Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2010, 18:29
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
Hallo,

Voor mijn mondeling wil ik graag goede nederlandse boeken lezen.
Ik vond bij ons thuis Jan Siebelink - Knielen op een bed violen.
Kan iemand me iets meer over dit boek vertellen en 'hoe goed het boek op mn lijst staat'?

Bvd!

Vivian
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2010, 11:39
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Persoonlijk vind ik het een prachtig boek, en bij ons op de middelbare school stond het ook heel goed op je lijst, omdat het toch niet een van de gemakkelijkste boeken is. Maar natuurlijk geilen docenten Nederlands nog altijd meer op De ontdekking van de hemel, De avonden, Nooit meer slapen, Het verdriet van België, De donkere kamer van Damocles, Eline Vere, Van de koele meren des doods en zo nog meer (dit was wat snel in mijn hoofd op kwam).
Knielen op een bed violen: je kunt het ook even googlen, gaat over een man die verstrengeld dan wel verstrikt raakt met/in het donkerste calvinisme, en daardoor raakt zijn familie van hem verwijderd. Ik was persoonlijk erg onder de indruk van dit boek, maar let wel dat het vrij "donker" is en toch wel over geloof gaat, waardoor sommige mensen het niet graag lezen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 14:06
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het is een behoorlijk saai boek, maar ondanks dat was het een tijdje terug razend populair, dus het zal wel goed staan op je lijst (niet populair als in: Kluun of Dan Brown, toch wel iets intelligerenter populair, zoals dat boek van Vuijsje). Zoals Nienna al zegt, gaat het boek over iemand die steeds strenger gelovig wordt, waardoor zijn vrouw hem niet meer begrijpt. Ik vond het zelf voornamelijk ontzettend bizar, want de man die hem vertelt dat hij op een andere manier moet gaan geloven, is echt een vieze man en ik kon me hierdoor totaal niet in de hoofdpersoon inleven: hoe kan een geloof aantrekkelijk zijn als de man die het aanprijst zo vies is? Maar goed, het hele verdere idee van verstrikt raken in religie vond ik wel interessant, dus als je van sombere boeken houdt die over religie gaan, kun je het eens proberen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 21:43
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Ik denk dat als je er door komt en er meer over kunt zeggen dan "Ik vond het wel mooi" je een flink aantal punten kunt scoren.
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 22:40
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
(niet populair als in: Kluun of Dan Brown, toch wel iets intelligerenter populair, zoals dat boek van Vuijsje).
... En nou is dat boek van Vuijsje natuurlijk niet echt heel intelligent, als je spreekt over Alleen maar nette mensen. Vermakelijk en herkenbaar, dat wel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 08:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
... En nou is dat boek van Vuijsje natuurlijk niet echt heel intelligent, als je spreekt over Alleen maar nette mensen. Vermakelijk en herkenbaar, dat wel.
Ik heb het niet gelezen, maar ik kreeg de indruk dat het meer een boek was dat 'gehypet' werd door een bepaalde literaire elite dan het boek van Kluun. Nou ja, het was maar een voorbeeld, ik bedoelde vooral te zeggen dat Knielen op een bed violen een boek is dat ondanks of dankzij enorme populariteit goed zal staan op je lijst. Maar eigenlijk heeft Giles natuurlijk helemaal gelijk: een boek staat pas echt goed op je lijst als je er wat zinnigs over weet te zeggen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 09:15
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
Bedankt allemaal!

Ik moet nog 3 boeken lezen, dus dit zal er een van zijn.
Dan ga ik nog maar iets lezen als de ontdekking van de hemel ofzoiets kuts ;-).
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 09:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat is een hartstikke leuk boek!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 09:31
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
Nou. ik ben benieuwd.
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 15:58
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, veel leesplezier

Overigens denk ik dat je beter boeken kunt lezen die je leuk lijken dan dat je ze leest omdat ze goed op je lijst zullen staan. Als je een boek goed vindt, is het ook gemakkelijker om er iets over te vertellen tijdens je mondeling. Hoewel, als je een boek afschuwelijk vindt, kun je misschien overtuigend beargumenteren waarom het zo vreselijk is
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 20:42
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Ik vond het eerste deel erg makkelijk om doorheen te komen, maar het wordt langzaam wel steeds taaier en stroever (imo). Wapen je daar voor; dit is geen boek waar je het einde van kan missen (imo). Ik weet niet of je al standaard vragen er bij krijgt, misschien helpt het als je probeert die tijdens het lezen al te beantwoorden.
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 22:25
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Wat Giles zegt, klopt inderdaad: het wordt wat stroever richting het einde, al was ik persoonlijk heel benieuwd hoe het afliep, waardoor ik daar totaal geen last van had.
De ontdekking van de hemel is een prachtig boek, maar zo'n 900 pagina's en het zou zonde zijn - en ook niet bevorderlijk voor je resultaten, vermoed ik - als je dat afraffelt omdat je het verslag binnen bepaalde tijd moet inleveren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Ik moet een boek kiezen, welke?
rakker126
22 22-11-2010 20:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Het boek knielen op een bed violen
Vief.
0 03-01-2010 09:20
De Kantine Wat saai zeg #41
Ramsey
500 17-10-2007 21:50
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XIV
Verwijderd
500 13-05-2006 00:24
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XIII
Verwijderd
500 14-02-2006 12:45
Verhalen & Gedichten Li Theriftir
Aelandill
47 06-01-2006 09:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.