Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2002, 11:03
sweety nick
Avatar van sweety nick
sweety nick is offline
oke, dit onderwerp op zich is niet echt actueel meer maar Abu Djadja(de man die dit heef voorgesteld en tevens de voorzitter van De Europees Arabische liga) komt in Belgie meer en meer in de actualiteit vooral omdat hij volgend jaar wil meedoen aan de verkiezingen. Vinden jullie het kunnen dat België er een nieuwe landstaal zou bijkrijgen terwijl er nu al genoeg problemen zijn tussen het Nederlands en het Frans? Zouden al de andere Belgen dan Arabisch moeten leren (ik denk aan mensen uit de horeca bijvoorbeeld) om enkel hun klanten van dienst te kunnen zijn?
__________________
*KiSs*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2002, 11:18
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
beetje vaag wat je zegt, omdat die abu mee wil doen aan de verkiezingen moet arabisch ineens een landtaal worden?
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:24
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Le Français est assez difficile pour moi, und die Deutsche Sprache auch... Volgens mij wordt reeds het Arabisch actiever gesproken in België dan het Duits. Ik denk dat het Arabisch de integratie absoluut niet zal bevorderen, zo krijgen immigranten hun eigen Arabische circuits in het land en mengen ze niet met de autochtonen in de samenleving. Verder Arabisch-sprekenden het recht niet zoiets te eisen, ze zijn hier als gast gekomen. Dat het Frans, Nederlands en Duits officiële landstalen zijn komt omdat deze mensen al eeuwenlang leefden in gebieden die nu verzameld zijn onder de Belgische vlag.
Toch ontzeg ik de migranten niet het recht Arabisch te spreken, maar in het openbaar heb ik liever dat ze de officiele talen spreken. Overigens zijn er zat expats in België bv Britten die hier werken voor de EU en als het meezit een klein beetje Frans spreken.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:28
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
genoeg arrabieren spreken frans btw, dan heb ik het vooral over marokkanen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:33
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
genoeg arabieren spreken frans btw, dan heb ik het vooral over marokkanen.
Ja, maar er zijn zat gevallen die het na 20 jaar nog steeds in hun eigen taal praten. (Venlo...) Dat ze Frans spreken wil ook nog nietzeggen dat ze zich gedragen als een doorsnee Belg

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.

Laatst gewijzigd op 23-11-2002 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:38
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ja, maar er zijn zat gevallen die het na 20 jaar nog steeds in hun eigen taal praten. (Venlo...) Dat ze Frans spreken wil ook nog nietzeggen dat ze zich gedragen als een doorsnee Belg

REIE
Dat is toch logisch dat die mensen zich anders gedragen, die hebben hun eigen cultuur, als jij naar china gaat emigreren kijkt iedereen je ook raar aan omdat jou gedrag ook anders is dan dat van een chinees.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:46
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Dat is toch logisch dat die mensen zich anders gedragen, die hebben hun eigen cultuur, als jij naar china gaat emigreren kijkt iedereen je ook raar aan omdat jou gedrag ook anders is dan dat van een chinees.
Abu Jaja beweert dat men zich maar moet aanpassen aan de gast, niet andersom. Natuurlijk moet je je gasten in redelijke mate tegemoet komen en ze sowieso gelijk te behandelen als een autochtoon, maar zo'n maatregel voorkomt vloeiende integratie. Verder worden nieuwkomers hierdoor beinvloed en niet aangezet tot het leren van de landstalen, als ze iets nodig hebben gaan ze wel naar een neef of andere kennis die dingen met de staat regelt.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 11:49
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
lijkt me niet goed voor de integratie nee.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 16:41
Verwijderd
Sja, omdat België van oudsher een land is waar de taalgroepen nogal verdeeld zijn, moet het op zich helemaal niet onmogelijk zijn om zoiets uit te voeren. Het is immers ook al zo dat de Frans-, Duits- en Nederlandstalige inwoners van de gewesten en gemeenten van België allemaal recht hebben op informatie van de overheid in hun eigen taal. Daarom bestaan alle vertegenwoordigende organen in België ook uit een mix van verschillende talen, dus waarom zou Arabisch daar niet bijkunnen, is de vraag?

Het probleem hierbij is eigenlijk dat er geen goede argumenten tégen aan te dragen zijn. Er zijn Franstalige Belgen die vertikken het gewoon om Nederlands te praten, is dat dan ook tegenwerken van de integratie?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 17:23
Verwijderd
Nare man,
Het is wel de bedoeling dat de mensen die hier (of in België) komen wonen zich aanpassen aan Nederland / België. En dus niet dat België zich moet gaan aanpassen door een extra taal als officiële taal in te stellen, omdat er veel mensen Arabisch spreken. Nee, zíj moeten juist Frans of Nederlands (of duits) leren, omdat zij hiernaar toe zijn gekomen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 18:14
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik vind dit een beetje aso. Ikzelf ben heus wel gastvrij tegenover buitenlanders, maar ze moeten natuurlijk wel integreren, ze zijn hier immers naar geëmigreerd. Als ze Arabisch als tweede taal willen dan gaan ze maar lekker terug.

Ook al doen ze mee aan de verkiezingen, de autochtone bevolking is veel groter en stemt natuurlijk niet op die aso's. Die Abu gast maakt me echt kwaad.

Misschien moet er ook wat aan de inburgeringscursussen gedaan worden?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 18:15
*Burning water*
*Burning water* is offline
Lijkt me niet echt een goed idee, als er steeds meer talen in een land officieel worden. Dan begrijpt een steeds kleinere groep mensen elkaar nog. Dat is sowieso niet echt handig als je samen de bevolking van een staat vormt...
En zou het einde niet zoek zijn als je nu Arabisch in gaat voeren? Over een aantal jaar komt er ongetwijfeld een groep vluchtelingen uit een ander land, moeten we dan hun taal ook 'invoeren'? Het lijkt mij in elk geval wel handig als mensen in een land in dezelfde taal met elkaar kunnen communiceren.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef:
Dat is toch logisch dat die mensen zich anders gedragen, die hebben hun eigen cultuur, als jij naar china gaat emigreren kijkt iedereen je ook raar aan omdat jou gedrag ook anders is dan dat van een chinees.
als ik naar China zou gaan zou ik binnen een jaar redelijk chinees kunnen spreken. dit is weer typisch een geval van de brutale allochtoon.

Leve Filip de Winter!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 19:39
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
REIE schreef:
. Verder Arabisch-sprekenden het recht niet zoiets te eisen, ze zijn hier als gast gekomen. Dat het Frans, Nederlands en Duits officiële landstalen zijn komt omdat deze mensen al eeuwenlang leefden in gebieden die nu verzameld zijn onder de Belgische vlag.
Zie je je eigen paradox? Arabisch mag niet een officiële taal worden omdat men 'te gast' is, maar Duits en Frans en Nederlands omdat de sprekers daarvan er al wonen... Denk je soms dat die uit de grond gegroeid zijn in België ofzo? Of uit de lucht zijn komen vallen?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 22:06
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Ik vind dit een beetje aso. Ikzelf ben heus wel gastvrij tegenover buitenlanders, maar ze moeten natuurlijk wel integreren, ze zijn hier immers naar geëmigreerd. Als ze Arabisch als tweede taal willen dan gaan ze maar lekker terug.
t gebeurt niet vaak...
maar dit vind ik ook
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 22:13
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
als ik naar China zou gaan zou ik binnen een jaar redelijk chinees kunnen spreken. dit is weer typisch een geval van de brutale allochtoon.

Leve Filip de Winter!!!!!!
Het gaat niet om de taal maar het gedrag, china is een hele andere wereld en cultuur, daar denken ze heel anders en doen ze heel anders, zelfde geld voor de allochtonen hier.
Tuurlijk, ik ben het er wel mee eens dat ze Nederlands moeten leren.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 22:28
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Ik vind dit een beetje aso. Ikzelf ben heus wel gastvrij tegenover buitenlanders, maar ze moeten natuurlijk wel integreren, ze zijn hier immers naar geëmigreerd. Als ze Arabisch als tweede taal willen dan gaan ze maar lekker terug.
En ik vind dat iedereen een kloon van mij moet zijn. Je leeft immers in mijn land. En wie iets anders wil, die gaat maar lekker elders wonen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 23:27
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef:
En ik vind dat iedereen een kloon van mij moet zijn. Je leeft immers in mijn land. En wie iets anders wil, die gaat maar lekker elders wonen.

het is toch wel normaal dat je je voor een deel aanpast aan de meerderheid van de bevolking, wanneer je naar een ander land verhuist? Zou men dat niet doen, dan zou Nederland een warboel worden, omdat dan honderduizenden (miljoenen?) mensen niet konden praten met de meerderheid van de bevolking en dat is nou niet bepaald een fijne situatie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-11-2002, 07:34
Saartje*
Avatar van Saartje*
Saartje* is offline
Citaat:
sweety nick schreef:
oke, dit onderwerp op zich is niet echt actueel meer maar Abu Djadja(de man die dit heef voorgesteld en tevens de voorzitter van De Europees Arabische liga) komt in Belgie meer en meer in de actualiteit vooral omdat hij volgend jaar wil meedoen aan de verkiezingen. Vinden jullie het kunnen dat België er een nieuwe landstaal zou bijkrijgen terwijl er nu al genoeg problemen zijn tussen het Nederlands en het Frans? Zouden al de andere Belgen dan Arabisch moeten leren (ik denk aan mensen uit de horeca bijvoorbeeld) om enkel hun klanten van dienst te kunnen zijn?
Neen... Ik studeer economie... En ik vind het al vrij moeilijk dat ik drie talen moet kennen. Ik vind het een vrij absurd idee om dan nóg een zogezegd Arabisch gaan aan te leren. Misschien moeten er dan maar meer tolken komen. Mja, waarom Arabisch... Waar zijn ze in dit belgenlandje toch weer mee bezig
__________________
<3 Anything I neeeeeed... <3
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 13:26
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
als ik naar China zou gaan zou ik binnen een jaar redelijk chinees kunnen spreken. dit is weer typisch een geval van de brutale allochtoon.

Leve Filip de Winter!!!!!!
Weet jij wel waarover je praat? Dit is geen Pim de populistische professor, maar een derde-rangs Joerg Haider, die op misselijke wijze zich richt op de onwetendheid van de eenvoudige Vlaming.

Citaat:
McCaine schreef:
Zie je je eigen paradox? Arabisch mag niet een officiële taal worden omdat men 'te gast' is, maar Duits en Frans en Nederlands omdat de sprekers daarvan er al wonen... Denk je soms dat die uit de grond gegroeid zijn in België ofzo? Of uit de lucht zijn komen vallen?
Euh, lang lang geleden sprak men in het noorden Nederlands en in het zuiden Frans, en in het oosten een beetje Duits. Wat nu België is dateerd nog maar van 1831 (toch?) Verder hadden de grondgebieden aan diverse landen toebehoord, Nederland, Oostenrijk etc. In 1931 brak in Brussel een revolutie uit omdat de Belgen steeds moesten betalen voor de Nederlandse problemen, dankzij onze koning-koopman. België werd gecreeerd(, als vazalstaat van Frankrijk). Helaas domineerden de rijke Franstaligen toen de arme Vlamingen. Volgens mij is hierdoor het Lambermont-akkoord ontstaan die België in diverse redelijk autonome gewesten verdeelde plus een federale regering.
Elk gewest heeft z'n officiële ta(a)l(en); in Vlaanderen het Nederlands.
Ieder heeft nu zo z'n eigen gebied, en vanaf de jaren '60 stroomden ineens de immigranten naar Europa... Qua taal horen ze zich aan te passen aan de gewesten, een Waalkan immers in een Vlaamse gemeente ook geen overheidsdocumenten in het Frans krijgen!

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 20:13
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
als ik naar China zou gaan zou ik binnen een jaar redelijk chinees kunnen spreken. dit is weer typisch een geval van de brutale allochtoon.

Leve Filip de Winter!!!!!!
Zelfs al gaat het niet alleen om de taalbeheersing, ik weet wel zeker dat jij niet in een jaar chinees leert.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 20:16
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
nare man schreef:
Sja, omdat België van oudsher een land is waar de taalgroepen nogal verdeeld zijn, moet het op zich helemaal niet onmogelijk zijn om zoiets uit te voeren. Het is immers ook al zo dat de Frans-, Duits- en Nederlandstalige inwoners van de gewesten en gemeenten van België allemaal recht hebben op informatie van de overheid in hun eigen taal. Daarom bestaan alle vertegenwoordigende organen in België ook uit een mix van verschillende talen, dus waarom zou Arabisch daar niet bijkunnen, is de vraag?

Het probleem hierbij is eigenlijk dat er geen goede argumenten tégen aan te dragen zijn. Er zijn Franstalige Belgen die vertikken het gewoon om Nederlands te praten, is dat dan ook tegenwerken van de integratie?
Mijn argument tegen is dat nieuwkomers zich in mijn ogen aan de inboorlingen van Belgie aan dienten te passen en dus geen recht hebben op een eigen taal.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 23:13
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

het is toch wel normaal dat je je voor een deel aanpast aan de meerderheid van de bevolking, wanneer je naar een ander land verhuist? Zou men dat niet doen, dan zou Nederland een warboel worden, omdat dan honderduizenden (miljoenen?) mensen niet konden praten met de meerderheid van de bevolking en dat is nou niet bepaald een fijne situatie.
Je moet taal in het algemeen en de taal die ergens gesproken wordt beide niet zien als onveranderlijke, statische eenheden. Taal is zelf ook iets wat verandert en evolueert, en daarom is het onzin om alsmaar te spreken over "aanpassen" aan "de taal" want beide zijn dus per definitie onzin.
Als er voldoende Arabisch-sprekenden in Nederland zijn dan spreekt men in Nederland onder meer Arabisch. Zo simpel is het. Verwachten dat men zich aanpast aan een standaard die niet standaard is is onzinnig en onredelijk.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Mijn argument tegen is dat nieuwkomers zich in mijn ogen aan de inboorlingen van Belgie aan dienten te passen en dus geen recht hebben op een eigen taal.
Ik zou niet zo snel die terminologie gebruiken, maar ik ben het er in beginsel wel mee eens.

Je moet gewoon harde criteria hebben om een taal tot landstaal te maken. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen stellen dat een taal pas landstaal mag worden als het minstens vijftig jaar lang door een tweederde meerderheid van de bevolking wordt gesproken of althans begrepen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 09:41
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
Weet jij wel waarover je praat? Dit is geen Pim de populistische professor, maar een derde-rangs Joerg Haider, die op misselijke wijze zich richt op de onwetendheid van de eenvoudige Vlaming.

REIE
dat is nou eenmaal het gevolg van wanbeleid van de bestaande partijen. Flipje vertegenwoordigt niet de domme belgen (jij vindt jezelf zeker wel erg goed) maar de belgen die in benarde posities in de samenleving zitten, de jambers belgen. en ja, die positie wordt voor een groot deel veroorzaakt door buitenlanders n'est ce pas, mon amie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2002, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef:
Zelfs al gaat het niet alleen om de taalbeheersing, ik weet wel zeker dat jij niet in een jaar chinees leert.
let ook op het woordje 'redelijk'
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 13:04
NN
NN is offline
Ik vind dat als je je in een land definitief wilt vestigen, het heel redelijk is om dan de taal van dat land te moeten leren. Anders kom je in een sociaal isolement terecht, je kunt niet goed deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Daarnaast ben je in België als je geen Nederlands/Frans kent een te makkelijke zondebok voor Filip de Winter (de Belgische populist).
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 12:52
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
dat is nou eenmaal het gevolg van wanbeleid van de bestaande partijen. Flipje vertegenwoordigt niet de domme belgen (jij vindt jezelf zeker wel erg goed) maar de belgen die in benarde posities in de samenleving zitten, de jambers belgen. en ja, die positie wordt voor een groot deel veroorzaakt door buitenlanders n'est ce pas, mon amie?
Mais non, mon vieux . Ik vind het te makkelijk om de allochtonen maar weer de schuld te geven. Kijk maar eens op VB-site, het staat bol van verholen conservatieve (tegen abortus en euthanasie, financiele steun tegen tweeverdieners = vrouw moet zorgen voor kinderen) en intolerante gedachtes: "alleen politieke vluchtelingen uit Europa hebben recht op asiel, joints moeten worden verboden."
Ook met hun krantjes die zo nu en dan in de Vlaamse brievenbussen worden gedaan staan vol van zwaar subjectieve verhalen over hoe slecht de paars-groene regering Verhofstad is en hoe onveilig Vlaanderen is. De gewone man trapt daar makkelijk in helaas, die weet niet beter en laat zich manipuleren door die gare zooi die met schijnbaar perfekte oplossingen komt.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 13:45
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef:
Je moet taal in het algemeen en de taal die ergens gesproken wordt beide niet zien als onveranderlijke, statische eenheden. Taal is zelf ook iets wat verandert en evolueert, en daarom is het onzin om alsmaar te spreken over "aanpassen" aan "de taal" want beide zijn dus per definitie onzin.
Als er voldoende Arabisch-sprekenden in Nederland zijn dan spreekt men in Nederland onder meer Arabisch. Zo simpel is het. Verwachten dat men zich aanpast aan een standaard die niet standaard is is onzinnig en onredelijk.
nou, als het volgens jou zo moet, dan moet Nederland misschien maar geen enkele vluchteling meer opnemen, want Nederland moet wel Nederland blijven vind ik, dus met een Nederlandse taal en dus niet ook Arabisch. Doe je dat, dan is de weg ook open voor meer buitelandse dingen, die ik niet hoef en dan verandert Nederland helemaal naar een Nederlands/Arabische samenleving.
Als jij dat wil, ok. Maar ik hoef het niet iig.
En dan heb ik het niet eens over de gevolgen van zo'n ontwikkeling. Die zullen ook niet allemaal even positief zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 11:43
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
Mais non, mon vieux . Ik vind het te makkelijk om de allochtonen maar weer de schuld te geven. Kijk maar eens op VB-site, het staat bol van verholen conservatieve (tegen abortus en euthanasie, financiele steun tegen tweeverdieners = vrouw moet zorgen voor kinderen) en intolerante gedachtes: "alleen politieke vluchtelingen uit Europa hebben recht op asiel, joints moeten worden verboden."
Ook met hun krantjes die zo nu en dan in de Vlaamse brievenbussen worden gedaan staan vol van zwaar subjectieve verhalen over hoe slecht de paars-groene regering Verhofstad is en hoe onveilig Vlaanderen is. De gewone man trapt daar makkelijk in helaas, die weet niet beter en laat zich manipuleren door die gare zooi die met schijnbaar perfekte oplossingen komt.

REIE
kheb die site ff snel bekeken, en vind het echt niet extreem te noemen. un programma bevat zelfs enkele linkse standpunten zoals opvoedersloon.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 16:02
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
kheb die site ff snel bekeken, en vind het echt niet extreem te noemen. un programma bevat zelfs enkele linkse standpunten zoals opvoedersloon.
Als je tussen de regels door leest vind je wel hoe extreem ze zijn, en wat dat opvoedersloon betreft; het gezin van een man die werkt en een vrouw die voor de kinderen zorgt omdat ze opvoedloon krijgt is een conservatieve gedachte. Het is toch duidelijk dat vrouwen hierbij helaas het onderspit delven van de mannen?

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.