Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2002, 20:24
Verwijderd
ik heb effe een vraagie
wat vinden jullie van deze stelling
elke allochtoon in friesland moet niet alleen nederlands maar ook de taal fries leren.............
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2002, 20:33
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Dat lijkt me een beetje te zwaar, als een buitenlander ineens 2 nieuwe, totaal onbekende talen moet gaan aanleren. Het lijkt me nuttiger als ze zich in het Nederlands kunnen redden.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 20:39
qghp
qghp is offline
onzin , ook niet alle nederlanders die in friesland wonen praten fries , en het fries wordt zoiezo niet vaak gebruikt , meestal alleen als mensen onderling met elkaar praten en meestal zijn dit alleen mensen uit buitendorpen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 20:50
Miess
Miess is offline
Onzin!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 18:24
MAGIC-MAN
Avatar van MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Wat een onzin !!!
__________________
Als de wereld een appel is........dan is de school een rotte plek
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:39
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
er zit wat in, ook voor nederlanders, je moet toch iedereen in je eigen land kunnen verstaan.

ik spreek zeven woorden fries:
jiskefet
in een neie dei
wer bisto


ik ben het er ook niet mee eens. hoeveel mensen spreken en schrijven nou fries? 100.000?
als ik in friesland zou gaan wonen zou ik misschien wel leren lezen of spreken maar niet schrijven in ieder geval
__________________
De man die bakt

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 15:51.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:49
Verwijderd
Wat een onzin!
Ik ken genoeg friezen die in friesland zijn geboren maar nederlands zijn opgevoed en geen fries spreken... Tsss, echt bull-shit!!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 17:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
JAAA!!!!!!!

laten we gelijk ook alle allochtonen een gronings, twents, limburgs, amsterdams, rotterdams, utrechts en zeeuws accent aanmeten!!
Dan kunnen ze met nóg meer mensen communiceren!!!







__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 18:04
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Beetje gekke stelling...

Nee dus, alleen Standaard Nederlands (zo heet dat toch nu, geen ABN meer ofzo, nou ja zal wel. )
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 11:58
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
ik hoef het toch ook niet te leren? Waarom zij wel?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 22:08
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Citaat:
linda85 schreef:
JAAA!!!!!!!

laten we gelijk ook alle allochtonen een gronings, twents, limburgs, amsterdams, rotterdams, utrechts en zeeuws accent aanmeten!!
Dan kunnen ze met nóg meer mensen communiceren!!!







zijn dat talen?? nee... fries wel..

en Matthijs, echt niet alleen mensen uit buitendorpen spreken fries hoor, ken genoeg mensen van mijn school die in mijn stad wonen en ook fries spreken (ik versta alles )
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 07:02
Verwijderd
Citaat:
Wendy Lynn schreef:
zijn dat talen?? nee... fries wel..
Als ze vlak bij de Duitse grens wonen, zullen we ze dan ook Duits laten leren?

Ik vind het onzin, en wat al gezegd is, ook niet alle Friesen (of is het Friezen?) spreken Fries. Tis btw ook veel te zwaar twee talen tegelijkertijd leren.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 08:06
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Kunnen alle inwoners van Friesland Fries praten? Nee? Dan hoeven allochtonen dat ook niet te doen.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 13:49
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Als ze vlak bij de Duitse grens wonen, zullen we ze dan ook Duits laten leren?

Ik vind het onzin, en wat al gezegd is, ook niet alle Friesen (of is het Friezen?) spreken Fries. Tis btw ook veel te zwaar twee talen tegelijkertijd leren.
Als ze vlak bij de Duitse grens wonen, wonen ze nog in Nederland en niet in Duitsland dus zie ik ook niet in waarom ze dan Duits zouden moeten leren....
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Wendy Lynn schreef:
Als ze vlak bij de Duitse grens wonen, wonen ze nog in Nederland en niet in Duitsland dus zie ik ook niet in waarom ze dan Duits zouden moeten leren....
Daar ging het niet om.

Leer eerst alle in Friesland geboren inwoners van Friesland Fries, daarna mogen de allochtonen aan de beurt komen. 'k vind het nog steeds onzin, maar goed.

Misschien ook een idee om alle Friesen eerst goed Nederlands te leren? Ze wonen tenslotte in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 20:08
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Daar ging het niet om.

Leer eerst alle in Friesland geboren inwoners van Friesland Fries, daarna mogen de allochtonen aan de beurt komen. 'k vind het nog steeds onzin, maar goed.

Misschien ook een idee om alle Friesen eerst goed Nederlands te leren? Ze wonen tenslotte in Nederland.
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het ook onzin vind dat allochtonen Fries moeten leren hoor, voordat daar misverstanden over ontstaan. Maar ik had gewoon zin om erop in te gaan.

Verder kunnen Friese mensen prima Nederlands spreken. Ik denk dat ik beter ABN spreek dan de meeste mensen op scholieren.com als ik hier zo rondkijk.....
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 13:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Wendy Lynn schreef:
zijn dat talen?? nee... fries wel..

en Matthijs, echt niet alleen mensen uit buitendorpen spreken fries hoor, ken genoeg mensen van mijn school die in mijn stad wonen en ook fries spreken (ik versta alles )
Citaat:
Naast het Nederlands zijn er in Nederland namelijk nog drie talen die worden erkend. De drie talen zijn erkend onder het Europees Handvest van Streek- en Minderheidstalen. De Raad van Europa is tot dit initiatief gekomen om de kleinere talen binnen de Europese Gemeenschap te beschermen. Deze kleinere talen maken namelijk deel uit van het culturele erfgoed en daarmee van de culturele identiteit.
In Nederland zijn de erkende streektalen: Fries, Limburgs en Nedersaksisch.
Misschien niet allemaal dus, maar d'r zijn dan nog zeker 2 andere streektalen die ze ook zouden moeten leren.
Verder zeg je wel dat alle friese mensen prima nederlands kunnen spreken, maar daar gaat het niet om. Het gaat er juist om dat ze ook allemaal Fries zouden moeten spreken, voordat je het iemand uit een ander land verplicht gaat stellen.
Voorlopig is dat nog niet geval (ondanks dat ze ook buiten jouw dorp Fries spreken) en dus vind ik het echt onzin dat mensen verplicht Fries zouden moeten kennen.

Kzie overigens het voordeel ook niet: als iedereen in Friesland toch Nederlands spreekt, dan hoeft een allochtoon toch dat Fries niet meer te leren?

Sorry, maar kheb nou eenmaal een pokke-hekel aan 't fries
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 14:42
Verwijderd
[QUOTE]linda85 schreef:


Kzie overigens het voordeel ook niet: als iedereen in Friesland toch Nederlands spreekt, dan hoeft een allochtoon toch dat Fries niet meer te leren?

[QUOTE]

Nou.. als je op straat loopt en iemand vraagt je wat, dan gebeurd het meestal wel in het Fries en ook in de winkel word je gewoon met Fries aangesproken duzzz
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-11-2002, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Wendy Lynn schreef:
Verder kunnen Friese mensen prima Nederlands spreken. Ik denk dat ik beter ABN spreek dan de meeste mensen op scholieren.com als ik hier zo rondkijk.....
Ze kunnen het misschien wel, maar of ze het ook doen? En ik ken een flink aantal Friese mensen die alles behalve goed Nederlands spreken, je kunt ze amper verstaan. En dat zijn geen laag opgeleide mensen, nee, dat zijn pabo studenten die straks op de basisschool in het Nederlands les moeten gaan staan geven (lekker vooruitzicht voor de komende 'Friese generatie' ). Je kunt dus niet zeggen 'Friese mensen kunnen prima Nederlands spreken', want een gedeelte zal dit wel kunnen, maar een ander gedeelte niet. Dat jij goed Nederlands spreekt betekend niet automatisch dat heel Friesland dat doet, lmd.

P.S. Het begrip ABN bestaat al een tijdje niet meer.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 13:13
liepy
liepy is offline
Pure onzin.. ik ben in friesland geboren en *tot nu toe* getogen.. en praat vooral leeuwarders (fries en nld's door elkaar) Maar laat die buitenlanders eerst maar es goed NLD's leren!!!!!!!!
__________________
Doe zo weinig mogelijk maar wel regelmatig.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 12:26
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
K woon ook in Friesland, en hier heb je de taal eigenlijk helemaal niet nodig . (Er wonen genoeg mensen die er niets van snappen).

Gelukkig hoeft het niet voor die mensen.
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 22:57
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
carien schreef:
ik heb effe een vraagie
wat vinden jullie van deze stelling
elke allochtoon in friesland moet niet alleen nederlands maar ook de taal fries leren.............
ik heb 16 jaar in friesland gewoond, maar veel fries komt er bij mij niet uit. het lijkt me een beetje idioot dit van allochtonen te eisen, terwijl veel mensen die in friesland wonen zelf geen fries spreken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 20:30
kirsten
kirsten is offline
Misshien zou dat nog niet zo'n slecht idee zijn... Kwestie van een taal zeker te bewaren die al bijna uitgestorven is. Ik bedoel, zoals in belgie: het is niet genoeg dat je als allochtoon in Antwerpen Frans kent... Dan vind je geen werk dus je moet ook Nederlands leren, je administratie is ook in het Nederlands en dat zou in Friesland ook zo moeten zijn. Het is een van de officiele talen van Nederland, dus dan moeten de mensen die daar wonen het ook leren. Het is dus geen dialect. En het zou inderdaad niet slecht zijn, mensen die daar gaan wonen, Fries te leren en ze ondertussen hun administratieve papieren in het Nederlands te sturen. Ik ben voor het Fries leren, anders zal de taal binnen en 200 jaar niet meer bestaan door de luiheid van de mensen.
__________________
Ge moet lachen voor ge gelukkig zijt, anders loopt ge het gevaar dat ge sterft voordat ge gelachen hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 22:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
kirsten schreef:
Verhaal
Dus wat je zegt is 'omdat de friezen in Nederland zelf te lui zijn om allemaal het Fries te leren en het zo in stand te houden, moeten de allochtonen die er gaan wonen het maar voor ze doen.'?

Citaat:
16NiceBoy schreef:
Nou.. als je op straat loopt en iemand vraagt je wat, dan gebeurd het meestal wel in het Fries en ook in de winkel word je gewoon met Fries aangesproken duzzz

Dan zeg je: 'Sorry, ik spreek geen Fries, zou u het in het Nederlands kunnen vragen?'
En wil je zelf wat vragen dan begin je het gesprek in het Nederlands, krijg je wel een Nederlands antwoord terug. (zo niet, zie de zonet genoemde zin)

Zo moeilijk is het allemaal toch niet?
(ja, een taal leren wel ja!)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 15:39
Mariebel
Mariebel is offline
Het lijkt me wel handig als ze het kunnen verstaan, als je in friesland bent wordt je vaak genoeg in het fries aangesproken. Veel oude mensen kunnen geeneens abn. Maar om het ze nou zelf te laten spreken en schrijven, vind ik weer onzin. Want iedereen in friesland verstaal wel abn (ze verstaan mij ook )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2002, 21:56
Wolf Hood
Avatar van Wolf Hood
Wolf Hood is offline
LOL het slaat egt nergens op, moeten nederlanders nu ook arabisch gaan leren praten of turks .
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:57
groningse haide
Avatar van groningse haide
groningse haide is offline
das chill
maar schiet tog niet egt op!!!!!!!!!!!!
kheb bij friessprekende neger gewerkt MOI
__________________
hiopopopo, T Fly is homo en tevens internationalist :P
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 18:44
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
hehe, beetje idioot
__________________
jdfjdxjkdsk
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 09:48
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Ik vind dat fries wel een verplichte vak moet worden op de basisschool. En mensen die in friesland wonen maar geen fries kunnen praten zijn geen friezen maar hollanders.



ik spreek zeven woorden fries:
jiskefet
in een neie dei
wer bisto

>ja en wat betekent deze worden dan?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 16:21
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
kees17 schreef:
Ik vind dat fries wel een verplichte vak moet worden op de basisschool. En mensen die in friesland wonen maar geen fries kunnen praten zijn geen friezen maar hollanders.



ik spreek zeven woorden fries:
jiskefet
in een neie dei
wer bisto

>ja en wat betekent deze worden dan?
asbak of prullebak, een nieuwe dag en waar ben je
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 17:43
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Slaat nergens op!!!!!!!!!


Dan moetjuh in mijn buurt ook mijn taaltjuh spreken

nie echt ideaal, toch?

__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 18:49
Verwijderd
Nee, als ik in Friesland ga wonen hoef ik toch ook geen Fries te leren. Vind wel dat je gelijk moet handelen, net zoals een allochtoon moet het Wilhelmus kennen, terwijl die gast het zelf geen eens wist
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 18:43
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
ikheetfroukje schreef:
asbak of prullebak, een nieuwe dag en waar ben je
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 21:35
Luego
Luego is offline
wat is dan precies een allochtoon?
je zou ook kunnen zeggen dat een hollander die er gaat wonen ook een allochtoon is.

verder denk en vind ik dat friesland een uniek karakter heeft dat nooit verloren mag gaan (lekker chauvinistisch).
helaas zijn veel mensen die er gaan wonen rijke rustzoekers ipv friese remigranten zoals ik later.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 18:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Mariebel schreef:
Het lijkt me wel handig als ze het kunnen verstaan, als je in friesland bent wordt je vaak genoeg in het fries aangesproken. Veel oude mensen kunnen geeneens abn. Maar om het ze nou zelf te laten spreken en schrijven, vind ik weer onzin. Want iedereen in friesland verstaal wel abn (ze verstaan mij ook )

Misschien ligt dáár nou juist de fout.
Ipv de mensen in Friesland Nederlands (abn bestaat niet meer) te leren, wil men allochtonen Nederlands én Fries leren.

Als iedereen in Nederland (en daar hoort Friesland nog steeds bij) nou gewoon Nederlands spreekt is er niks aan de hand.
En Fries (of andere strekktalen/dialecten) spreken is niet erg, maar doe dat lekker met iemand die daar ook zin in heeft. Ga het niet iemand verplichten!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 12:17
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
er zit wat in, ook voor nederlanders, je moet toch iedereen in je eigen land kunnen verstaan.

ik spreek zeven woorden fries:
jiskefet
in een neie dei
wer bisto


ik ben het er ook niet mee eens. hoeveel mensen spreken en schrijven nou fries? 100.000?
als ik in friesland zou gaan wonen zou ik misschien wel leren lezen of spreken maar niet schrijven in ieder geval
Dan zal ik je een paar extra woorden leren:
donderdeldoekje (spelling weet ik niet precies, dus schrijf ik 't maar fonetisch) = parachute
stokslobberlje = tjah....
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-12-2002, 20:16
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Misschien ligt dáár nou juist de fout.
Ipv de mensen in Friesland Nederlands (abn bestaat niet meer) te leren, wil men allochtonen Nederlands én Fries leren.

Als iedereen in Nederland (en daar hoort Friesland nog steeds bij) nou gewoon Nederlands spreekt is er niks aan de hand.
En Fries (of andere strekktalen/dialecten) spreken is niet erg, maar doe dat lekker met iemand die daar ook zin in heeft. Ga het niet iemand verplichten!
Veel oude mensen die zijn opgegroeid in Friesland hebben hun hele leven niets anders gehoord dan fries, die zullen nooit meer een andere taal kunnen leren ivm leeftijd.

Daarbij komt nog dat fries een taal is en ik vind dat je die taal in stand moet houden. Ik ben er ook voorstander van dat ze fries op scholen geven. Als dat niet gebeurt, zal de friese taal verdwijnen
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:24
kirsten
kirsten is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Misschien ligt dáár nou juist de fout.
Ipv de mensen in Friesland Nederlands (abn bestaat niet meer) te leren, wil men allochtonen Nederlands én Fries leren.

Als iedereen in Nederland (en daar hoort Friesland nog steeds bij) nou gewoon Nederlands spreekt is er niks aan de hand.
En Fries (of andere strekktalen/dialecten) spreken is niet erg, maar doe dat lekker met iemand die daar ook zin in heeft. Ga het niet iemand verplichten!
Ja, indernaad als iedereen in Nederland Nederlands zou praten dan zou er dus inderdaad geen probleem zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo. En Fries zou gepromoot moeten worden. Maak er inderdaad een schoolvak van ofzo. Ik bedoel niet dat je een Turk, Afgaan of een andere mens moet overvallen en hem opeens twee talen tegelijkertijd moet leren, maar na 20 jaar zou die persoon, of die nu van Turkse afkomst is of van ergens anders, er toch in geslaagd moeten zijn van de twee officiele talen te spreken die in dat gebied gangbaar zijn. Als die persoon dat niet doet dan moet die maar in Utrecht gaan wonen of ergens anders waar er geen andere taal dan Nederlands wordt gesproken.

En hoe kan je nou Fries praten met iemand die dat leuk vindt als er geen les meer in gegeven wordt??? Binnen 50 jaar spreekt er niemand meer Fries, behalve dan enkele eenzaten die er toch nog het belang van inzgen. Fries is geen streektaal of dialect, het is een andere taal die ook officieel is in Nederland en die dus ook moet geleerd worden aan de kinderen.
__________________
Ge moet lachen voor ge gelukkig zijt, anders loopt ge het gevaar dat ge sterft voordat ge gelachen hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:58
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Tuurlijk niet. Wat dacht je, Nederlands leren ze nooit, dan maar Fries dat nóg moeilijker is? En wat zouden ze er aan hebben? Wat zouden wíj er aan hebben? Het slaat echt nergens op.
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:01
ThE MaSTeR 2oo3
ThE MaSTeR 2oo3 is offline
ONZIN
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 21:36
Ill shit silly
Ill shit silly is offline
no way! weet je hoe lastig dat is?! dan zouden diegene die in limburg wonen limburgs moeten leren! i don't agree with this thing...

sil
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 14:49
kirsten
kirsten is offline
Citaat:
Ill shit silly schreef:
no way! weet je hoe lastig dat is?! dan zouden diegene die in limburg wonen limburgs moeten leren! i don't agree with this thing...

sil
Wanneer gaan mensen nou eindelijk eens begrijpen dat Limburgs totaal iets anders is dan Fries. Fries is geen dialect, maar een andere taal. Limburgs daarentegen is een dialect. Dat laatste zou men ook moeten promoten, maar het is geen apparte taal.
Het probleem hier is dat de riezen niets hebben van noemenswaardige literatuur om op terug te vallen en dus wordt hun taal niet gerespecteerd, zelfs niet door taaldeskundigen die het nog altijd niet eens zijn over het feit of het nu een apparte taal is of gewoon een ver geevolueerd dialect.
Het is dus tijd dat iemand eens met zijn vuist op tafel klopt en iets eraan doet anders is er geen enkele persoon meer over die Fries kent binnen 50 of 100 jaar.
En er is helemaal niets lastigs aan. Het zal al even lastig zijn voor een allochtoon Nederlands te leren - zonder serieuze grammatica, want die is er niet in het Nederlands, zoals die er is in het Duits - als Fries, dus ik zie het probleem niet. Als die persoon geen Fries wil leren dan moet hij niet in Friesland gaan wonen. Als ik geen Frans wil leren dan ga ik niet in Wallonie wonen, simpel.
__________________
Ge moet lachen voor ge gelukkig zijt, anders loopt ge het gevaar dat ge sterft voordat ge gelachen hebt.

Laatst gewijzigd op 19-01-2003 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 11:10
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Naast het Nederlands zijn er in Nederland namelijk nog drie talen die worden erkend. De drie talen zijn erkend onder het Europees Handvest van Streek- en Minderheidstalen. De Raad van Europa is tot dit initiatief gekomen om de kleinere talen binnen de Europese Gemeenschap te beschermen. Deze kleinere talen maken namelijk deel uit van het culturele erfgoed en daarmee van de culturele identiteit.
In Nederland zijn de erkende streektalen: Fries, Limburgs en Nedersaksisch.
Het zal ongetwijfeld een ongelofelijk domme vraag zijn, maar toch: wat is het Nedersaksisch?

Nog een vraag: strekt het gebied waar men Fries praat zich niet helemaal uit tot het noordwesten van Duitsland? Iemand probeerde me dat wijs te maken... Zou dat dan niet betekenen dat er aanzienlijk meer mensen zijn die Fries spreken? Kan iemand met wat nummertjes komen?

Nóg een vraag: moet ik nou in plaats van ABN Nederlands zeggen? Wanneer is dit afgeschaft, en waarom?

Ik denk dat het leren van het Fries ongelofelijk zou helpen in hun integratie, maar ik denk niet dat we het van ze kunnen vragen. Ik woon in Limburg (ja, Limburg is totaal wat anders, maar anders kan ik niet meepraten ) en ik weet natuurlijk niet hoe het in Friesland gebeurt, maar als ik hier een winkel binnenstap word ik altijd in het Limburgs aangesproken. Als ik vervolgens antwoord geef in het Nederlands, blijven ze stug Limburgs praten (ik spreek overigens een beetje Limburgs (Venlo), maar ik vind het zo'n lomp dialect dat ik het nooit serieus zou gaan spreken).
Allochtonen die hier komen, kunnen vaak niet eens lezen of schrijven. We vragen hier van ze dat ze Nederlands leren, terwijl ze nog geen alfabet op kunnen noemen. Als ze wel kunnen lezen en schrijven, kunnen ze dat vaak alleen in een taal met een ander alfabet, waardoor ze toch net zoveel moeite moeten doen als allochtonen die niet kunnen lezen of schrijven. En wij vinden het zo vreemd dat de integratie niet goed verloopt.

Vind ik dan.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 13:49
Verwijderd
NEE. Iedereen moet gewoon genoeg kennis hebben van de Nederlanse taal. Dus een allochtoon die dat niet wil leren is net zo fout als een Fries die alleen Fries wil lullen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 13:52
Verwijderd
Citaat:
kirsten schreef:
Wanneer gaan mensen nou eindelijk eens begrijpen dat Limburgs totaal iets anders is dan Fries. Fries is geen dialect, maar een andere taal. Limburgs daarentegen is een dialect.
Dat begrijp ik. Maar begrijp dan ook dat DAT Fries niet verplicht maakt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:29
dinkie
Avatar van dinkie
dinkie is offline
beetje heel erg onzin. Fries is leuk, maar je kunt het maar zo beperkt spreken, het nut is eigenlijk nul komma nul
__________________
Vakantiepret: in het vliegtuig hardop uit de koran voor gaan lezen en dan vragen of je in de cockpit mag kijken (Loesje)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 20:02
Bezoeker2
Citaat:
a new nose schreef:
NEE. Iedereen moet gewoon genoeg kennis hebben van de Nederlanse taal. Dus een allochtoon die dat niet wil leren is net zo fout als een Fries die alleen Fries wil lullen.
Hier ben ik het dus absoluut mee eens.
(en is er nu iemand die kan vertellen wat Nedersaksisch is?)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 16:51
SuShiDeBBy
SuShiDeBBy is offline
We spreken zelf toch ook niet allemaal fries.
Neem Dewi van Idols!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat is jouw mening ivm allochtonen
1scarface1
142 28-11-2004 14:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wilders wil immigratiestop
Plusmarktboy
271 14-10-2004 12:56
De Kantine Delen Nederland afsteken?
Mu
213 09-10-2004 17:46
Verhalen & Gedichten Het geheime leven van meneer JP (van vorig jaar)
Fgank
1 06-12-2003 23:56
De Kantine allochtonen-Fries?
aslankiz87
10 06-02-2003 13:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.