Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 23:19
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Gegroet studenten,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om na een HBO opleiding een (korte versie) van geneeskunde te doen?

De grote vraag is dus hoe en of je met HAVO uiteindelijk geneeskunde kan doen.
Ik heb wel dingen gehoord als:
1. De propedeuse van een verwante HBO-opleiding halen en daarnee meedoen met de loting van geneeskunde, maar ik heb ook gehoord dat de kans om zo toegelaten te worden heel klein is.
2. De verwante HBO-opleiding helemaal af maken en dan bij de 2e/3e/4e jaar van geneeskunde instromen. Je bent dan wat langer bezig, maar de kans om uiteindelijk bij geneeskunde te komen is wat hoger?

met vriendelijke groeten,
Aniki
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 23:37
Verwijderd
Geneeskunde verkort kan volgens mij niet niet na het hbo...en al helemaal niet dat je instroomt in het vierde jaar...kan me dat niet voorstellen iig. Volgens mij kun je geen enkele universitaire opleiding met je hbo-diploma instromen in het vierde jaar...en ik denk dat de toelating bij geneeskunde nog strenger is.

Na het hbo (of nadat je je propedeuse gehaald hebt op het hbo) geneeskunde gaan doen kan voor zo ver ik weet wel, als je ingeloot wordt dan natuurlijk (je zit in lotingsklasse C dan, dacht ik, iig ergens een beetje achteraan).
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 23:40
Verwijderd
Je kunt met een afgeronde HBO vrijwel nergens later instromen dan in het eerste jaar. Hooguit kun je met een complete HBO-opleiding bij sommige van de wat makkelijker alfastudies (rechten, economie) instromen als je een aanverwante HBO hebt (bijvoorbeeld HEAO MER). Maar je kunt met een HBO-opleiding, zelfs met HBO-V, echt niet zomaar instromen in het vierde jaar geneeskunde. Dan zit je net voor je co-schappen. Dat sluit totaal niet aan, er is een enorm niveauverschil.

En wat de loting betreft, zie post Leonoor. Je hebt veel minder kansen dan iemand die met hoge cijfers van het VWO komt.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 23:53
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Ik had ook gelezen dat het vanaf studiejaar 2005/2006 niet meer mogelijk is om met HBO-propedeuse je in te loten voor geneeskunde

In hoeverre is dit waar?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 07:24
Verwijderd
Er zit weinig anders op dan vwo te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 09:23
strawberry
Avatar van strawberry
strawberry is offline
Citaat:
aniki schreef op 19-04-2005 @ 00:53 :
Ik had ook gelezen dat het vanaf studiejaar 2005/2006 niet meer mogelijk is om met HBO-propedeuse je in te loten voor geneeskunde

In hoeverre is dit waar?
Dat is niet waar. Er is alleen een verandering in op grond van welke cijfers je mag meeloten:

In die gevallen waarin de aankomende student meerdere (voor)opleidingen met goed gevolg heeft afgerond die toegang geven tot de gewenste ho-opleiding, kunnen studenten tot en met de loting voor het cursusjaar 2004-2005 gebruik maken van een propedeuse en/of einddiploma Hoger Onderwijs (universiteit of hbo), met het doel in een hogere categorie mee te loten dan op grond van de cijfers op hun middelbare school-diploma mogelijk zou zijn.

zie www.ib-groep.nl
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-04-2005 @ 08:24 :
Er zit weinig anders op dan vwo te gaan doen.
Precies. Als je vwo goed aankan zou je in theorie ook medicijnen moeten kunnen halen. Als je hbo aankan zegt dat nog niks over of je het nivo op de universiteit aankan, helemaal niet bij een zware studie als medicijnen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 12:28
Verwijderd
Zit er dan echt zó'n groot niveauverschil tussen het hbo en de studie geneeskunde. Dat kan ik me echt niet voorstellen, al ligt het natuurlijk wel aan welke hbo-studie je doet.

Een vriendin van mij heeft havo gedaan, en daarna een hbo-propedeuse (wel iets medisch-achtigs), en die werd gewoon meteen ingeloot bij geneeskunde. Maar misschien heeft zij wel geluk gehad.
Het is heus niet zo dat je helemaal geen kans hebt om ingeloot te worden, zit je dan in lotingsklasse C? In die klasse zou je misschien ook zitten als je eerst vwo had gedaan, dus dan heb je evenveel kans en dan duurt het nog een jaar langer ook.

Zo zwaar is geneeskunde nu ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 12:35
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
aniki schreef op 19-04-2005 @ 00:53 :
Ik had ook gelezen dat het vanaf studiejaar 2005/2006 niet meer mogelijk is om met HBO-propedeuse je in te loten voor geneeskunde

In hoeverre is dit waar?
ik weet wel dat je met vwo dmv een hbo-p je inlotingskans niet meer kunt verhogen, dat hebben ze nl afgeschaft

kortom als jij vwo hebt en je wilt dmv hbo-p, je kans vergroten dan kan dat niet meer.

je lotingsklasse aan de hand van je vwo cijfers blijft geldig
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 19-04-2005 @ 11:04 :
medicijnen
Die studie heet al dertig jaar geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-04-2005 @ 14:18 :
Die studie heet al dertig jaar geneeskunde.
Blah, een pot nat.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:07
Verwijderd
VWO doen. HBO-P is een veel te zwakke basis, met HBO kun je inderdaad vaak alleen in het eerste jaar instromen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:24
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ze gaan er hier in Rotterdam vaak vanuit dat je de VWO stof van verschillende vakken (wiskunde, biologie etc.) beheerst. Wat dat betreft zou je natuurlijk het best van het VWO kunnen komen.

Ik dacht dat je met propedeuse van hbo in de lotingsklasse 7.0 - 7.5 komt te zitten. Dat is best een aardige lotingsklasse. Ik zat daar ook in en ben in een keer ingeloot.

Een verkorte versie of later instromen kan volgens mij niet. Soms kan je wel vrijstellingen krijgen, ligt eraan waar je gaat studeren want in Rotterdam (waar ik dan weer studeer) kan dat dus niet.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:50
lithuania
Avatar van lithuania
lithuania is offline
je kan wel zij-instromen, dan volg je de verkorte versie van geneeskunde, dat duurt 4 jaar -->

http://www.lumc.nl/5050/geneeskunde/..._instroom.html

Laatst gewijzigd op 19-04-2005 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
lithuania schreef op 19-04-2005 @ 16:50 :
je kan wel zij-instromen, dan volg je de verkorte versie van geneeskunde, dat duurt 4 jaar -->

http://www.lumc.nl/5050/geneeskunde/..._instroom.html
Dat gaat wel over zijinstromers met een bachelor- of doctoraaldiploma in een universitaire studie (met daarnaast nog allerlei aanvullende eisen)...lijkt me niet zo van toepassing op de situatie van TS. Dan kan hij beter gewoon vwo gaan doen of met zijn hbo-p ingeloot proberen te worden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:28
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
lithuania schreef op 19-04-2005 @ 16:50 :
je kan wel zij-instromen, dan volg je de verkorte versie van geneeskunde, dat duurt 4 jaar -->

http://www.lumc.nl/5050/geneeskunde/..._instroom.html
Wat stom, als mijn vakkenpakket van de middelbare school dus biologie had omvat dan had ik met mijn rechtenbul in het derde jaar geneeskunde kunnen instromen (aangenomen dat je de Voortgangstoets en Vaardighedentraining overleeft).

BAMA onzin.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:59
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Dus als ik het goed begrepen heb, is het enige wat verandert na 2005-2006 dat het dan niet meer mogelijk is om met een hbo-p in een hogere categorie mee te loten?

En ik weet niet welke hbo-opleiding relevant zijn, maar dus als je je P van verpleegdkunde of zo haalt, dan wordt je zowiezo ingedeeld bij klasse C?
Onafhankelijk van je cijfers?

En een andere probleem is dat je je hbo-p pas aan het eind van het studiejaar haalt en dan moet er ook nog gekeken worden of je in aanmerking kan komen en dan is het waarschijnlijk te laat om nog voor september die jaar mee te kunnen doen.

Heb ik het zo'n beetje bij de rechte eind?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 20:03
H2O
H2O is offline
Citaat:
aniki schreef op 19-04-2005 @ 17:59 :
Dus als ik het goed begrepen heb, is het enige wat verandert na 2005-2006 dat het dan niet meer mogelijk is om met een hbo-p in een hogere categorie mee te loten?


En een andere probleem is dat je je hbo-p pas aan het eind van het studiejaar haalt en dan moet er ook nog gekeken worden of je in aanmerking kan komen en dan is het waarschijnlijk te laat om nog voor september die jaar mee te kunnen doen.

Heb ik het zo'n beetje bij de rechte eind?
Meestal wordt je p pas in het 2e jaar ergens in oktober/november uitgereikt. Je zou je HBO opleiding kunnen afmaken en dan via decentrale selectie een plaatsje bemachtigen voor de opleiding SUMMA (verkorte versie van geneeskunde in Utrecht). Ik denk dat je weinig kans maakt. Die voorbeeldtoelatingsexamens zijn best pittig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-04-2005, 12:53
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 19-04-2005 @ 17:59 :
En een andere probleem is dat je je hbo-p pas aan het eind van het studiejaar haalt en dan moet er ook nog gekeken worden of je in aanmerking kan komen en dan is het waarschijnlijk te laat om nog voor september die jaar mee te kunnen doen.
Je haalt je VWO-diploma toch ook pas aan het eind van het jaar. Dat lijkt me nu niet echt een probleem ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 18:24
Annoniempie
Annoniempie is offline
Heey

Als je een HBO-v diploma hebt kan je gneeskunde in 4 jaar doen!!


xxx
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 18:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
In Utrecht bestaat er een kortere versie van de studie geneeskunde. Die is 4 jaar, maar daar kom je niet zomaar in, dus dat kan je vrij snel al vergeten. Verder zijn er zijinstroommogelijkheden. Ik dacht dat Leiden zoiets deed, instromen in het 3e jaar, maar daar heb je wel vrij veel voor nodig. Ik had dat geprobeert als ik er nu niet in gezeten had. (Had ik mijn bachelor van Biologie gehaald en dan die toets maken, maar makkelijk is het niet)
Als ik het goed heb kan je met een p van een (aanverwante) HBO studie meedoen aan de loting. Wat natuurlijk ook kan is nu vwo gaan doen.
Maar als je van plan bent met een aanverwante HBO P te gaan loten kan ik je 1 ding absoluut aanraden: de decentrale selectie. Je hebt een grotere kans erdoor te komen als je een aanverwante studie gedaan hebt dan dat je meteen van het vwo komt.

Met een P kom je zoizo in C. Maar goed, dan is je kans nog niet heel erg hoog.
Ook kan je uitstel vragen voor het inleveren van de benodige papieren. Ik dacht tot 1 augustus wat betreft geneeskunde (maar daar was toen ik het daar over had onduidleijkheid over) Dat je P pas in oktober/november wordt uitgerijkt boeit niet, ze kunnen daarvoor altijd al een papiertje geven me dat je je P hebt. Maar je moet dus voor 1 augustus alles hebben. Als je hebt aangevraagt en je haalt het niet wordt je loting ongeldig verklaard en ben je een kans kwijt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 22-04-2005 @ 19:41 :
zoizo
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 23:42
KusjeJusje
Avatar van KusjeJusje
KusjeJusje is offline
Ik doe nu fysiotherapie en wil na het behalen van mn P geneeskunde gaan doen. Aangezien ik dit jaar mn P al niet meer kan halen, wacht ik tot volgend jaar. Een klasgenootje heeft haar P voor een groot deel binnen en wil volgend jaar beginnen met geneeskunde. Volgens haar is de kans dat ze met een P op zak ingeloot wordt 80%. Je moet dan natuurlijk wel wiskunde, scheikunde en natuurkunde op VWO niveau afgerond hebben. Pas als je je hele studie voltooid hebt kan je instromen in het 3e jaar geneeskunde..
__________________
So many stupid people, so few comets..
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 10:01
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
KusjeJusje schreef op 23-04-2005 @ 00:42 :
Een klasgenootje heeft haar P voor een groot deel binnen en wil volgend jaar beginnen met geneeskunde. Volgens haar is de kans dat ze met een P op zak ingeloot wordt 80%.
Dacht het niet hè? Je komt in groep C en daar ligt het eerder in de 50%.

Van de ib-groep:
Citaat:
Hoofdregel
Studenten konden tot en met de loting voor het cursusjaar 2004-2005 gebruik maken van een
propedeuse en/of einddiploma Hoger Onderwijs (universiteit of hbo), de zogenaamde niet-reguliere
vooropleidingen *, om eventueel in een hogere lotingsklasse mee te loten dan op grond van de cijfers
op hun (m)bo-, havo- dan wel vwo-diploma mogelijk zou zijn.
Meeloten met een propedeuse en/of einddiploma HO

Er waren tot het studiejaar 2004-2005 drie groepen aanmelders die een propedeuse en/of
einddiploma ho konden insturen wanneer ze zich hadden aangemeld voor een lotingstudie:

a. Studenten die zich met een havo- of (m)bo-diploma wilden aanmelden voor een wo-studie.
b. Studenten met een vwo-diploma die wilden meeloten voor een wo-studie.
c. Studenten met een havo-, (m)bo- of vwo-diploma die wilden meeloten voor een hbo-studie.
Deze studenten loten - als het gunstiger is - op grond van een propedeuse of einddiploma ho mee
in lotingsklasse C.

Noodzakelijk
De eerste groep studenten (a.) heeft een propedeuse en/of einddiploma ho nodig om toegang te
krijgen tot de universiteit. Deze groep wordt in het studiejaar 2005-2006 en de studiejaren daarna
ingedeeld in lotingsklasse C.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 17:52
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Annoniempie schreef op 22-04-2005 @ 19:24 :
Heey

Als je een HBO-v diploma hebt kan je gneeskunde in 4 jaar doen!!


xxx
Heb ik ook wels gehoord, maar volgens mij moet je dan eerst een schakelprogramma doen om vervolgens in het vierde jaar in te stromen. Dat kan dan na je 3e jaar hbo-v. Beetje jammer, want je hebt je hbo-diploma dan nog niet. Je ziet ook wel dat mensen dan weer teruggaan naar de hbo-v. Volgens mij moet je ook ingeloot worden voor het schakelprogramma, ik weet niet of je dan al gegarandeerd een plek hebt bij medicijnen.

De TS moet gewoon lekker vwo gaan doen, dat is een goede graadmeter of je het wel of niet aankan. Is makkelijker dan een hbo-p halen en in dat jaar er óók nog voor zorgen dat wb1, na1, sk1, en bi12 op het goede niveau zitten.
De hbo-opties zijn ook meer achteraf-opties en zeker niet iets om vantevoren te ambiëren omdat de kans zo klein is nadat je die ene hbo-opleiding toch geneeskunde kan doen.

Succès!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Geneeskunde, Havo E&M..
haly4
21 05-01-2017 18:52
Studeren Ik wil later arts worden
Anoniem1x
5 22-09-2014 15:51
Studeren Geneeskunde studeren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :confused: :confused:
Verwijderd
49 29-12-2011 13:40
Algemene schoolzaken VMBO-TL naar HAVO = HELP!
Sjonsjaak
34 19-08-2011 18:06
Studeren Studiekeuze na HBO propedeuse
milus89
1 12-10-2010 17:09
Algemene schoolzaken van de havo naar het WO
xxxemmyxxx
7 08-03-2002 08:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.