Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2012, 23:12
aiek
aiek is offline
1'
liefdesverdriet

Hier ben ik dan, zonder jou,
ik wilde zo graag,
maar jij wilde met een andere vrouw.

In groep zes hadden we een dagje,
maar nu doet dat pijn,
Waarom begreep ik toen nog niet,
dat ik voor altijd bij jou wil zijn..

En natuurlijk is vriendschap meer waard,
je hebt me vele keren in mijn huilen bedaart.
Het is goed om vrienden met jou te zijn,
maar meer dan dat leek me ook wel fijn..

En toch wens ik je het beste,
een leven zo fijn,
Ik hoop dat julie samen gelukkig zullen zijn!

'
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
'
2'
Liefde is..

Liefde is een hel,
het doet steeds weer pijn.
Liefde is een hel,
mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Zonder jouw,
het doet zo'n pijn.
Zonder jouw,
voel ik me niet fijn.

Waarom wil je niet bij me zijn,
ben ik soms niet goed genoeg, te dik of te klein?
Waarom wil je niet bij me zijn,
ik weet niet waarom, maar ik vind het niet leuk, niet fijn..

Laatst gewijzigd op 22-07-2012 om 21:38. Reden: 2e gedicht erbij geplaatst..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2012, 19:43
aiek
aiek is offline
wat vinden jullie ervan..

reactie ? $
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 20:27
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Jouw gebruik je bij bezit (jouw huis, jouw tuin) dus op dezelfde manier als 'mijn', en 'jou' gebruik je op dezelfde manier als 'mij' of 'je/jij'. Je moet in jouw gedicht dus 'jou' gebruiken en geen 'jouw'. Dat sowieso, want goede spelling is niet afhankelijk van een mening en maakt wel dat het er beter uitziet.

Verder, tja. Ik vind eigenlijk hetzelfde hiervan als ik hier zeg. Het is vooral een rijmende verhaaltje met enters erin en ik vind de rijm ook niet heel fantastisch hier. Als gedichtje is het wel leuk, maar kunstachtig vind ik het niet. Alleen de jou/jouw-fout is precies andersom.

Ik weet trouwens niet wat het doel van dit gedicht is? Als je bijvoorbeeld mensen wilt ontroeren dan zul je het iets anders aan moeten pakken, denk ik. En het klinkt wat raar om te zeggen 'mijn doel is mensen te ontroeren' als je gewoon een gedicht schrijft, maar ik denk dat je dan moet denken aan 'als mensen mijn gedicht lezen wil ik eigenlijk dat ze erdoor geraakt worden'.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen

Laatst gewijzigd op 21-07-2012 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Verder, tja. Ik vind eigenlijk hetzelfde hiervan als ik hier zeg.
Je link gaat niet de goede kant op Em.!

Daarnaast moet ik zeggen dat het lastig doorkomen is door de letterkleur, maar dat komt misschien omdat ik nog de lay-out van het oude forum gebruik? Mja, in de gewone stijl is het beter te zien, maar dan lijkt me kleurkeuze toch weer wat loos in dit soort gevallen. Je kunt denk ik beter kleur functioneel gebruiken, als het echt je thema is of iets dergelijks.

Er zitten overigens wel meer spellingsdingen in die Em. er nog niet uitgehaald heeft. Ik ga nu niet spellchecken, maar wel om toe te voegen aan haar commentaar: goede spelling maakt dat het er beter uitziet.

Je rijm vind ik na de eerste drie regels al geforceerd overkomen. De dichtkunst is tegenwoordig minder om keurig in rijtjes te rijmen (of je moet écht strak rijmen, maar ook letten op klemtonen en meer van dat fijns). Beter kun je wat 'losser' dichten en je meer richten op originelere / invoelendere woorden, die meer met de lezer spelen. Op deze manier zit er eigenlijk geen 'geheim' meer in, terwijl ik dat in een gedicht juist zoek: iets waar ik nog wat over na te denken heb, in tegenstelling tot 'ik hou van jou en blijf je altijd trouw'.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 20:49
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zal m'n link even fiksen. Hij klopt inderdaad van geen kant. Ik zal wel per ongeluk de afbeeldingslocatie ipv de koppelingslocatie hebben gekopieerd.

Je reactie doet me er ook aan denken dat het misschien slim is als de TS even tussen gedichten van 'echte dichters' gaat neuzen. Dan kun je er heel goed achter komen wat er allemaal mogelijk is en wat jijzelf eigenlijk leuk vindt. Dan zie je bijvoorbeeld ook voorbeelden van dichters die heel anders met regels omgaan en hoe je een verhaal op een heel andere manier kan vertellen. Om het je makkelijk te maken, je kunt bijvoorbeeld ook even dit topic aanklikken.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 21:05
Verwijderd
Er zijn inderdaad echt veel stijlfiguren om toe te passen, waarmee je een gedicht veel spannender kan maken. Kort samengevat in een haiku maak ik er het volgende van (niet helemaal mooi want geen seizoenstrefwoord, maar ach, de lettergrepen kloppen )

'Eenzaamheid ken ik
Geen keuze door onbegrip
En toch: het beste!'

In een e.d.i.t. probeer ik het volgende:

Alleen
dacht ik
veel te laat
en jij al weg
wist ik in groep zes
wist ik wat ik nu weet
ik weet niet maar ik had gedaan
en natuurlijk is vriendschap veel meer waard, toch?
Het gevoel niet te onderdrukken dat er meer inzat
Ondanks alles denk ik maar: jij gelukkig, ik soort van

Twee heel verschillende stijlen (die niet noodzakelijk beter zijn) die perspectief bieden op iets heel nieuws. En laat je er niet door afschrikken, voor deze post wist ik ook niet wat een e.d.i.t. was, maar Wikipedia doet wonderen als je eens geinteresseerd zoekt!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 21:09
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik wist wel wat een e.d.i.t. was, want ik vind het altijd wel leuk om willekeurig een stijl op te zoeken van wikipedia (wel zonder klemtonenzooi ) en die dan uit te proberen! Dat even terzijde, hoewel het natuurlijk altijd nog een tip kan zijn als je stijlen wilt uitproberen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 21:17
aiek
aiek is offline
bedankt voor jullie reacties, ik zal het nog een beetje verbeteren,
eerst was ik van plan om het de desbetreffende vriend te laten lezen, dat doe ik toch maar niet, lijkt me niet goed voor onze vriendschap..
maar bedankt!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 21:29
Verwijderd
Citaat:
bedankt voor jullie reacties, ik zal het nog een beetje verbeteren,
eerst was ik van plan om het de desbetreffende vriend te laten lezen, dat doe ik toch maar niet, lijkt me niet goed voor onze vriendschap..
maar bedankt!
Ik denk dat je, hoeveel je ook je emoties met hem wilt delen, dit het beste voor jezelf kunt houden.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 21:41
aiek
aiek is offline
@Grimm
nee idd

Laatst gewijzigd op 24-07-2012 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 22:29
liefdesvraag
liefdesvraag is offline
Citaat:

2'
Liefde is..

Liefde is een hel,
het doet steeds weer pijn.
Liefde is een hel,
mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Zonder jouw,
het doet zo'n pijn.
Zonder jouw,
voel ik me niet fijn.

Waarom wil je niet bij me zijn,
ben ik soms niet goed genoeg, te dik of te klein?
Waarom wil je niet bij me zijn,
ik weet niet waarom, maar ik vind het niet leuk, niet fijn..
Om eerlijk te zijn vind ik het gedicht niet heel erg mooi. In veel gedichten die een speciaal gevoel of een speciale sfeer scheppen zit een flow. In dit gedicht mis ik een beetje de flow van het gedicht en loopt niet lekker. Dit omdat ik vind dat sommige regels te lang of te kort zijn. Ook ben je heel erg op zoek naar gedwongen rijm. Dit is het moeilijkste van dichten maar een gedicht hoeft niet altijd te rijmen. Zelf heb ik hier oko nog wel eens last van hoor!

Je gedicht zal ik hier onder iets aanpassen met wat ik bedoel met te langen zinnen:
Citaat:
2'
Liefde is..

Liefde is een hel,
het doet steeds weer pijn.
Liefde is een hel,
mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Zonder jouw,
het doet zo'n pijn.
Zonder jouw,
voel ik me niet fijn.

Waarom wil je niet bij me zijn,
ben ik soms te dik of te klein?
Waarom wil je niet bij me zijn,
ik vind het zo niet fijn..
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 22:14
aiek
aiek is offline
-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie 'Kort' liefdesverdriet
Rerisen Phoenix
38 24-01-2008 19:50
Liefde & Relatie Hoe ga jij om met liefdesverdriet?
Mooneh
137 08-05-2006 00:43
Liefde & Relatie Vrienden met liefdesverdriet
Lunaaaaa
30 22-08-2005 14:10
Liefde & Relatie Liefdesverdriet verhalen
MissN0urri
50 09-04-2005 19:48
Liefde & Relatie liefdesverdriet?
mira_love
8 26-11-2004 21:17
Liefde & Relatie zwaar liefdesverdriet :(
xxxemmyxxx
20 25-03-2002 10:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.