Oud 17-04-2008, 13:45
Verwijderd
Hoi! Misschien is hier een rechtenstudent of iemand anders die verstand heeft van het arbeidsrecht. Ik heb namelijk een PROBLEEM. Hier komt 'ie:

Ik werk sinds maart 2007 bij Thuiszorg Service Nederland (TSN) als alpha-hulp. Ik heb destijds een freelance contract aangeboden gekregen waarin staat dat ik 13,61 euro per uur verdien. Tot 1 januari 2008 verliep de uitbetaling volgens contract/afspraak, maar heb daarna 3 maanden lang een uurloon van 10,75 euro uitbetaald gekregen. Zonder berichtgeving van TSN hierover. Ik heb hierover gebeld met Linda (zonder achternaam?) van de financiele afdeling van TSN. Zij verontschuldigde zich en heeft mij een herziend contract opgestuurd die ik en mijn client beiden hebben ondertekend en teruggestuurd. Hierna zou ik volgens TSN weer het normale uurloon van 13,61 euro uitbetaald krijgen.
Gister heb ik mijn salaris van de maand maart uitbetaald gekregen, met een uurloon van 6,60 euro. Zojuist heb ik wederom Linda van TSN gesproken en gevraagd hoe dit kan. Zij zei mij dat dit een gemeentelijk besluit is en TSN geen tijd heeft gehad mij hierover te berichten omdat zij "dit ook pas vorige week hoorden". Ze stuurde me door naar afdeling WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteunig) van gemeente Utrecht. De telefoniste was niet bekend met het probleem en kon mij verder niet helpen. Ik heb hierna direct teruggebeld naar Linda van TSN, maar zij is inmiddels niet meer te bereiken i.v.m. haar lunchpauze.

Ik snap niets van die onaangekondigde halvering van mijn uurloon! Hoe kan dit en wat moet ik doen? Linda is blijkbaar de enige medewerker op de financiele afdeling van TSN, maar zij kan absoluut niets voor mij betekenen, aldus zijzelf.


Wie helpt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2008, 14:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nou ja, om te beginnen mag een werkgever niet zomaar eenzijdig en zonder bericht je uurloon verlagen. Tot moment dat jij tekent voor lager dienen ze dus het loon te betalen dat in je contract staat.

De gemeente gaat hier overigens totaal niet over. De gemeente maakt een deal met jouw werkgever, die jou inhuurt. De gemeente praat met je werkgever, je werkgever praat met jou. Accepteer niet dat ze je (waarschijnlijk doordat deze Linda in kwestie gewoon geen ruk van haar eigen administratie begrijpt) met een kluitje in het riet sturen met 'dat ligt aan de gemeente'. Jouw contact is getekend door je werkgever, die is verantwoordelijk, en niemand anders.


Totdat je werkgever kan uitleggen waarom, en totdat jij ermee in zou stemmen, dienen ze gewoon je loon uit te betalen zoals dat in het contract staat. Laat betaling van het achterstallige loon lang op zich wachten (meer dan een paar weken), dan heb je recht op de wettelijke verhoging die kan oplopen tot 50% extra.


Houdt er overigens rekening mee dat je wel toe zal moeten stemmen met verlaging (voor de toekomst, met nadruk niet met terugwerkende kracht), omdat de thuiszorg is overgegaan op nieuwe tarieven. Sinds alles wordt aanbesteed en men concurreert is het plotsklaps afgelopen met de forse salarissen die betaald werden, en komt de beloning (voor zover er geen opleiding vereist is) overeen met de beloning voor andere soorten ongeschoold werk.

Echter, dat is pas nadat ze het achterstallige loon hebben betaald, want zoals het nu ligt heeft je werkgever jouw arbeidsvoorwaarden niet gewijzigd, maar wel je loon verlaagd. En dat mag niet. Als je werkgever wil overgaan op de huidige marktconforme lonen, dan moeten ze je op dit moment een nieuw contract aanbieden met die € 6,60 er in. Totdat jij daar je handtekening onder zet heb je recht op meer.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 14:28
Verwijderd
Oke prima, maar hoe pak ik dat nu aan? Want de gemeente weet niets en TSN houdt ook z'n poot stijf.
Ik heb inderdaad ook tegen die Linda gezegd dat het mij niet het probleem van de gemeente lijkt, maar van TSN zelf, omdat zij mij uitbetalen en niet de gemeente. Maar ja, boos worden over de telefoon heeft geen effect, redelijk blijven ook niet. Er komt gewoon niets zinnigs uit dat mens. Duuuuus. Hm?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 08:26
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Oke prima, maar hoe pak ik dat nu aan? Want de gemeente weet niets en TSN houdt ook z'n poot stijf.
Ik heb inderdaad ook tegen die Linda gezegd dat het mij niet het probleem van de gemeente lijkt, maar van TSN zelf, omdat zij mij uitbetalen en niet de gemeente. Maar ja, boos worden over de telefoon heeft geen effect, redelijk blijven ook niet. Er komt gewoon niets zinnigs uit dat mens. Duuuuus. Hm?

Langsgaan op kantoor bij "Linda" ?
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Langsgaan op kantoor bij "Linda" ?
Als zij blijft volhouden dat ze niets voor me kan betekenen? Mijn woorden hebben al nauwelijks effect, laat staan dat ik met mijn vernietigende blik en woeste uitstraling iets kan bereiken.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 12:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als zij blijft volhouden dat ze niets voor me kan betekenen? Mijn woorden hebben al nauwelijks effect, laat staan dat ik met mijn vernietigende blik en woeste uitstraling iets kan bereiken.
Mwo, face to face werkt vaak een stuk beter hoor. De sleutel is laten blijken dat je niet af te schepen bent.

Lukt dat niet dan schrijf je een brief aan een andere verantwoordelijke (directie, of haar direct verantwoordelijke, in ieder geval iemand die boven haar staat en over personeel of financiën gaat) dat de domheid van hun administrateur hen honderden euro's gaat kosten als ze niet ingrijpen doordat je je als ze niet toegeeft gedwongen ziet dat loon plus verhoging met juridische stappen af te dwingen.

In de regel breekt de pleuris daarna los voor degene die de administratieve fout op zijn geweten heeft, in dit geval Linda.


Jouw positie zit overigens dichtgespijkert met:
Artikel 631 (BW) lid 1:
1. Een beding waarbij de werkgever het recht krijgt enig bedrag van het loon op de betaaldag in te houden, is nietig, onverminderd de bevoegdheid van de werknemer om de werkgever een schriftelijke volmacht te verlenen om uit het uit te betalen loon betalingen in zijn naam te verrichten. Deze volmacht is te allen tijde herroepelijk.

En dat vertaald in ABN: ze kunnen zonder jouw toestemming geen loon inhouden.

Een paar stukjes context daarbij uit verderop in hetzelfde artikel:
5. Op de deelneming door een minderjarige aan een regeling als bedoeld in lid 3 is artikel 612 van overeenkomstige toepassing.
6. Indien de werknemer ingevolge een nietig beding als bedoeld in lid 2 een overeenkomst met de werkgever of een derde heeft aangegaan, heeft hij het recht hetgeen hij uit dien hoofde heeft voldaan van de werkgever te vorderen. Indien hij de overeenkomst met de werkgever heeft aangegaan, heeft hij bovendien de bevoegdheid de overeenkomst te vernietigen.
7. De rechter kan bij toewijzing van een vordering van de werknemer op grond van lid 6 de verplichting tot betaling van de werkgever beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk voorkomt, maar uiterlijk tot de som waarop hij de door de werknemer geleden schade vaststelt.
8. Een rechtsvordering van de werknemer op grond van dit artikel verjaart door verloop van zes maanden na de dag van het ontstaan van het vorderingsrecht.


En het welbekende artikel 625 dat je op den duur recht geeft op extra geld als ze te laat betalen:
1. Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 (T_ID: dit is dus de betalingsconditie, vaak twee weken of een maand) de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer indien dit, niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen enkel geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 18-04-2008 om 12:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.