Oud 01-07-2014, 19:19
aim_and_fire
aim_and_fire is offline
Hoi.

Deze domkop heeft laatst geld gestolen uit de kassa van de werkgever (McDonald's). Buiten het feit om dat het natuurlijk hartstikke dom is, en dat ik terecht ontslagen ben, heb ik hier wel vragen over.

Mogen zij mij aanklagen?
Mogen zij dit openbaar maken naar andere werkgevers/bedrijven?
Mogen zij in een interne memo in meer dan 5 restaurants mijn verhaal zomaar vertellen. In zo'n 8 zaken hangt nu mijn naam op met het verhaal, wat ontzettend beschamend en schadend is naar mijn mening.

hulp nodig!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2014, 19:46
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Zij kunnen aangifte doen bij de politie, of het Openbaar Ministerie er wat mee gaat doen is dan nog maar de vraag. Zij zouden evt. ook jou voor de rechter kunnen slepen voor een schadevergoeding in een civiele procedure. Ze mogen aan bedrijven die inlichtingen over jou vragen zeggen dat je ontslagen bent, weet niet of ze er ook bij mogen zeggen waarom. Het lijkt me dat ze het ook aan andere Macs bekend mogen maken maar niet op mogen hangen op een plek waar iedereen het kan zien. Axel11 naamzoek. Die kan hier meer over zeggen.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 20:52
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ja, je ex-werkgever kan aangifte doen van verduistering. Het is waarschijnlijk dat je dan vervolgd zult worden door de officier van justitie. Je ex-werkgever kan zich bovendien voegen in het strafproces en daar schadevergoeding eisen.

Openbaar maken (intern/extern) is lastig verhaal. Ook niet echt relevant, wat wil je er tegen doen? Het is sowieso niet strafbaar. Het kan wel strafverminderend werken in het eventuele strafproces.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 23:23
aim_and_fire
aim_and_fire is offline
oke thanks.
Denk je dat ze zo moeilijk gaan doen over 4€ - €10 ?
En ik wil die interne memo weg want mijn (ex)collega's die goed met mij bevriend zijn krijgen nu allemaal vragen naar de kop geworpen en 't wordt echt lastig voor ze gemaakt. Art 3 lid 2 van de arbowet ligt dan hier voor me, en dan denk ik wel aan een overtreding daarvan. Verder wil ik helemaal niks doen, als het goed is doen ze geen aangifte of schadevergoeding eisen. Maar ik wil toch wel iets achter de hand hebben voor het geval ze toch nog iets gaan doen. Wat lijdt tot een volgende vraag:

Stel over een maand is alles afgehandeld. Ik ben volledig uit dienst en er is geen aangifte gedaan. Hebben zij dan nog het recht om na 2 maanden alsnog aangifte te doen? Of schadevergoeding te eisen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 23:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik heb geen idee of ze moeilijk doen over 4 tot 10 euro verduistering: kan echt twee kanten op gaan. Waarom verduister je eigenlijk überhaupt (maar) een paar euro? Of heb je dit elke werkdag gedaan...?

Nee, art. 3, lid 2 Wet arbeidsomstandigheden gaat je hier niet helpen. Je kunt hooguit je ex-werkgever vragen om die interne memo te verwijderen.

Ja, in theorie kan dit (heeft dit mogelijk zin) tot 6 jaar nadat jij het geld hebt verduisterd.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 12:32
aim_and_fire
aim_and_fire is offline
Dat artikel is niet voor mij bedoeld, ik ben namelijk geen werknemer meer. Maar meer voor mijn vrienden die daar nu heel erg last van hebben, van die memo. Iedere dag vertellen ze me dat ze geconfronteerd worden met vragen zoals waarom, hoevaak, hoe en dat soort dingen. Ze vinden het erg vervelend en het zou niet gebeurd zijn zonder die memo, aangezien 80% van dat bedrijf het niet eens door zou hebben als ik weg zou zijn.

oh nog een vraag;
mogen zij mij een boete geven hiervoor? het bedrijf zelf? aangezien dit nergens staat aangegeven in de arbeidsovereenkomst of de huisregels.
en ik krijg deze maand wel nog gewoon alles uitbetaald toch ?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 12:42
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Je vrienden kunnen er natuurlijk altijd over klagen natuurlijk bij hun werkgever.

Nee, ze kunnen je niet zelf een boete opleggen.

Ze kunnen natuurlijk wel wat je verduisterd hebt inhouden op je loon (als je het nog niet hebt terugbetaald).
Met citaat reageren
Oud 06-07-2014, 16:40
aim_and_fire
aim_and_fire is offline
Maar krijg ik deze maand nog wel gewoon uitbetaald? Ze zijn namelijk 2 dagen te laat met het uitbetalen op de normale datum...?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2014, 17:26
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
De dagen dat je gewerkt hebt moeten gewoon betaald worden lijkt me.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 11:42
aim_and_fire
aim_and_fire is offline
Citaat:
De dagen dat je gewerkt hebt moeten gewoon betaald worden lijkt me.
lijkt mij ook.. alleen op mijn loonstrookje staat niet meer mijn rekeningnummer vermeld, maar er staat gewoon: KAS
wat betekend dat
Met citaat reageren
Oud 07-07-2014, 12:54
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Heb je wel een loonstrookje gehad maar geen geld? Dan toch maar eens met de Mac bellen.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 09-07-2014, 13:29
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Waarschijnlijk kom je ook in een of ander waarschuwingsregister detailhandel waar heel veel bedrijven en winkels bij aangesloten zijn. Vaak zie je dat ook onder een vacature staan dat ze daarbij aangesloten zijn en er naar zullen kijken als je ergens solliciteert. Ik weet zo even niet hoe het heet, maar het bestaat wel en tegenwoordig is zo'n beetje elke winkel erbij aangesloten. Dus grote kans dat het ook moeilijk wordt om nieuw werk te vinden.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Stel je vraag aan de politie (deel 2)
Simon
500 26-08-2018 20:53
Wegwijzen & Voorstellen Kimberley is in the house :D
Kimberley4
22 26-07-2010 10:29
Werk, Geld & Recht help me valse beschuldeging!!!! help aub
pannadanny
15 07-01-2010 19:05
Werk, Geld & Recht Pauzes
P2
10 19-09-2009 09:34
Psychologie Ik ben niet te vertrouwen...
Baby^Boo
50 01-07-2005 00:09
Werk, Geld & Recht Terugbetalen
SoMeBoDy
74 28-05-2004 15:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.