Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2003, 20:14
Vervreemd
Vervreemd is offline
Als Marokkaan in Nederland geboren en getogen is het vooral de laatste twee jaar geen pretje. De Nederlandse samenleving (hier bedoel ik vooral de media en de politici mee) die in hun doorgeschoten drang om te scoren het onderwerp Marokkanen zijn gaan behandelen als marketingstrategie om de oplage te verhogen. Het is niet de bedoeling dat we elkaar collectief gaan beschuldigen voor iets waar een klein groepje schuldig aan is. Het wordt de Marokkaanse Nederlanders vaak verweten dat zij zich teveel als groep manifesteert. Maar wat verwacht je als je naar aanleiding van 1 enkel incident een hele gemeenschap aanwijst als schuldige. Zolang je een gemeenschap als collectief veroordeeld zal deze gemeenschap zich ook als collectief gaan verdedigen. De laatste jaren neigen wij (marokkaanse jongeren)mee te gaan in een negatieve spiraal van opeenvolgende incidenten en worden verwacht om deze gebeurtenissen, zowel in binnen als buitenland, te veroordelen en te verklaren, de Marokkaanse jongeren worden geacht met snelle oplossingen en antwoorden te komen voor complexe problemen waar zij geen deel in hebben. In de media worden we overspoeld met vermoeiende discussies van zogenaamde-kenners die door ondoordachte one-liners de huiskamer in te slingeren, de onderbuiken van de grote massa vult. Als deze uitspraken dan door gezaghebbende publieke figuren zoals politici in iets nettere bewoording dan ook nog bevestigd worden zal het wel kloppen. De gemiddelde Nederlander zal geneigd zijn om een bevestiging hiervan in zijn dagelijks leven te zoeken. Dag in dag uit praten als brugman om de negatieve ideeen die men over je heeft enigszins proberen te nuanceren is een vermoeiende en zenuwslopende taak, geduld is hier van “levensbelang”. De realiteit is namelijk ook dat er problemen zijn soms hardnekkige en vervelende. Deze problemen moeten doormiddel van wederzijds overleg worden opgelost, de oplossingen voor de problemen moeten in de meeste gevallen door de Marokkaanse gemeenschap zelf worden voorgedragen, omdat zij zelf het beste weten wat de problemen en de oplossingen voor de problemen zijn. Wanneer die eenzijdige benadering zo door blijft gaan zal dit een van de grootste obstakels worden voor een goede intergratie tussen de Marokkaanse en Nederlandse cultuur. Het effect van de eenzijdige benadering is dat autochtonen bang worden en de Marokkaanse cultuur (jongeren) als bedreiging gaan ervaren. De Marokkaanse jongeren gaan zich spiegelen aan het beeld dat de media van hen schetst en kunnen hierdoor in een sociaal isolement geraken. Sommigen gaan het beeld dat de media van hen schetst bevestigen (self-fulfilling prophecy)

[titel aangepast in NON-CAPS vorm]
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.

Laatst gewijzigd op 23-05-2003 om 22:47.
Advertentie
Oud 23-05-2003, 20:19
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, de media pikken er constant de negatieve ontwikkelingen uit waardoor men het idee krijgt dat elke Marokkaan een potentiële terrorist of crimineel is. En dan krijg je discriminatie en onbegrip, waar de niet-vervelende groep het grootste slachtoffer van is. Misschien moet de Marokkaanse gemeenschap deze ettertjes en extremisten eens op hun gedrag moet aanspreken, om het overgrote kortzichtige deel van Nederland te laten zien dat niet iedere Marokkaan vervelend is.
Oud 23-05-2003, 20:29
Verwijderd
ja je hebt absoluut gelijk
Oud 23-05-2003, 20:32
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
marokanen ervaar ik over het algemeen zwaar irritant
Oud 23-05-2003, 20:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Bruut schreef op 23-05-2003 @ 21:32:
marokanen ervaar ik over het algemeen zwaar irritant

(Ok, misschien woon je in een probleemwijk.)


Over het algemeen zijn Marokkanen best leuke mensen, maar de meesten zie je niet... althans, niet in het nieuws.

Alleen de slechte uitschieters...
Oud 23-05-2003, 20:42
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Je hangt hier wel érg het slachtoffer uit.
Oud 23-05-2003, 20:44
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 23-05-2003 @ 21:42:
Je hangt hier wel érg het slachtoffer uit.
Pot->Kettle->Black.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 23-05-2003, 20:44
Vervreemd
Vervreemd is offline
Citaat:
Bruut schreef op 23-05-2003 @ 21:32:
marokanen ervaar ik over het algemeen zwaar irritant
Als je alleen op het negatieve gaat letten dan zie je op een gegeven moment ook alleen maar het negatieve. Maar ik berijp dat je er zo over denkt je wordt met dit beeld overspoeld. door zowel de media als door de sfeer die er rond de marokkaanse jongeren hangt.

PS wat bedoel je met zwaar irritant.
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Oud 23-05-2003, 20:48
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
dat ik ze liever kwijt dan rijk ben..

ze veroorzaken gewoon fucking veel overlast.. ze gaan voetballen met de kranzen van de dodenherdenking, schreeuwen tussen de 2 min stilte door.. dit soort dingen kunnen gewoon niet door de beugel!!

en als ik 1 voet in een moskee zet met mn schoenen aan dan word ik onhoofd! ik ben ze gewoon liever kwijt dan rijk!
Oud 23-05-2003, 20:49
Vervreemd
Vervreemd is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 23-05-2003 @ 21:42:
Je hangt hier wel érg het slachtoffer uit.
I am what you made me.

Kun je trouwens toelichten waarom je er zo over denkt (beargumenter).
Want hier kan ik echt niks nuttigs op antwoorden.
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Oud 23-05-2003, 21:00
Vervreemd
Vervreemd is offline
Citaat:
Bruut schreef op 23-05-2003 @ 21:48:
dat ik ze liever kwijt dan rijk ben..

ze veroorzaken gewoon fucking veel overlast.. ze gaan voetballen met de kranzen van de dodenherdenking, schreeuwen tussen de 2 min stilte door.. dit soort dingen kunnen gewoon niet door de beugel!!

en als ik 1 voet in een moskee zet met mn schoenen aan dan word ik onhoofd! ik ben ze gewoon liever kwijt dan rijk!
Je bent wel bruut, he Bruut
Ze gaan voetballen met kranzen, die jongens waren rond de 12 jaar. Tuurlijk is het fout wat ze gedaan hebben, maar kun je naar aanleiding van zulke incidenten, een hele bevolkingsgroep liever kwijt dan rijk zijn, (blijkbaar wel).

Ben je wel eens in een moskee geweest, of is dit ook weer iets wat je hebt van horen zeggen. Ik verzeker je dat als jij een moskee binnenloopt (zonder schoenen aan) dat je met open armen wordt ontvangen.

Als je me niet gelooft moet je niet met weer zo'n opmerking komen die je hebt van horen zeggen. Neem zelf eens de proef op de som en loop een keer een moskee binnen.
Kom op bruut be a man.
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Oud 23-05-2003, 21:07
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
Citaat:
Je bent wel bruut, he Bruut
Ze gaan voetballen met kranzen, die jongens waren rond de 12 jaar. Tuurlijk is het fout wat ze gedaan hebben, maar kun je naar aanleiding van zulke incidenten, een hele bevolkingsgroep liever kwijt dan rijk zijn, (blijkbaar wel).

Ben je wel eens in een moskee geweest, of is dit ook weer iets wat je hebt van horen zeggen. Ik verzeker je dat als jij een moskee binnenloopt (zonder schoenen aan) dat je met open armen wordt ontvangen.

Als je me niet gelooft moet je niet met weer zo'n opmerking komen die je hebt van horen zeggen. Neem zelf eens de proef op de som en loop een keer een moskee binnen.
Kom op bruut be a man.
Toen ik 12 was, haalde ik het niet in me hoofd om zoiets idioots te doen! het is gewoon schandalig!
En nee, ik heb geen behoefte om naar een moskee te gaan. Ik heb wel eens een bandje gehoord met een preek erop wat ze daar gaven. Dit was ronduit schokkend, veelste radicaal en naar mijn mening, een gevaar voor de samenleving!
jullie moeten echt integreren willen jullie overweg met de Nederlandse bevolking!
Oud 23-05-2003, 21:10
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Bruut schreef op 23-05-2003 @ 22:07:
Toen ik 12 was, haalde ik het niet in me hoofd om zoiets idioots te doen! het is gewoon schandalig!
En nee, ik heb geen behoefte om naar een moskee te gaan. Ik heb wel eens een bandje gehoord met een preek erop wat ze daar gaven. Dit was ronduit schokkend, veelste radicaal en naar mijn mening, een gevaar voor de samenleving!
jullie moeten echt integreren willen jullie overweg met de Nederlandse bevolking!
Ach hou toch op!! alsof je uberhaupt verstaat wat ze zeggen op dat bandje?
En jij hebt wel andere dingen geflikt toen je 12 was!
en hou toch eens op over dat integereren.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 23-05-2003, 21:14
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
Citaat:
Ach hou toch op!! alsof je uberhaupt verstaat wat ze zeggen op dat bandje?
En jij hebt wel andere dingen geflikt toen je 12 was!
en hou toch eens op over dat integereren.
alleen al als ik je sig zie, weet ik al dat ik jou niet zo serieus moet nemen!

en ik verstond wel degelijk wat er op het bandje stond.. anders zeg ik niet dat ik het gehoord heb
Oud 23-05-2003, 21:43
Vervreemd
Vervreemd is offline
Citaat:
Bruut schreef op 23-05-2003 @ 22:07:
Toen ik 12 was, haalde ik het niet in me hoofd om zoiets idioots te doen! het is gewoon schandalig!
En nee, ik heb geen behoefte om naar een moskee te gaan. Ik heb wel eens een bandje gehoord met een preek erop wat ze daar gaven. Dit was ronduit schokkend, veelste radicaal en naar mijn mening, een gevaar voor de samenleving!
jullie moeten echt integreren willen jullie overweg met de Nederlandse bevolking!
Toen ik 12 was, haalde..................gewoon schandalig.

Kij dit is nou precies het gevaar die jongetjes die zijn nog niet zo ver dat ze genuanceerd over dingen kunnen nadenken net als jij en ik. Die zien het beeld dat de media creeert van de Marokkaanse jongeren en gaan zich hieraan meten om het vervolgens te bevestigen. Je kunt alle schuld wel bij de ouders plaatsen (niet dat jij dit hebt gedaan) maar als je er een beetje over nadenkt zijn er veel meer schuldigen dan je waarschijnlijk lief is.

Dat van die preek, ik ga er maar gemakshalve vanuit dat je doelt op die uitzending van NOVA. Heb ik ook gezien, heel Nederland vond het afschuwelijk. Dan heb ik een vraag aan jouw heb jij het persbericht gelezen dat die Imam heeft uitgevaardigd om te bewijzen dat het materiaal wat NOVA liet zien totaal uit zijn context getrokken was. Ik denk het haast niet.
Als er zoiets belangerijks aan de hand is en heel Nederland leeft mee, laat dan alstublieft allebei de kanten van het verhaal horen.
Laten we niet meegaan in het mediadenken van hoe radicaler het overkomt hoe beter het voor de oplage.
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Oud 23-05-2003, 21:50
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Vervreemd schreef op 23-05-2003 @ 21:49:
I am what you made me.

Kun je trouwens toelichten waarom je er zo over denkt (beargumenter).
Want hier kan ik echt niks nuttigs op antwoorden.
Dat kan ik ook zeggen, want ook ik behoor tot een minderheid.
Ik weet dat natuurlijk niet iedereen zo is vroeger was mijn beste vriendin een marokkaans meisje echt een hele lieve schat maar door verhuizing zijn we elkaar na een paar jaar uit het oog verloren helaas. Maar dat terzijde. Wat ik probeer te zeggen is dat je je nu neerzet als een zielig persoon cq bevolkingsgroep. Terwijl dit duidelijk niet zo is. Je stopt je zelf in een slachtofferrol door al die dingen te zeggen want ze zijn niet zo.
Als ik die vreselijke klote-jochies zie voetballen met kransen (nota bene voor MIJN volk neergeled), dan word ik pissig en dat kun je ook best begrijpen. Dan noem ik hun die marokkaantjes, dat is zo. Maar de andere noem ik gewoon bij hun naam omdat zij gewone mensen zijn. Dat is een heel verschil. Als ik zeg 'die marokkaantjes' dan bedoel ik gewoon die etterbakkies en niet jou! Ik geef in het begin iedereen gelijke kansen en wat ie daarmee doet moet ie zelf weten...
Oud 23-05-2003, 22:47
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Ik mis een goed slot.

Ik ben zelf ook Marokkaans en ben vrij vaak geconfronteerd met het feit dat er bepaalde Nederlanders zijn die niet zo een hoge dunk van ons hebben.
Wat wil je eraan doen? Moet ik elk individu ervan overtuigen dat wij een heel warm en gezellig volk zijn en dat wij niet allemaal Kut-Marokkanen zijn ..
Op een gegeven moment heb je daar ook geen zin meer in, en ik weet niet of ik daar de schuld aan kan geven maar ik trok dus steeds maar naar mijn 'eigen' mensen toe. Misschien is het omdat ik het gevoel heb dat zij mij beter begrijpen of misschien is het een soort wantrouwen dat ik vaak heb jegens Nederlandse jongeren. Ik heb het al vaak genoeg meegemaakt dat iemand in je gezicht lief en aardig doet, maar dat je achteraf hoort dat diegene jou liever ziet verdwijnen dan blijven.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat in mijn directe omgeving vrijwel alleen mensen van Marokkaanse afkomst voorkomen. Een van mijn beste vriendinnen is half Spaans half Nederlands en voor de rest kom ik met mijn werk wel veel in contact met Nederlanders, maar daar blijft het dan ook bij. Deels ligt het er denk ik ook aan dat ik in een wijk heb gewoond / ben opgegroeid (indische buurt Amsterdam), waar het percentage Marokkanen erg hoog is. Ik ging dan ook naar een zwarte school etc etc
Maar zoals je al zei, voelen veel Marokkaanse jongeren zich geisoleerd en blijven daarom ook steken in hun eigen wereldje. Misschien ben ik dan ook op een of andere manier blijven steken in mijn wereldje .

Het is een lastig onderwerp..

Laatst gewijzigd op 23-05-2003 om 22:51.
Oud 23-05-2003, 23:01
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Och, er zijn genoeg nederlanders die marokkanen als gewone mensen zien hoor .

Verder lijkt het me dat dit niet betekent dat marokkanen niet hoeven te integreren: juist hetmeedoen aan de nederlandse samenleving (bijv door de taal te spreken enz) zal juist negatieve geluiden dimmen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Ads door Google
Oud 23-05-2003, 23:21
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef op 23-05-2003 @ 23:47:
Ik mis een goed slot.

Ik ben zelf ook Marokkaans en ben vrij vaak geconfronteerd met het feit dat er bepaalde Nederlanders zijn die niet zo een hoge dunk van ons hebben.
Wat wil je eraan doen? Moet ik elk individu ervan overtuigen dat wij een heel warm en gezellig volk zijn en dat wij niet allemaal Kut-Marokkanen zijn ..
Op een gegeven moment heb je daar ook geen zin meer in, en ik weet niet of ik daar de schuld aan kan geven maar ik trok dus steeds maar naar mijn 'eigen' mensen toe. Misschien is het omdat ik het gevoel heb dat zij mij beter begrijpen of misschien is het een soort wantrouwen dat ik vaak heb jegens Nederlandse jongeren. Ik heb het al vaak genoeg meegemaakt dat iemand in je gezicht lief en aardig doet, maar dat je achteraf hoort dat diegene jou liever ziet verdwijnen dan blijven.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat in mijn directe omgeving vrijwel alleen mensen van Marokkaanse afkomst voorkomen. Een van mijn beste vriendinnen is half Spaans half Nederlands en voor de rest kom ik met mijn werk wel veel in contact met Nederlanders, maar daar blijft het dan ook bij. Deels ligt het er denk ik ook aan dat ik in een wijk heb gewoond / ben opgegroeid (indische buurt Amsterdam), waar het percentage Marokkanen erg hoog is. Ik ging dan ook naar een zwarte school etc etc
Maar zoals je al zei, voelen veel Marokkaanse jongeren zich geisoleerd en blijven daarom ook steken in hun eigen wereldje. Misschien ben ik dan ook op een of andere manier blijven steken in mijn wereldje .

Het is een lastig onderwerp..
Ik ben niet zo goed in het fabriceren van een goed slot.
Maar goed, jouw gevoel herken ik enerzijds wel en anderszijds niet. Dat mensen in je gezicht aardig doen en achter je rug om je doodwensen dat ken ik. Maar dat 'terugtrekken' naar mensen van je 'eigen' soort/afkomst is bij mij maar ten dele. Ik woon in een of ander klein stadje heeeel ver van A'dam waar de meeste mensen van mijn afkomst wonen. Toen ik klein was kon het mij niet veel schelen, ging om met iedereen en iedereen met mij.
Dit veranderde toen ik wat inzicht begon te krijgen in de wereld.
Trok me steeds meer terug uit het Nederlandse leven en tja dat is nog steeds zo niet dat ik iets tegen 'autochtone'' nederlanders heb ofzo, want ik ben hierzelf ook geboren en heb de nationaliteit, maar je voelt je toch vaak een buitenlander in eigen land. En dat is erg. Het gevoel hebben dat je overal maar 'alleen' bent. Bijv. op school heb je wel buitenlanders bijv. Turken maar zij zijn dan toch weer met een grote groep (overigens: ga met hen om zijn echte schatjes!!love yall). Zelf heb je geen groep. Je bent daar maar. Voor mijn gevoel is dat vaak wel zo. En dan tja... dat is af en toe erg vervelend. Israel is voor mij gewoon mijn land en daar wonen 'mijn' mensen, ik ben daar thuis, de taal, cultuur enz.
Het is op zich goed dat er over dit onderwerp een topic is geopend maar het is zoals je merkt heel moeilijk te omschrijven al kan ik me er heel goed in vinden.
Ikzelf heb trouwens op een christelijke basisschool gezeten maar ik had een joodse klassenleraar dat was wel heel erg fijn hij heeft mij veel verteld van de geschiedenis en feesten en zo en af en toe vierden we een joods feest. Van binnen zo trots als een pauw natuurlijk, van buiten niets te merken sommigen wisten het niet eens van mij. Maar ach uiteindelijk zal het wel goed komen met ons daar ben ik zeker van zolang je maar op Hem vertrouwd en hem liefhebt met heel je hart.

Laatst gewijzigd op 23-05-2003 om 23:27.
Oud 23-05-2003, 23:22
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit een discriminerende opmerking naar mijn hoofd gehad, terwijl ik ook een minderheid ben. Misschien ben ik gewoon te breed....

Anyway, ik ken zoveel toffe negers, turken, en ander buitenlands gepeupel dat ik echt geen oordeel meer kan maken met betrekking tot iemands huidskleur of cultuur. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen hippie, maar zelfs met mijn juche geindoctrineerd brein ben ik tégen het hierarchisch onderscheid maken tussen rassen.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 23-05-2003, 23:47
Vervreemd
Vervreemd is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef op 23-05-2003 @ 23:47:
Ik mis een goed slot.

en ik weet niet of ik daar de schuld aan kan geven maar ik trok dus steeds maar naar mijn 'eigen' mensen toe.
Het is een lastig onderwerp..
Uit deze zin proef ik een ietwat negatieve bijsmaak. Wel herken ik het meer terugtrekken naar je "eigen mensen" (Gek woord trouwens eigen mensen). Maar voor mij was dit juist een van de positieve uitkomsten van het "drama". Ik wist weinig van mijn afkomst/godsdienst. De afgelopen 1,5 jaar heb ik het effect van islam in je leven ontdekt (voor de Nedrlandse kijkers onder ons niet de islam die u kent van het journaal en de kranten). Ik ben binnen 1 jaar veranderd van feestbeest en semi-alcoholist tot een beginent praktiserend moslim, elhamdullilah.
En voor de Nederlandse kijker onder ons dit betekent:
Al hamdoe lillah = Alle lof en dank is voor Allah.
Dit zegt men i.p.v.: "Te gek!"; "Goed zo"; "Wat fijn"; "Gefeliciteerd".. "Al hamdoe lillah" zegt men o.a. wanneer men een complimentje krijgt of geeft en i.p.v. te applaudisseren!
Men moet zich voor alle handelingen tot Allah wenden, en geen enkel goed werk aan zichzelf toeschrijven.
Het is achteloos genoeg om een beloning te vragen voor een handeling die je niet verricht hebt.
Allah is immers de Schepper van jou en je acties.
Tevens zegt men dit als anderen bepaalde lichamelijke ‘gebreken' van je benadrukken.
Niemand vindt het leuk om tot vervelends toe op die manier onder de aandacht gebracht te worden.
Op opmerkingen als: "Wat ben je toch klein van stuk"; "Wat ben je toch lang" kan men reageren met:
"Al hamdoe lillah". Allah heeft ieder mens perfect geschapen.

De Islam is de waarheid die mij een oplossing geboden heeft. En als je me niet gelooft dan moet je er maar eens in gaan verdiepen (als dit nog niet echt het geval is) dan zal mijn oplossing jou binnen een jaar bereiken.

PS bedankt voor je respons trouwens
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Oud 24-05-2003, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Vervreemd schreef op 24-05-2003 @ 00:47:
Ik ben binnen 1 jaar veranderd van feestbeest en semi-alcoholist tot een beginent praktiserend moslim, elhamdullilah.
Bij mij is het juist andersom.
Oud 24-05-2003, 00:15
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2003 @ 01:03:
Bij mij is het juist andersom.
Oh, was jij een jaar geleden een praktiserend Moslim, ja?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 24-05-2003, 09:00
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 24-05-2003 @ 00:21:
Ik ben niet zo goed in het fabriceren van een goed slot.
Maar goed, jouw gevoel herken ik enerzijds wel en anderszijds niet. Dat mensen in je gezicht aardig doen en achter je rug om je doodwensen dat ken ik. Maar dat 'terugtrekken' naar mensen van je 'eigen' soort/afkomst is bij mij maar ten dele. Ik woon in een of ander klein stadje heeeel ver van A'dam waar de meeste mensen van mijn afkomst wonen. Toen ik klein was kon het mij niet veel schelen, ging om met iedereen en iedereen met mij.
Dit veranderde toen ik wat inzicht begon te krijgen in de wereld.
Trok me steeds meer terug uit het Nederlandse leven en tja dat is nog steeds zo niet dat ik iets tegen 'autochtone'' nederlanders heb ofzo, want ik ben hierzelf ook geboren en heb de nationaliteit, maar je voelt je toch vaak een buitenlander in eigen land. En dat is erg. Het gevoel hebben dat je overal maar 'alleen' bent. Bijv. op school heb je wel buitenlanders bijv. Turken maar zij zijn dan toch weer met een grote groep (overigens: ga met hen om zijn echte schatjes!!love yall). Zelf heb je geen groep. Je bent daar maar. Voor mijn gevoel is dat vaak wel zo. En dan tja... dat is af en toe erg vervelend. Israel is voor mij gewoon mijn land en daar wonen 'mijn' mensen, ik ben daar thuis, de taal, cultuur enz.
Het is op zich goed dat er over dit onderwerp een topic is geopend maar het is zoals je merkt heel moeilijk te omschrijven al kan ik me er heel goed in vinden.
Ikzelf heb trouwens op een christelijke basisschool gezeten maar ik had een joodse klassenleraar dat was wel heel erg fijn hij heeft mij veel verteld van de geschiedenis en feesten en zo en af en toe vierden we een joods feest. Van binnen zo trots als een pauw natuurlijk, van buiten niets te merken sommigen wisten het niet eens van mij. Maar ach uiteindelijk zal het wel goed komen met ons daar ben ik zeker van zolang je maar op Hem vertrouwd en hem liefhebt met heel je hart.
Leuk dat je hebt gereageerd, zien we ook een keer een andere kant van jou..

Je zou beter op je plekje zitten als je hier in zuid zou wonen, I think. Mijn broer woont in de Rivierenbuurt, en altijd als ik bij hem thuis ben op vrijdag dan zien we Joodse mensen van en naar de synagoge lopen. Of in Antwerpen heb je ook veel Joodse mensen wonen. (Ik was daar nog laatst en heb me eerlijk gezegd best wel vermaakt om de grote hoeden en om de lange vlechten).
Ik kan me best voorstellen dat je je dan meer 'thuis' zou voelen. Ik krijg ook een onbeschrijvelijk goed gevoel als ik met mijn vriendinnen naar de moskee ga en dat je lekker in je eigen taaltje kan praten. (Ik draag overigens geen hoofddoek).
Maar het komt wel goed met ons en we moeten er ook weer niet al te hysterisch over doen vind ik.
Oud 24-05-2003, 09:08
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
Vervreemd schreef op 24-05-2003 @ 00:47:
Uit deze zin proef ik een ietwat negatieve bijsmaak. Wel herken ik het meer terugtrekken naar je "eigen mensen" (Gek woord trouwens eigen mensen). Maar voor mij was dit juist een van de positieve uitkomsten van het "drama". Ik wist weinig van mijn afkomst/godsdienst. De afgelopen 1,5 jaar heb ik het effect van islam in je leven ontdekt (voor de Nedrlandse kijkers onder ons niet de islam die u kent van het journaal en de kranten). Ik ben binnen 1 jaar veranderd van feestbeest en semi-alcoholist tot een beginent praktiserend moslim, elhamdullilah.
En voor de Nederlandse kijker onder ons dit betekent:
Al hamdoe lillah = Alle lof en dank is voor Allah.
Dit zegt men i.p.v.: "Te gek!"; "Goed zo"; "Wat fijn"; "Gefeliciteerd".. "Al hamdoe lillah" zegt men o.a. wanneer men een complimentje krijgt of geeft en i.p.v. te applaudisseren!
Men moet zich voor alle handelingen tot Allah wenden, en geen enkel goed werk aan zichzelf toeschrijven.
Het is achteloos genoeg om een beloning te vragen voor een handeling die je niet verricht hebt.
Allah is immers de Schepper van jou en je acties.
Tevens zegt men dit als anderen bepaalde lichamelijke ‘gebreken' van je benadrukken.
Niemand vindt het leuk om tot vervelends toe op die manier onder de aandacht gebracht te worden.
Op opmerkingen als: "Wat ben je toch klein van stuk"; "Wat ben je toch lang" kan men reageren met:
"Al hamdoe lillah". Allah heeft ieder mens perfect geschapen.

De Islam is de waarheid die mij een oplossing geboden heeft. En als je me niet gelooft dan moet je er maar eens in gaan verdiepen (als dit nog niet echt het geval is) dan zal mijn oplossing jou binnen een jaar bereiken.

PS bedankt voor je respons trouwens
Salem aleikum,

En ten eerste : Alhamdulilah ye rabi 'alamien.

Ik zie dat ook bij meer mensen terug. Ik neem bijvoorbeeld mijn broers als voorbeeld. Dat waren echt geen lieverdjes. Ze hebben geen strafblad, zo ver was het nog niet gekomen, maar ze gingen echt de verkeerde kant op. Misschien kwam dat uit frustratie, dat ze het idee hadden hier in Nederland niet op hun juiste plek te zijn, ik weet het niet. Ze draaien ook al wat langer mee in deze wereld dan ik
lMouhim, het was lang leve de lol en als wij thuis zeiden van kom is een beetje tot inkeer, werd dat afgedaan als een 'blablabla'. Maar subhannallah ( dit is een uitroep van verbazing , 'amazing' ) , sinds een paar mensen zijn overleden die heel dicht bij ons stonden, sinds wat er op 11 september is gebeurd, sinds we hier in Nederland de grote kritiek op de Islam hebben ervaren, plus al die andere talloze gebeurtenissen, is er een knopje bij hun omgedraaid. Ik ben wel trots op ze, al laat je dat als jong zusje nooit zo merken ..

Ik moet nu helaas gaan, maar zal later er nog wel is op reageren InshAllah.

Aleihkum salem.

P.S Medeforummers; hoeveel nieuwe woorden hebben jullie geleerd.. ?
Advertentie
Oud 24-05-2003, 09:29
Rechts=oke!!!
Rechts=oke!!! is offline
ik ben zo ook liever kwijt dan rijk
Oud 24-05-2003, 09:40
SexyLady
SexyLady is offline
Selaam Aleikoum,

Ik ben zelf ook Marokkaans en ga alleen maar met Nederlanders om..
Misschien komt het omdat er geen enkele andere Marokkaan in mijn klas zit maar ik voel me beter op mn gemak bij Nederlanders. Ik weet niet waarom maar de Marokkanen bij ons op school zijn van die hola's met aand8 tekort enzo.
Maar ik woon in een klein stadje en je hoort gelukkig niet veel over "Kut Marokkanen" of turken.. want die heb je hier ook wel veel.
Om op het geloof te reageren ik ben niet echt moslim.. Maar insha'allah zie ik het Noor snel.
Mijn zus is dit jaar wel heel erg veranderd. Vorig jaar liep ze in A'dam met een mouwloos shirtje rond nu draagt ze hoofddoek, neemt ze curcussen over de Islam. Ze is er echt mee bezig. Waar ik ook zo blij mee ben. Je ziet veel mensen en hoofddoek dragen maar niet op de juiste manier.
Zij heeft het ook over haar boezem geslagen. Dat zie ik niet vaak maar zo móet het! Waarom heeft niemand dit in de gaten en dragen ze het als een knotje??
Oud 24-05-2003, 11:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rechts=oke!!! schreef op 24-05-2003 @ 10:29:
ik ben zo ook liever kwijt dan rijk
En waarom?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 24-05-2003, 11:27
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Marokkanen moeten integreren? Hou op! Waarom zouden ze, laat ze lekker annexeren, of hoe noem je zoiets, volledig opgaan in de Nederlandse cultuur, volledige aanpassing. Nix integratie, want dat willen ze niet.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Oud 24-05-2003, 11:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
meelman schreef op 24-05-2003 @ 12:27:
Marokkanen moeten integreren? Hou op! Waarom zouden ze, laat ze lekker annexeren, of hoe noem je zoiets, volledig opgaan in de Nederlandse cultuur, volledige aanpassing. Nix integratie, want dat willen ze niet.
Heb je de oorspronkelijke post wel gelezen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 24-05-2003, 11:32
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Niet helemaal, maar ik reageer even op de stelling hier. Het gaat erom dat de integratie van Marokkanen volledig mislukt en daardoor ontstaat dat hele gedoe erom, waar zij zo van balen.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Oud 24-05-2003, 11:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
meelman schreef op 24-05-2003 @ 12:32:
Niet helemaal, maar ik reageer even op de stelling hier. Het gaat erom dat de integratie van Marokkanen volledig mislukt en daardoor ontstaat dat hele gedoe erom, waar zij zo van balen.
Volgens mij gaat het voornamelijk hierom in de oorspronkelijke post, en ik quote:

Citaat:
Het is niet de bedoeling dat we elkaar collectief gaan beschuldigen voor iets waar een klein groepje schuldig aan is.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 24-05-2003, 11:34
Fleminho
Fleminho is offline
marokkanen kunnen in groepsverband vrij irritant zijn..valt me vaak op dat het de jonge jongetjes zijn 13 t/m 16/17 jaar ofzo. De wat oudere jongens 18+ (ongeveer) zijn heel relaxed open en zijn nooit op zoek naar rottigheid. De kleintjes moeten zich blijkbaar bewijzen tegen over elkaar en halen veel rottigheid uit die ik niet in zulke mate bij nederlandse jongeren zie voorkomen....
Oud 24-05-2003, 11:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleminho schreef op 24-05-2003 @ 12:34:
marokkanen kunnen in groepsverband vrij irritant zijn..valt me vaak op dat het de jonge jongetjes zijn 13 t/m 16/17 jaar ofzo. De wat oudere jongens 18+ (ongeveer) zijn heel relaxed open en zijn nooit op zoek naar rottigheid. De kleintjes moeten zich blijkbaar bewijzen tegen over elkaar en halen veel rottigheid uit die ik niet in zulke mate bij nederlandse jongeren zie voorkomen....
mm. Vroeger toen ik van die leeftijd was ... (jee, dat is ook alweer zo'n 10 jaar geleden ) waren er ook "Nederlandse" jongens die zich schuldig maakten aan irritant gedrag (opmerkingen, treiteren, schelden, jatten, slaan, e.d.). Ik zat op een school waar het aantal Marokkanen op 1 hand te tellen was

Ik vraag me eigenlijk af of men ueberhaupt eens aan die rotjochies gevraagd heeft waarom ze zo'n gedrag vertonen.

En wat betreft de 18-plussers.. ben ik het niet helemaal mee eens. Soms steuken juist die de kleintjes op en zijn zij dus het brein achter alles.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 24-05-2003, 11:38
Fleminho
Fleminho is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 23-05-2003 @ 22:10:
Ach hou toch op!! alsof je uberhaupt verstaat wat ze zeggen op dat bandje?
En jij hebt wel andere dingen geflikt toen je 12 was!
en hou toch eens op over dat integereren.
godvergeten wat een onzin ja op mijn twaalfde trapte ik ook eens een lolletje, maar ik richtte geen vernielingen aan dat verstand is me wel bijgebracht. Net als het respect dat je betuigt aan de slachtoffers en nabestaanden van de tweede wereldoorlog dat soort dingen vindt ik niet normaal en iets zegt me dat je van huis uit bepaalde dingen dan ook niet meekrijgt
Oud 24-05-2003, 11:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleminho schreef op 24-05-2003 @ 12:38:
Net als het respect dat je betuigt aan de slachtoffers en nabestaanden van de tweede wereldoorlog dat soort dingen vindt ik niet normaal en iets zegt me dat je van huis uit bepaalde dingen dan ook niet meekrijgt
OF te weinig aandacht thuis in die zin dat er niet gesproken wordt over hoe men zich hoort te gedragen buitenshuis en jegens andere mensen,
OF ze worden thuis om het geringste in elkaar geschopt en gaan dan alle frustraties op andere dingen afreageren.

En misschien nog een andere reden.
Misschien wordt het eens tijd om eens te vragen aan die jongens waarom ze dat dan en dat dan op papier zetten, zodat we (en ook de autoriteite) er zelf ook iets van leren?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Ads door Google
Oud 24-05-2003, 11:44
Fleminho
Fleminho is offline
Citaat:
meelman schreef op 24-05-2003 @ 12:27:
Marokkanen moeten integreren? Hou op! Waarom zouden ze, laat ze lekker annexeren, of hoe noem je zoiets, volledig opgaan in de Nederlandse cultuur, volledige aanpassing. Nix integratie, want dat willen ze niet.
dat heet segregatie volgens mij annexeren is weer heel wat anders...marokko als soort anschluss ofzo
Oud 24-05-2003, 11:47
Fleminho
Fleminho is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-05-2003 @ 12:37:
mm. Vroeger toen ik van die leeftijd was ... (jee, dat is ook alweer zo'n 10 jaar geleden ) waren er ook "Nederlandse" jongens die zich schuldig maakten aan irritant gedrag (opmerkingen, treiteren, schelden, jatten, slaan, e.d.). Ik zat op een school waar het aantal Marokkanen op 1 hand te tellen was

Ik vraag me eigenlijk af of men ueberhaupt eens aan die rotjochies gevraagd heeft waarom ze zo'n gedrag vertonen.

En wat betreft de 18-plussers.. ben ik het niet helemaal mee eens. Soms steuken juist die de kleintjes op en zijn zij dus het brein achter alles.
dat laatste is misschien deels waar toch ervaar ik de wat ouderen als rustiger en misschien meer geintegreerd alhoewel dit wat onzin is ze zijn vrijwel allemaal hier geboren en hebben allemaal een Nederlands paspoort
Oud 24-05-2003, 11:51
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Citaat:
Vervreemd schreef op 23-05-2003 @ 22:00:
Je bent wel bruut, he Bruut
Ze gaan voetballen met kranzen, die jongens waren rond de 12 jaar. Tuurlijk is het fout wat ze gedaan hebben, maar kun je naar aanleiding van zulke incidenten, een hele bevolkingsgroep liever kwijt dan rijk zijn, (blijkbaar wel).

Ben je wel eens in een moskee geweest, of is dit ook weer iets wat je hebt van horen zeggen. Ik verzeker je dat als jij een moskee binnenloopt (zonder schoenen aan) dat je met open armen wordt ontvangen.

Als je me niet gelooft moet je niet met weer zo'n opmerking komen die je hebt van horen zeggen. Neem zelf eens de proef op de som en loop een keer een moskee binnen.
Kom op bruut be a man.
Ik denk ook niet dat jongens als ‘bruut’ (???) het over de ‘gewone’ Marokkanen heeft en ook niet over de irritantjes, want dat zijn waarschijnlijk ook allemaal doodnormale jongens als je ze apart neemt.
Beetje de probleem van de man.
Eén op één kun je ze goed hebben in een groep krijgen ze het rare krijgergevoel, het gevoel van onoverwinnelijkheid en de roep om macht uit te stralen.
Zowel Marokkanen als Nederlanders, maar Nederlands kruipen niet zo in groepen omdat ze geen minderheid zijn. Over het algemeen trekken minderheden altijd naar elkaar toe.
En wanneer je als minderheid één hechte groep vormt, dan voel je je sterk.
Wij zijn wij.
En wij zijn jullie nu eigenlijk helemaal?
Het gevoel van onoverwinnelijkheid wat problemen met zich meebrengt.

Toch denk ik dat problemen grotendeels met opvoeding te maken hebben.
Je word meegesleurd door je vriendjes, je word gevormd door je omgeving en wat je dagelijks ziet ga je als normaal aanzien. Maar juist dan kunnen ouders voor de relativering komen en de normen en waarden in evenwicht houden.
Ik geef toe dat wanneer je veel met geweld te maken krijgt, je dit als normaal gaat ervaren en er niet meer van op staat te kijken als iemand een gebroken neus is geslagen.
Het wordt natuurlijk altijd van kwaad tot erger en dat is logisch.
Ik vind dat ouders dan een belangrijke rol moeten spelen.

Ook vind ik het argument ‘er is zoveel gebeurd’ een beetje een loos argument.
Natuurlijk gebeuren er dingen, er gebeuren in ieders leven wel dingen die je liever niet mee wilt maken. Als je gewend bent je problemen met geweld en dergelijke op te lossen dan is dat een makkelijke remedie om op terug te vallen.
Als een vriend komt te overlijden dan ga je jezelf even heel vervelend gedragen omdat die frustratie eruit moet. Dat zou voor een aantal weken/maanden een reden kunnen zijn.
De oorzaak is het echter nooit!
De frustratie om het verlies van een vriend duurt lang, maar nooit zolang dat je twee jaar lang gewelddadig bezig bent.

Zelf heb ik ook één Marokkaanse vriend die zelf ook niets van zijn vervelende landgenoten moet hebben, terwijl hij weet dat hij zelf net zo fout zit als zij.
Wat ik bedoel is dat we het probleem van twee kanten moeten bekijken.
De Marokkaanse samenleving moet niet constant halsstarrig in de verdediging schieten als er iets negatiefs over Marokkanen in de buitenwereld komt, want er zijn gewoon hele vervelende ventjes op deze wereld.
Nederlanders moeten niet zo wijzen naar anderen en eens kijken hoeveel Nederlanders er rondlopen die rotzooi trappen en ook eens bij zichzelf gaan kijken hoe anders het is in hun beschermde wereldje.
Je hebt gelijk, de gemiddelde Nederlander neemt aan wat in de kranten verschijnt.
De gemiddelde Nederlander (en Marokkaan) is wereldvreemd en ziet niet wat er op straat gebeurd.
En inderdaad, er zijn Nederlanders die elke groep buitenlanders als ‘eng’ ervaren en op die manier die jongens ook hun zin geeft.
Ze willen macht uitstralen en dat krijgen ze wanneer je met een grote boog om ze heen loopt of ze gehoorzaamd. Dat gevoel geeft je macht als je door niemand begrepen wordt.

Maar vervreemd,
daar waar twee vechten, zijn er twee fout!
Oud 24-05-2003, 11:54
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Citaat:
Fleminho schreef op 24-05-2003 @ 12:34:
marokkanen kunnen in groepsverband vrij irritant zijn..valt me vaak op dat het de jonge jongetjes zijn 13 t/m 16/17 jaar ofzo. De wat oudere jongens 18+ (ongeveer) zijn heel relaxed open en zijn nooit op zoek naar rottigheid. De kleintjes moeten zich blijkbaar bewijzen tegen over elkaar en halen veel rottigheid uit die ik niet in zulke mate bij nederlandse jongeren zie voorkomen....
Ligt eraan welke Nederlanders.
Elke jongen leeft om zich te kunnen bewijzen, iedereen heeft daar alleen ander middel voor.
De ene jongen doet dat door middel van zijn scooter, de ander van zijn studiecijfers, de ander met zijn vriendin en weer een ander door middel van geweld.

De jongens van 18+ kunnen trouwens ook heel vervelend zijn hoor!
Oud 24-05-2003, 11:56
NN
NN is offline
Ik heb de ervaring dat sinds Pim het normaal is geworden om je beledigend en stigmatiserend uit te laten over minderheden. Natuurlijk zijn er mensen uit deze groepen die zich niet aan de in ons land geldende opvattingen van fatsoenlijk gedrag houden, maar doen ook vele Nederlanders. Ik vinv het niet kunnen dat wanneer er een paar mensen uit een grote groep iets onwenselijks doen, daar de hele groep op wordt aangesproken.
Oud 24-05-2003, 12:00
Ða kiwi
Avatar van Ða kiwi
Ða kiwi is offline
ER zijn goede en slechte marokkanen
net als goede en slechte nederlanders

MAARJAH ik geef toe dat ik meer geirriteerd word door marokkanen dan door nederlanders

maar ik woon ook in rotterdam

MASSOL

PIECE
__________________
My tricks are sweet as pie, my dunks are mountain high
Oud 24-05-2003, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Fleminho schreef op 24-05-2003 @ 12:34:
marokkanen kunnen in groepsverband vrij irritant zijn..valt me vaak op dat het de jonge jongetjes zijn 13 t/m 16/17 jaar ofzo. De wat oudere jongens 18+ (ongeveer) zijn heel relaxed open en zijn nooit op zoek naar rottigheid. De kleintjes moeten zich blijkbaar bewijzen tegen over elkaar en halen veel rottigheid uit die ik niet in zulke mate bij nederlandse jongeren zie voorkomen....


Gatara: er zijn inderdaad Marokkanen van 18+ die hun jongere broertjes en neefjes opstoken, maar dat verschijnsel heb je onder Nederlandse jongens ook. Waar het om gaat is inderdaad dat het vooral de leeftijdscategorie 13-17 is, die de harde kern van kutmarokkaantjes vormt. Dát is de groep die verantwoordelijk is voor het onveilige gevoel van burgers, de diefstalletjes, bedreigingen, aanrandingen.

Een wijs man zei ooit: zodra ze een vriendin krijgen is het over met het relschoppen.
Oud 24-05-2003, 12:33
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
SexyLady schreef op 24-05-2003 @ 10:40:
Selaam Aleikoum,

Ik ben zelf ook Marokkaans en ga alleen maar met Nederlanders om..
Misschien komt het omdat er geen enkele andere Marokkaan in mijn klas zit maar ik voel me beter op mn gemak bij Nederlanders. Ik weet niet waarom maar de Marokkanen bij ons op school zijn van die hola's met aand8 tekort enzo.
Maar ik woon in een klein stadje en je hoort gelukkig niet veel over "Kut Marokkanen" of turken.. want die heb je hier ook wel veel.
Om op het geloof te reageren ik ben niet echt moslim.. Maar insha'allah zie ik het Noor snel.
Mijn zus is dit jaar wel heel erg veranderd. Vorig jaar liep ze in A'dam met een mouwloos shirtje rond nu draagt ze hoofddoek, neemt ze curcussen over de Islam. Ze is er echt mee bezig. Waar ik ook zo blij mee ben. Je ziet veel mensen en hoofddoek dragen maar niet op de juiste manier.
Zij heeft het ook over haar boezem geslagen. Dat zie ik niet vaak maar zo móet het! Waarom heeft niemand dit in de gaten en dragen ze het als een knotje??
Een Hijab dragen is een hele grote stap. Het is een grote opoffering die je maakt. De Hijab bedekt dus alles; het haar, de oren, de hals en de boezem.
Er zijn veel meiden die het eerst als een soort knotje dragen, (zoals jij het noemt, oftewel het piratendoekje, zo noem ik het ) , en die dan later overgaan op de hijab. Je zou het als een soort tussenstap kunnen ervaren.

Mha salema.
Oud 24-05-2003, 12:47
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
AGH schreef op 24-05-2003 @ 12:51:

Toch denk ik dat problemen grotendeels met opvoeding te maken hebben.
Je word meegesleurd door je vriendjes, je word gevormd door je omgeving en wat je dagelijks ziet ga je als normaal aanzien. Maar juist dan kunnen ouders voor de relativering komen en de normen en waarden in evenwicht houden.


Je moet niet vergeten dat de invloed van de ouders vaak niet verder rijkt dan de voordeur. Dit is vooral te zien bij jongens, zodra zij buitenshuis zijn houdt niemand hen meer in de gaten.
Meisjes hebben vaak te maken met de sociale controle die heerst, dus krijgen veel minder de kans om rottigheid enz uit te halen. Dan kan je als ouder nog zo hard roepen dat Mohammed of Karim zich moet gedragen, maar of ze ook daadwerkelijk luisteren is een ander verhaal.
Oud 24-05-2003, 13:02
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2003 @ 13:00:


Een wijs man zei ooit: zodra ze een vriendin krijgen is het over met het relschoppen.
'Jonge Marokkanen klimmen niet op in de criminele piramide, in tegenstelling tot Turken, Antillianen en Surinamers. Ze kunnen geen criminele carriere maken, gelukkig maar, omdat ze geen enkele ruimte krijgen. Op hun 25ste trouwen ze en dan is het afgelopen'

Zei een wijs man ooit in de volkskrant..
Oud 24-05-2003, 13:13
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef op 24-05-2003 @ 13:47:


Je moet niet vergeten dat de invloed van de ouders vaak niet verder rijkt dan de voordeur. Dit is vooral te zien bij jongens, zodra zij buitenshuis zijn houdt niemand hen meer in de gaten.
Meisjes hebben vaak te maken met de sociale controle die heerst, dus krijgen veel minder de kans om rottigheid enz uit te halen. Dan kan je als ouder nog zo hard roepen dat Mohammed of Karim zich moet gedragen, maar of ze ook daadwerkelijk luisteren is een ander verhaal. [/B]
Klopt, daarom moeten de ouders meer inspelen op hetgeen buiten gebeurd.
Oogkleppen opdoen en doen alsof je niet weet wat er buiten gebeurd is dan natuurlijk niet de oplossing.
Voor de jongens is het natuurlijk heel verleidelijk om buiten rotzooi te trappen.
Daarmee kwets je (zolang ze er niet achter komen) je ouders niet, ben je je ouders niet tot last en met die mensen heb je niets te maken.
Binnenshuis, op school, op het werk en waar dan ook heeft iedereen te maken met regeltjes en moet iedereen leven zoals dat van hem of haar wordt verwacht.
En als je daarin niet kunt uitblinken (lees je trots, plezier halen) dan ga je buiten die rottigheid wel uithalen.
Onder het motto: ‘Oprotten! Nu zijn wij aan de beurt!’ kun je dan natuurlijk vakkundig te werk gaan.

Ik vind dat ouders moeten weten wat zich buiten afspeelt.
Je hoort veel te veel: ‘Neeeeee, niet mijn zoon! Zoiets doet mijn zoon niet!’.
Het maakt overigens niets uit wat voor een cultuur, huidskleur of geloof de zoon en ouders dan hebben, want overal gebeurd het.
Oud 24-05-2003, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Miss_Maroc schreef op 24-05-2003 @ 14:02:
'Jonge Marokkanen klimmen niet op in de criminele piramide, in tegenstelling tot Turken, Antillianen en Surinamers. Ze kunnen geen criminele carriere maken, gelukkig maar, omdat ze geen enkele ruimte krijgen. Op hun 25ste trouwen ze en dan is het afgelopen'

Zei een wijs man ooit in de volkskrant..
Ik zie een verband met een onderzoek wat ooit is gedaan waarvan ik de titel even kwijt ben waaruit bleek dat elke etnische groep z'n eigen soort criminaliteit heeft. Marokkanen plegen vooral kleine delicten, zoals tasjesroof, kleine mishandelingen, diefstal etc. en dat houdt inderdaad op bij een bepaalde leeftijd. Dan groeien ze er letterlijk overheen.
Oud 24-05-2003, 14:45
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 23-05-2003 @ 21:19:
Je hebt helemaal gelijk, de media pikken er constant de negatieve ontwikkelingen uit waardoor men het idee krijgt dat elke Marokkaan een potentiële terrorist of crimineel is. En dan krijg je discriminatie en onbegrip, waar de niet-vervelende groep het grootste slachtoffer van is. Misschien moet de Marokkaanse gemeenschap deze ettertjes en extremisten eens op hun gedrag moet aanspreken, om het overgrote kortzichtige deel van Nederland te laten zien dat niet iedere Marokkaan vervelend is.
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Oud 24-05-2003, 14:53
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
inderdaad, niemand hoeft te integreren. laat iedereen hun eigen regels scheppen. scholen hoeven niet zwartwaitgeel en ander raskleurig te zijn.
als mensen in hun eigen wijk willen wonen, laat hen.
als mensen uit die groep echter rotzooi gaan uithalen in een andere stad, laat die stad dan maar beslissen of het een taakstraf geeft of de vingers afhakt.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hans Janmaat. Goed politcus en vooruitziener of Zwart schaap en rascist?
Verwijderd
217 25-12-2008 02:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ayaan Hirsi Ali
Sjied No Clue
69 30-12-2003 18:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap integratie van de Marokkanen
batisimon
134 07-12-2002 16:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kut-Marokkanen
Miss_Maroc
254 23-11-2002 00:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap plannen minister Nawijn
NN
251 13-09-2002 14:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn -> verkiezingen met eigen lijst
Verwijderd
132 15-03-2002 22:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.