Oud 09-08-2001, 16:17
Alice is een puber van 15 met een negatief zelfbeeld. Op een dag maakt ze kennis met verdovende middelen, gaat experimenteren en raakt verslaafd. Ondanks enkele oprechte pogingen om te stoppen blijven de drugs te aantrekkelijk en sterft ze uiteindelijk aan een overdosis. Het drugsprobleem wordt niet zwart-wit benaderd: er ontstaat begrip: het is een vlucht. Herdruk van deze klassieker als paperback met op de cover een illustratie van een zich beschermende jonge vrouw temidden van dwarrelende papieren. Het is het dagboek van een verslaafd meisje. Ze beschrijft haar gevoelens en problemen in de puberteit zeer fijngevoelig en herkenbaar (onzekerheid, eenzaamheid, ongelukkig zijn e.d.). De doelgroep zal zich zeker met haar kunnen identificeren. Naarmate het boek vordert glijdt Alice verder weg ondanks verwoede en zeer overtuigde pogingen om te stoppen. Het karakter ontwikkelt zich. Na het tweede dagboek besluit Alice te stoppen met schrijven: volwassen mensen communiceren met andere, vindt ze. Drie weken later overlijdt ze (opzettelijk of per ongeluk?) aan een overdosis. Een schitterend, zeer goed voorlichtend boek voor jongeren vanaf ca. 14 jaar. (Biblion recensie, T.M. van den Akker

Heeft iemand dit boek gelezen? Het lijkt me namelijk een heel goed boek, reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2001, 16:41
star9
star9 is offline
ik heb t boek gelezen en vond t errug goed.. soms ff doorbijten omdat t n beetje langdradig is.. maar over t algemeen vind ik t zeker n aanrader!!
__________________
*zucht* Star9 is in love...*zucht* | is stapelgek op Matthijs.. m'n eigen troetelbeertje & undercoverengel (zonder vleugels!! ) *MMMMMMUAH*
Met citaat reageren
Oud 10-08-2001, 11:23
tampaszta
tampaszta is offline
Ja ik heb het gelezen, erg lang geleden wel. Het is nogal triest en daarom betreft pakt het je waarschijnlijk, hoewel het soms idd wat langdradig wordt. Tijdens het lezen zelf was ik er niet zo enthousiast over, maar op het einde krijg je een klap waardoor je hem wel erg mooi vindt.
Geen enorme hoogvlieger, maar tis dan ook een dagboek.
__________________
...Catch me flying in your Sun...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2001, 14:32
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
killah_babe schreef:
Alice is een puber van 15 met een negatief zelfbeeld. Op een dag maakt ze kennis met verdovende middelen, gaat experimenteren en raakt verslaafd. Ondanks enkele oprechte pogingen om te stoppen blijven de drugs te aantrekkelijk en sterft ze uiteindelijk aan een overdosis.

niet, ze stierf onder mysterieuze omstandigheden. waarom ze in het boek op de laatste pagina schreven dat ze waarschijnlijk gestorven was aan een overdosis mag joost weten.

Het drugsprobleem wordt niet zwart-wit benaderd:

volgens mij wel. het is een boek voor de anti-drugsbeweging.

er ontstaat begrip: het is een vlucht. Herdruk van deze klassieker als paperback met op de cover een illustratie van een zich beschermende jonge vrouw temidden van dwarrelende papieren. Het is het dagboek van een verslaafd meisje. Ze beschrijft haar gevoelens en problemen in de puberteit zeer fijngevoelig en herkenbaar (onzekerheid, eenzaamheid, ongelukkig zijn e.d.). De doelgroep zal zich zeker met haar kunnen identificeren. Naarmate het boek vordert glijdt Alice verder weg ondanks verwoede en zeer overtuigde pogingen om te stoppen.

en hoe komt het dat ze niet kan stoppen? niet door de drugs zelf, eerder vanwege verkkerde vroegere 'vrienden' die haar blijven lastigvallen.

Het karakter ontwikkelt zich. Na het tweede dagboek besluit Alice te stoppen met schrijven: volwassen mensen communiceren met andere, vindt ze. Drie weken later overlijdt ze (opzettelijk of per ongeluk?) aan een overdosis. Een schitterend, zeer goed voorlichtend boek voor jongeren vanaf ca. 14 jaar. (Biblion recensie, T.M. van den Akker

Heeft iemand dit boek gelezen? Het lijkt me namelijk een heel goed boek, reacties!

ja, het is een mooi (dag)boek.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2001, 18:50
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Een soortgelijk boek: Sneeuwkoningin. Auteur ben ik kwijt.

Octopus-serie is leuk! Iemand ook "Een dikke vriend" gelezen?

Love
Met citaat reageren
Oud 12-08-2001, 18:56
Citaat:
A loved one schreef:
Een soortgelijk boek: Sneeuwkoningin. Auteur ben ik kwijt.

Octopus-serie is leuk! Iemand ook "Een dikke vriend" gelezen?

Love

Waar gaat die over?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2001, 19:01
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
killah_babe schreef:
Waar gaat die over?

Over een jongen met overgewicht, hij heeft een beste vriendin (Sarah geloof ik) die overal brandwonden heeft. Samen zijn ze "twee lelijkerds" (zeggen ze zelf). Maar als Eric (de jongen, geloof ik..) gaat wedstrijdzwemmen dreigt hij af te vallen, dus eet hij twee keer zoveel om dik te blijven voor Sarah. En dan, op het einde, komt Eric erachter waardoor Sarah die brandwonden heeft (dat kan ik niet vertellen, natuurlijk, dan is de leukigheid eraf).

(van de namen ben ik overigens niet zeker).

Love
Met citaat reageren
Oud 13-08-2001, 11:28
lucy
lucy is offline
het onkruid en de bloem heb ik gelezen en het is zeker om aan te raden. Ik vond het een heel mooi boek. En heel triest.

en van die "een dikke vriend" is dat een mooi boek om te lezen, ik heb het namelijk al een paar keer in mijn handen gehad, maar wist niet zeker of ik nou zou gaan lezen, marja, zal het toch maar eens een keeertje gaan doen.

liefs miekje
__________________
ff de groetjes doen aan, erik (mrhanky) eva, en remy ofcourse en de rest natuurlijk ook!!! k kan alleen niet iedereen opnoemen!! helaas
Met citaat reageren
Oud 13-08-2001, 12:03
metzondernix
metzondernix is offline
Gelezen... ik vond 'm eng. Hij is echt gebeurd namelijk, dat is ooit echt iemands dagboek geweest. Je moet 'm lezen als je hem aankan... Ik had er nogal moeite mee, eigenlijk. Hij is heel zielig.
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2001, 21:38
skatefamke
skatefamke is offline
ja ik heb hem gelezen dat boek... wel heel mooi enzo, maar ja, je moet van zoiets houden... het is voor mij al een tijd geleden dat ik het gelezen heb dus erg veel weet ik er niet meer van.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 14-08-2001, 19:45
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
A loved one schreef:
Een soortgelijk boek: Sneeuwkoningin. Auteur ben ik kwijt.

Octopus-serie is leuk! Iemand ook "Een dikke vriend" gelezen?

Love

'sneeuwkoningin' en 'een dikke vriend heb ik ook gelezen, waren wel leuk (mooi). het onkruid en de bloem niet, die hebben ze bij mij in de bieb niet, maar ik leen hem nog wel een keer in een andere bieb
Met citaat reageren
Oud 15-08-2001, 11:59
metzondernix
metzondernix is offline
een dikke vriend.... goh dat vind ik echt een akelig boek! eng he? ik hou er eigenlijk neit zo van, maar die is mooi hoor!
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2001, 14:55
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
skatefamke schreef:
ja ik heb hem gelezen dat boek... wel heel mooi enzo, maar ja, je moet van zoiets houden... het is voor mij al een tijd geleden dat ik het gelezen heb dus erg veel weet ik er niet meer van.
Jah heb ik ook maar ik weet nog wel dat ik um echt enorm mooi vond dat ie me erg aangreep en echt indruk maakte...
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2001, 09:54
Luca
Avatar van Luca
Luca is offline
ja wel gelezen wel mooi
maar junkies van micheal burgees is beter
en uhm sneeuwkoninging van weet ik niet wie
is ook beter
verder er zijn hee veel boeken over drugsgebruik voor als je dat leuk vindt
__________________
Als ik een verzinsel ben, dan ben ik toevallig wel het beste verzinsel van de wereld -(Astrid Lindgren)-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.