Oud 02-01-2007, 00:51
Leeuwtje
Avatar van Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Hallo,

Ik zit al een tijdje te orienteren voor wat ik over een half jaar wil studeren als ik terug kom in Nederland (ben nu een schooljaar in USA, Virginia als uitwisselingsstudente). Ik ben me nu inmiddels steeds meer aan het richten op Psychologie, maar dan aan de universiteit. Om daar te komen moet ik dus eerst een jaar HBO Psychologie volgen (omdat ik een HAVO-diploma heb).. maar ik kan nergens echt een website vinden waar alle mogelijkheden staan voor HBO-studies Psychologie..

Weet iemand een overzicht van steden en/of wat het beste aan te raden is voor mijn plannen? Ik wil het het liefst tussen Arnhem-Roermond zitten, maargoed, dat is niet iets wat per se moet - daarna kan ik altijd nog een UNI vinden in de buurt (Nijmegen?).

Nougoed, ik hoop dat iemand hier me kan helpen!

Groetjes,

Kim.
__________________
Nothing beats a Leeuwtje. <3 Obi Wan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2007, 07:56
Verwijderd
Even snel want ik moet eigenlijk opschieten;

maar kan je op www.schoolweb.nl niet op HBO-psychologie zoeken en dan bij aanbieders kijken?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 11:01
Morri
Morri is offline
Volgens schoolweb kan HBO Psychologie in Deventer, toegepaste psychologie in Leiden, Eindhoven en Groningen.

Dit komt uit het 'deel je ervaringen met andere forummers'-topic:
- Propedeuse Toegepaste Psychologie, Saxion Deventer: Chloe Siere, Yerli
- Propedeuse Toegepaste Psychologie, Saxion Enschede: Fib, Yerli
- Propedeuse Toegepaste Psychologie, Fontys Eindhoven: butterflyonfire

Laatst gewijzigd op 02-01-2007 om 11:04.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 12:11
Poesket
Poesket is offline
wat is het verschil tussen HBO psychologie en HBO toegepaste psychologie?
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 12:36
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
Eerised schreef op 02-01-2007 @ 12:11 :
wat is het verschil tussen HBO psychologie en HBO toegepaste psychologie?
Het 2e is alleen een Propedeuse Toegepaste Psychologie en duurt dan ook maar 1 jaar. Je kunt daarmee vervolgens naar de uni of instromen in het 2e jaar van SPH, MWD, CMV en P&A (en misschien nog een enkele andere opleiding).
HBO Psychologie is wel een complete opleiding.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 13:02
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Mori schreef op 02-01-2007 @ 12:36 :
Het 2e is alleen een Propedeuse Toegepaste Psychologie en duurt dan ook maar 1 jaar. Je kunt daarmee vervolgens naar de uni of instromen in het 2e jaar van SPH, MWD, CMV en P&A (en misschien nog een enkele andere opleiding).
HBO Psychologie is wel een complete opleiding.
als je op www.hsleiden.nl/toegepastepsychologie of www.schoolweb.nl kijkt zie je dat deze opleiding ook 4 jaar duurt. Toch of zie ik het nu zo verkeerd. Op de site van hs leiden laten ze naar mijn mening zien dat dit ook een complete opleiding is er er staat niets over alleen de propedeuse
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 13:41
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
Eerised schreef op 02-01-2007 @ 13:02 :
als je op www.hsleiden.nl/toegepastepsychologie of www.schoolweb.nl kijkt zie je dat deze opleiding ook 4 jaar duurt. Toch of zie ik het nu zo verkeerd. Op de site van hs leiden laten ze naar mijn mening zien dat dit ook een complete opleiding is er er staat niets over alleen de propedeuse
Ik zie nu idd ook dat het vanaf februari 2007 in Leiden en Groningen wordt gestart. Weer wat nieuws dus
Maar als het nieuwe opleidingen zijn zal niemand dus nog iets weten (en uit ervaring, als je het aan de school zelf vraagt krijg je een mooi praatje, maar daar blijkt het meerendeel niet van te kloppen tegen de tijd dat je begint, want "de opleiding is nog in ontwikkeling").
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 14:08
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Mori schreef op 02-01-2007 @ 13:41 :
Ik zie nu idd ook dat het vanaf februari 2007 in Leiden en Groningen wordt gestart. Weer wat nieuws dus
Maar als het nieuwe opleidingen zijn zal niemand dus nog iets weten (en uit ervaring, als je het aan de school zelf vraagt krijg je een mooi praatje, maar daar blijkt het meerendeel niet van te kloppen tegen de tijd dat je begint, want "de opleiding is nog in ontwikkeling").
wat is dan het verschil tussen toegepastepsychologie en gewoon psychologie?
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 17:57
Leeuwtje
Avatar van Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Citaat:
Morri schreef op 02-01-2007 @ 11:01 :
Volgens schoolweb kan HBO Psychologie in Deventer, toegepaste psychologie in Leiden, Eindhoven en Groningen.

Dit komt uit het 'deel je ervaringen met andere forummers'-topic:
- Propedeuse Toegepaste Psychologie, Saxion Deventer: Chloe Siere, Yerli
- Propedeuse Toegepaste Psychologie, Saxion Enschede: Fib, Yerli
- Propedeuse Toegepaste Psychologie, Fontys Eindhoven: butterflyonfire
Hmm, Einhoven zou wel helemaal geweldig zijn. En ja, toegepaste psychologie zou natuurlijk perfect passen als ik daarna door naar de uni wil.
__________________
Nothing beats a Leeuwtje. <3 Obi Wan
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 21:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb dus PTP gedaan en studeer nu psychologie. De overstap gaat heel soepel; in het begin krijg je bijna alleen maar herhaling dus je kunt rustig beginnen. Een vriendin van mij heeft dezelfde overstap gemaakt en wij scoren voor zaken die we niet op het HBO hadden (zoals het schrijven van een paper) zelfs bovengemiddeld. Het gaat dus goed
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 21:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Overigens kun je in ieder geval in Deventer en Enschede een pluspakket volgen waarbij je drie vakken van de radboud universiteit krijgt en waarvoor je vrijstelling kunt aanvragen als je psychologie gaat studeren (alleen in Nijmegen). Ook wel handig om te weten misschien aangezien je Nijmegen als optie noemt.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 23:21
Leeuwtje
Avatar van Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-01-2007 @ 21:39 :
Ik heb dus PTP gedaan en studeer nu psychologie. De overstap gaat heel soepel; in het begin krijg je bijna alleen maar herhaling dus je kunt rustig beginnen. Een vriendin van mij heeft dezelfde overstap gemaakt en wij scoren voor zaken die we niet op het HBO hadden (zoals het schrijven van een paper) zelfs bovengemiddeld. Het gaat dus goed
Oke.. dat is wel heel gaaf dus

Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-01-2007 @ 21:40 :
Overigens kun je in ieder geval in Deventer en Enschede een pluspakket volgen waarbij je drie vakken van de radboud universiteit krijgt en waarvoor je vrijstelling kunt aanvragen als je psychologie gaat studeren (alleen in Nijmegen). Ook wel handig om te weten misschien aangezien je Nijmegen als optie noemt.
Hmm.. Eindhoven zou voor mij wel veel voordeliger liggen dan Deventer of Enschede.. Maar wat je daar zegt is wel heel erg goed natuurlijk.. En je weet niet of dat ook in Eindhoven is dus? Ik zal binnenkort eens een mailtje sturen naar die school in E'hoven dan.
__________________
Nothing beats a Leeuwtje. <3 Obi Wan
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 16:36
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Eerised schreef op 02-01-2007 @ 14:08 :
wat is dan het verschil tussen toegepastepsychologie en gewoon psychologie?
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 19:59
fib
Avatar van fib
fib is offline
Hallo
Ik heb een klein beetje ervaring met PTP (propedeuse toegepaste psychologie) Ik volgde de opleiding in Enschede.

Let op, de naam van de opleiding is best wel misleidend.
je denkt: propedeuse toegepaste psychologie
propedeuse--> het is eenjarig
toegepast --> practisch , het is tenslotte hbo en geen uni
psychologie --> spreekt voor zich

Maar het is slechts een orientatie jaar. Tijdens de opleiding zit je soms wel in 4 a 5 projectgroepjes. Je hebt dan ook veel projecten. Niet zoveel tentamens. Je krijgt geen cijfers. GEwoon voldoende of onvoldoende. Dit heeft voordelen en ook nadelen. Als je solliciteerd kun je geen cijferlijst met mooie 7ens en 8en laten zien.

Ik ben destijds gestopt omdat ik dacht dat het gewoon psychologie was maar dan op hbo niveau. Dit was niet zo. JE zou de opleiding kunnen vergelijken met social studies in bijv. Den Bosch.

PTP is een orientatiejaar je orienteerd je op SPH, Maatsch werk, P&A, beetje Pabo, beetje Universiteit. Maar het aantal meisjes (soms jongens)die na het jaar de universiteit doorstroomt is klein!
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)

Laatst gewijzigd op 03-01-2007 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 18:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
@ fib: ok, mijn vorige bericht was onaardiger, maar die heb ik maar even verwijderd. Ik wil wel nog even zeggen dat ik het niet bijster intelligent vind dat je je zo vergist hebt in je studie aangezien je je dan gewoon niet goed genoeg hebt verdiept. Overal is de informatie te vinden dat PTP alleen een propedeuse is, ter voorbereiding op 5 richtingen.

Laatst gewijzigd op 04-01-2007 om 21:09.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:50
Poesket
Poesket is offline
Vanaf februari begint dus de opleiding HBO toegapaste psychologie aan de HS Leiden.

www.hsleiden.nl/toegepastepsychologie
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 20:56
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
PTP is niet bepaald te vergelijken met Sociale Studies/Social work
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 09:06
Puud
Puud is offline
Hee,

Ik wil ook hbo psychologie gaan doen, waarschijnlijk in Deventer, maar mn vraag is of ik daarna ook gewoon uni kan gaan doen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2007, 10:50
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
De HAN (Arnhem/Nijmegen) is momenteel bezig met een creeren van een HBO psychologie opleiding, een 4 jarige studie dus. Ik geloof dat deze 2007/2008 van start gaat, maar dat weet ik niet zeker. Overigens is het volgens mij niet echt geweldig om proefkonijn te zijn.

Als je naar een universiteit wilt, dan moet je voldoen aan bepaalde eisen zoals wiskunde op vwo niveau enz. (ze staan op de site van de universiteit).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Psychologie: Waar en welke opleiding?
Nonexistinghero
4 17-02-2009 11:41
Studeren rechten,criminologie en psychologie
mody
1 15-12-2008 14:58
Studeren hbo psychologie
Sparkles
21 22-06-2007 19:12
Studeren psychologie, sociale wetenschappen, sociologie, theologie, humanistiek, enz?
merrie_k
8 19-03-2007 13:18
Studeren hbo psychologie
Sparkles
30 21-12-2004 20:38
Algemene schoolzaken thuis-studie HBO ??
i'mstronger
4 28-09-2003 21:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.