Oud 20-08-2007, 23:40
PV
PV is offline
Qua aantal km/uur dat je rijdt, wat zit dan het dichtst bij je daadwerkelijke snelheid? Een navigatiesysteem of je eigen kilometerteller?

Ik heb zelf de neiging de km-teller te vertrouwen, maar anderen zeggen weer dat een navigatiesysteem nauwkeuriger is Bij mij geeft de km-teller altijd een hogere snelheid aan dan mijn navigatiesysteem, wat oploopt tot 8 km/uur verschil bij 120 km/uur. Het kan toch net het verschil maken tussen wel of geen boete dus wel interessant
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2007, 23:48
Verwijderd
Ik zou ook km-teller zeggen, mits alles goed is afgesteld natuurlijk.
(De tomtom van mijn vader is bv. regelmatig niet te vertrouwen qua locatie; hij wijkt best een stukje af. Qua snelheid kan het vervolgens ook heel goed afwijken natuurlijk.)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 00:03
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik denk het navigatiesysteem. Een auto heeft altijd een tellerafwijking (waarbij hij dus een hogere snelheid aangeeft dan je daadwerkelijk rijdt), die hoger wordt naarmate je harder rijdt. Een afwijking van 8 km/h bij 120 km/h is zeker niet ongewoon.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 00:50
LB06
LB06 is offline
Ervan uitgaande dat de snelheidstellers die soms langs de weg staan de werkelijke snelheid het meest accuraat weergeven, zou ik zeggen het navigatiesysteem. De snelheid op dat ding langs de weg is altijd lager dan op mijn km-teller. En de snelheid volgens het navigatiesysteem ligt ook altijd lager.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 08:59
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ons navigatiesysteem heeft geen snelheidsweergave, maar ik rij nóóit precies 50/80/120 op m'n snelheidsmeter, omdat ik weet dat onze snelheidsmeter een afwijking heeft.

In de stad rij ik 55 (waar mogelijk natuurlijk), buitenaf 80 of 85 en op de snelweg toch wel vaak 130 of harder (of zacher, als het druk is ).
__________________
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 09:42
Verwijderd
de tomtom is nauwkeuriger. Deze bepaalt je snelheid aan de hand van je positie van meerdere satelieten. De snelheidsmeter in je auto heeft een ingebouwde afwijking. Je rijdt altijd zachter dan op de teller staat aangegeven.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 09:58
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Tomtom wint t echt wel, autos hebben van zichzelf al een redelijke afwijking als het gaat om aanduiding van de snelheid.

Tomtom berekent de snelheid dmv satelieten en de plaats waar de tomtom zich bevindt.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 13:30
Ivo
Ivo is offline
Als je een constante snelheid rijdt, dan is tomtom behoorlijk nauwkeurig. Bij het optrekken/afremmen loopt tomtom wel even iets achter met het weergeven van de juiste snelheid.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 13:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Tom tom.
Ik heb het zelf getest. Ik kwam er namelijk achter dat mijn kilometertelling ontzettend afweek van wat de tomtom aan gaf:

58 kilometerteller = 50 tom tom
90 kilometerteller = 80 tom tom
132 kilometerteller = 120 tom tom


Op de weg naar mijn werk staat een bord dat aangeeft hoe hard je rijdt. Ik ben er nu al tientallen keren langsgereden en heb het vaak getest. Steeds als ik met 58/59 over de weg rij, geeft het apparaat aan dat ik 50 rij. Als ik met 50 over die weg rijd geeft het apparaat aan dat ik iets van 42/43 rij.
Verder had ik ook al vele bekeuringen moeten hebben als de kilometerteller klopte, aangezien er hier in de buurt heel veel flitspalen staan en ik me altijd aan de tomtom-snelheid hou en niet de kilometerteller-snelheid.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 15:05
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Mijn kilometertellerafwijking komt overeen met het verhaal van Balance..
Ik kwam erachter toen ik achter een vriendin reed, zij had een snelheid van 90km/u en ik reed 100km/u...
Een tijdje terug zijn er palen langs de weg geplaatst die de werkelijke snelheid weergeven..

50 km/u =43/44km/u,
58 km/u = 50km/u
90 km/u = 80 km/u
enz
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.

Laatst gewijzigd op 21-08-2007 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 16:07
Verwijderd
De afwijking van een satelliet navigatiesysteem is minder groot, mits hij minimaal 3 satellieten tegelijkertijd pakt heb ik eens gelezen.

Dat komt omdat je kilometerteller niet 100% ge-eikt is.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 21:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het best kwalijk dat het verschil zo groot is eigenlijk. Toen we de auto net hadden reed ik op een weg in de buurt keurig 50 volgens de teller. Het is een weg waar veel mensen te hard rijden, aangezien je er vroeger 70 mocht en je je ook belachelijk voelt als je er 50 rijdt, het is gewoon 1 lange weg zonder kruispunten
Maar goed, achteraf blijkt dus dat ik toen iets van 42 km/u reed! Geen wonder dat al die mensen achter me liepen te pushen dat ik harder moest

Hetzelfde verhaal op de snelweg. Ik reed daar steeds netjes 120, terwijl dat achteraf gezien misschien maar 108 km/u was. Belachelijk en bovendien best gevaarlijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 22:52
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-08-2007 @ 21:32 :
Belachelijk en bovendien best gevaarlijk.
Om het gevaarlijk te noemen is erg overdreven. Daarvoor is de afwijking weer veel te klein. Dat sommige andere automobilisten het heel erg vinden dat ze een paar km/u langzamer rijden dan wat max is toegestaan, dat is hun probleem. Dat ze als gevolg daarvan gaan inhalen waar het eigenlijk niet kan en daarmee voor gevaar zorgen, heeft weinig meer met jouw km-teller te maken. Das gewoon de actie van die persoon die voor gevaar zorgt.

Het wordt pas gevaarlijk als je gaat denken dat je 100 rijdt op de snelweg, maar eigenlijk maar net 60 rijdt. Dat verwachten andere automobilisten immers niet.

Overigens is het al jaren algemeen bekend dat snelheidsmeters in auto's een afwijking kunnen hebben, soms tot wel 15%.

Als je cruise control hebt (of een hele vaste rechtervoet) kun je zonder tomtom ook vrij eenvoudig nagaan wat je afwijking is. Ga op een rustig moment de snelweg op, neem daarbij een passagier en een stopwatch mee. Ga een vaste snelheid rijden (voor het doorrekenen is 100 km/u het makkelijkst) en houd deze snelheid ook vast. Door een bepaalde afstand, te bepalen met de hectometer-bordjes de tijd op te nemen kun je eenvoudig uitrekenen wat je werkelijke snelheid was.
Even een rekenvoorbeeldje: Over een afstand van 2 kilometer (hectometerpaaltjes) doe je 75 seconden. Je teller stond de hele tijd op 100 km/u.
De werkelijk gereden snelheid is dan 2000/75 = 26,7 m/s
26,7*3,6 = 96 km/u
De tellerafwijking is dan 4 km/u oftewel 4% (je teller gaf immers 100 km/u aan, je werkelijke snelheid is 4/100 deel minder).

Het is aan te raden om een dergelijke meting een aantal keren te herhalen, dat verhoogt de betrouwbaarheid.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 10:47
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
PV schreef op 20-08-2007 @ 23:40 :
Qua aantal km/uur dat je rijdt, wat zit dan het dichtst bij je daadwerkelijke snelheid? Een navigatiesysteem of je eigen kilometerteller?
Je navitagiesysteem. Je kilometerteller staat opzettelijk een paar km/u te hoog.

Citaat:
coopergirl schreef op 21-08-2007 @ 15:05 :
Een tijdje terug zijn er palen langs de weg geplaatst die de werkelijke snelheid weergeven..
Ik snap niet dat mensen dat soort maatregelen gewoon vertrouwen. Die palen hebben namelijk OOK een afwijking naar boven en geven vaak nog meer afwijking dan je teller, om mensen langzamer te laten rijden. Het enige dat echt een accuraat getal geeft is OF een geikte teller (en die heb je niet) OF een navigatiesysteem.

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 10:51
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Chimera schreef op 23-08-2007 @ 10:47 :
Je navitagiesysteem. Je kilometerteller staat opzettelijk een paar km/u te hoog.



Ik snap niet dat mensen dat soort maatregelen gewoon vertrouwen. Die palen hebben namelijk OOK een afwijking naar boven en geven vaak nog meer afwijking dan je teller, om mensen langzamer te laten rijden. Het enige dat echt een accuraat getal geeft is OF een geikte teller (en die heb je niet) OF een navigatiesysteem.
In dat geval zou de afwijking in mijn teller nog groter zijn
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 13:09
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 23-08-2007 @ 10:51 :
In dat geval zou de afwijking in mijn teller nog groter zijn
Die van mij is ongeveer 10%, maar op die palen geven ze vaak een snelheid aan die hoger is dan op m'n teller. Vooral die borden waar alleen "U rijdt te snel" op staat gaan op een 80km weg al af als ik iets van 75 rij.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 15:09
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Chimera schreef op 23-08-2007 @ 13:09 :
Die van mij is ongeveer 10%, maar op die palen geven ze vaak een snelheid aan die hoger is dan op m'n teller. Vooral die borden waar alleen "U rijdt te snel" op staat gaan op een 80km weg al af als ik iets van 75 rij.
De palen langs de weg waar ik het over heb, geven de snelheid weer. Omdat 90 km/u rijden op de paal als 80km/u wordt weergegeven, leek me het wel nauwkeurig (uitgaande van die 10%).
Op zich begrijp ik je redenatie wel, dat palen iets lagere snelheid weergeven dan de werkelijke.. Ik dacht (in mijn naïviteit) dat een lagere snelheid weergeven niet zou mogen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 17:41
PV
PV is offline
Citaat:
Chimera schreef op 23-08-2007 @ 13:09 :
Die van mij is ongeveer 10%, maar op die palen geven ze vaak een snelheid aan die hoger is dan op m'n teller. Vooral die borden waar alleen "U rijdt te snel" op staat gaan op een 80km weg al af als ik iets van 75 rij.
Ja dat heb ik ook steeds, ik reed (volgens mijn km-teller dus) 65 op een weg waar je 70 mag, eigenlijk reed ik dan dus maar 60 ofzo in het echt en alsnog knipperde dat ding.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-08-2007, 22:52
Lethe
Lethe is offline
Ik vind het raar hoor, een ingebouwde afwijking op de kilometerteller. Verwarrend ook.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 23:18
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
De kilometerteller van de lesauto waar ik vandaag in reed en zo'n snelheidsbord langs de kant van de weg kwamen goed met elkaar overeen. Beiden gaven 50 aan. Maar misschien wijken ze allebei af.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 09:52
Lethe
Lethe is offline
Je zou er para van worden!
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 12:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
M@rco schreef op 21-08-2007 @ 00:03 :
Ik denk het navigatiesysteem. Een auto heeft altijd een tellerafwijking (waarbij hij dus een hogere snelheid aangeeft dan je daadwerkelijk rijdt), die hoger wordt naarmate je harder rijdt. Een afwijking van 8 km/h bij 120 km/h is zeker niet ongewoon.
Inderdaad, normaal is het +/- 10% die afwijking, dus 8km/h bij 120 is niet eens erg veel
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 12:11
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
PV schreef op 20-08-2007 @ 23:40 :
Het kan toch net het verschil maken tussen wel of geen boete dus wel interessant
Vertrouw je navigatie maar
Als je geflitst wordt gaat er altijd nog een correctie af
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-08-2007 @ 09:42 :
de tomtom is nauwkeuriger. Deze bepaalt je snelheid aan de hand van je positie van meerdere satelieten. De snelheidsmeter in je auto heeft een ingebouwde afwijking. Je rijdt altijd zachter dan op de teller staat aangegeven.
In oude auto's zat die afwijking om technische reden.
Een niewue auto heeft die afwijking echt niet meer hoor, dat is onzin.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 15:02
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 26-08-2007 @ 14:52 :
In oude auto's zat die afwijking om technische reden.
Een niewue auto heeft die afwijking echt niet meer hoor, dat is onzin.
Nieuwe auto''s geven ook een hogere snelheid aan dan je daadwerkelijk rijdt, dit ivm veiligheid
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2007, 23:27
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-08-2007 @ 21:32 :
Ik vind het best kwalijk dat het verschil zo groot is eigenlijk. Toen we de auto net hadden reed ik op een weg in de buurt keurig 50 volgens de teller. Het is een weg waar veel mensen te hard rijden, aangezien je er vroeger 70 mocht en je je ook belachelijk voelt als je er 50 rijdt, het is gewoon 1 lange weg zonder kruispunten
Maar goed, achteraf blijkt dus dat ik toen iets van 42 km/u reed! Geen wonder dat al die mensen achter me liepen te pushen dat ik harder moest

Hetzelfde verhaal op de snelweg. Ik reed daar steeds netjes 120, terwijl dat achteraf gezien misschien maar 108 km/u was. Belachelijk en bovendien best gevaarlijk.
Jammere is dat dat bij zo'n beetje elke auto is en niet iedereen dat doorheeft, zwaar irritant als iemand voor je keurig 100 op teller gaat rijden, of zelfs net iets eronder om geen bekeuring te krijgen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 03:29
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Een GPS is heel goed te gebruiken als km teller, wel is de nauwkeurigheid afhankelijk van de ontvangstcondities van de satelieten. Gebruik zelf regelmatig een compact GPS systeem op mijn racefiets en het ziet er zo uit.



Omdat ik deze screenshot alleen bij stilstaan kan maken is snelheid op zo'n moment niet actief, maar werkt in de praktijk perfect (met 2 datavelden)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 10:37
mystry
Avatar van mystry
mystry is offline
Maar het ligt wel aan, type auto wat de afwijking is.
Ik rijd in een Punto uit 1998.
Als ik 50 rij is de werkelijke snelheid 49.
En bij 120=115

Dus bij mij valt het aardig mee.
__________________
life is a mysterie
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 20:40
Lethe
Lethe is offline
Een kilometerteller is trouwens om het aantal gereden kilometers af te lezen, hier wordt een snelheidsmeter bedoeld toch?
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-08-2007 @ 15:02 :
Nieuwe auto''s geven ook een hogere snelheid aan dan je daadwerkelijk rijdt, dit ivm veiligheid
en aansprakelijkheid voor de fabrikant.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 22:11
PV
PV is offline
Citaat:
AllureV schreef op 27-08-2007 @ 20:40 :
Een kilometerteller is trouwens om het aantal gereden kilometers af te lezen, hier wordt een snelheidsmeter bedoeld toch?
ja nouja ik ben vrouw!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-08-2007 @ 15:02 :
Nieuwe auto''s geven ook een hogere snelheid aan dan je daadwerkelijk rijdt, dit ivm veiligheid
Dat is echt onzin, mijn auto geeft geen andere snelheid aan.
Een MB (2003 model gok ik) waar ik laatst in reed niet, een nieuwe Ford Focus niet.

Een mazda 626 wel, maar dat is gewoon omdat het cheap-ass is.

Dat ze afwijken met die reden is echt bullshit.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 16:10
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Km-tellers in auto's geven vrijwel altijd een te hoge snelheid aan. Dit i.v.m. een veiligheidsmarge. Als je bijv. grotere velgen onder je auto monteert dan draait je wiel bij dezelfde snelheid minder hard rond en zal de km-teller dus een te lage snelheid aangeven. Om dit soort afwijkingen in te dekken, geven km-tellers standaard een te hoge snelheid aan.

Voor zover ik weet is de snelheid die aangeven wordt op (de nieuwste) navigatiesystemen zeer nauwkeurig.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 19:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
********** schreef op 28-08-2007 @ 13:02 :
Dat is echt onzin, mijn auto geeft geen andere snelheid aan.
Een MB (2003 model gok ik) waar ik laatst in reed niet, een nieuwe Ford Focus niet.

Een mazda 626 wel, maar dat is gewoon omdat het cheap-ass is.

Dat ze afwijken met die reden is echt bullshit.
Die afwijking is verplicht bij nieuwe auto's.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 19:10
Joh@n
Avatar van Joh@n
Joh@n is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 28-08-2007 @ 16:10 :
Km-tellers in auto's geven vrijwel altijd een te hoge snelheid aan. Dit i.v.m. een veiligheidsmarge. Als je bijv. grotere velgen onder je auto monteert dan draait je wiel bij dezelfde snelheid minder hard rond en zal de km-teller dus een te lage snelheid aangeven. Om dit soort afwijkingen in te dekken, geven km-tellers standaard een te hoge snelheid aan.
Onzin Als je gewoon de maten aanhoudt die ook bij af-fabriek accessoires worden gebruikt heb je misschien hooguit 1 of 2% verschil en niet de hier vaak genoemde 10%. Vergeet niet dat de hoogte van je wiel ook veranderd bij een grotere velg. Een grotere velg == minder hoge wang van de band, dus gelijkblijvende omtrek.
Citaat:
Voor zover ik weet is de snelheid die aangeven wordt op (de nieuwste) navigatiesystemen zeer nauwkeurig.
Heeft weinig te maken met de software van het navigatiesysteem. Al pak je een PDA met een van de eerste versies van TomTom icm een zeer nauwkeurige GPS ontvanger heb je een goede, zo niet betere plaatsbepaling dan een nieuw navigatiesysteem. De snelheid wordt altijd nog bepaald aan van de verplaatsing. Is de plaatsbepaling bagger, zal je verplaatsing ook moeilijker te berekenen en dus minder zijn.

En de reden waarom tellers afwijken is ook aardig simpel Stel je voor dat een serie modellen een positieve afwijking hebben. Vervolgens kan de fabrikant die hele serie gaan aanpassen omdat ze claims en procedures tegen zich krijgen van gebruikers. Nouja, simpel toch?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 20:54
Verwijderd
Citaat:
J0YR1D3R schreef op 28-08-2007 @ 19:10 :
Onzin Als je gewoon de maten aanhoudt die ook bij af-fabriek accessoires worden gebruikt heb je misschien hooguit 1 of 2% verschil en niet de hier vaak genoemde 10%. Vergeet niet dat de hoogte van je wiel ook veranderd bij een grotere velg. Een grotere velg == minder hoge wang van de band, dus gelijkblijvende omtrek.


Heb je helemaal gelijk in maar toch geeft de meter dan andere waarden aan dan bij een kleinere velgmaat. Metaal weegt nou eenmaal meer dan rubber en lucht/stikstof.
Citaat:

Heeft weinig te maken met de software van het navigatiesysteem. Al pak je een PDA met een van de eerste versies van TomTom icm een zeer nauwkeurige GPS ontvanger heb je een goede, zo niet betere plaatsbepaling dan een nieuw navigatiesysteem. De snelheid wordt altijd nog bepaald aan van de verplaatsing. Is de plaatsbepaling bagger, zal je verplaatsing ook moeilijker te berekenen en dus minder zijn.

En de reden waarom tellers afwijken is ook aardig simpel Stel je voor dat een serie modellen een positieve afwijking hebben. Vervolgens kan de fabrikant die hele serie gaan aanpassen omdat ze claims en procedures tegen zich krijgen van gebruikers. Nouja, simpel toch?
Dit laatste is dus op dit moment in de VS aan de gang waar een stel klanten een Japanse autofabrikant aan hebben geklaagd wegens het verkopen van auto's met "overgeclockte snelheidsmeters". De fabrikant moest ettelijke miljoenen schadevergoeding betalen (is volgens mij nu in hoger beroep gegaan - begrijpelijk).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-08-2007, 02:08
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
als ik 90 km/u op de teller rijd, rijd ik in werkelijkheid iets over de 100, 102 of 105 ofzo. Dat moet ik nog eens aanpassen met een ander tandwieltje, in het begin leverde het wel bekeuringen op toen ik dat niet wist.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 12:30
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Onzin Als je gewoon de maten aanhoudt die ook bij af-fabriek accessoires worden gebruikt heb je misschien hooguit 1 of 2% verschil en niet de hier vaak genoemde 10%. Vergeet niet dat de hoogte van je wiel ook veranderd bij een grotere velg. Een grotere velg == minder hoge wang van de band, dus gelijkblijvende omtrek.
Zeker geen onzin. Ik heb het namelijk zelf ervaren, dus je argumenten worden er meteen mee ontkracht. Ik ben van 14 inch naar 17 inch gegaan, de wang van de band is relatief natuurlijk wel minder hoog geworden. Echter de omtrek van het wiel is groter geworden en de band ligt dieper in de wielkas. De km-teller geeft in mijn geval daardoor zelfs een iets te lage snelheid aan.

Citaat:
Heeft weinig te maken met de software van het navigatiesysteem. Al pak je een PDA met een van de eerste versies van TomTom icm een zeer nauwkeurige GPS ontvanger heb je een goede, zo niet betere plaatsbepaling dan een nieuw navigatiesysteem. De snelheid wordt altijd nog bepaald aan van de verplaatsing. Is de plaatsbepaling bagger, zal je verplaatsing ook moeilijker te berekenen en dus minder zijn.
De nieuwste navigatiesystemen hebben betere GPS ontvangers (SIRF III). Deze kunnen je positie nauwkeuriger bepalen en daardoor de snelheid nauwkeuriger weergeven.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 22:41
Joh@n
Avatar van Joh@n
Joh@n is offline
Citaat:
Zeker geen onzin. Ik heb het namelijk zelf ervaren, dus je argumenten worden er meteen mee ontkracht. Ik ben van 14 inch naar 17 inch gegaan, de wang van de band is relatief natuurlijk wel minder hoog geworden. Echter de omtrek van het wiel is groter geworden en de band ligt dieper in de wielkas. De km-teller geeft in mijn geval daardoor zelfs een iets te lage snelheid aan.
Ik heb ook hetzelfde gedaan, van 13 naar 15" in mijn geval. Werkte prima hoor Afwijking was relatief nihil, verbruik was ook helemaal niets meer ook al ging ik van 155 breed naar 195 breed.
Citaat:
De nieuwste navigatiesystemen hebben betere GPS ontvangers (SIRF III). Deze kunnen je positie nauwkeuriger bepalen en daardoor de snelheid nauwkeuriger weergeven.
Dat zeg ik volgens mij net ook?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Die afwijking is verplicht bij nieuwe auto's.
Dan heeft TomTom die ook ingebouwd :+
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 21:52
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Dat is echt onzin, mijn auto geeft geen andere snelheid aan.
Een MB (2003 model gok ik) waar ik laatst in reed niet, een nieuwe Ford Focus niet.

Een mazda 626 wel, maar dat is gewoon omdat het cheap-ass is.

Dat ze afwijken met die reden is echt bullshit.
Dit is pas de grootste onzin die ik gehoord heb omdat Mazda cheap-ass is?
Come on... een MB doet in kwaliteit (en zeker betrouwbaarheid) niet of met zeer grote moeite mee in de top10 van beste auto's... en toch betaal je er een bak geld voor.

Een km-teller in een auto moet een beetje afwijken, er staat een bepaald percentage voor dat een km-teller af-fabriek omhoog moet afwijken (dus werkelijke snelheid lager als snelheid op km-teller).
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 21:57
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
[/b]

Heb je helemaal gelijk in maar toch geeft de meter dan andere waarden aan dan bij een kleinere velgmaat. Metaal weegt nou eenmaal meer dan rubber en lucht/stikstof.
Euh...? Van bovenstaande klopt echt helemaal niets. Het gewicht van een velg/band combinatie heeft echt 0,0 te maken met de gemeten snelheid op welk apparaat dat dan ook is, of het nu de fabrieks km-teller is of een tomtom. Dat het gewicht van de velg/band combinatie wel een rol kan spelen in een aantal andere variabelen is hier even geheel offtopic.

Als je grotere velgen monteerd als dat er standaard onder je auto geleverd is zul je de bandenmaat als je het goed wilt doen moet aanpassen om een zo klein mogelijke afwijking te krijgen tov standaard.

Standaard wijkt de km-teller altijd een bepaald percentage af. Als je andere (grotere) velgen/banden monteerd zul je vrijwel nooit een 100% gelijke rolomtrek krijgen. Vervolgens speelt ook nog eens de verkrijgbaarheid van bepaalde bandenmaten mee. Het kan best zijn dat de meeste ideale vervangingsmaat een superslecht verkrijgbare en dus erg dure band is.
Je krijgt dus een afwijking omhoog of naar beneden, is beiden mogelijk aan de hand van de verschillen in rolomtrek. Een andere (grotere) band/velg combinatie kan dus leiden tot minder maar ook tot meer afwijking op de km-teller.

Citaat:
als ik 90 km/u op de teller rijd, rijd ik in werkelijkheid iets over de 100, 102 of 105 ofzo. Dat moet ik nog eens aanpassen met een ander tandwieltje, in het begin leverde het wel bekeuringen op toen ik dat niet wist.
Dan heb je dus niet een juiste velg/bandenmaat onder jou auto.. kan je daarmee dus easy aanpassen.

Citaat:
Zeker geen onzin. Ik heb het namelijk zelf ervaren, dus je argumenten worden er meteen mee ontkracht. Ik ben van 14 inch naar 17 inch gegaan, de wang van de band is relatief natuurlijk wel minder hoog geworden. Echter de omtrek van het wiel is groter geworden en de band ligt dieper in de wielkas. De km-teller geeft in mijn geval daardoor zelfs een iets te lage snelheid aan.
Heb je ook even gekeken naar wat de rolomtrek is van de standaard af-fabriek gemonteerde band en welke maat 17" band daar het dichtst bij in de buurt komt en niet lukraak een band gekocht omdat het mooi lijkt?

Laatst gewijzigd op 04-09-2007 om 22:03.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 22:02
KleinSpookje
Avatar van KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Dan heeft TomTom die ook ingebouwd :+
Noop, tomtom is niet onderhevig aan de eisen en regelementen voor auto's.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.