Oud 20-10-2014, 21:38
Wesseldndap
Wesseldndap is offline
Hoi,
ik kamp momenteel met geldproblemen, aangezien het harder eruit gaat dan dat het binnenkomt. Met de feestdagen voor de deur, en tevens mijn verjaardag over 2 maanden lijkt het me slim om me eens te gaan verdiepen in het beleggen.

Overigens past dit ook goed bij mijn opleiding (HBO Bedrijfseconomie & Accountancy). De basics van het beleggen weet ik al, en ik ben niet erg geïnteresseerd in 'normale' aandelen, maar meer in aandelen met hefboomeffect.

Ik zou het fijn vinden als iemand me wat specifieke informatie over aanbieders van dit soort aandelen zou kunnen geven en welk startbedrag nodig is om te beginnen met beleggen.

Ik heb nu namelijk zo'n 150 euro op mijn bank staan, maar meestal is dit na 3 weken weer op In januari wanneer alle feestdagen over zijn verwacht ik zo'n 300 euro op mijn rekening te hebben. Overigens ontvang ik elke maand circa €200,- van mijn werk, en €90,- houdt ik over van mijn studiefinanciering en zorgtoelage (studiefinanciering + zorgtoelage - ziektekosten)

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2014, 21:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je weet dat het onverstandig is om geld te gaan beleggen wat je eigenlijk niet kan missen? Aangeraden wordt om hier geld voor te gebruiken wat je niet direct nodig hebt. Je kunt immers ook een deel of al het geld kwijtraken wat je er in stopt en dan ben je waarschijnlijk nog verder van huis. Ik denk niet dat het een oplossing is voor je probleem.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 21:42
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Is het niet slimmer om voor jezelf na te gaan of je onnodige uitgaven doet? Misschien kan je dan de onnodige uitgaven terugdringen en dit geld op een spaarrekening apart zetten (of hier eventueel mee beleggen). Met je huidige uitgaven patroon kan je niet ineens geld opzij zetten voor beleggen, want dan kom je aan het eind van de maand geld tekort. Het herzien van je uitgaven patroon lijkt me een goede start als je bewust met je geld om wil gaan.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 22:41
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
kleine bedragen leveren ook maar kleine winst op bij beleggen. Met zo'n hefboomeffect kun je je winst misschien vergroten, maar ook je verlies. Dus die 100 euro die je theoretisch als winst kunt binnentikken, kun je ook verliezen en dan ben je dus alsnog blut. Dus dat is alleen slim om te doen als je al iets meer weet van beleggen in het algemeen en wat ervaring hebt.

Oja, als je graag wilt weten waar je geld naartoe gaat en waarom jij blut bent en je leeftijdsgenootjes niet, dan kun je eens kijken op de website van het nibud. (www.nibud.nl)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 09:02
Verwijderd
Oh boy oh boy oh boy wat een topic

Citaat:
Hoi,
ik kamp momenteel met geldproblemen, aangezien het harder eruit gaat dan dat het binnenkomt. Met de feestdagen voor de deur, en tevens mijn verjaardag over 2 maanden lijkt het me slim om me eens te gaan verdiepen in het beleggen.
Je kampt met geldproblemen, en je oplossing is geld beleggen??? Echt waar? Je hebt jezelf met de eerste twee zinnen al gediskwalificeerd. Waarom denk je dat mensen in de bijstand niet beleggen? Dat mensen met minimumloon niet beleggen? Maar dat juist vermogende mensen wel beleggen? Daar is een heel simpele reden voor: beleggen doe je met geld dat je over hebt. Als je geldproblemen hebt, heb je blijkbaar geen geld over. Als je slim bent, houd je hier op met lezen, maar pas nadat je jezelf voor de kop hebt geslagen en besloten dat het een slecht idee was. En dat je nooit, maar dan ook nooit meer aan beleggen gaat denken. Beloof je dat?

Maar goed, aangezien je niet slim bent, ga je hier niet naar luisteren, dus zal ik proberen er het beste van te maken. Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten, en het is beter dat je nu een goede beleggingsles opdoet met een paar honderd euro dan dat je later tienduizenden euro's er door jast.

Citaat:
Overigens past dit ook goed bij mijn opleiding (HBO Bedrijfseconomie & Accountancy).
Waarom past de wens tot beleggen met een kortetermijnperspectief bij een opleiding tot het controleren van de juistheid van formele rapportages? Ik zie de link totaal niet. Ik kan je ook vertellen dat je opleiding niet voldoet om bij een financiële dienstverlener aangenomen te worden op de beleggingsafdeling.

Citaat:
De basics van het beleggen weet ik al,
Uit je hele post blijkt dat je er geen enkele sikkepit vanaf weet en ik druk me nu nog erg voorzichtig en vriendelijk uit. Vertel eens wat meer over die "basics" die je al weet. Ik ben nu wel benieuwd.

Citaat:
en ik ben niet erg geïnteresseerd in 'normale' aandelen, maar meer in aandelen met hefboomeffect.
Aandelen met hefboomeffect? Je bedoelt neem ik aan turbo's, sprinters, CFD's en opties et cetera. Dat zijn geen aandelen. Aandelen met hefboomeffect is een betekenisloze kreet. Dat is niet erg, dat je dat niet weet, je doet namelijk een opleiding die niets, maar dan ook helemaal niets, met beleggen te maken heeft. Maar ik stip het graag aan omdat je doet alsof je wel wat van beleggen weet. En dat is niet zo. Ik wil dat graag duidelijk maken. Want zo lang je zelf blijft denken dat je het allemaal wel weet, zul je zeker vroeger of later helemaal nat gaan en al je geld kwijtraken.


Citaat:
Ik zou het fijn vinden als iemand me wat specifieke informatie over aanbieders van dit soort aandelen zou kunnen geven en welk startbedrag nodig is om te beginnen met beleggen.
"Dit soort aandelen" bestaan niet, maar de meeste van de producten die ik hierboven noem, kun je gewoon via een beleggersrekening via je normale bank aan- en verkopen. Er van uitgaand dat je een rekening hebt bij pakweg Rabo, SNS, ABN AMRO of ING. Een echt startbedrag is er niet, maar voor iedere aan- en verkoop van dit soort producten betaal je doorgaans een fee die deels vast is (bijvoorbeeld 4 euro per transactie plus 0,5% van de transactiewaarde). Als je met "maar" 150 euro gaat handelen eet je in dit voorbeeld met 1 aankoop en 1 verkoop al meer dan 8 euro, ofte wel meer dan 5% van je beleggingstotaal, op. Dat is zonde.

toch, puur als leergeld, om wat te spelen/oefenen met beleggen en hefboomproducten, zoek eens bij je bank op turbo's of sprinters of zoiets. En ga daar mee spelen. Waarschijnlijk ben je al snel je geld kwijt, maar dan heb je wel een beeld van hoe het werkt
Citaat:
Ik heb nu namelijk zo'n 150 euro op mijn bank staan, maar meestal is dit na 3 weken weer op In januari wanneer alle feestdagen over zijn verwacht ik zo'n 300 euro op mijn rekening te hebben. Overigens ontvang ik elke maand circa €200,- van mijn werk, en €90,- houdt ik over van mijn studiefinanciering en zorgtoelage (studiefinanciering + zorgtoelage - ziektekosten)
Ik snap niet wat je nu met dit deel wilt zeggen. Die 150 euro heb je dus niet over, maar is om de maand uit te zingen? Houd je op dit moment per maand geld over, of gaat alles op? Ik heb de indruk, aangezien je het over geldproblemen had, dat alles opgaat. En dan is het verhaal heel simpel: ga niet beleggen. Waarom? Ik geef hier de beste quote die Keynes ooit gedaan heeft.

Citaat:
A market can stay irrational longer than you can stay solvent.
Er is best wel goed te voorspellen welke richting bepaalde markten op zullen gaan. Wat nauwelijks te voorspellen is, is wanneer dat moment gaat komen. Ik zou je in theorie een paar tips kunnen geven van heel specifieke producten waarin je kunt beleggen en waar je veel geld mee kunt verdienen. Maar dat werkt alleen als je het geld wat je er in stopt, niet nodig hebt. Want ik heb geen idee hoe lang het gaat duren. Alleen al daarom ga ik je geen echte tips geven.

Citaat:
Bij voorbaat dank!
Graag gedaan!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 09:12
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Hoi Wesseldndap,

Zoals Daantje_0705, Elin3 en Pluis al aangeven, is in jouw geval beleggen waarschijnlijk geen verstandige keuze.
Wij adviseren inderdaad om alleen te beleggen als je het geld kunt missen. Als je belegging slecht rendeert, moet het namelijk geen gevolgen hebben voor je dagelijks leven. Je moet nog gewoon je boodschappen kunnen doen. Daarnaast is het slim om ook nog een spaarbedrag achter de hand te hebben voor grotere uitgaven, zoals een vakantie of nieuwe telefoon. Zie voor meer informatie over beleggen deze webpagina: http://www.nibud.nl/sparen-vermogen/...tml?sword_list[]=beleggen&no_cache=1

Ik adviseer daarom ook om je uitgaven en inkomsten eens onder de loep te nemen, zodat je ziet waar je onnodig geld aan uitgeeft. Stichting Weet Wat Je Besteedt heeft een financieel studieplan waar je je kunt vergelijken met andere studenten die in dezelfde situatie zitten: https://www.financieelstudieplan.nl/. Zo zie je waar jij meer geld uitgeeft dan nodig!
__________________
Meer weten over jongeren & geld? Of een persoonlijke geldvraag? Ga naar twitter.com/nibudscholieren
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 10:09
Verwijderd
Hoi Anna,

ik gaf dat ook aan, waarom noem je mij niet? Ben je in je wiek geschoten omdat ik het waagde in een ander topic kritiek op je adviezen te leveren?

Je begint wederom te roepen dat het slim is een spaarbedrag achter de hand te hebben. Gezien de huidige rentestand is dat helemaal niet slim maar waardevernietiging.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2014, 10:07
Ton1992
Ton1992 is offline
Beste Wesseldndap,

Ik denk dat je inmiddels genoeg adviezen hebt gekregen om het niet te gaan doen.
Ik wil je nog even uit de droom helpen en wil het je aan de lijve laten ondervinden door het met fictief geld te gaan doen.
Als eerste je droom even kapot maken, want zo'n zuurpruim ben ik nou eenmaal.
met €150,- kom je nergens in de beleggingswereld, zelfs met €1500,- niet.
Sprinters, zoals ik de aandelen met hefboom ken, kunnen inderdaad een leuke winst opleveren in korte tijd. Het nadeel hiervan is als volgt, voor het gemak nemen we een hefboom van 1:5.
Je belegt nu €100,- in een AEX Sprinter. Het kosten van het kopen van deze sprinter zijn €8,-.
je hebt nu al €8,- verloren terwijl er niets veranderd.
dit betekend dat je sprinter minstens 108€ moet opleveren voordat je break-even speelt.
Dit houdt in dat het aandeel 1.6% moet stijgen. (1.6%*5=8%). (Jip en janneke berekening)
Gemiddeld fluctueert de AEX momenteel zo'n 7% in een week. (Let op dit houdt dus ook in dat ie daalt!)
Je zou dus minstens een volle week aan positieve cijfers nodig hebben om break-even te spelen.
Zo'n volle week aan positieve cijfers is ontzettend zeldzaam de afgelopen jaren.
Voordat je uiteindelijk ook maar een eurootje winst gaat boeken, ben je dus al heel wat verder...

Ik hoop dat de mensen hier, samen met mij je het nu duidelijk genoeg hebben gemaakt dat dit niet verstandig is.

Desalniettemin, waardeer ik je interesse in beleggen. Om het te leren door er zelf actief mee bezig te zijn en geen financiële risico's te lopen. Kan je, net als ik, het ING beursspel gaan doen.
Je start hier met een fictief bedrag van €100.000,-.
De koersen zijn gelijk aan de echte koersen en het is voor iedereen toegankelijk.
Ik raad je aan om dat spel te gaan spelen en zo gaande weg meer te leren over de beurs.
Beleggen is namelijk niet alleen, aandelen kopen en 'hopen' dat ze omhoog gaan. Beleggen is ook elke dag, elk uur, en eigenlijk elk moment, het nieuws en de ontwikkelingen in de gaten houden. Alleen zo kan je een rendement halen uit je geld.

Ga dus eerst eens spelen met €100.000,- fictief geld (666 keer jouw budget wat je nu wilt gaan beleggen) en kijk dan eens hoe weinig winst je eigenlijk maakt als het goed gaat.
Ik raad je aan om je te registeren op: www.beursspel.nl en daar te kijken hoe het je af gaat.

Houd ons op de hoogte, misschien heb jij een verborgen talent!
__________________
Potentiële hbo student? Help mij door mijn enquête in te vullen: www.thesistools.com/hbomotieven
Met citaat reageren
Oud 22-10-2014, 10:11
Verwijderd
Waarom heeft ie een volle week nodig om break-even te spelen? In jouw voorbeeld hoeft de AEX maar 1,6% te fluctueren en dat doet ie de laatste tijd bijna iedere dag wel. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2014, 10:15
Ton1992
Ton1992 is offline
De kans dat ie vanaf het punt waarop hij een aandeel heeft gekocht in 1 week 1.6% stijgt is de laatste tijd erg klein. Het fluctueert in ieder geval veel, dat betekend ook negatief.
Het kan zijn dat ik in de haastige berekening een fout heb gemaakt hoor, dat neem ik niet weg.
Als de boodschap maar duidelijk is dat er meer kosten aan zitten dan alleen het aandeel wat je koopt, en dat winst boeken vaak over een langere periode gaat.

Bedankt voor het lezen trouwens
__________________
Potentiële hbo student? Help mij door mijn enquête in te vullen: www.thesistools.com/hbomotieven
Met citaat reageren
Oud 22-10-2014, 10:20
Verwijderd
Die kans is helemaal niet klein gisteren is de AEX over de hele dag nog 2,6% gestegen!

Maar het kan inderdaad beide kanten op en het moet duidelijk zijn voor hem dat hij het gehele bedrag kan verspelen. Het is niet dat hij altijd die 100 euro terugkrijgt, of zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schijvensysteem
Caviamax
13 02-12-2010 12:05
Werk, Geld & Recht wat is beleggen?
Nine S.
22 13-01-2010 14:27
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Lichaam & Gezondheid Het Grote Lijntopic #30
Mara
482 22-01-2005 17:39
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie P.O. wiskunde
3 30-04-2002 21:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.