Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2008, 10:08
Verwijderd
Sinds maandag heb ik harde lenzen, maar het eraan wennen wil nog niet echt lekker lukken. Vandaar dat ik me afvroeg of er hier mensen zitten die me het een en ander kunnen vertellen mbt de dingen waar ik nu last van heb.

Ik het zuurstofdoorlatende harde lenzen (mijn ogen zijn te bol voor zachte lenzen) en ik heb (vanwege die bolheid) speciaal op maat gemaakte lenzen.

Met in en uitdoen heb ik eigenlijk geen problemen, eruit halen met het zuignapje is sowieso geen probleem en indoen lukt over het algemeen al bij de eerste keer.
Ik heb een sterkte van -9.75 en -9.25 (weet even niet wat links en rechts is)

Nu meen in mij te herinneren dat de glazen in mijn bril -10.25 en -10.75 zijn. Is dit wel normaal, dat er een punt verschil tussen je bril en je lenzen zit?

Daarnaast kan ik nu in de verte niet scherp zien, alles is een beetje wazig. Borden kan ik meestal pas lezen als ik er een meter of 10 a 15 vanaf ben. Van dichtbij zie ik alles wel meteen scherp (en stukken scherper dan met bril) Trekt dit nog bij, of is dit niet normaal? In het boekje dat ik kreeg stond dat het normaal is als je van dichtbij de eerste dagen niet scherp ziet, maar over veraf staat er niets.

Daarnaast heb ik nu regelmatig dat er een waasje over m'n oog zit. Alsof de lens een beetje beslagen is. Meestal is dit wel weer weg als ik een keer heb geknippert maar soms moet ik ook meerdere keren knipperen. Wat is dit en gaat dit, naar mate ik meer gewend ben aan m'n lenzen, weg?

Ook heb ik het gevoel dat m'n ogen een heel stuk droger zijn dan met bril. Is dit normaal en kan ik hier iets aan doen (meer knipperen, bijdruppelen met lensvloeistof oid?)

Hoe lang duurt het gemiddeld voor je lenzen een beetje comfortabel zitten (als in: dat je ze niet/nauwelijks meer voelt) Ik moet ze vandaag namelijk 12 uur lang inhebben en kan nu al niet wachten tot ik ze uit mag doen. Ik snap best wel dat het even duurt voor je eraan gewend bent, maar ik vind het nu niet leuk. Ik kan ook duidelijk zien dat de adertjes in m'n ogen geirriteerd zijn omdat ze stukken rooier zijn dan normaal. Hoort dit er ook allemaal bij?

Zo, het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat iemand me wat antwoorden kan geven
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 10:41
Anika
Ik heb ook een tijdje harde lenzen gehad en ik ga proberen om wat vragen te beantwoorden.

Nu meen in mij te herinneren dat de glazen in mijn bril -10.25 en -10.75 zijn. Is dit wel normaal, dat er een punt verschil tussen je bril en je lenzen zit?
Ja dat is normaal, bij mijn opticien zeiden ze dat het te maken heeft met het feit dat je lenzen veel dichter op je ogen zitten dan een bril.

Daarnaast kan ik nu in de verte niet scherp zien, alles is een beetje wazig. Borden kan ik meestal pas lezen als ik er een meter of 10 a 15 vanaf ben. Van dichtbij zie ik alles wel meteen scherp (en stukken scherper dan met bril) Trekt dit nog bij, of is dit niet normaal? In het boekje dat ik kreeg stond dat het normaal is als je van dichtbij de eerste dagen niet scherp ziet, maar over veraf staat er niets.
Ik had dat ook met m'n harde lenzen, het werd na een tijdje wel minder erg maar ik geloof niet dat het helemaal weg is gegaan. Geen idee of het blijvend is als je er eenmaal echt aan gewend bent.

Daarnaast heb ik nu regelmatig dat er een waasje over m'n oog zit. Alsof de lens een beetje beslagen is. Meestal is dit wel weer weg als ik een keer heb geknippert maar soms moet ik ook meerdere keren knipperen. Wat is dit en gaat dit, naar mate ik meer gewend ben aan m'n lenzen, weg?
Had ik ook, op het begin heel erg, later werd het veel minder. Ik weet verder niet precies wat het is.

Hoe lang duurt het gemiddeld voor je lenzen een beetje comfortabel zitten (als in: dat je ze niet/nauwelijks meer voelt) Ik moet ze vandaag namelijk 12 uur lang inhebben en kan nu al niet wachten tot ik ze uit mag doen. Ik snap best wel dat het even duurt voor je eraan gewend bent, maar ik vind het nu niet leuk. Ik kan ook duidelijk zien dat de adertjes in m'n ogen geirriteerd zijn omdat ze stukken rooier zijn dan normaal. Hoort dit er ook allemaal bij?
Het verschilt heel erg per persoon hoe lang je ze voelt. Als het niet te doen is kun je ook gewoon wat langzamer opbouwen, dat is prettiger dan de hele dag met geirriteerde ogen rondlopen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 11:13
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Nu meen in mij te herinneren dat de glazen in mijn bril -10.25 en -10.75 zijn. Is dit wel normaal, dat er een punt verschil tussen je bril en je lenzen zit?
Zoals al werd gezegd, dat is normaal en ligt aan de afstand ogen-lenzen/ogen-bril.

Daarnaast kan ik nu in de verte niet scherp zien, alles is een beetje wazig. Borden kan ik meestal pas lezen als ik er een meter of 10 a 15 vanaf ben. Van dichtbij zie ik alles wel meteen scherp (en stukken scherper dan met bril) Trekt dit nog bij, of is dit niet normaal? In het boekje dat ik kreeg stond dat het normaal is als je van dichtbij de eerste dagen niet scherp ziet, maar over veraf staat er niets.
Ik had dit ook bij harde lenzen (ben daarna weer overgestapt op "luxe" zachte lenzen) en bij mij werd het niet minder, de oorzaak weet ik echt niet.

Daarnaast heb ik nu regelmatig dat er een waasje over m'n oog zit. Alsof de lens een beetje beslagen is. Meestal is dit wel weer weg als ik een keer heb geknippert maar soms moet ik ook meerdere keren knipperen. Wat is dit en gaat dit, naar mate ik meer gewend ben aan m'n lenzen, weg?
Heb ik ook gehad bij goedkope zachte lenzen en mijn harde lenzen, volgens mijn oogarts heeft dat te maken met de hoeveelheid eiwit die je aanmaakt icm de hoeveelheid zuurstof die kan worden doorgelaten door je lenzen. Normaal gesproken hebben mensen dit vaker bij goedkopere zachte lenzen, waarna ze overstappen op harde lenzen maar bij mij werd het daardoor alleen maar erger. Uiteindelijk kon ik zelfs gewoon "draden" uit mijn oog halen, echt heel eng.

Ook heb ik het gevoel dat m'n ogen een heel stuk droger zijn dan met bril. Is dit normaal en kan ik hier iets aan doen (meer knipperen, bijdruppelen met lensvloeistof oid?)
Meer knipperen is een goede oplossing, als je vanaf nu al moet bijdruppelen met lenzenvloeistof dan vind ik dat persoonlijk nogal vreemd en onprettig. Dat zou namelijk inhouden dat je altijd een flesje vloeistof mee moet nemen en daar constant rekening mee moet houden terwijl dat niet nodig hoort te zijn bij lenzen.

Hoe lang duurt het gemiddeld voor je lenzen een beetje comfortabel zitten (als in: dat je ze niet/nauwelijks meer voelt) Ik moet ze vandaag namelijk 12 uur lang inhebben en kan nu al niet wachten tot ik ze uit mag doen. Ik snap best wel dat het even duurt voor je eraan gewend bent, maar ik vind het nu niet leuk. Ik kan ook duidelijk zien dat de adertjes in m'n ogen geirriteerd zijn omdat ze stukken rooier zijn dan normaal. Hoort dit er ook allemaal bij?
Met mijn harde lenzen is dat gevoel nooit over gegaan, ik werd er dan ook helemaal gek van en durfde ze niet eens meer in te doen (omdat ze toch wel meteen pijn gingen doen). Het voelde bij mij net alsof er allemaal zand tussen mijn lenzen en mijn ogen zat, waardoor mijn aders ook helemaal gek werden en ik alleen maar kon tranen en rode ogen had. Maar bij de meeste mensen die ik spreek met harde lenzen gaat dat gevoel na een tijdje wel over, het is natuurlijk ook wel allemaal wennen voor je ogen.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 11:36
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Nu meen in mij te herinneren dat de glazen in mijn bril -10.25 en -10.75 zijn. Is dit wel normaal, dat er een punt verschil tussen je bril en je lenzen zit?
Zie de voorgaande reacties!

Daarnaast kan ik nu in de verte niet scherp zien, alles is een beetje wazig. Borden kan ik meestal pas lezen als ik er een meter of 10 a 15 vanaf ben. Van dichtbij zie ik alles wel meteen scherp (en stukken scherper dan met bril) Trekt dit nog bij, of is dit niet normaal? In het boekje dat ik kreeg stond dat het normaal is als je van dichtbij de eerste dagen niet scherp ziet, maar over veraf staat er niets.
Ik zag wel meteen alles scherp. (Er ging een wereld voor me open ) Ik vind het wel een beetje vreemd, want je hebt juist lenzen om ook veraf goed te kunnen zien, toch? Maar misschien is het wel een kwestie van wennen en even geduld hebben!

Daarnaast heb ik nu regelmatig dat er een waasje over m'n oog zit. Alsof de lens een beetje beslagen is. Meestal is dit wel weer weg als ik een keer heb geknippert maar soms moet ik ook meerdere keren knipperen. Wat is dit en gaat dit, naar mate ik meer gewend ben aan m'n lenzen, weg?
Dit had ik in het begin niet, maar de laatste tijd wel. Wel een beetje vervelend . Ik weet niet precies hoe het komt. Bij mij helpt het wel om ze er even weer uit te doen. Maarja, dat kan je natuurlijk niet constant gaan doen. Ik had zelf het vermoeden, dat het met de ouderdom van m'n lenzen te maken had (ik heb ze al lang), maar nu ik hier de reacties lees denk ik toch dat dat niet het geval is. Maar heb binnenkort weer een controle, dus dan ga ik het in ieder geval even aankaarten.

Ook heb ik het gevoel dat m'n ogen een heel stuk droger zijn dan met bril. Is dit normaal en kan ik hier iets aan doen (meer knipperen, bijdruppelen met lensvloeistof oid?)
Ja, dat is wel normaal. Meer knipperen helpt wel wat. En oogdruppels ook wel, maar daar wil je niet steeds mee bezig zijn waarschijnlijk. Ik heb het ook meer, naarmate ik mijn lenzen langer in heb.

Hoe lang duurt het gemiddeld voor je lenzen een beetje comfortabel zitten (als in: dat je ze niet/nauwelijks meer voelt) Ik moet ze vandaag namelijk 12 uur lang inhebben en kan nu al niet wachten tot ik ze uit mag doen. Ik snap best wel dat het even duurt voor je eraan gewend bent, maar ik vind het nu niet leuk. Ik kan ook duidelijk zien dat de adertjes in m'n ogen geirriteerd zijn omdat ze stukken rooier zijn dan normaal. Hoort dit er ook allemaal bij?
Dat verschilt per persoon. Maar ga het niet forceren. Doe gewoon wat rustiger aan als het niet echt prettig aanvoelt. Wel moet je bedenken dat je er sowieso wel eerst aan moet wennen. Het voelt sowieso waarschijnlijk een beetje raar in het begin.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 15:47
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Je hebt sinds maandag harde lenzen en mag ze vandaag al 12 uur inhouden? Mijn opticien raadde aan om de draagtijd in het begin per dag met 2 uur te verlengen, dus dan zou je ze vandaag 6 uur in mogen doen. Misschien kun je het dus beter wat rustiger opbouwen.
Die omschrijving van de waas die je ziet, herken ik. Ik heb ook aangepaste harde lenzen vanwege de bolling van mijn oog, en daar hoopt zich soms wat eiwit op, waardoor de lens troebel wordt. Meestal gaat dit bij mij met knipperen weg, al moet ik soms mijn lens echt even schoonmaken.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2008, 19:40
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb al 4 jaar harde lenzen geloof ik. Vroeger veel problemen mee gehad, nu vind ik het een uitkomst. Dat wazige heb ik ook heel erg gehad in het begin maar dat gaat vanzelf over. Nu heb ik het alleen nog als ik slaperige ogen heb en dat is vaak 's avonds.
Dat ze je nog voelt kan nog wel even duren, maar dat is eigenlijk zo weg. Even doorzetten en je bent er zo aan gewend. Ik vind mijn harde lenzen ideaal.

Wat trouwens ook helpt is je ogen 's ochtends goed uitspoelen. Daar heb je echt heel de dag plezier van.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 10:01
Verwijderd
Ik heb nu al 7 jaar harde lenzen.

Het is niet zo gek dat je ogen eraan moeten wennen, misschien moet je zo ook niet nu al zo lang inhouden.
Dat je ogen droger zijn is waarschijnlijk het gevoel. Je lens drijft op je oogvocht. Zodra dat wat minder wordt, voel je dus je lens zitten. Je ogen moeten hier ook gewoon aan wennen. Je kan wel af ent oe je lens even eruit halen, wat vocht erin druppelen en hem dan weer indoen.

Qua sterkte zou ik ook even afwachten, tenzij je echt merkt dat het niet goed is. Ik heb namelijk wel eens een lens gehad waar totaal geen sterkte inzat. Dat merk je meteen. Je kan dan wachten tot je een ons weegt, maar je zicht wordt dan echt niet beter.

Geef het nog even de tijd voor je je zorgen gaat maken. En anders kan je altijd bij je opticiën terecht en even laten controleren.

Oja..als je sterkte wat minder wordt en je ogen ook droger, kan het ook zijn dat je ogen iets teveel eiwit aanmaken waardoor je lens sterker vervuild. Dan heb ej een extra schoonmaakmiddeltje nodig. Kooop dit niet zelf bij de drogist maar ga lang je opticiën. Sommihe schoonmaakmiddelen voor harde lenzen die je bij de drogist koop kunnen het type lens wat jij hebt namelijk beschadigen.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wennen aan harde lenzen
Knots
5 19-10-2009 10:40
Lichaam & Gezondheid Harde lenzen.
kriss
11 09-07-2009 18:55
Lichaam & Gezondheid Harde lenzen: Hoe lang inhouden?
Hayden
15 13-03-2005 14:58
Lichaam & Gezondheid Aan de Harde-lenzen-drager.
Dreamerfly
28 17-11-2004 19:27
Lifestyle Harde lenzen probleem
Passenger
18 16-08-2004 14:25
Lichaam & Gezondheid [Lenzen] Harde lenzen "droog"?
Martin
12 11-05-2004 16:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.