Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2007, 20:03
Malossi
Avatar van Malossi
Malossi is offline
Ik heb een huge steenpuist zitten.
Nu las ik op internet dat ze opzwellen en er dan een zwart puntje op komt (wat bij mij inmiddels een vlek wordt...). Dan hoort 'ie open te barsten en komt der pus en 'een prop' uit.
Hij zit nu al zo'n week of 3 en elke dag prikt en steekt het weer, ik wil der dus gewoon van af (logisch...).
Wat kan ik nu het beste doen? Vorige keer dat ik 1 had hoefde ik maar beetje te helpen en scheurde die al open, maar deze lijkt wel echt van steen x|...
__________________
Life, Liberty, and the pursuit of all who threaten it!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 20:10
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Wat kunt u er zelf aan doen
Een steenpuist moet de kans krijgen om volledig rijp te worden. De steenpuist breekt dan vanzelf open, waardoor de pus kan wegvloeien. Als u door knijpen of prikken dit proces probeert te versnellen, wordt de kans op verdere besmetting groter, omdat de bacteriën in de bloedbaan kunnen komen. U kunt daarom beter niet proberen de steenpuist te openen.
Houd, totdat de puist helemaal rijp is en doorbreekt, het gebied rondom de steenpuist heel goed schoon met water en zeep. De rijping van een steenpuist kan worden versnellen door een warm kompres (bijvoorbeeld een in warm water gedrenkte schone doek of pluk verbandwatten) op het ontstoken gebied te leggen. Dit werkt overigens ook pijnstillend.

Vroeger werd trekzalf gebruikt. De trekzalf die lood bevatte, is uit de handel genomen, vanwege het milieubelastende aspect van dit zware metaal en onvoldoende effectiviteit. Trekzalf met teer is nog verkrijgbaar. Ook deze zalf is niet zo effectief en bovendien geeft het vlekken in kleding en beddengoed. Om deze redenen kunt u beter geen trekzalf gebruiken.

Na openbarsten vloeit de pus weg en verdwijnt de pijn. Juist in dit stadium is het belangrijk om de wond goed schoon te houden. U kunt daarom het beste op de puist en het gebied er omheen tweemaal daags povidonjoodzalf of -oplossing aanbrengen en met een steriel gaasje afdekken.

Pleisters kunnen een broeierige warmte veroorzaken en dienen daardoor liever niet gebruikt te worden.


kring apotheek

heet water werkte goed voor mij
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 20:19
Malossi
Avatar van Malossi
Malossi is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 24-01-2007 @ 21:10 :
heet water werkte goed voor mij [/B]
Die tekst kendde ik al...
Maarrr... Heet water voor het 'rijpen', openbarsten of schoonhouden?

Edit: En iemand enig idee hoe lang zo'n ding daar ongeveer zit?
__________________
Life, Liberty, and the pursuit of all who threaten it!

Laatst gewijzigd op 24-01-2007 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 20:48
Verwijderd
hoe groot issie dan? Doet het heel veel pijn? en als ik vragen mag, waar zittie? Ik dacht namelijk eerst ook dat ik een steenpuist had en dat bleek een abces te zijn, daar moet je niet te lang mee rondlopen en naar de dokter gaan. Maargoed, dat is aan jou om dat te beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:12
Malossi
Avatar van Malossi
Malossi is offline
Hmm hij zit op mn kont, en hij is vrij groot, ongeveer een knikker...
Aan de beschrijvingen van internet is het toch echt een steenpuist... die maar niet weggaan wil
__________________
Life, Liberty, and the pursuit of all who threaten it!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:17
Verwijderd
bij je stuitje toevallig? Dat had ik namelijk. Ik ben er na een week mee naar de dokter gegaan en die stuurde me meteen door naar de chirurg voor een operatie. Niet om je bang te maken. Zoek anders wat informatie over sinus pilonidalis (of pylonidalis, ik weet niet meer hoe je het schrijft). Als het daar op lijkt, even naar de huisarts!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Diagnose
Het is niet altijd nodig om een arts te raadplegen. Wanneer de steenpuist zich echter op een 'gevaarlijke plaats' (zie onder) bevindt, steeds terugkeert of na zo'n twee weken nog steeds niet is 'doorgebroken' , is het verstandig medisch advies te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 23:11
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Koop trekzalf bij de drogist, smeer dit erop en plak er een pleister over. (Lees verder de bijsluiter).

En opgelucht zal u adem halen...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2007, 11:16
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Mmm, je had het over een vlek, ik heb een steenpuist gehad op mijn dij, eromheen kwamen allemaal plekken die een korstje kregen en daarna bleef er een pigmentvlek over. Het was geen negenoog (dat is een soort van heksenkring aan steenpuisten), en het waren ook geen pinzweren.
De puist in het midden was echt een steenpuist. Duurde bij mij een maand toen ie rijp was en toen heb ik met de sterilon in de aanslag de puist wel geholpen. Daarna natuurlijk meteen de puist en de plekken eromheen goed ontsmet. Daarna waren de puist en de vlekken snel verdwenen. Maar weet iemand misschien wat die vlekken zijn? De dokter wist het niet en ook op het internet heb ik niets kunnen vinden.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 16:33
flipkip
Avatar van flipkip
flipkip is offline
Ik zit momenteel ook met zo'n ding, is me dat walgelijk . Zo gauw ik het ding opmerkte en ik het aanraakte sprong het open. Ik heb het toen wat verder uitgeknepen, wat ik nu lees dat je absoluut niet mag doen omdat je dan de kans op verdere besmetting vergroot en de bacterieën in je bloedbaan terecht komen.
Het is nu twee dagen later en het is nog steeds verkleurd, hard en dik (weliswaar iets minder als in het begin). Zou ik gewoon nog even afwachten en zien of het vanzelf wegtrekt?
En is het besmettelijk naar andere personen toe?
__________________
Zelfverzekerheid is dat heerlijke, rustige gevoel dat je hebt voordat je plat op je gezicht valt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 16:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor zover ik weet is het best wel heel erg besmettelijk ja.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 17:05
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
flipkip schreef op 01-02-2007 @ 17:33 :
Ik zit momenteel ook met zo'n ding, is me dat walgelijk . Zo gauw ik het ding opmerkte en ik het aanraakte sprong het open. Ik heb het toen wat verder uitgeknepen, wat ik nu lees dat je absoluut niet mag doen omdat je dan de kans op verdere besmetting vergroot en de bacterieën in je bloedbaan terecht komen.
Het is nu twee dagen later en het is nog steeds verkleurd, hard en dik (weliswaar iets minder als in het begin). Zou ik gewoon nog even afwachten en zien of het vanzelf wegtrekt?
En is het besmettelijk naar andere personen toe?
Heb je de puist en de plek eromheen meteen goed ontsmet met sterilon of betadine?
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 17:10
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
flipkip schreef op 01-02-2007 @ 17:33 :
En is het besmettelijk naar andere personen toe?
Voor zover ik weet is het alleen besmettelijk voor jezelf. Tenzij iemand anders in aanraking komt met de pus en het dan ook nog eens in zijn bloedbaan weet te krijgen. Het beste kun je de puist en de plek eromheen goed schoonhouden (ontsmetten) met bijv. jodiumzalf en dan afdekken met een steriel gaasje (niet met pleisters, die gaan broeien en dan wordt het erger).
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 17:35
Smoozy
Avatar van Smoozy
Smoozy is offline
Niet uitknijpen!! Houd je grote littekens van over...

Verder hierboven.
__________________
Cannibals don't eat clowns because the taste funny
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 17:08
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
wtf is een steenpuist ...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 20:14
Mr Ik
Mr Ik is offline
3 weken is lang. het is dan zelfs mogelijk dat het in je bloed terechtkomt en dan kan je steeds nieuwe krijgen. Het is raadzaam naar de dokter te gaan, die maakt hem dan open.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 04-02-2007 @ 18:08 :
wtf is een steenpuist ...
info steenpuist

Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 19:26
Verwijderd
Toen ik een jaar of 8 was had ik ook iets dat leek op een steenpuist. Maar hij werd maar groter en sprong niet open. De dokter gaf als advies trekzalf, dus veel met die zwarte troep gesmeerd, werkt niet. Vervolgens probeerde hij hem lek te prikken en ook dat werkte niet, er kwam helemaal níets uit. En tja, toen bleek het een abces en moest hij weggesneden worden. Inmiddels was hij al flink groot en heb ik nu dus een vrij groot litteken (op m'n bovenarm, er zit echt een duidelijke deuk in m'n arm en ook de huid is duidelijk anders). Hoe sneller je er bij bent, hoe mooier het litteken en hoe minder last je er van gaat hebben met de genezing van het litteken.

Dus; naar de dokter
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Uit de kast saaien #1226
Lorelei
500 28-11-2010 23:34
Lichaam & Gezondheid Vreemd soort bultje
Lollita *
8 05-01-2007 15:45
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #52!
Verwijderd
488 08-03-2006 15:59
Lichaam & Gezondheid steenpuist
wendytjuh9
1 15-06-2005 18:06
Lichaam & Gezondheid Raar bobbeltje achter m'n oor!!!
Iotje
23 12-07-2002 21:04
Lichaam & Gezondheid steenpuisten
marlies
14 04-01-2002 12:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.