Oud 27-03-2012, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Hallo

Ik ben nu 15 en ik zit er over te denken om op mn 17e op kamers te gaan. Dan heb ik namelijk mn havodiploma ( als het goed is ). Ik wil de pabo gaan doen in Utrecht of Leiden, moet ik nog even kijken. Maar ik wil dus op kamers. En m'n ouders vinden dat wel okee geloof ik, alleen moet ik het zelf betalen, '' want het is je eigen keuze ''. Nouja goed dan. Nu vroeg ik me af hoe dat zit met studiefinanciering en leningen. Als ik nu begin met sparen met salaris en zakgeld enzovoort, kan ik ongeveer een half jaar studie en kamers betalen. Ik ben niet zeker van een salaris als ik eenmaal op kamers zit. Ik wil liever ook geen lening afsluiten..

Dus om even samen te vatten; hoe werkt het met studiefinanciering?
Als je uitwonend bent en je studeert dan krijg je € 266,23 studiefinanciering per maand. Daarnaast kun je nog honderden euro's bijlenen tegen een lage rente (1,39%, zolang ons land de kredietstatus AAA behoudt in ieder geval ).
Edit: Als je ouders bij elkaar opgeteld erg weinig verdienen krijg je daarbovenop nog eens €0 - € 242,76 (voor uitwonenden) afhankelijk van hun salaris.

Laatst gewijzigd op 27-03-2012 om 23:45. Reden: Berichten zijn verplaatst naar deze thread, dus zet ik er even de quote bij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2012, 23:35
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dit hoort op Geld & Recht. Ik verplaats het even
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 23:39
Verwijderd
En bij geld & recht hoort het in het IBG topic
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 20:42
Vincee93
Vincee93 is offline
kan iemand me uitleggen wat het precies is en hoe ik met ze in contact kan komen, aangezien ik nog 2maand aanvullende beurs en 2maand basisbeurs van stuffie terug moet krijgen en dat wil ik zo snel mogelijk,
ik weet dat dit vast wel verplaatst zal worden maar dat raad ik jullie mods/admins niet aan , aangezien dat forum waar het meestal heen gaat echt te overvol en onoverzichtelijk is, ik poste deze vraag 4 dagen terug volgens mij al maar ik kan het gewoon niet meer terugvinden.

Gr Vincee93
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 20:46
Verwijderd
Kun je anders even uitleggen wat de situatie is? Hier kan ik niet veel mee. Waarom heb jij nog 2 maanden basis- en aanvullende beurs tegoed?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 20:50
Vincee93
Vincee93 is offline
oke ik werdt op 12 Nov 18, ik kreeg pas vanaf 1 Jan stuffie, hierbij zat geen aanvullendebeurs( omdat ik die nog niet had aangevraagt) dus daarom denk ik dat ik er geen recht op heb. maar daarna heb ik het wel aangevraagt ( begin Jan) en kreeg het Jan niet, Febr, April ook nog niet. dus ik hoorde dat je dat via terugwerkende kracht kon regelen. zou je mij dat uit kunnen leggen, over hoe en wat?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 20:56
Verwijderd
Ik ga het alsnog verplaatsen, want het gaat over duo/ibg en daarvoor moet je toch echt in het duo/ibg topic zijn. Verder,

Citaat:
ik werdt op 12 Nov 2011,18
en ik kreeg pas studiefinancering vanaf Jan 2012, ik heb ook recht op aanvullende beurs en dat krijg ik pas in April.terwijl ik al recht erop heb sinds Nov, ik heb gehoort dat ik dit terug kan krijgen. zou iemand mij daar informatie over kunnen geven want ik heb het nou ook hard nodig ivm met school ect.

Mvg
Dit schreef je in je vorige bericht. Je hebt op tijd studiefinanciering gekregen, want dat gaat namelijk per kwartaal in. Als je in november 18 wordt, krijg je vanaf januari stufi, en dat heb je ook gekregen. Wat betreft de aanvullende beurs, dat hangt er maar net vanaf wanneer je hem hebt aangevraagd. Als je hem tegelijkertijd hebt aangevraagd met je basisbeurs dan duurt het even voordat DUO kan bedenken dat je er inderdaad recht op hebt, en in dat geval krijg je volgens mij vanzelf een brief dat je aanvullende beurs is toegekend, en dan zal DUO uit zichzelf bedenken dat je het al sinds januari had aangevraagd en het geld wat je nog moest krijgen op je rekening storten. Dat kun je namelijk hier terugvinden.
Als je hem later hebt aangevraagd dan krijg je hem ook pas later, je moet geloof voor de eerste van de maand aanvragen om het op de 26ste uitgekeerd te krijgen. Als je dat hebt gedaan, en ze hebben nog niet bevestigd krijg je het ook met terugwerkende kracht.

Overigens kun je niet met terugwerkende kracht aanvragen. Dus als je in februari aanvraagt kun je niet nog voor januari aanvullende beurs krijgen.

Met verdere vragen kun je bij ibg een formulier invullen, of een servicekantoor bezoeken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 21:01
Verwijderd
Inderdaad, zet het terugvragen van dat geld maar uit je hoofd. Dat gaat niet lukken
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 20:03
shadyy
shadyy is offline
weet iemand misschien hoeveel je ongeveer krijgt als je tegemoetkoming aanvraagt? de basistoelage bedoel ik dan, want aanvullend krijg ik sowieso niet.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 20:50
Verwijderd
Wat voor tegemoetkoming bedoel je? Een scholierentegemoetkoming? Die bedragen kun je gewoon vinden op de site van DUO, uit mijn hoofd is de basistoelage voor thuiswonende kinderen iets rond de 100 euro. Voor uitwonend uiteraard meer.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 00:15
Verwijderd
Citaat:
weet iemand misschien hoeveel je ongeveer krijgt als je tegemoetkoming aanvraagt? de basistoelage bedoel ik dan, want aanvullend krijg ik sowieso niet.
Basisbeurs
Uitwonend: € 266,23
Thuiswonend: € 95,61
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 00:19
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Wat TythorZeth zegt geldt voor HBO/universiteit. Als je nog op de middelbare school zit (en 18 jaar of ouder bent) is het per maand om even precies te zijn:

Thuiswonend: € 103,77
Uitwonend: € 241,93
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 08:18
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb in 2011 te veel bijverdiend bleek uit m'n jaaropgaaf van dat jaar. Nou las ik op de website van DUO dat je tot 1 juni (of 1 juli?) met terugwerkende kracht je stufi stop kan zetten in bepaalde maanden van 2011. Die moet je dan uiteraard terugbetalen maar dan heb je geen last meer van het feit dat je te veel hebt bijverdiend. Nou vroeg ik me af: waarom zou je dat doen? Je hoeft sowieso alleen maar terug te betalen wat je te veel hebt verdiend.. Wanneer je met terugwerkende kracht alles stopzet ben je toch in het gunstigste geval net zo duur uit?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 10:00
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik heb in 2011 te veel bijverdiend bleek uit m'n jaaropgaaf van dat jaar. Nou las ik op de website van DUO dat je tot 1 juni (of 1 juli?) met terugwerkende kracht je stufi stop kan zetten in bepaalde maanden van 2011. Die moet je dan uiteraard terugbetalen maar dan heb je geen last meer van het feit dat je te veel hebt bijverdiend. Nou vroeg ik me af: waarom zou je dat doen? Je hoeft sowieso alleen maar terug te betalen wat je te veel hebt verdiend.. Wanneer je met terugwerkende kracht alles stopzet ben je toch in het gunstigste geval net zo duur uit?
Ten eerste omdat je rente moet betalen over het bedrag dat je te veel hebt ontvangen. Ten tweede omdat sommige studenten de stufi toch gaan besteden: bescherming tegen jezelf dus.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 10:04
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ten eerste omdat je rente moet betalen over het bedrag dat je te veel hebt ontvangen. Ten tweede omdat sommige studenten de stufi toch gaan besteden: bescherming tegen jezelf dus.
Maar als je het met terugwerkende kracht een halfjaar later stopzet, dan heb je het toch meestal al uitgegeven?

Hoeveel is die rente en hoe werkt dat precies? Als ik in een keer terugbetaal, hoeveel rente is het dan? En als ik over termijnen terugbetaal?

(en hoe lang duurt het uberhaupt voordat ik de boete krijg? )
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 11:37
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar als je het met terugwerkende kracht een halfjaar later stopzet, dan heb je het toch meestal al uitgegeven?

Hoeveel is die rente en hoe werkt dat precies? Als ik in een keer terugbetaal, hoeveel rente is het dan? En als ik over termijnen terugbetaal?

(en hoe lang duurt het uberhaupt voordat ik de boete krijg? )
Het voordeel is, ik moest even zoeken:
-Als je voor 1 juli 2012 je studiefinanciering stopzet met terugwerkende kracht per de eerste dag van de maand waarin je over de bijverdiengrens bent gegaan, hoef je voor de OV-kaart "slechts" € 136 per maand terug te betalen.
-Als je je studiefinanciering niet met terugwerkende kracht stopzet, betaal je voor de OV-kaart € 164,68 per maand terug. Dit is ook het bedrag waarmee rekening is gehouden in de brief die je hebt ontvangen.

De renteberekening start op de eerste van de maand NADAT je de brief waarin staat hoeveel je moet terugbetalen hebt ontvangen. Het percentage is 1,39% op jaarbasis. Op 1 januari 2013 kan dit weer omhoog of omlaag gaan, maar als je daarvoor dus alles afbetaalt heb je daar geen last van.

Dus als je voor 1 mei a.s. nog alles terugbetaalt, betaal je helemaal geen rente. De rente is wel zo laag dat je er via een spaarrekening winst op kan maken

Ik weet niet wat je bedoelt met boete... Dat komt pas in beeld als je weigert iets terug te betalen

Laatst gewijzigd op 23-04-2012 om 11:44.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 11:46
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb nog geen brief gehad dat ik te veel heb verdiend dus er valt nog niet zoveel terug te betalen.

Maar het OV-kaart bedrag is op zich wel iets om over na te denken. Dank je wel
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 11:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik heb nog geen brief gehad dat ik te veel heb verdiend dus er valt nog niet zoveel terug te betalen.

Maar het OV-kaart bedrag is op zich wel iets om over na te denken. Dank je wel
Dan kun je gewoon zonder renteberekening dus afwachten, of met terugwerkende kracht laten stopzetten voor 1 juli a.s. Dan betaal je ook geen rente.

Graag gedaan
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 11:54
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Hoe ver zijn ze met het controleren van de bijverdiengrens? Ik twijfel nog altijd of ik teveel heb bijverdiend in 2009, als ik bel zegt DUO dat daar (bij mij) niets over bekend is. Maar voor mijn gevoel zijn ze al klaar met de controle van 2009?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 11:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hoe ver zijn ze met het controleren van de bijverdiengrens? Ik twijfel nog altijd of ik teveel heb bijverdiend in 2009, als ik bel zegt DUO dat daar (bij mij) niets over bekend is. Maar voor mijn gevoel zijn ze al klaar met de controle van 2009?
Studiefinanciering ontvangen in 2009 wordt op bijverdiensten gecontroleerd gedurende 2011. 2010 wordt gecontroleerd in 2012. Enz.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 14:13
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Reden voor een feestje dan.

Dat heeft te maken met de IB60 neem ik aan dan, hm. Had ik kunnen weten. Merci!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 20:10
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Ik heb in 2011 te veel bijverdiend bleek uit m'n jaaropgaaf van dat jaar. Nou las ik op de website van DUO dat je tot 1 juni (of 1 juli?) met terugwerkende kracht je stufi stop kan zetten in bepaalde maanden van 2011. Die moet je dan uiteraard terugbetalen maar dan heb je geen last meer van het feit dat je te veel hebt bijverdiend. Nou vroeg ik me af: waarom zou je dat doen? Je hoeft sowieso alleen maar terug te betalen wat je te veel hebt verdiend.. Wanneer je met terugwerkende kracht alles stopzet ben je toch in het gunstigste geval net zo duur uit?
Je zet niet alles stop, maar alleen de studiefinanciering vanaf de maand dat je over de bijverdiengrens gaat (ging). Dan hoef je die eerdere maanden studiefinanciering niet terug te betalen. Daar had je dan gewoon recht op. Zet je de studiefinanciering niet stop, dan kan het terug te betalen bedrag zo groot zijn dat je ook (een deel van) de studiefinanciering over die eerdere maanden moet terugbetalen.

Laatst gewijzigd op 23-04-2012 om 20:20.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 23:10
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Je zet niet alles stop, maar alleen de studiefinanciering vanaf de maand dat je over de bijverdiengrens gaat (ging). Dan hoef je die eerdere maanden studiefinanciering niet terug te betalen. Daar had je dan gewoon recht op. Zet je de studiefinanciering niet stop, dan kan het terug te betalen bedrag zo groot zijn dat je ook (een deel van) de studiefinanciering over die eerdere maanden moet terugbetalen.
Hm. Daar zal ik eens naar kijken, dat is wel een goed punt.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-04-2012, 23:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hm. Daar zal ik eens naar kijken, dat is wel een goed punt.
Dat is inderdaad een goed punt. Als je maar net boven de bijverdiengrens zit, kun je beter niet met terugwerkende kracht stopzetten. Je hoeft bij niet-stopzetten namelijk nooit meer terug te betalen dan je boven de bijverdiengrens zat.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 09:06
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dat is inderdaad een goed punt. Als je maar net boven de bijverdiengrens zit, kun je beter niet met terugwerkende kracht stopzetten. Je hoeft bij niet-stopzetten namelijk nooit meer terug te betalen dan je boven de bijverdiengrens zat.
Dus als ik het goed begrijp dan zit het zo. Even een fictieve situatie:

Je mag 13.500 bijverdienen
Je verdient 15.000 bij
Je bent in december over de bijverdiengrens van 13.500 heengegaan (en hebt dus in december nog 1500 euro bijverdiend)

Dan kun je met terugwerkende kracht je stufi stopzetten vanaf december. Dan moet je je stufi en OV terugbetalen (260+136) voor die maand. Dat is een stuk goedkoper dan de 1500 terugbetalen die je te veel hebt verdiend. Als je namelijk je stufi stopzet vanaf het moment dat je over de betaalgrens gaat (of iets ervoor ) dan maakt het daarna niet meer uit hoeveel je hebt bijverdiend.

Maar als je maar 100 euro te veel hebt bijverdiend, dan kun je de stufi beter niet stopzetten omdat je dan voor minstens 1 helemaal terug moet betalen.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 09:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Volgens mij bedoelt Tochjo dat niet. Even een fictieve situatie:

Je mag 13.500 bijverdienen
Je verdient 15.000 bij
Je bent in december over de bijverdiengrens van 13.500 heengegaan (en hebt dus in december nog 1500 euro bijverdiend)

Dan kun je met terugwerkende kracht je stufi stopzetten vanaf december. Dan moet je je stufi en OV terugbetalen (260+136) voor die maand. Dat is een stuk goedkoper dan de 1500 terugbetalen die je te veel hebt verdiend. Als je namelijk je stufi stopzet vanaf het moment dat je over de betaalgrens gaat (of iets ervoor ) dan maakt het daarna niet meer uit hoeveel je hebt bijverdiend.
Ja, het is meer als je maar 300 euro boven de bijverdiengrens zit
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 12:09
Guinie
Guinie is offline
Voor het volgende schooljaar moet ik studiefinanciering aangevraagd hebben, maar als ik op de site van DUO kijk kan dat niet? Ik ga volgend jaar HBO doen, maar ben dan nog geen 18 (eind sept pas). Moet ik dan verder gaan via "mijn kind doet voortgezet onderwijs" of "ik ben scholier in het voorgezet onderwijs" of "ik ben student aan hbo"?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 12:56
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
In ieder geval geen voortgezet onderwijs. Dus ik zou dan gaan voor ik ben student aan hbo.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 13:31
Guinie
Guinie is offline
't Was vooral dat ik me afvroeg of ze je huidige situatie (middelbare scholier) of toekomstige situatie (hbo'er) bedoelden. Maar toekomstige dus, oke .
Met citaat reageren
Oud 03-05-2012, 14:51
Verwijderd
Ik ga je verhuizen naar het grote DUO topic op Geld & Recht, dat ten eerste.

Ten tweede, aanvragen kun je gewoon doen door naar de website van de ib-groep te gaan, www.ib-groep.nl, en daar te klikken op studiefinanciering aanvragen. Dan moet je inloggen met je DigiD, en krijg je een hele vragenlijst. Overigens kun je daar als vraag niet krijgen dat je naar het voortgezet onderwijs gaat, want op het voortgezet onderwijs krijg je geen studiefinanciering, dus ik vermoed dat je helemaal verkeerd zit.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 08:59
kelliejj
kelliejj is offline
Ik had een kleine vraag.
Heeft iemand van hier er toevallig ook wel is last van gehad dat er brieven vanuit DUO niet bij jou
thuis aankomen?

Ik heb dit namelijk gehad bij een aanmaning, en na een telefoontje met DUO omdat ik ineens een brief van de deurwaarder???? kreeg, zeiden ze dat ze een aanmaning hadden gestuurd, waar ik niet op had gereageerd, maar ik heb die aanmaning nooit gezien.

Ik heb hier mijn ouders over gesproken en die zeggen ook nooit geen aanmaning of dergelijks te zien. (wij openen de post eigenlijk altijd aan de keukentafel)

Heeft iemand hier dus ook wel is last van gehad?

Groetjes.
__________________
Ik + Jij = Wij, Wij + Samen = Onbreekbaar!!(L)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2012, 10:59
Verwijderd
Dat kun je het beste even vragen in de buurt. Is namelijk een probleem in de postbezorging als ik het zo lees.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 23:59
MuddyMudskipper
MuddyMudskipper is offline
Beste lui,
Ik ben Nederlands Amerikaan en wil dan ook in een Amerikaanse universiteit/college studeren. Kan ik dan alsnog mn stufi krijgen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 00:00
Verwijderd
http://www.ibgroep.nl/particulieren/...buitenland.asp

Verder hoort dit in het grote DUO topic.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 02:01
ZondeBok
ZondeBok is offline
Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering. Bron: DUO (Stufi HBO)

Waar slaat dit op? Waarom nou weer 1 maand later? Moet ik nu elke dag een treinkaartje gaan betalen aangezien je OV- kaart ingaat op de datum waneer je stufi begint...
Weet iemand of je hier een vergoeding voor kunt krijgen?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 08:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering. Bron: DUO (Stufi HBO)

Waar slaat dit op? Waarom nou weer 1 maand later? Moet ik nu elke dag een treinkaartje gaan betalen aangezien je OV- kaart ingaat op de datum waneer je stufi begint...
Weet iemand of je hier een vergoeding voor kunt krijgen?
De idee is dat je ouders tot 1 oktober nog kinderbijslag en (bij een lager inkomen) kindgebonden budget voor jou ontvangen.

Ja, je moet een maand lang treinkaartjes kopen. Misschien is een maandabonnement voordeliger.

Je kunt hiervoor geen extra vergoeding krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 13:33
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Waar slaat dit op? Waarom nou weer 1 maand later? Moet ik nu elke dag een treinkaartje gaan betalen aangezien je OV- kaart ingaat op de datum waneer je stufi begint...
Weet iemand of je hier een vergoeding voor kunt krijgen?
Het is een regel die inderdaad nergens op slaat, maar dat zijn nu eenmaal de Nederlandse regeltjes . Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje en heb tot 1 oktober ook gewoon zelf de kosten voor het OV moeten bekostigen, en vergoedingen ervoor zijn er niet. (Als er vergoedingen voor zouden zijn, hadden ze namelijk net zo goed je Studenten-OV kunnen laten ingaan..) Als je met de trein moet reizen, zou je hier kunnen kijken of je met een maandabonnement toch nog iets voordeliger uit bent dan anders.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2012, 15:39
Paulo Nuñez
Avatar van Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
Mijn ov is kapot waar kan ik een nieuwe aanvragen en hoe lang duurt dat?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2012, 16:10
Kesa
Kesa is offline
^ Ik neem aan dat het om de Student-OV gaat.

Citaat:
Mijn OV-chipkaart is geblokkeerd/ defect/ verloren/ gestolen. Wat moet ik doen?

Verloren/gestolen?
Meld dit zo snel mogelijk bij de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€0,10 p.m.). Je kaart wordt dan binnen 24 uur geblokkeerd en is daarmee beschermd tegen misbruik. De klantenservice informeert je over de vervolgstappen.

Heb je een Mijn OV-chipkaart account? Dan kun je je kaart ook online verloren of gestolen melden.

Defect? Geblokkeerd?
Is aan de buitenkant van de kaart zichtbaar dat hij defect is (scheurtje/barst)?
Kijk op www.ov-chipkaart.nl wat je moet doen om een vervangende kaart aan te vragen.

Is aan de buitenkant niets zichtbaar? Controleer dan eerst je saldo bij een kaart-/oplaadautomaat. Met een negatief saldo kun je niet reizen. Ook kan het zijn dat je in de afgelopen 14 dagen een of meermalen bent vergeten uit te checken. De producten op je kaart worden dan geblokkeerd. Ga naar de balie van het OV-bedrijf waarbij je bent vergeten uit te checken. De baliemedewerker kan je kaart mogelijk repareren en/of je informeren over de vervolgstappen.

Let op: Is je kaart defect zonder zichtbare schade, dan kom je wellicht in aanmerking voor vergoeding van de kosten die je hebt gemaakt terwijl je kaart vervangen werd. Meld je kaart dus nooit verloren of gestolen! Stuur hem op met het juiste formulier.
Bron.

Aanvraagformulier vervangende kaart, hier staat op dat je binnen drie weken je nieuwe kaart zult krijgen. Ik weet niet of je dan ook een nieuwe aanvraag voor de Studenten-OV moet doen (aangezien nieuwe kaart = nieuw kaartnummer?), daarvoor kun je het beste en snelste contact met DUO opnemen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2012, 01:12
Verwijderd
Ik had mijn vervangende ov chipkaart binnen 2 weken in huis. Nu heb ik 'm alleen nodig om m'n reisproduct te deactiveren, maar goed
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 00:45
hipgoofy
hipgoofy is offline
ik heb even hulp nodig bij een vraag omdat ik er zelf niet uitkom.

ik heb vanaf april 2010 tot juni 2011 al stufi en een ov reisproduct gehad, nadat ik mijn MBO 4 heb gehaald heb ik deze stop gezet omdat ik eerst een jaar wildde gaan werken. (jui 2011 tot juli 2012 voor 32 uur per week, nu omgezet naar 18 uur per week)

Nu heb ik mij voor aankomd schooljaar weer ingeschreven bij een nieuwe HBO opleiding en moest hiervoor weer al mijn gegevens wijzigen bij DUO. moet ik nu eerst weer wachten tot 24 oktober voordat ik stufi zou krijgen of gaan deze gewoon vanaf september in???? ik zou dit graag willen weten aangezien ik mijn eerste collegegeld al in september moet gaan betalen en anders ff wat moet gaan regelen voor deze maand

wie kan me hierbij helpen
Met citaat reageren
Oud 18-08-2012, 12:22
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Is er een specifieke reden dat je denkt dat het pas vanaf oktober is?

De situatie waar veel nieuwe studenten in het hoger onderwijs mee te maken krijgen is dat ze op 1 juli voorafgaand aan hun studie (die in september start) nog geen 18 zijn. Daarom hebben zij pas recht op studiefinanciering vanaf het eerstvolgende kwartaal, te weten vanaf oktober. Uit je bericht haal ik dat je al studiefinanciering voor het middelbaar beroepsonderwijs hebt gehad. Dan ben je dus al minstens 18 en geldt die situatie niet voor jou. Het lijkt me daarom dat je gewoon studiefinanciering krijgt vanaf de eerste maand van je studie, dus vanaf september.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2012, 01:43
hipgoofy
hipgoofy is offline
heb idd eerst een MBO opleiding gedaan en hier ong. anderhalf jaar stufi voor gehad.

ik hoop echt dat je gelijk hebt over dat vanaf september....
heb gelukkig al een lening bij iemand kunnen regelen, maar is nou niet echt een goede motivatie om een nieuwe opleiding te gaan volgen met een schuld vanaf de eerste schooldag
Met citaat reageren
Oud 20-08-2012, 22:15
Verwijderd
@hipgoofy: Hoe oud ben je? Als je 18+ bent ontvang je gewoon vanaf september stufi.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2012, 10:58
Nemo
Avatar van Nemo
Nemo is offline
Dit kon ik vinden op de site van de ibgroep:
Nullening en toch reizen
Nullening na prestatiebeurs

Als je je prestatiebeurs hebt verbruikt, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Als je niet wilt lenen, kun je een lening van € 0,- aanvragen. Je krijgt dan geen lening uitbetaald, maar je kunt wel reizen met je studentenreisproduct. Omdat je met deze zogenaamde nullening gebruikmaakt van je recht op studiefinanciering, heb je ook recht op het studentenreisproduct.

Volg je een opleiding in het hbo of aan de universiteit, dan heb je vanaf 1 januari 2013 alleen nog recht op een studentenreisproduct tijdens de duur van je prestatiebeurs en het eerste jaar van de leenfase. Dat betekent dat je maar één jaar gebruik kunt maken van de nullening.

En ik heb daar een vraag over. Ik zal het proberen zo kort mogelijk te formuleren Tot nu toe heb ik gedaan
- 3 jaar mbo (diploma gehaald)
- 1 jaar hbo pedagogiek (gestopt)
- 4 jaar hbo ergotherapie (diploma gehaald)
-> in het 3e jaar van mijn studie ergotherapie heb ik ivm een functiebeperking een jaar extra studiefinanciering en verlening van prestatiebeurs (naar 15 jaar toen ipv 10 geloof ik) aangevraagd en deze toegewezen. Dus ik heb het 4e jaar van de studie ook stufi gekregen, iig tot augustus (deze maand).
- nu begin ik aan de premaster aan de universiteit, ik mag mij daarvoor gewoon inschrijven bij studielink zodat je nullening kan krijgen, dit heb ik ook gedaan.

Zelf was ik er nog van overtuigd dat ik tijdens mijn master, het jaar erop en eventuele uitloop van mijn master ook ov kan krijgen, klopt dat nu dan niet?

Even voor de zekerheid, want ik hoor van iedereen andere verhalen en ik snap niet precies hoe het zit ivm die aanvraag met studiebeperking
__________________
*danst met bob the bear*
Met citaat reageren
Oud 01-09-2012, 11:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
MBO telt niet meer mee, die mag je vergeten.

Vervolgens neem je de nominale duur van 1 bachelor en 1 master: 4 jaar HBO + 1 jaar master = 5 jaar.

Hier mag iedereen 1 jaar bij optellen. En mensen die verlenging hebben gekregen nog 1 jaar. Dus jij hebt in het hoger onderwijs recht op 7 jaar OV in totaal.

Eerst was dit 8 jaar, maar de wet wordt dus op 1 januari a.s. gewijzigd, tenzij een nieuw kabinet deze bezuiniging terugdraait.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2012, 20:10
Verwijderd
Het is altijd 7 jaar geweest.Ik heb mijn OV pas deze maand stop hoeven zetten. Dat is dus na precies 7 jaar studeren
Met citaat reageren
Oud 02-09-2012, 13:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is altijd 7 jaar geweest.Ik heb mijn OV pas deze maand stop hoeven zetten. Dat is dus na precies 7 jaar studeren
Nee, het ligt eraan hoe lang je studie duurt. Nemo en ik hebben met 5-jarige studies recht op 8 jaar OV.

Voor 4-jarige studies gaat het dus van 7 naar 5 jaar.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 22:13
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Hallo,

In 2004 heb ik voor het eerst stufi ontvangen voor het HBO tot en met 2007. Gestopt met mijn studie, overgestapt op MBO en dat diploma behaald. In 2009 heb ik mijn studieschuld in 1 keer afbetaald (7000 euro). Ik heb nu het plan opnieuw een HBO opleiding te volgen waar ik 2 jaar over kan doen.
Als alles volgens plan verloopt behaal ik dus toch een HBO diploma binnen de 10 jaar die daarvoor staat... Heeft iemand enig idee of ik dan alsnog dat geld terug kan kijgen? Oftewel, kan dat bedrag dan van de prestatiebeurs dan alsnog omgezet worden in een gift?

Groetjes!
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 22:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dit hoort in Het grote IBG/DUO-topic. Ik verplaats het even voor je.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.