Oud 24-03-2005, 15:24
-(L)-
Ik moet binnenkort een betogende spreekbeurt houden voor Nederlands. Ik heb gekozen voor het onderwerp KWT-uren, aangezien daar bij ons op school best vaak over gesproken wordt. Via dit topic zou ik graag meningen van anderen horen over de KWT-uren regeling. Een aantal richtlijnen waar je eventueel op kan reageren:

1. Hoe zit het systeem van KWT-uren bij jou op school in elkaar? Bij mij op school gebeurd 't op de manier die ik hieronder heb beschreven. Als 't bij jou op school anders gebeurd, beschrijf dan ff in 't kort hoe.

Iedereen heeft 3 KWT-uren per week (die vallen voor iedere klassenlaag bv 5HAVO of 4VWO tijdens dezelfde lesuren), tijdens die uren heb je een aantal mogelijkheden:
-Je gaat studeren in de stilteruimte
-Je gaat aan de computer
-Je gaat naar een bepaald vak toe. Onder ieder KWT-uur zijn er diverse leraren waarbij je vragen kunt stellen. Ze zitten per vak in een ander lokaal. Als je dus problemen hebt met een bepaald vak kun je daar naar toe gaan, en vragen stellen.


2. Wat vind je van KWT-uren? Zijn ze nuttig? Of schiet je er weinig mee op?

3. Wat zou er eventueel aan de KWT-urenregeling (op jouw school) veranderd kunnen worden, om ze effectiever te maken?

Verdere opmerkingen mbt KWT-uren zijn ook welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2005, 15:24
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
nou ik heb geen kwt uur
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 15:29
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ehm, KWT-uur?
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, dan heet dat bij ons Banduur. Wij kunnen dan werken in de studieruimte, een stiltelokaal, of naar een hulples. We moeten ons wel van te voren via internet aanmelden.

Edit: 1 of 2 per week, afhankelijk van je rooster.

Laatst gewijzigd op 24-03-2005 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 15:30
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik heb in 6 vwo 4 kwt-uren, waarvan 2 klassikaal en 2 individuele; (die laatste 2 zijn dus voor iedereen op een ander uur). Tijdens de klassikale uren zit je met zn allen in het lokaal of ga je achter een computer in het OLC (= waar de computers staan, bibliotheek is en tafels staan om aan te zitten). Tijdens de individuele uren moet je in het OLC zitten of in de studieruimte (waar het stil moet zijn), waar je dan achter een computer of aan 1 van de tafels kan zitten.

2. De klassikale uren zijn volkomen nutteloos, omdat die voor sommigen het eerste of laatste uur van de dag zijn en daarom op school moeten komen/blijven om werk te doen dat ze anders thuis zouden kunnen doen. Verder doen de meesten tijdens kwt-uren net zo veel/weinig als tijdens tussenuren, want dan zit ook zo'n beetje iedereen in het olc. Ze zouden dus best afgeschaft kunnen worden.

3. geen idee
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 15:31
-(L)-
@ Sketch; bij ons zijn het verplichte uren per week. Het hoort bij de 2e fase (volgens onze school, maar dat zal dan wel niet zo zijn, aangezien 't niet op iedere school is ingevoerd).

KWT is trouwens: Keuze Werk Tijd-uur
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 15:43
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
zoiets hebben wij echt niet op school

ik zit dan elke dag van 9 tot 4 op school
en ik heb gewoon klassikaal les

en dat heeft in 5 havo al helemaal geen nut, want we doen in de lessen toch niets meer
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 15:56
Verwijderd
Dat is hetzelfde als bij ons studiehuisuren, neem ik aan. Nou, bij ons was het zo dat je dan spelletjes kon gaan spelen in de mediatheek, kon gaan schaken of thuis kon blijven. Officieel werd de aanwezigheid geregistreerd, maar ik wacht nog steeds op een belletje van de schoolleiding om die 100 uren in te halen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:05
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 24-03-2005 @ 16:31 :
@ Sketch; bij ons zijn het verplichte uren per week. Het hoort bij de 2e fase (volgens onze school, maar dat zal dan wel niet zo zijn, aangezien 't niet op iedere school is ingevoerd).

KWT is trouwens: Keuze Werk Tijd-uur
Ja, ok. Het is bij ons ook verplicht, alleen heb je soms een andere les op datzelfde uur, dus dan heb je er één minder per week.
En we moeten van te voren aangeven waar we heen gaan, zodat de lokalen niet overvol raken. (dus als jouw keuze vol is, moet je je voor iets anders aanmelden)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:06
Verwijderd
Bij mij op school is het zo dat er drie van zulke uren worden ingeroosterd. De bedoeling is dan dat je of op de studiezolder zit trouw je huiswerk te maken of dat je een hulples volgt bij een docent waarvoor je jezelf moet inschrijven. In de praktijk komt het vooral neer op een beetje klooien op de computer, spelletjes spelen, muziek luisteren en kletsen op de studiezolder en van die hulplessen komt weinig terecht omdat deze gegeven worden door incapabele docenten die een absoluut minimum aan motivatie uitstralen.

Wat ik ervan vind. Ik vind ze kut, ik ben in staat om zelf te bepalen wanneer en of ik mijn huiswerk maak en daar heb ik niet zo'n belachelijk uur voor nodig. Ik heb zelden het gevoel dat ik zinvol ben bezig geweest, maar dat ligt vooral besloten in het feit dat je meer zit te kletsen en te klooien. Daarnaast is het rooster een complete gatenkaas omdat die uren zo nodig ingeroosterd moesten worden. Ik skip ze de laatste tijd dan ook vrij regelmatig om naar huis te gaan (bij meerdere tussenuren), even naar de stad om iets te halen, buiten te gaan zitten of een beetje gaan kijken bij pwsdingen die op school zijn gemaakt.

Wat mij betreft worden ze dus afgeschaft of worden er capabele docenten aangesteld die wel les kunnen geven en worden uren facultatief.

Edit: Ze zijn dus verplicht, maar controle is er eigenlijk niet. Dat doen ze alleen in 4havo, maar bij 6vwo-ers beginnen ze daar niet aan.

Laatst gewijzigd op 24-03-2005 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:10
-(L)-
Citaat:
Sketch schreef op 24-03-2005 @ 17:05 :
Ja, ok. Het is bij ons ook verplicht, alleen heb je soms een andere les op datzelfde uur, dus dan heb je er één minder per week.
En we moeten van te voren aangeven waar we heen gaan, zodat de lokalen niet overvol raken. (dus als jouw keuze vol is, moet je je voor iets anders aanmelden)
Oh op die manier. Bij ons zijn het vaste uren per week, dus je kan dat zelfde uur geen les hebben. Ook hoeven we ons niet in te schrijven van te voren. Je kijkt op 't moment zelf gewoon waar je heen wil. Als dat vol is, dan heb je pech.

Sinds een maand hebben ze weer iets nieuws ingevoerd; de mentor kan je doorverwijzen naar bepaalde vakken tijdens zo'n KWT-uur. Als je er dus slecht voor staat bij een bepaald vak, ben je verplicht bij dat vak je KWT-uur door te brengen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:34
Verwijderd
op het vmbo is dat er niet.
Ik heb wel vorig jaar op montessori gezeten en daar had je een KWT uur elke dag.
Je had dan een kaart met de leraren die aanwezig zijn. je moet dan aan het einde van de les een handtekening halen. Daar werd ook op gecontroleerd.
Wat ik deed in die uren was overschrijven muziek luisteren en kloten. Ook spijbelen was makkelijk, de handtekeningen waren soort van kriebels en kon je zo vervalsen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:36
-(L)-
Citaat:
kwebbel schreef op 24-03-2005 @ 17:34 :
op het vmbo is dat er niet.
Ik heb wel vorig jaar op montessori gezeten en daar had je een KWT uur elke dag.
Je had dan een kaart met de leraren die aanwezig zijn. je moet dan aan het einde van de les een handtekening halen. Daar werd ook op gecontroleerd.
Wat ik deed in die uren was overschrijven muziek luisteren en kloten. Ook spijbelen was makkelijk, de handtekeningen waren soort van kriebels en kon je zo vervalsen.
Bij mij op school is 't ook alleen op HAVO en VWO. Misschien dat het dan toch iets met de 2e fase te maken heeft in dat opzicht.
Wat jij zegt van die handtekening, dat is bij ons ook. Echt dom
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:47
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 24-03-2005 @ 17:36 :
Bij mij op school is 't ook alleen op HAVO en VWO. Misschien dat het dan toch iets met de 2e fase te maken heeft in dat opzicht.
Wat jij zegt van die handtekening, dat is bij ons ook. Echt dom
Ons computersysteem is niet te foppen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:53
Verwijderd
in 4vwo moesten diegene zonder latijn 2 kwt-uren volgen (daarvoor kreeg je een handtekening op een kaart). Ze mochten zelf weten wanneer. Je kon in de mediatheek/computerruimte/science kabinet werken, of naar een leraar toe voor, of bij bv. 'sound&light' of extra frans of club robotica, boekenclub, etc. De meesten gingen gewoon ergens werken.
In 5vwo hadden mensen met een pakket met kwt, 1 of 2 kwt-uren. In 6vwo niks.

Of mensen het ook deden, lag aan de mentor. De een controleerde alles, de ander niks.. Om het effectiever te maken moeten ze dus beter controleren.

Verder zijn er in de mediatheek genoeg biepmieps om iedereen de mond te snoeren en die zeggen dat je moet werken omdat ze je anders geen handtekening geven.. In de computerruimte daarentegen is er amper controle; dat zou beter kunnen.

Ik heb ze nooit hoeven doen.. en het zou voor mij ook niet nodig zijn. Als ik moet werken/wil werken, ben ik wel zo verstandig dat te doen. En extra frans en inktaap vond ik leuk, dus daar ging ik uit mezelf wel heen En nu in 6vwo, zie je dat iedereen uit zichzelf wel 't computerlokaal induikt om wat af te maken.
voor sommigen is het misschien wel een goede stok achter de deur.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 17:07
Nyawa
Citaat:
Happyyy schreef op 24-03-2005 @ 16:24 :
Ik moet binnenkort een betogende spreekbeurt houden voor Nederlands. Ik heb gekozen voor het onderwerp KWT-uren, aangezien daar bij ons op school best vaak over gesproken wordt. Via dit topic zou ik graag meningen van anderen horen over de KWT-uren regeling. Een aantal richtlijnen waar je eventueel op kan reageren:

1. Hoe zit het systeem van KWT-uren bij jou op school in elkaar? Bij mij op school gebeurd 't op de manier die ik hieronder heb beschreven. Als 't bij jou op school anders gebeurd, beschrijf dan ff in 't kort hoe.

Iedereen heeft 3 KWT-uren per week (die vallen voor iedere klassenlaag bv 5HAVO of 4VWO tijdens dezelfde lesuren), tijdens die uren heb je een aantal mogelijkheden:
-Je gaat studeren in de stilteruimte
-Je gaat aan de computer
-Je gaat naar een bepaald vak toe. Onder ieder KWT-uur zijn er diverse leraren waarbij je vragen kunt stellen. Ze zitten per vak in een ander lokaal. Als je dus problemen hebt met een bepaald vak kun je daar naar toe gaan, en vragen stellen.


2. Wat vind je van KWT-uren? Zijn ze nuttig? Of schiet je er weinig mee op?

3. Wat zou er eventueel aan de KWT-urenregeling (op jouw school) veranderd kunnen worden, om ze effectiever te maken?

Verdere opmerkingen mbt KWT-uren zijn ook welkom
Bij ons heet dat banduren. Wij hebben zes van die banduren per week, tenminste, dat zou je moeten hebben (vanwege het moeilijke rooster doordat er geen keuzebeperking is komt het met name in V4 en V5 wel eens voor dat een banduur toch gevuld wordt met een les). In die uren ga je naar een bepaald vak of je gaat werken in de mediatheek. Om te controleren of je naar je banduren gaat, moet je stempels halen. De volle stempelkaart moet je inleveren bij je mentor. Eén gemist stempel = 2 uur nakomen. Als je gemiddeld een 7 of hoger staat, ben je stempelvrij en heb je dus geen verplichting meer om naar banduren te gaan.

Ik ben zelf stempelvrij en doe dus geheel niets in mijn banduren. Omdat ze bij ons altijd op het 4e en 5e uur vallen, worden je dagen erg lang. Wat verbeterd zou kunnen worden bij ons, is de hoeveelheid. In het begin van de periode heb je altijd te veel banduren, en vlak voor de toetsweek veel te weinig. Misschien dat daar iets aan gedaan zou kunnen worden, bijv. in het begin van de periode 4 banduren en de laatste paar weken 8.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 18:12
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Wij hebben 8 k-uren in de week. 4, 5 en 6 Vwo heeft ze tegerlijkertijd en 4 en 5 havo heeft ze tergelijkertijd.

Je doet er meer dan normale lessen alleen heb je meestal te weinig huiswerk om de lessen in te vullen.

Maar ik vind kwt -uren goed

mijn rooster de k-uren heb ik even blauw ingekleurd

__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 24-03-2005 om 18:16.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 18:14
-(L)-
Citaat:
Sketch schreef op 24-03-2005 @ 17:47 :
Ons computersysteem is niet te foppen.
Bij ons hebben ze laatst pasfoto's gemaakt voor een schoolpas met chip. Je aanwezigheid zou dan geregistreerd worden doordat je je pasje langs een scanner moet halen. Maarja, mijn school heeft nogal veel ideeen (te veel), en uiteindelijk komt er toch niks van
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 18:57
Verwijderd
Bij ons op school hebben we tussen de 4 en 7 KWT-uren per week, afhankelijk van hoeveel gewone lesuren je hebt. Deze periode heb ik er vier per week.

Ik vind de KWTs wel nuttig, eigenlijk. Door de KWT-uren heb je ietsje minder lesuren, en daar doe je toch heel weinig. Dankzij KWT heeft de gemiddelde VWO-5er bij mij op school nauwelijks thuis nog huiswerk te doen. En aangezien je verplicht in een lokaal moet zitten en stil moet zijn, kun je ook wel aardig wat werk doen. Tenzij je in de mediatheek gaat zitten, dan besteed je je uurtje waarschijnlijk eerder aan kletsen.

De KWTs zijn bij ons ook vrij in te roosteren, dus de meesten vullen er gewoon hun tussenuren mee op. Wat dat betreft wel handig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-03-2005, 19:18
Verwijderd
Bij mij heten die dingen dalton-uren .

Elke dag (behalve dinsdag want dan is er mentoruur) is er een dalton uur op het derde uur (11.10 - 12.20). Je kan dan kiezen uit een groot aanbod van lokalen en docenten. Bijna elke docent die aanwezig is heeft een dalton-uur dus je kan gewoon hard aan de slag. Daarnaast kan je op maandag + een dag van jouw afdeling naar de mediatheek toe om te computeren, moet je je wel van te voren inschrijven. Rond dwalen door de school mag niet, net als het volgen van d-uren bij andere afdelingen.

Ik vind het systeem van dalton-uren bij ons op school wel goed. Ik denk dat je er veel aan kan hebben om je eigen tijd in te delen, extra dingentjes te doen (LLR is bv in 1 zo'n uur) en gewoon even te ontspannen.

Er hangt ook wel een maar aan bij ons. Er is 25% lestijd verkorting voor alle vakken. Je hebt dus minder vak-uren dan eigenlijk zou moeten en je zou ze zelf goed moeten opvullen.

Ik heb bijvoorbeeld maar 2 uur wiskunde in de week (140 minuten) terwijl we eigenlijk meer nodig hebben, maar dan moet je zelf maar naar het d-uur gaan ofzo. Daarnaast is er van al je profielvakken extra tijd afgegaan omdat ze er vanuit gaan dat je daar sowieso dalton-uren voor volgt. Ik heb maar 1 uur natuurkunde, 1 uur scheikunde.. En dan weer 2 uur CKV, maargoed daar gaat het niet over . Ik vind dat KWT uren náást de gewone lestijd gegeven moeten worden en er geen lestijd verkorting moet zijn.

Daarnaast denk ik dat om deze uur effectief te houden moet er een goede controle zijn op de aanwezigheid. Bij mij op school gaan mensen ook wel ns gewoon weg enzo. Soms houden ze steekproeven, dan gaan de deuren op slot en gaan de mentoren hun leerlingen zoeken . Best leuk .

Normaal moet iedereen een kaart bij houden met daarop een planning van de uren. Dat vind ik een goed plan want dan kijk je vooruit met wat je gaat doen. Je moet het ook eigenlijk elk uur laten aftekenen.. Maar dat gebeurt niet echt ..

Ik hoop dat je betogende spreekbeurt leuk wordt . Het is in ieder geval een goed onderwerp!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 19:19
-(L)-
Citaat:
I love stars schreef op 24-03-2005 @ 19:12 :


mijn rooster de k-uren heb ik even blauw ingekleurd

[afbeelding]
Wel weinig uren voor een 4VWO'er met NT.
Ik had vorig jaar (in 4VWO met NT):
Maandag tot en met woensdag 8 uur
Donderdag en vrijdag: 7 uur
Waarvan 2 tussenuren en 3 KWT-uren.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 24-03-2005 @ 20:19 :
Wel weinig uren voor een 4VWO'er met NT.
Ik had vorig jaar (in 4VWO met NT):
Maandag tot en met woensdag 8 uur
Donderdag en vrijdag: 7 uur
Waarvan 2 tussenuren en 3 KWT-uren.
Whaha, dan moet je mijn rooster zien Ik heb echt super weinig uren!

Ma : 8.30 - 15.15 (5 uur)
Di : 8.30 - 14.05 (4 uur)
Woe : 11.10 - 16.35 (4 uur)
Do : 8.30 - 15.15 (5 uur)
Vrij : 10.00 - 14.05

En daar zit dus ookal 1 keer per dag 1 uur d-uur in.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 19:33
-(L)-
Heb je veel tussenuren ofzo? Post je gehele rooster eens dan. (met vakken erbij)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 24-03-2005 @ 20:33 :
Heb je veel tussenuren ofzo? Post je gehele rooster eens dan. (met vakken erbij)
nee, lesuren van 70 minuten

Ik wilde je even simpel een linkje geven maar dat werkt niet echt.. Maar dit is mijn oude rooster :

http://helenpark3.roosternet.nl/?les=LL006298

DA is dus mijn dalton-uur
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 20:00
Verwijderd
http://helenpark3.roosternet.nl/?les=DA-D

dit is het rooster van dalton uren waar je uit kan kiezen per dag

Ik vraag me eigenlijk wel af of dat veel is of niet

(het gaat om 12 klassen geloof ik die d-uur hebben..)

ff overzichtelijk :

maandag : wiskunde, economie, mega, duits, geschiedenis, techniek, duits, frans, engels, engels, ckv, informatica, m&o/economie, biologie, aardrijkskunde, economie.

woensdag : nederlands, mega, na/sk/bio, frans, wiskunde, nederlands, biologie, engels, duits, engels, frans, wiskunde, informatica, economie, aardrijkskunde, natuurkunde, frans, techniek

donderdag : wiskunde, mega, ckv, geschiedenis, nederlands, nederlands, biologie, ckv, engels, rt, scheikunde, duits, wiskunde, informatica, aardrijkskunde, natuurkunde, wiskunde, frans, nederlands

vrijdag : economie, nederlands, mega, duits, kv, wiskunde, nederlands, engels, duits, engels, wiskunde, ckv, aardrijkskunde, rt, frans, techinek..

Maar er zijn zoveel verschillende uren omdat het onder en bovenbouw is en die gescheiden zitten geloof ik
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 20:09
-(L)-
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 24-03-2005 @ 20:53 :
nee, lesuren van 70 minuten
Dan is 't logisch dat je maar zo'n 4 a 5 lessen per dag hebt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2005, 20:33
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Ehm... bij ons hebben ze helemaal geen Studiehuisuren/KWT-uren of wat dan ook. Godzijdank hebben ze de tweede fase bij ons niet zo extreem doorgevoerd. Het moest er eens bijkomen: ik heb al 3 x 8 uur les en 2 x 6. Huiswerk doe ik thuis wel.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 21:51
probeer
Avatar van probeer
probeer is offline
haha je zit toch neit op het montessori college vlierestraat nijmegen he?

wat ik van kwt vind (aangezien ik dat ook heb)

het is DE manier om je pauze 40 minuten te verlengen.
__________________
411 ur b4$3$ 8310ng 2 u$
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 22:01
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-03-2005 @ 16:56 :
Dat is hetzelfde als bij ons studiehuisuren, neem ik aan. Nou, bij ons was het zo dat je dan spelletjes kon gaan spelen in de mediatheek, kon gaan schaken of thuis kon blijven. Officieel werd de aanwezigheid geregistreerd, maar ik wacht nog steeds op een belletje van de schoolleiding om die 100 uren in te halen.
Dit. En dat hadden we alleen de eerste maanden van de 4e.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 22:05
Mandarijntje
Avatar van Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Ik weet nog van mijn middelbare school, daar hadden we ook kwt uren.
We kregen een rooster (iedereen anders, omdat we én klassikaal én de profielvakken én de vrije-deel vakken allemaal anders hadden ofzo), en daar stonden altijd vet veel tussenuren op. En dan hadden we ook nog een heel mooi computer programma, met eigen inlognaam en -code, en dan moest je zelf tijdens je tussen uren 5 kwt uren inroosteren.
Ik vond ze toen echt een pain in the ass, maar achteraf gezien had ik er wel beter gebruik van moeten maken. Het was gewoon de manier om je huiswerk alvast te doen (thuis deed ik dat toch nooit) en je hebt álle middelen direct tot je beschikking, extra boeken, oefenprogramma's op de pc, leraren, etc.
Achteraf gezien was het misschien wel dé manier om toch een diploma gehaald te kunnen hebben.
Dan zat ik nu met een vwo-diploma op zak ipv een makkelijke mbo-opleiding waar ik al helemaal geen ruk uitvoer.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 22:47
xxxjesj
Avatar van xxxjesj
xxxjesj is offline
heejj!
wij moeten een x aantal uren volgen, afhankelijk van je studielast. Mentorles kan je ook meetellen. Je moet je inschrijven bij een leraar via de computer die het dan moet aftekenen en je kan gewoon wanneer jij het wil uren volgen. Ik moet er 25 per jaar (hoge studielast), maar er zijn ook mensen die er 100 moeten (veel te lage studielast). Ook krijg je voor verschillende dingen zoals leerlingmentor zijn en bijles geven ook banduren. Ook hebben we een IBU-uur, is een individueel begeleid banduur, waarin je geholpen kan worden als je er zelf niet uitkomt of heen gestuurd kan worden als je te weinig uitvoert.
that's it
kus jes
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 23:08
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Wij hebben elke dag 1 kwt uur, allemaal op het 5e uur. Elke dag in een ander lokaal van een andere leraar/lerares. De meeste leraren/leraressen zijn ook onze eigen docenten, zodat je evt. hulp kan vragen.
Je mag naar het OLC (= Open Leer Centrum) gaan, maar dan moet je wel vantevoren melden wat je gaat doen, en je moet in het OLC je kluispasje inleveren. En na afloop moet je bij de meeste docenten laten zien (als je hebt uitgeprint ofzo) wat je hebt gedaan.
Ik vind de kwt-uren wel handig. Ik ga dan meestal niet leren, omdat ik gewoon een drukke klas heb en me dan niet kan concenteren. Wel maak ik dan gewoon mn huiswerk ofzo, wat ik nog snel ff moet afmaken ofzo.
Op vrijdag doen we meestal niks. Dan hebben we kwt van onze economie docent van vorig jaar. Dan zitten we meestal met de hele klas samen met hem over andere leraren te roddelen. Hji is echt koel, hij doet ook vooral zo omdat hij onze leraar niet meer is, dus het boeit hem niet echt volgens mij. soms mogen we in de aula chupa chups ofzo kopen op zijn kosten. wel koel
En anders ga ik meestal ff muziek luisteren, of in het lokaal zelf achter de computer.

Aan de ene kant vind ik dat ze afgeschaft moeten worden, want dan zouden we elke dag 1 uur eerder vrij zijn. En echt, ik doe thuis meer dan op school.
Maar aan de andere kant is het wel handig dat je dan gewoon hulp kan vragen aan een docent, zonder dat hij/zij het aan de hele klas ofzo moet uitleggen. En het is ook handig dat je dan gewoon naar het OLCkan, ipv in een tussenuur ofzo.
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 07:36
Verwijderd
1
Bij ons heet het banduren trouwens. Wij hebben er 6 per week. Die moeten we aan het begin van de week op maandag inplannen voor 2 weken die eraan komen. Dat kan op je tussenuren of uren naar school. Het is maar net welke docent er een tussenuur heeft en welk lokaal er vrij is. Maar het is de bedoeling dat je ongveer 5 vakuren volgt en 1 uur in de mediatheek.

2
Ik vind die uren vooral vervelend omdat je ze al zo vroeg moet inplannen. Als ik gewoon ergens kon gaan zitten had ik er veel meer aan. Nu moet ik al een week van de voren weten of ik wiskunde, nederlands of iets anders wil.
Het is opzich wel goed geregeld, iedereen wordt altijd afgetekend. Dus spijbelen ermee is helaas niet mogelijk.
Ik hou me af en toe wel effectief bezig in die uren. Vooral als ik achter loop kan ik een uur goed werken aan een vak. Voordeel vindi k dat veel docenten het muisstil willen hebben, dan werk ik wel sneller.

3
Inplannen per week zou handiger zijn en natuurlijk het hele systeem afschaffen heeft nog meer effect. Als heb je dan wel een stuk minder uitlegmogelijkheden en werkmogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 09:21
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 24-03-2005 @ 20:19 :
Wel weinig uren voor een 4VWO'er met NT.
Ik had vorig jaar (in 4VWO met NT):
Maandag tot en met woensdag 8 uur
Donderdag en vrijdag: 7 uur
Waarvan 2 tussenuren en 3 KWT-uren.
Ik ken iemand uit mijn klas die nog 2 uren minder heeft. Dat komt omdat zij geen economie heeft , of een andere vak in haar vrije deel dit half jaar.

Maar een vriendin uit 4 havo klaagde er ook al over. Ze zegt ik doe havo met NG met maar 1 vak in mijn vrije deel en ik heb gewoon iets van 4 uur meer les.

Maar je moet wel rekening houden dat ik het vorige halfjaar 3 uur meer les had. Sommige vakken zijn bij ons half jaars vakken, zoals ge1, du1, fa1, bio12 ( in de vierde klas), ec1.
Ook heb je bij levensbeschouwing een half jaar met 2 uur levensbeschouwing per week.

Met jij had echt veel lesuren toen

srry was een btje ontopic
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 09:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Bij ons is er een hele grote lijst met keuze's je kan bijv. voor meerdere docenten inschrijven, voor een bepaald vak. Maar bij het VWO hebben een stuk of 20 klassen tegerlijkertijd een k-uur.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 10:08
welle
Avatar van welle
welle is offline
Bij mij op school (zelfstandig gymnasium) zijn er niet echt kwt-uren. Je hebt een aantal tussenuren, afhankelijk van je rooster en de vakken die je gekozen hebt. Daarin mag je gewoon doen wat je wil, de stad in ofzo. Je hoeft dus geen stempel of iets dergelijks te halen en kan zelf je tijd indelen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 10:37
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
welle schreef op 25-03-2005 @ 11:08 :
Bij mij op school (zelfstandig gymnasium) zijn er niet echt kwt-uren. Je hebt een aantal tussenuren, afhankelijk van je rooster en de vakken die je gekozen hebt. Daarin mag je gewoon doen wat je wil, de stad in ofzo. Je hoeft dus geen stempel of iets dergelijks te halen en kan zelf je tijd indelen
Ik denk niet dat je snapt wat k-uren precies zijn.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-03-2005, 11:26
-(L)-
Citaat:
I love stars schreef op 25-03-2005 @ 10:21 :
Ik ken iemand uit mijn klas die nog 2 uren minder heeft. Dat komt omdat zij geen economie heeft , of een andere vak in haar vrije deel dit half jaar.

Maar een vriendin uit 4 havo klaagde er ook al over. Ze zegt ik doe havo met NG met maar 1 vak in mijn vrije deel en ik heb gewoon iets van 4 uur meer les.

Maar je moet wel rekening houden dat ik het vorige halfjaar 3 uur meer les had. Sommige vakken zijn bij ons half jaars vakken, zoals ge1, du1, fa1, bio12 ( in de vierde klas), ec1.
Ook heb je bij levensbeschouwing een half jaar met 2 uur levensbeschouwing per week.

Met jij had echt veel lesuren toen

srry was een btje ontopic
Bij ons heb je gewoon 't hele jaar 't zelfde rooster. Bovendien hoef je bij ons in 4VWO nog geen extra vak te kiezen, dus ik had zeg maar alleen de vakken:
Ne, Fa1, Du1, En, Gs1, Ma, Anw, Ckv, Wb, Na, Sk, Bi1, Lo, Lb
(ik geloof dat dat ze waren ). Ik had dus ook iedere periode alle vakken. Het extra vak kreeg je trouwens pas vanaf 5VWO. Tenzij je Bi1 als extra vak wilde, dat wordt wel al in de 4e gegeven (maar ik had 't omdat je dat bij ons ook verplicht moet doen bij NT , is dat trouwens op iedere school zo, dat je verplicht Bi1 moet doen bij NT op VWO?)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 13:19
Mandarijntje
Avatar van Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 25-03-2005 @ 12:26 :
is dat trouwens op iedere school zo, dat je verplicht Bi1 moet doen bij NT op VWO?)
Ja, het is een profielvak?!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 13:37
pino123
pino123 is offline
bij mij op school is bio1 bij het profiel N&T gewoom een keuze vak voor in het vrije deel, alleen bij N&G is bio12 verplicht (duuuuh )
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 14:40
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Bij ons is Bio1 ook een keuzevak. N&T heeft alleen WB2, Na2 en SK2 als profielvakken.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 15:00
-(L)-
Citaat:
Mandarijntje schreef op 25-03-2005 @ 14:19 :
Ja, het is een profielvak?!
Nou, bij ons op school zien de profielen er zo uit:

VWO:
NG: Wb1, Na1, Sk1, Bi12
NT: Wb12, Na12, Sk12 (en Bi1 ?!).

Ik vind het maar vreemd, ik heb nog nooit gehoord dat bi1 een profielvak is van NT (op VWO), maar bij ons op school is het dus wel verplicht als je NT doet .

Op HAVO is het wel 'normaal' ingedeeld:
NG: Wb1, Na1, Sk, Bi
NT: Wb12, Na12, Sk
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 15:02
-(L)-
Ik heb dus, in 4VWO met NT, biologie1 verplicht moeten volgen (Terwijl ik informatica als extra vak had, en dat pas in 5VWO in zou gaan).
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 20:25
Verwijderd
1) Ik zat op het Montessori en daar had iedereen -van de eerste t/m de zesde klas, vmbo/havo/vwo- kwt uren.
Je had er normaal gesproken twee per dag. Soms meer of minder. Ze zaten verspreid, wel altijdeen blok uur. Nooit het eerste of tweede uur en nooit het zevende en achtste uur. Hmm dus of derde/vierde of vijfde/zesde uur.
In de onderbouw (klas 1tm3) moest je bij een vak gaan zitten. Kan je werken, nakijken, aftekenen, vragen stellen, naar de bieb, toetsen maken, opzeggen etc. Was verplicht en er werd gecontroleerd.
In de bovenbouw was het niet meer verplicht. Je kon naar een vak gaan (stond op je rooster wie waar zit) maar je mocht ook naar de mediatheek (met stilte ruimte) en elk profiel had zn eigen studiezaal waar je kon werken. Verder t zelfde als in de onderbouw.
Je kan gewoon naar een vak toe gaan, behalve techniek, daar moet je inschrijven.

2)Ik vind kwt uren zeer nuttig. Ik maakte altijd mn werk zodat ik thuis minder hoefde te doen. En je kon vragen stellen enzo. Daarnaast moest je toetsen en opzeggen en aftekenen bijna altijd in kwt doen omdat er in de les geen tijd voor was. Ik vind het een geweldige uitvinding! Ook omdat je gewoon in je eigen tempo aan de stof kan werken.

3) Bij ons op school zijn de kwt uren goed hoor! Meer werkplekken zou wel fijn zijn. Maargoed das een ander verhaal...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 10:50
Verwijderd
Biologie 1 is geen verplicht vak wat je moet volgen bij het NT-profiel bij ons. Misschien was het bij jouw op school verplicht omdat je dan als wis/na niet goed gingen je kon overstappen naar NG
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 11:36
-(L)-
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 26-03-2005 @ 11:50 :
Biologie 1 is geen verplicht vak wat je moet volgen bij het NT-profiel bij ons. Misschien was het bij jouw op school verplicht omdat je dan als wis/na niet goed gingen je kon overstappen naar NG
Ja misschien dat dat de reden is. Alleen jammer dat ik net wel goed was in WI + NA, en BI dus gewoon *** vond en slechte cijfers haalde.

Maar inmiddels doe ik HAVO, en daar heb ik 't gelukkig niet.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 26-03-2005 @ 12:36 :
Ja misschien dat dat de reden is. Alleen jammer dat ik net wel goed was in WI + NA, en BI dus gewoon *** vond en slechte cijfers haalde.

Maar inmiddels doe ik HAVO, en daar heb ik 't gelukkig niet.
Ik vind bio wel leuk, maar ik haal er gewoon slechte cijfers voor..Bij ons kan je er alleen n iet op blijven zitten ofzo, als je meerdere keuzevakken hebt
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 12:03
pino123
pino123 is offline
bij mij op school is het dinsdag het 5e, 6e en 7e uur kwt --> als je een zwak of onvoldoende rapport hebt/ een onvoldoende op je rapport hebt (en je toch een vold rapport hebt), dan moet je voor de vakken waar je onvoldoende voor staat kwt volgen. Heb je alleen maar voldoendes, dan is het niet verplicht, al mag je er natuurlijk wel naartoe voor bv. extra uitleg of als je gewoon rustig je huiswerk wil maken/computers nodig hebt

Ik vind het wel nuttig , de uitleg enzo, en geweldig als je niet hoeft en niet wil gaan naar kwt, want da ben je bij mij op school 12.10 uit (als je het 8e niet les hebt)
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 13:25
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
BIj ons heten het geen kwt uren maar F-uren. (flexibele studieuren) In 6 vwo heb je er drie in de week, maar als je er goed genoeg voor staat krijg je vrijstelling en hoef je er niet meer heen. Je kan je via een computerprogramma intekenen voor een bepaald vak bij een bepaalde leraar, of computer- en studielokaal. Op het vwo zijn de uren nog wel zinvol, daar doe je tenminste wat in de les, maar op de havo was het echt volkomen zinloos. Iedereen zat maar een beetje met elkaar te kletsen of zo.. je kon beter naar huis gaan. WAt ik met mijn vrijstelling nu ook doe
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 15:15
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
we hebben op school kwt uren. soms zijn ze verplicht en soms niet. deze kunnen van dinsdagmiddag van 10 voor 2 tot half zijn of donderdagochtend van half 9 tot 10 uur
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 15:36
-(L)-
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 26-03-2005 @ 13:01 :
Ik vind bio wel leuk, maar ik haal er gewoon slechte cijfers voor..Bij ons kan je er alleen n iet op blijven zitten ofzo, als je meerdere keuzevakken hebt
Bij ons beginnen de keuzevakken (op Bi1 na) pas in 5VWO.
En ja, ik haalde er ook lage cijfers voor. Mede een vak dat me naar havo geholpen heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Minimaal aantal uren?
Solee
3 19-09-2010 11:31
Algemene schoolzaken Keuze WerkTijd (KWT)
Kitten
15 29-02-2008 23:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plasterk gaat scholieren niet verder tegemoet komen
ditishetnieuws
57 16-12-2007 22:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Scholierenstakingen
Sultan_of_Swing
216 03-12-2007 19:51
Algemene schoolzaken Kwt
sjefke
24 21-12-2004 19:22
Algemene schoolzaken KWT-uren
MI-lid
13 21-03-2004 15:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.