld voor ze open: dan zijn er ineens bomen, dan zijn er ineens gebouwen (te merken aan tochtstromen of hoe de wind erdoor of langs waait dat klinkt dan anders).
Is het windstil of horen ze weinig, dan is hun wereld ook kaler.

Niet dat hun wereld daardoor per definitie minder is dan de onze. Maar gewoon anders.
Ze ervaren de wereld door hun andere zintuigen, die meestal sterker ontwikkeld zijn dan bij een niet-blinde, zeker als ze al hun hele leven blind zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 22:05
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 08-04-2004 @ 18:43 :
Ik heb een laptop met brailleleesregel en een spraakprogramma die alle tekst op deze site voor rateld. Met een speciaal uitlees programma kan ik alle tekst op het internet lezen, als de site tenminste 'n beetje toegankelijk is. plaatjes zijn wel irritant, maar daar lees ik gewoon een beetje omheen.
Ben wel benieuwd hoe je hier kunt posten. Hoe typ jij? Je kan volgens mij wel een gewoon toetsenbord gebruiken want daar zitten op de f en de j toets zo'n streepje ter orientatie (voor 'blind' typen) maar gezien het feit dat je al je hele leven blind bent lijkt het mij dat je dat niet zult gebruiken omdat je je niet echt een goede voorstelling kan vormen van gewone letters die ziende mensen gebruiken. Lijkt mij dat je vooral -of alleen- de braille letters kent. Maar ik kan me vergissen

Ik vind het opvallend om te zien dat je ook afkortingen gebruikt als 'idd' voor inderdaad en ' 'n' voor 'een'.
Lijkt me toch raar klinken als dat voorleesprogramma dat opleest. Als je zo'n afkorting voor de eerste keer hoort lijkt me dat je dan denkt 'huh?'
Die msn-taal en breezertaal van tegenwoordig met allemaal cijfers en hoofdletters en afkortingen lijkt me ook moeilijk te volgen als je blind bent. Als zo'n programma dat voorleest lijkt het mij dat je er niks van kunt maken. Hoofdletters hoor je dan wel niet, maar al die cijfers en afkortingen lijken me dan wel lastig. Je hebt niet echt een voorstelling van ons 'schrift' misschien en dan lijken die cijfers ertussen denk ik (lijkt mij) ook heel raar. Je weet misschien niet dat een 3 wel een beetje iets van een 'e' wegheeft en dat soort dingen als je het ziende schrift niet kent.

Ben toch wel benieuwd hoe dit zit, dit typen?

Groetjes, tulpje6
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:21
bappie15
bappie15 is offline
Ik zal proberen het zo goed mogenlijk uit te leggen.

Natuurlijk weet ik het beste hoe de brailleletters er uit zien. toch type ik op een gewoon toetsenbord, en gebruik de f en de j als uitgangspunt. van daar uit kan ik minstens zo snel typen als een goed ziende, misschien nog wel sneelr omdat ik dagelijks achter de computer zit met school en zo. Toch weet ik een heel klein beetje hoe jullie letters er uit zien, kan mijn eigen naam schrijven. Haha, moet je wel weten dat het mijn naam is maar als je het weet valt er wel wat van te maken. Ik type eigenlijk gewoon blind, en dan letterlijk. Met die smiles bij msn en zo is het soms wel lastig, maar veel afkortingen ken ik. Ik kijk bijna nooit gek als mijn spraak iets geks voor leest, gewoon omdat ik het al vanaf groep 7 doe en er helemaal aan gewend ben. Het betekend niet dat ik niet slechter kan lezen of schrijven, alleen omdat ik blind ben. Lezen doe ik heel graag in braille, maar een probleempje is dat je na anderhalf uur stijve vingers krijgt. Ik luister vaak ook naar een voorgelezen boek op cd-rom. Dat word voorgelezen bij de blindenbibliotheek.

Ik hoop dat je nu weer een beetje genoeg weet, en als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. Ik weet dat het moeilijk voor te stellen is als je die dingen nog nooit hebt gezien. Wij thuis zijn er hier aan gewend, en scheldwoorden zoals blinde kip vallen wel eens thuis als we gek aan het doen zijn. Maar ja, wat wil je met een broer van 16 en broertje van 11 die ook blind zijn. Zelfs mijn ouders kunnen er wat van om ons af en toe een beetje te pesten Kunnen we tegen hoor! als het maar niet menens is. Groetjessssss!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:53
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 11-04-2004 @ 14:21 :
*tekst*
En is het niet mogelijk ofzo een operatie te laten doen dat je terug kunt zien?
Nog nooit aan gedacht ofzo?
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:08
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 08-04-2004 @ 18:43 :
Ik heb een laptop met brailleleesregel en een spraakprogramma die alle tekst op deze site voor rateld. Met een speciaal uitlees programma kan ik alle tekst op het internet lezen, als de site tenminste 'n beetje toegankelijk is. plaatjes zijn wel irritant, maar daar lees ik gewoon een beetje omheen.
aha sorry dat ik t vroeg hoor..
twas niet lullig bedoelt vraag me gewoon af hoe zoiets dan werkt
tof dat je dan toch op zon forum actief kunt zijn
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:12
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 11-04-2004 @ 14:21 :
Ik zal proberen het zo goed mogenlijk uit te leggen.

Natuurlijk weet ik het beste hoe de brailleletters er uit zien. toch type ik op een gewoon toetsenbord, en gebruik de f en de j als uitgangspunt. van daar uit kan ik minstens zo snel typen als een goed ziende, misschien nog wel sneelr omdat ik dagelijks achter de computer zit met school en zo. Toch weet ik een heel klein beetje hoe jullie letters er uit zien, kan mijn eigen naam schrijven. Haha, moet je wel weten dat het mijn naam is maar als je het weet valt er wel wat van te maken. Ik type eigenlijk gewoon blind, en dan letterlijk. Met die smiles bij msn en zo is het soms wel lastig, maar veel afkortingen ken ik. Ik kijk bijna nooit gek als mijn spraak iets geks voor leest, gewoon omdat ik het al vanaf groep 7 doe en er helemaal aan gewend ben. Het betekend niet dat ik niet slechter kan lezen of schrijven, alleen omdat ik blind ben. Lezen doe ik heel graag in braille, maar een probleempje is dat je na anderhalf uur stijve vingers krijgt. Ik luister vaak ook naar een voorgelezen boek op cd-rom. Dat word voorgelezen bij de blindenbibliotheek.

Ik hoop dat je nu weer een beetje genoeg weet, en als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. Ik weet dat het moeilijk voor te stellen is als je die dingen nog nooit hebt gezien. Wij thuis zijn er hier aan gewend, en scheldwoorden zoals blinde kip vallen wel eens thuis als we gek aan het doen zijn. Maar ja, wat wil je met een broer van 16 en broertje van 11 die ook blind zijn. Zelfs mijn ouders kunnen er wat van om ons af en toe een beetje te pesten Kunnen we tegen hoor! als het maar niet menens is. Groetjessssss!
vind het echt heel goed dat je zo toch lekker op internet actief bent.. want veel mensen die msnen en forummen veel en lijkt me toch best vervelend als je dat moet missen allemaal...
echt petje af dat je t ook goed uit legt want ik ben echt gewoon geinteresseert (was stiekem een beetje bang dat iemand t verkeerd op zou vatten eerlijk gezegd)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:55
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Nog een vraagje voor bappie15:

Om te beginnen, idd petje af voor de manier waarop je met je blindheid omgaat. Echt wel leuk voor je!

Maar ik vroeg me af welke soort blindheid je dan had? Ik heb er nog over moeten leren in school en toen leerden we dat sommigen de tunnelvisie hadden, dus wel een stukje konden voor zich uitkijken, maar niet rondom zich. Misschien wat raar uitgelegd, maar het komt er op neer dat je dus een stukje voor je ziet en alles erom is dus zwart. Je hebt dan ook het omgekeerde, dat je een zwarte plek voor je ziet, maar dan wel de rest.
Ik weet niet of je het begrijpt, maar zie jij op één van die manieren? Of zie je echt totaal niets?

Mijn leraar beweerde dat iedereen nog iets kan waarnemen. Maar dat is een beetje moeilijk te geloven, vind ik.
Hij vertelde me ook dat blinden eigenlijk een soort van zesde zintuig hebben en daardoor heel goed afstanden en ruimten konden inschatten. Dit vooral door geluiden, om precies te zijn weerkaatsingen. Of iets hol klinkt, of eerder dof...en dit zouden jullie dan weten door zelf een geluidje te maken. Op die manier zouden jullie dan weten of je in de buurt komt van een muur of dat er veel mensen aanwezig zijn in een ruimte (als die mensen bijvoorbeeld muisstil zijn).
Zo gaf hij ook het voorbeeld van twee jongens die achter elkaar aanholden in de instelling waar ze verbleven, zonder tegen iets te lopen.

Droom jij dan over woorden, of dingen die je voelde met je handen of zo? Kan je dat een beetje beschrijven?

En misschien nogal indiscreet en daar moet je dan ook niet op antwoorden (je bent eigenlijk tot niets verplicht!): Wordt je verliefd op een stem?

Ik weet dat het een hele hoop dingen zijn die ik hier nu neerschrijf en hoop eigenlijk dat het niet te lastig voor je is om dit allemaal te lezen (luisteren).
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 21:22
bappie15
bappie15 is offline
Hoi! Ik zal je vragen zo goed mogenlijk proberen te beantwoorden.

Natuurlijk vat ik de meeste dingen heel goed op, toch heb ik af en toe wel momenten waarop het even niet zo makkelijk in gaat. wat je leraar zei, over dat mensen altijd nog wel iets kunnen zien, dat slaat nergens op. Ik zie niets, geen schaduwen, geen beelden. Ik onderscheid wel het verschil tussen licht en donker. ik weet niet of ik daar verder op in moet gaan omdat het ontsettend moeilijk is om uit te leggen. Want ik weet ook niet of het zwart is als het donker is, omdat ik gewoon niet weet wat de kleur zwart is.

Dat geluiden maken om iets te bepalen herken ik. Afstanden kan ik vaak wel goed inschatten, wat jij beschreef klopt dus aardig. Dromen doe ik, net zoals het normaal gaat zonder beelden. Ik geloof wel dat ik gewoon de dingen voel en zo, maar gewoon niets zien. dat kan natuurlijk ook niet als je nooit iets hebt gezien. Het maakt niet uit, die vraag over verliefd zijn. Ik heb al ruim 3 maanden verkering. Hoe leg ik nou uit hoe ik verliefd op 'm ben geworden? Ik denk op zijn manier van praten, zijn stem ook natuurlijk, omdat uit te leggen is niet echt makkelijk. Omdat ik zijn uiterlijk niet zie (wat soms best rot is), let ik veel meer op zijn innerlijk, en vaak heb ik dingen dor die anderen misschien niet zo snel opvallen. Je hoefd iemand niet te zien om van iemand te houden, dat blijkt wel. Maar vooral het begin is niet makkelijk, je begrijpt wel... oogkontact enz.! Ik hoop dat je vragen zo goed genoeg zijn beantwoord. of ben ik nog iets vergeten? Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel. Ik vind een vraag niet snel gek, komt denk ik omdat ik er al zo veel beantwoord heb.

Groetjes: Barbera
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 21:28
bappie15
bappie15 is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 11-04-2004 @ 14:53 :
En is het niet mogelijk ofzo een operatie te laten doen dat je terug kunt zien?
Nog nooit aan gedacht ofzo?
Nu ik verder kijk op deze pagina zie ik dat er nog berichten waren die ik niet had gelezen. Is het nadeel als ik niet de hele pagina kan zien. lees het laatste bericht en denk dan dat dat alles is. sorry, 'k zal voortaan beter opletten!

Een operatie is niet mogenlijk. Als dat gekund zou hebben zouden mijn ouders er alles voor gedaan hebben om ons weer te laten zien. Ik weet niet of ik het nu nog aan zou kunnen, om ineens alles te kunnen zien. Kunnen jullie je misschien niet voorstellen, maar als je nooit iets hebt gezien... Als ik nog een belangrijke vraag perongeluk niet heb gelezen, sorry dan en schrijf het dan nog ff please.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 22:07
Sithan
Sithan is offline
Ik denk niet dat iemand die ziet of ooit gezien heeft kan voorstellen, hoe iemand die blind geboren is zich een voorstelling in zijn hoofd maakt....
Ik bedoel hersenen blijven gewoonweg mysterieus
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 08:18
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm.. blindzijn hoeft niet altijd te komen door dat er een afwijking in het oog zit.....

Maar met blindzijn valt heel goed te leven! In een land zoals Nederland zijn zo ontzettend veel dingen mogelijk kwa aanpassingen, wat dat betreft mogen we blij zijn dat we in een land als dit wonen..

En oi Barbera!
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 13:25
bappie15
bappie15 is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 13-04-2004 @ 09:18 :
Hmm.. blindzijn hoeft niet altijd te komen door dat er een afwijking in het oog zit.....

Maar met blindzijn valt heel goed te leven! In een land zoals Nederland zijn zo ontzettend veel dingen mogelijk kwa aanpassingen, wat dat betreft mogen we blij zijn dat we in een land als dit wonen..

En oi Barbera!
Jah, je hebt gelijk. Ik heb contact met blinden en ook slechtzienden uit belgie, en alleen van hen hoor ik al hoe anders er daar met blinden om gegaan word. De aanpassingen zijn hier ook goed geregeld. Toch is er nog wel veel onbegrip, en ook via dit forum wil ik een beetje meer bekendheid geven. Mijn blindheid is een erfelijke aandoening. Mijn ouders zijn allebei dragers. Toch hoeven mijn kinderen als ik die krijg, niet blind te zijn gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 14:55
Hagel
Hagel is offline
Ik ben halfblind en zie met mijn rechteroog gewoon niks, hij zit er niet voor mijn gevoel.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 15:06
bappie15
bappie15 is offline
Citaat:
Narod schreef op 13-04-2004 @ 15:55 :
Ik ben halfblind en zie met mijn rechteroog gewoon niks, hij zit er niet voor mijn gevoel.
Lijkt me wel irritant. Heb je dan ook veel peperkingen op school en zo, of kun je bijna alles gewoon zoals lezen en zo? Misschien is het met sommige dingen wel rot omdat je niet het overzicht hebt met twee ogen. Heb je nooit iets gezien met je rechter oog?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 16:04
thebbb
thebbb is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 08-04-2004 @ 18:23 :
Hoi! En hier heb je dan iemand die zelf blind geboren is. Toen ik hier even rond zat te neuzen zag ik ineens je berichtje staan.

Maar hoe leg ik uit hoe ik me alles voor stel? Idd. kan ik me eigenlijk bij niets een beeld vormen. Ik zie dus helemaal niets voor me als iemand iets verteld. Soms wel lastig natuurlijk. Als jullie nog meer vragen hebben, hoor ik het wel. Er zijn niet zo heel veel mensen die echt helemaal blind geboren zijn. Ik weet dat ons gezin echt een uitzondering is, met 3 blinde kinderen, 2 gewoon ziende kinderen en 2 goed ziende ouders. Brand maar los met je vragen, zou ik zeggen. Ik vind het fijn om ze te beantwoorden, zodat er meer begrip in de wereld komt.

groetjes: Barbera
Jij = zusje van Pieter?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 16:23
bappie15
bappie15 is offline
Citaat:
thebbb schreef op 13-04-2004 @ 17:04 :
Jij = zusje van Pieter?
Yep, idd. En jij?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 16:29
thebbb
thebbb is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 13-04-2004 @ 17:23 :
Yep, idd. En jij?
Ik = ex-klasgenoot van Pieter
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 16:46
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
bappie15, bedankt dat je zo uitgebreid op mijn vragen hebt geantwoord.

En over die mogelijkheid tot terug kunnen zien, ik heb eens gehoord over een man die blind geboren was en op zijn 40ste een operatie onderging.
Toen hij weer een beetje kon zien daardoor, wenste hij dat hij nooit die operatie ondergaan was, aangezien hij de wereld kende via tast, was het moeilijk opeens dingen te gaan herkennen via het zicht.
Hij herkende het voorwerp vlugger en beter door eraan te voelen, dan het te zien.

Het grootste verschil in dingen waarnemen is dat ziende mensen eerst alles waarnemen en dan pas details opmerken. Bv. 'ah ik zit hier in een klaslokaal en kijk daar staan banken, een bord, krijtjes...' Bij slechtziende of blinde mensen tasten zij eerst aan de banken, het bord, de krijtjes, de stoelen...en dan pas weten zij dat zij in een klaslokaal zijn.
(Natuurlijk zal een blinde of slechtziende wel weten dat hij in een klaslokaal is als hij er al eerder is geweest, ik spreek nu over een nieuwe situatie.)

En, bappie15, als het niet klopt wat ik zeg, mag je het gerust zeggen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:33
bappie15
bappie15 is offline
De situatie die jij beschreef klopt hoor, zo gaat het vaak wel! Maar ookal kom je in een nieuwe omgeving, toch heb je soms snel door waar je bent ookal heb je nog niets gevoeld. Is natuurlijk niet altijd zo. Wij hebben hier ook wel eens aan operaties gedacht, wat ik al eerder schreef kan het gewoon niet. Onze aandoening is een probleem met het netvlies. de beelden komen wel op het netvlies, maar worden dan niet verder doorgegeven.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:38
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
ik had wel es gehoord van iemand die was blind geboren, maar die had wel dromen en beschreef een watermeloen ofzo
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 18:27
bappie15
bappie15 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 13-04-2004 @ 18:38 :
ik had wel es gehoord van iemand die was blind geboren, maar die had wel dromen en beschreef een watermeloen ofzo
Eerlijk gezegd lijkt me dat sterkt. als je blind bent geboren, kun je iets niet beschrijven vanuit een droom. Waarscheinlijk heeft die gene het beschreven hoe hij het zich zelf voorstelde, of wat hij voelde. Had hij het ook over kleuren, of weet je dat niet?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 22:02
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
bappie15 schreef op 13-04-2004 @ 16:06 :
Lijkt me wel irritant. Heb je dan ook veel peperkingen op school en zo, of kun je bijna alles gewoon zoals lezen en zo? Misschien is het met sommige dingen wel rot omdat je niet het overzicht hebt met twee ogen. Heb je nooit iets gezien met je rechter oog?
Ik heb het gekregen toen ik anderhalf was, hersenvliesontsteking, dus ik heb het zien met dat oog niet bewust meegemaakt. Ben er totaal aangewend, ik schijn geen diepte te kunnen zien maar daar merk ik zelf niks van. wat je niet kent mis je niet. Ik ga zelf binnekort wel een afspraak maken bij dat oogziekenhuis (naam vergeten) want ik heb zo'n 10 jaar geleden na laten kijken of er wat aan te verhelpen was, maar dat was toen niet het geval, toch zijn er heel wat ontwikkelingen geweest de laatste jaren dus ik ga het maar eens allemaal nalopen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 09:09
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
Als je jong slechtziend of blind word dan kunnen je hersenen dat nog heel goed aan. Die passen zich zo snel aan.. Als je het op latere leeftijd krijgt is dat veel moeilijker voor de hersenen...
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Abortus naar aanleiding van een ander topic
***ailá***
108 14-04-2007 16:30
Drugs & Alcohol [blind/doof] -> hallucigenen
KrizzZzZZzzjE :P
6 12-04-2007 16:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederlandse moslims: Theo van Gogh moet stoppen met columns in Metro
naam onbekend
218 09-04-2004 14:50
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken mensen de veel van genetica kennen?
druiveke
18 16-10-2003 18:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Communistisch Nederand
Stalin
9 27-11-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.