Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2006, 18:31
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Allereerst: dag mensen, ik heb hier al vaak rond gezworven en gelezen en ik heb nu dus de moeite gedaan om in te schrijven en jullie hulp te vragen!

Mijn probleem is: mijn profielkeuze.
Jullie zullen allen weten dat er 4 profielen zijn: CM/EM/NG/NT.
Ik moet binnen een paar weken kiezen en daarvoor is er bij ons op school een geldergroeptest geweest en een mentorgesprek en dan moest je het maar "uitvogelen".
Handig, als je niet weet wat je wilt.

Ik ben een jongen die houdt van economie/ actualiteit/beetje verdieping en vooral van breed geinteresseerd zijn. En dat is nu juist mijn probleem.
Ik kan goed leren, sta voor alles ongeveer een 8 (wiskunde/duits/geschiedenis/techniek), een 9(natuurkunde/scheikunde/frans) tot een 10 (economie). Dit gaat gelukkig zonder al te veel moeite en ik kan daarnaast 5 keer per week sporten en lekker met mijn vrienden bezig zijn. Ik ben dus niet echt een giganerd (sorry dat ik het zo noem) die altijd alleen is, hoge cijfers haalt en alleen met school bezig is. En ja, puisten heb ik ook niet echt.
Maar wat is nou handig om als profiel te doen? Ik merk de laatste tijd echt dat ik steeds minder geinterresseerd raak in de natuurkunde/bio/scheikunde. Dus lijkt het me niks om Geen NT te doen. Ook een profiel als CM lijkt me niet erg handig, ik kan wel meer

Blijven dus over: EM/NG.

Wat mij later leuk lijkt is bv. University College en dan social science (volgens mij heb je er op dit forum ook een heleboel zitten ) of law college in Utrecht.
Het zal in ieder geval een beroep worden dat een beetje maatschappelijk is, iets met financien lijkt me ook erg leuk en leiding geven doe ik graag. Ik weet vrij zeker dat ik geen arts wil worden!
NG is een veel breder pakket, maar behalve een gezonde algemene ontwikkeling en meer studie heb ik ik er in feite weinig aan!
Dus lijkt EM mij het beste, of niet?
Is het een groot pluspunt om NG met ec 1 en MO te nemen om dan breder te zijn?
Of is het handiger EM+MO+FA2+bi1(dit doe je in de vierde en dan in de 5e MO zodat je als het ware 1 vak erbij hebt) te nemen.
Of is dit weer een te zwaar pakket als je niet overbodig veel werk gaan doen? Dit lijkt mij het leukste.
Ook is mij dan niet duidelijk welk wiskundepakket ik zal nemen: A12 of B1, het zal wel het eerste worden.
Jullie eerste gedachte zal waarschijnlijk zijn: praat eens met je decaan, maar die zegt: beslis op je gevoel......
Het gaat wel om mijn toekomst, dus lijkt me dat een niet al te goed advies.
Wat zouden jullie mij aanraden?

Alvast hartelijk dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2006, 18:45
Verwijderd
Gezien de interesses die je noemt denk ik dat e&m het beste bij je past. Als je je zorgen maakt over de bijvakken: kies gewoon alles erbij wat je leuk lijkt, als blijkt dat het te moeilijk is of toch niet zo interessant, kun je altijd nog een vak laten vallen, zo lang je maar genoeg vakken overhoudt is dat op de meeste scholen geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 19:34
Verwijderd
Richt je ook niet al teveel op beroepen of losse studies, maar meer op je interesses. Bij grote bedrijven vind je biologen, wiskundigen en sociologen op de werkvloer, ook in leidinggevende functies, niet alleen economen en IT'ers. Met jouw cijferlijst zou ik NG doen, met ec1 of ec1,2 en één of twee losse vakken die je leuk vindt. Met NG (wib1, na1) heb je toegang tot veel meer studies, mocht je de komende drie jaar nog van mening veranderen. Als je de exacte vakken echt niet ziet zitten, maak er dan EM met wib1 en wat opvulling van.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 19:44
Verwijderd
Het pakket dat je voorstelt (EM + MO + Fa2 + Bio1) lijkt mij niet bijzonder zwaar. Ik had in de derde ongeveer zulke cijfers als jij, en heb toen NT + NG + Latijn gekozen. Ik heb het op geen enkel moment er druk mee gehad. Het is misschien wel een idee om WiB1 erbij te kiezen, als je besluit EM te gaan doen; meer wiskunde kan over het algemeen geen kwaad.

Verder is het grote voordeel van NG dat je er werkelijk alle kanten nog mee op kan, maar als je echt een hekel begint te krijgen aan de exacte vakken, dan zou ik het je niet aanraden.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 11:20
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Kies E&M, de vakken sluiten aan bij je interesse en vergen bijzonder weinig tijd/inspanning. Voor je brede interesse zou ik persoonlijk iets zoeken buiten school (commissies, bestuursfuncties, noem maar op). Dit is niet alleen veel leuker, maar je leert er ook veel meer.

Ik denk dat ik veilig kan stellen dat iemand die zonder moeite hoge cijfers haalt in bijna alle vakken bovengemiddeld intelligent is en voor jou zal de middelbare school weinig toegevoegde waarde bieden (behoudens sociale vaardigheiden uiteraard, discipline, etc). Je profiel is dan ook in zoverre irrelevant dat je er eigenlijk voor moet zorgen zo min mogelijk tijd in de week kwijt te zaan aan vakinhoudelijke schooltaken. Mijn advies luidt dus E&M en zoek er iets leuks naast voor je ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 14:07
Verwijderd
Het pakket wat jij hebt bedacht lijkt mij een uiterst goede keuze. Ik weet niet precies waarom je biologie1 kiest, maar toen der tijd heb ik biologie1 gekozen omdat ik graag wat meer erover wilde weten en ik het nuttig vond voor mijn algemene ontwikkeling. En ik moet je zeggen dat het ook ongeveer zo is, biologie1 is al wel biologie maar niet zo diepgaand met veel scheikunde.

Ik zou dus gaan voor wat jij voorsteld, ook met het oog op wat je later eventueel wil gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 15:48
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Je lijkt me inderdaad intelligent zat dus dat pakket wat je voorstelde lijkt me inderdaad voor jou goed te doen, misschien kun je zelfs meer.

Bij mij op school zijn er ook mensen die 5 extra vakken hebben in 5 vwo. Aangezien onze school lastig doet met keuzevakken moeten die mensen wel 2 vakken buiten school doen.

Als je alles makkelijk redt zonder er veel voor te hoeven doen zou ik gewoon zoveel mogelijk keuzevakken doen als mogelijk, sommige studies (University College ook) kijken ook naar de dingen die je extra hebt gedaan op je middelbare school. Wat dat betreft heb je wel een pré als je aankomt met vrijveel vakken en je dus breed georienteerd bent.

Trouwens een vriendin van mij doet EM met wiskunde A1,2 en B1 erbij (ze volgt wel maar één les B1 in de week, de rest doet ze thuis en dat kan ze vrij makkelijk). Dus ik weet niet of jouw school er problemen mee heeft, maar anders zou je dat ook nog kunnen doen.

Als ik jouw hersens had, zou ik het wel weten
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Jannekus schreef op 20-05-2006 @ 16:48 :
Als je alles makkelijk redt zonder er veel voor te hoeven doen zou ik gewoon zoveel mogelijk keuzevakken doen als mogelijk, sommige studies (University College ook) kijken ook naar de dingen die je extra hebt gedaan op je middelbare school. Wat dat betreft heb je wel een pré als je aankomt met vrijveel vakken en je dus breed georienteerd bent.
Volgens mij is het voor UCU belangrijk dat je gewoon goede cijfers hebt. Maar volgens mij is het beter als je laat zien dat je breed geinteresseerd bent en niet alleen maar in school. Ga eens actief iets doen buiten school. Dus niet 7 extra vakken, maar gewoon 2 of 3. (bij ons op school verklaren ze je voor gek als je 2 keuze vakken wil doen) en daarnaast jezelf buiten school ontwikkelen.

Ik doe bijvoorbeeld bestuurswerk voor school, maar ik heb ook 5 jaar in het bestuur van de jongerenraad gezeten en daardoor zoveel meer geleerd dan wat ik ooit op school zou kunnen leren. Ik denk dat scholen zoals UCU het ook prettig vinden als je niet alleen maar op school georienteerd bent.

[edit] Misschien kan je wel regelen, als je ook zulke cijfers blijft halen in de vierde en vijfde dat je bijvoorbeeld mee doet aan LAPPtop in Leiden of het pre-university programma van Enschede. [/edit]
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 20:21
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-05-2006 @ 20:03 :
[B]Volgens mij is het voor UCU belangrijk dat je gewoon goede cijfers hebt. Maar volgens mij is het beter als je laat zien dat je breed geinteresseerd bent en niet alleen maar in school. Ga eens actief iets doen buiten school. Dus niet 7 extra vakken, maar gewoon 2 of 3. (bij ons op school verklaren ze je voor gek als je 2 keuze vakken wil doen) en daarnaast jezelf buiten school ontwikkelen.
Dat is ook zo natuurlijk! Maar ik dacht aan de eerste post te merken dat de TS daar sowieso meer dan genoeg de tijd voor heeft.
Maar als je je interesseert voor bestuursfuncties zou ik zeker zoiets doen ja.
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 21:19
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Bedankt voor de reacties: gewoon top

Het geeft me in ieder geval wat meer zelfvertrouwen over de ingeslagen weg.
Waarom ik biologie er trouwens bij wil hebben: goed voor je ontwikkeling, en gewoon een interessant beta-vak!
En over bestuurswerk: ik zit al in de leerlingenraad, MR en ik heb de schoolkrant onder me zitten, dus dat komt goed!
Waar ik ook mee bezig ben is Rabo young dynamic etc.

Alleen zit ik nu nog met wiskunde: B1 is waarschijnlijk beter, maar is dat ook voor mijn situatie het geval. Iemand ervaring met die keuze?

PS: wat is het eigenlijk ook een onzin: hoe kan ik nu al kiezen welke richting je op kan, zonder dat je normaal duits en frans etc beheers?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 21:56
Verwijderd
Citaat:
iThink schreef op 20-05-2006 @ 22:19 :
Bedankt voor de reacties: gewoon top

Het geeft me in ieder geval wat meer zelfvertrouwen over de ingeslagen weg.
Waarom ik biologie er trouwens bij wil hebben: goed voor je ontwikkeling, en gewoon een interessant beta-vak!
En over bestuurswerk: ik zit al in de leerlingenraad, MR en ik heb de schoolkrant onder me zitten, dus dat komt goed!
Waar ik ook mee bezig ben is Rabo young dynamic etc.

Alleen zit ik nu nog met wiskunde: B1 is waarschijnlijk beter, maar is dat ook voor mijn situatie het geval. Iemand ervaring met die keuze?

PS: wat is het eigenlijk ook een onzin: hoe kan ik nu al kiezen welke richting je op kan, zonder dat je normaal duits en frans etc beheers?
Je hebt altijd wat aan wiskundeB1, en denk je straks: laat ik eens economie gaan studeren, dan ben je blij dat je b1 hebt in plaats van A1,2. Ik weet niet of je meetkunde leuk vind, want anders kan je ook B1,2. Maar dan moet je wel van wiskunde houden zeg maar.

En de activiteiten die je doet zijn goed Zou ik zeker volhouden.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 23:48
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
iThink schreef op 20-05-2006 @ 22:19 :

PS: wat is het eigenlijk ook een onzin: hoe kan ik nu al kiezen welke richting je op kan, zonder dat je normaal duits en frans etc beheers?
Wat je moet beseffen is dat hetgeen je op de middelbare krijgt van een dusdanig laag niveau is dat je er in de praktijk niet veel aan zal hebben. Zelfs al volg je frans 1 en 2, dan nog zul je maar heel moeizaam Frans spreken als je buiten schooltijd niet met Frans bezig bent. De vakken op de middelbare leren je alleen de basis.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 13:54
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
Bij je profielkeuze moet je je niet teveel richten op vervolgstudies. Wie weet wat je over 3 jaar voor plannen hebt voor de toekomst? Zorg ervoor dat je alle vakken hebt die je nodig hebt om de richting op te gaan die je wilt. Dus als je een beetje economische studies zoekt, neem dan ec 1,2. Verder moet je gewoon je interesses achterna gaan, want je zit er toch 3 jaar mee opgescheept!
Ik vind het al best goed dat je nu al weet welke richting je later op wilt gaan. Voordat ik profielkeuze wilde doen, zat ik alleen maar met kunstacademie of conservatorium in mijn hoofd. Tot ik een helder moment kreeg, besefte dat ik goed ben in beta-vakken en N&G ben gaan doen! Nu ben ik blij, want ik wil geneeskunde gaan studeren!
Bij ons op school wordt M&O trouwens alleen voor mensen met E&M-profielen gegeven, de rest kan het niet als bijvak kiezen... Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar dan zou je het dus niet kunnen kiezen als je N&G besluit te doen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.