Oud 08-01-2010, 12:44
ganralph
ganralph is offline
ons nieuwe huisje is nog niet helemaal voorbereid op een strenge winter. enkel glas, de nodige kieren en 1 gaskachel voor 55m2. daarnaast wonen we in het souterrain waardoor we geen stokende onderburen maar een koude kruipruimte hebben.

het dubbelglas komt in februari en dan wordt ook de buitenmuur (1 laags steen met houten voorzetwand) geïsoleerd, maar tot die tijd kunnen we dus nog wel wat tips gebruiken om de warmte binnen te houden. (kieren afdichten zijn we uiteraard mee bezig) wie heeft er nog grootmoederstips tegen koude wanden, ramen en vloeren?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2010, 13:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Van die tochtslangen (vaak van die knuffelachtige dieren) kunnen goed helpen tegen tocht wat onder deuren of ramen vandaan komt. Verder zoveel mogelijk de gordijnen dicht, dat houdt een hoop kou buiten. Wat heb je op de vloer liggen? Als je bijvoorbeeld zeil of laminaat hebt zonder goede isolerende ondervloer dan komt er ook een hoop kou vrij. Sloffen of pantoffels kunnen dan fijn zijn.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 13:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Met een aantal oude kranten en ducttape is er van ramen nog wel wat te maken. Origineel door mij uitgevonden vanwege een gestoorde overbuurman die webcams op de ramen had gericht, en wibra gordijnen die het 's nachts nauwelijks donker maakten, maar eenmaal met kranten erop kwam er veel minder kou van die stukken raam af.

En als je maar 1 gaskachel hebt kun je natuurlijk ook meer verwarming overwegen. Naar de winkel rennen een en elektrische kachel kopen kost onnodig geld. Een kampvuur in je woonkamer is niet echt praktisch natuurlijk, maar een stuk of tien kaarsen geven meer hitte af dan veel mensen denken. En wat kost een bak waxinelichtjes nu precies?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 13:26
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Van die tochtslangen (vaak van die knuffelachtige dieren) kunnen goed helpen tegen tocht wat onder deuren of ramen vandaan komt. Verder zoveel mogelijk de gordijnen dicht, dat houdt een hoop kou buiten. Wat heb je op de vloer liggen? Als je bijvoorbeeld zeil of laminaat hebt zonder goede isolerende ondervloer dan komt er ook een hoop kou vrij. Sloffen of pantoffels kunnen dan fijn zijn.
gordijnen dicht hebben we idd maar eens ingevoerd

we hebben een ouderwetse houten vloer. die ligt er al sinds 1890, dus qua isolatie is het om te janken, maar het staat wel mooi pantoffels zijn al aan, maar er trekt gewoon veel kou door de woning in.

grootste probleem is echter de slaapkamer. daar staat de wind op en 's nachts voel je echt zo'n koude deken over je heen trekken...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 13:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Met een aantal oude kranten en ducttape is er van ramen nog wel wat te maken. Origineel door mij uitgevonden vanwege een gestoorde overbuurman die webcams op de ramen had gericht, en wibra gordijnen die het 's nachts nauwelijks donker maakten, maar eenmaal met kranten erop kwam er veel minder kou van die stukken raam af.

En als je maar 1 gaskachel hebt kun je natuurlijk ook meer verwarming overwegen. Naar de winkel rennen een en elektrische kachel kopen kost onnodig geld. Een kampvuur in je woonkamer is niet echt praktisch natuurlijk, maar een stuk of tien kaarsen geven meer hitte af dan veel mensen denken. En wat kost een bak waxinelichtjes nu precies?
ik zocht eigenlijk iets estetischers dan oude kranten maar ik zal eens kijken wat we er tegen kunnen plakken

kaarsen is idd ook wel een optie (en door ons wellicht onderschat ). de kachel krijgt het overigens wel redelijk warm, maar die warmte trekt te snel weg. de hele dag dat ding vol open vind ik ook onnodig...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 15:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien een kleed over de houten vloer? Gordijnen scheelt bij ons (met dubbel glas) in ieder geval veel in de kou.
En op bed eventueel een extra laag dekens scheelt in ieder geval als je in bed ligt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 15:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb een huis uit 1927 en heb ook te maken met kou in deze periode. Ik heb wel CV overigens, maar met dit weer heeft de kachel bijna een dag nodig om bij te trekken van 18 naar 21
Ik heb enkelglasramen, ik doe mijn gordijnen al rond 17.00 uur dicht om de warmte lekker binnen te houden. Vitrage kan je eventueel voor die tijd ook al dicht doen, maar neemt ook iets aan licht weg natuurlijk. Ook op de slaapkamer kun je al vroeg rolgordijnen dicht doen.
Een kleed op de vloer helpt tegen de kou van onder, maar daarnaast is mijn vloer ook zeer goed geïsoleerd doordat mijn hele kruipruimte vol ligt met isolatie chips. Echt een aanrader tegen kou én vocht, want alle buren hebben elke dag zeiknatte ramen terwijl mijn ramen droog blijven.
Als je een open keuken hebt is het handig de afzuigkap op tijd ook weer uit te zetten, kan ook wat tocht geven. Hetzelfde geldt voor tussendeuren, op tijd dicht doen als je merkt dat er kou langs trekt.
En ik heb 's avonds veel waxinelichtjes aan, geeft enorm veel warmte.
Tenslotte: een kreuk in bed is heerlijk bij dit weer
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 19:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Afzuigkap juist zo lang mogelijk aan laten, die trekt het vocht uit je huis en droge lucht is makkelijker en sneller te verwarmen dan vochtige. Zelfde met ventileren.

En voor de kou in bed: ik had in mijn vorige huis geen verwarming op mijn slaapkamer en had dan een kersenpitkussentje wat ik een kwartier voor ik naar bed ging even in de magnetron opwarmde en daarna in m'n bed gooide, dan was m'n bed niet zo koud. Verder met sokken aan slapen en veel dekens (is warmer dan een dikke deken door het laagje lucht er tussen wat opwarmt). Als het echt heel koud is kan je nog overwegen om tijdelijk in de kamer bij de kachel te gaan slapen of een elektrisch kacheltje te kopen wat je alleen even een kwartier voor het slapen gaan aan zet in je slaapkamer, dan is het ook niet zo vervelend om uit te kleden en naar bed te gaan.

@ Balance: als je kachel er zolang over doet is dat echt niet goed hoor. Dan is je ketel of niet toereikend voor je huis of is je huis slecht geisoleerd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 20:31
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Voor op de lange termijn kun je er nog over denken vloeren extra te isoleren, en plafonds open te trekken en daar isolatie tussen te stoppen (in geval van zachtboard of soortgelijk plafond). Wij zijn bezig de plafonds te isoleren (althans: het plafond in de slaapkamer is klaar, de rest moet nog) en ik denk dat we dat volgend jaar erg gaan merken. Ook de zolder komt natuurlijk aan de beurt. Al vermoed ik dat dat bij jou niet van toepassing is...?
Oude huizen hebben vaak erg veel mogelijkheden om te isoleren (ruimte tussen alle verdiepingen, ongevulde spouwmuren etc.), maar die isolatie is nog niet aangebracht. Het kost even wat geld en moeite, maar dan heb je ook wat.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 21:56
Ivo
Ivo is offline
Je hebt een kruipruimte en een huis uit 1890. Daar zit vrijwel zeker een houten draagvloer in. Wat let je om naar de bouwmarkt te rennen voor een flinke lading isolatiemateriaal. Het is even een rotklusje om aan te brengen, maar je hebt al een balklaag wat het in elk geval weer iets makkelijker maakt.

Verder inderdaad zo veel mogelijk de tocht stoppen en gordijnen 's avonds dicht doen. Liefst grodijnen van een wat zwaardere stof. Die isoleren beter dan dunne gordijnen. Ik heb zelf bijvoorbeeld het rolgordijn in mijn slaapkamer al weken niet open gehad. Als ik op sta is het toch nog donker en wil ik graag wat privacy (slaapkamer aan galerij kant) en als ik thuis kom is het ook al donker.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 00:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Afzuigkap juist zo lang mogelijk aan laten, die trekt het vocht uit je huis en droge lucht is makkelijker en sneller te verwarmen dan vochtige. Zelfde met ventileren.

@ Balance: als je kachel er zolang over doet is dat echt niet goed hoor. Dan is je ketel of niet toereikend voor je huis of is je huis slecht geisoleerd.
Nou ja, ik heb nauwelijks vocht in mijn huis, door die kruipruimte isolatie. En dan gaat het meer om de gevoelstemperatuur dan om de werkelijke temperatuur. En als ik dan mijn afzuigkap aan heb merk ik dat het voor mijn gevoel een stuk kouder is. Ik neem aan dat het de TS ook vooral om het gevoel te doen is, dus het is wel het proberen waard.

Verder is mijn CV gecheckt en die is gewoon goed. Mijn huis kan beter geïsoleerd (o.a. dubbel glas) maar die investering krijg ik er echt niet uit voor zo lang ik hier woon, plus dat ik dan veel gedonder met mijn kozijnen kan verwachten. Ik neem dan wel voor lief dat ik bij vorst een laagje kleding extra aan moet trekken of even kaarsjes aan moet doen. Zo vaak is het immers niet deze temperatuur. Ik heb in de periode hiervoor gemerkt (bij bijv. 7 graden) dat mijn ketel het wel prima trekt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 11:00
ganralph
ganralph is offline
dank jullie voor de tips!

Citaat:
[...] daarnaast is mijn vloer ook zeer goed geïsoleerd doordat mijn hele kruipruimte vol ligt met isolatie chips. Echt een aanrader tegen kou én vocht, want alle buren hebben elke dag zeiknatte ramen terwijl mijn ramen droog blijven.
hier hebben we idd ook al naar gekeken. heb jij dit zelf laten doen, of lag dit er al? we hebben een bedrijf gevonden die zowel isolatiechips, als ook schelpen onder je huis kunnen "blazen". het lijkt een beter systeem dan glaswol onder tegen je vloer timmeren...

Citaat:
Je hebt een kruipruimte en een huis uit 1890. Daar zit vrijwel zeker een houten draagvloer in. Wat let je om naar de bouwmarkt te rennen voor een flinke lading isolatiemateriaal. Het is even een rotklusje om aan te brengen, maar je hebt al een balklaag wat het in elk geval weer iets makkelijker maakt.
de kruipruimte is zeer moeilijk begaanbaar. er lopen de nodige leidingen, het geheel is 30-50 cm hoog en vanaf het luik moet je nog 15 meter naar de achterkant van het huis kruipen. nu ben ik niet claustrofobisch, maar dit gaat wat ver
nog een reden waarom een grote slang die isolatiechips blaast een beter idee is
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 11:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
dank jullie voor de tips!


hier hebben we idd ook al naar gekeken. heb jij dit zelf laten doen, of lag dit er al? we hebben een bedrijf gevonden die zowel isolatiechips, als ook schelpen onder je huis kunnen "blazen". het lijkt een beter systeem dan glaswol onder tegen je vloer timmeren...


de kruipruimte is zeer moeilijk begaanbaar. er lopen de nodige leidingen, het geheel is 30-50 cm hoog en vanaf het luik moet je nog 15 meter naar de achterkant van het huis kruipen. nu ben ik niet claustrofobisch, maar dit gaat wat ver
nog een reden waarom een grote slang die isolatiechips blaast een beter idee is
De vorige bewoner heeft die chips gelegd.
Ik heb hier een foto van de oude situatie, van de nieuwe situatie en een foto die een goed beeld geeft wat voor chips het zijn en hoe veel.
Misschien heb je er wat aan.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Vloer oud-9.jpg (490.7 KB, 6x gelezen)
Bestandstype: jpg Vloer nieuw-3.JPG (740.4 KB, 7x gelezen)
Bestandstype: jpg Vloer nieuw-4.JPG (934.6 KB, 5x gelezen)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 15:46
Steleto
Avatar van Steleto
Steleto is offline
Citaat:
kaarsen is idd ook wel een optie (en door ons wellicht onderschat ). de kachel krijgt het overigens wel redelijk warm, maar die warmte trekt te snel weg. de hele dag dat ding vol open vind ik ook onnodig...
Let wel op dat je nog voldoende ventilatie overhoudt als je alle kieren gaat dichten, anders krijg je onvolledige verbranding in de kachel en kun je koolmonoöxidevergiftiging krijgen. Zeker als je daarbij ook nog veel kaarsen gaat branden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 18:45
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Let wel op dat je nog voldoende ventilatie overhoudt als je alle kieren gaat dichten, anders krijg je onvolledige verbranding in de kachel en kun je koolmonoöxidevergiftiging krijgen. Zeker als je daarbij ook nog veel kaarsen gaat branden.
inderdaad, maar eer dat we alle kieren dicht hebben is het al lang zomer de nieuwe raamkozijnen zijn ook voorzien van ventilatieroosters. daarnaast is de schoorsteen geveegd en hangt de CO-melder, dus dat moet goed komen.

ons vorige huis was te goed geïsoleerd waardoor we een vochtprobleem hadden, dus we kennen het nut van goede ventilatie.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 19:04
Sanne_V
Sanne_V is offline
Je zou ook kunnen denken aan het isoleren van je dak. Wij hebben dat pas gedaan met Fastfixx. Dat is een isolatiesysteem van isolatieplaten die je eenvoudig zelf kan monteren.

Laatst gewijzigd op 17-11-2010 om 09:58.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 09:54
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Up en reclame
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 09:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Beetje aangepast. Op zich, maar daar mag Balance ook over beslissen, is het wel een behoorlijke up. Toch vind ik dat het niet heel erg is - het is een goede topic en de koude wintermaanden staan weer voor de deur. Dus van mij hoeft deze topic niet per sé terug naar de donkere velden van januari 2010..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2010, 18:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Van mij mag hij open blijven, aangezien het zonde is als men in de toekomst dit topic niet meer kan zoeken en er op kan reageren. Er staan toch nuttige dingen in. Dus ik laat hem wel weer vanzelf zakken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2023, 18:50
rvearth
rvearth is offline
Enkele tips voor besparen op energie

Raamfolie voor je enkele glas
Tochtstoppers voor deuren en ramen
Slimme thermostaat gebruiken
Met citaat reageren
Oud 19-09-2023, 17:47
Gordon Ramsay.
Lid
Avatar van Gordon Ramsay.
Gordon Ramsay. is offline
Wat een kuttips.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.