Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2009, 21:46
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Hoi.

Ik heb een klein beetje een genante vraag.
Omdat het genant is doe ik het een beetje banaal en in onzinstijl.

Ik ging net schijten en toen ging mijn aars heel erg bloeden. Het was ook snel weer over. Maar ik vraag me af of dat erg is. Het bloedde eigenlijk niet heel erg. Ik ben niet ongesteld en ik heb geen extreem ruige anale seks gehad. Dus is er dan gewoon een klein adertje geknapt of ben ik nu van binnen opengescheurd en krijg ik allemaal infecties en ga ik dood omdat ik te lang niet naar de wc was geweest?

Ik hoop dat ik hierin wat opheldering kan krijgen. Om redenen post ik geen foto's van het probleem.

liefs,
the larch.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 15:36
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Bloed bij de ontlasting kan duiden op darmkanker. Maar de kans daarop wordt ook grotendeels bepaald door leeftijd en erfelijke aanleg. Dus als de helft van jouw familie voor hun 30e is overleden aan darmkanker dan mag je er vanuit gaan dat je eens langs de dokter moet.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 16:03
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Kan ook zijn dat je last van aambeien hebt. De kans daarop lijkt mij groter dan op darmkanker. Dus je hoeft niet meteen bang te zijn. Ook voor aambeien is het verstandig om naar de dokter te gaan. Dus hoe dan ook naar de dokter. Niet twijfelen, maar gewoon gaan. Bloed in ontlasting hoort niet zoals je zelf al kan raden.
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 16:11
blablatje
blablatje is offline
Het ging heel erg bloeden maar eigenlijk niet heel erg?

Zat het bloed echt door de ontlasting, of zat het vooral op het wc-papier? In het eerste geval moet je naar de huisarts. In het tweede geval kun je ervan uitgaan dat er een aambei geknapt is, als je je zorgen maakt zou je alsnog even door de huisarts kunnen laten kijken.
Aambeien kun je voorkomen door niet te hard op je ontlasting te persen. Daar kun je dan weer voor zorgen door voldoende vezels te eten en veel te drinken zodat het niet hard is; naar het toilet gaan zodra je aandrang voelt zodat je darmen goed meewerken; en rustig en rechtop met je voeten op de grond op de wc zitten.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 16:13
Verwijderd
Als 't helder bloed was (dus mooi rood, niet donker) dan is de kans groot dat er gewoon een adertje is geknapt, helemaal als je ontlasting harder was dan normaal. Zorg dat je genoeg drinkt en vezelrijk voedsel eet, zodat je ontlasting dunner wordt en dus makkelijker; mocht er dan nog steeds bloed bij zitten, even naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 17:59
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Het zat vooral aan het wcpapier en was netjes helder, dus net als bij ongesteldheid (als je maandverband gebruikt dan). Ik heb de laatste tijd een beetje veel chocola gegeten, ik zal netjes vezelrijk voedsel eten.
Dat is brood en groene groenten toch?

bedankt!
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 09:15
Verwijderd
Het kan ook zijn dat de niet-extreme anale seks ergens wat heeft beschadigd.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 12:43
m!ke
Avatar van m!ke
m!ke is offline
Citaat:
Het zat vooral aan het wcpapier en was netjes helder, dus net als bij ongesteldheid (als je maandverband gebruikt dan). Ik heb de laatste tijd een beetje veel chocola gegeten, ik zal netjes vezelrijk voedsel eten.
Dat is brood en groene groenten toch?

bedankt!
Het zou ook gewoon kunnen dat je een beetje te hard hebt 'afgeveegd' kan er soms ook wel eens een klein beetje bloed bij komen [?]
__________________
I'm switching my mind back into freak mode
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 13:17
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Aambeien.

Die krijg je doordat je ontlasting harder is dan normaal, waardoor je dus erg moet persen tijdens het poepen. Omdat je dan veel druk zet, kan er een aambei ontstaan. Een aambei gaat nooit meer weg, maar kan wel kleiner worden (krimpen) zodat je er geen last meer van hebt (dus geen bloed meer bij je ontlasting).

Je ontlasting wordt hard door onvezelrijk eten. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je in bepaalde situaties moeite hebt met naar de wc gaan (bijvoorbeeld als je op vakantie gaat), waardoor je pas na een paar dagen kunt poepen en het dan ook moeilijker gaat. Ook door stress of een druk leven (niet naar de wc kunnen of niet op tijd gaan als je echt moet) kun je er last van krijgen.

Oplossing is door vezelrijker te eten. Nu weet ik niet hoe je ontlasting normaal is, maar als je vroeger gewoon elke dag gemakkelijk kon poepen, dan zou ik mij niet zoveel zorgen maken. Maar sommige mensen hebben van zichzelf een wat moeilijkere stoelgang en poepen niet elke dag. Dan zou ik je aanraden om meer vezels te eten en daarbij veel water te drinken. Vezels zijn vooral te vinden in volkorenproducten (zemelen), peulvruchten, groenten en fruit. Een extra hulp is bijvoorbeeld All-Bran Plus (van Kellogs). Een ontbijtproduct waar per portie ongeveer 11 gram vezels in zit. In vergelijking met ongeveer 1 gram vezel per boterham. Voor mensen met een moeilijke stoelgang kan dit echt een verbetering vormen. Je hebt nog meer producten waar extra veel vezels in zitten. Zo heb je ook Wasa Vezelrijk crackers (2,5 gram vezel per cracker) en Stimulance (pakje sinaasappelsap met 6 gram vezel per 200 ml)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2009, 16:24
blablatje
blablatje is offline
^maar het is nog nooit bewezen dat excessief vezels eten zin heeft, al zijn er wel losse mensen die zeggen dat het voor hen wel werkt. Dus probeer 't eerst maar eens met normaal vezels: alleen volkorenbrood, elke dag groente en fruit.
Daarbij, als je veel meer vezels gaat eten en daarbij niet meer gaat drinken dan je eerst deed wordt je ontlasting juist harder.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 00:58
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
^maar het is nog nooit bewezen dat excessief vezels eten zin heeft, al zijn er wel losse mensen die zeggen dat het voor hen wel werkt. Dus probeer 't eerst maar eens met normaal vezels: alleen volkorenbrood, elke dag groente en fruit.
Nou ja, je hebt wel degelijk vezels (en vocht) nodig voor een fatsoenlijke stoelgang. Als je deze fatsoenlijke stoelgang van jezelf niet hebt, dan is extra vezels eten wel degelijk een bewezen oplossing. Daarbij moet ik zeggen dat een vriendin van mij wel normaal naar de wc kan, en die van veel vezels (bv door AllBran Plus te eten) juist extreem veel naar de wc moet en daar soms zelfs van aan de diarree is. Het verschilt dus echt per lichaam. Maar als je aambeien ontwikkelt, dan heeft je lichaam volgens mij niet echt een normale stoelgang
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 18:00
blablatje
blablatje is offline
Ja, natuurlijk heb je vezels&vocht nodig voor een goede stoelgang, dat ontken ik ook niet. Maar de meeste mensen in de westerse wereld eten te weinig vezels, dus dan helpt het al heel wat om een gezonde hoeveelheid vezels te gaan eten. En ik ben benieuwd uit welke bron je bewijs hebt voor een laxerend effect van een excessieve hoeveelheid vezels? Want mij is door verschillende MDL-artsen verteld dat dat geen zin heeft.

Laatst gewijzigd op 27-04-2009 om 18:36.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 11:11
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
En ik ben benieuwd uit welke bron je bewijs hebt voor een laxerend effect van een excessieve hoeveelheid vezels? Want mij is door verschillende MDL-artsen verteld dat dat geen zin heeft.
Mijn vriendin en mijn moeder hadden er beide last van
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Mijn vriendin en mijn moeder hadden er beide last van
Ik heb 't ook. Of ja, als ik die All Bran-koeken eet met veel vezels, dan merk ik wel degelijk een laxerend effect. Geen idee of 't echt door die vezels komt, natuurlijk, misschien zit er ook wel iets anders in die koeken waar ik zo op reageer.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2009, 08:06
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Aambeien.

Die krijg je doordat je ontlasting harder is dan normaal, waardoor je dus erg moet persen tijdens het poepen. Omdat je dan veel druk zet, kan er een aambei ontstaan. Een aambei gaat nooit meer weg, maar kan wel kleiner worden (krimpen) zodat je er geen last meer van hebt (dus geen bloed meer bij je ontlasting).

Je ontlasting wordt hard door onvezelrijk eten. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je in bepaalde situaties moeite hebt met naar de wc gaan (bijvoorbeeld als je op vakantie gaat), waardoor je pas na een paar dagen kunt poepen en het dan ook moeilijker gaat. Ook door stress of een druk leven (niet naar de wc kunnen of niet op tijd gaan als je echt moet) kun je er last van krijgen.

Oplossing is door vezelrijker te eten. Nu weet ik niet hoe je ontlasting normaal is, maar als je vroeger gewoon elke dag gemakkelijk kon poepen, dan zou ik mij niet zoveel zorgen maken. Maar sommige mensen hebben van zichzelf een wat moeilijkere stoelgang en poepen niet elke dag. Dan zou ik je aanraden om meer vezels te eten en daarbij veel water te drinken. Vezels zijn vooral te vinden in volkorenproducten (zemelen), peulvruchten, groenten en fruit. Een extra hulp is bijvoorbeeld All-Bran Plus (van Kellogs). Een ontbijtproduct waar per portie ongeveer 11 gram vezels in zit. In vergelijking met ongeveer 1 gram vezel per boterham. Voor mensen met een moeilijke stoelgang kan dit echt een verbetering vormen. Je hebt nog meer producten waar extra veel vezels in zitten. Zo heb je ook Wasa Vezelrijk crackers (2,5 gram vezel per cracker) en Stimulance (pakje sinaasappelsap met 6 gram vezel per 200 ml)
Aambeien horen toch heel erg pijn te doen bij het zitten en ontlasten?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2009, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Aambeien horen toch heel erg pijn te doen bij het zitten en ontlasten?
Dat kan, maar hoeft niet. Uitwendige aambeien voel je volgens mij wel als je zit inderdaad, maar als ze inwendig zijn en niet zo groot, kan 't best zijn dat je ze niet voelt maar dat ze wel bloeden bij ontlasting.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.