Oud 13-04-2006, 10:36
Verwijderd
Aangezien ik maar een 5,2 sta voor m'n SE, en ik volgende week een herkansing voor de boeg heb en ik toch wel graag een zes zou willen hebben voor wiskunde op m'n diploma. Ik heb een examenbundel en Samengevat, en toch heb ik het gevoel alsof ik de sommen vaak niet begrijp. Uit zenuwachtigheid ga ik dan de raarste dingen opschrijven. Ik had al gedacht aan zo'n examencursus in Leiden, maar dat kost 260 euro en dat kan ik noch mijn ouders betalen. Wat is volgens jullie de beste methode om dit vak echt een beetje onder de knie te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2006, 10:45
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Misschien dat je iemand kan zoeken die je eventueel bijles geeft.. is wel stuk goedkoper dan die examencursus in Leiden.

Verder heb ik zelf eigenlijk geen tips, doe zelf WA12 en heb ook problemen met WA1. Als ik die sommen zie weet ik vaak niet meer wat ik nou moet doen
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 11:05
Thiesseman
Thiesseman is offline
Hey,

Als ik jou was zou k gewoon blijven oefenen met examen vragen en zorgen dat iig de helft van elke opgave snapt..
Het is trouwens ook slim om aan vrienden te vragen hoe zij de opgaven oplossen die jij niet snapt, misschien is alles veel makkelijker dan ut lijkt..

BTW. ik doe dit jaar staatexamen en dan moet je alles zelf doen, ik ken dus t probleem dat je niet weet hoe je ut nu verder moet aanpakken

ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Thiesseman
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 11:08
Verwijderd
exacte vakken deelforum

En in ieder geval alles vanaf het begin op een rijtje gaan zitten, en daar het liefste vanaf nu al mee beginnen. Begin bij de basis van de kansberekening. Doe iedere dag een stukje. Dingen die je niet vraagt aan vrienden, op internet of naturlijk het beste gewoon aan je leraar vragen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 14:37
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Domme-jongetjes-wiskunde
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 17:38
Verwijderd
Vertel mij wat.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 18:55
professor2
professor2 is offline
iemand die ik ken doet het bij de rug voor 100 €
duur daar in leiden

waar heb je specifiek problemen mee?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 14:09
Verwijderd
Met het hele vak eigenlijk. Ik snap sommen vaak totaal niet, en ik heb ook vaak geen idee wat voor methoden ik moet toepassen om zo'n som op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 14:36
reminiscent
reminiscent is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-04-2006 @ 14:09 :
Met het hele vak eigenlijk. Ik snap sommen vaak totaal niet, en ik heb ook vaak geen idee wat voor methoden ik moet toepassen om zo'n som op te lossen.
Als ik je goed begrijp, heb ik hetzelfde. Ik snap 'het probleem' vaak niet, terwijl ik 't uitstekend kan uitwerken als ik eenmaal zover ben. Met wia1 krijg je ook veel verhalen en ze zijn vaak niet concreet. Misschien is het bij mij ook een soort angst voor het vak.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 15:41
whertus
whertus is offline
Het is vaak zo dat je alleen je moet focussen op de tekst net boven de vraag. Wat er verder boven staat is alleen maar onzin. Zo werk ik altijd en het werkt ook nog eens dus dat is wel mooi meegenomen Zo ging ik te werk bij mijn laatste SE wiA1 en toen heb ik een 94 gescoort terwijl ik eigenlijk niet zo'n wiskunde wonder ben. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.. iig veel succes de komende maanden met leren iedereen! Bleh.. moet nog kei veel doen

Laatst gewijzigd op 14-04-2006 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 16:21
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Sylph jongen, neem van mij aan dat het gaat lukken. Ik stond gemiddeld een 2 op wiskunde A1 en bij cijfers boven de 10 flip ik, en toch haalde ik een 5 op mijn examen. Dus, komt goed
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 16:54
Verwijderd
Ik hoop het wel, want onvoldoendes op m'n diploma accepteer ik niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 16:59
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik nam genoegen met het laagst mogelijke
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 17:05
Verwijderd
Nou ja, het algehele gemiddelde zal me een zorg wezen, maar onvoldoendes zijn vervelende vlekjes die ik liever niet zie. Iemand anders nog handige dingetjes voor dit vak, of anders kunnen we het net zo goed een algemeen topic laten worden.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 17:12
whertus
whertus is offline
Nja, zoals velen als zeggen.. veel oefenexamens oefenen om gewend te raken aan de vraagstellingen. Veel meer dan oefenen kan je eigenlijk niet doen. Formules uit je kop stampen enzo heeft echt geen zin.. je moet ze kunnen toepassen. Wat ook vaak voorkomt is dat je eerst wat anders uit moet rekenen en dan pas de vraag uitrekenen.. snapje?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 17:45
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-04-2006 @ 14:09 :
Met het hele vak eigenlijk. Ik snap sommen vaak totaal niet, en ik heb ook vaak geen idee wat voor methoden ik moet toepassen om zo'n som op te lossen.
tip schrijf alle gegeven in een ordelijke rij op die je ind e ogave krijgt
bekijk dan alle formules etc waar die gegeven in voor komen en bekijk welke je kan gebruiken
tis beetje een n00b methode die tijd kost maar het werkt meestal wel
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 20:45
reminiscent
reminiscent is offline
GR: gaan jullie nog iets opslaan?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 21:20
Verwijderd
Dat mag he? Nou ja, ik heb al m'n formulekaart - wat zou ik m'n GR moeten opslaan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-04-2006, 21:25
onderkoffer
onderkoffer is offline
trek een dag uit om je boek door te nemen en alles wat je denkt nodig te hebben even typen en dan met ee kabeltje in je rekenmachiene zetten
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 11:43
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-04-2006 @ 21:20 :
Dat mag he? Nou ja, ik heb al m'n formulekaart - wat zou ik m'n GR moeten opslaan?
Ik had er voorbeelden van sommen in staan, dat hielp nogal.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 12:51
Verwijderd
Oh, als dat mag ga ik die normale verdelingensommen-uitwerkingen met 'bereken dat de kans dat minimaal 5% van de verpakkingen minder dan 200g meel bevat' in de GR zetten.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 13:05
professor2
professor2 is offline
omfg wat valt daar aan uit te werken je typt dat toch gewoon in op je rekenmachiene en hij geeft het antwoord
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 14:26
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-04-2006 @ 12:51 :
Oh, als dat mag ga ik die normale verdelingensommen-uitwerkingen met 'bereken dat de kans dat minimaal 5% van de verpakkingen minder dan 200g meel bevat' in de GR zetten.
Dat zijn nou ook precies de sommen die ik bagger vind aan WA1. Gelukkig zit ik pas in de 5e. Weet iig wel dat je binocdf of pdf moet hebben.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 17-04-2006 @ 14:26 :
Dat zijn nou ook precies de sommen die ik bagger vind aan WA1. Gelukkig zit ik pas in de 5e. Weet iig wel dat je binocdf of pdf moet hebben.
gekkerd, bij de normale verdeling moet je normalcdf / pdf hebben.

Normale verdelingen zijn het enige wat ik een beetje kan... Maar het best werkt bij mij ook om alle gegevens eerst onder elkaar te zetten, nog voor je gaat nadenken over wat er gevraagd wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 22:38
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
ik snap geen ruk van die somrijen.
maar gelukkig oefensommen gekregen..dus dat komt wel goed. hoop ik.

en ik zet ook echt altijd alles in mijn gr. veel typwerk, maar je hebt er ook veel aan.
gewoon echt uitgebreid de uitwerking van moeilijke sommen erin zetten..en examenvragen letterlijk erin poten. (als je die op een SE krijgt heb je al de volle mik punten binnen)

in elk geval nooit iets laten uitleggen door een wiskunde b-persoon, want die maken alles moeilijker dan het is.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2006, 22:48
Verwijderd
van somrijen snap ik inderdaad he-le-maal niets.
Ik vond het al heel lastig, maar halverwege het hoofdstuk zijn we toen ineens iets heel anders gaan behandelen, en een maand later begon mn lerares weer daarmee, zonder iets te herhalen of wat dan ook... Sindsdien ben ik het dus helemaal kwijt. De simpelste rij lukt me al niet meer ...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 22:50
Verwijderd
Wiskunde B gaat inderdaad door op de verkeerde dingen, omdat ze zelf niet het 'wiskunde A-denkpatroon' hebben. Maar je mag dus dingen in je GR zetten? Mag dat ook op schoolexamens?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 22:54
Verwijderd
tuurlijk
er staat in de examenregelementen dat je een grafische rekenmachine mag gebruiken, niet 'een grafische rekenmachine behalve de programma-functie' ofzo

Ik heb bij overal stappenplannen erin staan, dan hoef ik tijdens mn examens alleen dat over te schrijven maar dan met de juiste cijfertjes erin. Zo krijg ik iig geen puntenaftrek voor slortig werken omdat ik overal vergeet dingen bij te zetten.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 00:22
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
Renske-meiske schreef op 17-04-2006 @ 22:54 :
tuurlijk
er staat in de examenregelementen dat je een grafische rekenmachine mag gebruiken, niet 'een grafische rekenmachine behalve de programma-functie' ofzo

Ik heb bij overal stappenplannen erin staan, dan hoef ik tijdens mn examens alleen dat over te schrijven maar dan met de juiste cijfertjes erin. Zo krijg ik iig geen puntenaftrek voor slortig werken omdat ik overal vergeet dingen bij te zetten.
bij ons hebben ze afgelopen jaar rekenmachines gecontroleerd op formules en dergelijke, want het mag officieel gezien niet
dus ik zou dat toch zeker even navragen welk beleid ze daar bij jullie op school over voeren
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 08:42
Verwijderd
Citaat:
zoef de haas schreef op 18-04-2006 @ 00:22 :
bij ons hebben ze afgelopen jaar rekenmachines gecontroleerd op formules en dergelijke, want het mag officieel gezien niet
dus ik zou dat toch zeker even navragen welk beleid ze daar bij jullie op school over voeren
Dat vind ik echt apart, aangezien de grafische rekenmachine met al haar functies gebruikt mag worden.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 17:46
professor2
professor2 is offline
Citaat:
zoef de haas schreef op 18-04-2006 @ 00:22 :
bij ons hebben ze afgelopen jaar rekenmachines gecontroleerd op formules en dergelijke, want het mag officieel gezien niet
dus ik zou dat toch zeker even navragen welk beleid ze daar bij jullie op school over voeren
de school mag je rekenmachiene niet eens controleren dus je school is buiten haar boekje gegaan
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 17:47
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-04-2006 @ 22:50 :
Wiskunde B gaat inderdaad door op de verkeerde dingen, omdat ze zelf niet het 'wiskunde A-denkpatroon' hebben. Maar je mag dus dingen in je GR zetten? Mag dat ook op schoolexamens?
over generliseren gesproken
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 18:11
Nyawa
Citaat:
professor2 schreef op 18-04-2006 @ 17:46 :
de school mag je rekenmachiene niet eens controleren dus je school is buiten haar boekje gegaan
Is dat iets uit een regelement dat landelijk geldt of mogen scholen dat zelf bepalen? Bij ons op school werd er ook al gesproken over dat je een gecontroleerde grafische rekenmachine mocht gebruiken, maar ik dacht dat zo'n controle verboden was (of althans, dat ze niets mogen doen als je wel uitwerkingen en formules in je GR hebt staan).
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 20:14
Brack
Brack is offline
Citaat:
Renske-meiske schreef op 17-04-2006 @ 16:17 :
gekkerd, bij de normale verdeling moet je normalcdf / pdf hebben.

Normale verdelingen zijn het enige wat ik een beetje kan... Maar het best werkt bij mij ook om alle gegevens eerst onder elkaar te zetten, nog voor je gaat nadenken over wat er gevraagd wordt.
Normale verdelingen zijn chill. Dat is nou echt iets wat ik bijna nooit fout doe, in tegenstelling tot de meeste andere dingen op wiskundig gebied
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 20:22
Verwijderd
na zes jaar lang 3en en 4en halen, zag ik vorig jaar bij mijn wiskunde-examen het licht en haalde ik een 6! dus iedereen die slecht is in wiskunde: wees maar niet bang, het examen zelf is 1000 keer makkelijk en gewoon een kwestie van logisch nadenken.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 13:59
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Ik ben zelf ook niet zo'n ster in wiskunde, maar ik heb nu drie examens van voorgaande jaren gemaakt, en op alle drie gemiddeld een 8 gescoord! Ik vond ze echt veeeel makkelijker dan de SE's die we op school kregen. Dus over wiskunde maak ik me nu ook niet echt zorgen meer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-05-2006, 22:36
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Citaat:
Renske-meiske schreef op 17-04-2006 @ 16:17 : gekkerd, bij de normale verdeling moet je normalcdf / pdf hebben.
Volgens mijn wiskundeleraar: nóóit normalpdf gebruiken want dat is een programmeerfout (althans, in Texas Instruments) en dan komt er dus het verkeerde antwoord uit. Ik heb gelukkig ook geen idee waar normalpfd voor is, normalcdf weet ik wel en anders gebruik ik shadenorm.

En ik sta een 5,3 voor wiskunde dus ik hoop stiekem natuurlijk alsnog te slagen met een zes maar een vijf of een vier vind ik helemaal geen ramp. Dan kan iedereen tenminste zien hoe stom ik wiskunde wel niet vind.
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 15:28
Tomoyo
Avatar van Tomoyo
Tomoyo is offline
Ik ga zakken voor wiskunde. x_x
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Nieni schreef op 15-05-2006 @ 22:36 :
Volgens mijn wiskundeleraar: nóóit normalpdf gebruiken want dat is een programmeerfout (althans, in Texas Instruments) en dan komt er dus het verkeerde antwoord uit. Ik heb gelukkig ook geen idee waar normalpfd voor is, normalcdf weet ik wel en anders gebruik ik shadenorm.

En ik sta een 5,3 voor wiskunde dus ik hoop stiekem natuurlijk alsnog te slagen met een zes maar een vijf of een vier vind ik helemaal geen ramp. Dan kan iedereen tenminste zien hoe stom ik wiskunde wel niet vind.
Shadenorm?

En ik heb nog nooit normalpdf hoeven gebruiken, dus dat zal op het examen ook wel niet hoeven. Maar ik maak me wel zorgen om wiskunde..
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 16:32
Lies
Avatar van Lies
Lies is offline
invnorm en normalcdf gebruik je voor zo'n standaardgrafiekje (geen idee hoe dat ookalweer het) toch? met percentages?

normalpdf moet je volgens mij gebruiken bij kansberekeningen?

haha je kunt zie dat ik nog niet geleerd heb
__________________
achja.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 16:38
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Normalcdf en Invnorm enz. zijn voor de normale verdeling (klokvorm)

Bij kansrekening gebruik je Binompdf/cdf
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 16:45
Verwijderd
Dat weet ik dan nog net.

Van Shadenorm heb ik nog nooit gehoord.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 17:04
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Shadenorm ken ik ook niet, maar jullie ook niet allemaal dus dat zal wel goed zijn dan, denk ik.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 10:10
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Citaat:
Tink* schreef op 16-05-2006 @ 17:04 :
Shadenorm ken ik ook niet, maar jullie ook niet allemaal dus dat zal wel goed zijn dan, denk ik.
Het bestaat echt. (zie in catalog en dan bij de s) Maar ik vind het ook wel typisch iets voor mijn wiskundeleraar om ons dat te leren gebruiken terwijl de rest van Nederland iets anders leert.
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 11:13
Tomoyo
Avatar van Tomoyo
Tomoyo is offline
Kijk, hierdoor ga ik me niet zekerder voelen voor mijn examen
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 15:42
Verwijderd
Kan iemand het gebruik van Shadenorm uitleggen? Ik kan de handleiding van m'n GR nergens vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 15:46
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Ik denk niet dat je dat nodig hebt hoor, gebruik gewoon normalcdf. Veel meer vragen ze op de examens (die ik heb geoefend althans) niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 15:48
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik ga ook gewoon die dingen die ik heb geleerd gebruiken en verder niet. Shadenorm zal misschien ook wel uitkomen, maar van wat je hebt geleerd in de klas heb je tenminste echt zekerheid dat het zo moet en je hebt ermee geoefend.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 11:50
Verwijderd
Ik heb gisteren ontdekt (wtf?) dat er op je GR een optie zit om een lineaire formule op te zetten. Zeg maar, je voert je gegevens in bij L1 en L2, en dan gebruik je LinReg, die dan je gegevens voor N=ax+b geeft. Beetje kromme omschrijving, maar oke.

Mijn vraag: wij hebben dit in de klas altijd uit ons hoofd moeten doen, dus stap voor stap uitschrijven, 2 punten vergelijken, en dergelijke. LinReg hebben we nooit behandeld - maar het werkt wel! Mag je dit wel gebruiken op exmane, of moet het per se op de langdradige manier?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 12:07
DarkMist
Avatar van DarkMist
DarkMist is offline
Bij ons op school mogen we die methode alleen gebruiken ter controle van je zelfopgestelde formule.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Diploma havo wiskunde A1
Max07
12 13-04-2012 14:38
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Wiskunde a1
Gast.
2 26-06-2008 22:34
Algemene schoolzaken Wiskunde a1,2 <----> Wiskunde b1 ??
Trala
26 26-06-2006 20:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde A1
LiefsvanHier
10 30-04-2006 15:06
Algemene schoolzaken weigeren met wiskunde A1 voor het vwo
Meertje
20 20-04-2006 19:17
Algemene schoolzaken [VWO] Wiskunde A1 verplicht voor profiel C&M?
Severus
32 17-12-2003 20:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.