Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2009, 23:41
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Hoi lieve Letterenleden,

Naar aanleiding van een PM open ik dit topic. Is er animo voor weer een verhalenwedstrijd? Ideeen over een thema? Doen we deze keer een jury?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2009, 10:01
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Verhalenwedstrijd ik zie het wel zitten.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 10:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, leuk. Jury kunnen we inderdaad proberen?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 11:35
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Yup. Ik vind het wel leuk om een verhalenwedstrijd te gaan houden. En een jury lijkt me ook prima.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 11:52
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Ik wil heel graag meedoen! En jury is prima, maar ik wil wel alle verhalen kunnen lezen.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 12:18
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
En over thema's gesproken, het maakt mij niets uit wat het wordt als het maar niet Middeleeuwen of Science Fiction wordt.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 12:59
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Ik wil heel graag meedoen! En jury is prima, maar ik wil wel alle verhalen kunnen lezen.
Die worden sowieso gepost lijkt me (of niet dan?)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 13:23
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Die worden sowieso gepost lijkt me (of niet dan?)
Natuurlijk.(althans, hoop ik toch)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 13:29
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
I'm in.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 13:36
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Citaat:
I'm in.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 13:46
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Leuk!

Thema-ideeen?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 13:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Geen thema?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 14:43
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Jawel toch? Anders kun je toch ook nooit goed beoordelen?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 14:46
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Als er geen thema is hebben de schrijvers natuurlijk meer vrijheid maar dan is het ook moeilijker om een verhaal te schrijver, lijkt mij. Als er een thema is heb je een idee waarover je verhaal zou moeten gaan.

Ik stel voor:

- Een bijzondere coming out?
- Prehistorie of oud Egypte/Griekenland/Rome?

Meer ideeën heb ik even niet.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 14:47
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Bijzondere coming out? Wat stel jij je daarbij voor?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:04
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Weet niet. In ieder geval een coming out maar dan onder extreme/bijzondere omstandigheden?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:05
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Is dat niet wat ingewikkeld?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:12
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ja, misschien wel. Maar het was maar een voorstel.

Iets anders:

- Het verhaal van de nudist?
- Een eigen sprookje verzinnen? (Met een moraal natuurlijk)
- Een verhaal over hoe het voelt om geboren te worden/dood te gaan?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-07-2009, 15:16
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Als er geen thema is doe ik misschien wel mee.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:17
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik wil juist wel graag een thema, maar wel iets abstracts waar je veel kanten mee op kunt. Anders weet ik nooit zo goed wat te schrijven.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:18
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Als er geen thema is doe ik misschien wel mee.
That's the spirit!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:22
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ik wil juist wel graag een thema, maar wel iets abstracts waar je veel kanten mee op kunt. Anders weet ik nooit zo goed wat te schrijven.
Dit.
Het sprookjesidee vind ik wel wat.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:26
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Lijkt het sprookjesidee niet teveel op het vorige thema, middeleeuwen?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, ik heb voor de vorige wedstrijd al een sprookje bedacht. Aangezien jullie dat collectief stom vonden terwijl ik het geniaal vond, ga ik dat niet nog eens doen

Mij lijkt geen thema me wel eens leuk, omdat er dan meer diversiteit is (en omdat Reynaert dan mee doet ) en je mag doen wat je wilt. Maar ik snap dat een thema ook fijn kan zijn, omdat je dan een aanknopingspunt hebt. Maar dan stel ik voor dat het thema heel breed is, bijvoorbeeld een kleur of zo, wat nog niet eens duidelijk hoeft terug te komen in je verhaal ook.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:33
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
@ Fizzle:
Waarom? Er waren wel sprookjesachtige verhalen bij, maar ook 'normale' verhalen, toch? En het onderwerp 'sprookjes' is natuurlijk heel breed; het hoeft niet realistisch te zijn, en het kan in de toekomst afspelen of in het verleden.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2009, 15:35
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Idee van Vogelvrij is ook , vind ik.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:42
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Eigenlijk maakt het voor mij niets uit of er wel of geen thema is, want ik kan toch alleen maar iets schrijven als ik een kunstzinnige bui heb.

Dus een kleur o.i.d. of geen thema vind ik ook wel goed.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 16:50
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als er geen thema is, denk ik niet dat ik meedoe trouwens.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 16:58
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Als er geen thema is, denk ik niet dat ik meedoe trouwens.
Haha, dan verzin ik voor jou toch een thema.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 17:11
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het lijkt me niet te beoordelen als er geen thema of restrictie is.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 17:25
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Het lijkt me niet te beoordelen als er geen thema of restrictie is.
Knap dan dat het bij literaire prijzen nooit zo'n probleem is om zonder thema of restricties boeken te beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 18:09
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het lijkt me niet te beoordelen als er geen thema of restrictie is.
Waarom niet? Een verhaal is toch een verhaal, dat beoordeel je toch niet alleen op hoe het met het thema om gaat, dat gaat toch ook over stijl opbouw enzovoorts?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 18:44
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Waarom niet? Een verhaal is toch een verhaal, dat beoordeel je toch niet alleen op hoe het met het thema om gaat, dat gaat toch ook over stijl opbouw enzovoorts?
True, maar toch is het dan veel moeilijker. Je kiest een onderwerp waar de deelnemers verhalen omheen maken, zoals de vorige verhalenwedstrijden. Als je geen onderwerp hebt, kun je niet beoordelen naar aanleiding van het onderwerp en is beoordelen dus heel lastig.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 18:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De vorige verhalenwedstrijden hadden toch ook niet altijd een thema? Ik snap het punt van beoordelen eigenlijk niet, bij zoveel wedstrijden heb je geen thema, dat maakt daar toch ook niet uit (zie Reynaerts punt). De aanleiding van het onderwerp is toch totaal niet relevant voor de kwaliteit van het verhaal?

Maar als jullie een thema willen, kan dat wel gewoon hoor
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 18:59
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
flyaway naamzoek
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 19:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat flyaway wel in haar eigen topic zal kijken hoor
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-07-2009, 10:33
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline


Ik begrijp dat ik de knoop moet doorhakken?
Een mogelijk probleem dat hierbij een rol speelt, is dat niemand de beoordelingscriteria van de jury weet. Iedereen heeft daar vast andere ideeen over, en het lijkt me ook niet eerlijk als het een beoordelingsformulier wordt (zoals je boekverslagen op school worden nagekeken). Maar een jury bestaat uit mensen en die hebben eigen ideeen en meningen. Daarvoor lijkt een publieksprijs en een juryprijs mij een redelijk idee.

Waarom wel/geen thema?
Nadeel kan zijn dat het niet helemaal in je straatje ligt. Maar een thema kan heel vrij genomen worden, het hoeft maar een beetje in je verhaal te zitten als je er niets mee wilt en voor mensen die niet kunnen kiezen geeft het juist een opstapje.

Moet een jury kijken naar hoe goed het thema in het verhaal verwerkt is? Want dat kan een punt zijn. Dat is bij laatste posts eigenlijk de vraag.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 12:05
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Flyaway, je hebt de knoop niet echt doorgehakt, enkel meer vragen opgeroepen.

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is als er een publieks- en juryprijs is.

Maar doen we dan wel of geen thema?
En als er een thema is, moet de jury natuurlijk wel kijken of de thema goed verwerkt zit in het verhaal maar ik vind dat het belangrijker is hoe het verhaal geschreven is, opbouw, spanning, spelling/grammatica enzovoorts.

Wie gaat de knoop nou écht doorhakken? Wel of geen thema?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 12:46
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Toen ik aan het eind van de vorige wedstrijd voorstelde dat er een jury- en een publieksprijs zou zijn, vond iedereen dat een belachelijk idee

edit: Ik vind trouwens dat spelling en grammatica niet echt moet meetellen. Natuurlijk krijgt je verhaal minder punten als je het in breezertaal schrijft, maar het zou oneerlijk zijn als iemand die dyslectisch is, niet zou kunnen winnen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:06
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
De vorige keer was er een thema dus nu een keer niet? Voor diegenen die dan toch graag binnen een bepaald thema schrijven verzin ik er wel één, no problem.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:19
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Okey, als je dyslectisch bent kun je er niets aan doen, maar ben je dat niet en je neemt niet de moeite om je verhaal na te kijken op spelling en grammatica fouten is het je eigen schuld. Maar goed, dat weegt inderdaad minder. Maar waar moet de jury dan op letten? Misschien naar het verhaal in z'n geheel?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:37
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Misschien moet de persoon die het verhaal heeft geschreven en dyslectisch is, dat erbij vermelden. Dan kan de jury dat minder zwaar afwegen?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 15:47
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Flyaway, je hebt de knoop niet echt doorgehakt, enkel meer vragen opgeroepen.
Het was ook niet de bedoeling om de knoop al door te hakken, maar om dat te doen had ik eerst wat meer meningen nodig

Citaat:
Misschien moet de persoon die het verhaal heeft geschreven en dyslectisch is, dat erbij vermelden. Dan kan de jury dat minder zwaar afwegen?
Goed idee
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 15:55
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Mijn mening is dat het ook mogelijk om de schrijvers een keuze te bieden tussen het schrijver naar een bepaald thema of schrijver zonder een thema. Dat klinkt misschien een beetje raar maar kan volgens mij wel, want Reynaert wilde toch al een thema verzinnen voor mensen die dat liever hadden.

Dus wat nou als we als thema een kleur o.i.d. nemen? Dan kun je kiezen of je wel of niet schrijft met een thema.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 16:32
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Kan dat alleen als je als thema een kleur neemt?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 16:35
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is als er een publieks- en juryprijs is.
Nee hoor, ik ben het daar helemaal niet mee eens. Omdat de jury in deze wedstrijd zo ongeveer hetzelfde is als het publiek, dus het lijkt me onzin om daar een tweedeling in te maken. Als we een jury doen, dan doen we gewoon één prijs, lijkt me.

Verder vind ik dat je spelfouten en zeker grammaticafouten wel degelijk mee mag nemen in je beoordeling. Spelfouten worden vaak al door Word opgespoord en als je dyslectisch bent of slecht in grammatica, dan moet je aan iemand anders vragen om de fouten eruit te halen voordat je je verhaal opstuurt.

Verder vind ik nog steeds dat het wel weer eens leuk is om geen thema te hebben, maar als mensen daar zoveel problemen mee hebben, vind ik ggcy8's idee ook prima. Hoeft niet per se een kleur te zijn, mag ook iets anders abstracts zijn, het gaat er dan maar om dat sommige mensen even een aanknopingspunt hebben, toch?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 16:42
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Nee hoor, ik ben het daar helemaal niet mee eens. Omdat de jury in deze wedstrijd zo ongeveer hetzelfde is als het publiek, dus het lijkt me onzin om daar een tweedeling in te maken. Als we een jury doen, dan doen we gewoon één prijs, lijkt me.

Verder vind ik dat je spelfouten en zeker grammaticafouten wel degelijk mee mag nemen in je beoordeling. Spelfouten worden vaak al door Word opgespoord en als je dyslectisch bent of slecht in grammatica, dan moet je aan iemand anders vragen om de fouten eruit te halen voordat je je verhaal opstuurt.

Verder vind ik nog steeds dat het wel weer eens leuk is om geen thema te hebben, maar als mensen daar zoveel problemen mee hebben, vind ik ggcy8's idee ook prima. Hoeft niet per se een kleur te zijn, mag ook iets anders abstracts zijn, het gaat er dan maar om dat sommige mensen even een aanknopingspunt hebben, toch?
Ja, dat is wel de bedoeling, een aanknopingspunt bieden. En natuurlijk hoeft het niet per se een kleur te zijn, was maar een voorbeeld.

En ow, geen twee prijzen, ook goed. Daar is toch niemand tegen?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 08:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ga nu drie dagen naar een poëziefestival, als ik terug kom, dan vind ik dat iemand maar beslist moet hebben
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 11:32
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Nou zeg.

Er kan toch, terwijl de jury aan het beslissen is, een poll geopend worden zodat de mensen kunnen stemmen op hun favoriete verhaal? Dan is er geen 'echte' publieksprijs maar kun je nog wel zien welk verhaal het publiek het beste vond.

Iemand anders moet maar een beslissing nemen of we nou wel of geen thema doen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 21:53
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Waarom wordt er überhaupt met een jury gewerkt? En wie zitten daar dan in? Ik ben een tijdje 'uit' letteren geweest dus ik weet niet wat er allemaal veranderd is en waarom, maar vroeger kon je gewoon stemmen en het verhaal met de meeste punten wint. Waarom is dat veranderd?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Daar is hij dan: De winnaar van de verhalenwedstrijd is...
Ieke
28 16-11-2009 20:45
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Thema?
flyaway
41 16-04-2009 21:03
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] 30 januari?
Verwijderd
49 03-03-2007 11:59
Verhalen & Gedichten Nedersaksische verhalen wedstrijd
Blood Fire Rage
13 31-10-2006 16:31
Beleidszaken nieuw deelforum?
Shitonya
30 26-03-2004 20:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.