Oud 30-03-2003, 15:30
Lyra
Avatar van Lyra
Lyra is offline
Nu we toch lekker religieus bezig zijn.

Als mensen alles wat er met hen gebeurd op God steken, 'k bedoel, 'k snap 't echt niet. Wil je liever niet zelf alles in handen hebben? Toch?
Ik vind een geloof eerder simplistisch.. Dat is voor mensen die kant 'n klare antwoorden willen..
Maar 'k dwaal af, mijn vraag is eigenlijk,

wanneer geloof je in god, en hoe is dat in ***snaam zo gekomen?

dank
( ik bedoel er dus niet slechts mee hoor, als jullie gelovig zijn, 'k vind 't best .. )
__________________
isn't it ironic- play a mind game with me honey-
Advertentie
Oud 30-03-2003, 15:36
poesiefox
poesiefox is offline
"Glauben ist nicht wissen wollen "

Volgens mij Nietszche, maar correct me if I'm wrong.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 30-03-2003, 15:43
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 30-03-2003 @ 16:36:
"Glauben ist nicht wissen wollen "

Volgens mij Nietszche, maar correct me if I'm wrong.
Als je dan maar niet zegt: Ik habe es nicht gewuBt !!!
Oud 30-03-2003, 15:47
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Geloof is aan de ene kant iets voor mensen die in de middeleeuwen zijn blijven hangen, aan de andere kant iets voor mensen die niet teveel na willen denken. Het lijkt me heel makkelijk, ik zou af en toe best willen dat k zelf kon geloven.
__________________
vive la feast!!
Oud 30-03-2003, 15:48
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Nietszche had ongelijk. We geloven allemaal wat. Sommigen geloven in God en hebben dit beeld van God gesimplificeerd tot een mensachtige, wrede en haatdragende figuur. Sommigen geloven dat zij geen macht hebben over wat gebeurt, en dat God die macht in handen heeft. Anderen geloven dat er niet zo iets is als God en geloven dat ze zelf alles in handen hebben. De waarheid ligt waarlijk in het midden. De mensen die geloven dat er geen God bestaat, zoals 85% van Nederland, geloven vaak alleen in hun eigen lichaam. Een geest is vaak te Christelijk en dat wijzen zij van de hand. Zij leggen daarmee hun vertrouwen juist in een hoogst onbetrouwbaar en nutteloos voorwerp, hun sterfelijke lichaam. Ik geloof wel dat er een geest is. Omdat ik geloof dat ik geschapen ben naar het beeld van God, en omdat ik geloof dat ik mijn kan identificeren met mijn geest, wil ik geenszins menselijke eigenschappen aan God toekennen. God kan niet denken, maar is licht, liefde en puur geluk. God is grootst, juist omdat hij geen macht heeft, en alle macht tegelijk. Namelijk omdat wij, geesten, kinderen zijn van die Goddelijke energie, ergens, tussen ons, die wij zijn. Ons verloop ligt vast, door energinetische reacties bepaald. Natuurlijk hebben we wel macht over ons zelf, echter. Dat we denken dat we macht hebben, ligt namelijk ook al vast in het Goddelijke plan. Het plan is niet eenzijdig. Het is volledig. Het is niet mogelijk een lotsbestemming te zien en dan te denken 'o god wilde het vast zo'. Het is niet mogelijk to cheat fate. Dat is niet mogelijk. Dat we dat denken ligt ook al vast, en dat we het er nu over hebben ook. Dat geeft ons macht en geen macht tegelijk. En dat is misschien wel de charme van het oneindige.
Oud 30-03-2003, 17:27
poesiefox
poesiefox is offline
Ik hang toch meer de toevalstheorie aan, gecombineerd met de probable outcome, veroorzaakt door onze condition humaine.

Ik denk ook niet dat ik een geest heb, of een ziel. Mijn lichaam is alles wat er is, en als dat ophoudt te functioneren, is er niets meer van mij over. Mijn bewustzijn, mijn persoonlijkheid, zetelt in mijn hersenen. Als die geen zuurstof meer krijgen, is het over.

Ik ben te rationeel om iets anders te kunnen accepteren.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 30-03-2003, 17:36
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 30-03-2003 @ 18:27:
Ik hang toch meer de toevalstheorie aan, gecombineerd met de probable outcome, veroorzaakt door onze condition humaine.

Ik denk ook niet dat ik een geest heb, of een ziel. Mijn lichaam is alles wat er is, en als dat ophoudt te functioneren, is er niets meer van mij over. Mijn bewustzijn, mijn persoonlijkheid, zetelt in mijn hersenen. Als die geen zuurstof meer krijgen, is het over.

Ik ben te rationeel om iets anders te kunnen accepteren.
Dat heeft volgens mij niet heel veel met rationaliteit te maken. Ik ben ook heel rationeel ingesteld en ik denk wel degelijk dat het bestaan van een geest heel goed mogelijk is. Ook wetenschappelijk verklaarbaar. Je bent pas irrationeel bezig als je je in je filosofie laat beperken door de onmogelijkheden van de wetenschap.
Oud 30-03-2003, 17:50
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
We hebben inmiddels genoeg threads over geloof op het moment.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Wanneer kwam je voor het laatst in contact met politie/justitie?
Verwijderd
32 03-05-2010 20:54
Levensbeschouwing & Filosofie >> Geloven in God <<
Lord Dolphin
378 17-11-2005 22:03
Levensbeschouwing & Filosofie Andere kijk op het geloof
Moonlight fairy
5 26-12-2004 09:44
Levensbeschouwing & Filosofie wanneer zou je NIET MEER geloven?
RanC
20 19-11-2004 08:13
Levensbeschouwing & Filosofie Wat geloof jij??????
dand
29 31-05-2002 17:09
Levensbeschouwing & Filosofie wanneer ben je gelovig
ratsja
15 12-01-2002 20:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.