Oud 15-03-2014, 11:22
Woopa
Woopa is offline
Heey iedereen!
Ik heb een huistaakje opgekregen over de sinus, de tangens en de cosinus. Nu zit ik bij een aantal oefeningen muurvast. Zouden jullie me op weg willen helpen? Ik voeg nog 2 afbeeldingen toe ter verduidelijking.

Bij oefening 34 gaat het om nr 3 waarbij je die gelijkheid moet verklaren. Ik weet totaal niet waar ik moet beginnen...

Bij oefening 36 gaat het om nr 1 en 3. Daar moet ik alles vereenvoudigen maar weet ik weer niet waar te beginnen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.


Mvg woopa
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20140315_110506.jpg (388.7 KB, 95x gelezen)
Bestandstype: jpg 20140315_110453.jpg (392.8 KB, 79x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2014, 12:27
ThomasJu
ThomasJu is offline
36.1
Je kan een tangens schrijven als breuk van een sinus en cosinus:


(vergeet het kwadraat niet)
Vervolgens kan je deze twee breuken van elkaar afhalen en verder vereenvoudigen

36.3
Herken hierin de vorm:
a²+2ab+b²= (a+b)²

Je moet dus die extra haakjes creeren, wat dan tussen die haakjes staat kan je makkelijk vereenvoudigen.


34.3
Hierbij moet je twee dingen anders opschrijven. Als eerste die tangens (zoals ik net hier boven al zei)
1 kan je schrijven als een breuk met in de teller en de noemer 2 gelijke delen.
neem hiervoor


Kom je er zo wel uit?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 16:37
Woopa
Woopa is offline
Bij 36.1 (Ik ga met @ werken voor alpha want ik weet totaal niet hoe ik met latex moet werken)

Is de uitkomst dan: 1 - sin² @ / cos² @
En dat leidt dan tot cos² @ / cos² @ = 1

Bij 36.3

Je krijgt dan: (sin² + cos²) ² = 1² = 1


Bij 34.1

Daar moet je verklaren hoe je eraan komt en niet vereenvoudigen? Of is dat verklaren als ik alles aanpas?

Als ik dan hierbij verder reken komt het wel uit.

Ik krijg sin² @ / cos² @ + cos² / cos² @ = (cos² @ / cos² @) / cos ² @
Dan (sin² @ + cos² @) / cos² @ = 1 / cos² @
En zo krijg je dan sin² @ / cos² @ +1 = 1 / cos² @
Wat dan leidt tot tan² @ + 1 = 1 / cos² @

Laatst gewijzigd op 15-03-2014 om 16:55.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 18:43
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bij 36.1 ik weet totaal niet hoe ik met latex moet werken
Bovenaan op het forum vind je het topic " Formules op het forum: LaTeX". Wellicht is het een idee om dat eens door te nemen. Je kunt Griekse letters ook opzoeken in Word via Invoegen, naar het klembord kopiëren en in je reply plakken. Zo voer ik hier zelf ook regelmatig Griekse letters en symbolen in mijn replies in. Op www.wetenschapsforum vind je onder Minicursussen ook een cursus "Hoe werk ik met LaTex", dus daar zou je eventueel ook eens een kijkje kunnen nemen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 18:54
Woopa
Woopa is offline
Wel ja, ik heb het geprobeerd maar ik het lukt me niet om een sinus en een alpha in één latexformule te steken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 20:20
ThomasJu
ThomasJu is offline
die eerste twee zijn goed. Je kan ook gewoon een x gebruiken ipv alfa

Bij die derde gaat de volgorde mis geloof ik.

Wat de bedoeling is als je iets moet verklaren is met één lid beginnen en dit herschrijven net zo lang tot er precies het zelfde staat als aan de rechterkant:




Alles is ingewikkeld als je het moet leren, maar als je eenmaal handig ben met LaTeX gaat het super makkelijk. voorbeeld:
Code:
\cos^2{\alpha}
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 22:27
Woopa
Woopa is offline
Hmm, ok bedankt! Ik ga morgen of overmorgen normaal gezien nog 2 dingetjes posten t.v.v. een aankomende toets.
Alvast heel erg bedankt voor de snelle hulp!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 22:59
ThomasJu
ThomasJu is offline
Graag gedaan!
We zien ze wel verschijnen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2014, 18:48
Woopa
Woopa is offline
Ok. Nog één vereenvoudigingsoefening.

=

() * () =

1 * =



Kun je dit nog vereenvoudigen?


En dan nog iets compleet anders. Iets dat gaat over benaderend berekenen van inhouden en ging over m'n vorig hoofdstuk, gelijkvormige driehoeken, waarover ik vrijdag ook toets heb.
Hiervoor voeg ik ook een afbeelding in.

Ik weet hoe ik de inhoud van de grootste matroesjka moet berekenen, 4,2² * π * 16,7. Maar dan vroeg ik me af hoe je de inhoud van die andere matroesjka's moest berekenen. Je weet dat ze allemaal (ongeveer) gelijkvormig zijn. Dus dan vroeg ik me af of je als je de inhoud van de tweede grootste wil berekenen je 16,7 / 8,4 = 12,7 / x (x is hier de lengte van de diameter).
Moet je dit zo doen voor alle matroesjka's of is er nog een andere oplossingsweg?

Mvg Woopa
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20140318_193438[1].jpg (599.5 KB, 49x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2014, 18:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Je zou van de herleiding sin²α = 1-cos²α of cos²α = 1-sin²α gebruik kunnen maken. Kijk in beide gevallen eens wat je dan krijgt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-03-2014, 19:32
Woopa
Woopa is offline
Dan krijg je
1 - cos²α - cos²α als je sin²α door 1 - cos²α vervangt.
Dit leidt dan tot 1 - 2 cos²α waarvan ik vermoed dat je dit niet meer kan vereenvoudigen?

Of als je cos²α vervangt door 1 - sin²α dan krijg je
sin²α - 1 + sin²α =
2 sin²α - 1 en dit kan je toch ook niet meer vereenvoudigen?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2014, 18:15
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Denk eens aan de ontbinding a²-b² = (a+...)(a-...). Wat kun je dus voor 1-2 cos²α schrijven, en wat kun je dus voor 2sin²α-1 schrijven?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 20-03-2014, 18:44
Woopa
Woopa is offline
Eeh ik zal dat met die cosinus nemen hé. Maar hoe krijg je die twee uit dat merkwaardig product?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2014, 19:09
Woopa
Woopa is offline
Ik dacht aan 2 (1 - cos @) (1 + cos @). Maar dat klopt niet echt volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2014, 20:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Kijk eens naar de ontbinding van sin4α-cos4α = (sin²α)²-(cos²α)². Welke regel heb je daar precies toegepast om die ontbinding te vinden? Hoe ontbind je dus 1-2 cos²α en hoe ontbind je dus 2sin²α-1?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 20-03-2014, 20:42
Woopa
Woopa is offline
Ik deed gewoon (sin²α - cos²α) (sin²α + cos²α).
Als ik het op dezelfde manier zou moeten doen kan ik maar een mogelijke oplossing bedenken.
(1 + cos α) ( 1 - cos α)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2014, 19:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik deed gewoon (sin²α - cos²α) (sin²α + cos²α).
Als ik het op dezelfde manier zou moeten doen kan ik maar een mogelijke oplossing bedenken.
(1 + cos α) ( 1 - cos α)
Dat is inderdaad de ontbinding. Je maakt hierbij gebruik van de ontbinding a²-b² = (a+b)(a-b).
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 21-03-2014, 21:47
Woopa
Woopa is offline
En kan je dat nog verder vereenvoudigen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-03-2014, 11:20
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
En kan je dat nog verder vereenvoudigen?
Nee, hier valt verder niets meer aan te vereenvoudigen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-03-2014, 18:03
Woopa
Woopa is offline
Sorry voor late bedanking! Was nogal druk in de weer met voorbereiden van examens etc. Nogmaals bedankt!

Heb juist nog een vraagstukje waarover ik een vraagje heb. Het is zo'n soort vraagstukje waarbij je sinus, cosinus en tangens moet gebruiken. Ik voeg ook een afbeelding in ter verduidelijking.

Ik heb al berekend dat de afstand tussen de radar en de punt van de neus van het vliegtuig 90 km is. Dus dan neem ik de rechthoekige driehoek waarin die hoek van 80° al staat aangeduid. Om de hoogte van het vliegtuig dan te berekenen vorm je je formule wat om tot cos 80° * 90 = 15,62833599

Nu kijk ik achteraan bij mij oplossingen en zie ik daar als oplossing de helft van mijn uitkomst staan. Ik weet zelf ook dat een straaljager niet op 15 km hoogte gaat vliegen maar ik weet niet waarom ik die 15,62833599 nog eens door 2 moet delen ...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20140329_175057[1].jpg (541.4 KB, 47x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2014, 19:19
ThomasJu
ThomasJu is offline
Lees de opdracht nog eens.
"Na terugkaatsing op een vliegtuig komt het signaal 0.3 ms na zijn vertrek uit de rader, terug bij de radar aan"

Die tijd is dus van 1 keer héen en weer terug. Dus moet je delen door 2 om de tijd tussen de radar en het vliegtuig te bepalen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2014, 22:20
Woopa
Woopa is offline
Is de afstand tussen de radar en het vliegtuig dan 45 kilometer?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2014, 01:06
ThomasJu
ThomasJu is offline
Jup
Met citaat reageren
Oud 30-03-2014, 20:30
Woopa
Woopa is offline
Okidoki, dan klopt het wel! Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Formules in een rekenmachine.
Drater
35 10-09-2013 18:38
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Welke formules zijn handig om uit je hoofd te kennen voor het vwo wiskunde b examen?
Ace Frehley
6 06-05-2013 16:10
Huiswerkvragen: Exacte vakken limiet
spookaapje
13 13-11-2006 16:20
Huiswerkvragen: Exacte vakken Differentiëren
Legacy
10 22-10-2006 11:49
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Wi] hoeken
tandenborstel
8 17-01-2004 14:00
Huiswerkvragen: Exacte vakken Een wiskunde som voor je plezier?
Radijs
21 25-03-2002 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.