Oud 11-05-2010, 19:53
ts46
ts46 is offline
Hé hallo,

ik had even een vraagje voor de kenners.
ik moet namelijk binnenkort examen vwo doen, alleen ben ik bang dat ik ga zakken als ik m'n cijfers zo bekijk..

daarom vroeg ik mij af of het ook mogelijk is, wanneer ik zak, volgend jaar naar 5 Havo te gaan en daar examen te doen?
of is dit niet mogelijk?

het is namelijk zo dat ik graag met een diploma van school wil gaan, en ik ga HBO doen, dus een Havo diploma is goed genoeg.

groeten, T.s.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2010, 19:55
Verwijderd
Maar dan kan je net zo goed V6 overdoen, dan heb je toch een diploma en nog een hogere ook!
En dat ook in 1 jaar, net als bij havo.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 20:05
ts46
ts46 is offline
ja, daar ben ik me van bewust.
alleen moet je volgens mij volgend jaar voldoende staan op engels, nederlands en wiskunde (b).

en laat wiskunde B nou net mijn allerslechste vak zijn..

maar is het mogelijk om 5 havo te gaan doen, of kan het niet?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 20:27
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
ja, daar ben ik me van bewust.
alleen moet je volgens mij volgend jaar voldoende staan op engels, nederlands en wiskunde (b).

Daar heb ik ook van gehoord ja. Vind ik een bijzonder harde regeling, aangezien bij ons twee mensen op zakken staan PUUR vanwege wiskunde B, en voorts een heleboel gewoon onvoldoende staan. Zelf ben ik, met mijn 7,6, de op één na hoogste. Nu is een 7,6 een aardig cijfer, maar dat dat bijna het hoogste van het jaar is is natuurlijk ietwat vreemd.

Ik weet de regels verder niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je niet naar 5 HAVO kunt als je dat wilt. Dit had je wel eerder kunnen bedenken, misschien hadden ze je dan nog toegelaten zelfs dit jaar al havo-examen te doen.

Laat je lijst anders eens even zien? Want tenzij het echt een dramatische lijst is, vind ik het voor je motivatie niet echt verstandig om nu al over te speculeren wat je zou doen als je niet slaagt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 22:46
Verwijderd
Kun je in het geval je toch zakt niet gewoon wiskunde A gaan volgen?
Of heb je B nodig voor een vervolgstudie?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 23:18
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Kun je in het geval je toch zakt niet gewoon wiskunde A gaan volgen?
Of heb je B nodig voor een vervolgstudie?
Bij ons hadden mensen die in het begin van de 5e overstapten al moeite om de wiskunde A bij te spijkeren. Als je dat in de 6e nog eens doet is het alleen maar lastiger. (= Het zou een beetje misplaatste arrogantie zijn om te denken dat dat wel even kon, want hoewel het makkelijkere stof is, is het wel 4 boeken vol met héél andere stof.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 11:18
ts46
ts46 is offline
Hé, bedankt voor jullie reactie's.

nou, op wiskunde sta ik momenteel dus een 4.1..
en de rest van de cijfers zijn niet bar slecht ofzo, maar aan de hand van oefenexamens die ik nu maak, lijkt het toch wel slecht af te gaan lopen.

en inderdaad zijn er bij ons in de klas ook maar zeer weinig leerlingen met een voldoende voor wiskunde.

als ik zak, wil ik gewoon volgend jaar een diploma halen, en dan aan iets nieuws beginnen..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 11:46
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Hé, bedankt voor jullie reactie's.

nou, op wiskunde sta ik momenteel dus een 4.1..
en de rest van de cijfers zijn niet bar slecht ofzo, maar aan de hand van oefenexamens die ik nu maak, lijkt het toch wel slecht af te gaan lopen.
Mja, met alleen dat cijfer is je situatie nog steeds niet écht in te schatten.

Met een 4,1 voor wiskunde maar voor de rest allemaal (nipte) voldoendes sta je gewoon op slagen, vrij ruim nog. Dan kun je voor wiskunde een 2,9 halen, en kun je ook nog een andere onvoldoende hebben (een 4,5 voor één tekort, wat, als je bijvoorbeeld een 5,6 staat op SE, neerkomt op een 3,4 op je CE)

Kortom, ik zie het probleem niet echt. Wat zijn volgens jou je andere risico vakken, op wiskunde na? En wat sta je daar voor?
Oh, en ook niet onbelangrijk: heb je compensatiepunten?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 12:01
ts46
ts46 is offline
compensatiepunten heb ik zeker, een paar zevens maar liefst

maar, het is toch ook zo dat het gemiddelde van al je cijfers 6,0 moet zijn?
en als ik een 3.5 en een 4.5 heb, moet ik de rest van de vakken wel erg goed maken.
(wat niet echt haalbaar is..)

m'n andere risico vak is scheikunde, ik sta een 6.3..
daarnaast gaat biologie ook niet echt geweldig, net zoals natuurkunde..

m'n cijfers zijn nu: Ne: 6,5 Eng: 7.3 Du: 7 Bio: 7.2 MO: 7.2 WiB: 4.1 Sk: 6.3 Nat: 6.3 Comb:7
dit lijkt niet echt verkeerd te zijn, maar aan de hand van gemaakte oefenexamens gaat dit wel flink onderuit..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 12:18
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
compensatiepunten heb ik zeker, een paar zevens maar liefst

maar, het is toch ook zo dat het gemiddelde van al je cijfers 6,0 moet zijn?
en als ik een 3.5 en een 4.5 heb, moet ik de rest van de vakken wel erg goed maken.
(wat niet echt haalbaar is..)

m'n andere risico vak is scheikunde, ik sta een 6.3..
daarnaast gaat biologie ook niet echt geweldig, net zoals natuurkunde..

m'n cijfers zijn nu: Ne: 6,5 Eng: 7.3 Du: 7 Bio: 7.2 MO: 7.2 WiB: 4.1 Sk: 6.3 Nat: 6.3 Comb:7
dit lijkt niet echt verkeerd te zijn, maar aan de hand van gemaakte oefenexamens gaat dit wel flink onderuit..
Volgens mij ben je een geboren pessimist. Met je combinatiecijfer heb je een compensatiepunt binnen, dus die 5 is gecompenseerd.
Vervolgens de 4 compenseren: Engels, wellicht? Een 7,7 lijkt me heel haalbaar, leesteksten zijn niet zo moeiljk?

Maar goed, wat heb je dan bij proefexamens gehaald waardoor je zo pessimistisch bent? Een 6,3 voor scheikunde is ook niets om je zorgen om te maken hoor. Als je voor drie schoolexamens gemiddeld een 6,3 haalt, moet het wel heel erg raar lopen wil je voor het eindexamen een 4,7 halen. Als je schoolexamens goed op niveau zijn, that is. Onze scheikundeleraar is er trots op te kunnen zeggen dat de cijfers van SE's en CE's bij hem meestal niet meer dan een halve punt verschillen. En zo hoort het.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 14:22
Verwijderd
Geen slechte lijst.
Die 4 kun je compenseren met 2 zevens en die heb je.
Dus eigenlijk denk ik dat je je niet veel zorgen hoeft te maken.
Overigens, heb je extra vakken? Dan kun je die laten vallen als dat nodig is om te slagen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 14:25
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
compensatiepunten heb ik zeker, een paar zevens maar liefst

maar, het is toch ook zo dat het gemiddelde van al je cijfers 6,0 moet zijn?
en als ik een 3.5 en een 4.5 heb, moet ik de rest van de vakken wel erg goed maken.
(wat niet echt haalbaar is..)

m'n andere risico vak is scheikunde, ik sta een 6.3..
daarnaast gaat biologie ook niet echt geweldig, net zoals natuurkunde..

m'n cijfers zijn nu: Ne: 6,5 Eng: 7.3 Du: 7 Bio: 7.2 MO: 7.2 WiB: 4.1 Sk: 6.3 Nat: 6.3 Comb:7
dit lijkt niet echt verkeerd te zijn, maar aan de hand van gemaakte oefenexamens gaat dit wel flink onderuit..
Als ik die cijfers zie moet er wel héél wat gebeuren wil je terug naar de havo gaan. Het worst case scenario is dat je een lager dan een 2.9 haalt voor je Wiskunde, of dat je tussen de 2.9 en de 4.7 haalt, en dan nóg twee 4.5 en voor Sk en Natuurkunde ofzo. En als dat gebeurt heb je nog herkansingen, en als daarvoor zakt kun je nog 1 vak apart gaan doen op een ROC, en alsnog je VWO halen.

Terug gaan naar havo zou wel de allerlaatste stap zijn als ik jou situatie zo bekijk.

Dus, ophouden met zeuren, computer afsluiten en aan het werk
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 01:03
Jorien.
Jorien. is offline
Nou, ik had ongeveer het zelfde op mijn school en bij mij was het niet mogelijk om volgend jaar naar 5 havo te gaan. Omdat je al bent bevorderd naar het 6e jaar, kan je niet meer een jaar terug gaan, naar het 5e.
Gewoon goed je best doen! Dit kan echt nog wel lukken.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik had ongeveer het zelfde op mijn school en bij mij was het niet mogelijk om volgend jaar naar 5 havo te gaan. Omdat je al bent bevorderd naar het 6e jaar, kan je niet meer een jaar terug gaan, naar het 5e.
Gewoon goed je best doen! Dit kan echt nog wel lukken.
Ondanks het feit dat ik vind dat TS zich nergens druk over hoeft te maken, ik sta er slechter voor, wil ik hier wel even op reageren .

Bij ons op school is dit volgens mij sowieso wel mogelijk. We hebben verleden week zelfs nog iemand gehad die maar gewoon is teruggegaan naar VWO 5, omdat ze alleen maar met ontzettend hard werken kon slagen. Volgens mij is het in die theorie ook gewoon mogelijk om het jaar daarna tóch naar havo te gaan. Volgens mij staat het bij ons zelfs in de bevorderingsreglementen. . Dus in dat geval zou ik zeggen, het hangt van je school af.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 12:28
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
Nou, ik had ongeveer het zelfde op mijn school en bij mij was het niet mogelijk om volgend jaar naar 5 havo te gaan. Omdat je al bent bevorderd naar het 6e jaar, kan je niet meer een jaar terug gaan, naar het 5e.
Gewoon goed je best doen! Dit kan echt nog wel lukken.
Wat een rare regeling. Bij ons mag je zelfs midden in het jaar van 6 naar 5 als je dat wilt. Geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 15:50
ladiedoe
Avatar van ladiedoe
ladiedoe is offline
Voor zover ik weet mag je niet van 6 vwo naar 5 havo.
Maar dat is omdat je in 4 havo al een aantal examens maakt. Die cijfers mis je dan dus.
Trouwens, ik heb iets gehoord over als je je vwo examen niet haalt, dat je een papiertje kunt krijgen waarmee je wel naar het HBO mag (omdat je aan het begin van je 6e jaar vwo al boven het eindniveau van 5 havo zit ofzo).
Dus, dat zou ik maar eens op school navragen als ik jou was
__________________
make love not war!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 19:24
waterijsje
Avatar van waterijsje
waterijsje is offline
Ik zou naar het volwassenonderwijs gaan als ik jou was. Dan hoef je alleen nog maar de vakken waar je op gezakt bent te volgen. Dus je ook veel beter concentreren op de dingen die je moeilijk vond! Zo kan je alsnog je vwo-diploma halen.
__________________
Het lijkt simpel ... en dat is het ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Overstap 4/5 HAVO -> 5/6 VWO
Eadlyn
5 06-12-2009 20:03
Algemene schoolzaken Zit jij in: 4 vmbo, 4 vwo of 6 vwo? WIN een iPod of Nintendo DS!!
Margriet99
0 02-04-2009 13:22
Algemene schoolzaken 5 en 6 VWO'ers opgelet! 20 euro winnen?
margriet82
8 23-09-2006 16:07
Algemene schoolzaken 5 en 6 vwo in Amerika
Hetser
16 21-03-2004 16:11
Algemene schoolzaken 5 & 6 VWO in 1 jaar....
Severus
31 14-07-2003 12:20
Algemene schoolzaken Alleen voor 6 VWO-er
rogier75
2 23-04-2002 15:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.