Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2008, 23:26
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Hey,

Ik heb de eerste periode natuurkunde gestudeerd en alles gehaald (op practicum na omdat ik daar niet aan deelgenomen heb). Tweede periode heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan en alleen meten in de fysica gehaald.

Deze periode volg ik 2 vakken van wiskunde, de volgende ga ik waarschijnlijk 2 losstaande vakken van CKI uitproberen (imperatief programmeren en inleiding taalkunde) en een lint vak van wiskunde afmaken.

Volgend jaar wou ik beginnen met wiskunde en informatica, maar aangezien ik ook interesseses heb voor psychologie en filosofie en zelfs er over nagedacht heb om een van die 2 studies te gaan studeren dacht ik dat CKI misschien wel iets voor mij was.

Ik heb een flat in Utrecht gekocht (ouders) dus wil daar mogelijk het CKI programma volgen.

Dus een paar vragen over CKI:
- Hoe serieus is het programma, zijn de kansen op de arbeidsmarkt goed?
- Ik zie vrijwel geen wiskunde in het CKI programma, is de wiskunde wel voldoende om daarmee op de arbeidsmarkt te functioneren?
- Wordt er wel genoeg aandacht aan het programmeren besteed. Aangezien een groot deel van de tijd ook aan filosofie, logica, psychologie, cognitie, taalkunde etc besteed word. Ik wil graag goed leren programmeren!
- Hoe moeilijk is de taalkunde? Is het haalbaar voor een dyslecticus met slechte vaardigheden in het Nederlands?
- Is het mogelijk om met CKI onderzoek te doen naar het menselijk brein, stoornissen zoals ADHD, autisme etc? Ik zou graag onderzoek daarna doen, maar met zo min mogelijk biologie en met zoveel mogelijk wiskunde en informatica. Of is daarbij een ander studie aan raadzaam.
Als alternatief zou ik graag in de richting van cryptologie of gaming industrie willen gaan. Ik ben al redelijk actief wat betreft gaming en ben een global admin by GameReplays.org (als jullie dat kennen ).

Hopelijk kunnen jullie mij helpen .

ps. Weet iemand hoe je kan uitschrijven voor een studie bij de IB group?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2008, 23:27
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Wiskunde is idd niet zoveel maar dat is meer bedoeld als basis, en programmeren kun jezoveel doen als je wilt. Voor de rest van de vragen, antwoord later wel meer, of iemand anders want ben ook pas eerstejaars.

Maar tof is het zeker ^^

ps, zoekfunctie
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 00:38
Knipschaarkiwi
Knipschaarkiwi is offline
Hoe serieus is het programma?
Ik zie vrijwel geen wiskunde in het CKI programma, is de wiskunde wel voldoende?
Wordt er wel genoeg aandacht aan het programmeren besteed?

Het programma is zo samengesteld dat je alle disciplines binnen het vakgebied voorgeschoteld krijgt. Daarbij leer je dus de basis in het eerste jaar, en kun jij je verdiepen in het tweede en derde jaar. Er wordt wel verwacht dat je het jargon van elk vakgebied eigen maakt, want de vervolgvakken zijn op redelijk niveau. Dat is natuurlijk ook het moment waarop je er voor kunt kiezen om extra wiskundevakken te nemen, als je dat wilt.
De major bevat zelf wel genoeg wiskunde, naar mijn idee. Naast wiskunde voor AI (wat je kennelijk al volgt) wordt er ook veel aandacht besteed aan logica. Zoals je wellicht al weet, wordt de logica vaak gezien als een subdiscipline van de Wiskunde. Bij CKI neemt logica echter een speciale plaats in. Bij Inleiding logica krijg je de basis, bij Logica voor AI ga je daarop verder, en logische complexiteit zorgt nog voor een soort meta-niveau.
Programmeren leren we op dit moment in 2 talen. Prolog en Java. Prolog wordt gebruikt voor veel taalkundige toepassingen, en java is gewoon een algemene programmeertaal die ook veel gebruikt wordt in het dagelijkse leven. Prolog wordt op het moment nog gegeven als apart vak, maar wellicht wordt het later opgenomen bij inleiding taalkunde. Van java wordt eerst een inleidend vak gegeven, waarna je nog Datastructuren krijgt en zelf nog een vak naar keuze moet uitzoeken. Overigens kan je in de gebonden keuzeruimte ook Haskell kiezen. Ook kan je natuurlijk je vrije ruimte nog verder invullen met programmeervakken. Hiermee kom je misschien al aan je trekken, maar als je echt heel hardcore wil programmeren is CKI niet jouw ding. De nadruk ligt niet op programmeerskills. Daarvoor zou je beter informatica, of een programmeergeoriënteerde KI-opleiding kunnen doen. Utrecht neigt veel meer naar de filosofische kant, naar mijn idee.

Hoe moeilijk is de taalkunde? Is het haalbaar voor een dyslecticus met slechte vaardigheden in het Nederlands?
Taalkunde gaat niet echt om taalbeheersing. Taalkunde gaat over de achterliggende structuur en kenmerkende eigenschappen van taal. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld ontledingsbomen, of predicatenlogica. Ook leer je verschillende dingen over fonologie etc. Daarbij zit een taalproject, waarbij je een bepaalde taal volledig analyseert in een groepje.

Is het mogelijk om met CKI onderzoek te doen naar het menselijk brein, stoornissen zoals ADHD, autisme etc? Ik zou graag onderzoek daarna doen, maar met zo min mogelijk biologie en met zoveel mogelijk wiskunde en informatica.

Stoornissen etc. lijken me erg moeilijk. Dat zou je kunnen navragen aan de studieadviseur, maar ik denk dat ik hier "nee" moet antwoorden. (hoewel ik dat niet zeker weet)

Als alternatief zou ik graag in de richting van cryptologie of gaming industrie willen gaan.

Ik kan je vertellen dat de gaming industrie ingaan erg moeilijk is. Wees niet te naïef in die keuze, maar als je er echt 100% voor wil gaan: veel succes.

Ik ben al redelijk actief wat betreft gaming en ben een global admin by GameReplays.org (als jullie dat kennen ).
Nooit van gehoord.
en ik ben stiekem zelfs nog moderator geweest op xboxworld :')

Samenvattend: CKI is een hele brede studie, die leuk is als je een brede interesse hebt en graag verder kijkt dan je neus lang is. Ligt je interesse echter helemaal bij programmeren, ga dan niet CKI doen.

Voor verdere vragen kun je ook terecht op het forum van de studievereniging (www.uscki.nl) of bij studieadviseur Ruben van Doorn.

/edit: Ik ben overigens tweedejaars CKI'er. Ook bedacht ik me net dat je de studiegids zo van internet kan plukken en zodoende alles kunt nalezen over de keuzevakken, vrije ruimte etc. Google anders even naar Studiepunt Wijsbegeerte en CKI (ik ben lui).

Oh, en natuurlijk is er een meeloopdag op vrijdag 14 maart, en een voorlichtingsdag op zaterdag de 15e waar je natuurlijk naartoe kunt gaan om een paar CKI'ers in het wild te spotten en aan te spreken
(Weet je meteen wie die rare Knipschaarkiwi is )

PS. wouw, mijn allereerste bericht op dit forum!

Laatst gewijzigd op 03-03-2008 om 00:48.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 09:02
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Als voor wiskunde wil volgend jaar lineaire algebra of infinitesimaal rekening doen van de opleiding wiskunde aangezien ik de kennis wel voor 80% bezit en met gemak de tentamens moet kunnen halen, maar ik het officieel niet gehaald heb (waar ik van baal en aangezien ik half wi half na heb gedaan kan ik ook niet de herkansingen maken ). Bovendien heeft het geen aanwezigheidsplicht dus inschrijven moet geen enkel probleem zijn .

Wat is het niveau van wiskunde voor de AI? Aangezien het een eerste periode vak is en ik er al een half jaar wiskunde/natuurkunde erop heb zitten en WIB12 heb gevolgd leek het me een erg makkelijk vak.

Als voor het programmeren ik wil niet hardcore programmeren en ik zal zeker niet mijn hele leven enkel achter een computer willen zitten om te programmeren, ik hou van afwisseling. Echter ik wil wel op een redelijk niveau kunnen programmeren.

Ik had de CKI site van Utrecht met vakken al doorgelezen . Ga ook morgen informatica studie advi opzoeken en daarna waarschijnlijk die van cki.
Misschien is de beste optie om gewoon informatica te doen met een minor CKI, maar ik weet ook niet 100% zeker of de informatica mij trekt .

Ik ben geen alfa maar ook geen beta, maar eerder er iets tussen in: filosofie, geschiedenis, economie, wiskunde en natuurkunde kan ik allemaal.

Over de gaming industrie dat weet ik, ik heb verscheidene mensen die in de game industrie werken geinterviewed.
Voorbeeld: Wacko interview

Samenvattend: Ik heb geen idee wat ik wil doen, vind programmeren leuk (althans voor de korte tijd wat ik er aan besteed heb) maar ook vele andere dingen.

Als vraag: In welke mate is het mogelijk om extra informatica vakken te volgen van informatica en in welke mate kan dat invloed hebben op je master studie en/of richting van beroep later?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 17:55
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Je kunt gewoon een minor informatica erbij doen of veel informatica vakken kiezen.

En de wiskunde waren 2 delen, een deel vond ik persoonlijk niet heel moeilijk beetje matrices en dingen, weet zo gauw niet meer precies wat maar gewoon dom regeltjes toepassen. De tweede was leuker over verzamelingen, eigenlijk meer logica dan wiskunde.

Anyway, als je geen alfa of beta bent of gewoon veel leuk vind is CKI wel een goede studie omdat er veel verschillende dingen inzitten.

Maar Emiel (Knipschaarkiwi) kan dit waarschijnlijk beter uitleggen. Maar ik zou zeggen, kom gewoon naar de meeloopdag volgende week vrijdag, kun je al je vragen kwijt en word er ook veel verteld over de verschillende vakken.

edit: en tis natuurlijk logisch dat het van je vakken af hangt welke master je kunt gaan doen. Maar daar weet ik het fijne niet van (1e jaars &zo)
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 19:35
Knipschaarkiwi
Knipschaarkiwi is offline
Citaat:
Wat is het niveau van wiskunde voor de AI? Aangezien het een eerste periode vak is en ik er al een half jaar wiskunde/natuurkunde erop heb zitten en WIB12 heb gevolgd leek het me een erg makkelijk vak.
Zie voor deel 2 deze pagina. De Notes zijn het enige lesmateriaal. Deel 1 behandelt eigenlijk de volgende onderwerpen:
  • Stelsels vergelijkingen oplossen
  • Matrices (en determinanten etc)
  • Vectoren (voornamelijk in R³)
  • Differentiëren
  • Integreren
  • Complexe getallen
Deze lijst is stiekem wel een beetje aan het verouderen, aangezien ze er meer statistiek in willen proppen. Ik moet zeggen dat deel 1 niet echt supermoeilijk is, zeker niet voor iemand met jouw wiskundige kennis. Deel 2 is wat uitdagender, wat dat betreft.

Citaat:
Als voor het programmeren ik wil niet hardcore programmeren en ik zal zeker niet mijn hele leven enkel achter een computer willen zitten om te programmeren, ik hou van afwisseling. Echter ik wil wel op een redelijk niveau kunnen programmeren.
Datastructuren biedt voor mij een degelijke basis als ik me zou willen ontwikkelen als programmeur. Feit is echter dat ik me niet echt aangetrokken voel tot dat vakgebied, maar je leert er zeker op een redelijk niveau programmeren. (de echte diehards gaan verder nog voor andere vakken als Graphics etc. Als je een goede inzet toont, en bereid bent om er zelf genoeg tijd in te stoppen, kun je een aardig stukje coden. Voor programmeren op echt hoog niveau zou je, wederom, informatica moeten doen.

Citaat:
Ik had de CKI site van Utrecht met vakken al doorgelezen . Ga ook morgen informatica studie advi opzoeken en daarna waarschijnlijk die van cki.
Misschien is de beste optie om gewoon informatica te doen met een minor CKI, maar ik weet ook niet 100% zeker of de informatica mij trekt .
Gebaseerd op wat je verteld hebt over jezelf, zie ik jou eerder nog zitten bij informatiekunde dan informatica. Het verschil daartussen is dat de informaticus zich vooral op het hart van de de code richt, terwijl de informatiekundige meer neigt naar de wisselwerking tussen de interface en de code. (Ik was ook naar de open dag geweest bij informatiekunde en informatica, en kwam tot de conclusie dat het niet echt mijn ding is. Ik wil niet constant achter de pc zitten, of de hele tijd nadenken over implementaties. Ik wil weten hoe taal in elkaar zit, hoe mensen denken, wat mensen drijft tot bepaalde besluiten, hoe we eigenlijk redeneren, wat nu echt de waarheid is. Ik wil een goed beeld krijgen van de stand van zaken, wil wel weten waarom iets nou precies werkt zoals het werkt.)

Doe Ruben trouwens de groeten Overigens zit HoCKI, de huiskamer van de studievereniging van CKI vlakbij zijn kamer. Je ziet het eigenlijk vrijwel meteen als je de trap op loopt. That is, als je het bestuursgebouw niet binnen komt bij de receptie. (als je Descartes op de muur geschilderd ziet, en je ziet "Wijsbegeerte" staan, zit je goed. Als je dan de trap op loopt, zitten zowel HoCKI als de studieadviseur op de 1e verdieping*. Je kunt gerust naar binnen lopen, we bijten niet )

Citaat:
Ik ben geen alfa maar ook geen beta, maar eerder er iets tussen in: filosofie, geschiedenis, economie, wiskunde en natuurkunde kan ik allemaal.
Wat dat betreft kun jij je draai wel vinden. Over het algemeen zijn CKI'ers mensen met een brede interesse, die van alles wel wat weten. Aan het eind van de studie kies je dan zelf een soort zwaartepunt, waar jouw interesse echt ligt. (binnen de hoofdrichtingen van CKI, dat wel)

Citaat:
Samenvattend: Ik heb geen idee wat ik wil doen, vind programmeren leuk (althans voor de korte tijd wat ik er aan besteed heb) maar ook vele andere dingen.
Typisch dat je dat ene woordje overneemt.

Citaat:
Als vraag: In welke mate is het mogelijk om extra informatica vakken te volgen van informatica
De UU heeft een heel erg vrij beleid wat betreft extra vakken. De 45 ECTS in jouw vrije ruimte kun je volledig besteden naar eigen keuze, met als enige voorwaarde dat je niet alleen maar inleidende vakken kiest, en een paar op niveau. Dat zouden dus best 6 vakken kunnen zijn bij informatica. Daarbij heb je natuurlijk de gebonden keuzevakken: Functioneel Programmeren, Automatisch redeneren en Zoekalgoritmen. Daarvan moet je er sowieso 1 volgen.
Extra vakken zijn trouwens nooit weg. Een bachelor is minimaal 180 punten, maar volgens mij doen ze er niet moeilijk over als je er meer hebt.

Citaat:
In welke mate kan dat invloed hebben op je master studie en/of richting van beroep later?
Masters vereisen altijd een bepaald aantal vakken om in te kunnen stromen. Simpel gezegd: als je een master over appels wil doen, moet je niet aankomen met allemaal perenvakken. Daarvoor zijn er vaak minors. Als je tijdens je bachelorstudie een minor informatica doet, kan je vaak een master op dat gebied volgen. Voor meer informatie daarover kun je altijd bij de studieadviseur terecht.

* raar woord eigenlijk, "verdieping". Je gaat een verDIEPing HOGER...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 22:12
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik heb 7.5 ECT binnen voor een vak (wiskundige technieken I (voor de natuurkunde) die onder andere de genoemde onderwerpen behandelde.

Citaat:
Wiskundige technieken 1

In deze cursus wordt samen met wiskundige technieken 2 (WISN102) de wiskundige basis gelegd voor de natuurkundevakken. De volgende onderwerpen komen aan bod: standaard functies, limieten, technieken voor differentiëren en integreren, Taylor ontwikkelingen van functies, matrix en vectoralgebra, eigenwaarden en eigenvectoren, complexe getallen.
Wiskunde technieken 2 heb ik echter niet gehaald (een 4) en heb geen motivatie meer om voor de herkansing te leren. (ben nauwelijks naar de lessen geweest). Echter dat vak ging over differentiaal vergelijking (wat ik wel snap ) en integreren zoals stokes en green (waar ik veel moeite mee heb).

Misschien moet ik toch maar proberen om een vrijstelling aan te vragen voor wiskunde voor de AI . (krijg ik dat niet dan moet het echt een eitje zijn)

Edit: Dacht net dat ik stom bezig was en me toch maar voor de herkansing van wi tech 2 ingeschreven. Ik ga bijna niet meer naar de uni, dus kan ik maar beter 2 weken proberen te stampen en het halen, haal ik het niet dan pech. Hoef maar 1.5 punt meer te hebben. Als ik de toets kan inzien en misschien als het lukt om nog wat uitleg van de docent/werkcolloge begeleider te krijgen wie weet misschien haal ik het wel .

edit2: Als ik naar de master kijk zie ik 3 mogelijke leuke masters voor CKI:
- Cognitive Artificial Intelligence
- Agent Technology
- Cognitive neuroscience

en voor informatica:
- Agent Technology
- Game and Media Technology.

Waarbij de kans groot is dat ik game en media tech te technisch vind, niet het beroep krijg die ik wil en bovendien is het een mannen wereld (wat ik dus niet leuk vind). Dus zo bekeken is CKI aangevuld met wat informatica de beste optie.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 03-03-2008 om 22:57.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 22:58
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
oooeh Ik stalk je thread..
Goed interview trouwens, mooi gemaakt.
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 00:32
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Gebaseerd op wat je verteld hebt over jezelf, zie ik jou eerder nog zitten bij informatiekunde dan informatica. Het verschil daartussen is dat de informaticus zich vooral op het hart van de de code richt, terwijl de informatiekundige meer neigt naar de wisselwerking tussen de interface en de code. (Ik was ook naar de open dag geweest bij informatiekunde en informatica, en kwam tot de conclusie dat het niet echt mijn ding is. Ik wil niet constant achter de pc zitten, of de hele tijd nadenken over implementaties.
Informatiekunde klinkt beter maar als ik de master + toekomst mogelijkheden doorlees dan lijkt het me een slechtere optie dan informatica.

Ik vind wiskunde en informatica eigenlijk ook niet leuk, wat ik wel leuk vind zijn getallen, structuren, codes en programmeren.

Ik wil ook niet de hele dag achter de pc zitten .

Citaat:
Ik wil weten hoe taal in elkaar zit, hoe mensen denken, wat mensen drijft tot bepaalde besluiten, hoe we eigenlijk redeneren, wat nu echt de waarheid is. Ik wil een goed beeld krijgen van de stand van zaken, wil wel weten waarom iets nou precies werkt zoals het werkt.)
Ik herken me daar erg in, op het taal punt na. Ik weet bijna wel zeker dat mijn intersesse van natuurkunde meer gericht was op de filosofische vragen die het beantwoorde dan op de natuurkunde zelf.

Hoewel ik bang ben dat ik de taalkunde van deze studie niet leuk vind, heb ik vroeger zelf wel verschillende fantasie talen gemaakt. Een paar al toen ik een jaar of 8-10 was en toen ik was ouder was bij de fantasie werelden die ik maakte. Die fantasie werelden moesten perfect zijn, dus perfecte beschrijving van maanden, seizoenen hoe leeftijd van elfen van kind naar volwassen ging , een eigen taal, hun godsdienst en manieren uitgeschreven etc etc
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 12:37
Knipschaarkiwi
Knipschaarkiwi is offline
Ik denk dat vrijstelling voor deel 1 wel grotendeels geregeld kan worden, deel 2 over de verzamelingenleer is echter een ander verhaal. Dat is hele andere stof dan analyse. Echter vond ik dit zelf een erg leuk vak. Jij waarschijnlijk ook, als je houdt van die getallen en structuren. De docente speelt daar ook op in, met een vrij intuïtionistische blik op wiskunde.

Citaat:

edit2: Als ik naar de master kijk zie ik 3 mogelijke leuke masters voor CKI:
- Cognitive Artificial Intelligence
- Agent Technology
- Cognitive neuroscience

en voor informatica:
- Agent Technology
- Game and Media Technology.

Waarbij de kans groot is dat ik game en media tech te technisch vind, niet het beroep krijg die ik wil en bovendien is het een mannen wereld (wat ik dus niet leuk vind). Dus zo bekeken is CKI aangevuld met wat informatica de beste optie.
Dat kan ik beamen. Overigens zijn volgens mij al die masters mogelijk met CKI. Als je voor GMT kiest zul je dan wel een redelijk deel van je vrije keuzeruimte daarvoor moeten gebruiken.

Citaat:
Informatiekunde klinkt beter maar als ik de master + toekomst mogelijkheden doorlees dan lijkt het me een slechtere optie dan informatica.
[...]
Ik wil ook niet de hele dag achter de pc zitten
Dat is wat ik ook dacht bij informatica en informatiekunde. De toekomstmogelijkheden waren van mij niet zozeer van belang, aangezien ik meer het idee aanhang dat als ik studeer wat ik leuk vind, de toekomst vast ook niet zo'n probleem zal zijn. Hoogopgeleide mensen zullen toch wel nodig zijn. (en tevens is de opleiding zo breed dat je op veel plaatsten terecht kunt. Omdat dat zo divers is, staat er een beetje wazige omschrijving van de perspectieven op de site.)

Citaat:
Ik herken me daar erg in, op het taal punt na. Ik weet bijna wel zeker dat mijn intersesse van natuurkunde meer gericht was op de filosofische vragen die het beantwoorde dan op de natuurkunde zelf.

Hoewel ik bang ben dat ik de taalkunde van deze studie niet leuk vind, heb ik vroeger zelf wel verschillende fantasie talen gemaakt. Een paar al toen ik een jaar of 8-10 was en toen ik was ouder was bij de fantasie werelden die ik maakte. Die fantasie werelden moesten perfect zijn, dus perfecte beschrijving van maanden, seizoenen hoe leeftijd van elfen van kind naar volwassen ging , een eigen taal, hun godsdienst en manieren uitgeschreven etc etc
Wederom wil ik benadrukken dat het ook niet gaat om de exacte spelling van woorden, maar meer om de achterliggende structuur. Inleiding Taalkunde is vrij goed te doen, moet ik zeggen. Het vak bestaat uit een taalproject (ik stuur je anders de link naar ons project nog wel), enkele prolog-opgaven (basisprolog, niet zo moeilijk) en twee tentamens. Deze tentamens zijn gewoon te halen als je goed leert of als je de opdrachten en het project goed hebt gemaakt. Daarbij heeft de studievereniging ieder blok een studiedag, waar je nog de laatste dingen kunt vragen voor het tentamen.
Daarna hoef je nog maar één taalvak te doen. Als je geen moeite hebt met abstracte vakken is Semantiek zeer goed te doen zelfs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.