Oud 25-01-2012, 00:04
FREAKY_7
FREAKY_7 is offline
Hallo

Ik heb een Havo diploma maar wil eigenlijk graag WO natuurkunde studeren.

Kan dat via een propedeuse en zo ja is er een specifieke HBO die ik dan moet doen?

Wat een probleem is is dat ik N&G heb met scheikunde, NLT, bio en wis A, maar geen
natuurkunde..... ik heb wel NLT

Kan ik dit probleem anders omzeilen met een propedeuse?

Ook hoor ik graag wat ervaringen van mensen die natuurkunde gestudeerd hebben.


dank u
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2012, 11:03
nightrise
nightrise is offline
Voor WO natuurkunde heb je zowel wiskunde B als Natuurkunde nodig.
Ik denk dat het moeilijk word om dit te gaan studeren omdat je 2 essentiële vakken mist.
Met NLT kom je er niet omdat maar weinig scholen dit hebben en het is heel anders dan natuurkunde (eigen ervaring).

Misschien lukt het je om aangenomen te worden bij HBO- technische natuurkunde en vandaar uit na de propedeuse door te stromen naar technische natuurkunde (delft).

Na even zoeken over een prodeuse zie http://www.studeren.uva.nl/natuurkun...A0634EF0E15435 en dan doorstuderen na het HBO.

Ik heb trouwens geen natuurkunde ofzo gestudeerd zit in 5vwo.

Succes
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 11:22
Verwijderd
NLT is niet hetzelfde als natuurkunde, persoonlijk vind ik NLT véél makkelijker dan natuurkunde en krijg je daar weinig tot geen formules. Kan je niet nog kijken of je natuurkunde op de havo kunt doen zodat je nog door kan stromen naar het vwo? Voor WO natuurkunde lijkt het me namelijk wel makkelijker om een vwo diploma te hebben aangezien je dan wiskunde B en natuurkunde goed moet beheersen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:16
Sv3nie
Sv3nie is offline
Je zegt hier dus dat je en havo hebt gedaan en je een WO natuurkunde wilt doen, daarbij zeg je ook nog eens dat je geen wiskunde B en Natuurkunde hebt. Ik begrijp niet hoe je geen natuurkunde in je vakken pakket op de middelbare kiest en vervolgens wel dit vak wilt gaan studeren. Zelf doe ik vwo 6 en heb ik een NT profiel met economie en informatica als extra vaak. Ik zal zeggen dat ik zelf natuurkunde duidelijk het moeilijkste vak vindt, overal sta ik minstens een 6,2 of hoger voor, behalve natuurkunde daar sta ik een 5 voor. Ook heb ik NLT gehad en dit is niet echt vergelijkbaar met natuurkunde. Als ik jouw verhaal zo hoor, klinkt het alsof je extreem veel moeite gaan doen voor iets waarvan ik bang bent dat je het niet zult halen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:28
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik gok erop dat je wiskunde B en natuurkunde op vwo-niveau moet halen náást een propedeuse op hbo-niveau (en dan richting iets technisch). En trouwens, dat hbo-richting-iets-technisch (wat me het handigst lijkt als je daarna natuurkunde wil doen) kan ook nog wel lastig worden als je geen natuurkunde hebt. En geen wiskunde b.

Bovendien raak je dan een jaar kwijt, want je mag vier jaar over je bachelor doen (een bachelor duurt drie jaar en dan +1 extra jaar) voor je met de langstudeerboete te maken krijgt. Als je eerst 'n jaar hbo doet, dan heb je nog maar drie jaar over.

Dus ik zou zeker overwegen om na je havo eerst vwo te doen, met natuurkunde en wiskunde b. Dat is wel moeilijk, want je krijgt dan dus twee nieuwe vakken erbij. Maar ook als je via hbo gaat, moet je die vakken op vwo-niveau halen - en dan kun je één jaar voor je propedeuse uittrekken en één jaar voor die twee vakken, of tegelijkertijd, maar dat lijkt me minder prettig (en indien in één jaar: een heel stuk zwaarder) dan nog twee jaar op de middelbare school blijven 'hangen'.

Op de site van de RUG staat trouwens:

Citaat:
Afgestudeerden van het HTO met de richting technische natuurkunde (fysische techniek) kunnen na een kort schakelprogramma beginnen met de masteropleiding natuurkunde.
(http://www.rug.nl/corporate/onderwij...uurkunde/index)

Er zijn drie instellingen die technische natuurkunde (hbo) aanbieden. Dat zou dus een mooie instroom zijn voor een natuurkundestudie, en even zoeken, hier heb je een zooitje eisen. Zo te zien zou je daar dus toegelaten worden met natuurkunde óf NLT. Dus dat zou dan denk ik de snelste optie zijn als je via hbo in wilt stromen (in ieder geval op de RUG).

En verder: waarom per se universiteit? Kun je niet beter gewoon een hbo-opleiding doen?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 11:01
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij heb je ook op HBO-niveau een studie technische natuurkunde. Het lijkt me dan je dan na een jaar wel over kunt stappen naar een bachelor natuurkunde (of technische natuurkunde) op de universiteit.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 12:54
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Volgens mij heb je ook op HBO-niveau een studie technische natuurkunde. Het lijkt me dan je dan na een jaar wel over kunt stappen naar een bachelor natuurkunde (of technische natuurkunde) op de universiteit.
Dát, was inderdaad wat ik in mijn post zo'n beetje uitgevonden had. Alleen dan veel langer en omslachtiger, natuurlijk.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 15:59
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik heb zelf WO technische natuurkunde gedaan. De beste methode is inderdaad zoals in het topic gesuggereerd wordt om HBO technische natuurkunde te gaan doen en daarna over te stappen op WO. Bedenk wel dat het niveau van HBO technische natuurkunde hoger is dan de meeste WO-studies en je in vergelijking met havo dus behoorlijk wat harder moet werken (zeker aangezien je niet het hoogste havo-profiel hebt).
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 16:57
FREAKY_7
FREAKY_7 is offline
Bedankt voor de reacties. Ik zit er nog veel over na te denken over wat ik het beste kan doen.

Ik zou het trouwens ook nog op prijs stellen als iemand me wat meer informatie kan geven
welke beroepen ik dan zoal kan beoefenen.
Er zijn waarschijnlijk een hoop meer dan ik kan vinden op het internet denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 19:01
Verwijderd
Ik studeer mijn eerste bachelor fysica in belgië, dus het kan wel wat verschillen met natuurkunde in nederland. Eerst en vooral is het echt wel een aanrader vind ik om natuurkunde te studeren qua "interessantheid", en je hebt weinig het gevoel dat je zomaar van buiten moet blokken, je moet wel vooral moeite doen voor het echte begrijpen. Een serieuze voorkennis van wiskunde is wel aan te raden, het belangrijkste is dat je technieken als goniometrische vergelijkingen, limieten, afleiden, integreren en gauss-jordan,... wat in de vingers hebt. Het belangrijkste wordt wel kort herhaalt, maar dan wel heel theoretisch. Verder zou je ook wat ervaring moeten hebben met vraagstukken van wiskunde of fysica op te lossen waar je verder moet kijken dan je neus lang is(dus niet gewoon formule invullen), als je relatief goed scoort op de wiskunde olympiade(in vlaanderen toch, ga ervan uit dat het in nederland ongeveer hetzelfde principe is) is dat ook een goed teken, maar het is geen noodzaak.

Van beroep kan je na je master bij ons leraar worden(gegarandeerd werk), je kan meteen naar de privé gaan of doctoreren en bijna iedereen die wil doctoreren kan ook echt doctoreren. Maar maar een deel van de doctors kan echt blijven werken als onderzoekers aan universiteit ed. In de industrie kan je ook dingen doen als materialen ontwikkelen, ziekenhuisscanners... of je kan ook in de financiële sector gaan werken tussen de wiskundigen of wat programmeerwerk doen of zo, in de meeste gevallen kom je later in een team van mensen met een andere opleiding. Ook angela merkel bijvoorbeeld is natuurkundige van opleiding.Dat is toch wat ik heb begrepen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2012, 10:56
1Kor13
1Kor13 is offline
Hoi, dit is een hele lap tekst. Als je daar geen in zin hebt, scroll dan naar het laatste stukje! Alle advies is welkom!

Ik zou ook graag Natuur- en Sterrenkunde of Natuurkunde willen studeren. Ik heb wel VWO Wiskunde B en Natuurkunde, maar deze vakken heb ik in 1 jaar gehaald nadat ik mijn VWO met C&M heb gehaald. Ik heb me dus minder lang met deze vakken beziggehouden dan iemand die ze gewoon op de middelbare school gevolgd heeft. Ik heb ook geen practica en werkstukken hoeven maken e.d.
Ik heb gehoord dat Natuurkunde een pittige studie is. Hoe weet ik of ik deze studie aan kan? Ik wil namelijk niet weer aan een studie beginnen die ik vervolgens niet kan afmaken.
Hoe kan ik me het beste voorbereiden op de studie?
Ik ben bijvoorbeeld van plan om een boek over Calculus aan te schaffen, of krijg je dat tijdens je opleiding ook?

Eind deze maand heb ik een meeloopdag in Nijmegen. Ik hoop dat ik na die dag wel of niet weet of ik de studie ga doen. Ik heb eerder ook al 2 keer meeloopdagen bij andere universiteiten gedaan, maar toen was ik nog bezig met het behalen van de vakken Natuurkunde en Wiskunde B, en ik twijfelde nog erg of ik het wel moest doen en ook of ik de vakken wel zou halen. De vakken heb ik uiteindelijk gehaald met een 8 voor Natuurkunde en een 6 voor Wiskunde B. Ik vind natuurkunde heel interessant en ik zou daar graag mijn studie van maken, en wiskunde vind ik ook leuk, maar ik ben daar dus minder goed in.
Mijn droom is om ooit bij de NASA te werken of aan een of ander onderzoek deel te nemen m.b.t. de ruimtevaart.

Daarnaast ben ik ook gelovig en ik geloof dat God een plan voor me heeft. Ik weet niet of Natuurkundige worden de plek voor mij is. Ik ben alleen bang dat ik later spijt krijg als ik het nu niet probeer. Ik heb destijds niet voor Natuurkunde gekozen omdat ik dacht dat het te moeilijk zou zijn en dat het in een sfeer was van allemaal nerds waar ik me niet goed mee kon identificeren. Ik ben slim, maar niet zó intelligent. Ik ben ècht geen nerd, ik moet er hard voor werken! Ik ben behoorlijk chaotisch in mijn denken, en ik kan me slecht concentreren.

Naast natuurkunde heb ik nog allerlei andere interesses waaronder mode en make-up. Een kappersopleiding of visagie heb ik ook overwogen, maar dat vind ik eigenlijk veel te oppervlakkig. Ik vind dus echt van alles leuk eigenlijk, dat maakt het ook heel lastig om een keuze te maken. Ik hou er bijvoorbeeld ook van om vreemde talen te leren, gewoon in mijn vrije tijd. (Livemocha.com) Russisch en Arabisch bijvoorbeeld. Niet dat ik er heel ver mee kom, het is gewoon een hobby. Dan vind ik ook biologie erg leuk, maar dat heb ik helaas niet gevolgd op school. (Op de middelbare school vond ik Scheikunde het leukste vak en wilde ik eigenlijk N&G gaan doen, maar dat mocht niet, omdat ik niets uitvoerde, alles maar net haalde met 5,5jes en niet gemotiveerd was.) Mijn eindcijferlijst is ook niet om over naar huis te schrijven.
Maar nadat ik eindelijk van school afging en Natuurkunde en Wiskunde B ging doen, was ik wèl gemotiveerd en ik vond Natuurkunde superleuk. Mijn leraar kon het ook heel goed uitleggen.

Als ik Natuurkunde niet kies, zou ik waarschijnlijk voor Verpleegkunde kiezen. Ik ben een maand geleden gestopt met een inservice opleiding. Ik werd opgeleid tot radiotherapeutisch laborant, waar ik ook twee weken verpleegstage op de oncologieafdeling heb gevolgd. Ik vond deze stage het allerleukst! Ik kreeg echt energie van het werk. Ik dacht er toen meteen aan om misschien na de studie Verpleegkunde te gaan studeren. Ik heb met mijn studie moeten stoppen omdat de omgeving van kankerpatiënten dag in dag uit emotioneel te zwaar voor me is geworden. Ik weet nu dus niet of ik überhaupt Verpleegkunde aan zou kunnen, aangezien je daar ook een grote verantwoordelijkheid draagt waar ik het bij de radiotherapie al moeilijk mee had.

En dan kom ik toch weer terug bij Natuurkunde. Ik droom er nog altijd een beetje van. Maar is dat omdat het zo onbereikbaar voor me is? Ik heb begrepen dat je echt elke dag moet studeren om het tempo bij te kunnen houden en daarnaast ook nog snel alle stof moet kunnen oppikken. Ik vraag me af of ik dat wel in me heb.

Wat ik jammer vond bij mijn opleiding tot radiotherapeutisch laborant, is dat er helemaal niet diep werd ingegaan op de natuurkunde die we kregen. De studie is op HBO-niveau maar geen erkende HBO-opleiding. Ik miste die diepgang wel erg, het was meer van: zo is het, leer het maar uit je hoofd en klaar. Daar kan ik niet zoveel mee. Hierdoor ben ik gaan twijfelen of Natuurkunde op HBO-niveau ook zo oppervlakkig is en dat zou me enorm tegenvallen. Vandaar dat ik me toch weer op WO ben gaan oriënteren, ook al is dit misschien wel moeilijker dan HBO. Maar ik vind zelf, wanneer je ergens dieper op ingaat kun je veel beter begrijpen waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt dan wanneer je zomaar iets moet aannemen omdat je vaak alleen datgene leert wat je nodig hebt. Dat kost misschien meer tijd, maar het is uiteindelijk wel zo makkelijk om het grote geheel te kunnen overzien.

Wanneer ik iets echt graag wil, dan ga ik er helemaal voor, maar het gevaar is dat ik 'te' enthousiast ben en niet goed heb kunnen inschatten wat mijn vermogen is. Ik wil meer dan ik eigenlijk aan kan. Dat is wat ik tot nu bij mezelf gemerkt heb. Ik vind het ook heel frustrerend dat ik niet meer kan. Maar nu ik dit weet, wil ik dus voorkomen dat ik in elkaar stort doordat ik te veel hooi op mijn vork neem. Bestaat er ook een studievorm waarbij je langer over de studie kan doen? Of kan dat niet bij WO of bij Natuurkunde?

Wie heeft er een goed advies voor mij of inzicht in de Natuurkundestudie en wie kan mij duidelijk vertellen wat er nodig is om deze studie vol te houden en ook daadwerkelijk af te maken? Wanneer past Natuurkunde ècht bij je? Hoe slim moet je zijn? Hoeveel ruimte is er om kennis bij te spijkeren tijdens de studie?

Laatst gewijzigd op 12-02-2012 om 11:17.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2012, 19:26
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik had zelf een 6 voor wiskunde en een 7 voor natuurkunde op de middelbare school. Die punten zeggen niet zo veel, mits je op de uni wel werkt natuurlijk. Als je echt hard hebt moeten werken voor die 6 voor wiskunde heb je wel een probleem en is natuurkunde misschien te moeilijk (het is wel één van de zwaarste studies, waarbij je de 40 uur per week zowaar kan halen i.t.t. al die cursussen van 10 uur p/week). Overigens heb ik zelf niet hard gestudeerd of zo, maar ik heb dan ook 7,5 jaar over de studie gedaan.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2012, 22:33
Cas Kramers
Avatar van Cas Kramers
Cas Kramers is offline
1Kor13,

Pfoeh.. een hele lap tekst, je bent er behoorlijk mee bezig en je neemt de moeite om dat hier te delen. Het is natuurlijk een persoonlijk vraagstuk en niemand heeft hier een kant en klaar antwoord maar ik wil je in ieder geval dit meegeven:

> Erachter komen wat je echte passies zijn en wat je overkoepelende doel is, of zoals jij dat zegt het plan wat God met je heeft, is een proces van maanden/jaren en zul je ook tijdens je studie bezig houden. Verwacht dus niet dat je dat precies allemaal al weet en welk beroep daarbij hoort.

> De rode draad in jouw verhaal is diepgang, of het gemis daarvan. Dat zegt mij dat je graag het naadje van de kous wilt weten, nieuwsgierig bent ingesteld en nieuwe informatie niet zomaar aanneemt. Noem het een onderzoekende houding. Willen weten. Dat klinkt als universiteit en de diepgang die ze je daar kunnen bieden.

> Je twijfelt of Natuurkunde niet te pittig is en of je de capaciteiten hebt om de opleiding te kunnen volgen. Toch als je gemotiveerd bent en passie voelt voor het vakgebied dan gaat het leren een stuk eenvoudiger + je hebt nu een beeld van nerds en keihard bikkelen terwijl dat in de praktijk misschien heel erg meevalt.

> Probeer niet alles rationeel af te wegen en na te denken tot je een ons weegt maar ook een beetje op je gevoel af te gaan tijdens die open dagen en meeloopdagen.

Succes!
__________________
"Always remember that the future comes one day at a time"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO > WO [Natuurkunde]
MartijnOmmel
8 03-03-2016 23:40
Studeren Van WO-natuurkunde naar Technische studie
MB1993
6 16-10-2013 20:42
Studeren Opleidingen MBO Natuurkunde
Tommie123
18 13-04-2012 15:12
Algemene schoolzaken Iemand ervaring met een beroepskeuze-onderzoek?
Susanne
29 15-12-2006 19:55
Algemene schoolzaken Interessetest
-(L)-
80 09-01-2005 21:34
Algemene schoolzaken Weet iemand van jullie een goede en duidelijk beroepentest?
Verwijderd
24 25-04-2004 20:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.