Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 23:50
Lenny K
Avatar van Lenny K
Lenny K is offline
Op het moment heb ik een discussie met een vriend.
Hij zegt dat inbrekers aan hun uiterlijk te herkennen zijn (oa. zwarte kleren, stoppelbaard en muts)
Ze kleden zich onbewust zo. Het argument is, dat mensen die bepaalde handelingen uitvoeren, ook bepaalde uiterlijke eigenschappen hebben. Dus andersom ook, volgens hem, dat vindt hij logisch. Hij durft zelfs te beweren dat, wanneer ik me kleed zoals een inbreker, ik zelf ook inbreek-neigingen zal krijgen. Dan moet het wel volkomen goed gebeuren, het verkleden.
Hij zegt dat het argument (dat mensen die bepaalde handelingen uitvoeren, ook bepaalde uiterlijke eigenschappen hebben en andersom) uit onderzoeken van de UvA gebleken is. (de uiterlijke kenmerken die iemand en inbreker maken of andersom, heeft hij zelf uit waarnemingen bepaald)
Totdat ik het geverifieerd heb, geloof ik er geen hol van. Wat zeggen jullie?
__________________
Freedom is indivisible. As soon as one starts to restrict it, one enters upon a decline on which it is difficult to stop.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 00:16
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Er zit een heeeele kleine kern van waarheid in en dat blaast hij ontzettend op. Mensen kleden zich over het algemeen meer zoals de groep waar ze al bij horen. En natuurlijk ga je je anders gedragen als je je uiterlijk compleet verandert, maar dat is meer om even de voor en de nadelen van je nieuwe uiterlijk uit te proberen want andere mensen kijken ook anders naar je. Het inbrekerdeel is complete bullshit omdat inbrekers er bewust niet als 'de inbreker' uit willen zien.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:29
Lenny K
Avatar van Lenny K
Lenny K is offline
nu komt het: onbewust kleden ze zich dus wel zo. EN, zegt hij, als ze zich anders gaan kleden zijn ze dan dus geen inbrekers meer. het vreemde aan het hele verhaal is, dat die gast een ontzettend intelligente kerel is en dat ik eerst dacht dat het een geintje was, hij benadrukt dat het dat niet is.
__________________
Freedom is indivisible. As soon as one starts to restrict it, one enters upon a decline on which it is difficult to stop.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 10:53
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Nee.

Het punt is dat mensen de neiging hebben een totaal plaatje van zichzelf te vormen. Zij kennen zichzelf een bepaalde eigenschap toe (of een bepaalde mate van een eigenschap) en als bepaalde andere kenmerken daar ook bij in het straatje passen zullen ze die kenmerken ook (deels onbewust) aan gaan nemen.

Experiment (van Zimbardo? Of Milgram? Ofzo...): je zet een aantal mensen in verplegersuniform in een zaaltje. Dan gebeurt er medisch gezien iets met iemand. De mensen met uniformpjes zullen zich (door het dragen van de pakjes en de aanpassing aan hun zelfbeeld) verantwoordelijk gedragen zoals een verpleger dat zou doen. Er is een significant verschil met mensen zonder pakje.

Mensen zoeken dus naar een totaalplaatje van een bepaalde trek en passen zich daarop aan. Zo was het geloof ik.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:28
Verwijderd
Er zit een correlatie tussen de houding die je hebt en de handelingen die je doet of wilt doen en het uiterlijk dat je aanneemt, dat denk ik wel. Er zit zeker geen causaal verband tussen, maar wel enig verband.

Andersom zit er zelfs geen zwak verband tussen de kleding die je aantrekt en het gedrag dat je vertoont, bijv. in die zin dat iemand die een bivakmuts opdoet door die bivakmuts zin zal krijgen om te gaan inbreken.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:08
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
het lijkt me toch logisch dat je je kleedt naar je karakter, enigsinds toch wel. of het karakter veranderd als je die kleding uittrekt, is natuurlijk maar zeer de vraag. maar mij hoor je niet zeggen dat het er totaal geen invloed op heeft.
ik denk ook dat je als je je bepaald gaat kleden, dat je dan ook die handelingen zult kunnen gaan doen.

met een bivakmuts om m'n kop zal ik vast en zeker wel gaan inbreken . mss moet ik het eens proberen.

maar goed, wat is kleding. er zijn zeker wel voorbeelden waarbij dit veel duidelijker is.

uiterlijk is natuurlijk weer wat anders. alle mensen met lichamelijke gebreken (grote neus, rare lengte, taalgebrek) en op z'n zachts gezegd niet-modieuze kleren, zijn natuurkundeleraar.
de psychologische achtergrond hiervan is dat wanneer mensen onzeker van zichzelf zijn, zij automatisch voor zo'n soort beroep kiezen. ja hoor .
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 19:07
Verwijderd
Inbreek neigingen? Nee, dat geloof ik niet. Ik zal het misschien weleens gaan uitproberen ofzo. Als je er zelf totaal geen behoefte aan hebt om zoiets te doen, dan boeit die kleding ook niet. Misschien wordt het al anders als je iemand in de bijbehorende situatie plaatst, dus dat iemand meteen de kans krijgt om in te breken.

Met sommige dingen zal het wel werken.. bijv als je hele mooie kleding en make-up op krijgt en je daardoor mooi en sexy voelt, dat je dan zin krijgt om uit te gaan, meer zelfvertrouwen krijgt of weetikveel wat. Maar dat is toch net iets anders.. het ligt dichter bij jezelf. Of dat je een man een hele mooie auto geeft waar ie een tijdje in rond kan rijden.. na een tijdje zal hij dan vast wel een andere blik in z'n ogen hebben en een andere houding. Als hij zo'n auto aan een bepaalde status en een bepaald gevoel koppelt tenminste.

De kleding en de situatie moet dus iig overeen komen met hoe iemand daarvoor al dacht, wat diegene ermee associeerde en waar diegene al behoefte aan had.

Laatst gewijzigd op 09-11-2004 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 19:24
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
't Doet me direct denken aan het 'Stanford Prison'-experiment.
De gevangen en de bewakers gedroegen zich ook wat anders door hun veranderde kledij.

Maar daar kwam natuurlijk de uitvergroting, de omgeving, de stimulansen, de groepsdruk...bij.

'k Zou het inderdaad niet zo eng zien, maar zoals nare al zegt, een correlatie zou er wel in te vinden zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 19:32
Verwijderd
Het voorbeeld is verkeerd gekozen, maar er zit wel enig verband tussen. Eigenlijk zoals Alicia zegt, moet het enigzins overeenkomen met iemand's persoonlijkheid en wensen.

Sterk daarmee verbonden is natuurlijk ook hoe sterk iemand is qua karakter. Iemand die heel duidelijk voor zichzelf heeft bepaald wie hij is, zal niet of minder veranderen door andere omstandigheden dan iemand die een niet zo sterk gevormd 'ik' heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 23:27
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
zit wel een kern van waarheid in, maar het is een beetje uit proportie geblazen vind ik.
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:34
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 09-11-2004 @ 01:16 :
Er zit een heeeele kleine kern van waarheid in en dat blaast hij ontzettend op. Mensen kleden zich over het algemeen meer zoals de groep waar ze al bij horen. En natuurlijk ga je je anders gedragen als je je uiterlijk compleet verandert, maar dat is meer om even de voor en de nadelen van je nieuwe uiterlijk uit te proberen want andere mensen kijken ook anders naar je. Het inbrekerdeel is complete bullshit omdat inbrekers er bewust niet als 'de inbreker' uit willen zien.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 13:32
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
tja, je uiterlijk bepaald ook de reacties van mensen die je bijvoorbeeld op straat tegenkomt... dat zal ook van enige invloed zijn...

net zoals blij kijken je in principe ook blij maakt... en andere mensen het ook plezieriger vinden naar iemand te kijken die blij is en zelf blij worden...

het is de sfeer die er mee wordt gecreëerd misschien...

maar zo nauwkeurig als die maat van jou dat verteld is het natuurlijk niet zo...

lijkt me meer een gewoon vooroordeel...

maar ja, meestal kleed je je naar je eigen karakter en gevoel... denk niet dat als je andere kleren dan anders aantrekt je ineens een dwang voelt om zoals je voorbeeld te gaan inbreken...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:20
Flip!
Avatar van Flip!
Flip! is offline
ik geef hem deels gelijk. je zult niet voor 100% gaan handelen naar je uiterlijk.
voorbeeldje ; als je in een string aan een paal staat in rood licht, zul jij eerder wegrennen dan een paal act gaan uitvoeren.

ik heb wel af en toe, als ik bepaalde kleren aan heb, durf ik meer te zeggen of te doen. het is heel raar, maar in een rokje durf ik echt niet een grote bek op te zetten ofzo.
dus vandaar dat ik altijd skatebroeken aan heb enz.
__________________
take a walk on the wild side ت
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie E-cursus Vrouwen versieren
jjohan
3 09-01-2010 19:52
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14
Eindexamens 2005 Algemeen klaagtopic
tinkebel
79 24-05-2005 18:03
Liefde & Relatie Zoenen voor één avond?
TranceGirl
141 19-01-2004 23:04
Lichaam & Gezondheid anorexia/bolumia?!
meissie
44 03-03-2003 18:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.