Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2008, 20:02
mrme
mrme is offline
Ik zit een beetje met een probleem qua studiekeuze. Ik heb net m'n VWO-diploma gehaald, NT-profiel met Bio1,2. Even genoten van de vakantie en nu moet uiterlijk vrijdag m'n studiekeuze maken, i.v.m. het feit dat ik de hele juli-maand weg ben. Ik heb besloten om gewoon meteen te gaan studeren en niet te gaan werken of een jaar er tussen uit.

Nou heb ik het idee dat ik vrij technisch ben en ik ben nu een paar keer naar de TU Delft geweest. Zoals die technische studie werden gepresenteerd beviel me wel. Biologie is niet echt mijn ding, vooral de practica niet, doe mij maar iets exacts. Scheikunde is ook niet echt het ding voor mij, de practica waren wel leuk op school, maar dat is niet iets wat ik later elke dag wil gaan doen. Ik vind ook van die programma's op Discovery enzo wel interessant, dus ik kwam ongeveer op een technische studie uit in Delft.

Nou spraken mij daar Lucht- en ruimtevaart en Werktuigbouwkunde wel aan. Ik heb ook de hele tijd in mijn hoofd gedacht dat ik alleen nog maar tussen die twee ging kiezen. Het zijn zware studies, maar dat vind ik niet zo erg denk ik. Alleen heb ik afgelopen week eens opgezocht wat voor baan je hiermee kunt krijgen en dat sprak mij totaal niet aan:
http://studiekeuze.schoolweb.nl/Stud...&studyid=20777
http://studiekeuze.schoolweb.nl/Stud...&studyid=20394
Nou kan ik niet uit ervaring spreken, maar ik krijg de indruk dat je hier vooral achter de computer in een kantoor zit en mij lijkt juist reizen, mensen ontmoeten en in de open lucht werken leuk(wie niet...).

Maar nu zit ik dus met het probleem dat ik binnen een week de knoop moet doorhakken en ik weet het nu echt even niet meer, ik twijfel nog steeds tussen die twee studies en ik denk dat ik toch wel voor Delft ga, maar dat staat niet vast en ik heb nog niet echt een studie gezien waarvan ik echt uit m'n bol ga, maar dat zal ook mede komen door het feit dat ik nog niet weet wat ik wil worden en dat ik ook niet zo veel hou van verandering(ik had het best wel naar m'n zin op de middelbare school en nu is het ineens over en uit huis wonen etc...).

Nou vroeg ik me dus af of iemand hier zich kan vinden in mijn situatie, dit gevoel ook heeft gehad en/of hoe jij er mee om bent gegaan. En natuurlijk hoe het je nu bevalt Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2008, 21:14
Verwijderd
Je kan sowieso alle kanten ermee op denk ik; je zal niet opeens dokter worden maar je kan na een technische bachelor nog heel veel dingen doen.

Wil je echt puur een technische opleiding of ligt de management kant je ook wel? Zelf doe ik Civiele Techniek in Enschede (UTwente) en dat is een koppeling tussen techniek (70%) en management vakken zoasl economie/recht/finance and acouting etc (30%). Je bent dan meer bezig met de menselijke kant van de techniek en in het uiteindelijke werk wat je gaat doenkan je veel in contact komen met mensen als werk. Werktuigbouwkunde is hier volgens mij ook iets anders qua opzet en misschien is Advanced Techology een studie die misschien aansluit bij je wensen omdat je daar wel de diepte ingaat maar wel dingen gaat ontwerpen maar niet specifiek op het gebied van werktuigbouw dat kan later ook nog wel. [/end promopraatje over de Universiteit Twente]

Je moet denk ik goed nadenken over wat je later met je opleiding wil. Zoals ik al zei kan je heel erg veel maar je moet jezelf wel bedenken of je 5 - 7 jaar wil studeren voor iets wat je misschien ook op een andere manier makkelijker kan bereiken.

Verandering zal er altijd zijn en je moet kiezen voor een plek waar je graag wil wonen. Misschien is het een idee om als je zekerweten in delft wil gaan studeren dat je morgen even contact op neemt met de studieadviseurs van wb en lr en dat je dan eventjes op bezoek gaat woensdag voor een gesprekje zodat ze je meer duidelijkheid kunnen geven?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 21:18
gek kuikentje
gek kuikentje is offline
Als je twijfelt tussen (slechts) deze twee studies, dan raad ik je aan om gewoon de knoop door te hakken. Zet bij beide studies de verschillen (voor- en nadelen) onder elkaar en kijk wat er het beste uitkomt. Neem desnoods een bloem, pluk de bloemblaadjes (LRT, WBK, LRT, WBK enzovoort) en kies zo. Moraal van deze reactie: je moet toch kiezen. Je weet het nooit helemaal zeker, dus kies er één, het blijft een gok.

PS: Als je wil reizen, mensen ontmoeten en buiten werken, word dan gewoon postbode.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 08:05
Anika
Al eens aan Technische Aardwetenschappen (ook Delft) gedacht? Als je de richting petroleum engineering of reservoir engineering gaat doen kun je bij een oliemaatschappij gaan werken en dan kun je de hele wereld over reizen. Maargoed, weet niet of je dat leuk vindt.

Je hoeft trouwens niet per se in het vakgebied te gaan werken waarin je een studie hebt gedaan, als je dat wilt kun je ook gewoon wat anders gaan doen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 09:33
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik zou gewoon een studie kiezen die je leuk lijkt en uiteindelijk maar kijken wat je wil gaan doen qua werk. Je kan nog steeds enorm veel kanten op, ook wat je misschien nu niet verwacht. Als je de studie leuk vind is de kans groot dat je ook wel werk kan vinden op dat vakgebied wat je leuk vind. Die lijstjes met beroepen zijn altijd enorm beperkt, terwijl irl vaak maar een deel echt in het vakgebied terecht komt waar ze voor gestudeerd hebben en het echt veel breder is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 20:45
mrme
mrme is offline
Bedankt iedereen voor de berichten, misschien moet ik inderdaad nu gewoon voor de studie die me leuk lijkt kiezen en daarna maar kijken wat ik wordt.
Ik denk dat ik waarschijnlijk dan voor werktuigbouwkunde ga en alles op me laat afkomen...
Nogalmaals bedankt voor de snelle reacties, ze hebben erg geholpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Universiteit na Boekhouden-Informatica
econojeg
2 07-01-2015 13:54
Studeren Hoe maak je BEWUST de juiste studiekeuze?
Cas Kramers
1 08-03-2012 07:08
Studeren Twijfels bij studiekeuze? Tips en tools voor scholieren door studenten
Maart88
0 17-01-2012 12:16
Studeren Twijfel studie
Saartje87
4 30-11-2006 15:45
Studeren Studiekeuze richting de economie
Chloe Siere
24 17-12-2005 08:04
Algemene schoolzaken Spijt/Twijfel bij je studiekeuze
Baka-san
63 14-09-2005 21:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.