Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2009, 13:18
angel@
angel@ is offline
Ik ben weer mijn ANW huiswerk aan het maken,
maar nu kom ik er toch wéér niet uit
Misschien dat iemand mij kan helpen met de volgende vragen?
a. Wat betekend 'radio Noord-Holland FM 88.9'?
b. Hoeveel elektrische trillingen per seconde worden uitgezonden op deze frequentie?
c. Hoe groot is de tijdsduur van zo'n trilling?
d. Als de golven zich met 300.000.000 m/s verplaatsen, hoeveel cm of m legt de golf in die tijd dan af?
e. Op welke golflengte zendt radio Noord-Holland uit?
f. Waarom zendt radio Zuid-Holland niet op dezelfde golflengte uit?

Bij vraag d denk ik dat het gewoon 300.000.000 m per seconde is, of niet?

Ik hoop dat iemand me kan helpen
Groetjes, Angel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2009, 13:44
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Zie eerst
http://nl.wikipedia.org/wiki/FM-omroep

In de tabel op die pagina zie je snel hoeveel herz de FM frequentis hebben, enz.

Citaat:
Bij vraag d denk ik dat het gewoon 300.000.000 m per seconde is, of niet?
Het gaat hier om de afstand die wordt afgelegd in de tijd die gevraagd wordt in vraag c

Laatst gewijzigd op 01-03-2009 om 13:53.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 17:44
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Je huiswerk komt er gewoon op neer wat basisgrootheden van golven te berekenen.

Ik zal je het eerste antwoord geven: FM 88.9 wilt zeggen dat die radio uitzendt met frequentiemodulatie (FM) op 88.9MHz (dat het in megahertz is, is gewoon zo: voor thuisgebruik zitten radio-zenders in het VHF-gebied). Voor jouw oefening moet je dan aannemen dat die radio gewoon een (elektromagnetische) golf uitzendt op 88.9 MHz. In de praktijk ligt het daar niet ver af, maar ik wil je wel even meegeven wat FM juist doet: met gewoon zo'n sinusgolfje kan je natuurlijk niet veel interessante muziek meesturen (een sinus komt overeen met 1 noot), bij FM ga je de frequentie lichtjes aanpassen en uit die lichtjes andere frequentie kan je radio afleiden wat het doorgestuurde geluid is.

Kortom, je moet gewoon stellen dat f = 88.9 MHz en v = c = 300 000km/s voor je golf. Er wordt gevraagd de frequentie, periode en golflengte te geven (aan jou om uit te maken wat bij welke vraag). Normaalgezien moet je daarvoor wel de nodige formules gezien hebben, die kan je gewoon direct toepassen door je gegevens in te vullen.

De voorlaatste vraag moet je maar eens gaan opzoeken (het is mogelijk dat je verschillende frequenties uitkomt voor verschillende gebieden). En dat brengt ons bij de laatste vraag, waarom dat radiostation niet op dezelfde frequentie uitzendt. Denk je eens in dat twee stations op eenzelfde frequentie uit zouden zenden, wat zou je als radio-ontvanger dan ontvangen? Hoe zou je ervoor zorgen dat je als ontvanger een van beide stations ontvangt als ze op eenzelfde frequentie zitten?

Je kan radiostations een beetje vergelijken met mensen: stel je hebt 20 mensen die allemaal tegelijk willen praten. Als je hen in een kamertje zet, kan je van geen van allen iets verstaan (als ze allemaal even luid spreken toch). Als je hen toch allemaal verstaanbaar wilt laten praten, geef je elk van hen een kamertje en kan iedereen kiezen om naar een van hen te gaan luisteren. Met radiostations gebeurt iets gelijkaardigs: je geeft elk station een bepaald frequentiebereik waarop ze mogen praten en als luisteraar kies je dan ook maar naar welke frequentiekamertje je wilt luisteren. In de praktijk wordt gewoon 1 frequentie genomen om het frequentiebereik (kamertje) aan te duiden, omdat op voorhand afgesproken geweest is dat de stations 200 kHz moeten tussenlaten (als je niet goed begrijpt waarop dat fysisch neerkomt, is dat geen probleem, hoor. Als je weer naar mijn kamertjesmodel kijkt: je zegt daarmee dat de deuren naar de kamers bv. 200m van elkaar afliggen, dus zelfs met de deur open heb je geen last van de persoon die in de kamer naast je staat te spreken).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 13:28
angel@
angel@ is offline
Hallo!
Bedankt allemaal, ik denk dati k het nu wel een beetje snap

Angel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [ANW] De bekendheid van Antonie van Leeuwenhoek
Zyennox
8 18-02-2012 21:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken [ANW] ANW huiswerkvragen
angel@
4 11-01-2009 13:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.