Oud 13-02-2007, 18:05
Bart
Avatar van Bart
Bart is offline
Ik had vandaag een discussie over of een vrachtwagen ook een automaat kan zijn ( niet hoeven te schakelen dus, voor degene die 'm nog niet doorhadden ). Ik dacht zelf dat dit wel kon, bussen hebben het immers vaak ook, waarom vrachtwagens niet, right? Bestaan vrachtwagens als automaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2007, 18:29
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Drivetrain
Small trucks use the same type of transmissions as almost all cars which have either an automatic transmission or a manual transmission with synchronisers. Bigger trucks often use manual transmissions without synchronisors which are lighter weight although some synchronised transmissions have been used in larger trucks. Transmissions without synchronisors require either double clutching for each shift, (which can lead to repetitive motion injuries,) or a technique known colloquially as "floating," a method of shifting which doesn't use the clutch, except for starts and stops. Although widely used, due to the tiring nature of double clutching, floating is technically illegal. Common North American setups include 10, 13 and 18 speeds. Automatic and semi-automatic transmissions for heavy trucks are becoming more and more common, due to advances both in transmission and engine power.

The trend in Europe is that more new trucks are being bought with automatic or semi-automatic transmission. This may be due in part to lawsuits from drivers claiming that driving a manual transmission is damaging to their knees.[citation needed] And the fact that you can lower fuel consumption and improve the durability of the truck


http://en.wikipedia.org/wiki/Truck
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 18:31
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
natuurlijk zijn er automaten.

hou er rekening mee dat als je afrijd op een automatisch geschakelde vrachtwagen, dat je een aantekening "automaat" krijgt op je rijbewijs C.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 18:38
Moonspell
Avatar van Moonspell
Moonspell is offline
Die zijn er

In de meeste nieuwere afgeleverde vrachtwagens zoals Daf Volvo (I-Shift) Scania, leveren ze al gewoon automaat.

Lijkt mij een flink nadeel, aangezien je met een flinke lading niet echt meer de bak in eigen hand hebt.
__________________
Kijk,een blauw balkje ████ . "Tigerly: Wat feacepalm je me,vlerk?!" Absinthe:"Ik voel me vooral beter dan jou."
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 21:16
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
sja, die lading heb je met een handgeschakelde bak ook niet in de hand hoor. Met een bak + aanhanger rijdt een vrachtwagen die begrensd is op 80 km/u ook gewoon 100+ naar beneden hoor....
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 13:57
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Bussen zijn naar mijn weten wel al vrijwel allemaal automaat.
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 15:15
Bart
Avatar van Bart
Bart is offline
Had ik dus toch gelijk Bedankt allemaal!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 17:52
Timmert
Avatar van Timmert
Timmert is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 13-02-2007 @ 19:38 :
Die zijn er

In de meeste nieuwere afgeleverde vrachtwagens zoals Daf Volvo (I-Shift) Scania, leveren ze al gewoon automaat.

Lijkt mij een flink nadeel, aangezien je met een flinke lading niet echt meer de bak in eigen hand hebt.
Je kunt die dingen ook gewoon met de hand schakelen hoor
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 21:39
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Timmert schreef op 14-02-2007 @ 18:52 :
Je kunt die dingen ook gewoon met de hand schakelen hoor
Ja, maar daar wordt je niet vrolijk van! Ik heb ooit als vakantiebaantje als bijrijder gewerkt, en als je ziet hoeveel versnellingen er op zo'n ding zitten...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 23:29
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Poor twisted me schreef op 14-02-2007 @ 14:57 :
Bussen zijn naar mijn weten wel al vrijwel allemaal automaat.
In Duitsland heb je nog handgeschakelde, in Nederland zijn ooral touringcars nog handgeschkeld, lijnbussen nauwelijks.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 00:24
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 14-02-2007 @ 22:39 :
Ja, maar daar wordt je niet vrolijk van! Ik heb ooit als vakantiebaantje als bijrijder gewerkt, en als je ziet hoeveel versnellingen er op zo'n ding zitten...
Dat heeft geloof ik te maken met het koppel (kracht) van de motor. Een motor levert zijn maximale koppel in een bepaald toerental. Door zoveel versnellingen kan je makkelijker in dat toerental blijven, en heb je dus in principe altijd je maximum (of zoveel mogelijk) koppel. Atlhans, zo werkt het wel met hoge en lage gearing bij terreinwagens.

Een automaat zal in principe wel afgesteld staan zodat hij ook genoeg toeren maakt om dat koppel te halen. Maar als je wagen in hoge toeren veel koppel heeft en de autmaat schakelt te vroeg/economisch over dan is dat wel vervelend ja Maar diesels doen het over het algemeen beter in lage toeren.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 15:00
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
KIET-2 schreef op 15-02-2007 @ 01:24 :
Maar diesels doen het over het algemeen beter in lage toeren.
Daarbij zijn de grote diesels in vrachtwagens en bussen ook nog eens laagtoerige motoren. 200-300 tpm stationair en rond de 2000 tpm max. Het ideale toerental (= 90% van het koppel of meer) ligt dan grofweg tussen de 1000 en 1500 toeren. Daar moet je dus tussen blijven om een beetje vlot op te trekken met een volle laadbak/trailer.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 18:09
Verwijderd
Komt nog eens bij dat die dingen wanneer ze geen snelheid hoeven te maken al 1 op 3 rijden, dus te veel toeren maken is ook vanuit economisch oogpunt niet wenselijk.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 18:51
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
mijn st.vati heeft een automaat.. Dus het kan..
Die conclusie was al getrokken, zie ik.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 20:07
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 13-02-2007 @ 19:31 :
natuurlijk zijn er automaten.

hou er rekening mee dat als je afrijd op een automatisch geschakelde vrachtwagen, dat je een aantekening "automaat" krijgt op je rijbewijs C.
Niet alleen bij je rijbewijs C.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 01:12
Verwijderd
als er geld uitkomt wel
Met citaat reageren
Oud 26-02-2007, 10:24
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Dukko schreef op 15-02-2007 @ 21:07 :
Niet alleen bij je rijbewijs C.
als je C-automaat afrijdt krijg je natuurlijk geen automaat-aantekening voor je categorie B.

dat het voor elke individuele categorie opgaat lijkt me nogal wiedes.

OT : een CVT is juist ideaal geschikt om op het ideale moment (koppel) te blijven zitten, dan hoef je helemaal niet zelf te schakelen om het beter te doen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 23:20
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Quantes schreef op 15-02-2007 @ 00:29 :
In Duitsland heb je nog handgeschakelde, in Nederland zijn ooral touringcars nog handgeschkeld, lijnbussen nauwelijks.
wat op zich logisch is.
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-04-2007, 23:58
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-02-2007 @ 11:24 :
OT : een CVT is juist ideaal geschikt om op het ideale moment (koppel) te blijven zitten, dan hoef je helemaal niet zelf te schakelen om het beter te doen.
*krijgt nachtmerries van truck met mallosi stickers*

Maar kan een CVT het vermogen van een vrachtwagen wel aan? ik ben niet thuis is vrachtwagens, maar bij scooter slijt een snaar verrot hard bij meer vermogen. Of is een nog een andere manier van CVT?
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Bij welk bedrijf heb je altijd willen werken en waarom?
Verwijderd
32 27-03-2009 14:32
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #34
Nijn*
492 28-07-2005 13:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.