Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2005, 16:47
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Iedereen kent ze wel, van die mensen waar je in de eindexamenklas bij in de klas zat die tijdens de rondvraag: 'wat ga je hierna doen?' wanhopig hun schouders ophaalden en uiteindelijk weifelend zeiden: ' een jaartje werken ofzo?'

Ik ben er een van.

Na de havo besloot ik uiteindelijk een jaartje te gaan werken in een verpleeghuis en daarbij de opleiding MBO-verzorgende te doen.
Het beviel me allemaal wel en had het idee dat de zorg echt wel iets voor mij was.
Na dat jaar besloot ik dus verpleegkunde te gaan studeren aan de hogeschool Rotterdam, ik wilde immers wel mijn havo-diploma benutten.

Na drie maanden kwam ik langzamerhand steeds meer erachter dat ik de verkeerde keuze gemaakt had.
Ondertussen werkte ik nog in dat verpleeghuis als oproepkracht en het werk begon me steeds meer tegen te staan.

Ondertussen ben ik dus gestopt met studeren en ga over twee weken voor 4 maanden naar Engeland met Travel Active.
Allemaal erg leuk, maar ik voel me wel een failure als ik al mijn vriendinnen hoor praten over hun studie economie en communicatie...
Tijdens mijn havo-jaren hoorde ik regelmatig verhalen over en van mensen die gestopt waren met hun studie en ik herinner me nog goed altijd de cynische gedachte te hebben: 'denk dan ook gewoon goed na voordat je ergens aan begint!'.
Nu ben ik een van hen...

Ik wil dus graag weer in september beginnen met een totaal andere studie.
De verzorging heb ik helemaal van me afgezet en na een aantal dagen research doen op internet kwam ik op het idee van Nederlands studeren en lerares worden.

Alleen probleem is dat ik gewoon de stap niet durf te zetten lijkt het.
Bang dat ik weer de verkeerde keuze maak, van verpleegkunde was ik immers ook erg zeker.

Ik ben dus op zoek naar mensen voor wie dit herkenbaar is.
Die dus ook 1 of 2 'mislukte' studies hebben gedaan en hoe zij uiteindelijk toch weer een nieuwe keuze hebben durven maken en vooral: hoe ben je daarin te werk gegaan?

Ook ben ik heel erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die Nederlands studeren, hoe bevalt het?
Wat zijn je vakken even globaal genomen?

Mensen, jullie zouden me echt enorm helpen met wat advies!

Alvast bedankt!
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2005, 17:12
Verwijderd
Zelf ben ik ook gestopt met twee studies, wel steeds overgestapt naar een andere studie, de studie die ik nu doe vind ik qua inhoud , maar de studie zelf stelt niets voor, maar ik wil nu per sé eerst dat diploma hebben voor ik wat eventueel anders ga doen. Ik heb wel elke keer goed nagedacht, maar door verschillende redenen was het toch steeds niet 100% wat het zou moeten zijn, zeg maar.

Mbt het maken van de keuzes: ik wilde altijd lerares worden, in eerste instantie in het basisonderwijs, maar later in het middelbaar onderwijs, liefst wiskunde. Doordat ik via de mavo naar de havo kwam miste ik een heel stuk (niet in te halen) wiskunde B, waardoor ik dat vak uiteindelijk heb geruild voor Duits. Omdat ik geen havo wiskunde B had, besloot ik toch geen wiskunde te gaan doen (te groot gat). Duits vond ik erg leuk en ik was er ook erg goed in, dus heb ik toen voor de lerarenopleiding Duits gekozen. Daar ben ik na een aantal maanden mee gestopt (ivm dyslexie), ik heb toen een half jaar gewerkt en ben daarna toch pabo gaan doen. Dat beviel erg goed, maar ivm mijn gezondheid ben ik daar na twee jaar mee gestopt. Ik wilde wel iets met kinderen, maar iets "rustigers" en iets waarbij ik bv. ook individueel met kinderen kon werken. Pedagogiek was een logische keus. Nu zit ik te denken aan wat ik hierna wil, misschien onderwijskunde of orthopedagogiek of de pabo afmaken of Nederlands of ..., ik wil zoveel. Maar eerst dus dat hbo-diploma.

Als je meer wilt weten moet je het maar vragen.

Je hebt nog even de tijd tot september, denk er rustig over na en maak dan een beslissing, dat is niet iets wat je nu al hoeft te doen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:16
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
je moet niet bang zijn, lijkt mij. gewoon de gok wagen, als het je niet bevalt kun je altijd nog wat anders vinden, ook al is dat raar.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:26
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Ja... is allemaal wel zo.
Maar het geld ook he... Ook al stop je voor 1 feb, je bent toch meer dan de helft van het collegegeld kwijt.
Nu heb ik het erg getroffen met mn ouders, die bereid zijn het te betalen en niet erg moeilijk doen als ik wil stoppen, ze vinden dat ik echt iets moet doen waar ik 100% achter sta en wat ik leuk vind.
Maar toch voelde ik me wekenlang enorm schuldig toen ik gestopt was.

Hoe was dat bij jou Leonoor? Betaalde je het collegegeld iedere keer zelf?
En als je wilt.. Kun je me iets meer vertellen over je lerarenopleiding Duits?
Dat is namelijk neem ik aan hetzelfde allemaal als lerarenopleiding Nederlands.
De taal daargelaten .
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:35
Verwijderd
Ik krijg (in principe) elke maand een bepaald bedrag van mijn ouders waarvan ik alles moet betalen (niet dat het zoveel is dat dat kan, maar dat plus studiefinanciering en salaris ed, zeg maar).

Of de lerarenopleiding Duits te vergelijken is met de lerarenopleiding Nederlands weet ik niet...en volgens mij is er sindsdien ook best wat veranderd... Ik vond de opleiding erg leuk, we hadden een heel klein klasje (maar 8 studenten) en we gingen vrij snel op een soort van snuffelstage (je zat in een groepje samen met studenten van de lerarenopleidingen Engels, Frans en Nederlands (stuk of 6 bij elkaar) en je moest opdrachten maken op een school - wij zaten op een, toen nog, technische (i)vbo-school, was erg leuk ). De vakken vond ik allemaal erg interessant, met name de onderwijsvakken (die haalde ik ook allemaal met goede cijfers ).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Bianca16* schreef op 11-03-2005 @ 17:47 :
Ik ben dus op zoek naar mensen voor wie dit herkenbaar is.
Die dus ook 1 of 2 'mislukte' studies hebben gedaan en hoe zij uiteindelijk toch weer een nieuwe keuze hebben durven maken en vooral: hoe ben je daarin te werk gegaan?
Ik ben net met mn studie gestopt en me volop aan het oriënteren voor volgend jaar.
Ik vind het ook heel erg moeilijk om een keuze te maken, omdat ik niet meer goed weet of de studie die mij leuk lijkt wel geschikt is voor mij. En dan gaat het niet zozeer om het 'leuk vinden' maar het 'aan kunnen'. Dat is nml het probleem geweest bij de studie die ik net gestopt ben.
Anyway; ik ben zoveel mogelijk info aan het zoeken over de opleiding, het werk dat je er mee kan doen etc. Open dagen bezoeken (ga over tijdje voor de tweede keer naar dezelfde open dag) veel vragen stellen daar. Ook aan mensen op het forum die de studie doen vragen stellen etc. Zodat ik een goed beeld heb van de studie en het werk.
Dat is gelijk ook een verschil met vorig jaar, toen was ik naar één open dag geweest. Ik wil niet weer halverwege moeten stoppen omdat het niet meer gaat, dus ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen.

Succes dr mee!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 19:33
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik was al met 16 klaar met de havo, en ik wilde eigenlijk naar de kunstacademie, maar ik was 8 dagen te jong . dus toen dacht ik, ga een jaartje iets anders doen. Toen heb ik dus een versnelde eenjarige mbo-opleiding commercieel medewerker marketing en communicatie gedaan. Daar ben ik na een half jaar ook mee gestopt, want ik had echt zoiets van: wat doe ik hier??
Naja t jaar daarop zag ik de kunstacademie niet meer zitten omdat ik heel onzeker was over mezelf en dacht dat ik toch niet zou worden aangenomen, en niet goed genoeg was. dus toen dacht ik: ga een jaartje werken. maarja werk heb ik nog steeds niet, en nu ben ik bezig et toelatingen voor kunstacademies. Ik ga t gewoon proberen, gewoon mn best doen, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Mocht ik hbo niet aangenomen worden, dan ga ik naar een mbo-opleiding voor grafisch vormgeven.

Ik ben nu tenminste zover dat ik weet wat ik wil, en deze keer ga ik wel volhouden, en niet zo snel opgeven.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 16:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ja dat ken ik. maar goed, ik ben natuurlijk zo'n mazzelpikkie die de zaak van zn pappie over kan (en wil) nemen, dus t is voor mij niet echt een probleem geweest.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 20:35
Verwijderd
Ja ik heb ditzelfde verhaal veel vaker gehoord. Wees niet ongerust het komt allemaal goed! Niet iedereen weet meteen wat hij wil en je komt er wel een keer achter. De wereld ontdekken is nog niet zo'n slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 23:38
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Thanks voor de reacties! Ik zag deze week nog iemand op tv van 36 die net klaar was met een hbo-studie, zulke dingen stellen me gerust.

En verder, for those who might be interested: ik ga voor een lerarenopleiding, Engels waarschijnlijk, even kijken hoe ik het allemaal vind na mijn avontuur in Engeland.
Nederlands blijft ook mooi, in deze tijd van breezah-brugklasjes kun je als leraar Nederlands misschien een steentje bijdragen aan een betere wereld...
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna planten herkennen, advies gevraagd?
Euryalo
1 29-02-2008 12:44
Lifestyle Hoe kan je neppe merkkleding herkennen
meisje833
24 29-10-2006 17:58
Software & Hardware spraak herkenning
very drunk driver
10 31-01-2004 09:09
Psychologie leugenaars herkennen
Flexus
22 23-02-2002 19:31
Psychologie even verdwijnen, even helemaal weg, dat is wat ik momenteel wens..... herkenning?
Mef
14 30-01-2002 22:33
Verhalen & Gedichten herkenbaar
elsbizkit
4 22-10-2001 13:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.