Oud 15-08-2017, 12:30
nori
nori is offline
Hoi allemaal,
Ik wil al sinds de brugklas diergeneeskunde studeren en ga volgend jaar meedoen aan de selectie. Ik heb op de site van de uni utrecht gekeken welke onderdelen daar allemaal inkomen. Alleen ik snap niet helemaal wat de "kritisch redeneren toets + hoorcollege" inhoudt. Bijvoorbeeld: wat voor soort vragen je krijgt, ik had gehoord dat er ook rekenvragen bij zitten, klopt dat? Zou iemand die vorig jaar meegedaan heeft aan de selectie me dat kunnen vertellen? please, het zou heel veel helpen om die selectiedag door te komen en mijn droom te laten uitkomen

groetjes,
nori

Laatst gewijzigd op 15-08-2017 om 12:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2017, 13:58
Verwijderd
Is het niet mogelijk om de uni te mailen wat die toets precies inhoudt?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2017, 14:06
Verwijderd
Nog beter: bel ze even.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2017, 20:21
nori
nori is offline
Ik had ze gemaild maar ze zeiden dat ze geen mededelingen konden doen over de inhoud van de toets
Dus is er toevallig iemand hier die vorig jaar meegedaan heeft aan de selectie en die me meer erover kan vertellen ?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2017, 17:56
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb een aantal leerlingen gehad die de toets voor Geneeskunde en Biomedisch hebben gedaan in Utrecht. Ik heb zelf de indruk dat de toetsen redelijk op elkaar lijken qua doel: kaf en koren scheiden.

Afhankelijk van hoe de toets precies wordt opgezet zijn er vaak twee delen: algemeen biologisch en een specifiek onderdeel. Het algemeen biologische deel is een toets waarbij je de vervelendste biologie vragen uit een VWO examen neemt, en daar vul je een toets mee.

Het specifieke onderdeel wordt je gestuurd. Vorig jaar voor een van de geneeskunde opleidingen was dit bijvoorbeeld embryologie en het jaar daarvoor had iemand de schildklier. Dit zijn ***-onderdelen om te leren, omdat ze veel technisch taalgebruik bevatten en je snel dingen door elkaar haalt.

Klinisch redeneren is hierbij vaak een vaardigheid waarbij je een puzzel krijgt: Je hebt een dier (/mens) met deze symptomen. Welke ziekte heeft hij / welke behandeling zou je toepassen / wat moet je weten om een diagnose te kunnen stellen. Met andere woorden: iets wat niet zomaar even te oefenen is.

Mijn ervaringen als docent van leerlingen die dit moeten doen is vooral dat het gewoon erg moeilijk gemaakt wordt. Alleen de aller besten komen door deze eerste ronde heen. De meeste halen het niet.

Ik zou je, als ik je docent was, een belangrijke tip meegeven: zorg dat je een back-up hebt. Zoek een andere studie die je ook leuk vindt, en ga daar echt serieus naar zoeken. Je krijgt de uitslag namelijk erg laat binnen, en dat betekent eigenlijk dat als je niet weet wat je wil gaan doen, dat je óf een tussenjaar moet nemen, óf zomaar iets gaat kiezen. Veel studenten kiezen er voor om een jaar biologie te gaan doen (ik hoorde van mijn leerlingen dat er erg veel biologie-studenten voor de tweede keer de toets zaten te maken), maar je moet je wel bedenken dat dit ook geen makkelijke studie is.

Een kleine tweede tip: als je het leuk vindt om met dieren te werken kan je ook kijken naar Dierwetenschappen in Wageningen, of de HBO variant. Dit kan je ook enorm helpen als Dierwetenschappen niet de studie blijkt die je dacht dat het was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Decrentrale selectie utrecht 2012 vraagje
Tim...
6 02-04-2012 18:48
Algemene schoolzaken Decentrale selectie Diergeneeskunde
Angel on Earth
7 19-04-2007 09:13
Studeren Uitgeloot, en dan?
Myrtille
22 25-05-2006 21:50
Algemene schoolzaken Welk Profiel???
Miss. Swann
32 04-02-2005 23:01
Algemene schoolzaken studeren in engeland
dinkie
41 01-05-2003 19:43
Algemene schoolzaken [Stelling] Loting voor studies moet afgeschaft worden
Trebbor
32 18-03-2003 10:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.