Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2006, 12:01
Melig-Meissiej
Avatar van Melig-Meissiej
Melig-Meissiej is offline
Volgende week heb ik toetsen
en die moet ik echt halen, anders kan ik net zo goed stoppen met school..
maar nou heb ik het idee dat mn hoofd een beetje vol is
alles wat ik lees, samenvat, whatever, het blijft gewoon niet hangen
afgelopen 2 weken ook al 2 zware toetsen gehad, ook heel de week me alleen daar opgericht, en alle twee de toetsen heb ik weer zwaar verknalt
wat moet ik nu?!
wordt echt gek!
xxx
__________________
I Love You Isn't Always The Right Thing To Say
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2006, 12:12
Verwijderd
Je moet hiervan leren dat je dingen niet allemaal moet laten liggen tot de toetsen. Je krijgt niet alles er zomaar in een week in, dat is echt rotwerk. Je moet leren en rusten, en als je zo aan het stampen bent, dan rust je niet voldoende uit.
Voor nu zou ik een leerschema maken; leer telkens een uurtje en dan een kwartiertje niet. Hou 's avonds anderhalf uur voor het slapen gaan vrij, zodat je een beetje normaal kan slapen. En doen dan je best.

Volgende keer zorgen dat je bv. elke week een samenvatting van de stof van die week maakt. Dat scheelt enorm bij de tentamens.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 14:26
Lif
Lif is offline
Probeer de dingen die je moet leren ook in stukjes op te delen. Bijvoorbeeld per hoofdstuk, of per 10 bladzijden of iets dergelijks. Het wordt voor jezelf dan overzichtelijker en dat is het belangrijkst: overzicht houden over wat je moet doen. Maak er ook in een word-bestandje een schema van.

Wat Andijvie ook zegt: neem genoeg rust tussendoor. Lezen terwijl je je toch niet concentreert heeft geen zin. Dus even rust nemen, bekijken wat je het komende uur gaat doen (bijvoorbeeld: het komende uur maak ik dit hoofdstuk af, blijf wel realistisch met je doelstelling).
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:27
Verwijderd
ALs je nu door een slechte planning in het gedrang komt, leer dan het belangrijkste eerst. Dus niet per sé eerst dit boek, en dan dat boek, maar echt de meest relevanten dingen uit de hele stof. Als je dan tijd over hebt, kan daarna de rest nog aan bod komen.

Oh ja, trakteer jezelf op iets leuks als je klaar bent, dan heb je in ieder geval een leuk vooruitzicht.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 13:56
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Als ik een vol hoofd heb of heel erg gestresst ben ga ik altijd eerst even met mijn ouders boodschappen doen of iets anders dergelijks om mijn gedachten even op iets anders te vestigen. Daarna lukt het vaak veel beter om te leren.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 17:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-01-2006 @ 13:12 :

Voor nu zou ik een leerschema maken; leer telkens een uurtje en dan een kwartiertje niet. Hou 's avonds anderhalf uur voor het slapen gaan vrij, zodat je een beetje normaal kan slapen. En doen dan je best.

Volgende keer zorgen dat je bv. elke week een samenvatting van de stof van die week maakt. Dat scheelt enorm bij de tentamens.
Waardeloos advies, dit werkt echt niet hoor.

Wat betreft het eerste heb je wel gelijk: je bent duidelijk te laat begonnen. Jij hebt het blijkbaar nodig dat je ruim op tijd de stof doorneemt. Doe dit dan ook de volgende keer.

Wat overigens voor mij geldt: ik kan veel beter mijn concentratie erbij houden als ik in bed zit ipv bijv. beneden op de bank. Ook moet de computer en de TV uit staan.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 17:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-02-2006 @ 18:38 :
Waardeloos advies, dit werkt echt niet hoor.

Wat betreft het eerste heb je wel gelijk: je bent duidelijk te laat begonnen. Jij hebt het blijkbaar nodig dat je ruim op tijd de stof doorneemt. Doe dit dan ook de volgende keer.

Wat overigens voor mij geldt: ik kan veel beter mijn concentratie erbij houden als ik in bed zit ipv bijv. beneden op de bank. Ook moet de computer en de TV uit staan.
Wat doe jij nou weer betweterig Voor mij werkt het bijvoorbeeld niet om in bed te leren. Hoe kom je erop. Een bed is voor mij om in te slapen.

Dus zo'n rare tip was het niet van Andijvie.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-02-2006 @ 18:38 :
Waardeloos advies, dit werkt echt niet hoor.
Oh shit, dan ben ik echt nutteloos bezig geweest, kennelijk

Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-02-2006 @ 18:38 :
Wat overigens voor mij geldt: ik kan veel beter mijn concentratie erbij houden als ik in bed zit ipv bijv. beneden op de bank. Ook moet de computer en de TV uit staan.
De bank is ook geen plek om te leren, daar kan je wel dingen doorlezen ofzo, maar echt stof opnemen lukt je daar echt niet goed. Aan tafel/bureau, gebogen over 't boek, werkt voor de meeste mensen 't beste. Zelf ga ik ook wel eens naar de bieb, om daar in een studiecel te gaan zitten. Dan heb je alleen maar een tafel met een stoel en een lampje voor je. Dus écht géén afleiding. Dat werkt érg fijn. Enige nadeel is dat je er niet mag eten, en ik eet nogal graag tijdens m'n pauzes

Laatst gewijzigd op 05-02-2006 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-02-2006 @ 18:46 :
Aan tafel/bureau, gebogen over 't boek, werkt voor de meeste mensen 't beste. Zelf ga ik ook wel eens naar de bieb, om daar in een studiecel te gaan zitten. Dan heb je alleen maar een tafel met een stoel en een lampje voor je. Dus écht géén afleiding. Dat werkt érg fijn. Enige nadeel is dat je er niet mag eten, en ik eet nogal graag tijdens m'n pauzes
Dat doe ik inderdaad ook. Of ik ga naar school en dan in een ruimte zonder pc's. Of ik ga eerst even tien minuten mijn rondje internet (ja dat heb ik ) doen en daarna gewoon er voor zitten met mijn boeken erbij
Zo leerde ik vroeger altijd met muziek. Nu kan ik dat echt niet meer. Dingen maken wel, maar leren echt niet. Of het moet heel zacht klassieke muziek zijn ofzo..
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 22:43
Verwijderd
Probeer dingen op een andere manier te onthouden. Het is vaak niet mogelijk alles gewoon te leren. Het korte termijn geheugen is ongeveer in staat 10 dingen te gelijk op te nemen. Leer dus met tussenpozen en stukje voor stukje. Het is makkelijker om 5*10 woorden te leren dan 1x 50 woorden.

Daarnaast kan je proberen om dingen te ordenen die bijelkaar horen en deze dan te leren. Leg bijvoorbeeld verbanden tussen verschillende gebeurtenissen of dingen die je al weet. Op deze manier kan je dingen makkelijker terugroepen uit je geheugen als je er niet direct op kan komen, maar wel weet waar het mee te maken had.

Probeer verder dingen die je moet leren te visualiseren. Denk even na bij wat je leest en probeer je er een voorstelling van te maken. Op deze manier kan je dingen opslaan in het episodisch geheugen.

Als laatst kan je proberen bij het maken van sommen of vraagstukken steeds een bepaalde procedure te volgen die in de meeste gevallen leidt tot de oplossing. Als je deze procedure een paar keer oefent wordt hij opgeslagen in het proceduraal geheugen waardoor je het makkelijk kan terugroepen en uitvoeren.

Probeer verder goed te slapen en besluit niet om maar wat langer door te werken en wat minder te slapen. Tijdens je slaap worden de geleerde dingen namelijk opgeslagen in het permanente geheugen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 16:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-02-2006 @ 18:41 :
Wat doe jij nou weer betweterig Voor mij werkt het bijvoorbeeld niet om in bed te leren. Hoe kom je erop. Een bed is voor mij om in te slapen.

Dus zo'n rare tip was het niet van Andijvie.
Een uur leren en een pauze houden etc. werkt niet echt als je je hoofd er niet bij kunt houden. Dat kun je dan nml ook niet.

Aan tafel leren werkt bij mij trouwens ook niet. En in bed? Ik zeg toch niet dat dat DE manier is? Ik zei alleen dat het VOOR MIJ werkt. Dat betekent dat het bij mij wel helpt, maar het niet voor anderen zo hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 14:30
Verwijderd
Als je je hoofd er niet bij kan houden, zijn vooral die pauzes belangrijk. Veel mensen leren voor tentamens altijd zónder pauzes, omdat ze denken dat het dan beter is, en ja, dan raakt je hoofd 'vol'. Als je je echt niet kan concentreren, en het móet wel, dan heb je geen keuze; even iets anders doen, bijkomen, en dan toch weer proberen te leren. Overigens kan het natuurlijk zo zijn dat dit niet voor iedereen zo werkt, maar voor mij werkt dit altijd wel, en voor veel mensen die ik ken ook, dus 't is niet op niets gebaseerd.

Natuurlijk moet je ook proberen uit te vinden waar je het beste kan leren. Als dat met muziek is terwijl je op de grond ligt, dan moet je dat zo doen. Maar op een gegeven moment zal je toch moeten leren aan een tafel/bureau te werken, denk ik. (Ik kon dat eerst ook niet, dan ging ik telkens wippen op m'n stoel enzo, maar als je je dat aanleert, heeft het alleen maar voordelen. Bv. een goede houding, en je kan vrijwel overal leren, niet alleen thuis, maar ook in de bieb, op school... etc.)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 15:55
Verwijderd
Ik ben zo iemand die altijd dingen in het korte termijngeheugen zet, want in mijn lange termijngeheugen blijft het gewoon niet hangen. En ik heb soms ook te weinig zelfdiscipline, dat is ook een reden.

Om snel informatie te onthouden kun je het volgende doen:

Probeer stukjes tegelijk te leren. Dus eerst lees je een stukje door, check of je het snapt en probeer het te onthouden. Dan ga je proberen uit je hoofd op te zeggen wat je net geleerd hebt. Lukt dit niet, dan kijk je nog even in je boek. Doe dit net zo lang totdat je uit je hoofd kunt opzeggen wat je gelezen hebt. Dan weer het volgende stukje, enz.

Handig is ook om daarbij ezelsbruggetjes te bedenken.

Wat ik ook nog weleens doe is de bladzijde in gedachten voor me zien. Dan weet ik waar de verschillende termen ongeveer stonden en in welke volgorde en dan weer ik van "oh ja, dit was het ene, dan is de volgende term dat andere, enz".
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:31
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Wat ik meestal doe is:
  • Niet meer dan 3 uur per dag leren
  • Niet meer dan 1 uur achter elkaar door leren
  • Minimaal 3 kwartier pauze na 1 uur leren
  • Niet leren vlak nadat ik uit bed kom of vlak voordat ik naar bed ga (tot 2 uur daarvoor of zo)
Op die manier kun je een beetje relaxed blijven. Uiteraard hoort er wel goede planning bij en moet je op tijd beginnen. Voor mij werkt het perfect.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 11:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als het je niet lukt om je lang achter elkaar te concentreren of als je eens een keer een slechte dag hebt met leren accepteer dan dat het eens een dagje niet zo goed gaat en verkort je leertijd en verleng de tijd van je pauze of de frequentie van je pauze. Dan doe je tenminste nog iets in de tijd dat je leert. Je kan dan wel lang achter elkaar willen leren maar dan neem je helemaal niets op en op deze manier doe je nog wel wat. Zo doe ik het op dagen dat het niet goed gaat en op die manier heb je dan toch het gevoel dat je nog wel wat gedaan hebt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Rust in je hoofd (met ADD)
Verwijderd
14 08-03-2007 20:05
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 17:20
Psychologie vol hoofd, aanstellerij? of niet? advies gevraagd!
zeep007
8 12-04-2005 17:45
Verhalen & Gedichten misleid door mijn hoofd
Vlekje
9 27-12-2003 00:24
Verhalen & Gedichten een hoofd vol geesten
Da Girl
3 13-01-2002 08:39
Verhalen & Gedichten een hart vol liefde
misspretty
6 16-12-2001 18:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.