Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2009, 11:03
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Mijn vriend en ik zijn op zoek. En hoewel weinig mensen hier waarschijnlijk ervaring hebben met het kopen van een huis, misschien dat er nog handige tips naar boven komen. Dat we een bouwkundig rapport op moeten vragen en goed moeten kijken naar onze wensen, ook voor in de toekomst, snappen we allemaal zelf, maar ik was eigenlijk op zoek naar de wat specifiekere tips en waarschuwingen die je niet in ieder krantje tegenkomt. Dus: wie biedt?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2009, 14:24
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Sowieso zelf eens op meerdere tijdstippen langsgaan, om te kijken hoe 't precies zit met de drukte in de omgeving, want vaak worden bezoeken gehouden op rustige momenten in de omgeving.

Zal nog eens nadenken over wat extra tips.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2009, 14:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben zelf ook bezig met een huis kopen/zoeken, dus voor mij ook wel interessant.
Wat ik tot nu toe doe is altijd rond 18.00 à 19.00 uur even lang gaan om te kijken hoe druk het is qua parkeerplaatsen. Wel fijn als je je auto niet drie blokken verder hoeft neer te zetten.
Ook loop ik gewoon eens door de wijk om de sfeer mee te maken en dan let ik er vooral op of ik bij het langslopen van personen geneigd ben mijn spullen te bewaken of niet. Dat soort dingen doe je onbewust en geeft weer of je je een beetje veilig voelt.
Zoek je in een omgeving waar problematiek is met hangjongeren, kijk dan of er bij jou in de buurt voor hen aantrekkelijke hangplekken zijn, bijv. een snackbar. Kijk ook hoe laat die snackbar sluit.

Bij de bezichtiging ben je geneigd te kijken naar hoe ruim de woning is en evt. naar de kozijnen (standaard ding waar iedereen naar kijkt), maar kijk ook goed naar de gevel (bij oude woningen vooral: bijv zie je scheuren? Dat kan op funderingsproblemen duiden). Ook de dorpels bekijken, is daar vervanging nodig? En let bijvoorbeeld op het plafond: bij oude woningen met bitumineuze dakbedekking kan dat krom staan, kan duiden op dat je onderhoudskosten gaan krijgen. Komt men met rapporten aan, wees dan kritisch. Ik heb wel eens mee gemaakt dat er zogenaamd funderingsonderzoek was gedaan en dat alles prima was.. Wat bleek: een rapport uit 1987..
Vind je een CV geen noodzaak, kijk dan bij een gaskachel wel of er sprake is van een moederhaard of dat elke kamer voor zich een gaskacheltje moet hebben. En bij een CV natuurlijk kijken hoe oud hij is, maar dat lijkt me logisch.

Kijk je naar een appartement, vraag dan een overzicht op van de Vereniging van Eigenaren. Een hele lage bijdrage (bijv. 20 euro) klinkt leuk, maar betekent in de praktijk dat je dus voor alles wat er moet gebeuren plots nog geld op moet hoesten. Vraag in hoeverre de VVE actief is, vraag wat de plannen zijn voor de komende tijd en hoe hun financiële begroting (incl. reserves) eruit ziet. Een verkoopmakelaar hoort dat te hebben. Een aankoopmakelaar zal dat ook allemaal voor je doen hoor, maar wees zelf ook gewoon kritisch.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2009, 01:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Kijk ook even naar de buurt. Hoe ligt die relatief? Wat zijn de plannen ermee? Het weiland naast de nieuwbouwwijk waar jij zo blij mee was dat je er tegenover kon gaan wonen kan de vinexlocatie van morgen zijn. Er is natuurlijk wel planschade en zo, maar je zit nog steeds met een achteruitgang.

Financieel moet je overwegen om niet direct alles te kopen. Heb je een nieuwe keuken eigenlijk wel nodig? Dat soort dingen. Als je daarop uitspaart hoef je minder te financieren, ben je dus sneller van je hypotheek af, en kun je per saldo meer geld uitgeven aan andere dingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 12:43
ganralph
ganralph is offline
Wij hebben net een huis gekocht én we proberen er nu een te verkopen, en bewuste consumenten als we zijn, hebben we heel veel uitgezocht Dus mocht je wat specifiekere vragen hebben...


In ieder geval heeft de verkopende partij een meldingsplicht. Stel dus vragen aan de makelaar in de trant van "is er iets ongewoons aan dit huis dat we moeten weten?" Verrotte funderingen, lekkende daken horen zo gemeld te worden.

Ben je bij een appartement, vraag dan altijd alle stukken op van de VvE, zoals hierboven gezegd. Let vooral op de reserves en of er een MOP is (meerjaren onderhoudsplan). Naast de financiën kun je ook vaak zien wat voor klachten er van bewoners zijn. Zo zijn wij een keer op een huis (of de buurt eigenlijk) afgeknapt omdat er in de VvE-notulen steeds klachten stonden over gestolen post.

Waar ligt de grens tussen VvE-bezit en persoonlijk bezit? Bij sommige panden mag je bijvoorbeeld niets aan de buitenmuren ophangen (bloembakken, schotelantenne) omdat deze van de VvE zijn.

Laat je vriend de trap oplopen terwijl jij in het huis staat, zodat je weet hoe gehorig het kan zijn (ivm evt. bovenburen).

Kijk of er vochtplekken zijn en of er vochtvreters of muizengif in de hoekjes ligt

Kijk of er een moderne stoppenkast (schakelaars ipv stoppen) hangt en hoeveel groepen die heeft. Oud spul kan betekenen dat er ook oude bedrading door het hele huis ligt.

Zit er een watermeter? (Sommige gemeenten hebben nog niet overal watermeters geplaatst.)

Vraag wat de WOZ- en canonkosten per jaar zijn.

Ga je naar een populair huis, neem dan pen, papier en kopie van je paspoort mee, zodat je ter plekke een bod kunt doen Bieden doe je altijd - op zijn minst - "onder voorbehoud van financiering". Andere voorbehouden mag je ook opnemen in je bod. Bieden is een formeel proces en zo leg je je nergens 100% op vast.

Een bouwkundige keuring (je zei het zelf al) kun je vaak opvragen bij de eigenaar, maar als je echt geïnteresseerd bent in het huis, laat je er ook een uitvoeren door een bedrijf dat je zelf uitkiest.

Bij het kadaster van je gemeente kun je overigens navragen wat de verkoopprijs van het huis in het verleden was; of bijvoorbeeld voor hoeveel soortgelijke huizen verkocht zijn. Dit kan een indicatie geven over de waarde.




Citaat:
Ik heb wel eens mee gemaakt dat er zogenaamd funderingsonderzoek was gedaan en dat alles prima was.. Wat bleek: een rapport uit 1987.
dat is zo gek niet. bij een slechte fundering (code 3) heb je zelfs nog 15 jaar om te boel te herstellen. dat er bij een goede fundering dus niet om de vijf of tien jaar een nieuw onderzoek gedaan wordt, is helemaal niet vreemd.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 14:23
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Bedankt voor de tips!

Het gaat om een eensgezinswoning in Deventer waar we al voor een eerste bezichtiging langs zijn geweest. Vandaag is het bouwkundig rapport aangevraagd (en dat was nog niet gedaan, dus blijkbaar zijn we de eersten), als dat er een beetje fatsoenlijk uitziet gaan we voor een tweede keer kijken en brengen we waarschijnlijk direct (of gelijk daarna) een bod onder voorbehoud uit. Het rapport wordt trouwens niet door de makelaar zelf opgemaakt maar door een onafhankelijk bedrijf (hoewel in hun opdracht).

Naar asbest en overige opvallende tekorten hebben we gevraagd, de makelaar wist op dit moment nog niet of dat aanwezig was, er was voorlopig niets over bekend. Wel was te zien dat het houtwerk aan de buitenkant niet helemaal goed onderhouden was, dus dat is binnenkort aan herstel (of eigenlijk: vervanging) toe. En dat zijn allemaal punten om op af te dingen (of er in het ergste geval vanaf te zien). Maar een perfect huis kunnen we ons op dit moment niet veroorloven, dus daar moeten we wel rekening mee houden (of we moeten voor iets kleiners gaan, in welk geval we binnen een aantal jaar weer kunnen verhuizen, mochten we besluiten dat we gezinsuitbreiding willen).

De keuken en badkamer zijn functioneel en geen van beide naar onze smaak. Gezien de ruimteverdeling is de badkamer waarschijnlijk eerst aan de beurt, maar om financiële redenen moeten we even wachten met het grondig aanpakken daarvan (aangezien we het wel meteen goed willen doen). De keuken biedt veel ruimte en gaat naar mijn idee nog wel een flinke poos mee, ook al zijn de tegeltjes wat zoetsappig. Wat dat betreft zien we wel wanneer we geld en mogelijkheden hebben de boel eruit te slopen en er een nieuwe keuken voor in de plaats te zetten (het is trouwens een woonkeuken, best leuk).

De wijk waarin het ligt is een aandachtspuntje dat al geruime tijd aangepakt wordt. Steeds meer huizen en appartementen in de buurt worden verkocht, waardoor de wijk aanzienlijk verbetert. We zijn nu twee keer door de wijk heen gereden en het lijkt een leuk volksbuurtje te zijn, vrij rustig en met wat verschillende mensen. Aan de rand van de wijk wordt binnenkort een nieuw winkelcentrum gebouwd (of het oude gerenoveerd, dat weet ik even niet meer), maar daar zullen wij niet vlak op zitten.

Anyway, aanvullende tips zijn welkom en ik houd jullie wel op de hoogte!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 14:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je zegt dat je al door het wijkje heen bent gereden, maar heb je ook al eens gekletst met wat mensen in de buurt? Zij kunnen je echt enorm veel vertellen over wat je kan verwachten.

@ganralph: het kan zijn dat zo'n funderingsonderzoek dan nog volstaat ja. Maar de situatie kan ook compleet gewijzigd zijn. In dit geval is er in 2003 rioleringsherstel gedaan, waarbij veel funderingen beschadigd zijn geraakt in die straat. Door dan te pronken met 'er is funderingsonderzoek gedaan, alles is oké' doe je alsof dat de huidige stand van zaken is. Een koper kan daar zeer gemakkelijk intrappen. Dus altijd kritisch blijven en vragen van wanneer het rapport afstamt, dan kun je zelf vervolgens conclusies trekken over of je dat rapport dan nog nuttig acht. In dit geval is dus gewoon nieuw onderzoek nodig en zegt het oude rapport helemaal niks.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 10:09
ganralph
ganralph is offline
@ Nona: mochten die slechte kozijnen echt een struikelblok worden in de onderhandelingen (de verkoper wil niet genoeg zakken), dan kun je ook voorstellen dat hij de kozijnen door een erkend bedrijf laat vervangen, waarna dit geen punt meer is om op af te dingen. (Kost hem evengoed geld, maar soms kom je er met zo'n voorstel wel uit.)

Bepaalde gebreken aan het huis kun je zelfs na de verkoop nog op de verkoper verhalen. Je hebt als koper een onderzoeksplicht wat betekent dat je je op de hoogte moet stellen van de staat van het huis voor je het koopt. Sommige zaken kom je echter niet te weten bij een normale bezichtiging (of zelfs bij een bouwkundig rapport), maar wel als je na een half jaar ineens gaat verbouwen. Mocht je dan nog iets tegenkomen dat de vorige eigenaar is aan te rekenen, dan kun je hem nog voor de kosten laten opdraaien. (De termijn is geloof ik twee jaar of zo.)

Overigens valt iets als asbest niet per se onder de meldingsplicht van de verkoper. Asbest waar je "redelijkerwijs" geen problemen mee zult krijgen bij "normaal gebruik" - omdat het bijvoorbeeld onder een betonnen vloer ligt - hoeft volgens mij niet gemeld te worden.

Kijk verder goed hoe oud het bouwkundig rapport is. Je hebt ook het recht om zelf een bedrijf in te huren dat een nieuw onderzoek doet als je iets niet vertrouwt.

@ Balance: dat is een ander verhaal Bij woningen waaraan uitvoerig verbouwd is, of die zichtbare scheuren vertonen voldoen oude rapporten idd niet meer.
Overigens stamde het laatste funderingsonderzoek van ons nieuwe huis uit 1989; bij het nieuwe onderzoek - dat op de dag van tekenen bekend werd - bleek de fundering ineens een code hoger (beter dus) ingeschaald te zijn In 1989 bleek het hele blok afgerekend te zijn op 2 steekproeven
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 11:51
ganralph
ganralph is offline
@ TS: op veel plekken buiten de randstad speelt fundering overigens een veel kleinere rol, aangezien de ondergrond daar vaak wat steviger is.


nog wat tips voor als je echt gaat kopen:

- na het tekenen van het voorlopig koopcontract heb je in Nederland drie werkdagen (beginnend op de dag na het tekenen) de tijd om de koop te annuleren, zonder opgaaf van redenen. (Dit recht heeft de verkoper niet!)

- in het contract wordt waarschijnlijk een datum gesteld waarop de financiering rond moet zijn. sommige makelaars vinden drie weken normaal, maar gezien de economische tijden moet je meer tijd bedingen om niet in de knoei te komen.

- lees uiteraard heel goed of alle afspraken zijn opgenomen in het voorlopig koopcontract. laat je aandacht niet verslappen bij het zien van de tientallen pagina's
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 11:32
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Voor Balance: je zal het zelf dus ook al doorhebben aangezien je er zelf mee komt, maar ik zou in jouw omgeving inderdaad heel erg op de fundering letten. Het gebied en de stad staan niet bepaald bekend om hun stevige grond.

Ook al is de fundering goed, verzakkingen zijn er ook vaak aan straten, tuinen, enz. In bepaalde wijken valt het wel mee (oosten), maar het noorden moet om de zoveel jaar in delen worden verhoogd!

Algemeen: in mijn stad is er sprake van verzakkingen van huizen en paalrot. In het ergste geval onteigent de bank je en neemt haar onderpand (het huis) weer terug, omdat het hierdoor niets meer waard is. Er zijn echt verhalen dat mensen op straat kwamen te staan en de gemeente zich tot die tijd niet verantwoordelijk voelde. Nu wel.
Het komt dus doordat de gemeente besloot het grondwaterpeil te verlagen, terwijl er veel huizen zijn met houten palen als fundering! Dan helpt een ouder funderingsonderzoek ook niet tot een compleet beeld, als de gemeente in de tussentijd het waterpeil veranderd heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 19:31
Ivo
Ivo is offline
Pas op dat je geen te duur huis koopt.
Je geeft aan dat je geen huis kunt kopen wat al 'af' is. Tenminste, niet in de grootte waar jullie naar op zoek zijn.
Dat betekend dus dat jullie een huis met hier en daar wat werk willen gaan kopen, terwijl jullie al een maximale hypotheek nemen. Met alle bijkomende kosten van een eigen huis (g/w/l, gemeentebelastingen, verzekeringen etc) moet er dan nog wel geld over blijven om het werk wat nog aan het huis gedaan moet worden ook mee te kunnen betalen. Zeker als je ook denk aan toekomstige gezinsuitbreiding moet je hier goed over nadenken. Gezinsuitbreiding zorgt uiteraard voor hogere kosten, terwijl de meeste kersverse ouders graag de mogelijkheid zouden hebben om minder te gaan werken. Als je niet oppast moet je straks nog heel erg lang tegen die 'lelijke' keuken aankijken omdat je een nieuwe niet kunt betalen.
Het maakt hierbij natuurlijk een groot verschil of jullie zelf handig genoeg zijn om het houtwerk (goed) onder handen te nemen en een nieuwe keuken te plaatsen, of dat je overal iemand voor moet inhuren. De manuren zijn meestal duurder dan de materiaalkosten, dus als je die manuren kan vervangen door zelf aan de slag te gaan hou je de kosten al aardig in de hand.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 19:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
*knip*
Wat wij kunnen betalen is bij ons eigenlijk: wat de bank denkt dat wij kunnen betalen. Volgens de bank kunnen we de komende jaren niet meer verdienen dan we al doen, terwijl ik net klaar ben met studeren en vanaf september een jaarcontract heb (met uitzicht op verlenging met vier jaar). En als de bank dan vind dat ik het geld van mijn bijbaantje verdien terwijl mijn werkgever vindt dat ik een (bijna) fulltime salaris verdien denk ik dat we niet heel krap uitkomen.
Een goede tip overigens, en we hebben er ook wel over nagedacht. We kunnen in ieder geval heel veel zelf (mijn vriend is elektricien, en alles behalve de elektriciteit durf ik ook wel op te pakken) en we zijn ook van plan rustig de tijd te nemen voor dingen.

Adore, weet je ongeveer in welke wijken die verzakkingen voorkomen? De straat waarin we nu kijken ligt dicht bij het centrum en niet zeer noordelijk, maar ook zeker niet in het zuiden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 20:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
In dat geval kun je er ook voor kiezen om een hypotheekadviseur in de hand te nemen.
Ik heb een vrijblijvend gesprek gehad met een adviseur en hij gaf aan dat er heel veel mogelijk is met banken op het moment dat je een goede opleiding hebt en uitzicht hebt op loonsverhoging of uitbreiding van uren. Dan zijn ze bereid om al eerder een hogere hypotheek te geven.
Hij gaf aan dat hij er van overtuigd was dat hij mijn hypotheek (gebaseerd op baan + bijbaan van 5000 pj) ook op alleen maar baan kon krijgen, na enig overleg met de banken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2009, 17:40
Ivo
Ivo is offline
Kijk, je hebt er in elk geval over nagedacht. Mijn verhaal was naar aanleiding van een gezin wat ik ken wat nu na 10 jaar keihard werken en elke euro bij elkaar schrapen nog steeds niet klaar is met hun 'klushuis'.
Maar als je vriend electriciën is, is ie vast handig. En dan kent ie waarschijnlijk ook nog genoeg andere mensen in de bouw die wel eens een handje willen helpen (tegen vriendenprijs of ruildienst).
Met citaat reageren
Oud 18-08-2009, 18:16
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hij is nu eigenlijk ICT'er, maar hij heeft een electiciendiploma. Maar van school kent hij inderdaad nog mensen die handig zijn met het één en ander, zo hebben we wel een vriend die goed met cv-ketels overweg kan en kunnen ze allemaal stoppenkasten aanleggen. En er blijven dingen over waar we geen kaas van gegeten hebben, maar ervaring wijst uit dat je de meeste dingen gewoon moet doen, en dan komt het goed.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 07:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Vandaag gaan we waarschijnlijk een eerste bod doen. Iemand nog tips over hoe ver we onder de vraagprijs kunnen gaan zitten, en wat verstandig is?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 10:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Geen aankoopmakelaar?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 10:37
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Neenee, gewoon zelf doen.

De schilder (jaja) zei dat we er makkelijk 25 à 30 onder konden gaan zitten, zelf durven we niet zo veel.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2009, 10:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Daar is die makelaar dan voor hè, die durft wel en is er ook niet emotioneel bij betrokken

Maar goed. Wat is de vraagprijs, hoe lang staat het al te koop, heb je een idee of er meer geïnteresseerden/kijkers zijn, staat er veel te koop in die wijk, is het een koopje in zijn soort of vergelijkbaar met het overige aanbod, etc.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 10:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Het staat nog niet zo heel lang te koop, over andere geïnteresseerden heb ik geen idee, maar wij waren de eersten die een bouwkundig rapport wilden. De vraagprijs is 169, er staan veel huizen in de wijk te koop (naar mijn idee, maar ik weet niet wat normaal is) en gezien het aantal slaapkamers is hij niet duur, maar het onderhoud maakt het wel een terechte prijs.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 11:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Laat ik voorop stellen dat ik er zelf ook geen verstand van heb. Maar wat ik heb begrepen op internet is dat een bod van 10% onder de vraagprijs wel reeel is. Dat is 152. Dan zou ik met 149 beginnen ofzo. Maar misschien zijn anderen wat meer thuis in makelaarsland.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 11:07
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hm ja, ik begin nu te denken dat we er nog net iets onder kunnen gaan zitten en dan kijken wat ze doen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 16:03
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Bieden kan altijd, hoe laag je ook biedt, alleen zullen ze misschien geen tegenbod doen als ze je bod echt te laag vinden. Het bieden is altijd een spel tussen koper en verkoper; meestal bied je naar elkaar toe en wordt de uiteindelijke prijs 'in het midden'.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 13:21
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ze hebben een tegenbod gedaan, maar zijn weinig gezakt. Dus wij hebben weer een tegenbod gedaan en hopen nu in het midden daarvan uit te komen.

Ik vind het doodeng.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 16:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Spannend hoor. Alleen dat is al de reden dat ik het nooit zelf zou doen, ik zou het veel te eng en spannend vinden
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2009, 21:12
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Gelukt!

Gisterenavond zijn we op een bedrag uitgekomen waar we ons in konden vinden, en dat de verkopers konden accepteren (het was lager dan ze gehoopt hadden). Ik denk dat we goed onderhandeld hebben. Komende week een voorlopig koopcontract tekenen en zo snel mogelijk financiering regelen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 21:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoeveel heb je er nou af gekregen nona?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 21:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
En gefeliciteerd natuurlijk!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 11:34
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Gefeliciteerd! En eigenlijk begint de stress nu pas echt, om alles te regelen met hypotheek, notaris, verzekeringen, enz, enz, enz
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 11:53
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dank je HaWa.

We hebben er 14.000 af gekregen, ben ik zeer tevreden mee.

Volgende punt: klustips welkom!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 13:39
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Volgende punt: klustips welkom!
Zorg voor enthousiaste (schoon-)ouders . Die wilden bij ons de muren en plafonds wel een nieuwe laagje verf geven!

"Moet" je verder veel aan het huis doen? Ik meen uit je eerdere posts op te maken dat het huis op zich van binnen prima is (op de keuken en badkamer na die niet je smaak zijn), dus dan is het een kwestie van verven/behangen, evt. vloeren leggen en verhuizen?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 15:03
Ivo
Ivo is offline
Tja... klustips:
Hoe veel tijd heb je om te klussen: Moet je snel je huidig woning uit of kan je wat langer de tijd nemen voor je verhuist?
En zeker niet onbelangrijk: hoeveel budget is er nog.

Uiteraard zal er een hoop geschilderd en behangen moeten worden, en evt een nieuwe vloer gelegd moeten worden om alles er weer fris (en meer naar je eigen smaak) uit te laten zien. Daar ontkom je bij geen enkele verhuizing aan.
Maar moeten er ook nog grotere klussen gebeuren?
De buitenkant heeft iets minder prioriteit, als daar nog wat moet gebeuren heb je er het minste last van als je al in het huis woont. Schilderwerk aan de buitenkant kan dus evt. nog wel wachten tot het voorjaar, tenzij het nu echt in dramatische staat is.
Maar als je er nu het geld en de tijd voor hebt kan het wel handig zijn om de keuken of de badkamer vast aan te pakken voordat je gaat verhuizen. Als je er al woont heb je die namelijk eigenlijk elke dag nodig en dan is het best lastig als je het een week of 2 zonder moet doen.
En natuurlijk je vrienden en familie inschakelen en hen na je verhuizing trakteren op een house-warming feestje of BBQ in je nieuwe tuin o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 17:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Adore, weet je ongeveer in welke wijken die verzakkingen voorkomen? De straat waarin we nu kijken ligt dicht bij het centrum en niet zeer noordelijk, maar ook zeker niet in het zuiden.
Volgens mij gaan hier dingen (steden) door elkaar lopen.

In de stad waar ik ben geboren zijn de verzakkingen. Ik heb niet de indruk dat je daar wil gaan wonen? Of heb ik iets heel erg gemist? Daar is veel kleigrond in drassige polders, dus dat wil wel hard..
Mijn huidige stad, dus waar ik nog steeds je voormalige bijbaan heb, zijn voor zover ik weet geen erge verzakkingen. De grond is hier steviger, alleen de Voorstraat is een probleemgeval (laat ik er naast wonen..).
De paalrot weet ik niet heel exact, maar ik dacht net buiten het centrum steeds.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 19:17
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ow joh.

Op termijn moet er een heleboel gebeuren. Sowieso behangen, schilderen, vloeren leggen en de gebruikelijke dingen, maar boven is het plafond ook van zachtboard, dat mag anders. Het schilderwerk buiten MOET volgend jaar ook echt aan de beurt komen (het deel dat niet direct vervangen hoeft), maar dat mag ook wel vanwege de kleuren. De keuken en badkamer blijven even zo, de badkamer gaat op termijn naar een andere kamer (dat is meer bezemkast dan badkamer) en met de keuken kan ik eigenlijk prima leven, afgezien van een gele rand bovenaan de muur die heel makkelijk wit kan. Alleen het zitbad moet eruit. Het dak zal op een zeker moment na-geïsoleerd mogen worden, en zo zijn er nog veel meer klusjes.

Ons plan de campagne is eigenlijk: mijn vriend gaat een plan tekenen voor de elektriciteit en dat uitvoeren, ondertussen zorg ik dat aan de woonkamer en eventueel slaapkamer begonnen wordt. Behang eraf, witten, nieuw behang, nieuw vloertje, etc. Woon- en slaapkamer wil ik het liefst af hebben voor we erin gaan, de rest kan later ook aangezien we nog niet de helft van de kamers direct nodig hebben. En dat het moet gebeuren zal niet altijd leuk zijn, maar we hebben de tijd en het is een investering.

Hoe we met klusmaterialen uitkomen weet ik nog even niet, het is een beetje afhankelijk van wat we allemaal uitzoeken. We weten al wat voor laminaat we in de woonkamer willen, en over behang hebben we wel ideeën qua kleuren en lichte patroontjes, maar nog niets definitiefs uitgezocht. Dus daar kunnen we wel mee spelen; het is een afweging tussen geld en hebzucht denk ik. Het idee van eigen geld in moeten leggen in de hypotheek kunnen we nu geloof ik loslaten, dat scheelt in ieder geval.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 12:14
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Mijn vriend & ik hebben onlangs ook een huis gekocht, met aankoopmakelaar (die heeft er uiteindelijk 20.000 af gekregen dus ik was vrij blij met hem ).. Hij vertelde ons dat een bouwtechnische keuring een beetje onzin is, omdat er dan voornamelijk wordt gekeken naar scheuren in de muren, bakstenen die zijn vervangen, verzakkingen etc. Allerlei dingen die je zelf ook kunt zien. Maar goed, we hebben nu een appartement dat in 2006 is gesplitst en volledig is gerenoveerd dus het was ook niet echt nodig

Succes met de financiering, bij ons was dat echt een groot drama om te regelen..! We konden echt maar net het bedrag incl k.k. gefinancierd krijgen
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 12:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hij vertelde ons dat een bouwtechnische keuring een beetje onzin is, omdat er dan voornamelijk wordt gekeken naar scheuren in de muren, bakstenen die zijn vervangen, verzakkingen etc.
tenzij je zelf verstand hebt van bouwtechnische zaken, ziet zo'n keuringsbedrijf soms echt wel meer dan jij. ik neem aan dat jij bijv. niet in de kruipruimte (indien van toepassing) gekropen bent? heb je de vochtigheid van de muren gemeten?

daarnaast kan een keuringsbedrijf ook een kostenraming maken voor het onderhoud dat gepleegd moet worden. dit kun je weer in je ontbindende voorwaarden opnemen: "als ik meer dan €xxxxx,xx moet vertimmeren (aan kozijnen, vloeren, noem maar op) dan wordt de koop ontbonden". Zo kom je niet te veel voor verrassingen te staan.


ten slotte kun je ook een keuring laten uitvoeren met zgn. "woongarantie". als er dan binnen een bepaalde tijd mankementen aan het huis blijken te zijn die niet in het bouwtechnisch rapport staatn, maar die redelijkerwijs wel opgemerkt hadden moeten worden, dan is het keuringsbedrijf aansprakelijk voor de kosten van de verbouwing.

kortom: als je toch met geld aan het smijten bent (een huis kopen), dan kunnen die paar honderd euro er ook nog wel bij
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-08-2009, 16:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Succes met de financiering, bij ons was dat echt een groot drama om te regelen..! We konden echt maar net het bedrag incl k.k. gefinancierd krijgen
Had je dat van te voren dan niet uitgezocht?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 16:49
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
De bouwkundige keuring werd door een onafhankelijk bedrijf uitgevoerd en betaald door de verkopende partij. En ik was er nog wel blij mee, in verband met prijsindicaties voor herstel. Daarbij zie ik als wereldvreemde huppelkut ook niet alles, dus het kwam mooi uit (de belangrijkste dingen hadden we al gezien, maar er stond nog wel het één en ander bij).

Overigens zijn wij al langs de hypotheker geweest die ons verteld heeft wat we kunnen en mogen, daar zitten we nu iets boven maar dat komt wel goed.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 06:38
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Had je dat van te voren dan niet uitgezocht?
Natuurlijk wel, maar afgelopen jaar zijn er bij de banken nogal wat regelingen veranderd ik wilde mijn eigen vermogen niet in het huis stoppen maar gebruiken als deposito en dat kon na een bepaald nieuwsbericht niet meer
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 08-09-2009, 20:03
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Update: we zijn druk bezig met het scharrelen naar hypotheken. Via de Hypotheker komt het waarschijnlijk helemaal goed (met een beetje inleg van eigen geld, wat we wel aankunnen), bij de Rabo is twijfelachtig; zij willen mijn wetenschappelijke titel in gaan zetten om het bedrag rond te krijgen en dan kunnen we NHG wel vergeten. Dus we regelen het liever via de Hypotheker, die is qua lasten ook veel aantrekkelijker. Binnenkort meer, als we het rond hebben kunnen we gaan praten over sleuteloverdracht.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 22:07
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Waarom kun je met je wetenschappelijke titel geen NHG krijgen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2009, 19:40
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Nee, het gaat erom dat ze de hypotheek dan niet baseren op harde gegevens (mijn salaris van de afgelopen drie jaar, dus van parttime studentenbaantjes) maar op een aanname (wat ik zou moeten verdienen, en ook inderdaad wel verdien) en daar willen ze dan geen garantie op geven oid.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 08:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ah oke. Ik dacht al, uh-oh ik heb ook een academische titel

Ik heb gister ook een huisje gevonden wat naar het zin is trouwens!
Als het goed is morgen overleg met de aankoopmakelaar en dan een tweede bezichtiging gaan plannen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 09:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline


Helemaal in je eentje???
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 11:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja, dus de '' is ook wel gepast: ik vind het erg spannend

Het is trouwens een kleine woning hoor. Vast niet te vergelijken met dat van jullie.
Het is zo'n oude jaren 30 arbeiderswoning wat uitermate geschikt is voor startende alleenstaanden.

Maar goed, ik loop op de zaken vooruit. In mijn hoofd is het al van mij, maar in de praktijk moet ik nog beginnen aan de 2e bezichtiging
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 12:25
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Maar dat is wel een goed teken. Als je blijft denken in termen van 'als' en helemaal geen voorbereiding gaat treffen omdat je niets zeker weet komt het er vaak ook niet van. Wij hebben ook nog niets definitief, maar we zijn oude zooi aan het weggooien, meubelen aan het opmeten en zelfs de stapel verhuisdozen is al besteld en staat klaar om gevuld te worden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 17:11
Ivo
Ivo is offline
Ik mag me stiekem ook aansluiten in dit topic. Ik ben ingeloot voor een appartement in een nieuwbouwproject. Eerst werd me een woning aangeboden die niet bepaald mijn voorkeur had met te weinig vierkante meters en alleen een frans balkon en om het compleet te maken een slaapkamer aan de kant van een schoolplein (basisschool) wat natuurlijk niet erg handig is als je regelmatig overdag moet slapen i.v.m. onregelmatige diensten.
Maar er is nu iemand afgehaakt en daarmee is er voor mij een woning op de begane grond met achtertuin(tje) aan de rustige kant van het complex beschikbaar. De prijs is alleen ook helaas wat hoger, dus wordt nog wel even spannend of dat financiëel gezien allemaal gaat lukken. Morgenmiddag even op de koffie bij de verkoopmakelaar voor uitgebreidere informatie.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 18:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ivo wat spannend! Wel relaxed dat je dat andere appartement nog kon krijgen. Had je dat eerste appartement afgeslagen?
Een tuin is wel heel fijn
Als de koop van het huis bij mij door gaat heb ik ook een tuintje. Woehoe. Donderdagmiddag heb ik de tweede bezichtiging met aankoopmakelaar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 20:03
Ivo
Ivo is offline
De eerste had ik meteen afgeslagen ja, daarmee zou ik er weinig op vooruit gaan in vergelijking met m'n huidige huurwoning. Dat was er dan ook 1 waarvoor ik geen voorkeur had aangegeven, maar blijkbaar had niemand dat gedaan. Alle appartementen zijn namelijk verschillend kwa grootte en indeling. Dus hadden ze hem toch maar aangeboden aan mij omdat de appartementen waarvoor ik wel een voorkeur had aangegeven al aan anderen verloot waren.
Nu heb ik dus wel een appartement aangeboden gekregen waarbij ik het voorkeur-vakje had aangevinkt bij de inschrijving. Alleen het er naast gelegen appartement zou ik misschien nog liever hebben, die vind ik kwa indeling denk ik nog net iets fijner. Hoewel een hoek natuurlijk ook wel erg leuk is. Meer ramen en minder snel last van buren. Tuintje zou ik wel heel fijn vinden inderdaad. Ik heb nu een balkon van nog geen 1,5 bij 2,5. Beter dan niks, maar je kan er niet even met een paar mensen zitten ofzo.

Uit de folder die ik nu heb:
Citaat:
De startersvilla bestaat uit 17 nieuwbouwappartementen verdeeld over drie
verdiepingen. De architectuur van de villa is kenmerkend, stijlvol, eigentijds en tijdloos.
De schitterende raampartijen, de unieke vormen en het gevelstucwerk tonen duidelijk
de kenmerken van de architectuur uit de jaren twintig. Sfeerbepalend, klassiek en
tijdloos met veel gevoel voor detaillering en uitstraling. De indelingen van de
appartementen bieden de ruimte om uw woonwensen in te vullen.
en
Citaat:
• Oppervlakten variëren van 43 m² t/m 72 m²
• Alle appartementen hebben plafonds van 2,80 m hoog
• Vloerverwarming in het gehele appartement
• Alle appartementen zijn voorzien van een terras, balkon of fransbalkon
• Privéparkeerplaats in afgesloten garage of op het maaiveld

Laatst gewijzigd op 14-09-2009 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 20:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
En hoe groot is het appartement?
Ook al een idee over de VVE kosten?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Mama zijn en studeren....
Nikki87
33 30-09-2009 23:47
Werk, Geld & Recht De tegenhanger: huis huren, tips?
Adore
27 10-09-2009 07:55
Software & Hardware DVD recorder kopen (tips)
Balance
7 16-12-2008 18:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen tips beschouwing Nederlands
dark*dizzie*
4 30-03-2007 09:29
Werk, Geld & Recht Huis kopen als student
Verwijderd
53 25-03-2007 10:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 12:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.