Oud 25-10-2003, 18:47
Agnès
Avatar van Agnès
Agnès is offline
Ik heb last van faalangst. Maar nu zit ik in een examenklas en wil ik er toch graag van af, ik heb soms blackouts bij proefwerken waar ik van te voren goed voor geleerd heb, maar dan ben ik het onder het pw opeens helemaal kwijt. Nu had ik laatst een gesprek met iemand die het over faalangst had, ik weet er eerlijk gezegd niet veel van.. maar herken er wel veel in, en er schijnen curussen voor te zijn?
Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel over, ik vind het aan de ene kant verspilde moeite omdat ik geen behoefte heb er met iemand over te praten.., maar aan de andere kant zou ik er wel graag vanaf willen omdat dit toch wel een belangrijk jaar is, en eerlijk gezegd heb ik geen idee wat zo'n faalangst cursus/training inhoud.., zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n faalangst training/cursus?
__________________
L'exit du *Squarelty*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2003, 19:34
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Als je er vanaf wil, zal je er wat mee moeten doen. Je kan het alles voor jezelf opschrijven, maar ik vraag mij af in hoeverre dat helpt. Ik denk dat het beter is daar concreet mee aan de slag te gaan ook gezien je examenjaar. (Zowiezo is het natuurlijk belangrijk dat je er mee leert omgaan)

Zo'n faalangsttraining is denk ik best een goed idee!, ook al praat je er liever niet over, je zult zien dat er meer mensen zijn die daar moeite mee hebben, die met dingen zitten, waar jij ook tegen aanloopt. Een schoolpsycholoog kan je hier verder bij helpen en je eventueel aanmelden voor zo'n groep.

Binnen een faalangsttraining, leer je(samen met anderen) te kijken naar je gedachten (over jezelf), je gevoelens. Je leert realistischer naar alles te kijken, waardoor je langzamerhand in gaat zien dat het niet erg is een fout te maken, dat je de dingen best aan kunt, dat het je gedachten zijn, die negatief "kijken".

Alleen de steun al in zo'n groep kan helpen, informeer gewoon eens via school, suc6 ermee!

Groetjes,
Mariamne
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 19:45
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Misschien dat het helpt, situaties die ik persoonlijk ervaar:

1) Tijdens het bmx'en (stunten op een fiets) heb ik ook faalangst. Het is ook wel gegrond, als er iets verkeerd gaat kun je nogal kloteblessures enzo oplopen. dan probeer ik het een keer, gaat het mis en dan bedenke je pas, hey dit doet niet zoveel pijn of hey ik kan mezelf wel opvangen. En daarna gaat het altijd een stuk beter, omdat ik weet wa er te wachten staat als het mislukt.
Misschien moet je eerst een paar keer falen, om door te hebben dat falen soms niet erg is, maar menselijk.

2) Afgelopen tentamen heb ik een 0 gehaald waarschijnlijk (en nee dit is geen understatement, ik kan goed geneog inschatten). Daarvoor was ik allemaal zenuwachtig en heb ik wel goed gelerd etc etc en daarna...rust. Ook al heb ik het slecht gedaan, achteraf bleek ook deze teleurstelling weer mee te vallen.

Conclusie 1 en 2: ervaring met falen, leert je omgaan met falen en hetgeen waarvoor je zou kunen falen (en wat goed kan gaan )
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 25-10-2003 @ 19:45:
Misschien dat het helpt, situaties die ik persoonlijk ervaar:

1) Tijdens het bmx'en (stunten op een fiets) heb ik ook faalangst. Het is ook wel gegrond, als er iets verkeerd gaat kun je nogal kloteblessures enzo oplopen. dan probeer ik het een keer, gaat het mis en dan bedenke je pas, hey dit doet niet zoveel pijn of hey ik kan mezelf wel opvangen. En daarna gaat het altijd een stuk beter, omdat ik weet wa er te wachten staat als het mislukt.
Misschien moet je eerst een paar keer falen, om door te hebben dat falen soms niet erg is, maar menselijk.

2) Afgelopen tentamen heb ik een 0 gehaald waarschijnlijk (en nee dit is geen understatement, ik kan goed geneog inschatten). Daarvoor was ik allemaal zenuwachtig en heb ik wel goed gelerd etc etc en daarna...rust. Ook al heb ik het slecht gedaan, achteraf bleek ook deze teleurstelling weer mee te vallen.

Conclusie 1 en 2: ervaring met falen, leert je omgaan met falen en hetgeen waarvoor je zou kunen falen (en wat goed kan gaan )
ik denk alleen niet dat dit voor iedereen geld.
ik heb ook last van faalangst, waardoor ik juist extra veel faal en dat laat mijn faalangst weer groeien. ik (en ik denk dat anderen met faalanst dit ook hebben) kan dat allemaal niet zo relativeren. als iets fout is, is het fout. dan zie ik niet dat het eignelijk wel mee valt, dus ik krijg er alleen maar negatieve ervaringen van.


ook ik ben erover aan het denken iets met die faalangst te gaan doen. ik heb veel therapieen gehad, maar geen enkele was speciaal voor mijn faalangst. nou heb ik afgelopen week uitslag gekregen van mijn psychologisch onderzoek, waaruit blijkt dat ik toch wel in extreme mate last heb van faalangst. ik vraag me af wat je op zo;n cursus of training nou precies doet. weet iemand dat?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 02:10
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 25-10-2003 @ 22:58:
ook ik ben erover aan het denken iets met die faalangst te gaan doen. ik heb veel therapieen gehad, maar geen enkele was speciaal voor mijn faalangst. nou heb ik afgelopen week uitslag gekregen van mijn psychologisch onderzoek, waaruit blijkt dat ik toch wel in extreme mate last heb van faalangst. ik vraag me af wat je op zo;n cursus of training nou precies doet. weet iemand dat?
een training...ik heb in de brugklas wel faalangsttraining gehad, hoewel dat nou niet echt veel voorstelde. Snap trouwens nog steeds niet waarom ze toen dachten dat ik faalangst had, maar dat terzijde. Het enige wat we deden was praten, gewoon over faalangst, wat er zoal in je omging als je een toets of iets dergelijks moest maken.

Ook werden er een aantal oefeningen gedaan. Bijvoorbeeld een tekening maken en die presenteren aan de groep met een kort verhaal van vijf minuten erbij. Andere keer werd er een kring van mensen gemaakt, waarbij een persoon in het midden ging staan. Die persoon deed zijn ogen dicht en liet zich naar achter vallen. De anderen moesten hem/haar van zich afduwen, zodat die niet op de grond viel. Dit zo'n twee minuten lang en dan kort verhaaltje hoe je het vond. Onthou wel dat dit een training was voor brugklassers...

Ben trouwens ook niet echt vaak geweest, had er totaal geen motivatie voor en snapte al totaal niet wat ik daar deed/zou moeten doen.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst enquête
Floortje-1996_
1 07-05-2014 16:51
Psychologie Gratis coaching voor faalangstige gevoelens
Petra000
6 07-03-2011 16:50
Psychologie Faalangst
Dott
46 03-11-2010 23:12
Psychologie Verlegen, faalangst enzovoorts
Verwijderd
18 30-08-2005 16:56
Psychologie 'k heb faalangst
moon
6 21-08-2003 11:08
Psychologie faalangst
heavinly
16 11-11-2002 18:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.