Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 16:35
Verwijderd
En niet meteen gaan lopen zeiken over heiligschennis ja, ik kan geen instrumenten spelen en noten lezen

Ik zit me dit eigelijk al een tijdje af te vragen. Wat is nu eigelijk het nut van de bassist? Als ik naar Maiden luister dan hoor ik Steve vaak genoeg bijna als een gitarist bezig. Primus heb ik helaas geen nummers van, maar ik kan me wel indenken dat de bas daar erg op de voorgrond is.

Maar als ik muziek luister vind ik het wel eens leuk om een instrument ff te volgen (ondanks dat ik niet weet óp wat voor manier de muzikant speelt). Toch lukt het mij bij sommige bands (met name death metal, maar ook wel metallica en andere heavy metal van de stevige kant, om de basgitaar goed te horen. Hoe komt het dat ze soms zo moeilijk hoorbaar zijn. Dan vraag ik me vaak wel eens af wat het nut van zo'n bassist is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 16:37
Tumor
Avatar van Tumor
Tumor is offline
draai de bass maar eens uit je winamp/boxen en hoor het verschil
buiten dat heeft een beetje bassist bass riffs die dus niet gelijk zijn of anders lopen dan gitaar riffs waaroor de muziek iets anders klinkt dan als ze precies het zelfde spelen
__________________
Hate is the beginning, Death is the end
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:39
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Morridin schreef op 31-03-2004 @ 17:35 :
verhaal
Tja. Ligt een beetje aan in welke mate de bass ook in de mix ligt; bij oude metallica hoor je het idd amper. Het is ook even "oefenen" voordat je meteen de basslijn eruit vist. Maar hij is er zeer zeker; en als je het weglaat valt er gewoon een frequentiebereik weg.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:45
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Carn schreef op 31-03-2004 @ 17:39 :
Tja. Ligt een beetje aan in welke mate de bass ook in de mix ligt; bij oude metallica hoor je het idd amper. Het is ook even "oefenen" voordat je meteen de basslijn eruit vist. Maar hij is er zeer zeker; en als je het weglaat valt er gewoon een frequentiebereik weg.
indeed.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:52
Tumor
Avatar van Tumor
Tumor is offline
Citaat:
Carn schreef op 31-03-2004 @ 17:39 :
Tja. Ligt een beetje aan in welke mate de bass ook in de mix ligt; bij oude metallica hoor je het idd amper. Het is ook even "oefenen" voordat je meteen de basslijn eruit vist. Maar hij is er zeer zeker; en als je het weglaat valt er gewoon een frequentiebereik weg.
zelfde verhaal is mij dus alleen iets anders verteld
__________________
Hate is the beginning, Death is the end
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:15
bassgirl
Avatar van bassgirl
bassgirl is offline
anders klinkt de muziek gewoon leeg, en lijkt het niet af, altans zo vind ik het. en de bas geeft netzoals de drummer de maat aan en moet dus de snelheid enz bepalen en als de drummer sneller gaat tja dan zul je toch weer mee moeten gaan ook al heb je door dat t niet klopt

en draai de bas maar es uit de muziek en je hoort vanzelf wat de bas doet als je de bas weer aandraaid > eerst kon ik de bas ook maar amper horen in nummers, maar nui ik zelf bas speel hoor ik hem vrijwel overal. gewoon goed op concentreren int begin en je hoort t vanzelf.

verder echt cool instrument hoor!!!
__________________
i'm addicted to music
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:16
Gary X
Avatar van Gary X
Gary X is offline
veel muziek is zonder bas ook gers! The Oblivians!! The Black Keys enzo.
__________________
"I can get more women than a passenger train can hold." - Jimmie Rodgers
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:30
Verwijderd
Citaat:
bassgirl schreef op 31-03-2004 @ 18:15 :
en draai de bas maar es uit de muziek en je hoort vanzelf wat de bas doet als je de bas weer aandraaid >
Dat is dus écht geen eerlijke vergelijking. Veel meer instrumenten hebben invloed op het lagere bereik.

Ik zie de bas meer als een noodzakelijk kwaad. Op Jason Becker - Perpetual Burn staan bijvoorbeeld stukken met amper bas, een keer per maat om een akkoord aan te geven.

Verder is de basgitaar gewoon minder fijn dan de echte gitaar omdat je er minder mee kan. En ja, ik ken Primus en Pastorius. Maar voor solo's zit je een of zelfs twee octaven hoger echt beter.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:31
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
dat van de bas uitdraaien is onzin, als je zonder bas speeld hoor je toch nog de bas van de gitaar zelf en van de drums.
en zoals gary zegt kan ook muziek zonder basgitaar best vet zijn, het kan alleen wel zijn dat het minder vol klinkt
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:36
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
snees schreef op 31-03-2004 @ 18:30 :
Verder is de basgitaar gewoon minder fijn dan de echte gitaar omdat je er minder mee kan. En ja, ik ken Primus en Pastorius. Maar voor solo's zit je een of zelfs twee octaven hoger echt beter.
Het IS niet zo....jij VIND dat!
Tot zover mijn verdediging tegenover de basgitaar
Persoonlijk vind ik de solo's op een basgitaar mooier, vooral een vette slap solo kan mij wel plezieren. Dat geluid haal je niet uit een gitaar, ook al pak je dezelfde techniek.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 31-03-2004 @ 18:36 :
Het IS niet zo....jij VIND dat!
Tot zover mijn verdediging tegenover de basgitaar
Persoonlijk vind ik de solo's op een basgitaar mooier, vooral een vette slap solo kan mij wel plezieren. Dat geluid haal je niet uit een gitaar, ook al pak je dezelfde techniek.
Slappen is natuurlijk voorbehouden aan bassisten, maar alleen al bends zijn vrijwel ondoenlijk op de basgitaar. Nou ja, laten we het er maar niet verder over hebben, anders vallen er nog gewonden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:38
Tumor
Avatar van Tumor
Tumor is offline
muziek is slechts een questie vna smaak
__________________
Hate is the beginning, Death is the end
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:38
Verwijderd
moet je eens battles in the north luisteren van immortal, die is opgenomen zonder bas, nou dat klinkt dus echt niet.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:39
Verwijderd
conclusie : ja het maakt echt veel verschl
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:41
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
snees schreef op 31-03-2004 @ 18:37 :
Slappen is natuurlijk voorbehouden aan bassisten, maar alleen al bends zijn vrijwel ondoenlijk op de basgitaar. Nou ja, laten we het er maar niet verder over hebben, anders vallen er nog gewonden.
Ik gebruik juist wel vaak bends tijdens het spelen, kwestie van je vingers trainen....
Maar idd, laten we er maar mee ophouden
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:42
XthelastkissX
Avatar van XthelastkissX
XthelastkissX is offline
zonder bas mis je de groove meestal van de muziek
__________________
xXx www.symmetryinchaos.net xXx
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:44
Rhinus
Rhinus is offline
Morridin, jij luisterd veel Metal he? Tja, bij veel (Power)Metal bands is de bas niet echt aanwezig. En dat is dan helemaal niet erg. 't Klinkt dan nog zeker oke. De bas valt daar alleen op als ie weg is.

Verder zijn er natuurlijk zat bands waar je de bas goed hoort. Ik ben persoonlijk fan van 'hoge bass'. Dus hoog op de bas spelen. Klinkt veel beter dan op een gitaar vind ik. Alhoewel een lekker piepende solo op een gitaar ook erg oke is.

Verder is natuurlijk soms een bas echt niet aanwezig en vraag je je af waarom ze er bij zijn. Maar dat denk ik soms ook bij van die zangers die erbij akoestische gitaar spelen. Die hoor je dan helemaal niet. Ook onnodig.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:44
Gary X
Avatar van Gary X
Gary X is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 31-03-2004 @ 18:31 :
dat van de bas uitdraaien is onzin, als je zonder bas speeld hoor je toch nog de bas van de gitaar zelf en van de drums.
en zoals gary zegt kan ook muziek zonder basgitaar best vet zijn, het kan alleen wel zijn dat het minder vol klinkt
als je een sterke drummer hebt en goeie gitarist, dan kan het al snel veel toffer klinken.

Daarom zijn The Stilettos gewoon de beste band van Nederland
__________________
"I can get more women than a passenger train can hold." - Jimmie Rodgers
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-03-2004, 17:45
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
xomegasupremeX schreef op 31-03-2004 @ 18:42 :
zonder bas mis je de groove meestal van de muziek
Metal moet ook niet groven he .
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:46
Verwijderd
pig destroyer heeft ook geen bass dacht ikl
dat beukt opzich nog wel mja, beter wel bas
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:52
MikeyMo
Avatar van MikeyMo
MikeyMo is offline
Zonder bass is het veel leger..een bass vult de de ondertoon gewoon aan als het ware..maar idd, bij veel muziek weet je pas dat het er is als je het weghaalt.
__________________
Southernplayalisticcaddilacmusikstyle on your ass
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:57
XthelastkissX
Avatar van XthelastkissX
XthelastkissX is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 31-03-2004 @ 18:45 :
Metal moet ook niet groven he .



ooh zeker wel
heb in heel veel metalbands gezeten en rekenmaar dat het moet grooven
__________________
xXx www.symmetryinchaos.net xXx
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:37
Verwijderd
Citaat:
xomegasupremeX schreef op 31-03-2004 @ 18:57 :
ooh zeker wel
heb in heel veel metalbands gezeten en rekenmaar dat het moet grooven
Ligt er natuurlijk aan wat voor metal, dude. Nile en Decapitated hebben geen groove nodig, SFU natuurlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:46
Daevrem
Daevrem is offline
Je hoort de bas zelf dan wel niet, je hoort wel het effect. De gitaarakkoorden klinken veel voller qua bas. Ten minste, dat is met metalbands zoals Metallica zo.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
cut_off schreef op 31-03-2004 @ 18:46 :
pig destroyer heeft ook geen bass dacht ikl
dat beukt opzich nog wel mja, beter wel bas

ja duuuuh met bas
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 18:59
Verwijderd
ik vind de bas nogal onnodig.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 19:06
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Osiris schreef op 31-03-2004 @ 19:59 :
ik vind de bas nogal onnodig.
dat vind de bas ook van jou
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 19:14
Verwijderd
Laat ik maar eens posten

@Tumor: dat bass op gitaar loppjes lijkt bedoelde ik eigelijk meer in het geval van Maiden, niet algemeen

Zelf vind ik het wel mooi als je op sommige momenten de basgitaar duidelijk (en wat hoger) hoort.
En met dat weghalen van die groove: bedoel je daarmee dat het geluid een stuk minder 'vol' klinkt? (om de een of andere reden heb ik altijd een soort beeld bij de muziek hoor )

Wat houdt dat slappen nou eigelijk in? Ik heb wel eens een review van Korn gelezen( ) en daarin werd dat ook genoemd.

Nog ff een vraagje wat niks hiermee te maken heeft, maar te klein is voor een eigen topic(): Wat zijn blastbeats eigelijk?
(een favo band van mij schijnt dat namelijk nu op hun komende album te hebben, al zou het ook op de eerste staan, maar aangezien ik het niet weet, tja...)

Laatst gewijzigd op 31-03-2004 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 31-03-2004 @ 20:06 :
dat vind de bas ook van jou
je naam zegt het eigenlijk al he
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:38
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Osiris schreef op 31-03-2004 @ 21:34 :
je naam zegt het eigenlijk al he
ja
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:40
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Morridin schreef op 31-03-2004 @ 20:14 :
voor een eigen topic(): Wat zijn blastbeats eigelijk?
een simpel boem-tak ritme op drums, maar dan op ziekelijke snelheden. En alle (zijn er niet veel gelukkig) variaties ervan. Vooral geimplementeerd in de black en death metal..
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 31-03-2004 @ 21:40 :
een simpel boem-tak ritme op drums, maar dan op ziekelijke snelheden. En alle (zijn er niet veel gelukkig) variaties ervan. Vooral geimplementeerd in de black en death metal..
Ohw, de jonge power metal band Dragonforce zou het dus gebruiken. Niet dat ik bij die band echt verschil hoor, want de drums zijn bij hen zowiezo al best snel
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Osiris schreef op 31-03-2004 @ 19:59 :
ik vind de bas nogal onnodig.
rock n roller dat je er een bent
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:47
Verwijderd
de bas vult gewoon een beetje op waardoor het beter klinkt
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:47
Tumor
Avatar van Tumor
Tumor is offline
Citaat:
cut_off schreef op 31-03-2004 @ 21:46 :
rock n roller dat je er een bent
ook rock 'n roll kan niet zonder bassguitar
__________________
Hate is the beginning, Death is the end
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:51
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Maar goed, een bassist hoor je vaak pas echt goed als desbetreffende muzikant ook (erg) goed is. Geldt ook voor drums in mijn mening, de ritmesectie is meer iets wat onderbouwing geeft aan de melodiesectie, maar als de ritmesectie qua muzikaliteit de rest overstijgt, dan krijg je pas leuke dingen (Red hot chilli peppers, Primus, Tool, zekere zin ook Mudvayne, Rage against the Machine, en geheid nog n lijst)
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-03-2004, 20:51
Rhinus
Rhinus is offline
Slappen is als een maloot met je duim op je bassgitaar slaan. Maar dan zo dat 't leuk klinkt .

Download
Primus - The Awakening
maar eens.
Is slappen en oke.

Zelf ben ik een fan van bass zoals in "Ark - Burn The Sun". Dat net voor die gitaar solo. Is zoiezo een geweldig nummer. Gitaar solo is ook goed en de rest ook.
Oke.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Tumor schreef op 31-03-2004 @ 21:47 :
ook rock 'n roll kan niet zonder bassguitar
exactly
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:55
Tumor
Avatar van Tumor
Tumor is offline
Citaat:
Carn schreef op 31-03-2004 @ 21:51 :
Maar goed, een bassist hoor je vaak pas echt goed als desbetreffende muzikant ook (erg) goed is. Geldt ook voor drums in mijn mening, de ritmesectie is meer iets wat onderbouwing geeft aan de melodiesectie, maar als de ritmesectie qua muzikaliteit de rest overstijgt, dan krijg je pas leuke dingen (Red hot chilli peppers, Primus, Tool, zekere zin ook Mudvayne, Rage against the Machine, en geheid nog n lijst)
mudvayne zonder bass is crap
die bassist is ook wel ernstig goed naar mijn mening
__________________
Hate is the beginning, Death is the end
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:06
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 31-03-2004 @ 21:51 :
Slappen is als een maloot met je duim op je bassgitaar slaan. Maar dan zo dat 't leuk klinkt .

Download
Primus - The Awakening
maar eens.
Is slappen en oke.

Zelf ben ik een fan van bass zoals in "Ark - Burn The Sun". Dat net voor die gitaar solo. Is zoiezo een geweldig nummer. Gitaar solo is ook goed en de rest ook.
Oke.
Dat filmpje van The awakening heb ik....DAMN! die gast is snel
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:07
Rhinus
Rhinus is offline
Ja, ik ook, en dat nummer klinkt ook echt goed.
Veel van die basstopers vind ik vrij gaar. Ja, snel, dat wel. Maar dat snelle geslap is vaak zo lelijk.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:11
Rieno
Rieno is offline
Vic Wooten? Das snel en mooi om te horen meestal
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Tumor schreef op 31-03-2004 @ 21:55 :
mudvayne zonder bass is crap
die bassist is ook wel ernstig goed naar mijn mening
Wat maakt iemand dan tot een goede bassist?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:18
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
snees schreef op 31-03-2004 @ 22:14 :
Wat maakt iemand dan tot een goede bassist?
Goed is relatief, maar (in mijn mening) de verhouding die een muzikant heeft in de muziek in vergelijking met de anderen zegt vaak wel iets over de muzikaliteit en kwaliteit van desbetreffende persoon.

wat een zin
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:19
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
snees schreef op 31-03-2004 @ 22:14 :
Wat maakt iemand dan tot een goede bassist?
keertje ergens gehoord: een goeie bassist is een bassist die weet wanneer hij zn bek moet houden
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 31-03-2004 @ 22:19 :
keertje ergens gehoord: een goeie bassist is een bassist die weet wanneer hij zn bek moet houden
Dat geldt voor elke muzikant, en zeker ook voor bassisten.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Tumor schreef op 31-03-2004 @ 21:47 :
ook rock 'n roll kan niet zonder bassguitar
"hendig"
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 22:05
Inf3sted Funk
Avatar van Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 31-03-2004 @ 22:19 :
keertje ergens gehoord: een goeie bassist is een bassist die weet wanneer hij zn bek moet houden
hehe en voor die irrante ego gitaristen die zo nodig alles moeten verkloten door er van die irritante soloshit doorheen te spelen etc,... of aan te kutten tijdens overleg...

de kunst van het weglaten daar gaat het om!

en oja... zonder bas is een hoop muziek niet cool... maar omdat ik bas speel hoor ik het ook beter dan de leek... toen ik een beetje naar rock, punk etc begon te luisteren... de eerste stappen, toen hoorde ik ook geen verschil en leek het me niks een bas...
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 15:23
baldadigheid
baldadigheid is offline
laten we het basje vragen...


een band zonder bassist is gewoon jammer. Een bas is bijna altijd van toegevoegde waarde.
__________________
Lege zakken rechtzetter
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 15:25
Reserv
Avatar van Reserv
Reserv is offline
Das idd wel waar... Ook iets commercieels wat je 'rockband' zou kunnen noemen, The White Stripes, hebben geen bassplayur, en er mist gewoon iets in die muziek live.

xxx
__________________
Do you want me to get naked and start the revolution?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Wat is het leukste instrument????
annoniempje16
44 24-05-2013 10:49
Muziek De fijne kneepjes van het bassen
Nijpjes
90 04-01-2006 13:41
Muziek BRRRRRRRRRR trance
Lager-Lout
116 16-08-2002 13:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.