Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2004, 12:47
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Hierbij mijn eerste serieuze poging tot een column. Alle commentaar wordt zeer op prijs gesteld.

Straatmuzikanten

In de Groningse binnenstad hebben ze het uitstekend naar hun zin, vooral als het plastic bakje of de traditionele hoed zich gestaag vult met muntgeld. De straatmuzikanten proberen een oprecht gezellige noot te brengen in het commerciële hart van de stad. Doorgaans niet omdat zij zelf nu zo gesteld zijn op die commercie, (sterker nog: meer dan eens zijn zij er zelf de dupe van), maar omdat daar nu eenmaal de meeste passanten te vinden zijn.
En ik als toevallige passant, op weg richting de universiteit, zag er één zitten op de hoek van de Vismarkt. Schuin tegenover de supermarkt en in de vette walmen van een frietkraam bracht hij op een plastic stoeltje zijn repertoire ten gehore. Ik heb hem niets gegeven, ik was namelijk zelf reeds aan het genieten van de muziek die op de mp3-speler in mijn zak stond. Wel hield ik mijn pas in omdat iets bijzonders mijn verbazing schetste.
Een jonge knul met een uitbundig kapsel in alle kleuren van de regenboog en even extravagante kleding liep langs de muzikant. Hij had net als ik twee dopjes in zijn oren en onder het lopen wiegde zijn hoofd op en neer, waarschijnlijk op de maat van zijn muziek. Zonder een moment langzamer te gaan lopen, zelfs zonder de glimlachende man een blik waardig te gunnen, gooide hij een euro in het plastic bakje.
Wat moest dit een vreselijke belediging zijn voor die man, dacht ik. De jongen had immers onmogelijk een noot van de muziek kunnen horen, hij deed alsof de muziek eigenlijk niet goed genoeg voor hem was en hij de muzikant alleen geld gaf om zo een goede daad af te kopen. Alsof hij liever had dat de amateur er muzikaal gezien voor altijd het zwijgen toe zou doen.
Ik beeldde me in hoe boos de man nu moest zijn en zag al voor me hoe hij de munt tegen het achterhoofd van de jongen zou werpen. Hoe hij vanavond op zijn flatje het verhaal aan zijn vrouw zou vertellen en al scheldend met zijn vuist op de eettafel zou slaan. Hoe hij als bejaarde man nog steeds verbitterd terug zou denken aan die vervloekte ochtend in Groningen.
De man knikte even vriendelijk en zette onverstoord zijn werk voort. Er was geen spoor te bekennen van de plaatsvervangende woede die ik zojuist ervaren had. Misschien lag het aan het feit dat hij een plastic krukje en centenbakje had. Ik zal bij de eerstvolgende straatmuzikant die een hoed gebruikt als centenbak eens net als die jongen langslopen en een euro erin laten vallen.
Wat zal het een geruststelling zijn als ik die euro tegen mijn achterhoofd voel slaan.

De Wilgen, 2 oktober 2004

Laatst gewijzigd op 02-10-2004 om 13:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2004, 14:50
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Heel leuk.
Om de een of andere manier past de mp3 speler niet mooi in het verhaal (voor mij toch niet, lijkt me zo banaal) maar voor de rest heel koel. (Cool dus.)
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 15:05
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Citaat:
Millroy schreef op 02-10-2004 @ 15:50 :
Om de een of andere manier past de mp3 speler niet mooi in het verhaal (voor mij toch niet, lijkt me zo banaal)
Lijkt me moeilijk wat aan te veranderen, als die mp3 speler er nou eenmaal was.

Ik vind dit meer een kort verhaaltje dan een collumn eigenlijk, omdat het echt om één gebeurtenis gaat, er geen verbanden worden gelegd en er geen duidelijke clue is. Ik heb het probleemloos uitgelezen, maar het onderwerp boeide me niet zo. Als je er een echte collumn van wilt maken, moet je er volgens mij nog een onderwerp bijhalen of zoiets, om het interessanter te maken.

Kristoph
__________________
Romantici rouleren de wereld
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 18:42
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Column.
Ik weet dat er moeilijk iets aan te veranderen valt, bedankt om dat voor de buitenwereld nog even te verduidelijken, maar het brak de magie van deze tekst. Het kwam zo patserig over. Hoewel Renard het er waarschijnlijk niet om gedaan heeft.
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 21:32
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Ja, goed gedaan!

passant zou ik vervangen door voorbijganger, mp3speler kan je vervangen door draagbaredigitalemuziekspeler maar dat klinkt niet zo vlot
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 09:16
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 02-10-2004 @ 22:32 :
Ja, goed gedaan!

passant zou ik vervangen door voorbijganger, mp3speler kan je vervangen door draagbaredigitalemuziekspeler discman maar dan verdraai je eigenlijk wel een beetje de feiten. Al klinkt discman in mijn oren toch vlotter dan MP3-speler.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 09:29
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Kristoph schreef op 02-10-2004 @ 16:05 :
Ik vind dit meer een kort verhaaltje dan een collumn eigenlijk, omdat het echt om één gebeurtenis gaat, er geen verbanden worden gelegd en er geen duidelijke clue is. Ik heb het probleemloos uitgelezen, maar het onderwerp boeide me niet zo. Als je er een echte collumn van wilt maken, moet je er volgens mij nog een onderwerp bijhalen of zoiets, om het interessanter te maken.
Volgens mij worden er nu juist heel wat verbanden gelegd, ze worden je enkel niet nadrukkelijk opgedrongen. Zo zijn er verbanden tussen de straatmuzikanten en de commercie en verbanden tussen vooruitstrevendheid en een soort 'vroeger was het beter'-gevoel. De clue zal ik verder niet gaan toelichten (dat verpest de tekst alleen maar) maar volgens mij komt die in de laatste regel wél duidelijk naar voren.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 10:27
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
toch vind ik het echt een verhaaltje. vrij chronologisch ook. als je het als verhaaltje had gepost, zou ik er niet aan gedacht hebben dat het een collumn was. Maar Grim en Millroy hebben altijd gelijk, dus ik moet het wel mis hebben
__________________
Romantici rouleren de wereld
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 12:20
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik vind het opzich wel een column hoor, maar heeft wel een soort verhaal-achtig tintje ofzo.
vind hem wel tof eigenlijk...

charlotte
(deed me denken aan de donkere man met zijn gitaar wanneer ik van Utrecht CS richting mijn bus loop. Hij speelt altijd hetzelfde, kent maar 1 accoord, heb hem nog nooit geld gegeven)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Kristoph schreef op 04-10-2004 @ 11:27 :
Maar Grim en Millroy hebben altijd gelijk, dus ik moet het wel mis hebben
Ik heb niet altijd gelijk, hoor

Bijvoorbeeld die uitspraak hierboven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Wie is jouw favoriete artiest/band en waarom?
Sketching
47 05-04-2020 11:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Israël moet nederzettingen afbreken.
Verwijderd
250 29-03-2005 14:59
Lifestyle niet haten swa
cha0s
222 08-02-2005 19:09
De Kantine Draaiorgels en straatmuzikanten
Remqo
50 13-06-2004 15:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap de verloedering van de maatschappij
Ninnoc
12 09-03-2002 12:51
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wie is er hier naar Rent geweest??
lotje!!
4 16-03-2001 12:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.