Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2004, 21:25
Verwijderd
Nederlandse onderzoekers slagen erin om ontstaan licht te beïnvloeden


Nederlandse wetenschappers zijn er in geslaagd om het ontstaan van licht te beïnvloeden. Al 17 jaar dachten wetenschappers dat dat mogelijk is. Honderden onderzoeksteams hebben wereldwijd gezocht naar een manier om dat voor elkaar te krijgen. Nu is het een groep wetenschappers van de universiteiten van Utrecht en Twente gelukt.

De onderzoekers kunnen het ontstaan van licht tijdelijk uitstellen. Daarna kunnen ze het vertraagd of versneld loslaten. Dat heeft enkele voordelen. Vertragen kan bijvoorbeeld van belang zijn voor zonnecellen. Die zetten nu maar zo'n 15 procent van het licht dat ze ontvangen om in energie. Als het proces van het ontstaan van licht kan worden vertraagd, blijft er meer tijd over om dat licht om te zetten in elektrische stroom. De vinding kan een grote doorbraak zijn in de zoektocht naar energiebesparingen.

http://www.tn.utwente.nl/cops/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2004, 22:15
Verwijderd
Wil dit dan zeggen dat de snelheid van licht kan veranderd worden? Of is dit nou een stomme vraag?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 22:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
toen ik de topic titel las stond ik op het punt te posten dat ik dat met een simpele gloeilamp ook kan, maar t valt mee dus.


knap gedaan denk ik, met fotonen rotzooien is nou niets iets dat je even op een blauwe maandag doet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 22:45
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
36-Crazyfists schreef op 14-08-2004 @ 23:15 :
Wil dit dan zeggen dat de snelheid van licht kan veranderd worden? Of is dit nou een stomme vraag?
Nouja, de volgende stap is om een inkomend foton in te vangen, vervolgens stil te houden, en zelf weer bepalen wanneer het wordt uitgezonden.

Maar je hebt het ongetwijfeld over "de constante lichtsnelheid", oftewel de snelheid van het licht in vacuum. Die wordt niet beinvloed.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 23:12
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
heb ik al eens eerder van gehoord

dan hebben ze een soort prisma, daarin pleuren de een of ander vaag atoom (nummer rond de 100 weet de naam niet)

dan met een of andere lazer blijft het licht stilstaan in het prisma
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 23:39
Verwijderd
had ik ook al gelezen ja
http://www.utwente.nl/nieuws/pers/08_042.doc/index.html
hier staat het complete artikel.
het schijnt dus op de lange termijn een stap te zijn in de ontwikkeling van de quantum computer
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 10:01
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 17-08-2004 @ 00:12 :
een of andere lazer
De correcte schrijfwijze is laser, een acronym voor Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Indien je licht vervangt door microgolven krijg je de definitie van de maser. Dit principe van gestimuleerde emissie werd overigens al in 1917 door Einstein geformuleerd, maar pas in 1958 zou dit leiden tot de eerste (kunstmatige) laser, die door de natuurkundige Charles Townes werd gebouwd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 13:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 17-08-2004 @ 00:12 :
heb ik al eens eerder van gehoord

dan hebben ze een soort prisma, daarin pleuren de een of ander vaag atoom (nummer rond de 100 weet de naam niet)

dan met een of andere lazer blijft het licht stilstaan in het prisma

vertaling: "ik las iets en ik begrijp er niets van"

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:18
Daevrem
Daevrem is offline
Is dit met dat nieuw soort 'kristal'? Gejat van een of andere rare motvlinder?

Er is in iedergeval een of andere motvlinder en die heeft z'n structuur molecullen op z'n vleugels dat die fotonen van een bepaalde kleurfrequentie 'vangen'. Ik dacht dat ze daar onderzoek naar deden in Enschede. Ze willen dus een kristal maken dat fotonen kan vangen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 04:42
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 17-08-2004 @ 16:18 :
Is dit met dat nieuw soort 'kristal'? Gejat van een of andere rare motvlinder?

Er is in iedergeval een of andere motvlinder en die heeft z'n structuur molecullen op z'n vleugels dat die fotonen van een bepaalde kleurfrequentie 'vangen'. Ik dacht dat ze daar onderzoek naar deden in Enschede. Ze willen dus een kristal maken dat fotonen kan vangen.
kan.
dit komt dus ook allemaal uit Enschede
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:20
depridepepi
Avatar van depridepepi
depridepepi is offline
ksnap het nit
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 12:22
Verwijderd
Hahaha. Eat that, TU Eindhoven.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 18:41
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Erg interesant hoor. En handig dan kunnen we in de toekomst allemaal zo machientje zetten (als het klein is) voor een zonnepaneel en messchien zetten ze dan wel 80% van het licht om in nuttige energie. Lijk mij wel wat
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 29-08-2004 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 12:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-08-2004 @ 13:22 :
Hahaha. Eat that, TU Eindhoven.
yep:
http://www.utwente.nl/nieuws/pers/co...doc/index.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.